Herinrichting: weg met een beperkte bestemming

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

HylkeAnne
stadsweg

Herinrichting: weg met een beperkte bestemming

Bericht door HylkeAnne »

In Ugchelen heeft de gemeente Apeldoorn een weg opnieuw ingericht. De uitrit van het parkeerterrein van de Albert Hein is nu een ''gelijkwaardig kruispunt''. Naar mijn mening kan dat niet. Het is geen openbare weg. De weg is eigendom van de Albert Hein. Het is een weg met een beperkte bestemming en dus is het per definitie een uitrit. Je hebt hier geen voorrang.

De oude situatie. De uitrit is geconstrueerd als een uitrit.
Afbeelding

De nieuwe situatie. Op basis van het ontwerp, het verkeersplateau, lijkt dit inderdaad een gelijkwaardig kruispunt. Wanneer je goed kijkt is direct duidelijk dat dit een weg met een beperkte bestemming betreft. De weg is zelfs afsluitbaar met een hek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het verkeersbesluit. De aanpassing staat niet vermeld in het besluit.
Afbeelding
Afbeelding

Het verkeer van rechts wordt niet of nauwelijks voorgelaten, ook niet nadat de gemeente nu een bord heeft geplaatst. Ik ben ook niet te spreken over deze situatie. Als je de uitrit verlaat voelt het ook niet natuurlijk om voorgelaten te worden. Iedereen weet dat je geen voorrang hebt wanneer je een uitrit verlaat. Ik had al bijna een aanrijding met een fietser toen deze niet voor mij stopte. Het is ook niet wenselijk, op deze manier kan van iedere uitrit een gelijkwaardig kruispunt gemaakt worden. Dat zou een verkeerschaos veroorzaken. Dat wil ik thuis ook wel, dat als ik met mijn auto mijn uitrit verlaat al het verkeer moet stoppen (sarcasme).
Afbeelding

Het grootste probleem hier is dat een rechter dit zeer waarschijnlijk wel als een gelijkwaardig kruispunt zal zien en dat wanneer je als automobilist hier schade rijdt, jij dus de rekening mag betalen. Het is nu wachten op een reactie van de gemeente Apeldoorn en hun verkeerskundigen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Herinrichting: weg met een beperkte bestemming

Bericht door waldo79 »

En wat is het concrete punt van discussie?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Is dat niet duidelijk? De één zegt dat het een uitrit is en de ander zegt dat het geen uitrit is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Voor mij is het een droppen van stellingen waarop ik me afvraag of onze meningen wel op prijs gesteld worden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik vind het eerlijk gezegd wel een interessante casus en vind het daarom wel prima dat het hier gepost wordt.

Ik ben heel benieuwd hoe de (verkeerskundigen van de) gemeente het bedacht heeft om iets wat blijkbaar een uitrit is en blijft, geforceerd om te willen buigen naar een onderdeel van een kruising. Ik kan er eigenlijk met mijn pet niet bij en ben ook wel benieuwd wat de deskundigen van de politie die meestal ook input geven op zo'n verkeersbesluit ernaar kijken. Staat dat ook ergens in dat verkeersbesluit of wordt er totaal niet op ingegaan?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ik had denk ik met spoed een zwart op geel tekstbord laten maken 'nietes' en ernaast laten zetten. :p
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

^^ Beetje zwarte tape over het onderbordje, ben je ook klaar. :lol:
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ja, maar dan leren andere weggebruikers er niks van. En bovendien wil ik niet aan de borden van een ander zitten. ;)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vind het eerlijk gezegd wel een interessante casus en vind het daarom wel prima dat het hier gepost wordt.
Is dit een uitrit afl. 3584... :lol:

Vrees dat er nog veel voorbeelden zullen volgen voordat er eens van hogerhand wordt ingegrepen en dit soort situaties niet meer worden toegelaten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

Inmiddels met de gemeente gesproken. Als ik het zo hoor, zullen borden met haaientanden worden geplaatst. Volgende maand vindt een evaluatie plaats waar ik ook bij aanwezig zal zijn. Ik verwacht niet dat de huidige situatie zal blijven bestaan.
Kaasdrager
woonerf

Bericht door Kaasdrager »

En op welke kant van de kruising gaan ze die borden plaatsen? :)
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

Het Is geen kruising dus ik heb geen idee.
Attietattie
2x5 autosnelweg

HylkeAnne schreef: do 24 apr 2025, 15:50Als ik het zo hoor, zullen borden met haaientanden worden geplaatst.
Interessant. Zulke borden zie je niet vaak!

:p
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

Attietattie schreef: vr 25 apr 2025, 18:34 Interessant. Zulke borden zie je niet vaak!
Ik denk dat jij heel goed weet wat er bedoeld werd ;)

Afbeelding

Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Interessante motivatie van dat verkeersbesluit.

Een uitrit (wat het gezien de beperkte bestemming is) was jarenlang voorzien van een uitritconstructie. Die uitritconstructie is verwijderd, omdat dit bij een 'echte' uitrit overbodig is. Nadat de uitritconstructie is verwijderd is er onduidelijkheid ontstaan over de voorrangssituatie en 'dus' maakt de gemeente er maar een voorrangskruising van (wat eigenlijk niet kan omdat het een uitrit is en geen kruising). :facepalm:

Overigens is de gemeente dus echt totaal niet consequent. Want hoewel in het verkeersbesluit wordt betoogd dat sprake is van een uitrit, staan er volgens Streetview van april dit jaar (tijdelijke) borden die aangegeven dat verkeer van rechts voorrang heeft. Volgt u het allemaal nog? :nuts:
JaapN
polderweggetje

Bericht door JaapN »

Ik zou niet weten waarom je deze situatie kan bestempelen als uitrit (of streetview moet niet meer actueel zijn). Er is geen uitrit constructie. Het is openbaar toegankelijk. En je kan vanaf de andere kant erin rijden. In mijn optiek is het gewoon een doorgaande weg met halverwege een parkeerplaats.
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

JaapN schreef: do 16 okt 2025, 10:15 Er is geen uitrit constructie. Het is openbaar toegankelijk
Dat hoeft ook niet. Het is een erfaansluiting. Ik heb thuis ook geen uitritconstructie en heb geen voorrang. Zo zijn de verkeersregels.

Ik sta zeker open voor een discussie maar ben tevreden over het feit dat de gemeente mijn advies overgenomen heeft. Geld voor een aanpassing van het verkeersplateau is er niet (doortrekken van het trottoir). De bewoners van deze buurt vinden de drempels belangrijk omdat zij van mening zijn dat er anders te hard gereden wordt. Dat is ook een discussie die je niet kan winnen.
JaapN
polderweggetje

Bericht door JaapN »

Het verschil met jouw huis is dat het een weg met beperkte bestemming is EN dat voor iedereen duidelijk is. Als buitenstaander is het totaal niet duidelijk dat deze weg mogelijk een beperkte bestemming zou kunnen zijn. Mij is altijd geleerd dat als het geen duidelijke uitrit is, dan is het geen uitrit.

Maar ik ben van mening dat het niet onder de noemer beperkte bestemming valt. Zoals ik al zei. Het is openbaar toegankelijk EN je kan er vanaf de andere kant ook in. Doorgaand verkeer kan er dus ook gewoon gebruik van maken. Dat doen ze in praktijk waarschijnlijk nooit, maar als het kan, dan kan het verkeer ook een andere bestemming hebben dan puur de parkeerplaats.
HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne »

JaapN schreef: do 16 okt 2025, 10:57 Als buitenstaander is het totaal niet duidelijk dat deze weg mogelijk een beperkte bestemming zou kunnen zijn

Het is openbaar toegankelijk EN je kan er vanaf de andere kant ook in
Neen. Het betreft een uitrit, afsluitbaar met een hek.

Dit is waarom verkeersbesluiten genomen moeten worden door verkeerskundigen en niet door willekeurige burgers met een mening.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Dat hek lijkt mij niet breed genoeg om tot aan dat gebouw af te sluiten. Aan de gebouw zijde zit geen hek. :s
JaapN
polderweggetje

Bericht door JaapN »

HylkeAnne schreef: za 01 nov 2025, 15:55 Neen. Het betreft een uitrit, afsluitbaar met een hek.
Dit hek is veel te klein om ook maar enigszins deze weg af te sluiten. Daarnaast is alleen een hek aan de muur hangen niet voldoende om het als privéterrein te markeren.
HylkeAnne schreef: za 01 nov 2025, 15:55 Dit is waarom verkeersbesluiten genomen moeten worden door verkeerskundigen en niet door willekeurige burgers met een mening.
Ik werk in het verkeerskundige wereldje die o.a. over dit soort zaken advies geeft aan wegbeheerders. Welliswaar ben ik niet opgeleid als verkeerskundige, maar als je daar 15+ jaar elke dag mee samenwerkt steek je nog wel eens wat op.

Maar goed. Juist doordat je onduidelijkheid kunt krijgen tussen mensen die er bekent zijn en mensen van buitenaf moet je als wegbeheerder zorgen dat het voor iedereen duidelijk is door hier een uitritconstructie te maken en als dat niet kan in ieder geval haaientanden (wat ik begrijp dat ze nu gaan doen).