Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Moderator: Moderatoren
-
snels
- zandpaadje
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Nee, binnen Schengen in principe niet. Maar ze mogen het wel vragen, en als ze dat doen en de naam op je ticket komt niet overeen met je identiteitsbewijs, dan heb je geen geldig ticket. Om zomaar te stellen dat je "gerust anoniem" met het vliegtuig kunt gaat wat ver. Bij KLM staat bijvoorbeeld dit in de algemene bepalingen:
(a) Het Ticket vormt, totdat het tegendeel bewezen is, het bewijs van het bestaan, het afsluiten en de inhoud van de Vervoersovereenkomst tussen de Vervoerder en de Passagier wiens naam op het Ticket vermeld staat.
(b) Vervoer zal uitsluitend plaatsvinden van de op het Ticket met name genoemde Passagier. De Vervoerder behoudt zich het recht voor de identiteitsbewijzen van de Passagier te controleren. Passagiers moeten derhalve in staat zijn aan de Vervoerder bewijs van hun identiteit te tonen, alsmede van diegenen voor wie zij op enig moment gedurende de reis verantwoordelijk zijn.
In een geval van een incident of ongeluk zou het overigens ook niet handig zijn als je een andere naam hebt opgegeven voor de boeking.
Kortom, in de praktijk kom je er misschien mee weg, maar feitelijk heb je geen geldig ticket als je een alias of valse naam hebt opgegeven.
Geen digitale kaartjes meer. Alleen maar het paspoort (of voor de Chinezen hun ID-kaart), waaraan je boeking gekoppeld is. Paspoort scannen voor toegang tot het station, en vervolgens bij het boarden voor toegang tot het perron.Wat betreft treinen in China: misschien is het sinds 2018 verbeterd, maar toen had ik alles keurig online geboekt, maar vervolgens moesten we steeds eerst een grote incheck-hal in om dat digitale kaartje te laten zien aan een balie, de ID’s te laten checken en verder te mogen richting security. En dat lag niet aan mijn kaartjes; dat waren flinke rijen en volle hallen.
-
paolie
- expressweg
Nou nee hoor. Vaak genoeg aan de gate mijn ID moeten laten zien en bij niet-Nederlandse maatschappijen wordt je rijbewijs niet eens geaccepteerd.verfmeer95 schreef: ma 15 jul 2024, 19:03Binnen Schengen kan je gerust anoniem met het vliegtuig. Je kan bij de meeste maatschappijen online inchecken en dan kijkt er niemand meer naar je ID of paspoort. Bij het boeken worden er ook geen ID-gegevens gevraagd, dus als je wil kan je zo een alias opgeven en daarmee gaan reizen.
-
IIVQ
- autoweg
Acceptere nederlandse maatschappijen in het buitenland ook je rijbewijs?
-
Sondermaut
- verkeersader
Nederland is een van de weinige landen waar je je in sommige gevallen mag legitimeren met een rijbewijs. Wereldwijd gebruikelijk is dat alleen een paspoort of identiteitskaart voldoet.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Voor binnenlandse vluchten is het zeer gebruikelijk dat een lokaal rijbewijs volstaat. Tussen Zweden, Noorwegen en Denemarken wordt het zelfs toegestaan voor vluchten tussen die landen: https://www.flysas.com/en/help-and-cont ... s-flights/Sondermaut schreef: di 16 jul 2024, 7:42 Nederland is een van de weinige landen waar je je in sommige gevallen mag legitimeren met een rijbewijs. Wereldwijd gebruikelijk is dat alleen een paspoort of identiteitskaart voldoet.
Met een Nederlands rijbewijs kom je niet zo ver bij gebrek aan binnenlandse lijnvluchten, maar als die er nog zouden zijn dan zou een rijbewijs voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 16 jul 2024, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sanderl
- autoweg
Ik ben er toch mee in Florence geraakt.
Vaak hoef je binnen Schengen inderdaad niets te laten zien, maar er zijn landen die dat wel eisen. Volgens mij horen in ieder geval Spanje en Italië daar bij.
Vaak hoef je binnen Schengen inderdaad niets te laten zien, maar er zijn landen die dat wel eisen. Volgens mij horen in ieder geval Spanje en Italië daar bij.
-
IIVQ
- autoweg
De VS ook. Een vriend van mij wiens vader daar woont merkt dat ze vaak niets kunnen met zijn paspoort. Dan laat hij maar z'n rijbewijs zien en dan is het goed.Sondermaut schreef: di 16 jul 2024, 7:42 Nederland is een van de weinige landen waar je je in sommige gevallen mag legitimeren met een rijbewijs. Wereldwijd gebruikelijk is dat alleen een paspoort of identiteitskaart voldoet.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Als toerist heb ik meestal mijn paspoort wel bij me in de VS en ik heb nog nooit gehad dat ze er niks mee konden. De keer dat ik hem niet bij me had en bij de Walmart een fles wijn wilde afrekenen werd mijn Nederlandse rijbewijs overigens ook geaccepteerd. Dat was in Californië. In principe hoeven ze daar niet te checken als je er duidelijk ouder uitziet dan 21, maar winkels als Walmart hebben de simpele regel dat iedereen zich moet legitimeren om alcohol te kunnen kopen. Volgens de regels is een Nederlands rijbewijs daarvoor trouwens niet voldoende: https://www.abc.ca.gov/education/licens ... ification/IIVQ schreef: di 16 jul 2024, 11:12De VS ook. Een vriend van mij wiens vader daar woont merkt dat ze vaak niets kunnen met zijn paspoort. Dan laat hij maar z'n rijbewijs zien en dan is het goed.Sondermaut schreef: di 16 jul 2024, 7:42 Nederland is een van de weinige landen waar je je in sommige gevallen mag legitimeren met een rijbewijs. Wereldwijd gebruikelijk is dat alleen een paspoort of identiteitskaart voldoet.
Maar de caissière keurde het toch goed.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Als ik in het buitenland ben draag ik altijd mijn paspoort bij me.Coen Tunnel schreef: di 16 jul 2024, 11:38 Als toerist heb ik meestal mijn paspoort wel bij me in de VS
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Het Ministerie van Infrastructuur heeft vandaag op LinkedIn bekend gemaakt dat ze tot 2035 de regionale trein Arnhem en Düsseldorf financieel blijft ondersteunen.
De Rhein-IJssel-Express (RE19) is een regionale trein tussen Arnhem en Düsseldorf. Ons ministerie maakt deze treindienst momenteel mede mogelijk en gaat dat ook doen in de periode 2028-2035. We vinden het belangrijk om deze internationale treinverbinding in stand te houden.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Wouter N14
- Moderator
Bijzonder, kennelijk was er voldoende belangstelling...
https://www.ad.nl/buitenland/populaire- ... ~a5484180/De ‘Eurostar Sun’ reed elke zaterdag gedurende zeven weken in de zomermaanden. In Frankrijk stopte de trein in Valence, Avignon, Aix-en-Provence en Marseille. Maar aan die treinverbinding komt voorlopig een einde.
Eurostar noemt de beslissing om de verbinding stop te zetten een strategische keuze en stelt zich te willen richten op kernroutes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Egbert
- expressweg
Ze hebben gewoon te weinig materieel hiervoor. Ze willen die oude TGV's nog altijd opknappen (gaat in slakkengang) en Eurostar heeft nu minder zitplaatsen beschikbaar dan vroeger Eurostar + Thalys.
Ze willen wel nieuw materieel bestellen, maar dat willen ze al bijna een jaar. En met die bestelling (die de TGV's en de E300 stellen moet vervangen) hebben ze nog minder zitplaatsen!
En daarbij is een rijpad over de LGV Sud-Est stervensduur.
Ze willen wel nieuw materieel bestellen, maar dat willen ze al bijna een jaar. En met die bestelling (die de TGV's en de E300 stellen moet vervangen) hebben ze nog minder zitplaatsen!
En daarbij is een rijpad over de LGV Sud-Est stervensduur.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij staan dat soort vakantie-TGV’s structureel onderaan de prioriteitenlijst, net zoals nachttreinen dat staan. Het lijkt me ook nogal gedoe voor Eurostar, want ik schat zo in dat ze er feitelijk een extra bak voor naar Amsterdam moeten halen op vrijdagavond om dan op zaterdag te kunnen rijden. En dan moet je er ook nog eens tussen worden geschoven in de reguliere dienstregeling.
Het valt me bij TGV’s Brussel-Zuid Frankrijk altijd al op dat je helemaal niet sneller bent dan naar Parijs reizen, RER in en dan een middagtrein naar Zuid-Frankrijk. Het gemak mag iets waard zijn, maar daar zie je dezelfde prioriteitenkwestie aan het werk. Het reizen met treinen uit de gewone dienstregeling is wat bewerkelijker, maar geeft ook op veel manieren meer keuze. Het is voor mij naar Italië inmiddels redelijk vaste prik geworden (ik schrijf dit vlak na een enorm ontspannen rit Napoli-Milaan in 4:30 uur).
Het valt me bij TGV’s Brussel-Zuid Frankrijk altijd al op dat je helemaal niet sneller bent dan naar Parijs reizen, RER in en dan een middagtrein naar Zuid-Frankrijk. Het gemak mag iets waard zijn, maar daar zie je dezelfde prioriteitenkwestie aan het werk. Het reizen met treinen uit de gewone dienstregeling is wat bewerkelijker, maar geeft ook op veel manieren meer keuze. Het is voor mij naar Italië inmiddels redelijk vaste prik geworden (ik schrijf dit vlak na een enorm ontspannen rit Napoli-Milaan in 4:30 uur).
-
Durashift
- expressweg
Zal ook strategie zijn; bewust schaarste creëren zodat er hoger prijzen gevraagd kunnen worden.Egbert schreef: vr 21 feb 2025, 15:21 (..) En met die bestelling (die de TGV's en de E300 stellen moet vervangen) hebben ze nog minder zitplaatsen!
(..)
-
Egbert
- expressweg
Omdat de Thalys Lille overslaat, die staat in 1,5 uur op Paris Nord terwijl je met de TGV naar het zuiden na 2 uur pas op Charles de Gaulle staat. En dan nog eens Eurodisney, en Lyon Part Dieu.Pino schreef: vr 21 feb 2025, 17:18
Het valt me bij TGV’s Brussel-Zuid Frankrijk altijd al op dat je helemaal niet sneller bent dan naar Parijs reizen, RER in en dan een middagtrein naar Zuid-Frankrijk.
Met de Zon-Thalys was je een uur sneller dan met de huidige dienstregeling.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Prijs voor een gezin (twee volwassenen twee kinderen) zo rond de 450 euro als je tijdig boekt. Dat vind ik enerzijds niet achterlijk duur wanneer je het wegzet tegen brandstof, tol en afschrijving auto. Anderzijds is TGV rijden wel ruim duurder dan treinen door Duitsland naar Zwitserland, Oostenrijk of Italië. Ik bedoel: met datzelfde gezin naar Milaan gaat voor minder dan 180 euro als je een paar maanden van tevoren boekt.
-
Chris
- Moderator
Ik vraag mij ook af of bestemmingen zoals Valence, Avignon, Aix-en-Provence, wel bestemmingen zijn waar vakantiereizigers uit Nederland per trein heen gaan. Die streken zijn vrij landelijk en niet een city trip bestemming zoals Parijs. Het zijn vooral gebieden waar je hooguit een dag in de stad bent als je in de buurt verblijft op een camping, in een mobile home of in een huisje. Typische gezinsvakanties per auto dus. Als zo'n verbinding duur is om te exploiteren kan ik mij de argumentatie wel voorstellen dat hogesnelheidstreinen vooral de grootste steden moeten verbinden.
-
IIVQ
- autoweg
Ik heb de indruk dat van de Zon-Thalys veel Nederlanders die semipermanent in Frankrijk wonen gebruik maken om de zomervakantie in Nederland door te brengen en z'n huis te verhuren. Ik ken viavia 3 stellen die dat zo doen.
-
Egbert
- expressweg
Naast de Zon-Thalys had je ook de ski-Thalys. Dat was wat meer aansluitend op zo'n zaterdagse wissel. In Bourg-Saint-Maurice stond dan de bus naar het skidorp klaar.
Die zal ook wel niet meer terugkomen.
Overingens zijn er kwade tongen die beginnen te zeggen dat Thalys wellicht het moederbedrijf SNCF moet gaan helpen met TGV's rijden omdat die binnenkort niet meer België in mogen vanwege ontbrekende ETCS. Thalys heeft natuurlijk wel ETCS in hun stellen, SNCF is daar niet zo mee bezig.
Maar dat is vooralsnog nog volledige speculatie.
Overingens zijn er kwade tongen die beginnen te zeggen dat Thalys wellicht het moederbedrijf SNCF moet gaan helpen met TGV's rijden omdat die binnenkort niet meer België in mogen vanwege ontbrekende ETCS. Thalys heeft natuurlijk wel ETCS in hun stellen, SNCF is daar niet zo mee bezig.
Maar dat is vooralsnog nog volledige speculatie.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
In het artikel staat:Egbert schreef: za 22 feb 2025, 7:10 Naast de Zon-Thalys had je ook de ski-Thalys. Dat was wat meer aansluitend op zo'n zaterdagse wissel. In Bourg-Saint-Maurice stond dan de bus naar het skidorp klaar.
De ‘Eurostar Snow’ naar wintersportgebieden in de Franse Alpen zal tijdens de winter normaal gezien wel rijden.
Het is denk ik de enige hogesnelheidstrein naar een skiresort. Alhoewel het laatste stuk volgens mij eigenlijk gewoon een spoor van het kaliber TER is?
-
verfmeer95
- expressweg
Bij Lyon ga je al van de HSL af. Daarna is het allemaal normaal spoor, met een maximumsnelheid die niet boven de 160 uit komt.
Dat moet trouwens wel verbeteren. De HSL Lyon-Turijn krijgt een aftakking naar Chambéry, waarmee ook die ski-hogesnelheidstreinen langer op de HSL kunnen blijven. Maar het duurt nog wel even voordat die lijn in gebruik is.
Dat moet trouwens wel verbeteren. De HSL Lyon-Turijn krijgt een aftakking naar Chambéry, waarmee ook die ski-hogesnelheidstreinen langer op de HSL kunnen blijven. Maar het duurt nog wel even voordat die lijn in gebruik is.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
verfmeer95
- expressweg
-
Mark
- Forumbeheerder
Je moet je er inderdaad niet teveel bij voorstellen (spreek uit praktijkervaring). Landschappelijk wel zeer fraai overigens.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Kaartje van de SNCF met de maximumsnelheden https://www.sncf-reseau.com/medias-publ ... r_2023.pdf

De beperking daarvan zit primair in het beveiligingssysteem ATB en secundair dat het als de maximumsnelheid voor overwegen wordt gehanteerd. Als we eenmaal naar ETCS over zijn dan zou er op de trace's zonder overwegen (bijv. Schiphollijn en Flevolijn) 160 km/h gereden kunnen worden.Hajo schreef: za 22 feb 2025, 10:34Dat is nog altijd sneller dan een Nederlandse Intercity, die een maximum snelheid van 140 heeft.