Behalve in de 15 landen die ik nog maar eens hieronder quote voor je?Wimpie25 schreef: za 25 jan 2025, 0:11 Vandaar de reden dat schilden zo weinig gangbaar zijn buiten de Benelux.
Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
sven_engelen
- expressweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Svenlo
-
Davy
- expressweg
Deze discussie kan je blijven voeren, en ik weet bij jou ondertussen al dat je heel erg kan volharden in je eigen gelijk, en meerdere forummers trouwens wat dit onderwerp betreft.
Maar dat kan ik ook: ik blijf erbij dat met LED achtergrondschilden overbodig zijn geworden. En bijkomend voordeel: zonder die schilden staan na een storm niet de helft van de lantaarns scheefgewaaid wat voorheen wel gebeurde.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, je ziet ze ook in andere landen steeds meer verdwijnen. En vrijwel nergens zijn ze ooit zo algemeen in gebruik geweest als in België en Nederland. Dat is toch altijd een beetje overkill geweest, zeker in combinatie met onze fel gekleurde palen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Een vreemde situatie hier. Ik laat jullie het zelf even analyseren

-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Een reflecterend randje zou wel een waardevolle toevoeging zijn, zoiets neemt ook niet veel wind. Maar helemaal nodig is het ook niet. Zeker de grote schilden van vroeger niet.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het vooral verwarrend dat je een rechterrijstrook hebt met een eigen fase, die over het kruispunt lijkt door te lopen. Je kan hier een situatie hebben dat iemand in goed vertrouwen al rechts aanschuift voor aan het kruispunt erna rechts af te slaan, en dus bij rechts groen rechtdoor rijdt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik zeg niet dat dit nooit zal kunnen gebeuren (aangezien ik bij de helft van de automobilisten sowieso aan hun rijkunsten twijfel), maar het gros van de mensen zal bij zo’n pijl naar rechts toch echt niet de neiging hebben om rechtdoor te rijden.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Omdat die afslaande rijstrook na het kruispunt doorloopt. Ik zeg niet dat hier veel mensen in de fout zullen gaan, maar het gaat wel gebeuren.
-
verfmeer95
- expressweg
Het is vooral zo overbodig. Je had die voorsorteerstrook ook 5 meter later kunnen laten beginnen. Dan was de zebra wat korter geweest en was een potentieel conflict voorkomen.
-
Joshua
- autoweg
Ik zag het gebeuren.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Joshua
- autoweg
Ik kreeg laatst een enquete voor de buurtbewoners - inschrijving op de nieuwsbrief volstond - over deze wegenwerken. Heb het dan namelijk aangekaart.
Wat dat het betreft het verdwijnen van Gent op bewegwijzering zelf ook.
Wat dat het betreft het verdwijnen van Gent op bewegwijzering zelf ook.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Taran 5
- verkeersader
Zaterdag in de hoofdstad geweest en vroeger stond de stad vol met lantaarns van Groenpol maar al geruime tijd worden ze vervangen door deze:

Kan er geen producent van af lezen zoals bijvoorbeeld in Dordrecht Verkeerslantaarn/Swarco (of Vialis,Peek etc).

Kan er geen producent van af lezen zoals bijvoorbeeld in Dordrecht Verkeerslantaarn/Swarco (of Vialis,Peek etc).
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Taran 5
- verkeersader
-
Double-M
- polderweggetje
Hier even een streetview link van de desbetreffende locatie. lijkt toch wel een Swarco Futura te zijn hoor.
https://maps.app.goo.gl/tisnShsC493sfJxV6
https://maps.app.goo.gl/tisnShsC493sfJxV6
-
Claus Plein
- stadsweg
Weet iemand waar dit licht op de Reeweg ter hoogte van de oprit met de A15 voor dient? Een kruising eerder hangt een zelfde soort. Zag vandaag dat dit nu losse lampen zijn, niet het rechthoekige led(?)licht wat op Streetview staat.
-
NSDaniel
- woonerf
Hier kan het woord FILE in getoond worden als de lussen op de oprit bezet zijn (en blijven).
-
RdG
- dorpsstraat
Daar heeft iemand met veel fantasie over nagedacht.
Rondom het traject A2 thv ‘s-Hertogenbosch zijn de volgende borden afgelopen jaren geplaatst. Een stuk duidelijker als je het mij vraagt.

Rondom het traject A2 thv ‘s-Hertogenbosch zijn de volgende borden afgelopen jaren geplaatst. Een stuk duidelijker als je het mij vraagt.

Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
sven_engelen
- expressweg
Opvallende situatie in Tongerlo. Op de Bosstraat is het verkeer geregeld met een Nederlandse, 2-kleurige VRI. Geen geeltijd dus en verkeerde striping op de paal. Bijzonder...
Svenlo
-
Thom
- verkeersader
https://maps.app.goo.gl/yYJZvkaWoDJWtKm19
-
Wouter8
- woonerf
Leuk dat je deze aanhaalt.RdG schreef: wo 02 apr 2025, 22:12 Daar heeft iemand met veel fantasie over nagedacht.![]()
![]()
![]()
Ik, als inwoner van de gemeente 's-Hertogenbosch, ben uiteraard bekend met die 'borden'. Ze zijn inderdaad duidelijker dan die andere variant. Echter heb ik al van begin af aan mijn twijfels over het nut (de toegevoegde waarde) ervan. Dit op basis van het (algemeen bekende?) (on)bereidheidspercentage van automobilisten om iets te doen wat niet in hun eigen belang is, als je snapt wat ik bedoel?
Anders gezegd: stel jezelf nu eens de vraag hoeveel automobilisten (en of jijzelf) bij groen licht zouden wachten omdat dat bord "File" toont?
Het is tegenwoordig steeds vaker ieder voor zich op de weg. Als jij niet jouw plek op de weg opeist, gaat een ander er mee vandoor. Jij kan bij groen licht wel netjes wachten voor de file op de oprit van de snelweg, maar automobilisten uit de andere richtingen hebben maling aan dat file-bord en zullen bij groen gewoon de file op de oprit van de snelweg inrijden. Met als gevolg dat op het moment dat jij weer groen krijgt, de situatie weer hetzelfde is als de vorige keer, namelijk dat de oprit vol staat. De ruimte die (mogelijk) ontstond doordat jij wachtte, wordt dankbaar ingepikt door de andere automobilisten. Je wordt dus eigenlijk gestraft voor je goede gedrag. Bovendien zal je hoogstwaarschijnlijk een hoop getoeter van achteren krijgen omdat je niet doorrijdt bij groen. En hoogstwaarschijnlijk zal je zelf de volgende keer het bord dus ook gaan negeren en gewoon doorrijden.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen van anderen. Zijn jullie bekend met deze signaalgevers en denken jullie wel dat ze een toegevoegde waarde hebben?
-
Bart217
- verkeersader
Als het goed is, branden ze alleen tijdens rood als er file is met de bedoeling om aan te geven waarom het licht op rood blijft staan terwijl er verder geen ander verkeer is. Of om aan te geven waarom het al zo snel weer rood is geworden (in geval van doseren).
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
Steyn_E
- autoweg
Inderdaad, de VRI’s bij de toeritten worden als TDI gebruikt, in plaats van een (kostbare) TDI op de toerit zelf. De borden zijn puur om begrip te kweken bij de weggebruiker, geen filewaarschuwing. Da’s hooguit een bijkomstigheid.
-
lacheisleuk
- zandpaadje
Zijn de VRI's wel zo ingericht dat ze bijhouden wie als laatste groen had en daar dan doorgaan? Ik merk op de N197 uit het westen komend met regelmaat dat als het viaduct voor de A22 vol staat/volloopt, de N197 uit het oosten een hele korte groentijd of geen groentijd krijgt, maar de normale cyclus afgespeeld wordt en de Velserweg uit Beverwijk wel 2-3 volwaardige groencycli krijgt. Verkeer uit Beverwijk wordt duidelijk geprioriteerd, waardoor verkeer dat vanaf de Wenkebach komt toch regelmatig om gaat rijden door de woonkern Velsen-Noord.
-
RdG
- dorpsstraat
Ik denk dat de borden zeker toegevoegde waarde hebben mits de regeling in de VRA er ook op aangepast wordt. Dat is naar mijn weten op de locatie van de foto’s (aansluiting Kerkdriel) niet maar kan wel gerealiseerd worden.Wouter8 schreef: ma 21 apr 2025, 13:45 Ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen van anderen. Zijn jullie bekend met deze signaalgevers en denken jullie wel dat ze een toegevoegde waarde hebben?
Licht op rood laten staan is een dom idee. In principe zou elke richting een maximale roodtijd van 2 minuten mogen hebben. Als je een richting overslaat in de cyclus kweek je ook geen goodwill.Bart217 schreef: ma 21 apr 2025, 14:15 Als het goed is, branden ze alleen tijdens rood als er file is met de bedoeling om aan te geven waarom het licht op rood blijft staan terwijl er verder geen ander verkeer is. Of om aan te geven waarom het al zo snel weer rood is geworden (in geval van doseren).
De groentijd verkorten is dan een betere optie.
De VRI heeft een vaste cyclus. Een richting kan wel vaker opgenomen zijn in de cyclus en kan het zijn dat er extra detectie is aangebracht (of koppelingen met andere VRI’s) waardoor er langere groentijden aan een bepaalde richting worden gegeven.lacheisleuk schreef: wo 23 apr 2025, 11:26 Zijn de VRI's wel zo ingericht dat ze bijhouden wie als laatste groen had en daar dan doorgaan? Ik merk op de N197 uit het westen komend met regelmaat dat als het viaduct voor de A22 vol staat/volloopt, de N197 uit het oosten een hele korte groentijd of geen groentijd krijgt, maar de normale cyclus afgespeeld wordt en de Velserweg uit Beverwijk wel 2-3 volwaardige groencycli krijgt. Verkeer uit Beverwijk wordt duidelijk geprioriteerd, waardoor verkeer dat vanaf de Wenkebach komt toch regelmatig om gaat rijden door de woonkern Velsen-Noord.
Kunnen allemaal eisen zijn vanuit de betrokken wegbeheerders.
-
fleppenstein
- stadsweg
Licht op rood laten staan is een prima optie. Zeker als dit ondersteund wordt met matrixborden, waarop aangegeven de reden van het op rood blijven staan. Je houdt dan het kruisingsvlak vrij, zodat andere richtingen, die geen last hebben van de file, nog gewoon kunnen doorstromen. En wat te denken van hulpdiensten, die een vrije doorgang dienen te krijgen ??RdG schreef: zo 27 apr 2025, 7:30Licht op rood laten staan is een dom idee. In principe zou elke richting een maximale roodtijd van 2 minuten mogen hebben. Als je een richting overslaat in de cyclus kweek je ook geen goodwill.Wouter8 schreef: ma 21 apr 2025, 13:45 Ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen van anderen. Zijn jullie bekend met deze signaalgevers en denken jullie wel dat ze een toegevoegde waarde hebben?
De groentijd verkorten is dan een betere optie.
De VRI heeft een vaste cyclus. Een richting kan wel vaker opgenomen zijn in de cyclus en kan het zijn dat er extra detectie is aangebracht (of koppelingen met andere VRI’s) waardoor er langere groentijden aan een bepaalde richting worden gegeven.
Kunnen allemaal eisen zijn vanuit de betrokken wegbeheerders.
Waar het probleem denk ik ligt, is waar liggen de detectiepunten. Waar ligt het filemeetpunt om de richtingen naar rood te sturen. En dan nog, hoeveel detectie ligt er eigenlijk. Meestal gaat het alleen om een filemeetpunt, maar in dit geval zou je ook detectie op het kruisingsvlak en het pad naar het filemeetpunt moeten hebben. Want dan weet de VRI pas echt goed of het kruisingsvlak geblokkeerd is of niet. Maar daar zie ik in de praktijk weinig van terecht komen. Als je de file dus niet op het juiste punt detecteerd en niet volledig detecteerd, zal er altijd een moment zijn waarop de VRI denkt; He het meetpunt is weer vrij en de richtingen weer groen geven, terwijl in praktijk het kruisingsvlak nog steeds geblokkeerd is.
Een VRI heeft zeker geen vaste cyclus. Dat was 20 jaar geleden misschien zo, maar nu allang niet meer. De VRI werkt met fases, en fases kunnen in de cyclus best meerdere keren voorbijkomen. Ook kijkt de VRI continu of er nog richtingen in een fase alternatief kunnen komen, bv een rechtsafslaande richting en een parallel lopende fietser, die kunnen elkaar afwisselen.
Er zijn ook fases die van nature minder conflicten hebben, zoals bv een rechtsafrichting. Die kan dus meerdere keren in een cyclus aangeroepen worden, in tegenstelling tot een linksaffer, die vaak zoveel conflicten heeft, dat deze maar 1x in de cyclus groen kan krijgen.
Vaak is het ook een politieke afweging, waarbij een fase of richting bewust in een bepaalde periode (ochtendspits, avondspits) een korte groentijd krijgt, om het verkeer hier te ontmoedigen, zodat men vanzelf wel gaat omrijden (althans, dat is de gedachte van de politiek....)
-
RdG
- dorpsstraat
Wat het stukje over cycli betreft, je beschrijft het zoals ik bedoelde. Ik principe volgt de VRI gewoon een standaard volgorde, met een hoop variabelen zoals ingebouwde prioriteiten.
Als je bij een (i)VRI gaat staan die je een beetje kent kun je over het algemeen gewoon de volgende richtingen aanwijzen die groen gaan krijgen.
-
fleppenstein
- stadsweg
Maar als het verkeer op de oprit nu eenmaal muurvast staat, bv door een incident op de snelweg of anders, dan heeft het niet zoveel zin om het verkeer maar op te blijven duwen naar de toerit, ook niet met kortere groentijden. Uiteindelijk staat iedereen bumper aan bumper en is het kruisingsvlak geblokkeerd. Dan vind ik rood staan met een uitleg middels een matrixbord altijd nog beter.
Geloof me, als het filemeetpunt weer vrij komst, zal de VRI echt wel weer groen gaan geven, al dan niet met kortere groentijden.
Dit zou dan wel met extra detectiepunten moeten, maar vaak zie ik alleen een filemeetpunt ergens op de toerit, en is de VRI tussen de stopstrepen en dat filemeetpunt eigenlijk blind, en kan dus ook niet goed reageren daarop. Maar extra detectie is ook extra geld en onderhoud.
M.b.t. de Cycli, nadat ik mn stukje getyped had en het teruglas, en jouw stukje ook, realiseerde ik me dat we eigenlijk over het zelfde spraken. Ik viel een beetje over de vaste cyclustijd, wat tegenwoordig echt niet meer zou hoeven.
Maar ik constateer ook, dat waar de VRI echt wel andere alternatieven en fases zou kunnen kiezen, deze dat vaak niet doet, en het eruit ziet als een vast rondje. Een beetje gemiste kans.
Wat ik nog weet, is dat VRI's (vroegah) adaptief konden regelen. Dat betekent dat ze de groentijd die ze weggaven per fase, konden opslaan en gebruiken voor toekomstige fasen. Als bv een fase een maxgroen had van 30 sec, maar tijdens een cyclus maar 20 sec nodig had, werd dat onthouden en gebruikt in de volgende cyclus. De regeling kon daar dan op anticiperen. Moest er alleen niet ineens een rouwstoet tussendoor komen
Dus geen (i) VRI, maar eigenlijk hadden we 10 jaar geleden dus al onze eerste zelflerende AI-VRI.
-
Chris
- Moderator
https://nl.linkedin.com/posts/wilco-koo ... 93184-yW4X
Vialis stopt met het leveren van VRI's. Ze zijn schijnbaar tegen grote problemen op het project 'iVRI' gestuit, waarvoor de eisen in Nederland te hoog zouden liggen terwijl de markt ervoor relatief klein is.
Dit is een groot probleem, want ze hebben een heel groot deel van de markt in de handen. Er zijn maar een paar leveranciers van VRI's in Nederland, waaronder nog Swarco en Hartog-Pilkes. Vialis gaat kennelijk alleen nog door op bestaande onderhoudscontracten.
Vialis stopt met het leveren van VRI's. Ze zijn schijnbaar tegen grote problemen op het project 'iVRI' gestuit, waarvoor de eisen in Nederland te hoog zouden liggen terwijl de markt ervoor relatief klein is.
Dit is een groot probleem, want ze hebben een heel groot deel van de markt in de handen. Er zijn maar een paar leveranciers van VRI's in Nederland, waaronder nog Swarco en Hartog-Pilkes. Vialis gaat kennelijk alleen nog door op bestaande onderhoudscontracten.
-
Taran 5
- verkeersader