[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Dweep
verkeersader

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Bericht door Dweep »

verfmeer95 schreef: vr 21 feb 2025, 17:25 Ik snap ook niet waarom je ook niet gewoon een afzinktunnel onder het Spui zou aanleggen. De A4 kan de 1400 meter tussen beide wateren verdiept blijven liggen, met ruimte genoeg voor een halfklaverbladaansluiting. Het lijkt mij de goedkoopste oplossing als een brug geen optie is.
Correct me if i’m wrong, maar begreep ooit dat het Spui te hoge stroming heeft om te kunnen afzinken.
Dat zou de reden voor een brug zijn.
Ik zelf heb die kennis niet
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Bovenstrooms van het Spui loopt nog tij met bijna een meter verval. Dus er zijn momenten dat er geen stroming is.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Is het tij hier echt zo veel sterker dan ter hoogte van de Blankburgtunnel of Beneluxtunnel? Want dat zijn ook afzinktunnels.
En anders kan je altijd nog een tijdelijke dam ten noorden van de nieuwe tunnel aanleggen. Je zou met twee dammen zelfs het Spui tijdelijk droog kunnen leggen en de tunnel in-situ op/in de rivierbodem bouwen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het Spui is snal maar vervoert erg veel water, Dat zorgt voor die sterke stroming. Overigens loopt de stroomrichting naar de Oude Maas.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Het waterniveauverschil tussen eb en vloed is ruim 5 meter. Een "tijdelijke dam" vergt dus serieuze werken. Afzinken op dood tij is uiteraard mogelijk, maar je hebt maar erg weinig marge qua tijd.

Zijn er ooit concrete plannen voor een rivierkruising in de doorgetrokken A4 gemaakt? Als tunnel of als brug?
Jeff
expressweg

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Jeff »

Leuk al dat gebla bla in het A24 draadje, maar de Spui-disccusie hoort eigenlijk hier.

Wat betreft het Spui zelf: Ik verwacht geen "onmogelijkheden" als het gaat om een afzinktunnel, het zal alleen wel meer moeite en middelen kosten.
Overigens is het (tijdelijk) afdammen van het Spui geen optie voor zowel de Hoekse Waard als Voorne-Putten: De bodem bestaat grotendeels uit zware klei en moet een constant grondwaterniveau hebben om allerlei ongemak te voorkomen. In de afgelopen 5 jaar zijn 2 zomers geweest waarbij de grond zo uitgedroogd was (en dus met 10 tot 15 cm gezakt is op sommige plekken), dat het scheuren aan infra en huizen veroorzaakt heeft.
En ja, bijna elk huis op Voorne-Putten en de Hoekse Waard staat op heipalen vanwege dezelfde grond.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Een boortunnel lijkt mij dan ook de enig mogelijke oplossing.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Jeff schreef: zo 23 feb 2025, 19:28 Overigens is het (tijdelijk) afdammen van het Spui geen optie voor zowel de Hoekse Waard als Voorne-Putten: De bodem bestaat grotendeels uit zware klei en moet een constant grondwaterniveau hebben om allerlei ongemak te voorkomen. In de afgelopen 5 jaar zijn 2 zomers geweest waarbij de grond zo uitgedroogd was (en dus met 10 tot 15 cm gezakt is op sommige plekken), dat het scheuren aan infra en huizen veroorzaakt heeft.
En ja, bijna elk huis op Voorne-Putten en de Hoekse Waard staat op heipalen vanwege dezelfde grond.
Maar met een enkele dam hoef je niets leeg te pompen en verander je de grondwaterstand ook niet. Je haalt alleen de stroming weg.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Hajo schreef: zo 23 feb 2025, 21:52 ^^ Een boortunnel lijkt mij dan ook de enig mogelijke oplossing.
Welnee, zoals verfmeer95 al eerder scheef, een afzinktunnel kan prima. Zo spannend zijn 't Spui en de Oude Maas (waar al tal van tunnels in zijn gebouwd) ook weer niet. Zeker met hedendaagse technieken. Boortunnels in deze zompige grond zijn alleen maar technisch complexer.

(De Oude Maas zou zomaar eens de rivier met de meeste tunnels kunnen zijn. Mij zijn er 9 bekend als je kabeltunnels meetelt.)
CB-Interactive
woonerf

Bericht door CB-Interactive »

Dat er een sterke stroming staat is mij niet onbekend, ook dat de bodem op het Spui behoorlijk diep ligt is een gegeven.
Het is vergelijkbaar met het Kil en een afzinktunnel is zeker niet onmogelijk, denk aan de Kiltunnel. Let wel, deze heeft een hellingspercentage van 5%.
Als je een gewone afzinktunnel zou aanleggen, zou je ook het gedeelte op de Hoekse Waard hetzij verdiept, hetzij in een tunnel moeten aanleggen conform de moderne eisen en regeltjes. Denk aan een stukje verderop op de A4 tussen Schiedam <> Delft, dat uiteindelijk een verdiepte variant met een landtunnel van het tracé is geworden waar al enkele decennia over werd gesteggeld.

Of je nu een boor of afzinktunnel onder de Oude Maas aanlegt maakt niet uit, je moet toch naar boven voor de aansluiting met Spijkenisse. In dat opzicht heeft een afzinktunnel de voorkeur gezien dit goedkoper is en de nabij gelegen metrotunnel en de Botlektunnels ook van dit type zijn.
Waarom de voorkeur voor een lange geboorde tunnel onder de Hoekse waard:
De overheid zal veel boeren moeten uitkopen op dat stuk voordat de graafmachines aan de gang zouden kunnen, maar als je die boeren niet uit hoeft te kopen, kun je dat geld ook besteden aan het boren van een lange tunnel onder het boerenland. Tijdens de aanleg heeft niemand er last van en ook niet als er auto's doorheen rijden. En gezien je toch het spui onderdoor moet kun je dus de boortunnel het best in Spijkenisse laten beginnen.
Anderzijds zou je net zo goed in Hoogvliet al met de boortunnel kunnen beginnen en in Spijkenisse de tunnel iets laten stijgen zodat de helling van de afrit naar Spijkenisse niet te stijl wordt. Dus een uitrit buis en een inrit buis per rijrichting die aan takt op de doorgaande tunnel. Na de op/afrit Spijkenisse duikt de tunnel weer dieper onder de grond, passeert het Spui en komt thv kp Klaaswaal weer boven.

Bedoel, als ze een Gothard basis tunnel van 52km op 2km diepte kunnen boren, dan moet een simpel landtunneltje, ook al is deze ruim 2x zo groot als de Westerscheldetunnel ook gewoon goed te boren zijn ;)

Maar een ding is feit: Bruggen over de Oude Maas en het Spui zijn geen optie, moeten beweegbaar zijn en te vaak open moeten. Een beweegbare brug is onwenselijk in een snelweg en daar wil je al helemaal geen 'natte brug'. ;)
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

CB-Interactive schreef: ma 24 feb 2025, 0:45 Waarom de voorkeur voor een lange geboorde tunnel onder de Hoekse waard:
De overheid zal veel boeren moeten uitkopen op dat stuk voordat de graafmachines aan de gang zouden kunnen, maar als je die boeren niet uit hoeft te kopen, kun je dat geld ook besteden aan het boren van een lange tunnel onder het boerenland. Tijdens de aanleg heeft niemand er last van en ook niet als er auto's doorheen rijden.
Als dit zo aantrekkelijk is, waarom liggen er dan niet meer snelwegen in boortunnels?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Om te beginnen is de grond voor veel snelwegen in handen van de overheid gekomen door middel van ruilverkaveling. Dus daar hoefde niet tegen de hoofdprijs te worden uitgekocht. Het idee dat je met een boortunnel de grondkosten zou kunnen verlagen komt dan wat frivool voor (en dan moet je nog beginnen aan de vraag hoe makkelijk of moeilijk tunnels hier zouden zijn). Al zeg ik dit zonder kennis van de kadastrale posities rondom een A4 Benelux-Klaaswaal.
CB-Interactive
woonerf

Ik zou niet weten waarom het technisch niet zou kunnen. Bedenk dat ze in het buitenland al vele malen verder zijn op dit gebied.
Maar ook in Nederland liggen er al een behoorlijk aantal geboorde tunnels, de meeste ervan zijn spoortunnels, maar ook autowegen komen voor en zowel om wateren te doorkruisen als onder land.
Alleen al in Nederland:
  • 2e Heinenoordtunnel - opening 1999
  • Westerscheldetunnel - opening 2003
  • Groene Harttunnel (HSL-Zuid) - opening 2007
  • Botlekspoortunnel - opening 2007
  • Sophiaspoortunnel (gedeeltelijk geboord) - opening 2007
  • Tunnel Pannerdensch Kanaal - opening 2007
  • Hubertustunnel - opening 2008
  • Statenwegtracé (RandstadRail) - opening 2010
  • Sluiskiltunnel - opening 2015
  • Noord/Zuidlijn (Amsterdam) - opening 2018
  • Victory Boogie Woogietunnel in Rotterdamsebaan - opening 2020
  • Corbulotunnel (RijnlandRoute) - opening 2023
(bron: wikipedia)

Ik denk niet dat de techniek het probleem is, maar wel dat oneindige politieke gesteggel waardoor er voor innovatieve technieken weinig ruimte over blijft. Neem alleen al het stuk tussen Delft en Schiedam en de A24 Maasdeltatunnel(Blankenburgtunnel).
Ik moet nog ergens in een van de vele opbergboxen die in de droge kruipkelder staan opgeslagen nog een oude 'Grote Bosatlas' hebben uit de jaren 70, uit de tijd van dat mijn moeder nog op school zat en daar stonden beide verbindingen al als toekomstige snelweg ingetekend. Hoeveel jaar discussie hebben beide verbindingen opgeleverd tot uiteindelijk de schop de grond in ging? Nou, dat waren er simpelweg veels te veel en al dat politieke getokkel heeft ook aardig wat geld gekost ;)
Dus ik denk eerder dat de politiek eerst eens stevig gemoderniseerd moet worden voordat innovatieve technieken breder ingezet kunnen gaan worden in de wegenbouw. Het huidige politieke systeem is niet meer van deze tijd, het is gedateerd en daardoor veroorzaakt het meer problemen als dat het oplost, dat is namelijk het grote probleem(in mijn ogen) ;)

Hahahaha, in de toekomst besluiten over wegenbouw gewoon aan kwantum AI overlaten; Waar jaren lang politiek heen en weer geleuter voor nodig is om tot een mogelijke oplossing te komen, genereerd kwantum AI binnen een seconde al de juiste oplossing including alle berekeningen, de kosten, hoe te financieren. Komt bij dat kwantum AI ook veel slimmere en efficiëntere bouwmethoden kan genereren. Met Kwantum AI heeft de mens het nakijken :mrgreen: Dat zou mooi zijn, maar zo ver is het bij lange na nog niet, tegen die tijd is zelfs mijn praalgraf al gedateerd denk ik ;) :mrgreen:
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Boortunnels hebben bepaalde nadelen. Ze moeten dieper liggen dan afzinktunnels, waardoor de tunnellengte in vlak terrein groter wordt. Waarmee de inpasbaarheid met nabijgelegen infrastructuur potentieel lastiger is.

Daarnaast zijn tunnelboormachines erg duur en verbruiken ze kolossale hoeveelheden elektriciteit, wat de operationele kosten flink hoger maakt dan die van een afzinktunnel. En dan spelen bodemcondities een rol. Er kunnen situaties zijn dat een boortunnel alsnog de beste optie is, maar dat zijn wel afwegingen die gemaakt worden.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

CB-Interactive schreef: ma 24 feb 2025, 16:40Hahahaha, in de toekomst besluiten over wegenbouw gewoon aan kwantum AI overlaten; Waar jaren lang politiek heen en weer geleuter voor nodig is om tot een mogelijke oplossing te komen, genereerd kwantum AI binnen een seconde al de juiste oplossing including alle berekeningen, de kosten, hoe te financieren. Komt bij dat kwantum AI ook veel slimmere en efficiëntere bouwmethoden kan genereren. Met Kwantum AI heeft de mens het nakijken :mrgreen: Dat zou mooi zijn, maar zo ver is het bij lange na nog niet, tegen die tijd is zelfs mijn praalgraf al gedateerd denk ik ;) :mrgreen:
Voorlopig zitten we nog in het tijdperk van Leen Bakker AI: losse toepassingen die ondanks schroefjes nog behoorlijk rammelen. ;)

Ik zeg altijd: als het simpel was, was het al opgelost.

Kennelijk is er geen prioriteit voor deze verbinding. De baten wegen politiek vooralsnog niet op tegen de immense kosten. En voorlopig zie ik die balans ook nog niet kantelen. Maar wellicht dat er nu, na realisatie van de N434, A24 en verlengde A16 dit project weer wat naar boven opschuift in de prioriteitenlijstjes van Rijk en provincie.

Al zie ik liever eerst de A15 Sliedrecht - Gorinchem verbreed worden. Dat lijkt me een veel urgenter project en ook met een betere kosten/batenverhouding. Want Benelux - Klaaswaal zal vermoedelijk het miljard ook wel aantikken. Voor dat geld kun je in de wijde regio ook nog vele andere projecten realiseren, zoals de Bodegravenboog, de A4 Poorten en Inprikkers, enzovoort. Want vergeet niet: er is behoorlijk wat geld weggespoeld richting onderhoud en gezien de grote renovatieopgave zal dat voorlopig ook nog wel zo blijven. Zelfbenoemde vroem-vroemkabinetten ten spijt...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

^^ Hoe graag ik het ook anders zou zien heb je wel gelijk denk ik. Daarbij hapert de groeimotor van de Rotterdamse haven waardoor men vermoedelijk zal argumenteren dat een extra wegverbinding voor de haven (richting België) ook wel even kan wachten.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Chris schreef: ma 24 feb 2025, 16:46 Boortunnels hebben bepaalde nadelen. Ze moeten dieper liggen dan afzinktunnels, waardoor de tunnellengte in vlak terrein groter wordt. Waarmee de inpasbaarheid met nabijgelegen infrastructuur potentieel lastiger is.

Daarnaast zijn tunnelboormachines erg duur en verbruiken ze kolossale hoeveelheden elektriciteit, wat de operationele kosten flink hoger maakt dan die van een afzinktunnel. En dan spelen bodemcondities een rol. Er kunnen situaties zijn dat een boortunnel alsnog de beste optie is, maar dat zijn wel afwegingen die gemaakt worden.
En niet onbelangrijk is dat je zo'n verbinding het liefst als 2x3 met eventueel vluchtstrook uit zou willen voeren, maar je dan een tunnelboormachine met een boorkop met een behoorlijk grote diameter moet hebben. Dat zal naar ik aanneem een flink stuk duurder zijn dan een boorkop voor een boortunnel met twee rijstroken (zoals alle genoemde wegtunnels als Hubertustunnel, Corbuilotunnel, Westerscheldetunnel etc.)
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

De inhoud van een tunnel met een lengte van 1km en een diameter van 10 meter is zo'n 78,500m3, bij een diameter van 20 meter is dat ruim 314.000m3 (pihonderdduizend kubieke meter om precies te zijn). Je kunt je dus enigszins voorstellen wat de extra kosten zijn van een grotere diameter bij een geboorde tunnel. Het principe van de kubus met dubbel zo hoge zijden en viermaal zoveel inhoud (maar dan rond). Ook heb je een grotere wanddikte nodig om de grotere diameter te ondersteunen in de losse grond hier (in vast gesteente werkt dat natuurlijk anders), dus het oppervlak van de tunnel verdubbelt niet samen met de diameter (aantal rijstroken) maar neemt sterker toe. Een tunnel met de dubbele bruikbare breedte (3 rijstroken en een vluchtstrook) zal qua ruwbouw dus ruim meer dan het dubbele kosten. Het prijsverschil op het totaal zou ik niet durven schatten aangezien de technische installaties uiteraard niet evenredig veel duurder worden. Twee extra kabels en een breder portaal zijn niet meteen twee keer zo kostbaar, en het testen etc natuurlijk ook niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In China zie je dat ze op vrij grote schaal de capaciteit van autosnelwegen vergroten naar 2x4 rijstroken en de keus is daar vrijwel altijd 4x2 tunnelbuizen en niet twee tunnelbuizen met een mega diameter. Die zijn kennelijk heel lastig stabiel te maken en je hebt inderdaad het probleem dat de diameter onnodig groot moet worden voor 4 rijstroken (of 3 en een vluchtstrook). De diameter gaat dan richting de 20 meter.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Zelfs bij afgezonken tunnels geldt dat kleinere kokers minder materiaal gebruiken; vloer en dak hoeven veel minder sterk te zijn met een kleinere overspanning (minder rijstroken). Bij de ondiepe landtunnels die de laatste jaren geopend zijn geldt dat niet zo sterk, maar voor dit soort diepere tunnels is dat wel degelijk van belang. Vanwege de vorm is een brede rechthoekige afzinktunnel wel veel efficiënter wat betreft materiaalgebruik dan een geboorde cilindrische tunnel, en zijn tegenwoordig praktisch standaard in NL.

Samen met het punt dat je veel dieper moet dan met een afzgezonken tunnel en de vaak korte afstanden tot andere, aantakkende infra (zoals hierboven al vermeld) maakt dat in NL een boortunnel meestal helemaal geen optie is.

In het kader van de A4 lijkt me dat, ondanks de knelpunten vwb het afzinken van een tunnel, een geboorde tunnel zeker geen financieel aantrekkelijk alternatief zal zijn.

Een andere mogelijkheid zou zijn om in een droge bouwkuip een aquaduct (of een helft van een cut&cover tunnel) te bouwen en het Spui vervolgens te verleggen. Of om andersom het Spui te verleggen, een aquaduct in den droge te bouwen en daarna weer terug te leiden. We hebben wel moeilijker dingen gedaan qua weg- en waterbouw.
CB-Interactive
woonerf

Realistisch gezien denk ik dat Nederland de komende paar decennia economisch in een zeer diepe depressie komt te zitten.
De Duitse economie is al krakend tot stilstand gekomen en de Nederlandse maakt nog wel winst, maar bij lange na niet meer zo veel als in de glorietijd en ik denk dat ook hier de economie een hele barre tijd te gemoed gaat. De vooruitzichten zijn niet zo best. Nederland heeft dan nog een gunstige ligging aan zee en de havens zullen dus nooit helemaal stil komen te liggen, maar wel op een veel lager pitje gaan draaien gezien het sterk teruggelopen vraag en aanbod. Algemeen zal drukte op de snelweg afnemen, 'natte bruggen' minder vaak open hoeven en dat maakt dat stukje A4 dan wel een beetje overbodig.
In dit geval zou je de Aveling in Hoogvliet alleen nog aan hoeven te pakken. 2x1 rijstroken waarvan er een al sinds 2002 een ongebruikte busbaan naast ligt. De Aveling is inmiddels al meermaals op de schop geweest en tot op heden ligt die busbaan er nog steeds ongebruikt bij. Je zou dus om te beginnen met de rotondes te verbeteren en gelijk de weg 2x2 baans maken, die busbaan heb je toch niet meer nodig en meer hoef je denk ik niet te doen. De A4 komt er simpelweg niet het heeft geen noodzaak, wellicht dat dit idee over een jaar of 30 wel weer eens ter sprake komt, realistischer kan ik niet zijn ;)
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Moet er trouwens per se een tunnel onder het Spui, kan dat niet met een relatief lage brug?
Ik schat in dat er wel wat beroeps- en zeilverkeer is, maar is dat voldoende om de meerkosten van een tunnel te rechtvaardigen? (Aangezien er ook alternatieven zijn.)

Natuurlijk moet je dan afdalen naar een tunnel onder de Oude Maas, maar met een niet te hoge brug moet die 1 km tussen brug en tunnel voldoende zijn.
CB-Interactive
woonerf

^^
Een (beweegbare) brug zou technisch wel kunnen, maar zal wel relatief vaak open moeten voor de scheepvaart.
Zou je de A4 doortrekken, dan is een beweegbare brug onwenselijk en zou een tunnel de voorkeur hebben, simpel omdat je geen beweegbare brug in een autosnelweg wil hebben en een vaste brug zal erg hoog aangelegd zou moeten worden ivm die zeiljachten die via het Spui van de Oude Maas naar het Haringvliet varen. Bij mijn weten varen er op het Spui weer geen zeeschepen zoals op de Oude Maas

Zou je de A4 niet verlengen, dan kun je wel een beweegbare brug aanleggen. gezien de masthoogte zou een basculebrug het enige juiste brugtype zijn. En dan zo bouwen dat de basculekelder bovengronds is gesitueerd waardoor de brug dus een grotere doorvaarthoogte krijgt(bijvoorbeeld op rijnvaarthoogte) als de brug niet omhoog is gedraaid.
Als je toch geen A4 aanlegt hoef je natuurlijk ook niet perse een brug aan te leggen over het Spui. Het bestaande veer kun je ook upgraden met een bredere pont(niet langer, daar is geen ruimte voor, zeer korte overtocht)zodat er meer auto's op meekunnen en een snellere betalingsafhandeling(denk aan een automatisch systeem zoals op de A24), want dat vertraagd ook. Voor fietsers en voetgangers maken we het veer geschikt voor de OV chipkaart/OV-Pay(bankpas, mobiel), dan ben je er al en heb je ook nog eens de goedkoopste oplossing, al is de aller goedkoopste oplossing door helemaal niks te veranderen daar.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Als we inderdaad nog 30 jaar wachten, dan zijn we straks bijna een volle eeuw aan het bakkeleien over deze route.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
CB-Interactive
woonerf

Je zou ook een 3e Maasvlakte aan kunnen leggen en de bedrijven van Moerdijk zoals Shell Chemie etc en de bedrijven in de havens van Dordrecht verhuizen daarheen. Daardoor varen er geen zeeschepen meer over de Oude Maas en hoeven de bruggen veel minder vaak open en is de A4 ook niet meer nodig. Het zou voor zeeschepen tevens makkelijker te worden, die hoeven niet meer landinwaarts naar bijv. Shell Moerdijk om te lossen.
In geval van economische groei had dit ook een oplossing geweest denk ik.

De komende tijd zal er weinig veranderen in dit gebied.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ De 1e en 2e Maasvlakte zijn al bijna failliet dus waarom een 3e?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

CB-Interactive schreef: wo 26 feb 2025, 14:25 Daardoor varen er geen zeeschepen meer over de Oude Maas en hoeven de bruggen veel minder vaak open en is de A4 ook niet meer nodig.
Dat verband zie ik niet. De bruggen gaan voornamelijk open voor pleziervaar met hoge masten.
En het verkeer over de A4/A29 neemt ook gewoon nog steeds toe. Dat zal in de toekomst zeker niet minder worden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Wouter N14 schreef: wo 26 feb 2025, 15:13 ^^ De 1e en 2e Maasvlakte zijn al bijna failliet dus waarom een 3e?
De 2e Maasvlakte heeft nog plaatst (niet alle kavels zijn uitgegeven)
CB-Interactive
woonerf

hneel schreef: wo 26 feb 2025, 17:29
CB-Interactive schreef: wo 26 feb 2025, 14:25 Daardoor varen er geen zeeschepen meer over de Oude Maas en hoeven de bruggen veel minder vaak open en is de A4 ook niet meer nodig.
Dat verband zie ik niet. De bruggen gaan voornamelijk open voor pleziervaar met hoge masten.
En het verkeer over de A4/A29 neemt ook gewoon nog steeds toe. Dat zal in de toekomst zeker niet minder worden.
Zowel de Botlekbrug als de Spijkenisserbrug gaan geregeld open voor zeescheepvaart met bestemming Dordrecht/Moerdijk(via het Kil). Het Spui is voornamelijk pleziervaart.

Met dat laatste ben ik het niet eens, alhoewel het nu nog redelijk goed gaat, want de economische vooruitzichten zijn ronduit droevig(Duitsland ligt al op zijn gat, Frankrijk is een enorme puinhoop etc...) en we stevenen op een langdurige depressie af als we niet oppassen, met als gevolg dat het op de wegen ook rustiger gaat worden en dat is alleen een kwestie van tijd. Kijk alleen al in het begin van de coronacrisis hoe rustig het was op de weg. Stel dat je te maken gaat krijgen met hyperinflatie, dan rijden er ook nog maar weinig mensen auto denk ik, €2000 per liter peut bijvoorbeeld kan niemand betalen denk ik. Niet dat het zover komt, maar er komen wel zeer onzekere tijden aan dat wel voor een afname van het wegverkeer kan gaan zorgen op termijn.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Als de A4-Zuid aangelegd wordt is de Spui rivierkruising nog een van de minste zorgen. Het grote probleem ligt zo'n 13 km zuidelijker als we het hebben over de pleziervaart. Behalve dat er grote kans is op capaciteitsproblemen op de huidige A29, gaat in het zomerseizoen de Haringvlietbrug op een slechte dag elk uur open. De impact daarvan is al groot en als de A4-Zuid er zou liggen wordt deze nog veel groter.