Geldermalsen - Ebeltoft

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
autoweg
Berichten: 1052
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Omg. Geldermalsen

Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door T-hijs »

En de tweede zomervakantie, met één of wellicht twee pubers, vindt plaats nabij Ebeltoft in Denemarken.

Vertrek op zondag 17 augustus, terugreis op zondag 24 augustus. Route: hoogstwaarschijnlijk via Hengelo - Osnabrück - Hamburg - Kolding - Aarhus. En uiteraard tussen Bremen en Hamburg even kijken of het zinvol is om via de A21 om te rijden, als het vastloopt voor de Elbtunnel. Voor het overige zijn er natuurlijk weinig alternatieven...

Zijn er bij jullie nu al omstandigheden bekend die zouden kunnen leiden tot een andere route? Bijvoorbeeld via Zwolle - Assen of Emmen - Leer - Oldenburg?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
T-hijs
autoweg
Berichten: 1052
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Omg. Geldermalsen

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door T-hijs »

Zondag 17 augustus vertrekken we rond 06:00. Geplande route via Hengelo - Osnabrück - Hamburg - Flensburg etc.

Zien jullie een reden om van dit plan af te wijken? Bijvoorbeeld bij Emmen of Nieuweschans de grens over?

De terugreis een week later zal overigens ook rond 06:00 aanvangen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door Coen Tunnel »

Nu zullen de ergste hindernissen rond Bremen een weekend eerder zijn, maar blijkbaar zijn er ook na dat weekend langdurig slechts twee rijstroken bij Bremen beschikbaar. Van Chris uit de topic over de Duitse A1:
Chris schreef: do 31 jul 2025, 19:34 In het weekend van 8-11 augustus wordt zeer grote verkeershinder verwacht op de A1 bij Bremen. Dit is sowieso al elke dag een knelpunt vanwege de werkzaamheden aan de Weserbrücke, maar dat weekend is er richting Osnabrück maar 1 en richting Hamburg maar 2 rijstroken vrij. Zeker richting Osnabrück zal dit leiden tot zeer grote vertragingen en een gridlock in Bremen. Vrijdagochtend is er richting Hamburg ook een tijdje maar 1 rijstrook open.

Het loont om dan via Hannover te rijden. Vaak loopt de B6 door Bremen ook extreem vast als er sprake is van grote files op de A1.

Vanaf 11 augustus begint een renovatie van de rijbaan richting Hamburg. Vanaf dan is er langdurig een 4+0 systeem op de rijbaan richting Osnabrück, dus grote vertragingen zijn voor langere tijd geprogrammeerd om Bremen te passeren.

Helaas lijkt dit elke paar jaar weer een groot probleem te zijn. Zelden is de A1 langere tijd zonder grote verkeershinder te berijden, eigenlijk een disfunctioneel stuk infrastructuur.
Het alternatief A30-A2-A352-A7 is 62 km, dat kan lonen als de vertraging bij Bremen meer dan 30 minuten is. Uiteraard zijn de A2 en de A7 ook niet perfect, en ik denk niet dat het nodig zal zijn op een zondag.

Hou eventuele vertraging door grenscontroles bij De Lutte in de gaten. Alternatief kun je via Enschede en Gronau omrijden over de A35/N35, B54 en A31. Op de A1/A30 wordt standaard gecontroleerd, op de N35/B54 niet. Al vanaf 10 minuten wachttijd bij De Lutte kan die omweg lonend zijn. Maar op zondagochtend tussen 07:00 en 08:00 uur verwacht ik niet zo'n wachttijd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 01 aug 2025, 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door Chris »

Er wordt flinke hinder verwacht op de A1 bij Bremen vanaf volgend weekend. Er is dan voor langere tijd een 4+0 systeem.

Zondagochtend is wel ongeveer het gunstigste moment om er te passeren.
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door keokiracer »

T-hijs schreef: vr 01 aug 2025, 12:10Zien jullie een reden om van dit plan af te wijken? Bijvoorbeeld bij Emmen of Nieuweschans de grens over?
De grenscontroles bij De Lutte (A1) zorgen eigenlijk de hele dag door voor vertraging. Die vertraging is nu bijvoorbeeld overigens ook aanwezig op zowel de A7 als de A37. De route over Enschede in de N35 heeft die vertraging niet (want NRW en niet Niedersachsen), deze route wordt een snellere optie als er meer dan een minuut of 10 vertraging is bij De Lutte.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
T-hijs
autoweg
Berichten: 1052
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Omg. Geldermalsen

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door T-hijs »

Dank allen! In dat geval kan het misschien ook wel uit om via de N18 naar Enschede te rijden, maar dat zoek ik nog even uit...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door waldo79 »

De route over de N18 vind ik hoogst irritant, op zondag zal er minder vrachtverkeer zijn.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geldermalsen - Ebeltoft

Bericht door Coen Tunnel »

T-hijs schreef: vr 01 aug 2025, 12:28 Dank allen! In dat geval kan het misschien ook wel uit om via de N18 naar Enschede te rijden, maar dat zoek ik nog even uit...
Dat kan niet echt uit. Van Geldermalsen tot de grensovergang in de N35/B54 is via de N18 (A15-A325-N325-A12-A18-N18-A35-N35) slechts 4 km korter dan over Apeldoorn (A15-A50-A1-A35-N35). Ook op een zondagochtend zul je daarmee niet sneller zijn, door de N325/Pleijroute en de N18 Varsseveld-Groenlo met Vmax 80.