D rijbewijs camper?
Moderator: Moderatoren
-
wizi99
- dorpsstraat
D rijbewijs camper?
Ik vroeg mij iets af. Voor een zware camper heb je een C1 of C rijbewijs nodig. Echter als er meer dan 9 stoelen in zitten, dan moet je een D rijbewijs hebben. Betekent dat dan ook, dat een D rijbewijs recht geeft om in een camper te rijden, met minder dan 9 stoelen?
Zou volkomen logisch zijn, maar aan de andere kant zou het ook vreemd zijn, dat er twee categorieën rijbewijzen zijn die recht geven om een zelfde soort voertuig te besturen. Maar, het zou volstrekt belachelijk zijn, als je wel met een D rijbewijs mag rijden als er meer dan 9 stoelen in zitten, maar als er één stoel wordt uitgehaald (en wordt herkeurd), dan mag het ineens niet meer, terwijl het voertuig hierdoor niet moeilijker of makkelijker te besturen is.
Zou volkomen logisch zijn, maar aan de andere kant zou het ook vreemd zijn, dat er twee categorieën rijbewijzen zijn die recht geven om een zelfde soort voertuig te besturen. Maar, het zou volstrekt belachelijk zijn, als je wel met een D rijbewijs mag rijden als er meer dan 9 stoelen in zitten, maar als er één stoel wordt uitgehaald (en wordt herkeurd), dan mag het ineens niet meer, terwijl het voertuig hierdoor niet moeilijker of makkelijker te besturen is.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Re: D rijbewijs camper?
Met een B rijbewijs mag je een voertuig geschikt voor minder dan 9 personen besturen, rekening houdend met het maximum van het voertuig.
Verder valt er niks over te zeggen
Verder valt er niks over te zeggen
-
Egbert
- expressweg
Omdat je in bezit moet zijn van rijbewijs B voordat je D (of C) kunt halen is het vrij logisch dat je als je rijbewijs D hebt ook campers met minder dan 9 zitplaatsen mag rijden. Want die rij je dan op je rijbewijs B.
Dus het is eigenlijk een overbodige vraag.
Of je moet natuurlijk in de unieke situatie komen dat je rijbewijs B is ingevorderd en rijbewijs D niet. Kan me niet indenken dat dat gebeurt.
Dus het is eigenlijk een overbodige vraag.
Of je moet natuurlijk in de unieke situatie komen dat je rijbewijs B is ingevorderd en rijbewijs D niet. Kan me niet indenken dat dat gebeurt.
-
verfmeer95
- expressweg
-
mark0
- woonerf
Zover ik weet mag je met rijbeijs D geen campers >3.5t besturen. Iedereen met rijbewijs D zou dit in feite wel moet kunnen (praktisch gezien), maar het aantal zitplaatsen is bepalend, dus is rijbewijs C of C1 vereist.
-
Egbert
- expressweg
Camper is geen definitie van een motorvoertuig. Het gaat over motorvoertuigen, motorvoertuigen > 3,5 ton of motorvoertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder).
Dus:
Camper <= 3,5 ton en max 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs B
Camper > 3,5 ton en max 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs C
Camper voor meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs D (of D1 als het max 16 personen is)
Als je C of D wil halen moet je B hebben. C of D kunnen niet met elkaar uitgewisseld worden, dus als je D hebt dan mag je niet iets rijden waar je C voor nodig hebt.
Dat je dan een auto verzint waar je met 8 personen in mag zitten maar toch > 3,5 ton is, tja. Je moet toch ergens een grens trekken.
Dus:
Camper <= 3,5 ton en max 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs B
Camper > 3,5 ton en max 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs C
Camper voor meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder): Rijbewijs D (of D1 als het max 16 personen is)
Als je C of D wil halen moet je B hebben. C of D kunnen niet met elkaar uitgewisseld worden, dus als je D hebt dan mag je niet iets rijden waar je C voor nodig hebt.
Dat je dan een auto verzint waar je met 8 personen in mag zitten maar toch > 3,5 ton is, tja. Je moet toch ergens een grens trekken.
-
wizi99
- dorpsstraat
De vraagstelling was als volgt:
Het gaat om een camper van meer dan 3,5 ton. Dan heb je een C rijbewijs nodig. Maar, zitten er meer dan 9 stoelen in, dan volstaat C niet, maar moet je D hebben.
D is in dit geval dus hoger dan C. Echter, als de camper meer dan 3,5 ton is, maar er zitten 9 stoelen of minder in, mag je dan nog steeds die camper met een D rijbewijs besturen?
Het gaat om een camper van meer dan 3,5 ton. Dan heb je een C rijbewijs nodig. Maar, zitten er meer dan 9 stoelen in, dan volstaat C niet, maar moet je D hebben.
D is in dit geval dus hoger dan C. Echter, als de camper meer dan 3,5 ton is, maar er zitten 9 stoelen of minder in, mag je dan nog steeds die camper met een D rijbewijs besturen?
-
wizi99
- dorpsstraat
@Egbert
Dan is dat een vreemde regel, die eigenlijk ook niet klopt. Je mag er alleen met D in rijden als er meer dan 9 stoelen in zitten, het gewicht maakt niet uit.
Maar zitten er minder dan 9 stoelen in, dan mag het dus niet. Terwijl het voertuig verder precies gelijk is.
Dan is dat een vreemde regel, die eigenlijk ook niet klopt. Je mag er alleen met D in rijden als er meer dan 9 stoelen in zitten, het gewicht maakt niet uit.
Maar zitten er minder dan 9 stoelen in, dan mag het dus niet. Terwijl het voertuig verder precies gelijk is.
-
Egbert
- expressweg
D is niet hoger dan C, D is anders dan C. En ja, de regel is: meer dan 3,5 ton en niet meer dan 9 stoelen, dan C. Want dan wordt het als een vrachtwagen gezien.wizi99 schreef: wo 05 feb 2025, 11:29 De vraagstelling was als volgt:
Ja, en ze maken ook BE-constructies om onder de C-eis vandaan te komen. Het is nu eenmaal zo gedefinieerd dat een bus meer dan 9 stoelen heeft.wizi99 schreef: wo 05 feb 2025, 11:52 @Egbert
Het wordt pas leuk als een rijinstructeur deze maas ziet en met een 7,5 ton busje met 10 zitplaatsen iemand voor D laat lessen. Dat zal een stuk goedkoper zijn dan met een hele bus.
-
wizi99
- dorpsstraat
Ik heb o.a. gebeld met rdw, je hebt inderdaad een C rijbewijs nodig, maar als er meer dan 9 stoelen in zitten, D of D1. En met D1 maakt het niks uit hoeveel het gewicht is.
Uitermate krom. Met D1 mag je dus met onbeperkt gewicht rijden, maar mist er één officiële stoel, dan heb je helemaal niks meer aan D of D1.
Dus in theorie kun je twee identieke campers hebben van meer dan 3500 kg. De één heeft 9 stoelen, en de ander 10. Voor die met 10 stoelen moet je D hebben, op zich logisch, want C volstaat dan niet. Maar, in de dezelfde camper, maar dan met 9 stoelen, mag je niet rijden met D.
Terwijl de voertuigen verder identiek zijn.
Vind je dit een heldere regel? Ik begrijp er helemaal niks van. Het heeft namelijk niks te maken met de voertuigbeheersing.
Veel mensen wisten het antwoord overigens niet, ik heb ongeveer 6 mensen gesproken voordat ik antwoord had.
C is trouwens inderdaad hoger dan D. Als je een C en D rijbewijs hebt, en je haalt CE, dan krijg je automatisch BE en DE, maar haal je eerst DE, dan krijg je geen CE bijgeschreven.
Uitermate krom. Met D1 mag je dus met onbeperkt gewicht rijden, maar mist er één officiële stoel, dan heb je helemaal niks meer aan D of D1.
Dus in theorie kun je twee identieke campers hebben van meer dan 3500 kg. De één heeft 9 stoelen, en de ander 10. Voor die met 10 stoelen moet je D hebben, op zich logisch, want C volstaat dan niet. Maar, in de dezelfde camper, maar dan met 9 stoelen, mag je niet rijden met D.
Vind je dit een heldere regel? Ik begrijp er helemaal niks van. Het heeft namelijk niks te maken met de voertuigbeheersing.
Veel mensen wisten het antwoord overigens niet, ik heb ongeveer 6 mensen gesproken voordat ik antwoord had.
C is trouwens inderdaad hoger dan D. Als je een C en D rijbewijs hebt, en je haalt CE, dan krijg je automatisch BE en DE, maar haal je eerst DE, dan krijg je geen CE bijgeschreven.
-
Sondermaut
- verkeersader
Voor normale voertuigen zijn die regels volstrekt duidelijk. B is personenauto, C is vrachtwagen en D is autobus. Alleen als je campers met rond de 9 zitplaatsen of met een toegelaten gewicht rond de 3500 kg gaat bouwen, wordt het een dingetje om te weten welk rijbewijs je nodig hebt ja.
CE is overigens voor het rijden met de trekker-opleggercombinatie en wordt daarom niet automatisch afgegeven bij het behalen van DE (autobus met een afkoppelbare aanhanger, gelede bussen vereisen geen apart rijbewijs). Bakwagen-aanhanger bij vrachtwagens valt onder C1E.
CE is overigens voor het rijden met de trekker-opleggercombinatie en wordt daarom niet automatisch afgegeven bij het behalen van DE (autobus met een afkoppelbare aanhanger, gelede bussen vereisen geen apart rijbewijs). Bakwagen-aanhanger bij vrachtwagens valt onder C1E.
-
Egbert
- expressweg
Ik snap niet wat er niet helder is aan de regel. Welk gedeelte van de regels snap jij niet?wizi99 schreef: wo 05 feb 2025, 15:42 Ik heb o.a. gebeld met rdw, je hebt inderdaad een C rijbewijs nodig, maar als er meer dan 9 stoelen in zitten, D of D1. En met D1 maakt het niks uit hoeveel het gewicht is.
Met D1 mag je een bus met onbeperkt gewicht rijden, niet een vrachtwagen met onbeperkt gewicht. Er is een verschil tussen een motorvoertuig ingericht voor het vervoer van personen en een motorvoertuig ingericht voor het vervoer van goederen.
En de grens voor een motorvoertuig ingericht voor het vervoer van personen is 9 (inclusief bestuurder). Dat is een definitie die je misschien niet begrijpt, maar het is zo.
Overigens is een camper geen bus, geen motorvoertuig ingericht voor het vervoer van personen. Dus volgens mij ben je meer een imaginair vervoersmiddel aan het bedenken. Misschien een tourbus (voor als je gaat crossen of met je band onderweg bent), maar dat is dus een bus. En als er minder dan 9 zitplaatsen in zitten is het een vrachtwagen en heb je rijbewijs C nodig.
Voor beide rijbewijzen heb je overigens een rijopleiding die anders is dan voor B en wordt er wel nadruk gelegd op met een groot voertuig door het verkeer gaan.
Ik begrijp werkelijk niet waar je zo'n probleem van maakt.
Maar D1 is hoger dan C1 want met D1 mag je onbeperkt gewicht rijden en met C1 maar max 7,5 ton.C is trouwens inderdaad hoger dan D. Als je een C en D rijbewijs hebt, en je haalt CE, dan krijg je automatisch BE en DE, maar haal je eerst DE, dan krijg je geen CE bijgeschreven.
-
Durashift
- expressweg
Ik ben ook wel benieuwd naar een camper met negen (exclusief bestuurder) RDW goedgekeurde zitplaatsen (dus met rolgordel). Misschien mag een heupgordel nog op de rondzit?
Maar ehm.. met negen of meer personen IN die camper dan gaan slapen??

-
djiwie
- stadsweg
CBR eisen zijn niet heel specifiek over aantal zitplekken maar wel over een minimale lengte: https://www.cbr.nl/nl/service/nl/nl/voertuigeisen-cde (voor categorie C is er wel een minimumgewicht)Egbert schreef: wo 05 feb 2025, 14:52 Het wordt pas leuk als een rijinstructeur deze maas ziet en met een 7,5 ton busje met 10 zitplaatsen iemand voor D laat lessen. Dat zal een stuk goedkoper zijn dan met een hele bus.
-
wizi99
- dorpsstraat
@Egbert,
Ik snap de regel wel, maar de achterliggende gedachte niet.
Laat ik het zo zeggen, wat rechtvaardigt dat je niet met een D rijbewijs in een zware camper met 9 stoelen mag rijden, terwijl je er wel in mag rijden (het is zelfs niet mogelijk zonder D(1)) als er meer dan 9 stoelen zijn?
Wat is er zo gevaarlijk aan het ontbreken van die ene stoel, dat je er niet meer in mag rijden?
Sommige regels zijn logisch, bijvoorbeeld dat je niet met een b-rijbewijs op een zware vrachtwagen of een grote bus mag rijden, een vrachtwagen rijdt namelijk heel anders dan een auto, een bus ook.
De automobilist die nog nooit in een bus of vrachtwagen heeft gereden, en er ineens alleen in gaat rijden, loopt grote kans om flink de mist in te gaan.
Maar met die camper gaat dat helemaal niet op. Het besturen van die camper vereist geen extra vaardigheden als er minder stoelen in zitten.
Wat betreft welk rijbewijs hoger is, de rdw zei dat c hoger is, dat blijkt ook uit het feit dat je bij CE automatisch DE krijgt, maar andersom niet.
Laat ik het zo zeggen, wat rechtvaardigt dat je niet met een D rijbewijs in een zware camper met 9 stoelen mag rijden, terwijl je er wel in mag rijden (het is zelfs niet mogelijk zonder D(1)) als er meer dan 9 stoelen zijn?
Wat is er zo gevaarlijk aan het ontbreken van die ene stoel, dat je er niet meer in mag rijden?
Sommige regels zijn logisch, bijvoorbeeld dat je niet met een b-rijbewijs op een zware vrachtwagen of een grote bus mag rijden, een vrachtwagen rijdt namelijk heel anders dan een auto, een bus ook.
De automobilist die nog nooit in een bus of vrachtwagen heeft gereden, en er ineens alleen in gaat rijden, loopt grote kans om flink de mist in te gaan.
Maar met die camper gaat dat helemaal niet op. Het besturen van die camper vereist geen extra vaardigheden als er minder stoelen in zitten.
Wat betreft welk rijbewijs hoger is, de rdw zei dat c hoger is, dat blijkt ook uit het feit dat je bij CE automatisch DE krijgt, maar andersom niet.
-
wizi99
- dorpsstraat
Ze zullen er wel zijn, aangezien het op de site van de rijksoverheid wordt genoemd. Je kunt ook met z'n allen lekker naar een zonnig oord in Spanje rijden, en een gedeelte neemt daar een hotel. Dat lijkt me in elk geval geen dure manier van reizen. Of grote gezinnen, die een grote camper kopen en een tentje meenemen...Durashift schreef: wo 05 feb 2025, 21:10 Ik ben ook wel benieuwd naar een camper met negen (exclusief bestuurder) RDW goedgekeurde zitplaatsen (dus met rolgordel). Misschien mag een heupgordel nog op de rondzit?
![]()
-
Egbert
- expressweg
Nee, het is een definitiekwestie. Ergens moet je de grens trekken tussen auto, bus en vrachtwagen.wizi99 schreef: wo 05 feb 2025, 23:43 @Egbert,
Als je dat op 7 of 12 zitplaatsen hadden gezet zou je met exact hetzelfde verhaaltje komen maar met een ander nummertje.
Je moet nu eenmaal ergens een grens trekken.
Hoe zou het volgens jou dan moeten zijn?
Hoe is dat anders dan met een busje rijden? Als je een L4 bus < 3,5 ton hebt dan is dat ook heel wat anders dan een Toyota Aygo, maar je mag er zonder meer in rijden met je rijbewijs B. Is dat dan opeens ook vreemd?De automobilist die nog nooit in een bus of vrachtwagen heeft gereden, en er ineens alleen in gaat rijden, loopt grote kans om flink de mist in te gaan.
En als je met een camper > 3,5 ton rijdt dan moet je C1 hebben vanwege het gewicht.
Nogmaals, als je de grens ergens anders legt dan zou je met exact dezelfde argumenten komen. En ja, die grenzen zijn min of meer arbitrair, maar je moet ze ergens leggen. Vroeger mocht je in Duitsland met je rijbewijs B ook 7,5 ton rijden. Is dat goed of fout? Ik kan dat niet beantwoorden.
Ik vind dat dus weer een domme definitie. Wat bepaalt dat iets hoger is? Zoals gezegd, D1 is hoger dan C1 omdat je onbeperkt gewicht mag rijden.Wat betreft welk rijbewijs hoger is, de rdw zei dat c hoger is, dat blijkt ook uit het feit dat je bij CE automatisch DE krijgt, maar andersom niet.
Dat noemen we een bus. Deze bijvoorbeeld. Way cool. https://www.youtube.com/watch?v=xeMT1d_L-hwwizi99 schreef: wo 05 feb 2025, 23:49
Ze zullen er wel zijn, aangezien het op de site van de rijksoverheid wordt genoemd. Je kunt ook met z'n allen lekker naar een zonnig oord in Spanje rijden, en een gedeelte neemt daar een hotel. Dat lijkt me in elk geval geen dure manier van reizen. Of grote gezinnen, die een grote camper kopen en een tentje meenemen...
-
wizi99
- dorpsstraat
@Egbert
"Hoe zou het volgens jou dan moeten zijn?"
Zware camper mag je rijden met C(1), en D(1), indien meer dan 9 stoelen, D(1).
"Ik vind dat dus weer een domme definitie. Wat bepaalt dat iets hoger is? Zoals gezegd, D1 is hoger dan C1 omdat je onbeperkt gewicht mag rijden."
Iets is pas hoger als je er meer mee kunt; B is hoger dan AM. Als je B hebt, heb je automatisch AM. CE is hoger dan BE en DE. Want als je die haalt, krijg je de rest bijgeschreven.
Met D1 kun je niet meer dan C1.
Met D1 mag je idd met onbeperkt gewicht rijden, maar in de praktijk gaat dat niet op. Want een busje t/m 17 stoelen weegt in de praktijk niet meer dan een lichte vrachtwagen van minder van 7500 kg.
Eigenlijk was het Duitse systeem dat je noemt wel goed, categorie 3. Nu moet je overal apart examen voor doen.
We zouden de volgende categorieën moeten hebben:
AM
A1, A2, A
B (incl. A1 (paar lessen), C1, D1)
BE
C (incl. D en T)
CE (incl. DE)
T (certificaat)
Het is allemaal een beetje doorgeschoten. Ik was vroeger taxichauffeur. Ik moest een taxipas ophalen, dat had niet veel om handen. Maar in die tijd werd ook het taxidiploma ingevoerd, dat moest ik dus ook halen. Moest ik dus weer theorie en praktijkexamen doen. Ik zei tegen de examinator, gaat u ook op het kijkgedrag in de spiegel letten (net als bij B-examen)? "Nee hoor, je hebt al een rijbewijs, dus dat betekent dat je weet hoe je moet rijden." Stelde dus gewoon niks voor. Maar toch is het verplicht.
"Ik vind dat dus weer een domme definitie. Wat bepaalt dat iets hoger is? Zoals gezegd, D1 is hoger dan C1 omdat je onbeperkt gewicht mag rijden."
Iets is pas hoger als je er meer mee kunt; B is hoger dan AM. Als je B hebt, heb je automatisch AM. CE is hoger dan BE en DE. Want als je die haalt, krijg je de rest bijgeschreven.
Met D1 kun je niet meer dan C1.
Met D1 mag je idd met onbeperkt gewicht rijden, maar in de praktijk gaat dat niet op. Want een busje t/m 17 stoelen weegt in de praktijk niet meer dan een lichte vrachtwagen van minder van 7500 kg.
Eigenlijk was het Duitse systeem dat je noemt wel goed, categorie 3. Nu moet je overal apart examen voor doen.
We zouden de volgende categorieën moeten hebben:
AM
A1, A2, A
BE
C (incl. D en T)
CE (incl. DE)
T (certificaat)
Het is allemaal een beetje doorgeschoten. Ik was vroeger taxichauffeur. Ik moest een taxipas ophalen, dat had niet veel om handen. Maar in die tijd werd ook het taxidiploma ingevoerd, dat moest ik dus ook halen. Moest ik dus weer theorie en praktijkexamen doen. Ik zei tegen de examinator, gaat u ook op het kijkgedrag in de spiegel letten (net als bij B-examen)? "Nee hoor, je hebt al een rijbewijs, dus dat betekent dat je weet hoe je moet rijden." Stelde dus gewoon niks voor. Maar toch is het verplicht.
-
Egbert
- expressweg
Dat is toch hoe het nu is? Of bedoel je te zeggen dat met D(1) altijd > 7,5 ton gereden mag worden?wizi99 schreef: do 06 feb 2025, 10:20 @Egbert
Wat je eigenlijk zegt is dat rijbewijs B geldig moet zijn tot 7,5 ton en dat C en D gelijkgetrokken moet worden, begrijp ik dat goed? Min of meer hoe het in Duitsland was.We zouden de volgende categorieën moeten hebben:
AM
A1, A2, A
BE
C (incl. D en T)
CE (incl. DE)
T (certificaat)
Ja, dat is een keuze. Ik durf niet direkt te zeggen of dat een goede of slechte keuze is. Ik denk met hoe het goederenvervoer zich de afgelopen 20 jaar heeft ontwikkeld dat het niet direkt een goede keuze is.
C en D is nu anders omdat een vrachtwagen met oplegger zich anders gedraagt dan een 12 meter star voertuig. Als je die twee gelijk trekt moet je ook op die twee voertuigen instructie geven.
Het verschil tussen goederen- en personenvervoer kun je wel met de code 95 oplossen. Ik denk zeker dat je voor C + code 95 iets anders moet weten dan voor D + code 95 (bijvoorbeeld hoe je lading vastzet versus hoe je met passagiers omgaat).
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Met alleen een C rijbewijs mag je géén oplegger of aanhanger rijden. C en CE zijn 2 aparte categorieën waar je ook apart voor moet lessen en apart examen voor moet doen, ook als je al BE hebt. Voor D en DE is dat overigens bij mijn weten niet anders.Egbert schreef:C en D is nu anders omdat een vrachtwagen met oplegger zich anders gedraagt dan een 12 meter star voertuig. Als je die twee gelijk trekt moet je ook op die twee voertuigen instructie geven.
-
wizi99
- dorpsstraat
Behalve als je al CE hebt, dan wordt DE bijgeschreven, als je die nog niet hebt, net als BE, als je die ook nog niet hebt.
-
wizi99
- dorpsstraat
Idd, misschien is een auto tot 7,5 ton wel wat te veel van het goede met een B rijbewijs.
C en D komen min of meer overeen. Een bakwagen en een bus komen aardig overeen, het enige verschil is, dat de één passagiers heeft, en de ander niet. Een vrachtwagenchauffeur kan best in een busje met 10 stoelen rijden, alleen mag hij dat niet, omdat er teveel stoelen inzitten. Bij D geldt het andersom (de camper).
Het verschil is m.i. te klein om een aparte categorie te rechtvaardigen. Code 95 kan dat wel oplossen, de één toegespitst op goederen, en de andere toegespitst op personen.
Met een C rijbewijs, mag je ook op een trekker rijden, maar het verschil tussen een trekker en een vrachtauto is groter dan het verschil tussen een bus en een vrachtwagen. Een trekker is veel sterker, en kan dus ook meer lading trekken. Daarnaast heeft een trekker ook nog gevaarlijke onderdelen waar je mee om moet kunnen gaan (zoals een voorlader, hydrauliek, en, nog gevaarlijker, de aftakas). Allemaal dingen waar je niks over leert als je een C rijbewijs hebt, volgens mij.
Maar goed, niettemin ben ik blij dat ik op een trekker mag rijden, zonder dat ik er examen voor hoefde te doen.
C en D komen min of meer overeen. Een bakwagen en een bus komen aardig overeen, het enige verschil is, dat de één passagiers heeft, en de ander niet. Een vrachtwagenchauffeur kan best in een busje met 10 stoelen rijden, alleen mag hij dat niet, omdat er teveel stoelen inzitten. Bij D geldt het andersom (de camper).
Het verschil is m.i. te klein om een aparte categorie te rechtvaardigen. Code 95 kan dat wel oplossen, de één toegespitst op goederen, en de andere toegespitst op personen.
Met een C rijbewijs, mag je ook op een trekker rijden, maar het verschil tussen een trekker en een vrachtauto is groter dan het verschil tussen een bus en een vrachtwagen. Een trekker is veel sterker, en kan dus ook meer lading trekken. Daarnaast heeft een trekker ook nog gevaarlijke onderdelen waar je mee om moet kunnen gaan (zoals een voorlader, hydrauliek, en, nog gevaarlijker, de aftakas). Allemaal dingen waar je niks over leert als je een C rijbewijs hebt, volgens mij.
Maar goed, niettemin ben ik blij dat ik op een trekker mag rijden, zonder dat ik er examen voor hoefde te doen.
-
Durashift
- expressweg
Ik kan mij wel voorstellen dat de wetgever bij E achter D dit niet automatisch aan een C koppelt en andersom wel. Achter een voertuig dat met een D rijbewijs bestuurd mag worden zal een aanhanger van geringe omvang, in de meeste gevallen, gekoppeld zijn. Immers, met 12 of 15 meter voertuiglengte blijven er maar een aantal meters over voor de aanhanger.
Bij vrachtvoertuigen is de aanhanger veel groter (meestal) en zwaarder doorgaans. Ook heb je het verschil tussen trailer (sturing) en aanhangwagen.
Alhoewel je maar voor één categorie kan afrijden.
Ik koos voor de combi (aanhangwagen dus) en niet de trailer omdat er werd gezegd dat met de combi rijden het voordeel geeft op meer lengte en dat de trailer dan 'makkelijker zou zijn'. Ook met aandokken etc.
Mwah, ik ben na de examens gaan werken met combi materieel (zelfs nog met molenstel, dus draaibare vooras op de aanhangwagen
Als ik nu weer werk met trailer zou moeten doen..dan wil ik wel ff eerst wat oefenen om mijn vaardigheden op te halen.
Een vangmuil bij een combi vind ik toch makkelijker werken dan de trailer. Alleen al de luchtaansluiting, gewoon één duostekker en niet van die losse 'handjes' die je er met een bepaalde (schuine) slag op moet klikken.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
-
wizi99
- dorpsstraat
Idd, code 95 is voor C en D is al apart. Dus die twee categorieën zijn overdreven. Met name als je het C rijbewijs hebt, dan kun je ook wel met een bus rijden. Het wordt zoals gewoonlijk weer extra moeilijk gemaakt. Soms zijn de oude regels beter.