Verkeerssignalering (de matrixborden)
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)
Dan ben ik in de war met de andere rijrichting, dat wel vrij recent is veranderd. 
-
Timon
- zandpaadje
Op de A12 tussen Velperbroek naar Waterberg heb je wat 4e generatie Matrixborden.
Maar het valt me elke keer op dat je op dat stuk wat Matrixborden hebt waar steeds een paar ledjes aanstaan.
Betekend dit dat deze defect zijn of iets anders? Ik zie het zelf namelijk nooit op andere stukken met 4e generatie Matrixborden.
Edit:
Nu dat ik naar Amsterdam rijd zie ik er ook een paar bij en rond Amsterdam / Hoofddorp.
Maar het valt me elke keer op dat je op dat stuk wat Matrixborden hebt waar steeds een paar ledjes aanstaan.
Betekend dit dat deze defect zijn of iets anders? Ik zie het zelf namelijk nooit op andere stukken met 4e generatie Matrixborden.
Edit:
Nu dat ik naar Amsterdam rijd zie ik er ook een paar bij en rond Amsterdam / Hoofddorp.
Laatst gewijzigd door Timon op do 31 okt 2024, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Stefanuzz
- verkeersader
Op de A50 bij knooppunt Ewijk heb je ook enkele van zulke matrixborden hangen met puntjes.
Wie wel eens over de A28 rijdt vanuit het noorden richting Zwolle moet in het donker eens opletten bij knooppunt Lankhorst. De eerste drie raaien vanuit het noorden hebben elke X seconde (±20 sec denk ik) bij alle drie de borden ook een korte 'flash' (fractie van en seconde) van enkele pixels.
Ja, je ziet nog eens wat als je er op let...
Wie wel eens over de A28 rijdt vanuit het noorden richting Zwolle moet in het donker eens opletten bij knooppunt Lankhorst. De eerste drie raaien vanuit het noorden hebben elke X seconde (±20 sec denk ik) bij alle drie de borden ook een korte 'flash' (fractie van en seconde) van enkele pixels.
Ja, je ziet nog eens wat als je er op let...
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij was het juist andersom. Aan die puntjes kan je zien dat ze wel functioneren.
-
sven_engelen
- expressweg
Dat is op de A2 tussen Empel en Everdingen ook zo inderdaad. Dat zegt wel dat we nerds zijnStefanuzz schreef: do 31 okt 2024, 13:41 Op de A50 bij knooppunt Ewijk heb je ook enkele van zulke matrixborden hangen met puntjes.
Ja, je ziet nog eens wat als je er op let...![]()
Svenlo
-
RdG
- dorpsstraat
Dat is de ‘lampentest’. Elke X seconden wordt er een enkele LED getest door het onderstation. Bij een bepaalde hoeveelheid defecte LED’s per beeld wordt dit als storing gemeld.
Bij halogeenbakken staat er constante spanning op de lampen waarmee deze continu worden getest door de lampenkaart.
Bij halogeenbakken staat er constante spanning op de lampen waarmee deze continu worden getest door de lampenkaart.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
Wouter N14
- Moderator
-
RdG
- dorpsstraat
Zo gedetailleerd weet ik het ook niet. Maar ik kan me voorstellen dat als een LED vast brandt dit ook niet opgemerkt wordt tijdens de test aangezien de LED het ‘gewoon’ doet.
Als er hinderlijk veel LED’s vast blijven branden zal er ook vast wel een weginspecteur of weggebruiker melding doen.
Als er hinderlijk veel LED’s vast blijven branden zal er ook vast wel een weginspecteur of weggebruiker melding doen.
-
Jeff
- expressweg
Om er vervolgens een blauwe zak over te trekken en daarna te laten hangen. Sommige hangen er al een jaar zo bij 
-
RdG
- dorpsstraat
-
ManuelNeuerFan1
- woonerf
Tijdens het sluiten van het spitsstrook toont dit bord ook deStefanuzz schreef: do 10 okt 2024, 16:37 Dat matrixbord toont enkel een rood kruis op het moment dat de spitsstrook afgesloten is. Op het moment dat de spitsstrook open is, toont deze geen andere beeldstanden (dus ook geen 50 / 70, etc.).
Ik heb dat matrixbord al geregeld aan zien staan met een rood kruis, dus die is zeker in gebruik.
Zie (als voorbeeldje) de beeldstanden van vanochtend 05:00u (voor opening van de spitsstrook):
![]()
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
Ik dans, dus ik ben. // I dance, so I am. // Ich tanze, also bin ich. // Je danse, donc je suis.
-
ManuelNeuerFan1
- woonerf
Ik heb een paar vragen over de matrixborden bij de Efteling (Europalaan).
Hoe worden deze panelen geschakeld? Op welke tijden is welk programma (3+1, 2+2 of 1+3) actief?
Hoe lang duurt het om het programma te veranderen en hoe komt de verandering tot stand?
Interessant is het verkeerslichtsysteem bij de uitgang van de parkeerplaats, waarbij de stoplichten boven afgesloten rijstroken donker worden geschakeld en in plaats daarvan een rood kruis op een apart matrixbord verschijnt.
De uitrusting met matrixborden lijkt echter pas te beginnen achter de uitgang van het parkeerterrein, waar twee tot drie slagbomen naar een van de drie rijstroken leiden, zodat je de bijbehorende slagbomen met de hand zou moeten vergrendelen voordat je een rijstrook afsluit om te sluiten de uitrit naar een afgesloten rijstrook belemmeren.
Hoe worden deze panelen geschakeld? Op welke tijden is welk programma (3+1, 2+2 of 1+3) actief?
Hoe lang duurt het om het programma te veranderen en hoe komt de verandering tot stand?
Interessant is het verkeerslichtsysteem bij de uitgang van de parkeerplaats, waarbij de stoplichten boven afgesloten rijstroken donker worden geschakeld en in plaats daarvan een rood kruis op een apart matrixbord verschijnt.
De uitrusting met matrixborden lijkt echter pas te beginnen achter de uitgang van het parkeerterrein, waar twee tot drie slagbomen naar een van de drie rijstroken leiden, zodat je de bijbehorende slagbomen met de hand zou moeten vergrendelen voordat je een rijstrook afsluit om te sluiten de uitrit naar een afgesloten rijstrook belemmeren.
Contemporary-danser // Contemporary dancer // Contemporary Tänzer // Danseur contemporain
-
sinned89
- zandpaadje
Ik weet wel dat de aansturing door de Efteling wordt gedaan in het huisje van parkeerbeheer bij de slagbomen op het parkeerterrein. In de ochtend is het 3 heen 1 terug en vanaf de middag draait het om. Het is niet standaard 2+2, behalve als er in de middag zowel binnen als uitgaand verkeer is. Eerst gaan de kruizen aan en dan de slagbomen naar beneden en bij vrijgave in omgekeerde volgorde. Het duurt een paar minuten maximaal.
-
S89
- woonerf
Bijzondere situatie vanmiddag, ben benieuwd naar jullie mening.
Toen ik onderweg was op de A9 vanaf knooppunt Badhoevedorp richting Haarlem-Zuid, was ter hoogte van knooppunt Raasdorp de snelheid via de matrixborden teruggebracht naar 70 en rijstrook 3 afgekruist. Op de invoegende verbindingsweg vanaf de A5 was de linkerrijstrook afgekruist. Bij het punt waar de rijstroken samenkomen waren rijstroken 3 en 4 dus afgesloten.
Dit werd echter massaal genegeerd door tientallen automobilisten die vrolijk van rijstrook 2 naar 5 of van rijstrook 5 naar 2 opschoven vanaf het begin van de blokmarkering (sowieso al bijzonder dat veel automobilisten ook in een normale situatie het nodig vinden om op zo’n punt meteen op de eerste 100 meter per se 2 rijstroken willen opschuiven….). Een aantal daarvan leek helemaal niet door te hebben dat er rijstroken waren afgekruist, ze bleven hangen op rijstrook 3 of 4.
De rijstroken bleken afgesloten vanwege stukken hout vlak na het begin van de blokmarkering, dus dat gaf behoorlijk wat splinters en heftige remacties….. Gelukkig geen grote blokken hout maar losse planken o.i.d. Ik moest ook de afslag hebben en had me al braaf voorgenomen een rondje Rottepolderplein te doen. De laatste matrixborden voor de splitsing gaven echter 5x ‘einde alle verboden’, dus na een paar keer goed kijken ben ik tussen de voorlaatste en laatste serie matrixborden voorzichtig van rijstrook 2 naar rijstrook 5 opgeschoven.
De laatste matrixborden staan ongeveer 100 meter voor de splitsing, de serie daarvoor op 450 meter voor de splitsing, ik schat dat ik zo rond 250 meter voor de splitsing ben begonnen met opschuiven. Misschien formeel ook niet helemaal correct? Maar dit leek me beter dan de laatste 100 meter 3 stroken opschuiven.
Toen ik onderweg was op de A9 vanaf knooppunt Badhoevedorp richting Haarlem-Zuid, was ter hoogte van knooppunt Raasdorp de snelheid via de matrixborden teruggebracht naar 70 en rijstrook 3 afgekruist. Op de invoegende verbindingsweg vanaf de A5 was de linkerrijstrook afgekruist. Bij het punt waar de rijstroken samenkomen waren rijstroken 3 en 4 dus afgesloten.
Dit werd echter massaal genegeerd door tientallen automobilisten die vrolijk van rijstrook 2 naar 5 of van rijstrook 5 naar 2 opschoven vanaf het begin van de blokmarkering (sowieso al bijzonder dat veel automobilisten ook in een normale situatie het nodig vinden om op zo’n punt meteen op de eerste 100 meter per se 2 rijstroken willen opschuiven….). Een aantal daarvan leek helemaal niet door te hebben dat er rijstroken waren afgekruist, ze bleven hangen op rijstrook 3 of 4.
De rijstroken bleken afgesloten vanwege stukken hout vlak na het begin van de blokmarkering, dus dat gaf behoorlijk wat splinters en heftige remacties….. Gelukkig geen grote blokken hout maar losse planken o.i.d. Ik moest ook de afslag hebben en had me al braaf voorgenomen een rondje Rottepolderplein te doen. De laatste matrixborden voor de splitsing gaven echter 5x ‘einde alle verboden’, dus na een paar keer goed kijken ben ik tussen de voorlaatste en laatste serie matrixborden voorzichtig van rijstrook 2 naar rijstrook 5 opgeschoven.
De laatste matrixborden staan ongeveer 100 meter voor de splitsing, de serie daarvoor op 450 meter voor de splitsing, ik schat dat ik zo rond 250 meter voor de splitsing ben begonnen met opschuiven. Misschien formeel ook niet helemaal correct? Maar dit leek me beter dan de laatste 100 meter 3 stroken opschuiven.
-
Double-M
- polderweggetje
Nog een vraag wat betreft de oude halogeen bakken, hoeveel lampen worden er voor de flashers gebruikt?
Kwam van de week ergens een matrixbord tegen waar maar 1 van de 4 flashers werkte. vreemd gezicht.
Kwam van de week ergens een matrixbord tegen waar maar 1 van de 4 flashers werkte. vreemd gezicht.
-
fleppenstein
- stadsweg
Reactie Double-M; (Mn smilies werken ff niet meer)
De oude Halogeenbakken hebben 4 lampen voor de 4 flashers, iedere flasher heeft zn eigen lamp.
Echter, er zit een addertje. De Flasher Rechtsboven en de Flasher Rechtonder heeft dezelfde retourdraad. Dit omdat er alleen een flasher boven, of onder kan branden, beide flashers aan kan (in principe) nooit. Dus maken deze beide flashers gebruik van een en dezelfde retourdraad. En als nu juist die retourdraad los zit, tja, dan doen beide flashers, rechtsboven en rechtonder het niet meer, ondanks dat de lampen wel heel zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor linksboven en linksonder.
Een storingkje waar ik best wel eens voor opgeroepen ben. Effe zoeken, maar leuk als je dit vind.
Moeilijk zoeken ook, want je kan niet zo snel aan de wegverkeersleider een beeld met flashers aanvragen om effe mee te testen
De oude Halogeenbakken hebben 4 lampen voor de 4 flashers, iedere flasher heeft zn eigen lamp.
Echter, er zit een addertje. De Flasher Rechtsboven en de Flasher Rechtonder heeft dezelfde retourdraad. Dit omdat er alleen een flasher boven, of onder kan branden, beide flashers aan kan (in principe) nooit. Dus maken deze beide flashers gebruik van een en dezelfde retourdraad. En als nu juist die retourdraad los zit, tja, dan doen beide flashers, rechtsboven en rechtonder het niet meer, ondanks dat de lampen wel heel zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor linksboven en linksonder.
Een storingkje waar ik best wel eens voor opgeroepen ben. Effe zoeken, maar leuk als je dit vind.
Moeilijk zoeken ook, want je kan niet zo snel aan de wegverkeersleider een beeld met flashers aanvragen om effe mee te testen
-
djiwie
- stadsweg
Op de A12 bij Utrecht (parbaan) lijken afgelopen maand een aantal oude halogeen bakken vervangen te zijn door LED matrixborden. Maar per raai steeds een deel, wat een gek gezicht geeft (en waardoor je goed ziet dat LED een veel helderder beeld geeft).
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ja, dat zegt ie. Die kan je er dus niet zomaar even op laten zetten, zonder verkeerstechnische reden. Daar reageren mensen op he.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
RdG
- dorpsstraat
Daar hebben wij gewoon een kastje voor gemaakt met voor elke lamp een drukknop waarmee die we op de klemmenstrook in de kast aansluiten. Zo kunnen we zelf alle beelden ‘flitsen’.fleppenstein schreef: do 13 feb 2025, 23:03 Moeilijk zoeken ook, want je kan niet zo snel aan de wegverkeersleider een beeld met flashers aanvragen om effe mee te testen
Als ik dit zo hoor lijkt het om de hybride bakken te gaan. Zijn inderdaad LED signaalgevers met zowel een digitale Harting-aansluiting als de analoge 37-polige connector.djiwie schreef: zo 16 feb 2025, 23:46verdrijfpijl?
Op de A12 bij Utrecht (parbaan) lijken afgelopen maand een aantal oude halogeen bakken vervangen te zijn door LED matrixborden. Maar per raai steeds een deel, wat een gek gezicht geeft (en waardoor je goed ziet dat LED een veel helderder beeld geeft).
Met o.a. vermogensweerstanden kunnen de LED’s ook analoog worden aangestuurd.
-
sven_engelen
- expressweg
In de categorie: Hier gaat iets mis, vandaag een rare situatie op knooppunt Het Vonderen. Een verdrijfpijl naar rechts op het enkelstrooksdeel met vervolgens
op de volgende raai. Heb RWS maar eens gebeld om dat recht te zetten. Verkeer reageerde er gelukkig niet op en schoof op de A2 gewoon naar links. Kijkend naar de matrixhistorie is dat vrij snel ook recht gezet.
Untitled by Sven Engelen, on Flickr
Untitled by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
Wouter N14
- Moderator
Was ook lekker op de A10-noord vrijdag. Met signaalgevers was strook 3 afgekruist, maar na de beperking waren twee sets signaalgevers afgeplakt. De afkruising werd dus eigenlijk niet opgeheven. Hoe moet je daar mee omgaan? En had de wegbeheerder of aannemer dan niet andere maatregelen moeten nemen?
-
Durashift
- expressweg
Die eerste, waarbij er invoegend verkeer is (uit A'dam Nood) en ook de splitsing naar de A8, vind ik inderdaad een beetje raar/rommelig. Vanaf de Zeeburgertunnel (grof gezien) komende zijn die werkzaamheden pas laat zichtbaar / op de borden, vind ik. Heb mij er al twee keer, min of meer, in verslikt doordat ik 'op de automatische piloot' de oude situatie dacht te kunnen rijden.
-
Wouter N14
- Moderator
De A10-noord tussen de S116 en S115 richting de Zeeburgertunnel.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dit is niet zo gepland. De tweede raai is buiten werking door toedoen van een ongeval.Wouter N14 schreef: zo 23 mar 2025, 15:33En had de wegbeheerder of aannemer dan niet andere maatregelen moeten nemen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Stefanuzz
- verkeersader
Er zijn nogal wat storingen de laatste maanden met de matrixborden op de A28 tussen knp. Hattemerbroek en Zwolle. Veel uitval van matrixborden, maar ook bijzondere beeldstanden. Deze kwam ik gisteren tegen in de file... dit heb ik in een filesituatie nog nooit eerder gezien op dit stuk.

Overigens is er gisteravond een begin gemaakt met reparatie van diverse defecte matrixborden en/of wegkantstations begreep ik via een contact.

Overigens is er gisteravond een begin gemaakt met reparatie van diverse defecte matrixborden en/of wegkantstations begreep ik via een contact.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
-
Chris
- Moderator
De rode rand heb ik ook nog nooit gezien op de A28 door Zwolle.
Als de verlaagde maximumsnelheid van 80 km/h geldt als de spitsstrook open is, wordt dit aangegeven met de kantelwalsborden, niet de verkeerssignalering.
Als de verlaagde maximumsnelheid van 80 km/h geldt als de spitsstrook open is, wordt dit aangegeven met de kantelwalsborden, niet de verkeerssignalering.
-
Mark
- Forumbeheerder
Wat een vreselijke ratjetoe is het toch geworden met de signalering in Nederland. Wel rode rand, geen rode rand...
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
RdG
- dorpsstraat
De rode rand zou in ieder geval nooit getoond moeten worden in een AID. Deze beeldstand zou je overigens vrijwel nergens tegenkomen.
Ook op plekken waar je nu veel
ziet hoeft dat voor mij niet. Waarom zouden mensen daar niet genoeg hebben aan de gewone borden in de bermen en op andere plekken wel?
Ben ik het volledig mee eens. In mijn ogen moet de rode rand overal worden toegepast bij handmatige maatregelen zoals thv werkzaamheden oid. Dat dat (nog) niet gaat omdat op redelijk wat plekken nog signalering hangt zonder rode rand, begrijp ik, en ook bij AID’s zou ik dat niet doen.Mark schreef: vr 25 apr 2025, 16:20 Wat een vreselijke ratjetoe is het toch geworden met de signalering in Nederland. Wel rode rand, geen rode rand...
Ook op plekken waar je nu veel