Fijnstofproblematiek

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Fijnstofproblematiek

Bericht door Hajo » di 08 mar 2005, 16:26

Zojuist onder "Actueel" het bericht gelezen dat de minister de A74 niet aanlegt als de wettelijke normen voor fijnstof worden overschreden. Ze mag de wet niet overschrijden. Waar, maar die wet is gewoon te streng! Die weg is absoluut noodzakelijk en ook de Duitsers dringen aan op een beslissing.

Ik zie het al voor me: natuurlijk worden de fijnstof normen overschreden, dus wordt de weg niet aangelegd. Leg dat dan maar eens aan de Duitsers uit: "Sorry hoor, maar wegens het milieu en de uitstoot van schadelijke stoffen is de weg geschrapt". We maken ons zo volkomen belachelijk!

Een tunnel lijkt mij geen optie: vele malen duurder en ook dan zit je met uitlaatgassen die ergens afgevoerd moeten worden.

Ik ben van mening dat de huidige milieuregels en -wetten veel te streng zijn. Nederland gaat zo op slot, er kan nergens meer een weg worden aangelegd. Zelfs gebouwen (denk aan het nieuwe stadion voor ADO Den Haag) worden zo op de lange baan geschoven of geschrapt. :evil:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 08 mar 2005, 16:31

Tsja, lang leve de Europese regeltjes...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » di 08 mar 2005, 17:21

Kan misschien wel zijn maar toch vind ik dat milleu belangrijker is dan de weg.Het is toch logisch dat als een wet overtreden word men het niet zo kan laten.Wetten zijn er voor iets.En te streng ?Tja de vorige generatie(s) hebben veel kapot gemaakt en het is aan ons om weer een beetje evenwicht te krijgen tussen mens en natuur.We zullen zowiezo moeten inleveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 mar 2005, 18:47

Voor echte knelpunten mag je de regels wel versoepelen. Nederland staat straks helemaal vast door de regeltjes. Er zijn ook zat gebieden waar het niet eens in de buurt van de norm komt...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 10 mar 2005, 20:30

Als een (snel)weg propvol zit omdat een bepaalde weg niet mag worden aangelegd omdat er bepaalde wetten dan worden overtreden, lijken mij die auto's die dan in de file staan en uitlaatgassen produceren nou ook niet echt goed voor het milieu.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 10:08

Ja, al dat verkeer dwars door Venlo is ook slecht hoor. :D

Er moet mi wel verschil zitten in bewoond gebied en weilianden ofzo.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 16 mar 2005, 17:26

Probleem is maar gedeeltelijk Europa en gedeeltelijk Jan Pronk.

De heeft geen uitzondering in niveau, plaats en tijd afgedwongen bij Europa (wat wel had gekund) want hij vond dat wij bij de besten moesten behoren (ook al zitten we qua auto en industriedichtheid het slechts).

Europa heeft een norm voor PM10 gemaakt (stofdeeltjes van 10 micron ofwel 1/100 mm en kleiner) en vindt dat indien de norm bij overschrijding inhoudt dat activiteiten die de boel verergeren geweerd moeten worden.

Wij hebben de Europese regels weer slecht geimplementeerd (en de RvS volgt de onnodig strenge uitleg) waardoor ook activiteiten die een verplaatsing van stofuitstoot veroorzaken (maar netto een vermindering danwel een verplaatsing naar minder gevoelige gebieden, bijvoorbeeld van stad naar platteland) ook stilgelegd worden.

Naast acties om de wet te veranderen (binnen de richtlijn) is er ook een lobby gestart om de Europese norm te wijzigen, waardoor meer tijd wordt gegeven om het doel te bereiken (bijvoorbeeld door schonere automotoren) en om de norm te baseren op PM2,5 (stofdeeltjes, waaronder roet van 2,5 micron en kleiner) omdat veel medici geloven dat juist die deeltjes veel schadelijk zijn en de deeltjes tussen 2,5 en 10 um veel minder voor de gezondheid van mensen met longafwijkingen. De grote deeltjes zijn met name zand- en zoutstof.

Daar komt nog bij dat zelfs zonder industrie en auto's de achtergrondwaarde van stof (opwaaiend stof en zoutdeeltjes van zeewind, die niet te vermijden zijn) al reeds 50% van het maximum opvullen.

De aanleg van de A74 zal zeer waarschijnlijk een netto positief effect hebben omdat de stofuitstoot verplaatst van stad naar land en bovendien stadsverkeer (door optrekken en afremmen) in de regel meer uitstoot dan verkeer op doorgaande wegen. Maar ja: de stofnorm geldt op dit moment ook voor de middenberm van de snelweg, ook al woont of werkt daar niemand.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 26 mar 2005, 18:44

Is dat fijnstof-probleem een nieuw probleem? Dit is namelijk de eerste keer dat ik ervan hoor. Maar in de nieuwe Kampioen staat dat fijnstof de afgelopen jaren al 40% teruggedrongen is, mn. door nieuwe auto's. Overigens vind ik dat niet eerlijk dat er 1 Europese norm is, want Nederland is sterk verstedelijkt en een grote autosnelwegdichtheid, terwijl men is gebieden van Duitsland en Frankrijk juist veel lager zitten met het fijnstof.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 01 apr 2005, 16:12

De snelweg A74 is heel erg hard nodig elke dag staat het vast aan op autobahn 61 naar Nederland.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 09 apr 2005, 19:47

Nieuwe, maar vooral vervelende, ontwikkeling omtrend de A74. Als de kop van het bericht gelijk gaat krijgen wordt het in mijn woonplaats nooit rustig (venlo).

Dagblad de Limburg (zaterdag 9 april 2005)

Grote kans dat A74 niet wordt aangelegd
Paul Seelen
Venlo - De kans is groot dat de A74, de verbindingsweg tussen de A73 en de Duitse BAB61 op Venloos grondgebied, er niet komt. Milieuregels, met name die op het gebied van fijnstof, staan aanleg ervan in de weg. Dat heeft een woordvoerder van staatssecretaris Van Geel (Milieu) gisteren toegegeven.

Juristen van het departement bekijken of een recente uitspraak van de Raad van State over de milieunormen toch nog ruimte laat. Zo niet, dan is het over en uit. De provincie Limburg, Burgemeester en Wethouders van Venlo en Rijkswaterstaat hebben donderdag achter gesloten deuren over de kwestie vergaderd. Gedeputeerde M.Vestjens (Verkeer, VVD) wilde gisteren niet meer zeggen dan dat er problemen zijn. Burgemeester en Wethouders willen helemaal niets kwijt over de gesprekken. ,,Gemeenteraad en college hebben altijd expliciet gezegd en vastgelegd dat de A74 moet passen binnen de regels. De bal ligt bij de minister. Zij moet met een passend voorstel komen'', zegt een woordvoerder van de gemeente. De A74 moet volgens de plannen die nog door minister K.Peijs (Verkeer) moeten worden gefiatteerd, aangelegd worden volgens de zogeheten Plateauvariant (tussen Venlo en Tegelen). Het wegverkeer ter hoogte van Blerick neemt hierdoor zo fors toe, dat de normen voor luchtverontreiniging (met name fijnstof) worden overschreden. Staatssecretaris Van Geel wil dit probleem, dat zich overigens op veel plaatsen in Nederland voordoet, omzeilen door onderscheid te maken tussen gebieden waar veel en gebieden waar weinig mensen wonen. De regels voor die laatste gebieden zouden soepeler moeten zijn .

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 09 apr 2005, 19:48

En verder:

'Schrappen A74 is ramp voor Venlo'
Vervolg vanpagina 1
Venlo -
De Raad van State steekt een stokje voor het maken van onderscheid tussen gebieden met veel en weinig mensen. De hoogste bestuursrechter stelt dat Van Geel zich aan de normen moet houden. Dat zou betekenen dat in ieder geval de Plateauvariant niet kan.

Wethouder P.Freij (GroenLinks, Milieu) zei donderdag er niet vanuit te gaan dat het zo'n vaart zal lopen. Maar als het toch onverhoopt zo zou zijn dan vreest Freij dat ook het alternatief, de Klagenfurtvariant langs de Grote Heide in Venlo, zal afvallen.

Staatssecretaris Van Geel heeft het nog niet opgegeven. Hij laat zijn juristen onderzoeken of de uitspraak van de Raad van State nog enige ruimte laat. Blijkt dat het geval te zijn, dan wil hij proberen bij de Europese Unie een overgangsregeling in de wacht te slepen. In 2010, zo denkt Van Geel, kan Nederland door technische verbeteringen aan auto's wel voldoen aan de normen.

H.van Berkum, fractieleider van het CDA in Venlo, noemt in een reactie het mogelijk schrappen van de A74 een ramp voor de stad. ,,We blijven dan opgezadeld met verkeersoverlast.'' Fractieleider H.Janssen van de PvdA, de enige coalitiepartij die tegen de Plateauvariant heeft gestemd, zegt er niet zo rouwig om te zijn. ,,De gezondheid van onze burgers is voor mij belangrijker dan een stuk asfalt. Twee autosnelwegen door een stad, kan niet.'' B.Aldewereld, woordvoerder van de VVD heeft een dubbel gevoel: ,,Wij hebben altijd gezegd dat de uitstoot binnen de normen moet blijven. Aan de andere kant: er moet voor Venlo wel een oplossing komen.'' J.Kessels, fractieleider van Groenlinks, is het daar roerend mee eens.

Woordvoerder A.Persoon van de belangengroep Geen Twee Snelwegen, die zich altijd fel verzet heeft tegen de Plateauvariant, is niet verrast door de uitspraak van de Raad van State. ,,Voor mij was al lang duidelijk dat de situatie gezien de normen onacceptabel is.''


zaterdag 09 april 2005

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 09 apr 2005, 19:52

snelwegracer schreef:De snelweg A74 is heel erg hard nodig elke dag staat het vast aan op autobahn 61 naar Nederland.
Ik woon dicht bij de "klagenfurtlaan" in de buurt en ja, het is zeer druk daar. Door de week een lange colone van vrachtauto's en in de vakantieperiode op zaterdag en zondag lange rijen met vakantiegangers. (met name in de zomervakantie en wintervakantie is het filerijden)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 09 apr 2005, 19:56

:roll: Typisch Nederland.
Snappen die leeghoofden dan niet dat als de A74 wordt aangelegd, er daar een klein beetje overschreden wordt, maar op de andere wegen (w.o. Klagenfurtlaan) sterk omlaag gaat. Eigenlijk is het dus gewoon een verbetering die A74. Zoiets kan echt alleen in Nederland. Eigenlijk gewoon beschamend tegenover Duitsland, die het al jaren onbegrijpelijk vindt waarom die paar km snelweg nou niet aangelegd wordt.

Overigens snap ik die laatste uitspraak niet. De regels voor onbewoonde gebieden moeten versoepeld worden? Dus op bewoonde (dus drukke) gebieden mogen niet meer auto's rijden, maar op onbewoonde stukken wel weer meer. Ik zou het logischer vinden als dat andersom is.

Misschien moet er aan weerskanten van de snelweg maar een kilometer brede dodenzone wonen, waar niets of niemand leeft... :?

Overigens vraag ik me af hoe steden zoals Paris, Liege, London en Milaan omgaan met deze regels. In veel steden die in een dal liggen blijft vaak smog hangen. Dus ook fijnstof...

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 09 apr 2005, 20:02

Chrizz schreef::roll: Typisch Nederland.
Snappen die leeghoofden dan niet dat als de A74 wordt aangelegd, er daar een klein beetje overschreden wordt, maar op de andere wegen (w.o. Klagenfurtlaan) sterk omlaag gaat. Eigenlijk is het dus gewoon een verbetering die A74. Zoiets kan echt alleen in Nederland. Eigenlijk gewoon beschamend tegenover Duitsland, die het al jaren onbegrijpelijk vindt waarom die paar km snelweg nou niet aangelegd wordt.
Ik snap het ook niet en idd, wat je als laatste zegt: hoe zit het dan bij anders GROTE Europese steden? Daar stikt het van de (snel)wegen en dus ook veel auto's, meer dan hier rond Venlo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 10 apr 2005, 23:37

In veel steden die in een dal liggen blijft vaak smog hangen. Dus ook fijnstof...
En dan sluiten ze de stad af voor de helft van het aantal auto's (dan worden bijvoorbeeld auto's waarvan het kenteken eindigt op een oneven cijfer verboden en de volgende dag op een even cijfer) en dit is GEEN grapje!

In Duitsland willen ze trouwens een roetfilter verplicht stellen voor auto's die in de stad rijden.

On topic:
Misschien dat ze het beste de B 221 kunnen verbreden op Nederlandse kosten. Een ander alternatief is een city-ring waarbij de A 61 formeel op de N 74 aansluit (en dan tegelijk de aansluiting op de A 73 volledig worden). Verder kan men misschien wat doen met de A 68 uit de mottenballen halen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 23:46

Welnee, gewoon de verkeersprognoses flink naar beneden bijstellen.

Dat kan nu, want Nederland gaat toch voor 10 jaar op slot.
En werd die A61 ook niet een flink aantal jaren onderbroken voor de bruinkoolafgravingen ? ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 11 apr 2005, 8:15

Vinny schreef: En dan sluiten ze de stad af voor de helft van het aantal auto's (dan worden bijvoorbeeld auto's waarvan het kenteken eindigt op een oneven cijfer verboden en de volgende dag op een even cijfer) en dit is GEEN grapje!
Dat doen ze ook in Athene. Met als gevolg dat iedereen een 2e auto koopt, aen daarbij goed let op het kenteken. Zo blijft het verkeersaanbod ondanks de verboden nagenoeg stabiel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 11 apr 2005, 10:01

Palance schreef:
Vinny schreef: En dan sluiten ze de stad af voor de helft van het aantal auto's (dan worden bijvoorbeeld auto's waarvan het kenteken eindigt op een oneven cijfer verboden en de volgende dag op een even cijfer) en dit is GEEN grapje!
Dat doen ze ook in Athene. Met als gevolg dat iedereen een 2e auto koopt, aen daarbij goed let op het kenteken. Zo blijft het verkeersaanbod ondanks de verboden nagenoeg stabiel.
Met andere woorden, dit beleid werkt voor geen meter.

Alleen schonere motoren kunnen de luchtvervuiling goed aanpakken. De nieuwe normen zijn simpelweg niet te handhaven.

Ik vind dat de nieuwe normen m.b.t. luchtvervuiling geschrapt moet worden.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 10:10

Met andere woorden, dit beleid werkt voor geen meter.
Nou dat is wel kort door de bocht, alsof veel mensen een tweede auto kopen voor die paar dagen per jaar dat je met de auto niet de stad binnen kan rijden. Bovendien in Athene zijn de mensen niet zo rijk als in Amsterdam...

Ik zie overigens meer in een vergunningstelsel, zodat men onderscheid kan maken tussen noodzakelijk, nuttig en overbodig verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 11:10

Vinny schreef:Ik zie overigens meer in een vergunningstelsel, zodat men onderscheid kan maken tussen noodzakelijk, nuttig en overbodig verkeer.
Tuurlijk. Dus een ander mag gaan uitmaken of mijn activiteiten nuttig zijn, of ik de verplaatsing überhaupt mag maken en welk vervoermiddel me ter beschikking staat. Nee, zo'n land staat me niet aan. Doet me denken aan de DDR. Brrrr...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 11 apr 2005, 11:15

Vinny schreef:
Met andere woorden, dit beleid werkt voor geen meter.
Nou dat is wel kort door de bocht, alsof veel mensen een tweede auto kopen voor die paar dagen per jaar dat je met de auto niet de stad binnen kan rijden. Bovendien in Athene zijn de mensen niet zo rijk als in Amsterdam...

Ik zie overigens meer in een vergunningstelsel, zodat men onderscheid kan maken tussen noodzakelijk, nuttig en overbodig verkeer.
En hoe wil je dat definieren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 11:29

Tuurlijk. Dus een ander mag gaan uitmaken of mijn activiteiten nuttig zijn, of ik de verplaatsing überhaupt mag maken en welk vervoermiddel me ter beschikking staat. Nee, zo'n land staat me niet aan. Doet me denken aan de DDR. Brrrr...
René, je begint te lijden aan de 'Hollandse Ziekte'. Straks hoor ik nog van je dat je een voorstander bent voor het lotingssysteem voor Geneeskunde studie, onder het mom van 'gelijke kansen'. Dat doet míj denken aan de DDR. Brrr. Kijk, als je nou mensen moet verbieden om de stad binnen te komen met de auto, doe dat dan ook op reeële gronden en stel heldere criteria vast en ga niet rücksichlos roepen dat alle kentekens eindigend op -2 of -y of oneven moeten worden verboden. DAT IS PAS WILLEKEUR!

Trouwens er zijn dus ook alternatieve strategieën:
1. Cordonheffing (Londen)
2. Binnenstad autovrij (Groningen)
3. Verplicht gebruik transferia (Nog nergens)
4. Goedkoper openbaar vervoer en nog onbetaalbare parkeertarieven (Amsterdam)
plus de genoemde
5. helft auto's verbieden de stad in te rijden (Athene)
6. verplichte roetfilters (Diverse Duitse steden)

Dat zijn allemaal onaangename maatregelen, maar je zal er toch ener- of anderzijds aan moeten geloven denk ik.
Kies uit het rijtje maar de minst erge.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 11:35

Schep meer ruimtelijke mogelijkheden aan de rand van de stad en verkas wat bedrijven uit dat centrum. Dan vermindert de verkeers- en parkeerdruk al behoorlijk, zonder dat je al die impopulaire maatregelen hoeft te nemen.

Overigens is die verplaatsing van economische activiteiten vanuit het centrum richting ringweg al lang aan de gang, het gaat er enkel om dit wat meer te faciliteren.

En ja, als ze daarna van dat doodse centrum een reservaat voor bewoners en toeristen willen maken: ze doen maar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 11:37

Schep meer ruimtelijke mogelijkheden aan de rand van de stad en verkas wat bedrijven uit dat centrum. Dan vermindert de verkeers- en parkeerdruk al behoorlijk, zonder dat je al die impopulaire maatregelen hoeft te nemen.
En wie van ons tweeën was ook al weer tegen de plannen voor de Amsterdamse Zuidas?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 11 apr 2005, 11:43

Werklocaties aan de stadsrand (dus ook al bij de A9, maar zelfs op de Zuidas, ja) zijn verkeerskundig beter dan in het stadscentrum. Werklocaties buiten de stad zijn uit oogpunt van tegengaan woon-werk-verkeer uiteraard nòg veel beter. Maar als ik hier ga verkondigen dat alle werkgelegenheid uit het Amsterdamse centrum naar de slaapsteden moet dan denk ik dat je je ook niet onbetuigd laat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 11:56

alle werkgelegenheid
Er zijn ook mensen die wonen in Amsterdam hoor en die hoeven van mij niet te gaan forensen naar een suburb. Zou wel een beetje de omgekeerde wereld worden ;)
Maar met je stelling dat er veel meer werkplekken richting plaatsen als Purmerend en Almere kan gaan ben ik het helemaal eens!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 16 apr 2005, 20:08

Ontopic: De A74 blijft helaas twijfelachtig he? Hoewel we nu wel een overeenkomst hebben met de Duitsers, dus misschien dat er nu sancties aan het niet aanleggen vastzitten :?:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 16 apr 2005, 20:11

In de Elsevier van deze week staat een stuk over fijnstof. Blijkt dat de hoeveelheid fijnstof al jááren afneemt (heb het stuk effe vluchtig gelezen). Auto's met roetfilters schijnen niet tot nauwelijks fijn stof uit te stoten. Nou weet ik niet hoe duur die dingen zijn, maar zou zo iets niet verplicht bij de eerstvolgende APK (evt. met subsidie) in te voeren zijn? Ik weet niet waar dat ding mag zitten of het moeilijk in te bouwen is, maar zoiets lijkt me haalbaar. Ben je binnen een paar jaar van t gezeik af, en kunnen er eindelijk weer snelwegen worden aangelegd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 16 apr 2005, 21:21

Die dingen kosten zo'n € 600 - € 900. Dat is wel heel erg veel. Ik ben best bereid om er zelf € 300 tegenaan te gooien, maar ik denk dat zelfs dàt voor veel gezinnen al te veel is. Mensen hebben het sinds de invoering van de euro immers een stuk krapper gekregen... :roll:

Probleem met fijn stof zijn trouwens vooral de vrachtwagens en last-but-not-least streekbussen. Die laatsten niet zozeer in absolute zin, maar relatief en per reizigerskilometer zijn ze qua PM10 extreem vervuilend. Voor het beroepsgoederenvervoer en streekververvoer verplicht stellen, zou al heel wat problemen qua PM10 opheffen.

Maar daarmee is de kous nog niet af. Er is een tweede stofje wat in Europees verband beroerd genormeerd is: NOx. En dat los je niet zomaar met een roetfilter op. Daar zit het probleem vooral in de achtergrondconcentratie, en niet in het minst datgene wat er over de oostgrens heen komt waaien.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 17 apr 2005, 0:12

René schreef:Die dingen kosten zo'n € 600 - € 900. Dat is wel heel erg veel. Ik ben best bereid om er zelf € 300 tegenaan te gooien, maar ik denk dat zelfs dàt voor veel gezinnen al te veel is. Mensen hebben het sinds de invoering van de euro immers een stuk krapper gekregen... :roll:
Gewoon verplicht stellen. Geen zielig gedoe, maar als je die € 600 niet kan betalen moet je maar geen auto nemen. Auto rijden best, maar dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen voor je uitstoot. En zoals je zegt zijn mensen niet bereid hun verantwoordelijkheid te nemen, zelfs niet voor een lousy € 600. Dan moet het maar verplicht. Uiteindelijk wordt iedereen er dan beter van.

Plaats reactie