HSL-projecten in Spanje

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris »

Morgen wordt een nieuw deel van de spoorlijn Xátiva - La Encina geopend.

https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/ ... 92023-1359

Het persbericht is voor mijn gevoel nogal wollig en offtopic, maar als ik het goed lees is dit een tijdelijke spoorweg van € 505 miljoen die parallel aan de bestaande spoorlijn is aangelegd, op Iberisch breedspoor. Daarmee kunnen treinen van Valencia naar Alicante omgeleid worden, terwijl de bestaande spoorlijn wordt omgebouwd tot een hogesnelheidslijn?

Die ombouw zelf kost € 245 miljoen en omvat de volledige herbouw van de spoorlijn: standaard spoorbreedte, nieuwe ballast, nieuwe dwarsliggers, ERTMS & 25 kV.

Misschien begrijp ik het niet goed, uit de satellietbeelden wordt ik ook niet veel wijzer, maar het klinkt mij nogal veel geld om voor 500 miljoen een tijdelijke spoorlijn aan te leggen. Deze is enkelsporig uitgevoerd (wel gedimensioneerd op een tweede spoor), maar is bochtiger dan de bestaande spoorlijn. Misschien voor het eindbeeld dan twee spoorlijnen: conventioneel HSL en Iberisch breedspoor?

La Encina is overigens een mega spoorknooppunt.

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Misschien dat @Mark hierover iets kan zeggen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik had ergens gelezen dat het conventionele net veel meer voor goederenvervoer bestemd zou worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal »

Chris schreef: vr 08 sep 2023, 15:44 Het persbericht is voor mijn gevoel nogal wollig en offtopic, maar als ik het goed lees is dit een tijdelijke spoorweg van € 505 miljoen die parallel aan de bestaande spoorlijn is aangelegd, op Iberisch breedspoor.

Misschien begrijp ik het niet goed, uit de satellietbeelden wordt ik ook niet veel wijzer, maar het klinkt mij nogal veel geld om voor 500 miljoen een tijdelijke spoorlijn aan te leggen. Deze is enkelsporig uitgevoerd (wel gedimensioneerd op een tweede spoor), maar is bochtiger dan de bestaande spoorlijn. Misschien voor het eindbeeld dan twee spoorlijnen: conventioneel HSL en Iberisch breedspoor?
Volgens mij klopt dat niet helemaal, slechts het deel tussen Encina en Moigent wordt nieuw aangelegd, te zien op OSM als nog in aanbouw en behoorlijk bochtig (volgt de A33 wat langer en volgt dan A35 ten westen van La Font de la Figuera). Daarnaast wordt er bij een Encina een tweede, ruimer spoorknooppunt als halve stack aangelegd om het dubbelspoor cq HSL op hogere baanvaksnelheid op de lijn richting Madrid en Alicante aan te sluiten. Ik vermoed dat die 500 miljoen slaat op dat gehele project, niet slechts dat extra conventionele spoortje.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 29 november wordt de 'Variante de Pajares' in Asturias geïnaugureerd, treindiensten beginnen op 30 november.

Dit project is al 18 jaar in aanbouw en omvat een 24,6 kilometer lange basistunnel onder het Cantabrisch Gebergte. Het is een revolutie in het treinverkeer naar Asturias, men kan nu in 15 minuten de 50 kilometer door de bergen afleggen, in plaats van over de zeer kronkelige spoorlijn door de bergen.

De huidige stoptrein doet 2h6m over dat traject volgens Renfe. Momenteel is Oviedo - León 2h12m zonder tussenstop terwijl het hemelsbreed nog geen 90 kilometer is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Paar foto's van de Variante de Pajares:

Afbeelding

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nu de Baskische Y nog. Treinverkeer door die regio heeft een vergelijkbaar probleem, en in tegenstelling tot een lijn door Asturias is deze ook cruciaal voor internationaal treinverkeer Parijs-Madrid. Ergens bizar dat het wordt opgeleverd in de omgekeerde volgorde, maar er gebeurt tenminste iets ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Baskische Y is ook in aanbouw, wordt volgens mij getrokken door de Baskische provincies, maar met behoorlijke steun van het nationale ministerie.

Beide projecten zijn eindeloos vertraagd vanwege de enorme kosten en ontoereikende budgetten sinds 2010. De Baskische Y is het duurste project in Baskenland ooit. En de Variante de Pajares zal wel het duurste project in Asturias ooit zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Geen idee hoe de financiering precies loopt. En ja, het is vertraagd, maar op het oog ook niet heel veel meer dan vergelijkbare projecten elders die vol tunnels zitten. Toch komt ook hier zo langzaam de eindstreep in beeld, al blijft voor de verbinding Parijs-Madrid de verbinding San Sebastián-Hendaye nog wel een dingetje.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Chris schreef: vr 24 nov 2023, 12:41 De Baskische Y is ook in aanbouw, wordt volgens mij getrokken door de Baskische provincies, maar met behoorlijke steun van het nationale ministerie.
Strikt genomen is alle infrastructuur in Baskenland en Navarra in handen van de forale provincies (provincias forales), daarom is recent nog het Baskische deel van de AP-68 overgedragen. In de praktijk stuit je soms op praktische bezwaren (expertise, diensten die wel heel kleine stukjes in beheer hebben,...), daarom is er gekozen voor een samenwerking tussen ADIF (de beheerder van de nationale infrastructuur) en de beheerder van het Baskische meterspoor. Dat het hielp om het project lokaal verkocht te krijgen (minder een diktat vanuit Madrid) en regionalistische partijen mee te krijgen, zal ook zeker meegespeeld hebben.
Pino schreef: vr 24 nov 2023, 12:38 Ergens bizar dat het wordt opgeleverd in de omgekeerde volgorde, maar er gebeurt tenminste iets ...
De financiering in Frankrijk loopt ook niet zo vlot, het is een beetje een lijn naar een uithoek en er was lange tijd discussie over het precieze traject (de regio heeft uiteindelijk een omlegging langs Dax gekregen, wat vanuit hun standpunt voor ontsluiting zorgt maar verkeer op de lange afstand wat extra reistijd oplevert en de kosten verhoogd) en de lijn naar Toulouse was urgenter.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Bordeaux-Dax staat nu meen ik op een horizon van 15 jaar; Dax-grens nog een paar jaar later. Maar terwijl daar nog aan gebouwd wordt, zit je na opening van de Y al wel op een punt dat je niet meer over Barcelona hoeft op weg naar Madrid. Het in fases verder uitbouwen van de HSL vanaf Bordeaux zal je dan uiteindelijk nog een kleine 1.5 uur winst opleveren.

Het eerste wat we vermoedelijk van de Y gaan zien, is gek genoeg een tijdelijke oplossing. Tussen Hendaye en San Sebastián komt een extra spoor op normale breedte, wat het mogelijk maakt om treinen vanuit Frankrijk (dus ook TGVs die nu naar Hendaye gaan) tot aan San Sebastián te laten rijden. Dat zou vrij snel beschikbaar moeten komen. Wanneer de Fransen in 2040 eens klaar zijn voor Dax-grens, zal vanuit Baskenland een definitieve aansluiting komen die HSL-karakteristieken heeft.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Mundial schreef: vr 24 nov 2023, 19:50De financiering in Frankrijk loopt ook niet zo vlot, het is een beetje een lijn naar een uithoek en er was lange tijd discussie over het precieze traject (de regio heeft uiteindelijk een omlegging langs Dax gekregen, wat vanuit hun standpunt voor ontsluiting zorgt maar verkeer op de lange afstand wat extra reistijd oplevert en de kosten verhoogd) en de lijn naar Toulouse was urgenter.
De TGV's rijden nu natuurlijk al via Dax, want de klassieke spoorlijn volgt ook die route. Ik kan me goed voorstellen dat de regio die aansluiting van Dax op het TGV-netwerk niet wil kwijtraken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dax is een omweg van niets. Dat wijkt maar nauwelijks af van de directe (A63-)lijn Bayonne-Bordeaux. Da’s dan wel een stad die je wilt bedienen in de knap dunbevolkte Landes.

Wat er wel aan omweg komt, is dat ook Mont-de-Marsan bediend zal worden. De lijn zal het noorden van Dax niet de directe A63-lijn volgen, maar de bocht langs Mont-de-Marsan maken (route overigens buiten de stad). Dat vindt de regio fijn, maar volgens mij is de voornaamste driver dat er dan veel kilometers kunnen worden gemaakt over de lijn Bordeaux-Toulouse. Dus minder nieuwbouw dan wanneer het directe tracé zou worden gevolgd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De hogesnelheidslijn van Almería naar Murcia, in de buurt van Níjar.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Baskische Y bij Elorrio.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik begreep dat de kunstwerken en het talud nu min of meer gereed zijn (verwachte oplevering eerste halfjaar 2025), zodat ze nu kunnen beginnen aan het spoor en de leidingen. Ben wel benieuwd of ze dat spoortje Hendaye-San Sebastián wellicht wat eerder afkrijgen. Zou toch leuk zijn als je San Sebastián rechtstreeks vanuit Parijs kunt bereiken zonder overstap gevolgd door een stoptrein waardoor je nog een halfuur doet over 15 kilometer.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ zover ik kan zien is pas net het project getendered om Irun aan te sluiten met een derde rail.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De tender die je nu linkt, is het stukje van Irún naar Hendaye. Wat los staat van het stuk tussen Astigarraga en Irún, waar al wat langer aan wordt gewerkt. Verhaal was dat dat spoor einde 2024 klaar zou moeten zijn (https://cadenaser.com/euskadi/2023/03/0 ... sebastian/), al zal ook dat wel alleen het talud zijn en moeten rails/leidingen nog volgen.

De klus van deze tender is er eentje van een maand en ruim 30.000 euro. Dus daar zit het grote werk niet. Als ik het goed heb, loopt er tussen Hendaye en Irún één spoor in normaalspoor en één spoor op Iberische breedte (dat maakt het mogelijk om aan beide kanten te wisselen). Dat zou betekenen dat, zodra het nieuwe normaalspoor aan Spaanse zijde Irún bereikt, je feitelijk een doorlopende verbinding San Sebastián-Hendaye hebt en daarmee dus ook naar Parijs.
JanVerhoeven
verkeersader

Pino schreef: vr 28 feb 2025, 16:27 ^^ De tender die je nu linkt, is het stukje van Irún naar Hendaye.
Nee, alleen van Irun zelf. Daarom zei ik "Irun aansluiten".
Wat los staat van het stuk tussen Astigarraga en Irún, waar al wat langer aan wordt gewerkt. Verhaal was dat dat spoor einde 2024 klaar zou moeten zijn (https://cadenaser.com/euskadi/2023/03/0 ... sebastian/), al zal ook dat wel alleen het talud zijn en moeten rails/leidingen nog volgen.
Maar dat artikel gaat over het project van het toevoegen van de derde rail over het bestaande, antieke trace, naar Irun. Niks taluds en rails die nog moeten volgen (wat onder de nieuwbouw Baskische Y valt), het is de ombouw van een bestaand deel om daar materieel op normaalspoor toegang te geven. Om, zoals je beschreef, vanuit het noorden non-stop naar San Sebastian te komen speelt de Baskische Y niet eens omdat Astigarraga, 'het uiterste rechter puntje van de Y' er zuidelijker voorbij ligt.
De klus van deze tender is er eentje van een maand en ruim 30.000 euro. Dus daar zit het grote werk niet. Heb ik het goed dat het spoor over de grens al op de normale Europese breedte gaat? Anders gezegd dat, zodra de je Irún bereikt hebt op normaalspoor vanuit Astigarraga, heb je feitelijk een doorlopende verbinding San Sebastián-Hendaye en daarmee dus Parijs?
De flessenhals is al op beide breedtes via een derde rail, daardoor kunnen treinen uit beide richtingen tot over de brug rijden. Er is nu zelfs een aparte regeling dat men wel passagiers uit mag laten stappen in het 'vreemde' land maar niet oppikken. Daarom is op dit moment de praktische doorgaande route om op Hendaye van of naar de Euskotren-lightrail over te stappen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik kan me indenken dat die regeling wel in onderling overleg op de schop kan voor een paar doorgaande treinen per dag. Wat betreft dat derde spoor op het antieke tracé: als ik dat antieke tracé zo op Google Maps bekijk, lijkt het niet even makkelijk om daar eenvoudigweg een derde spoor naast te leggen. Dus mijn vraag is feitelijk wat er dan precies ongeveer nu klaar is: het hele derde spoor of alleen de infrastructuur waarop dat derde spoor moet komen te liggen? Maar er lopen ook sporen kort parallel tussen San Sebastián en Irún; geen idee hoe dat zit en mogelijk wordt er daar simpelweg wat van omgebouwd.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ Derde rail (tercer hilo), niet spoor (vía)… dat is een vrij gangbare workaround om meerdere breedtes op hetzelfde spoor mogelijk te maken:

Afbeelding

En dat is ook de insteek op het antieke tracé en daarom komt het binnenkort al gereed. Die regeling is overigens al niet van toepassing op doorgaande treinen (er heeft een tijdje een Talgo gereden), alleen op treinen die daar eindigen. Om te voorkomen dat er een technische concurrentie plaatsvindt (je kan dan op de oversteek uit twee vervoerders kiezen) wat allerlei complexiteiten rond de concessies en wetgeving had gegeven. Daarom zie je ook in bijvoorbeeld ons land dat de grensoverschrijdende lokaaldienst doorgaans door één vervoerder wordt uitgevoerd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Kijk, dat verklaart veel. Maar daarmee terug naar de vraag: als het een dusdanig eenvoudig project is om rails zo neer te leggen dat je op vrij korte termijn Hendaye-San Sebastián over normaalspoor rijdt, is er een kans dat er in pak ‘m beet dienstregeling 2026 een directe Parijs-San Sebastián komt?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.transportes.gob.es/el-minis ... 22025-1213

Het is een beetje technisch, maar ze hebben een aanbesteding uitgeschreven voor het ontwerp van de bovenbouw op de verbindingen naar Gipuzkoa en Bizkaia van de Baskische Y, en de bouw van een werkterrein vanaf waar het spoor aangelegd gaat worden.

Je ziet in Spanje vrij vaak dat ze eerst de kunstwerken en de aarden baan bouwen en pas later de bovenbouw aanleggen, en dat zoiets dus niet één totaalcontract is. Dit verschil wordt het 'plataforma' en de 'vía' genoemd.

Qua eigendom is er ook nog een afwijkende situatie dat het deel Vitoria - Bilbao door Adif wordt aangelegd en de tak naar San Sebastián door de provincie Gipuzkoa. In Baskenland zijn de regionale taken veelal overgeheveld naar de drie Baskische provincies, bij wegen is dat ook zo. De decentralisatie gaat daar nog weer verder dan in de meeste andere Spaanse autonome gemeenschappen.
JanVerhoeven
verkeersader

Pino schreef: vr 28 feb 2025, 22:11 ^^ Kijk, dat verklaart veel. Maar daarmee terug naar de vraag: als het een dusdanig eenvoudig project is om rails zo neer te leggen dat je op vrij korte termijn Hendaye-San Sebastián over normaalspoor rijdt, is er een kans dat er in pak ‘m beet dienstregeling 2026 een directe Parijs-San Sebastián komt?
Ik zou uitgaan van 2027 op z’n vroegst, ik kan me ook geen aankondiging herinneren. De boel is ook al zo vaak vertraagd dat ik wel snap dat met name de Fransen de kat nog uit de boom kijken. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Edit: nu ik wat verder in die tender van Irun kijk blijkt het slechts het aansluiten van het telefoniesysteem te zijn, totaal niet relevant voor het grote werk dus :o
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De juiste spoorbreedte is niet het enige wat voor doorgaande treinen nodig is. Je moet nog steeds wel TGV's vinden die 3000 V gelijkstroom kunnen slikken en met het Spaanse beveiligingssysteem om kunnen gaan. Wellicht kunnen de TGV's die naar Barcelona rijden dat, maar de vraag is of er voldoende treinstellen zijn om beide routes te rijden.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ de gangbare Euroduplex kan beiden en is geen kleine serie. Het zou me trouwens ook verbazen als ze niet al ERMTS aanleggen of al aangelegd hebben, maar de 3kV zal nog wel blijven natuurlijk. Men kan eventueel ook, net als vroeger met de Talgo, met Spaans materieel naar het noorden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: vr 28 feb 2025, 19:54 ^^ Ik kan me indenken dat die regeling wel in onderling overleg op de schop kan voor een paar doorgaande treinen per dag.
Die regeling is in 2018 al aangepast, toen de toenmalige nachttrein Lissabon-Hendaye/Irún-Lissanbon ook voor de terugreis naar Lissabon vanaf Hendaye ging vertrekken.

Die verbinding is tijdens de pandemie geschrapt en nooit teruggekomen, maar het geeft aan dat dat oude verdrag het probleem niet is.

Voor 1994 was er een doorgaande verbinding Parijs-Lissabon, en werden de rijtuigen in Hendaye omgespoord. Na 1994 is dat vervangen door een TGV Parijs-Irún met aansluiting op de nachttrein Irún-Lissabon, de andere kant op ging de nachttrein Lissabon-Hendaye met aansluiting op de TGV Hendaye-Parijs.

Ook andere treinen eindigden over de grens, maar de retourrit begon in eigen land. Uitzonderingen waren lange-afstandstreinen met Talgo-rijtuigen, die veel simpeler omgespoord kunnen worden.

Aan de Middellandse Zeekust bij Cerbère/Portbou gaat het precies hetzelfde; bij Latour-de-Carol in de Pyreneeën is het overstappen altijd aan Franse zijde. Dat was ook nooit een doorgaande hoofdverbinding.
Maar er lopen ook sporen kort parallel tussen San Sebastián en Irún; geen idee hoe dat zit en mogelijk wordt er daar simpelweg wat van omgebouwd.
Volgens mij doel je daar op de smalspoorlijn van Euskotren, onderdeel van het Noord-Spaanse meterspoornetwerk.
JanVerhoeven schreef: vr 28 feb 2025, 22:52Men kan eventueel ook, net als vroeger met de Talgo, met Spaans materieel naar het noorden.
Maar daar zit volgens mij geen materieel bij dat >200 km/u aankan. In ieder geval niet iets dat in Frankrijk is toegelaten. De Talgo-omspoorinstallatie bij Hendaye is sinds eind 2013, toen de Elipsos-nachttrein Madrid-Parijs geschrapt werd, ook niet meer in gebruik.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Voor de liefhebber deze draad op Reddit van afgelopen week over dit stukje spoor: https://www.reddit.com/r/highspeedrail/s/YsYVxW0djX Met de suggestie dat je doorlopende treinen vanuit Frankrijk zou krijgen naar San Sebastián in dienstregeling 2027.
JanVerhoeven
verkeersader

Coen Tunnel schreef: ma 03 mar 2025, 15:40Maar daar zit volgens mij geen materieel bij dat >200 km/u aankan. In ieder geval niet iets dat in Frankrijk is toegelaten.
Er hebben anders al Renfe 100’s naar Toulouse gereden en de Spaanse tak van Ouigo rijdt toch ook gewoon met TGV Duplex rond?
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ Dat materieel rijdt over de ook aan de Spaanse kant in normaalspoor uitgevoerde hogesnelheidslijnen. Een verbinding Paris - San Sebastian zal in dienstregeling 2027 nog geen gebruik kunnen maken van de Baskische Y (of ze moeten in hoog tempo doorbouwen), en dan moet je omsporen aan de Frans/Spaanse grens. Er is zowel in Frankrijk als Spanje geen materieel dat zowel kan omsporen als toegelaten is voor snelheden hoger dan 200 km/h. En als de Fransen het materieel leveren, zit je vast aan rijtuigen die je aan de grens moet optillen om er bredere draaistellen onder te zetten, zoals ze dat vroeger ook aan de grens tussen Polen en Belarus deden.