Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

hoompey
dorpsstraat

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door hoompey »

^^
Je wint er geen tijd mee, maar de N85 is rustiger (en mooier) dan de N75, die op oranje/rode/zwarte dagen snel volstroomt in de dorpspassages (Aspres, Serres en vooral Laragne-Montéglin). Ik denk dat ik op mijn rit van Genève naar Manosque zaterdag 23 juli a.s. de N85 neem.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Google rekent op dit moment meer dan 30 minuten om door Serres te komen, en dat is ook niet bepaald de enige file op de D1075.

N85 is dan toch wel beter ondanks het geslinger en de passage door Gap.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Volgens Gmaps is het verschil in reistijd op dit moment tussen beide routes nagenoeg nihil. In beide gevallen is de reistijd tussen Grenoble en Sisteron op zo ongeveer de minuut af 2,5 uur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Google Maps is onbruikbaar voor dit soort berekeningen, omdat het files op meer dan 1 - 1,5 uur vanaf het startpunt niet meerekent.

Als je de vertrektijd op middernacht zet zie je dat de reistijd maar 10 - 30 minuten korter is, en dat Google Maps dus maar 10 - 30 minuten vertraging rekent over de hele route, terwijl alleen al die file bij Serres meer is dan dat.

Bijvoorbeeld Google Maps geeft nu 2h48m voor de A7 Lyon - Orange terwijl dit volgens VINCI Autoroutes 4h25m is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Apart, als ik op TomTom Live Traffic kijk zie ik bij Serres inderdaad een file staan met 30 minuten vertraging.

Maak ik een route tussen Grenoble en Sisteron dan meldt zowel de huidige routeplanner van TomTom als de Beta versie van een nieuwe routeplanner geen vertraging op de route via Serres. Het lijkt erop alsof er ook bij TomTom iets niet helemaal goed gaat. Kan je dus ook al niet van op aan.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Op route via Gap nu ook een file van een half uur. Uiteindelijk lijken beide routes zich op deze manier redelijk in evenwicht te houden qua reistijd /vertraging.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Dank allen voor de info. Een gelukje is dat we op vrijdagnacht vertrekken en dus op vrijdag ook naar Aix gaan rijden. Wellicht dat dan de A7 druk is (volgens Bison Futé wel) maar de route Grenoble - Sisteron meevalt, ook door het ontbreken van marktjes 8-).
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Een collega van mij blijkt toevallig gisterenmiddag over de D1075 gereden te hebben. Desgevraagd gaf hij aan dat dit prima doorreed met tussen de bergen door ca 70 km/h. De file bij Serres stelde volgens hem amper wat voor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dan was hij denk ik wat later op de middag gepasseerd? Onze discussie was het verkeersbeeld aan het eind van de ochtend.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ja ik denk halverwege de middag ongeveer.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Ik hoop vrijdagochtend rond 10:00 in de buurt van Lyon te zijn, kunnen we daar bepalen wat de juiste route zal worden naar Aix. En daar hebben we dan de hele dag voor, ook wel zo relaxed.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Na een heerlijke vakantie hier even een korte update.

Heenreis om stipt 00:00 aangevangen (nacht van donderdag op vrijdag). Ging ontzettend voorspoedig; 01:30 in Luik, 2 korte stops (o.a. Luxemburg, even benen strekken) en om 7:30 iets langere stop met ontbijtje en lekkere koffie. Bij Lyon en ook daarna op de A7 geen files, werd wel iets drukker op de A7 maar uiteindelijk waren we om 11:00 al in Aix. Gelukkig was de kamer al klaar en het zwembad open, dus meteen een heerlijke eerste vakantiedag. Zaterdagochtend via de A52 en A50 afgezakt naar Toulon, en uiteindelijk via de D559 naar Cavalaire gereden. Ook daar waren we rond 11:00 uur, meteen het zwembad in en 's middags even lekker boodschappen doen.

3 weken later de gok gewaagd en later op de dag vertrokken (zaterdag de 27e). Om 10:00 ons chalet verlaten, tot 12:00 lekker bij het zwembad gelegen en om 12:30 in de auto gestapt. Tot aan Orange heerlijk rustig, daarna wat drukker en bij Montelimar echt file vanwege een ongeluk (niets ernstigs). Daarna tot aan Valence nog een beetje stop&go maar daarna, ook dwars door Lyon, niets meer aan de hand. Heerlijk door kunnen rijden en uiteindelijk de bijna 1300 km in 14 uur gereden, incl. relaxte stops.

Wat mij betreft zo voor herhaling vatbaar. Vooral de heenweg wat erg fijn zo, met 2 extra vakantiedagen (iig voor het gevoel) 8-)
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Schopje omhoog: de jaarlijkse rit staat gelukkig weer voor de deur. Vanaf 20 juli weer 3 heerlijke weken in Cavalaire gepland.

Helaas gooit het werk van vrouwlief roet in het eten: zij heeft nog dienst tot vrijdagochtend 8 uur, waardoor we op zijn vroegst om 9:00 uur in de auto kunnen zitten. Nu ben ik dus een beetje aan het kijken naar de beste opties:
  • Gewoon rijden op die vrijdag tot aan de zuid-Franse kust (denk aan Aix-en-Provence, Marseille en omgeving), en maar zien hoe laat we daar aankomen. Kunnen we volstaan met een goedkoop/goedkoper hotelletje, is maar voor een nachtje rust. Dan de volgende ochtend door naar Cavalaire.
  • Vrijdagavond gaan rijden en dan in 1 ruk door...
  • Een dagje later vertrekken, dan op zaterdag achter de files aan en op zondag aankomen. Kost een dag vakantie (jammer) maar brengt wellicht wel meer rust in de heenreis.
  • ...
Een detour via Grenoble - Sisteron hoort ook tot de mogelijkheden; vaker gedaan als we vrijdag overdag reden, dan gingen we tot aan Bourg-en-Bress en op zaterdag (of zondag) de rest.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Bij zowel optie 1 (vrijdagochtend weg) als optie 2 (vrijdagavond weg) ga je het redelijk pittig krijgen tussen Lyon en Orange vermoed ik, bij optie 2 wellicht nog meer dan bij optie 1. Optie 3 lijkt me niet eens zo gek, als je bijvoorbeeld een hotel bij Lyon neemt en zondag vroeg gaat rijden zou je niet al teveel files moeten krijgen schat ik.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als je door de nacht wilt gaan rijden, zul je het zo aan moeten pakken dat je ‘s ochtends rond zes uur al bij Aix-en-Provence staat. Want na vijf uur ‘s ochtends op een juli-zaterdag wil je niet meer op de A7 zitten. Zou je dus terug moeten tellen wat dat zo betekent voor je tijdstip van vertrek. Uurtje of zeven ‘s avonds na een lichte maaltijd?

Maar vrijdagavond en zondag A7 rijden is ook allerminst een feest, dus mogelijk de minst slechte optie. Vrijdag een beetje achter de meute aanrijden is misschien nog niet zo slecht. ‘s Ochtends wegrijden, etenstijd in Lyon en dan na het eten de auto tenminste in Orange zetten om daar zeg rond 0.00-1.00 uur aan te komen. Als je kijkt naar de historische Bison Futé-adviezen voor de A7 op juli-vrijdagen komen die er meestal op neer dat je de A7 tot 21.00 uur moet vermijden en dat het de hele nacht druk blijft. Maar als je bereid bent tot middernacht te rijden, biedt dat op zich kansen.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Dank voor de reactie! Inmiddels heeft mijn vrouw (miraculeus, gezien de Vierdaagsfeesten die hier dan in Nijmegen gaande zijn) haar dienst kunnen ruilen zodat we toch op donderdagnacht kunnen gaan rijden, zoals de vorige jaren. Voor mij toch ideaal...
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Jahaaa, en we mogen ons weer verheugen :top: . Zelfde camping, iets andere periode, andere vraag: dit keer heeft vrouwlief op vrijdag 25 juli nog een werkdag staan, de camping is gereserveerd vanaf zaterdag de 26e voor 3 weken genieten.

Ik zie 2, of misschien zelfs 3 opties:

1. Zaterdagochtend op het gemak gaan rijden, achter de files aan (voor zover mogelijk) en dan in het zuiden nog ergens een overnachting pakken. Zondagochtend dan de rest, met het nadeel natuurlijk dat je een overnachting minder hebt op de bestemming.
2. In de nacht van zaterdag op zondag gaan rijden en in 1 keer door naar de bestemming. Hetzelfde nadeel als hierboven, maar wellicht qua "rust" (betrekkelijk in deze periode, vandaar de ") wel het overwegen waard.
3. Vrijdagavond na thuiskomst gaan rijden, en zo ver mogelijk Frankrijk in komen, of wellicht zelfs door tot aan de bestemming. Betekent dus een nacht doorhalen, wat voor mij wellicht minder problematisch is dan voor mijn vrouw (die tot en met die dag gewerkt heeft).

Uw advies/bedenkingen/hersenspinsels?
Laatst gewijzigd door Koots op ma 14 apr 2025, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Misschien vrijdagavond gaan rijden naar Metz-Nancy ofzo, en dan de dag erna uitslapen en op het gemak naar het zuiden rijden, waarbij je de files voor lief neemt en zaterdagavond er redelijk fit bent?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.bison-fute.gouv.fr/calendri ... 10739.html

Dat weekend is één van de drukste van het jaar (alhoewel 2 augustus nog drukker zal zijn).

Ik kan mij zelf niet voorstellen dat het leuk is om een hele nacht door te rijden op zo'n druk weekend en je 's ochtends toch wel in de drukte uitkomt op het moment dat je het meest vermoeid bent.

Zaterdag op je gemak vertrekken is over het algemeen de beste manier om met de 'zwarte zaterdag' drukte om te gaan. Vroeg vertrekken denkt iedereen elk jaar weer en dat werkt toch niet goed.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: ma 14 apr 2025, 11:54 Ik kan mij zelf niet voorstellen dat het leuk is om een hele nacht door te rijden op zo'n druk weekend en je 's ochtends toch wel in de drukte uitkomt op het moment dat je het meest vermoeid bent.
Zeker de routes vanuit Parijs zijn in de nachten van de zwarte zaterdag-weekenden gewoon druk. Werkelijk ontspannen rijden doet dat niet. Omgekeerd kun je vanuit Nederland met de bekende route over Luxemburg wel tot aan Beaune in de luwte blijven. Met de kleine omweg over de A39/A42 zelfs tot aan randje Lyon. Maar dan blijft het punt over de grootste drukte op het moment dat je het meest vermoeid bent. Dat is toch onvermijdelijk het stuk ten zuiden van Lyon.

Als je een nacht zou moeten kiezen, zou ik qua drukte eerder zaterdag op zondag rijden, om de simpele reden dat de drukte op zondagochtend veel minder heftig is dan die van de zaterdagochtend. Al staat daar natuurlijk wel de prijs van de verloren tijd op bestemming tegenover. Als je je tijd daar wilt maximaliseren, moet je misschien wel voor variant 3 gaan. Maar dan heb je dus een plan nodig voor je zaterdag. Wellicht wat Ds79m noemt, met vrijdagavond tot Nancy of misschien zelfs Dijon/Beaune, daar op adem komen en dan op zaterdag juist proberen laat te gaan rijden om pas in de avond op bestemming te zijn? Of een toeristische variant voor je zaterdag?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ik weet niet hoe laat hij kan gaan rijden, maar Beaune is misschien wat aan de ambitieuze kant voor zo’n avondrit. Daar kom je dan immers pas vrij diep in de nacht aan, waardoor je alsnog uit je ritme bent. En de eerste uren de dag erna ten noorden van Lyon zijn toch vrij ontspannen. Maar goed, dat hangt ook met persoonlijke voorkeur samen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Met het risico in herhaling te vallen (en corrigeer me als mijn suggestie kant noch wal raakt):
Koots schreef: ma 11 jul 2022, 11:02 Iemand overigens ervaring met rijden over de A51 - D1075 - A51 op vrijdag? Ik kan bij Dijon dan kiezen voor de A39 en dan via Grenoble en Sisteron afzakken naar Aix. Kost volgens Google een uurtje extra (vs. Lyon - A7), en volgens mij heb je op de vrijdag geen/minder last van marktjes en ander vakantieverkeer daar.
Ik snap dat deze post van 3 jaar geleden is, en ik heb er geen zicht op hoe problematisch de D1075 in zo'n weekend is. Maar als je deze route rijdt...
Pino schreef: ma 14 apr 2025, 13:57 Omgekeerd kun je vanuit Nederland met de bekende route over Luxemburg wel tot aan Beaune in de luwte blijven. Met de kleine omweg over de A39/A42 zelfs tot aan randje Lyon.
...dan kun je volgens mij door A39-A40-A42-A432-A43-A48-A480-A51 te volgen de allergrootste drukte nog redelijk lang ontwijken. Je zult hier ongetwijfeld ook wel vertraging oplopen, maar wellicht kan het uit?

Dan kun je daarna via Aix-en-Provence naar de A8, of afsteken over de D3 van Saint-Paul-lez-Durance via Rians naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume. Dat is een goede D-weg en dat lijkt me met een caravan ook wel te doen.
Ds79m schreef: ma 14 apr 2025, 11:43 Misschien vrijdagavond gaan rijden naar Metz-Nancy ofzo, en dan de dag erna uitslapen en op het gemak naar het zuiden rijden, waarbij je de files voor lief neemt en zaterdagavond er redelijk fit bent?
Dit lijkt me hoe dan ook een prima suggestie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: ma 14 apr 2025, 16:10 Ik weet niet hoe laat hij kan gaan rijden, maar Beaune is misschien wat aan de ambitieuze kant voor zo’n avondrit. Daar kom je dan immers pas vrij diep in de nacht aan, waardoor je alsnog uit je ritme bent. En de eerste uren de dag erna ten noorden van Lyon zijn toch vrij ontspannen. Maar goed, dat hangt ook met persoonlijke voorkeur samen.
Wat uiteraard geen zin heeft, is de benadering "als ik tot middernacht Nancy rijd, kan ik om 8 uur weer doorrijden; als ik tot 2 uur naar Dijon rijd, zit ik niet voor tienen in de auto." Maar in ieder geval ikzelf kan prima tot 2 uur rijden, en toch om 8 uur weer verder. Mijn kinderen liggen achterin te slapen, dus die kunnen dat ook wel aan (resteert mijn vrouw, die het langer doorrijden niets vindt). Het langer doorrijden is dan feitelijk een variant geworden op rijden door de nacht: alleen je slaap is beter, dus het ramt er ook minder hard in. Het is een variant die voor mij persoonlijk wel vrij goed werkt. Maar zoals je zegt is hij ook zeer persoonlijk.

Voor wat het in die context dan nog waard is: ik noem het tijdstip van 2 uur op basis van de gedachte dat je vanuit Nijmegen wel rond 2 uur in Dijon/Beaune moet kunnen zijn. Ik reken eind juli niet meer op significante files in de vrijdagspits. Vertrek rond zessen uit Nijmegen zou je dan rond 23.30 uur of middernacht in Nancy moeten brengen. Voor Dijon/Beaune moet je er twee uur bij optellen. Dus vandaar.

Maar goed, als je dan dus rond 8 uur 's ochtends in Dijon/Beaune weer in een auto springt, resteert nog steeds de vraag wat je verder met je zaterdag gaat doen. Als je concludeert dat het lood om oud ijzer is, en dat om 8 uur in Nancy in je auto springen ook goed werkt - waarom zou je dan moeilijk doen? Als je echter een plan hebt waarbij je bijvoorbeeld een stuk binnendoor wilt pakken, waarbij het zin heeft om die twee uur Nancy-Beaune er maar vast af te hebben - ik zou zeggen "ga ervoor".
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het is inderdaad een kwestie van smaak.

De enige optie die mij persoonlijk niets lijkt, is om in de nacht van zaterdag op zondag te gaan rijden en dan rechtstreeks naar de bestemming te gaan. Dan is het immers nog steeds erg druk, en ben je één onhandig geplaatste kopstaartbotsing in het Rhônedal verwijderd van een bijzonder lange en vermoeiende rit, waarbij je ook nog een vakantiedag inlevert.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Dank allen voor de reacties. De toeristische route hebben we al een paar jaar niet meer gereden/hoeven rijden vanwege een vertrek op donderdagnacht. Maar het is zeker een optie.

Indien de optie "achter de files aan" de handen hier op elkaar krijgt, wat zou dan een goede tijd om te vertrekken zijn, kijkend naar de drukte? Ik ga sowieso de camping eens vragen of we ook nog 's nachts aan mogen komen, komen er nu voor de 9e keer dus wellicht willen de sleutel onder de mat leggen 8-) .

En indien niet dan ga ik voor de minst stressige optie, en dat is een stuk rijden op zaterdag en de rest lekker op zondag. Dan kost het maar een dag van de vakantie (we hebben de luxe om 3 weken te gaan), bij narigheid onderweg ben je zomaar meer tijd kwijt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zou denken dat achter de files aanrijden zo'n beetje neerkomt op 18.00 uur beginnen aan het deel ten zuiden van Lyon. Betekent dan dus ook dat je beweegt naar aankomst in Cavalaire rond 23.00 uur. En terugrekenend vanaf 18.00 uur Lyon misschien gewoon 's ochtends 8.00 uur vertrekken uit Nijmegen. Je zou dan op zich ook wat eerder kunnen vertrekken, een plaats als Lyon of Vienne in kunnen gaan voor een pauze en een hap, en dan op basis van de actuele A7-verkeersinformatie kunnen besluiten wanneer je het sein op groen zet voor het laatste deel.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Pino schreef: di 15 apr 2025, 11:09 ^^ Ik zou denken dat achter de files aanrijden zo'n beetje neerkomt op 18.00 uur beginnen aan het deel ten zuiden van Lyon. Betekent dan dus ook dat je beweegt naar aankomst in Cavalaire rond 23.00 uur. En terugrekenend vanaf 18.00 uur Lyon misschien gewoon 's ochtends 8.00 uur vertrekken uit Nijmegen. Je zou dan op zich ook wat eerder kunnen vertrekken, een plaats als Lyon of Vienne in kunnen gaan voor een pauze en een hap, en dan op basis van de actuele A7-verkeersinformatie kunnen besluiten wanneer je het sein op groen zet voor het laatste deel.
Thanks, dat valt alles mee en om het lekker rustig aan te doen kunnen we dan ook rond 10:00 vertrekken. De camping heeft al groen licht gegeven dat we ook in de nacht aan kunnen komen dus dat scheelt ook al weer.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Vandaag een ticket geboekt voor vrouwlief om op zaterdagochtend vanaf Rotterdam naar Toulon te vliegen. Geeft haar meer rust, en ik kan met 2 kinderen (de derde is al met een vriendinnetje mee naar Castellane) in de nacht van donderdag op vrijdag rustig aan gaan rijden. Overnachtingshotel geboekt in Aix-en-Provence, we halen mijn vrouw dan op de weg naar de camping op van het vliegveld 8-).