Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door boe! »

Volgens het AD loopt de A18 tegenwoordig bij Amersfoort. In de kop is het wegnummer wel correct, in de tekst niet.
:arrow: https://www.ad.nl/112-nieuws-amersfoort ... ~a7ba0a65/
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Link
Wikipedia schreef:Het is gebruikelijk om op de invoegstrook te versnellen tot circa 20 km/u onder de gemiddelde snelheid op de rechterrijstrook, zodat men veilig in kan voegen.
Tja gebruikelijk is het wel en als de snelheid 130 is zelfs 40 km/u onder de snelheid soms. Maar dat is toch niet veilig :wall: . Het liefst kom ik aan met Vmax + 10/20 en dan zien we wel of ik nog moet remmen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

:hahaHAHA: Er staat nog meer moois in.
a de versnelling van het voertuig [m/s2] (op de horizontale weg; bij een personenauto is dit 1,0 m/s2)
Dat is 0-100 km/h in 27 seconden. Ja, dan snap ik ook wel waarom mensen niet kunnen invoegen. Het is lang geleden dat ik een auto gereden heb die dat niet haalde (Renault 4).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De schrijver van dat artikel kletst uit zijn nek. Iemand op de hoofdrijbaan hoort juist geen invoeghulp te verlenen. Wel kan die door middel van bijvoorbeeld gas loslaten het invoegen vergemakkelijken.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

waldo79 schreef: wo 25 sep 2024, 19:05 De schrijver van dat artikel kletst uit zijn nek. Iemand op de hoofdrijbaan hoort juist geen invoeghulp te verlenen.
Sterker nog, het kan als onnodig links rijden worden gezien.

Ik ga in Nederland alleen preventief naar de linker rijstrook bij borden die waarschuwen voor een korte invoegstrook, zoals bijvoorbeeld bij Oosterhout-Zuid op de A27.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Rijkswaterstaat blundert weer eens bij een advertentie in het AD vanmorgen

Afrit 15 op de A15 heet geen Welplaatweg en afrit 6 op de A16???

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Coen Tunnel schreef: do 26 sep 2024, 17:38
waldo79 schreef: wo 25 sep 2024, 19:05 De schrijver van dat artikel kletst uit zijn nek. Iemand op de hoofdrijbaan hoort juist geen invoeghulp te verlenen.
Sterker nog, het kan als onnodig links rijden worden gezien.

Ik ga in Nederland alleen preventief naar de linker rijstrook bij borden die waarschuwen voor een korte invoegstrook, zoals bijvoorbeeld bij Oosterhout-Zuid op de A27.
Ik maak soms wel eens plaats voor invoegers; met name als ze in een oldtimer of zwaar voertuig rijden. Maar als je met je moderne wagentje niet met 100+ in kan voegen ben je je roze pasje niet waard.

Ik had ook in m’n 205’je diesel met 60PK daar weinig problemen mee trouwens; je versnellingsbak zit er met een reden op. Je schakelt bergop toch ook een versnelling terug als je merkt dat je onvoldoende vermogen hebt om je snelheid vast te houden? Met invoegen net zo; als je uit een krappe klaverlus op een invoegstrook afrijdt doe je dat toch niet in de hoogste versnelling? Dan moet je inderdaad blij zijn als je van 60 bij de 90 komt voor het einde van de invoegstrook. Ik hou achter dat soort bestuurders extra afstand voor het invoegen om wat extra ruimte te hebben om te versnellen.

Als ik echt eens achter een slome tussen zit die met ~70 direct na het puntstuk invoegt ga ik er vol gas op de invoegstrook voorbij om op snelheid in te kunnen voegen (indien er ruimte is uiteraard). Lijkt me ook toegestaan gezien de blokmarkering, en al komt het een beetje asociaal over lijkt het mij in de praktijk juist veiliger dan erachter blijven hangen met een te lage snelheid (en vrachtwagens in je binnenspiegel…).
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

waldo79 schreef: wo 25 sep 2024, 19:05 De schrijver van dat artikel kletst uit zijn nek. Iemand op de hoofdrijbaan hoort juist geen invoeghulp te verlenen. Wel kan die door middel van bijvoorbeeld gas loslaten het invoegen vergemakkelijken.
Het mooie van de Wikipedia is dat iedereen het kan corrigeren, dus vraag is: wie pakt het op? Liefst iemand met een gebruikersaccount (die al wat geplaatst heeft), want ik krijg wel eens het gevoel dat anonieme bijdragen nogal snel worden teruggedraaid...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik heb al tienduizenden aanpassingen op mijn naam staan.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Seat Ibiza schreef: vr 27 sep 2024, 17:44
waldo79 schreef: wo 25 sep 2024, 19:05 De schrijver van dat artikel kletst uit zijn nek. Iemand op de hoofdrijbaan hoort juist geen invoeghulp te verlenen. Wel kan die door middel van bijvoorbeeld gas loslaten het invoegen vergemakkelijken.
Het mooie van de Wikipedia is dat iedereen het kan corrigeren, dus vraag is: wie pakt het op? Liefst iemand met een gebruikersaccount (die al wat geplaatst heeft), want ik krijg wel eens het gevoel dat anonieme bijdragen nogal snel worden teruggedraaid...
Een anonieme gebruiker (die bekend is met het wegenforum en de wegenwiki) heeft dit afgelopen nacht héél grondig opgepakt. Iemand die ook oorlog voert tegen de kliek van Wikipedia, blijkt uit de overlegpagina :emo:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik heb woensdag al één en ander laten doorschemeren op de overlegpagina.
@Wesso: ik heb het artikel geredigeerd en wat minder vanuit een Nederlands perspectief geschreven.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Wesso schreef: vr 27 sep 2024, 20:35 Iemand die ook oorlog voert tegen de kliek van Wikipedia, blijkt uit de overlegpagina :emo:
Mis ik wat? Ik had op de overlegpagina mijn bedenkingen geplaatst en Waldo heeft een reactie gegeven dat hij het daar mee eens was. De laatste bewerking was hiervoor 14 jaar geleden..
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Sorry, ik bedoelde de overlegpagina van die gebruiker (82.173.160.29): https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_g ... 173.160.29
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De gebruiker is wat recalcitrant ja :lol:
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Tussen de regels van de tekst door lees je ook wel een beetje dat de schrijver de frustratie van zich af schrijft. Wat natuurlijk niet de bedoeling is, maar de tekst is nu wel een heel stuk beter. Ik denk dat ik nog even een berichtje stuur daarover naar de beste meneer.
Bij een snelheid van bijvoorbeeld 100km/u klakkeloos een rijstrook naar links opschuiven om ruimte te maken voor één enkele invoegende auto op de invoegstrook, zonder rekening te houden met verkeer wat met hogere snelheid van achteren nadert is dus niet toegestaan.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je mag het artikel rustig verder bewerken. Heeft niet zoveel zin om hoe en waarom van de frustratie te achterhalen.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Palance schreef: do 26 sep 2024, 19:34 Rijkswaterstaat blundert weer eens bij een advertentie in het AD vanmorgen

Afrit 15 op de A15 heet geen Welplaatweg en afrit 6 op de A16???

Afbeelding
Diegene die dit gemaakt heeft zal wel op Google Maps gekeken hebben. Daar staat afrit 6 Ring-Zuid bij de splitsing A16 ri. Dordt en de [Ring A15] ri. Vaanplein.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat is lekker professioneel… :facepalm:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/343749/o ... n-afrit-a9
De verkeersmanager wijst automobilisten er op doorgetrokken witte strepen altijd te respecteren. "Rijd er niet overheen."
:facepalm:
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als er vaker mensen onbevoegd het bouwterrein oprijden, dan kan het ook onduidelijk zijn.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik zag vorige week ook een auto vanuit de verkeerde richting het werkvak uitkomen en vanuit stilstand invoegen op de A9. Ik vermoed dat dit dagelijks erg veel gebeurt. Naar mijn mening is het daar zeker niet slecht aangegeven, maar blijkbaar zijn er heel veel mensen die slaafs hun niet ge-update navigatie volgen.
nico
woonerf

Bericht door nico »

In dit artikel staat in de titel correct A58, in de tekst twee keer foutief A28.
https://www.nu.nl/binnenland/6341833/do ... dicht.html
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat is ondertussen aangepast.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Afbeelding
Zou willen dat Oldenzaal in Gelderland lag, was het een stuk makkelijker Duitsland inkomen met de trein.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Heeft de Hertog van Gelre het weer op z'n heupen gekregen?
kees
expressweg

Bericht door kees »

MaartenE schreef: do 06 feb 2025, 15:56 Afbeelding
Zou willen dat Oldenzaal in Gelderland lag, was het een stuk makkelijker Duitsland inkomen met de trein.
Het lijkt me handig om tenminste te vermelden uit welk medium dit stukje proza komt.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Algemeen Dagblad.
kees
expressweg

Bericht door kees »

^^
Dank je wel.
Buiten de verkeerde provincie is de auteur zowel grammaticaal ('beide') als qua woordkeus ('gewone treinen') niet echt een helder licht.
Beide: of 'beiden' of ín beide gevallen'
Gewone treinen: als je dan toch goederentreinen zegt, zou ik het begrip 'passagierstreinen' gebruiken.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

kees schreef: do 06 feb 2025, 22:01
MaartenE schreef: do 06 feb 2025, 15:56 Afbeelding
Het lijkt me handig om tenminste te vermelden uit welk medium dit stukje proza komt.
Excuses, was het AD, in een artikel over werkzaamheden aan het spoor.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dit artikel van een lokaal digitaal sufferdje slaat de plank wel heel erg mis: Het gaat om vermeende problemen op de turborotonde die de IJsselmondse Knoop is op de grens van Barendrecht en Ridderkerk.

Alleen is er geen rotonde te bekennen. Er is zelfs een foto bij geplaatst van de Knoop om het artikel de ondersteunen, maar in de verste verte is daar geen rotonde te zien.

Om verder maar te zwijgen van zinsconstructies als “Vrachtverkeer die de omgeving niet goed kent”