Bij het binnenrijden van de gemeente Venlo staat onderstaande bord wat duidelijk aangeeft dat je niet op de weg mag parkeer als je voertuig te lang of hoog is. Ik weet dat dit bord niet geldt voor bermen en dat je niet in groenstroken mag parkeren.
In de APV van de gemeente Venlo staat het volgende in artikel 5:8.
1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter op de weg te parkeren binnen de bebouwde kom op andere plaatsen dan de daartoe door het college bij openbare bekendmaking aangewezen parkeergelegenheden.
De definitie van weg blijkt juridisch niet dichtgetimmerd te zijn. Nu is de vraag of het parkeren van een camper, hoger dan 2.40 meter, is toegestaan in een parkeervak langs een openbare weg. M.a.w. is een parkeervak onderdeel van een weg (aangezien de APV naar de "weg" verwijst)?
Attietattie schreef: wo 02 apr 2025, 17:58Een parkeervak is een aangewezen plaats om te parkeren.
Een heeft geen werking op een parkeervak of -haven.
Dat snap ik. Maar hoe zit het met de tekst in de APV? Zo ver bij mij bekend gaat de APV altijd boven borden en hoeven regels in een APV niet standaard met borden ondersteund te worden.
Het is verboden (...) op de weg te parkeren binnen de bebouwde kom op andere plaatsen dan de daartoe door het college bij openbare bekendmaking aangewezen parkeergelegenheden.
Volgens jurisprudentie blijkt dat een parkeerplaats een weg is.
Overwegingen
3. De parkeerplaats is een ‘weg’ in de zin van de Wegenwet. Ook een (verharde) berm valt onder het begrip ‘weg’. Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling dat parkeren onderdeel is van de afwikkeling van het verkeer. Daarmee kunnen parkeerplaatsen als ‘weg’ worden gekwalificeerd.
Betekend dit dat de APV het parkeren van dergelijke voertuigen op parkeervakken verbied? Of kan een parkeerplaats langs de weg gezien worden als een "door het college bij openbare bekendmaking aangewezen parkeergelegenheden"?
Joopjr schreef: wo 02 apr 2025, 18:05Betekend dit dat de APV het parkeren van dergelijke voertuigen op parkeervakken verbied?
Nee, dat kan niet in de APV verboden worden. Sterker nog, het parkeren in parkeervakken kan enkel verboden worden door bord te plaatsen inclusief een onderbord dat een uitzondering maakt.
Of kan een parkeerplaats langs de weg gezien worden als een "door het college bij openbare bekendmaking aangewezen parkeergelegenheden"?
Ja, ik neem aan dat een rechter in alle gevallen zo zal oordelen. Een parkeervak is een aangewezen parkeergelegenheid, daar is wat mij betreft geen twijfel over.
Als de camper in het parkeervak past, dan mag je daar gewoon parkeren. Bord heeft per definitie nooit betrekking op parkeervakken.
Nee hoor. De APV kan parkeren op de weg van bepaalde voertuigcategorieën (en dus ook in de vakken die onderdeel zijn van de weg), prima verbieden. Dat gebeurt vrij standaard in heel Nederland. Daar hoeft niet eens een verkeersbord voor geplaatst te worden.
Het bord dat Venlo gebruikt is niet correct, maar zolang de tekst in de APV dat wel is, geldt het verbod gewoon.
De meeste gemeenten gebruiken deze variant: https://maps.app.goo.gl/ZXedrx5B2ftp2EEF9
waarbij voor de duidelijkheid opgemerkt moet worden dat het P-bord een sinds 1951 niet meer geldend verkeersbord is en tegenwoordig formeel nul rechtskracht heeft. Maar zolang het het verbod al in de APV is geregeld en de weggebruiker 'snapt' wat dat bord bedoeld te zeggen, maakt het ook verder niet uit dat het bord niet rechtsgeldig is.
Ik had zo'n probleem ook, er stond al jaren een grote hoge aanhanger geparkeerd in een parkeervak. Dat ding had zachte banden en zat onder het alg en stond er al 3 jaar. Maar het kenteken was niet geschorst en hij was verzekerd. Daardoor kon er eigenlijk niks tegen gedaan worden. Nu is hij eindelijk weg.
Coen Tunnel schreef: wo 02 apr 2025, 18:29Sterker nog, het parkeren in parkeervakken kan enkel verboden worden door bord te plaatsen inclusief een onderbord dat een uitzondering maakt.
Ik kan nog wel wat andere manieren bedenken ook hoor.
Bovendien klopt het niet wat je zegt. Een onderbord dat een uitzondering maakt, maakt het niet verboden er te parkeren. Er moet staan 'parkeren verboden op <datum>'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Chris schreef: wo 02 apr 2025, 21:22
Ik had zo'n probleem ook, er stond al jaren een grote hoge aanhanger geparkeerd in een parkeervak. Dat ding had zachte banden en zat onder het alg en stond er al 3 jaar. Maar het kenteken was niet geschorst en hij was verzekerd. Daardoor kon er eigenlijk niks tegen gedaan worden. Nu is hij eindelijk weg.
Chris schreef: wo 02 apr 2025, 21:22
In de meeste gemeenten is het niet toegestaan om een caravan, camper, vouwwagen of aanhangwagen langer dan 3 dagen binnen de bebouwde kom op de openbare weg te laten staan. Kent jouw gemeente niet zo'n beperking?
Als de parkeerplaats geen onderdeel is van de openbare weg is het juist nog makkelijker handhaven. De gemeente kan dan als eigenaar van die grond de aanhanger gewoon weg laten slepen.
Coen Tunnel schreef: do 03 apr 2025, 13:04
Een openbare weg is een weg, die vrij voor ieder toegankelijk is. En parkeervakken vallen onder de weg.
Veel parkeerplaatsen zullen juridisch gezien toch wel openbare weg zijn...
De APV verwijst naar Artikel 1, lid b, van de Wegenverkeerswet 1994:
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Of een parkeerplaats tot de weg hoort staat niet echt expliciet vermeld.
Chris schreef: do 03 apr 2025, 12:58
Ja, maar kennelijk valt een parkeervak dus niet onder de 'openbare weg'. Daardoor konden ze niet handhaven zeiden ze.
Dat biedt, aldaar, mogelijkheden tot het schorsen van je voertuig en daar parkeren als je geen eigen terrein tot je beschikking hebt.
Het bord zelf verbied het niet. Dit bord is namelijk alleen geldig voor de rijbaan (niet de weg), daar horen parkeervakken niet bij. Dat is ook de reden dat parkeren in de berm gewoon is toegestaan ook als dit bord is geplaatst. Let wel op. Al sta je maar 1 cm op de rijbaan, dan ben je alsnog in overtreding.
Voor wat betreft de APV bevinden gemeentes zich wel op glad ijs. Je mag daar namelijk niet de verkeersregels in veranderen. De weggebruiker moet er namelijk vanuit kunnen gaan dat die in heel Nederland het zelfde zijn en niet in een gemeente ineens links moet worden gereden of dat verkeer van rechts geen voorrang meer heeft. Ik noem maar wat.
Zelf een keer ondanks dit bord (met onderbord vermeldend naar de APV) en een vermelding in de APV waarin de gemeente had opgenomen dat parkeren in de berm niet was toegestaan, een boete gehad voor parkeren in de berm en voor de rechter laten komen. Die rechter was snel klaar met het OM. Die mochten voor de netheid nog even hun verhaaltje doen, tegen mij zij die alleen "Wil je nog iets toevoegen of zal ik gelijk maar zeggen dat je gelijk hebt". Binnen een paar minuten was de zaak over en kreeg ik mijn centjes terug.