Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
En hoort vanaf
Ressen en De Liemers er geen TOL achter A15 te staan?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
verfmeer95
- expressweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Utrecht zou je nog kunnen schrappen en pas aangeven vanaf Velperbroek. Staan nu wel veel doelen voor de A 12 ingetekend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Utrecht en Zwolle zijn de volgende netwerkdoelen na Arnhem. Die moeten dus vanaf KP De Liemers op de borden, daar begint immers in de toekomst de grote ring om Arnhem.
Arnhem moet er nog op want daar ben je nog niet.
En Amsterdam komt er simpelweg bovenop.
Vier rechtdoorbestemmingen is vlak voor een netwerkdoel niet vreemd.
Arnhem moet er nog op want daar ben je nog niet.
En Amsterdam komt er simpelweg bovenop.
Vier rechtdoorbestemmingen is vlak voor een netwerkdoel niet vreemd.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Wat is eigenlijk de gewenste route naar Amsterdam vanaf N325/Nijmegen-Noord bezien? Ik dacht zelf aan A50 > A12 > A2, maar de routeplanner geeft aan via A15 >A2. Ik had dat in eerste instantie niet verwacht.
Is dat ook wat Rijkswaterstaat graag wil?
Is dat ook wat Rijkswaterstaat graag wil?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Met bewegwijzering stuur je niet de omvang van verkeersstromen.
Bewegwijzerde routes zijn niet persé de kortste routes.
Ook de eenvoud van de route voor ter plekke onbekenden speelt een rol. Bijvoorbeeld bij maar 1 i.p.v. 3 knooppunten afslaan. Als de routes dan niet heel veel verschillen...
Bewegwijzerde routes zijn niet persé de kortste routes.
Ook de eenvoud van de route voor ter plekke onbekenden speelt een rol. Bijvoorbeeld bij maar 1 i.p.v. 3 knooppunten afslaan. Als de routes dan niet heel veel verschillen...
-
verfmeer95
- expressweg
Het ligt er aan waar je in Amsterdam moet zijn. Naar knooppunt Watergraafsmeer en alles ten noorden daarvan is A50 > A12 > A30 > A1 de snelste route volgens Google Maps. Naar knooppunt Amstel en alles ten westen daarvan is A15 > A2 het snelst. Wat dat betreft is het dus geen slecht idee om Amsterdam bij KP Valburg gewoon niet op de borden te zetten en iedereen z'n navigatie te laten volgen.mavas schreef: ma 13 jan 2025, 21:37 Wat is eigenlijk de gewenste route naar Amsterdam vanaf N325/Nijmegen-Noord bezien? Ik dacht zelf aan A50 > A12 > A2, maar de routeplanner geeft aan via A15 >A2. Ik had dat in eerste instantie niet verwacht.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik had eigenlijk nog helemaal niet aan de route over de A30 gedacht, ik denk altijd teveel naar de westelijke A9 toe. Zo bezien is Amsterdam dan wel erg lastig ja.
Als je onbekend bent, dan val je waarschijnlijk wel op Utrecht terug als je richting Amsterdam wilt.
Als je onbekend bent, dan val je waarschijnlijk wel op Utrecht terug als je richting Amsterdam wilt.
-
verfmeer95
- expressweg
In die zin wordt het wel interessant hoe Amsterdam bij knooppunt Maanderbroek op de borden komt. Dat wordt nu noodzakelijk als continuering vanaf knooppunt De Liemers, maar je hebt daar twee gelijkwaardige routes naar Amsterdam. Een splitsing naar windrichtingen zou logisch zijn, maar tegelijkertijd de weggebruiker informatie geven die die niet verwacht.
-
sven_engelen
- expressweg
Zou bij Maanderbroek gewoon de A12 rechtdoor Amsterdam bewegwijzeren en richting de A30, Amsterdam-Noord. Beetje hetzelfde als Utrecht en Utrecht-West gesplitst zijn bij knooppunt Everdingen.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Kaaiman
- Secretaris
Met de huidige plannen voor de aansluiting A30/A1 en de haast niet te verbreden A1 in 't Gooi in het achterhoofd, plus het feit dat de A30 geen AGR-weg en geen TEN-T-weg is, plus het feit dat je een keer extra moet afslaan, zou ik Amsterdam gewoon via Oudenrijn bewegwijzeren. Vanaf de A2 kan verkeer ook beter over de regio verdeeld worden met de A9 en de A10 dan vanaf de A1, waar de A9 maar één kant op gaat.
Voor de associatie Amsterdam-Noord/Oost zou je op dit punt kunnen uitwijken naar een doel als Almere. Of gewoon een routebord plaatsen natuurlijk.
Voor de associatie Amsterdam-Noord/Oost zou je op dit punt kunnen uitwijken naar een doel als Almere. Of gewoon een routebord plaatsen natuurlijk.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het ook niet echt wenselijk om veel verkeer via "gedrocht" Barneveld te leiden. Je zou wel wat met DRIP's kunnen doen indien nodig.
-
sanderl
- autoweg
Naar Amstel is de afstand via de A1 nagenoeg gelijk en naar Watergraafsmeer 10km korter. Dus wat dat betreft zou A30-A1 voor heel Amsterdam de voorkeurroute moeten zijn. Alleen vang je dan Amstelveen, Schiphol en Haarlem niet goed af. Dus dan wordt het de afweging tussen het belang van die laatsten en Amsterdam Noord, Oost en plaatsen als Zaandam en Purmerend. Dan komt de A2 natuurlijk als winnaar uit de bus.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Voor alles van Amsterdam ten westen van het Leidseplein (en dat is dus heel Amsterdam Zuid, West en Nieuw-West met samen een slordige 350 duizend inwoners) is via de A30 niet korter qua afstand dan via de A12. Dus dat 'heel Amsterdam' moet toch wel wat genuanceerd worden.sanderl schreef: di 14 jan 2025, 8:59 Naar Amstel is de afstand via de A1 nagenoeg gelijk en naar Watergraafsmeer 10km korter. Dus wat dat betreft zou A30-A1 voor heel Amsterdam de voorkeurroute moeten zijn.
-
sanderl
- autoweg
Ik zeg ook niet dat het korter is, ik zeg dat het gelijk is. Dus volgens mij hoeft er niets genuanceerd te worden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Je geeft zelf heel goede redenen waarom je het verkeer over de A12-A2 moet willen hebben; en dat is dan ook weer een mooie uitwerking van het principe dat René schetste "eenvoud van de route". Die ook weer raakt aan wat Vinny zegt over het drama-knooppunt Barneveld. Dan moet je denk ik ook niet een deel van het Amsterdamse verkeer over de A30 willen geleiden. Dat ter plaatse bekenden de route alsnog zullen pakken - prima. Zelfde voor wie blind op navigatie rijdt. Maar ik zou er pas borden voor gaan neerzetten wanneer op Maanderbroek gevaarlijke situaties ontstaan doordat mensen op het laatste moment nog van richting wisselen. Want dat zou erop kunnen duiden dat ze in de war zijn door de bewegwijzering - immers Amsterdam staat rechtdoor en de navigatie stuurt je rechtsaf.Kaaiman schreef: di 14 jan 2025, 6:57 Voor de associatie Amsterdam-Noord/Oost zou je op dit punt kunnen uitwijken naar een doel als Almere. Of gewoon een routebord plaatsen natuurlijk.
Een surrogaat-doel als Almere beperkt dan alleen maar de beschikbare ruimte stroomafwaarts. In die zin lijkt het me juist wel wenselijk dat op de A30 het doel Amsterdam snel weer verschijnt. Dat geeft routebevestiging aan diegenen die de afslag hebben genomen -op basis van eigen kennis of navigatie- en het vergemakkelijkt het omleiden van het verkeer met DRIPs bij Maanderbroek wanneer de verkeerssituatie daarom vraagt. Helpt ook degenen die op weg zijn naar Almere.
Die lijkt ook precies de kant die het uit gaat. Op A30-portaalborden bij Ede staat Amsterdam al aangegeven. Verder staan er langs de A30 nog maar heel weinig afstandenborden, terwijl Amsterdam op de oude rechtdoorborden nog geen doel was. Resteert dat ik bij Maanderbroek en stroomafwaarts op de A12 het doel Amsterdam zou toevoegen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Nu.nl doet een oproep. Je moet je wel registreren als je wilt reageren:
https://www.nu.nl/nujij/6342405/kom-jij ... to-op.html
https://www.nu.nl/nujij/6342405/kom-jij ... to-op.html
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Teetje
- verkeersader
Ik realiseer me dat in sommige gevallen Amsterdam een lastig doel kan zijn. Eerder in deze draad hadden we het over de A28 bij Utrecht. Bij knp Rijnsweerd wordt je voor Amsterdam de A27 in noordelijke richting opgestuurd, dus de relatie A27-A1. Prima voor als je naar A'dam-Noord of -Oost moet, maar voor wie vanaf dat punt naar de Zuidas wil, of A'dam-West, kan beter de relatie A27-A12-A2 volgen, want sneller (onder normale omstandigheden).Pino schreef: di 14 jan 2025, 10:13Je geeft zelf heel goede redenen waarom je het verkeer over de A12-A2 moet willen hebben; en dat is dan ook weer een mooie uitwerking van het principe dat René schetste "eenvoud van de route".Kaaiman schreef: di 14 jan 2025, 6:57 Voor de associatie Amsterdam-Noord/Oost zou je op dit punt kunnen uitwijken naar een doel als Almere. Of gewoon een routebord plaatsen natuurlijk.
-
Steptimer
- autoweg
Er zijn nieuwe borden geplaatst bij o.a. knooppunt Markiezaat en knooppunt de Poel: Terneuzen TOL + symbolen: bus en vrachtauto.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bij het verwijzen van grote steden gaat het niet puur om de stad zelf en de kortste route naar de poort van die stad. Die grote stad heeft ook een functie als verwijzing voor iedereen die in die buurt van de stad moet zijn, of daar voorbij.
Zo staat de verwijzing Amsterdam vanuit het zuiden/oosten de facto ook voor alle bestemmingen noordelijk van het Noordzeekanaal. Of je op 40 km afstand de ene of de andere route moet hebben voor een stadsdeel is dan ook weinig relevant.
Zo staat de verwijzing Amsterdam vanuit het zuiden/oosten de facto ook voor alle bestemmingen noordelijk van het Noordzeekanaal. Of je op 40 km afstand de ene of de andere route moet hebben voor een stadsdeel is dan ook weinig relevant.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Dat is bekend, maar men heeft dit (naar mijn smaak) wat overdreven met Amsterdam. Ik weet ook wel dat in Frankrijk Parijs op bijna ieder knooppunt in het hele land wordt genoemd (hoe onlogisch de route ook is) en Madrid in Spanje. Dat alle wegen naar Rome leiden is al eeuwen zo, maar tegenwoordig nog niet bij of net na de grens met Frankrijk of Oostenrijk op de borden. 
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Historisch gezien zijn Madrid en Parijs midden in een 'spinnenweb' van uitstralende wegen. Dat is zelfs terug te vinden in de oude N nummering van beide landen. Amsterdam heeft dat een stuk minder, waardoor de stad als netwerkdoel wat lastiger bewegwijzerbaar is en ook moeilijker als centraal punt van wegnummers (al is dat in Nederland natuurlijk wel gedaan, waardoor we hier een superkorte A 5 en A 8 hebben).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat valt bepaald tegen wanneer je wat meer in de uithoeken van het land komt. Als je vanuit de Cote d’Azur of Perpignan komt, zal het tot Lyon dan wel Clermont duren voordat je Parijs eens tegenkomt. Het hebben van een heel grote dunbevolkte gordel om de hoofdstad heen, gecombineerd met een wegennet dat op de hoofdstad is geënt, maakt Parijs/Madrid wel op veel plaatsen een logisch doel. Maar dat “vanuit ieder dorp”, niet echt.Peter schreef: wo 15 jan 2025, 14:11 Ik weet ook wel dat in Frankrijk Parijs op bijna ieder knooppunt in het hele land wordt genoemd (hoe onlogisch de route ook is) en Madrid in Spanje.
Ik hoor dat mantra nog het meest van mensen die vinden dat Amsterdam vanuit alle Nederlandse hoeken bewegwijzerd moet worden (heimwee naar de oude oranje bordjes Amsterdam). En toch tenminste vanaf alle grotere grensovergangen. Want je kunt Nederland maar bereikt hebben door doelen als Gent of Oberhausen te volgen; dan kun je in Nederland echt geen Utrecht meer aan.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat gezegd hebbend, in Friesland zijn er mensen die voor de omnummering van de A 7 naar A 6 zijn tussen Joure en Nieuweschans. Dat stond zelfs in een ingezonden brief en is denk ik één van de weingie keren dat ik buiten mijn eigen 'bubbel' mensen zich druk heb zien maken over wegnummering.
Dus ja, uiteindelijk is het wel een niche onderwerp, maar het blijft leuk om je ermee bezig te houden
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat betreft te beperkte verwijzingen naar Amsterdam: hoor je dat in Friesland of zijn het verhalen van eerder/elders? In Friesland heb je toch in zekere zin niet te klagen met de verwijzingen langs A6 en A7. Elders: de oude "doelen in lijn"-benadering was natuurlijk totaal niet gericht op de werkelijke behoeften van weggebruikers, en daar hebben we niet voor niets de netwerkverwijzingen voor in de plaats gekregen. Maar de gedachte dat het van iedere grensovergang nodig zou zijn, vind ik dan weer overdreven. En mijn haren gaan recht overeind staan wanneer mensen er dan Frankrijk als inspirerend voorbeeld bij halen.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Al heb ik uiteraard geen idee of dat van klachten van weggebruikers of van Amsterdam zelf is gekomen, of gewoon vanuit het streven naar een betere bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De route vanaf Hazeldonk kan ook nog wel wat beter worden bewegwijzerd, met op Galder niet meer dan een volgbordje en op de A27 nog veel borden waarop Amsterdam ontbreekt. Hoewel je daarvan natuurlijk kunt zeggen dat het laatste wederom een kwestie van tijd is; en het eerste geen echte problemen oplevert wanneer je de afslag bij Galder mist en dan over Rotterdam naar Amsterdam rijdt.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik vraag me overigens wel af waar zoal over geklaagd wordt door de mensen. Vaak zijn dat heel andere dingen dan je als ‘iets beter dan gemiddeld geïnformeerde’ zou verwachten. Ongetwijfeld zal Hengelo wel redelijk scoren. Maar voor de rest heb ik geen idee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik had altijd het idee dat de volgborden Amsterdam bij Galder in het bijzonder nut hadden om de overbelaste snelwegen in de Zuidvleugel van de Randstad een beetje te ontlasten en de reiziger dan meteen wat files dáár te besparen. Niet dat ritjes over de A27 Breda-Utrecht nou een feest zijn, maar het is daar vaker nog harmonica-rijden wanneer het in de Zuidvleugel echt vast staat.