Spoorwerk te Schiedam

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Spoorwerk te Schiedam

Bericht door Taran 5 »

Na het draadje over de tunnel in Delft is het misschien wel leuk om een draadje te starten over het werk in Schiedam met wat foto´s erbij natuurlijk.
Beetje achtergrond: Spoor 1 en 2 waren de sporen waar de treinen van de Hoekse lijn hun perronsporen hadden, spoor 3 en 5 zijn de sporen van en naar Delft(er was een wisselcomplex om te kunnen aansturen aan de westkant van het station).

Spoor 1 en 2 worden nu weer aangesloten en het wisselcomplex aan de westkant wordt gesaneerd en er blijft alleen de aansluiting voor het goederenvervoer over naar Vlaardingen.

Afbeelding
De gehele bovenleidingsconstructies worden vervangen ondanks de relatief jonge leeftijd van de palen maar zoals op de foto te zien zijn de masten aan het verzakken zeker in vergelijking met de nieuwe(RHS)balken.
Afbeelding
Spoor 1 en 2 zijn al geruime tijd niet meer beschikbaar te zien aan de kruizen op de seinen.
Afbeelding
Een recentere foto van afgelopen zaterdag. Het gaat niet bepaald snel de werken door personeelstekort volgens Prorail.
Afbeelding
De oude paal staat behoorlijk scheef.
Afbeelding
De linkse sporen zijn nog steeds niet in dienst en even verderop worden de wissels verwijdert en kan de snelheid in de boog naar Schiedam omhoog.
Spoor 1 en 2 zullen dan(denk ik)de sporen worden naar Rotterdam en spoor 3 en 5 naar Delft.
Afbeelding
Op de achtergrond de metrosporen van en naar Pernis/Hoek van Holland.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Spoorwerk te Schiedam

Bericht door Schelpenpaadje »

Je foto's brengen mooi in beeld dat spoorverdubbeling hier niet of nauwelijks mogelijk was geweest als de Hoekse Lijn in gebruik was gebleven als spoorlijn. Je had dan extra sporen door het station moeten aanbrengen en/of flyovers moeten bouwen terwijl er hiervoor zeer weinig ruimte is.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Meest maffe is het ontbreken van spoor 4(iemand spoor 4 voorbij zien komen ergens? :hahaHAHA: ). Dit spoor is trouwens aangelegd in de jaren vijftig om de leger gelegen sporen tussen Schiedam en Rotterdam te vervangen(vroeger stonden hier ook die vlindermasten zie je ook op de Hoekse lijn tegenkwam maar daar is echt niks van over :down: ).

Het nummeren van niet bestaande sporen zie je ook te Ede=Wageningen met een niet(meer)genummerd spoor.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Over spoor 4, zie https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=schiedam. Kort en goed, dat was voorzien (maar nooit aangelegd) om een passeermogelijkheid te geven. Waarbij in het bijzonder was gedacht aan de boottreinen die in Schiedam kop moesten maken om naar Amsterdam verder te kunnen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Taran 5 schreef: di 22 okt 2024, 20:52 Het nummeren van niet bestaande sporen zie je ook te Ede=Wageningen met een niet(meer)genummerd spoor.
Komt op veel plekken voor. Utrecht C heeft bijvoorbeeld ook geen spoor 6 (meer).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Vaak zijn de sporen er inderdaad wel geweest - of zelfs nog steeds.

Het zijn spoornummers, geen perronnummers :top:

Als een spoor wordt opgeruimd zorgt hernummeren voor meer gedoe en verwarring dan het oplost.

Dan hebben we het nog niet over bewust gecreëerde gaten om afwijkend gelegen kopsporen te onderscheiden, zoals in Zwolle en Leeuwarden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het meest gekke is wellicht wel spoor 35 in Nijmegen.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Gaten in de spoornummers zijn niet per se inherent aan de saneringsdrang in Nederland. Ook in België en Duitsland waar ze minder fanatiek (ongebruikt) spoor verwijderen ken ik genoeg plekken met gekke spoornummers voor bijvoorbeeld kopspoortjes zoals spoor 35 in Nijmegen:

- Bingen (Rhein) Stadt: aan de hoofdlijn van Koblenz naar Mainz zijn de sporen 1 t/m 3 aanwezig, het kopspoortje voor de treinen naar Worms heeft nummer 44. Op het Hauptbahnhof van Bingen zijn de sporen 101 t/m 103 aan de hoofdlijn en de sporen 201 t/m 203 voor het zijlijntje richting Bad Kreuznach.
- Dülmen: station met twee niveaus. Op het onderste niveau is de hoofdlijn van Recklinghausen naar Münster met sporen 1 en 2. Boven halteren dieseltreinen tussen Enschede en Dortmund op spoor 31.
- Uelzen: Het station ligt in het midden van twee bundels aan sporen. De hoofdlijn Hamburg-Hannover heeft de sporen 101 t/m 103. Aan de westkant van het station liggen de sporen 301 t/m 304. :rofl2:
- Stolberg Hbf: De sporen van de hoofdlijn Aachen - Köln hebben nummers 1 en 2. Daarvoor halteert de Euregiobahn op sporen 43 en 44 tegen het stationsgebouw. Aan de overkant van het voorplein ligt een perronspoor voor het stompje naar de stad met nummer 27.
- Leuven: Doorgaande sporen hebben nummers vanaf 1, beginnend aan het stationsgebouw. De kopsporen aan weerszijden van het gebouw hebben de letters A t/m D.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dordrecht heeft een spoor/perron 20.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind het wel handig hoor, aparte series spoornummers voor sporen die je ergens anders moet zoeken. Beetje zoals pieren op vliegvelden: A1, D2 etc. In Antwerpen Centraal heb je drie niveaus, met de series 1-6, 11-14 en 21-24. Vind dat prettiger dan een Berlin Hbf waar de nummers doorlopen. Of Sloterdijk. Misschien waren letter-cijfer-combinaties nog wel ietsje handiger geweest voor meerdere niveaus, maar omdat de letters op stations normaal worden gebruikt om spoor-zijden aan te duiden, kun je het waarschijnlijk beter houden op alleen cijfers.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Perron 9 driekwart. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Of in Parijs het Gare de Lyon met verschillende hallen maar slechts één reeks voor de nummering.
Sondermaut schreef: do 24 okt 2024, 9:53 - Leuven: Doorgaande sporen hebben nummers vanaf 1, beginnend aan het stationsgebouw. De kopsporen aan weerszijden van het gebouw hebben de letters A t/m D.
Dat lijkt een gewoonte te zijn bij de NMBS, in Lokeren en Sint-Niklaas is er telkens 1 kopspoor (voor treinen uit het zuiden die daar keren) dat de letter A heeft, daarnaast begint de nummering gewoon met 1.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Wouter N14 schreef: do 24 okt 2024, 10:43 Dordrecht heeft een spoor/perron 20.
Sittard idem dito, in volgorde van oost naar west spoor 20 (kopspoor), 1, 2 en 3.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Wouter N14 schreef: do 24 okt 2024, 10:43 Dordrecht heeft een spoor/perron 20.
Spoor 20. Perrons worden niet genummerd, want aan een perron kunnen 2 of meer sporen liggen. En een spoor kan ook geen perron hebben.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Daarom noem ik het bewust beide, omdat het ook een perron is (maar niet voor de reguliere dienstregeling dacht ik).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Een spoor is niet ook een perron. Gewoon een kwestie van definitie. Perrons worden niet genummerd, niet in Nederland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perron_%28platform%29
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Even terug on topic: De werkzaamheden gaan nog door tot 4 november 5 uur. Tot die tijd rijden er geen treinen tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal. Dan zal denk ik spoor 1 en 2 weer in gebruik genomen worden na er jarenlang werkeloos bijgelegen te hebben na de overname van de Hoekse lijn door de RET.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Ik ben zondagochtend een kijkje wezen nemen te Schiedam:
Afbeelding
Op ongeveer deze plek zullen de sporen gesplitst worden
Afbeelding
Afbeelding
Nieuw sein in de richting Delft.
Afbeelding
Afbeelding
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

Gisteren per trein Schiedam gepasseerd, en het viel me op dat sporen 1 en 2 aan de Delftse zijde niet zijn aangesloten. Was dit bij de afgelopen werkzaamheden wel de bedoeling, of moet dit nog gebeuren in wéér een BD?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Denk van wel. Ik had afgelopen zondag niet op het perron gekeken (al denk ik niet dat de perrons begaanbaar waren die zijn doorgaans gesloten als er geen treinen rijden). Vooralsnog reden de treinen vandaag inderdaad alleen over spoor 3 en 5, gek genoeg zag ik eerder deze week op Rijdendetreinen wel dat er treinen vertrokken van spoor 2.

Ik vraag me wel af wat nu die verhoogde snelheid door de bocht bij Schiedam zou moeten worden (of heb ik dat nu verkeerd gelezen?).
Er zijn wel enkele nieuwe masten geplaatst na de bocht en viaduct over de A20.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

NSDaniel schreef: wo 06 nov 2024, 21:10 Gisteren per trein Schiedam gepasseerd, en het viel me op dat sporen 1 en 2 aan de Delftse zijde niet zijn aangesloten. Was dit bij de afgelopen werkzaamheden wel de bedoeling, of moet dit nog gebeuren in wéér een BD?
Sporen 1 en 2 worden samen de sporen richting Rotterdam. 3 en 5 naar Delft. Daarbij komt er via spoor 1 een koppeling naar het strengelspoor metro-goederen t.b.v. Vlaardingen Vulcaanhaven.
Taran 5 schreef: wo 06 nov 2024, 21:18 Ik vraag me wel af wat nu die verhoogde snelheid door de bocht bij Schiedam zou moeten worden (of heb ik dat nu verkeerd gelezen?).
Er zijn wel enkele nieuwe masten geplaatst na de bocht en viaduct over de A20.
Ik meen dat het hele stuk Schiedam - Rotterdam 120 km/h zou moeten worden maar kan het mis hebben.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ De sporen van de Hoekse lijn waren(?)in de NS tijd geschikt voor 130 km/h (in het verlengde van spoor 1 en 2) maar gek genoeg de sporen voor de richting Delft was dacht ik 100 km/h (verlengde van spoor 3 en 5). Het opwaarderen naar 120 gaat op dat stuk niet veel opleveren.
Toen er nog NS treinen reden kond de Sprinter van en naar Hoek van Holland dus op dat kleine stuk een intercity er uit rijden en dan heb ik niet eens gehad over het materieel aangezien SGM(m)de meeste diensten aldaar heeft gedraaid sinds de jaren tachtig en SGM de 130 niet eens haalt (volgens de meeste boeken en dergelijke 125 km/h max maar later werd het 120 km/h).

SLT heeft wel een jaar lang de diensten gedraaid op de Hoekse lijn en die kan die snelheid, zeker op een kort stuk als dat, gemakkelijk halen.

Het is wel zo dat de sprinter van en naar Den Haag HS heel veel maximum snelheden voor zijn kiezen krijgt (even uit het hoofd denkende vanuit HS:
80, 130, 140, 130, 80, 140, 130, 120 ,90, 100, 40, dit alles op een stuk van zo rond de 30 kilometer en de snelheid in de tunnel bij Delft is dus max 130 km/h).
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

NSDaniel schreef: wo 06 nov 2024, 21:10 Gisteren per trein Schiedam gepasseerd, en het viel me op dat sporen 1 en 2 aan de Delftse zijde niet zijn aangesloten. Was dit bij de afgelopen werkzaamheden wel de bedoeling, of moet dit nog gebeuren in wéér een BD?
In maart 2025 is er opnieuw een 16-daagse buitendienststelling. Volgens een woordvoerder van ProRail zouden dat de laatste werkzaamheden moeten zijn.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

djiwie schreef: di 22 okt 2024, 22:25 Utrecht C heeft bijvoorbeeld ook geen spoor 6 (meer).
Rond 1990 ben ik vaak ingestapt op spoor 6 op Utrecht CS. Dat was een zakspoortje aan de noordelijke kop van het perron.

Elke maandagochtend vertrok rond 6.00 een (korte) intercity naar Groningen van dat spoor. Dat was volgens mij de enige vaste trein op dat spoortje.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Kleine update:
Afbeelding
De laatste kokerbalk is inmiddels verwijdert op het perron.
Afbeelding
Blik op de nieuwe lichtseinen in de richting van Delft. Na de DHS bruggen is het noordelijke spoor van de hoekse sporen opgebroken richting Centraal.
Tevens zijn de Hoekse sporen in hun geheel buiten dienst.

Kwam ook dit artikel tegen:
https://struktonrail.nl/our-stories/new ... e-langste/
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Was in de buurt en wilde ook een keer over de A24 en ik dacht ik kom langs Schiedam dus ff wezen kijken:
Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe uitrijseinen richting Delft tevens nieuwe inrijseinen alle 4 op een seinbrug.
Afbeelding
Kijkje op de nieuwe uitrijseinen op de voormalige Hoekse sporen en ik moest denken aan de ramp in 1976 en ik denk dat als de machinist van het SGM stel het sein zo dicht had kunnen zien de ramp wellicht niet was gebeurd.
Afbeelding
Ook een nieuwe seinbrug op de oude sporen van de Hoekse lijn richting het Kasteel.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op za 29 mar 2025, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

ProRail heeft gisteren bekendgemaakt dat voor 4 nieuwe stations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark er 2 extra sporen noodzakelijk zijn tussen Delft en Schiedam:
https://www.prorail.nl/nieuws/eerste-ke ... ht-gemaakt
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Voor station Schiedam Centrum wordt verkend hoe een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de bestaande tunnel. Hierdoor ontstaat een ruime doorgang voor reizigers zonder trappen of hellingen. Het busstation ligt centraal en heeft één groot perron. De fietsenstalling wordt dan groter gemaakt. Een andere optie is een station aan de zuidkant, los van het Terras aan de Schie. Een nieuwe reizigerstunnel zorgt dan voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt in deze optie meer naar het westen. De Horvathweg wordt smaller en anders ingericht. De andere ontwerpen worden niet verder uitgewerkt. Onderdelen hieruit worden wel gebruikt in de volgende fase van het onderzoek
https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... dordrecht/
Meer info: https://schiedistrict.nl/project/vernie ... -omgeving/
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Wat sfeer plaatjes uit Schiedam:
Afbeelding
Spoor 1 is weer operationeel alleen volgens de gele vertrekborden vertrekken er geen treinen maar op deze zondag vertrokken (toen ik er was)de sprinters naar Dordrecht.
Afbeelding
Drie stellen SNG naar Dordrecht vertrekkende van spoor 1.
Afbeelding
De uitrijseinen richting Centraal. De maximum snelheid na het bord bedraagt 120 km/h maar kan ook een andere zijn door middel van de cijferborden naast het hoofdsein.
Afbeelding
Eurostar op weg naar Parijs (denk ik) langs spoor 1.
Afbeelding
VIRM naar Vlissingen langs spoor 2, het voormalige spoor richting Hoek van Holland.
Afbeelding
De nieuwe uitrijseinen in de richting van Centraal vanaf spoor 3 en 5.
Afbeelding
De nieuwe uitrijseinen op de oude Hoekse sporen. Deze zijn heel duidelijk zichtbaar en je kan niet niet terug denken aan die bewuste dag van de beruchte treinramp een kilometer of 2 verderop in de bocht waar zowel de conducteur als machinist een rood licht hebben genegeerd (de conducteur kon het rode sein natuurlijk niet zijn maar had geen wit (V) vertreksein).
Afbeelding
Ook de inrijsein van de oude Hoekse sporen zijn op een brug gemonteerd.
Afbeelding
De VIRM naar Venlo vanaf spoor 5, het enige spoor waar weinig voor verandert is.
Spoor 2 en 5 worden normaal gesproken gebruikt door de treinen maar zondag 30 maart waren spoor 1 en 3 voor de sprinters en 2 en 5 voor de intercity´s.
Afbeelding
Kijkend in de richting van Delft.
Afbeelding
Op vrijdag kwamen deze SNG al op vreemde sporen. SNG naar Den Haag vanaf spoor 3.
Ook de koppeling naar Nieuwland is trouwens aangesloten.