Of ik het als een complot zie? Nee, dat niet (in de negatieve zin des woords). Ik zie het eerder als een belang.
Belangen zijn er overal en voortdurend in de samenleving, in groepsverband of individueel, natuurlijk.
Maar goed, wie besluit over welk belang groter is dan het belang van een ander? Dat blijft vaak vaag, toch?
Ik denk wel dat meer transparantie over het aanwezig zijn van dergelijke verbanden wel goed is.
Zoals er ook een lobby register is.
Durashift schreef: vr 16 mei 2025, 18:16
(..)Ik zal het item.nog ff terugzoeken vanavond.
Het heeft zelfs te maken met een nieuw boek, begrijp ik nu. (ik had het item op de radio niet volledig mee gekregen).
(..)Vijf jaar lang onderzochten Follow The Money-journalisten Bas van Beek en Birte Schohaus geheime genootschappen waarin de Nederlandse elite elkaar ontmoet. En dat resulteerde in een boek, dat deze week uitkomt: 'Onder ons'.
Het begon allemaal bij één klein boekje dat van Beek en Schohaus toevallig ontdekten in een archief. Daarin werd geschreven over De Tafelronde, een besloten club waar invloedrijke Nederlanders al honderd jaar samenkomen. (..)
Tijdens de bijeenkomsten, vaak gecombineerd met diners, houden leden presentaties over actuele thema’s. Er worden geen notulen bijgehouden en deelnemers blijven vaak anoniem. "Meningen worden daar gevormd, die iedereen weer meeneemt naar zijn werk," zegt Schohaus in Geld of je leven (EO). Officieel zijn het geen lobbyclubs, maar hun invloed is moeilijk te meten en daardoor ongrijpbaar.(..)
Langzaam komt er iets meer transparantie. Zo maakt Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, tegenwoordig openbaar wanneer hij een lezing geeft bij een genootschap zoals De Tafelronde. En Henk Rottinghuis, voorzitter van het informele genootschap De Pijp, heeft zijn lidmaatschap zichtbaar op LinkedIn gezet. (..)
https://dit.eo.nl/artikel/journalisten- ... ontroleren
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Goed, terug naar het onderwerp van de staalslakken. In Muiden is er ook ophef (misschien al wel genoemd in dit draadje

)
NH nieuws schreef:(..)In de wijk De Krijgsman in Muiden liggen op veel meer plekken vervuilende staalslakken dan eerder gedacht. Niet alleen op een hofje met woningen, maar ook rond een speeltuin, park en op diverse paden ligt het potentieel risicovolle materiaal. Opmerkelijk is dat de producent van de staalslakken op deze locaties waarschuwt voor de risico's en uit voorzorg juist andere alternatieven aanraadt. (..)
Chris schreef:(..) Maar in de praktijk blijkt dus dat 'mits goed toegepast', zelden het geval is (..)
Dat is hier dus ook aan de hand, want:
="NH nieuws"(..)Het gaat om grindachtig materiaal genaamd 'Graustabiel', gemaakt van industriële reststoffen en deels bestaand uit staalslakken. Dat is een afvalproduct uit de staalindustrie. Hoewel het volgens de regels is toegestaan, is het gebruik van staalslakken omstreden. Het kan zorgen voor milieuverontreiniging en gezondheidsklachten zoals bloedneuzen en geïrriteerde ogen.
Graustabiel wordt vooral gebruikt voor bijvoorbeeld fietspaden, wandelpaden en parkeerplaatsen. Maar in De Krijgsman ligt het midden in een hofje waar kinderen ermee spelen, het aan hun handen krijgen, mee naar binnen lopen en het in hun mond stoppen. (..)
Opvallend is dat de producent van Graustabiel, De Beijer BV, zelf oproept tot voorzichtigheid bij dit soort locaties. Gezien de recente berichtgeving geeft het bedrijf nu aan het advies van het ministerie te volgen: gebruik Graustabiel uit voorzorg liever niet op plekken waar mensen er vaak en direct mee in contact kunnen komen. (..)
Tip voor gebruikers van producten: léés eerst de handleiding / productinformatie.
NH nieuws schreef:(..)Dat er staalslakken in het grind zitten, staat zwart-op-wit in de productinformatie van de fabrikant. De vraag is inmiddels niet meer óf er staalslakken op het hofje liggen, maar wat de risico’s zijn. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/348648/v ... -in-muiden