Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?
En dit terwijl op de rechter rijbaan de kans op kop-staartbotsingen groter is vanwege de VRI die daar op volgt. Achter een bureau leek het een goed idee.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Egbert
- expressweg
De indeling ervan wel. Om 4,5 vanaf de vluchtstrook te krijgen zal rijstrook 2 over de streep moeten gaan en rijstrook 1 helemaal tegen de streep moeten gaan rijden om dat te faciliteren. En dat zie ik in files eigenlijk nooit gebeuren.Attietattie schreef: zo 26 jan 2025, 9:43 1: Het plakkaat beschikbaar asfalt wordt niet anders hoor.
Anders gezegd: met normaal filerijden en hulpdiensten over de vluchstrook heb op zijn minst tussen rijstrook 1 en 2 een bufferruimte die je niet nodig hebt als iedereen helemaal naar links en helemaal naar rechts gaat.
-
Joopjr
- dorpsstraat
Ik kwam deze TikTok tegen. Ik weet niet waar dit exact is.

Zelf vind ik de situatie zeer onduidelijk. Het fietspad lijkt binnen 5 meter van de rijbaan te liggen dus dan is er volgens mij sprake van 1 weg, en zijn de haaientanden dus ook van toepassing op auto's. Of gaat het hier toch om een gelijkwaardige kruising voor autoverkeer?
Beperkt het onderbord bij de
het voorrang verlenen enkel tot fietsers?

Zelf vind ik de situatie zeer onduidelijk. Het fietspad lijkt binnen 5 meter van de rijbaan te liggen dus dan is er volgens mij sprake van 1 weg, en zijn de haaientanden dus ook van toepassing op auto's. Of gaat het hier toch om een gelijkwaardige kruising voor autoverkeer?
Beperkt het onderbord bij de
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Laatst gewijzigd door Hajo op wo 05 feb 2025, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Ik heb al wat voorwerk gedaan:
Zoeken maar.Rijschool Uitmuntzend uit Nijeveen
Rijles voor Nijeveen, Meppel, Wanneperveen, Ruinerwold en omgeving.
- TOEVOEGING
- Gevonden.
Beetje vreemde situatie. Fietsers uit twee richtingen strookt niet met de rotonde die ernaast ligt en de aansluiting op de kruisende weg, maar misschien wil de gemeente graag chaos met spookfietsers.
-
Durashift
- expressweg
Ja, zo zou ik het wel interpreteren (maar denk dat het autoverkeer dat de 30 km/h zone inrijdt dat niet zal doen). Het is één plateau en de voorrang die voor het fietspad geregeld is, is juist daarom; het is nog een stukje fietspad dat uitloopt of inloopt op de rotonde.Joopjr schreef: di 04 feb 2025, 21:43 (..) Of gaat het hier toch om een gelijkwaardige kruising voor autoverkeer?
(..)
Zie ook dat gele bord dat verkeer op de Rembrandtlaan attendeert op voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Dat bord was nóg net te zien in dat TikTok filmpje.
Ik had het geluid niet aan bij dat filmpje.. want had de instructrice het nu goed of fout, eigenlijk?
-
Via
- 2x5 autosnelweg
https://www.bd.nl/bernheze/bernheze-slu ... ~abf48025/
Ik snap het linksom nemen wel, het oogt als een gewone punaise en niet als rotonde.
Ik snap het linksom nemen wel, het oogt als een gewone punaise en niet als rotonde.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
En ik vermoed dat tijdens de aanleg van dat 'rondje met stenen' het verkeer zo ongeveer moest rijden zoals het nu ook rijdt. In dat geval is het niet raar dat wanneer het middendeel eenmaal klaar is maar er nog geen borden
-
IIVQ
- autoweg
Waar mijn zusje vroeger woonde, was iets vergelijkbaars. Daar kwamen vier wegen samen, maar net niet op hetzelfde punt, maar toevallig allemaal iets links van het "middelpunt" van het kruispunt waar in het midden een perkje met boom stond.
Ik kwam er niet vaak en er was niet veel verkeer, maar ik heb nog nooit iemand die linksaf ging rechts rond het midden zien gaan en verkeer rechtdoor ging ongeveer 50/50 linksom of rechtsom.
In het Bernheesze geval kan je met een goed geveerde SUV natuurlijk ook gewoon rechtdoor óver de druppel gaan.
Ik kwam er niet vaak en er was niet veel verkeer, maar ik heb nog nooit iemand die linksaf ging rechts rond het midden zien gaan en verkeer rechtdoor ging ongeveer 50/50 linksom of rechtsom.
In het Bernheesze geval kan je met een goed geveerde SUV natuurlijk ook gewoon rechtdoor óver de druppel gaan.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik neem alle rotondes linksom. Behalve die in Engeland.Via schreef: za 08 feb 2025, 14:43 https://www.bd.nl/bernheze/bernheze-slu ... ~abf48025/
-
IIVQ
- autoweg
Sorry, ik bedoelde uiteraard linksaf ofwel rechtsom ofwel richting 1 
-
IIVQ
- autoweg
Ik realiseer mij nu pas dat de Antwerpse ring uit o.a. de wegen R1 en R2 bestaat, en richtingen (Ring) 1 en (Ring) 2 bestaat. Gelukkig dat die wegen R1 en R2 niet zoveel gecommuniceerd worden, want anders zou het heel onduidelijk worden als je navigatie zegt "Rij richting de Ring R1, Ring 2.".
-
Jutter
- dorpsstraat
Op de Polderweg (noord) in Den Helder is een parkeerzone, alleen is het geen zone: https://maps.app.goo.gl/sNmZitf64Q1sGs9W9
Geldt deze max 3h ook voor de linkerkant van de weg? Er staat wel een blauwe streep. Het is een eenrichtingsweg mocht dat uitmaken.
De eigenlijke parkeerzone begin verderop, bij het kruispunt.
Geldt deze max 3h ook voor de linkerkant van de weg? Er staat wel een blauwe streep. Het is een eenrichtingsweg mocht dat uitmaken.
De eigenlijke parkeerzone begin verderop, bij het kruispunt.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
-
IIVQ
- autoweg
Ik heb gister weer een paar leuke creaties gevonden.

Waar is dit bord
voor? Het staat rechts naast het "fietspad", is dat dan vanaf nu voetpad?
Abcoudepad/Bijlmerplein, Amsterdam Zuidoost

Van de Wilhelminakade in Uithoorn hebben ze een "Terrasgebied" gemaakt... Wat de juridische status is ontgaat me. Wel een misser dat deze borden geen achterkant met "einde terrasgebied" hebben.

Iets verderop, in de Dorpsstraat hebben ze haaientanden in wat optisch een voetgangersgebied is, maar als ik Street View (uit 2023) vanuit het zuiden volg, gewoon een straat, ook toegankelijk voor auto's is.
Aan het einde staan paaltjes, maar vrij ver uiteen. Een smalle auto mag hier volgens mij gewoon oversteken.
Overigens had ik hier al over die kruising bericht.

Waar is dit bord
Abcoudepad/Bijlmerplein, Amsterdam Zuidoost

Van de Wilhelminakade in Uithoorn hebben ze een "Terrasgebied" gemaakt... Wat de juridische status is ontgaat me. Wel een misser dat deze borden geen achterkant met "einde terrasgebied" hebben.

Iets verderop, in de Dorpsstraat hebben ze haaientanden in wat optisch een voetgangersgebied is, maar als ik Street View (uit 2023) vanuit het zuiden volg, gewoon een straat, ook toegankelijk voor auto's is.
Aan het einde staan paaltjes, maar vrij ver uiteen. Een smalle auto mag hier volgens mij gewoon oversteken.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Een video van Kassa over onduidelijk bebording die steeds meer voorkomt rond binnensteden, en de vele boetes die daar gegeven worden.
https://youtu.be/ncr1PYGgvzY?si=hsXkVOQ0tJyemVdt
https://youtu.be/ncr1PYGgvzY?si=hsXkVOQ0tJyemVdt
-
Janv
- dorpsstraat
Allemaal foto's van bekend terrein voor mijIIVQ schreef: za 12 apr 2025, 13:30 Ik heb gister weer een paar leuke creaties gevonden.[...]
Die "straat" van jouw laatste foto is de vml. N201 (later N196). En ookal is de weg aldaar zwaar afgewaardeerd, mag er inderdaad nog steeds gereden worden gereden met auto's. Auto's gaan/komen daar naar/vanaf de Pr. Irenebrug over de Amstel bij Amstelhoek (de grens met prov. Utrecht)
-
IIVQ
- autoweg
Nee, de "Straat" waar ik het over heb is de Schans / Dorpsstraat, die kruist met de voormalige N196 (de geasfalteerde weg links-rechts waar de haaientanden voor staan)
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Crosspost uit het N227 Maarn - Cothen topic.Jackbauer1350 schreef: vr 18 apr 2025, 12:16Dat blauw gaat vaker gebruikt worden, met name gemeente Wijdemeren. (Die vanaf 2027 onder de gemeente Hilversum gaat vallen maar dat terzijde)keokiracer schreef: wo 16 apr 2025, 21:41 En dan nog eens blauw voor GOW-50.Loosdrechtseweg, Hilversum
Had bij een infoavond over de reconstructie van de weg waar ik aan woon gevraagd wat nu het nut van die blauwe asmarkering is, met die referentie aan 50 km/u. En daarbij de opmerking dat die kleur in geen richtlijn omschreven is zoals de groene markering bij autowegen. Werd toen verteld dat dit, idd naast die 50, mede te maken had met de waterrijke gemeente die Wijdemeren is. blauw => water.
Ik reageerde er vervolgens op; dus gewoon zonde van het geld want geen weggebruiker zal dit begrijpen.
Het is de bedoeling dat meer wegen in de gemeente zo'n blauwe asmarkering krijgen waaronder dus de weg waar ik aan woon en hoogstwaarschijnlijk ook de Leeuwenlaan tussen 's-Graveland en Hilversum die momenteel gerenoveerd wordt. Zal het na komende week aanschouwen want dan moeten die werkzaamheden afgerond zijn.
De herinrichting van de Leeuwenlaan tussen 's-Graveland en Hilversum is bijna gereed. Dubbele onderbroken asmarkering met inderdaad dus een blauwe lijn er tussen. De weg is circa 1,5 lang en loopt buiten de bebouwde kom. Oorspronkelijk gold er een Vmax van 80 km/u. Ergens 2005 of 2006 is de snelheid verlaagd naar 60 km/u en een paar jaar geleden naar 50 km/u. Al lange tijd werd er gesproken om de weg op te knappen en de afgelopen maand waren de werkzaamheden hiervoor een feit.
De Leeuwenlaan had heel vroeger een wegdek van klinkerbestrating die bij het verwijderen van het oude asfalt te voorschijn kwam.
Enkele plaatjes van hoe het geworden is:
- SPOILER: TOON
- SPOILER: TOON
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Welkom in de verkeersspeeltuin genaamd Nederland 
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Robbert297
- expressweg
-
IIVQ
- autoweg
Ik ben op zich voor zulk soort kleurcoderingen, het is een mooie reminder. Maar doe het dan in een in Nederlands of liever Europees verband uniforme kleurenset.
We hebben nu
Groen = 100
Rozepaars = 60 (prov. Utrecht)
Lichtblauw = 50 (Gem. Gooische Meren)
Geelbeige = 50 (Steenwijk)
Gestileerde 30jes = 30 (Amsterdam)
Bij Noordwolde in de buurt is een 80-weg met alleen zijstrepen en even verderop een 60-weg met alleen een middenstreep.
Theo en Thea zouden een nieuwe serie moeten maken, creatief met retroflecterende verf.
We hebben nu
Groen = 100
Bij Noordwolde in de buurt is een 80-weg met alleen zijstrepen en even verderop een 60-weg met alleen een middenstreep.
Theo en Thea zouden een nieuwe serie moeten maken, creatief met retroflecterende verf.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Ik ben voor wegen die er niet uitzien als de vloer van een sporthal.
Volgens mij is Nederland de enige die zo de creabea uithangt met kleurtjes en verschillende typen markeringen.
Volgens mij is Nederland de enige die zo de creabea uithangt met kleurtjes en verschillende typen markeringen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
En dan zijn er nog regenboogzebra’s. Dus kleurtjes in overvloed, de wegbeheerders kunnen lekker spelen.IIVQ schreef: za 26 apr 2025, 16:53 Groen = 100
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
IIVQ
- autoweg
Dát hebben ze hier in de buurt tenminste goed gedaan: Witte zebra kruisend op de weg, regenboogkleuren (die hier niet voor LHBTI maar kleurrijke buurt staan) op de stoep:
https://maps.app.goo.gl/Ea7Jtyr8PZkTHoEm9?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/Ea7Jtyr8PZkTHoEm9?g_st=ac
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Of deze vage blauwe vlakken op de weg in Gouda.Palance schreef: za 26 apr 2025, 19:31En dan zijn er nog regenboogzebra’s. Dus kleurtjes in overvloed, de wegbeheerders kunnen lekker spelen.IIVQ schreef: za 26 apr 2025, 16:53 Groen = 100
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
IIVQ
- autoweg
Wat betekenen die?
Edit: Oh, duidelijk...
Stom dat ik daar niet eerder aan dacht. Maar ik ben dan ook geen verkeerspsycholoog, slechts een bij twee psychologen afgestudeerd verkeerskundige.
Edit: Oh, duidelijk...
Ik snap al hoe het werkt! Een vergelijkbare blauwe streep in Enschede op de stoep is echter niet voor de verkeerspsychologie, maar om te laten zien dat dat er een oude beek onder de stoep loopt. Maar ook Gouda zinkt weg in het water. De hoop is dat door de blauwe vlakken verkeersdeelnemers daar aan gaan denken, en aan de OZB-belasting van hun woning in deze vanwege bodemdaling armlastige voormalig artikel-12 gemeente, en daar zo droevig van worden dat ze spontaan langzaam gaan rijden en de waterfietsers voorlaten.Gemeente Gouda schreef:De blauwe vlakken zijn een onderdeel van het maatregelenpakket om de verkeersveiligheid op de Blekerssingel en Fluwelensingel te verbeteren. Het maatregelpakket zet vooral in op de bewustwording van het gedrag van de weggebruiker. Gezocht is naar maatregelen die weinig kosten, maar toch een effect hebben op de snelheid van het autoverkeer. De nadruk ligt op gedragsverandering. Het zijn tijdelijke maatregelen totdat op langere termijn de singels worden ingericht naar 30 km/u. Samen met het bewonerscomité Fluwelen- en Blekerssingel zijn de oplossingsrichtingen verkend. Er is ook advies ingewonnen bij een verkeerspsycholoog...
Stom dat ik daar niet eerder aan dacht. Maar ik ben dan ook geen verkeerspsycholoog, slechts een bij twee psychologen afgestudeerd verkeerskundige.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Zonder context zou ik denken aan een nieuwe vorm van bewegwijzering, namelijk een wegenverfvariant. Nu is het nog een blauwvlak maar straks...
Hoe gaaf is dat, over een wegwijzer rijden.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste is nog dat inhalen opeens is toegestaanJackbauer1350 schreef: za 26 apr 2025, 12:14 De herinrichting van de Leeuwenlaan tussen 's-Graveland en Hilversum is bijna gereed. Dubbele onderbroken asmarkering met inderdaad dus een blauwe lijn er tussen. De weg is circa 1,5 lang en loopt buiten de bebouwde kom. Oorspronkelijk gold er een Vmax van 80 km/u. Ergens 2005 of 2006 is de snelheid verlaagd naar 60 km/u en een paar jaar geleden naar 50 km/u. Al lange tijd werd er gesproken om de weg op te knappen en de afgelopen maand waren de werkzaamheden hiervoor een feit.
Het blijft toch bijzonder wat een wegbeheerder allemaal denkt te mogen, en het vaak ook gewoon mag
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge