Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) in de wegenbouw

Bericht door Chris »

Weer een bizar verhaal over 'circulariteit', dit keer over de betonnen vloer van een distributiecentrum zo groot als een woonwijk in Zevenaar, waar vermoedelijk zware metalen naar het grondwater gaan uitlogen:

https://www.gld.nl/nieuws/8276450/toezi ... t-toch-mis

Lood, nikkel, kwik en koper. Zomaar een paar zware afvalstoffen die bij de bouw van een groot distributiecentrum in Zevenaar mogelijk in de grond zijn gelopen.

Immobilisaat staat in de sector bekend als duurzaam, passend binnen de idealen van een circulaire economie waarin afval wordt hergebruikt. En het is goedkoop omdat afnemers een vergoeding krijgen. In Zevenaar ging het om twee miljoen euro voor 260.000 ton.

Zware bouwvoertuigen reden eroverheen. Toezichthouders zagen dat het immobilisaat ‘op uitgebreide schaal’ verkruimelde en wegspoelde. Hierdoor kwamen piepschuim, maar ook lood, nikkel, koper en kwik mogelijk in de grond terecht.

Afbeelding
JanVerhoeven
verkeersader

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) in de wegenbouw

Bericht door JanVerhoeven »

^^ maar we hebben het hier toch over huisvuil, hoe komen daar sinds de invoering van RoHS en zo nog daar lood en kwik in terecht? En wat blijft er na de afvalscheiding, o.a. met magneten e.d., zowel voor als na de verbranding precies aan metalen nog in dat spul achter? Met name koper en nikkel worden gezien de waarde zoveel als mogelijk uit afval gehaald.
Chris
Moderator

Re: Thermisch gereinigde grond (TGG) bodemas en staalslakken in de wegenbouw

Bericht door Chris »

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ruari-2025

Een rapportage over zogenoemde LD-staalslakken. Het wordt gebruikt in bijvoorbeeld taluds omdat je dan een toepassing vindt voor dit restproduct, maar het blijkt dat wij tegenwoordig ook grote hoeveelheden staalslakken importeren. En de manier van toepassing blijkt onvoldoende om milieuschade te voorkomen:

Tien locaties waar de toepassing van LD-staalslakken bekend is en de regels uit het Bbk, het Rbk en het Bal zijn gevolgd, heeft de ILT verder onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat in 9 van de 10 gevallen water met een verhoogde pH-waarde vrijkomt. Eerder zorgde dit voor sterfte van planten, wat wijst op schade aan het milieu. Inmiddels zijn 2 van de 10 locaties hersteld door volledige verwijdering of het isoleren, beheersen en controleren van de LD-staalslakken.

Waarschijnlijk zijn er in Nederland op meer locaties LD-staalslakken toegepast dan op dit moment bij de ILT bekend is. In Nederland worden LD-staalslakken geproduceerd, geëxporteerd en geïmporteerd. Ook dit wordt onvoldoende geregistreerd om goed zicht op de bestemming en hoeveelheden te hebben. Zo blijkt een bij de ILT bekende lading uitgevoerde LD-staalslakken niet terug te vinden in internationale databestanden. Daarnaast importeert Nederland jaarlijks een omvangrijke hoeveelheid LD-staalslakken. De import heeft vermoedelijk dezelfde orde van grootte als de jaarproductie van Tata Steel Nederland. De vraag hierbij is waarom Nederland LD-staalslakken importeert.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Waarom Nederland staalslakken importeert? Er zal vast een hoop aan te verdienen zijn.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

De reststoffenbranche is erg ondoorzichtig en hangt aan elkaar van perverse prikkels.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dat valt wel mee, uit eigen ervaring. Omdat er mensen (en ook bestuurders) afvalstoffen eng vinden, en liefst niets in hun achtertuin willen hebben (ook niet met een ppm verontreiniging) wordt er wel met wollig en groen taalgebruik gestrooid door de branche als cyclisch, duurzaam, etc. Omgevingsdiensten zijn ook lang niet allemaal bekwaam op gevaarlijke stoffen of moeten soms aan de leiband van een gemeente of provincie lopen, die soms ook extreem kritisch is (uit idealistisch principe of gebrek aan kennis).

Als je deze stoffen op een stortplaats stort komt het ook in het milieu (grondwater) terecht. Alleen heel erg langzaam door afdeklagen. Als je het verbrandt komt het in de lucht of in de rook/gaswasser terecht. Die gaswasser moet ook worden gereinigd, en die materialen moet je ook storten. Dan moet je toch kijken hoe je de stoffen immobiliseert en het liefst nuttig toepast. En ja: dan zijn er soms rafelrandjes of gebruikers die het slordig gebruiken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Nu.nl en Investico hebben een overzicht opgesteld van locaties waar staalslakken zijn gebruikt. Het gaat om minstens 115 locaties, maar nu.nl vermoed dat dit het topje van de ijsberg is.
:arrow: https://www.nu.nl/klimaat/6353536/overa ... ruikt.html
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Uit journalistiek onderzoek blijkt dat Rijkswaterstaat het gebruik van staalslakken actief promootte en daarbij bekende risico's verzweeg. Ook hielp het ministerie Tata Steel om de reputatie van het afvalproduct te verbeteren, terwijl de bekende risico's eerder reden waren om met het gebruik voor wegen te stoppen:

Ministerie verzweeg milieurisico's van staalslakken Tata Steel

Elke keer vraag je je af: voor wie is onze overheid er eigenlijk?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, ik las het ook net. Ongelofelijk :facepalm:

In de verantwoording over het artikel lees ik dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op veel vragen geen antwoord heeft omdat het "te lang geleden is" of "documenten ontbreken, niet te vinden zijn". :s

Zoals ik het lees is RWS gewoon overruled en speelden daar kennelijk bepaalde krachten om Tata Steel aan de gang te houden..

Hopelijk komt er nog meer uit de beerput.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit komt ook weer neer op een telkens terugkerend thema: 'circulariteit'. We willen afvalstoffen hergebruiken, zodat er geen nieuwe grondstoffen aangesproken hoeven te worden. Een partij als Tata Steel zal daar veel baat bij hebben, zodat ze een afzetmarkt hebben voor die staalslakken.

Zoals helemaal in het begin van dit topic al eens aangehaald, er zijn twee primaire problemen: civiel-technisch (deformatie) en milieu (uitloging van de stoffen). De bewering 'kan gebruikt worden mits goed toegepast', klopt dus theoretisch vanuit milieuoogpunt, maar dus niet vanuit civieltechnisch oogpunt, wat voor Rijkswaterstaat de reden was om staalslakken niet meer toe te passen. 'mits goed toegepast' is echter wel accuraat bij toepassingen in de waterbouw, want daar ziet men niet dezelfde civieltechnische problemen als bij wegenbouw. Maar in de praktijk blijkt dus dat 'mits goed toegepast', zelden het geval is, als in verreweg de meeste toepassingen de pH waarde te hoog blijkt te zijn (wat betekent dat de stoffen uitlogen naar het water).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Durashift schreef: vr 16 mei 2025, 14:27 ^^ Ja, ik las het ook net. Ongelofelijk :facepalm:

In de verantwoording over het artikel lees ik dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op veel vragen geen antwoord heeft omdat het "te lang geleden is" of "documenten ontbreken, niet te vinden zijn". :s

Zoals ik het lees is RWS gewoon overruled en speelden daar kennelijk bepaalde krachten om Tata Steel aan de gang te houden..

Hopelijk komt er nog meer uit de beerput.
Hetzelfde soort krachten dat bedrijven als Shell en Unilever per se in Nederland wilden houden. En hardwerkende Nederlanders maar belasting betalen. Krachten waarin bestuurders en hoge ambtenaren elkaar de hand boven het hoofd houden terwijl kinderen uit huis worden geplaatst als ouders administratieve fouten maken. Krachten waardoor mensen jarenlang in onzekerheid leven terwijl de bodem trilt om de kassa van multinationals en de staat te laten rinkelen.

Wat een corrupte bananenbende kan ons landje zijn :nuts:
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

^^ SP retoriek :hm:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Da's wel heel makkelijk reageren, zeg.

Inhoudelijk zit Schelpenpaadje er best bij in de buurt, vind ik.

Van de week hoorde ik ook iets over een bepaald genootschap, waarin invloedrijke.Nederlanders zitting hebben maar dat niet in de openbaarheid willen hebben want 'dan kunnen ze niet vrijuit praten met elkaar'. Dat kan ik nog enigszins begrijpen maar ik vraag mij af wat daarin wel niet wordt 'bekokstooft' tussen publiek en private belangen. :?:

Klaas Knot is er lid van maar die vermeldt tegenwoordig die bijeenkomsten (of een lezing) van die club wel in zijn publieke DNB agenda. Ik zal het item.nog ff terugzoeken vanavond.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat laatste klinkt als een complot :s
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Er zijn al honderden jaren praat en hobbyclubs. Soms ook lobby of belangenclubs, zoals Rover voor reizigers. Denk aan de Rotary, Lion's club, vrij metselarij, ondernemersclubs en lezingenavonden van beroepsclubs, zoals economen, biologen, tandartsen, etcetera. En dan de congressen en conferenties. Daar mag ook een journalist niet zo maar opnames maken. Als hij betaald lid wordt kan hij meestal wel aanwezig zijn. Complot ?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik las de post van Durashift misschien met wat veel fantasie. Nee, besloten clubs bestaan er zoveel. Zoek ik niks achter.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Of ik het als een complot zie? Nee, dat niet (in de negatieve zin des woords). Ik zie het eerder als een belang.
Belangen zijn er overal en voortdurend in de samenleving, in groepsverband of individueel, natuurlijk.
Maar goed, wie besluit over welk belang groter is dan het belang van een ander? Dat blijft vaak vaag, toch?

Ik denk wel dat meer transparantie over het aanwezig zijn van dergelijke verbanden wel goed is.
Zoals er ook een lobby register is.
Durashift schreef: vr 16 mei 2025, 18:16 (..)Ik zal het item.nog ff terugzoeken vanavond.
Het heeft zelfs te maken met een nieuw boek, begrijp ik nu. (ik had het item op de radio niet volledig mee gekregen).
(..)Vijf jaar lang onderzochten Follow The Money-journalisten Bas van Beek en Birte Schohaus geheime genootschappen waarin de Nederlandse elite elkaar ontmoet. En dat resulteerde in een boek, dat deze week uitkomt: 'Onder ons'.

Het begon allemaal bij één klein boekje dat van Beek en Schohaus toevallig ontdekten in een archief. Daarin werd geschreven over De Tafelronde, een besloten club waar invloedrijke Nederlanders al honderd jaar samenkomen. (..)

Tijdens de bijeenkomsten, vaak gecombineerd met diners, houden leden presentaties over actuele thema’s. Er worden geen notulen bijgehouden en deelnemers blijven vaak anoniem. "Meningen worden daar gevormd, die iedereen weer meeneemt naar zijn werk," zegt Schohaus in Geld of je leven (EO). Officieel zijn het geen lobbyclubs, maar hun invloed is moeilijk te meten en daardoor ongrijpbaar.(..)

Langzaam komt er iets meer transparantie. Zo maakt Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, tegenwoordig openbaar wanneer hij een lezing geeft bij een genootschap zoals De Tafelronde. En Henk Rottinghuis, voorzitter van het informele genootschap De Pijp, heeft zijn lidmaatschap zichtbaar op LinkedIn gezet. (..)
https://dit.eo.nl/artikel/journalisten- ... ontroleren

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Goed, terug naar het onderwerp van de staalslakken. In Muiden is er ook ophef (misschien al wel genoemd in dit draadje :dontknow: )
NH nieuws schreef:(..)In de wijk De Krijgsman in Muiden liggen op veel meer plekken vervuilende staalslakken dan eerder gedacht. Niet alleen op een hofje met woningen, maar ook rond een speeltuin, park en op diverse paden ligt het potentieel risicovolle materiaal. Opmerkelijk is dat de producent van de staalslakken op deze locaties waarschuwt voor de risico's en uit voorzorg juist andere alternatieven aanraadt. (..)
Chris schreef:(..) Maar in de praktijk blijkt dus dat 'mits goed toegepast', zelden het geval is (..)
Dat is hier dus ook aan de hand, want:
="NH nieuws"(..)Het gaat om grindachtig materiaal genaamd 'Graustabiel', gemaakt van industriële reststoffen en deels bestaand uit staalslakken. Dat is een afvalproduct uit de staalindustrie. Hoewel het volgens de regels is toegestaan, is het gebruik van staalslakken omstreden. Het kan zorgen voor milieuverontreiniging en gezondheidsklachten zoals bloedneuzen en geïrriteerde ogen.

Graustabiel wordt vooral gebruikt voor bijvoorbeeld fietspaden, wandelpaden en parkeerplaatsen. Maar in De Krijgsman ligt het midden in een hofje waar kinderen ermee spelen, het aan hun handen krijgen, mee naar binnen lopen en het in hun mond stoppen. (..)

Opvallend is dat de producent van Graustabiel, De Beijer BV, zelf oproept tot voorzichtigheid bij dit soort locaties. Gezien de recente berichtgeving geeft het bedrijf nu aan het advies van het ministerie te volgen: gebruik Graustabiel uit voorzorg liever niet op plekken waar mensen er vaak en direct mee in contact kunnen komen. (..)
Tip voor gebruikers van producten: léés eerst de handleiding / productinformatie. :dyn_hyp:
NH nieuws schreef:(..)Dat er staalslakken in het grind zitten, staat zwart-op-wit in de productinformatie van de fabrikant. De vraag is inmiddels niet meer óf er staalslakken op het hofje liggen, maar wat de risico’s zijn. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/348648/v ... -in-muiden
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Als je de maker van dat Graustabiel mag geloven loopt het allemaal zo'n vaart niet:

https://www.debeijerbv.com/detailinform ... austabiel/

Wij van WC Eend... En ook zij schermen met onderzoeken in opdracht van Rijkswaterstaat.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik vind dat wel een goede, uitgebreide, reactie.

Met bronvermelding, dat zie je toch niet altijd bij bedrijven, naar mijn mening.
Dat die bronnen overheid is.. tja. misschien zijn er geen private bronnen met gedegen onderzoek?
JanVerhoeven
verkeersader

Schelpenpaadje schreef: za 17 mei 2025, 0:28 ^^ Als je de maker van dat Graustabiel mag geloven loopt het allemaal zo'n vaart niet:

https://www.debeijerbv.com/detailinform ... austabiel/

Wij van WC Eend... En ook zij schermen met onderzoeken in opdracht van Rijkswaterstaat.
Nee, ze zeggen dat er geen risico is in de toepassing waar voor het bedoeld is, verharding onder paden en bestrating. Ze melden net zo goed dat direct contact daar niet onder valt:
Ondanks het feit dat Graustabiel aanzienlijk minder LD-staalslak bevat ten opzichte van de onderzochte Duomix, volgen we het advies van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om het product uit voorzorg, niet toe te passen op plaatsen waar mogelijk veelvuldig direct contact zou kunnen zijn. Hierdoor beperken we de mogelijke risico’s voor gezondheid zoveel mogelijk. [4]

Op plaatsen waar mogelijk van een gezondheidsrisico sprake zou kunnen zijn, bevelen wij een 100% natuurlijk product of een alternatief type bestrating aan.
Er heeft gewoon iemand bij de gemeente en evt de aannemer(s) enorm zitten slapen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Ik heb dat ook gelezen. Dat laatste is het belangrijkste deel van de hele pagina, maar die bevat ervóór en erna zoveel positieve tekst dat iemand die bij wijze van spreken nog niet zat te slapen makkelijk in slaap valt alvorens hier aan te komen en het goed te verwerken.

Leuk dat ze zo volledig en correct zijn, maar een TL;DR bovenaan zou duidelijker en eerlijk zijn.

Daarbij is nog maar de vraag wanneer er bij toepassing wel en niet sprake kan zijn van contact. Het is tekenend dat ze van beide weinig concrete voorbeelden geven.

En naar de schadelijkheid bij toepassingen zonder contact zou meer onderzoek gedaan moeten worden dan waarnaar wordt verwezen, zeker na wat er aan het licht is gekomen over toepassingen van staalslakken (en afgeleide producten) met milieuschade en de rol van het ministerie, de in opdracht van het ministerie uitgevoerde onderzoeken en alle economische belangen hierachter.

Het is een mooi verhaal, maar het leest meer als een reclamefolder of een juridisch verweer dan als een maatschappelijk verantwoordelijk stuk.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ tja dan wordt het snel rubber-tegelig naar mijn mening. Of de waarschuwingsticker voor ‘sharp edge’ op het portier de Amerikaanse auto van mijn pa vroeger. Ik verwacht TLDR’s en maatschappelijk verantwoorde stukken in externe, journalistieke media. Niet op de bedrijfssite waar ze niet veel anders kunnen dan en beschrijven dat het goed is hier en gevaarlijk daar. Degelijk, zakelijk lezen zonder je te laten beïnvloeden door toon lijkt me ook ieders eigen volwassen verantwoordelijkheid.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Als je tekst te lang is en je wilt geen samenvatting geven, misschien moet je je dan tot de essentie beperken. Of die als eerste behandelen.

Dat toon en belangen ook een rol spelen in de samenwerking en communicatie tussen tussen overheden, waardoor toepassing van staalslakken tot schade heeft geleid, vind ik overigens nog een stapje kwalijker.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Schelpenpaadje schreef: vr 16 mei 2025, 14:07 Uit journalistiek onderzoek blijkt dat Rijkswaterstaat het gebruik van staalslakken actief promootte en daarbij bekende risico's verzweeg. Ook hielp het ministerie Tata Steel om de reputatie van het afvalproduct te verbeteren, terwijl de bekende risico's eerder reden waren om met het gebruik voor wegen te stoppen:

Ministerie verzweeg milieurisico's van staalslakken Tata Steel

Elke keer vraag je je af: voor wie is onze overheid er eigenlijk?
Afgelopen weekend heeft Nieuwsuur de video op YouTube geplaatst die bij dit artikel hoort.

Link
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Allemaal dingen, die al tientallen jaren bekend zijn bij hogere overheden, aannemers, grondbedrijven, etc. Als we staal willen gebruiken of afval willen verbranden, of oude panden slopen, dan hebben we een restproduct, dat prima als fundering of dijklichaam kan worden toegepast en veel goedkoper is dan zand, wat maar beperkt beschikbaar is. Als je een dijklichaam aanlegt (voor een weg of een waterkering) dan moet je dat met klei bekleden of een asfaltlaag, zodat water maar beperkt hier doorheen stroomt. Alleen in het jaar van aanleg ligt de kleilaag er nog niet, en heb je meer uitloog. Dan kan het handig zijn sloten naar het riool af te pompen of tijdelijk te dempen.

Het bezwaar van RWS was de uitzetting van slakken en daarmee scheuren in het wegdek. Daar ligt het probleem dat de laag te ondiep onder het asfalt ligt.

Als we deze beperkte risico's niet meer willen nemen, moeten we het afval maar naar Afrika transporteren toch ? Of zien jullie wel een redelijk alternatief. In Duitsland worden vaak oude mijnen met vliegas of slakken gevuld, maar die hebben we hier niet meer. Injecteren (zoals met afvalwater door de NAM) ligt ook onder vuur omdat mensen het eng vinden als het "grondwater" op 2000 m diep vervuilt raakt. Dan ook geen gas meer gebruiken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... aalslakken

Er is een kamerbrief over de staalslakken. Er staat veel in, ik beperk mij hier tot twee punten die in de media zijn gemeld.

De uitingen die in de media zijn gedaan over hulp van het Ministerie aan Tata Steel over de afzet van staalslakken, zijn verontrustend. Op basis van de informatie die nu bij het ministerie voorhanden is, worden die uitingen echter niet herkend. Daarom laat ik dit grondig uitzoeken.

Over de import van staalslakken:

In Nederland produceert Tata Steel in IJmuiden per jaar rond de zeshonderd kiloton LD-staalslakken. Het bedrijf Pelt & Hooykaas verhandelt dit materiaal op basis van contractafspraken met Tata Steel IJmuiden onder productcertificaten in de bouwsector (RIVM 2022). Uit een door de ILT uitgevoerde inventarisatie uit openbare bronnen - gericht op het in kaart brengen van verschillende stromen van staalslakken, zowel op internationaal als op nationaal niveau - komt naar voren dat Nederland jaarlijks enkele tientallen kiloton staalslakken ontvangt, met name vanuit Duitsland en België. Tegelijkertijd exporteert Nederland naar een aantal Europese landen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik zat even te lezen op de site van dat bedrijf, Pelt & Hooykaas.

Ze zijn bezig de staalslak in een betonvorm her te gebruiken zodat het toepasbaar is in een zgn. warmte accu die weer in nieuwbouwwoningen toegepast kan worden (hoopt men).

:hm:
(..)Staalslakken zijn zoals gezegd een bijproduct. Daarnaast is het altijd volledig recyclebaar. Zo bezien is het product dus al sowieso duurzaam te noemen. Belangrijke bijkomstigheid is, dat het Ekoliet beton type A geen andere materialen nodig heeft, zoals cement en zand. Daarnaast blijken deze staalslakken veel zwaarder dan het reguliere beton. En dat heeft als voordeel dat het warmte veel beter en langer vasthoudt. Belangrijk natuurlijk voor de energietransitie, waar de warmte-accu zich op richt.(..
https://pelt-hooykaas.nl/innovatie-warmte-accu/

Ja, duurzaam misschien, die staalslakken. Maar ook giftig voor de omgeving bij verkeerd gebruik/toepassing. Dan heb je toch weinig aan je duurzaamheid?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/4 ... -ph-waarde

Kalk komt van een met staalslakken aangelegd parkeerterrein van een evenementenlocatie op Urk. Dit zorgt voor zeer hoge pH waardes in de naastgelegen sloot, dat wit water heeft. Het waterschap zegt dat er geen echte milieuschade is, en dat het vanwege de doorstroming snel verdunt. Zware metalen zijn niet gemeten.

Als ze in contact komen met regenwater scheidt het materiaal kalk af. En dat kleurt de sloot naast De Koningshof dus met regelmaat melkwit.

Er is nu wel meer aandacht voor staalslakken, dit parkeerterrein ligt er al 18 jaar.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ alleen die sloot is niet al 18 jaar wit. Dat geeft wel aan hoe zoiets veel later alsnog de kop op kan steken. En nu is het gelukkig (vooralsnog) alleen kalk wat de natuur zelf wel aankan, maar zoals het artikel zegt is dat een gelukje.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zware metalen komen ook allemaal uit de natuur hè? Alleen in de meeste gevallen gebonden, aan andere moleculen en/of in ondergrondse formaties natuurlijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon