Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Alfa »

Opmerkelijk inderdaad. :lol: Zou dat zijn omdat de auto moest tanken of gewoon omdat ze per se alle wegjes die op Google aangeduid zijn willen hebben?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De grotere parkings doen ze al eens mee, en dat is ook wel interessant. Maar soms zie je ze zelfs beelden maken achter het laad en losluik van de plaatstelijke Kwantum :D
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zowel afgelopen donderdagmiddag als vanmiddag kwam de streetviewauto net langs toen ik even een luchtje ging scheppen in de buurt. Binnenkort ben ik dus wellicht vereeuwigd op Streetview - op minimaal 2 plekken.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De satellietbeelden in Google Earth komen nu in toenemende mate van Airbus en die zijn veel nieuwer dan wat je voorheen zag.

Hier een satellietbeeld van 9 maart 2025, dus maar 9 dagen oud.
Afbeelding
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

In Streetview zijn nu ook de eerste beelden uit 2025 te zien. Bijvoorbeeld hier: https://www.google.com/maps/@51.7994399 ... FQAw%3D%3D
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

In de regio Rotterdam zijn inderdaad plekken met beelden uit maart 2025. Die datum zag ik ook al voorbijkomen in Rotterdam-Albrandswaard.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En ook in Barendrecht, en ik sta er inderdaad 2 keer op :)
Palance schreef: ma 10 mar 2025, 16:37 Zowel afgelopen donderdagmiddag als vanmiddag kwam de streetviewauto net langs toen ik even een luchtje ging scheppen in de buurt. Binnenkort ben ik dus wellicht vereeuwigd op Streetview - op minimaal 2 plekken.
    "The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
    peter51
    stadsweg

Bericht door peter51 »

Ook Nijmegen was afgelopen week aan de beurt.
    Maar hier komt ook een particulier bedrijf dat zelfs garagepleintjes en paden in parken meeneemt.
    De gemeente controleert zo op uitbouwen en dakkapellen.
    Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
    Wimpie25
    2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
    Dat zijn big-brother toestanden...
    Robonus
    autoweg

Bericht door Robonus »

Wat is het verschil met een opzichter die met fototoestel en kladblok op z'n fiets door de wijk rijdt op zoek naar mutaties of een camera auto?
    Chris
    Moderator

Bericht door Chris »

Zoiets kan tegenwoordig ook met software, die luchtfoto's van verschillende jaren vergelijken en daarmee mutaties vastleggen. Gemeenten doen dit bijvoorbeeld om de BGT te actualiseren, maar het kan ook om regels van bestemmingsplannen te handhaven (zoals schuurtjes en dakkapellen zonder vergunning).
    Robonus
    autoweg

Bericht door Robonus »

Kennelijk kan je zelf ook wegafsluitingen aangegeven. Handige manier om sluipverkeer tegen te gaan.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347593/d ... isserbroek
    Egbert
    expressweg

Bericht door Egbert »

Zeker kan dat. Heb ik zelf ook een paar keer gedaan toen hier de afrit van de autosnelweg in verbouwing was. Dan werden er blijkbaar weer een paar telefoons van wegwerkers gezien en was hij weer open.
    Wesso
    2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Robonus schreef: ma 14 apr 2025, 9:43 Kennelijk kan je zelf ook wegafsluitingen aangegeven. Handige manier om sluipverkeer tegen te gaan.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347593/d ... isserbroek
    Leuk als je toevallig ergens in die wijk in Lisserbroek (of Lisse, daar zie ik ook afsluitingen) moet zijn en gaat navigeren met Google Maps.

"Ja, dan moet u maar even een andere app installeren of de TomTom van stal halen" :emo:
    Durashift
    expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik zou inderdaad eerst even aan de hulpdiensten vragen met welk systeem zij werken / wat hun databron is.
    Vinny
    4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als het puur is om navigatiesoftware te beínvloeden kan ik wegbeheerders ook :C12: uitgezonderd bestemmingsverkeer aanbevelen. Volgens de website van de politie wordt er niet actief op gehandhaafd, maar wegen die onder dit regime vallen worden wel geweerd uit de routeplanning. Het vervelende is wel dat er vaak regionaal wat ophef over ontstaat, dus zoiets alleen in overleg met de betrokken wijken en dorpen.
    Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
    Wesso
    2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Ah, maar het vervelende daarvan is weer dat je nooit naar een bestemming achter zo'n regime kunt navigeren.

Neem bijvoorbeeld Natuurcamping de Groenendaal. Die ligt aan zo'n regime met bestemmingsverkeer. Stel je de camping in als bestemming, dan stuurt Maps je doodleuk naar een punt op de A50, want dat is het meest nabijgelegen punt buiten het regime waar je kunt komen.

Er is zelfs een te groot deel van de Oude Arnhemseweg uit de routeplanning gehaald, waardoor die paar huizen in Groenendaal hetzelfde probleem hebben.
    waldo79
    4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De Tom Tom in mijn vorige auto gaf wel een waarschuwing, maar liet je wel naar je bestemming rijden.
    timaz
    woonerf

Bericht door timaz »

Zijn er nog meer mensen die last hebben van onvolledige verkeersinfo momenteel in Google Maps?
    Zodra je inzoomt veranderen de kleuren van de wegen opeens van bijvoorbeeld rood naar groen en er zijn ook momenteel veel segmenten van wegen die helemaal geen verkeersinfo geven.
    Ik hoop dat Google dit snel oplost als er meer mensen met dit probleem zijn.
    keokiracer
    2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Een uurtje voordat je je bericht postte had ik er ook last van. Het was - om een voor mij onbekende reden - erg druk in Bergen op Zoom en ik wou eventjes kijken of er iets afgesloten was (buiten de gebruikelijke wegafsluitingen voor werkzaamheden). Maar ik kreeg bijna niets op de verkeerslaag te zien inderdaad. Van kleurveranderingen had ik geen last.
    Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
    Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
    Wesso
    2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik zie nu ook grote stukken wegennet zonder kleur in de regio, terwijl daar wel verkeer rijdt. Aansluitend op die stukken zie ik groen = verkeer.
    Alain
    expressweg

Bericht door Alain »

Ik zie het nu ook in Arnhem, Eindhoven.
    Seat Ibiza
    2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Idem in Zuid-Limburg. Het lijkt wel als alsof men de minimum hoeveelheid verkeer om een lijntje groen te laten kleuren heeft verhoogd of iets dergelijks.
    Joshua
    autoweg

Bericht door Joshua »

Hoe meer dichterbij ingezoomd = meerdere wegen en verder uitgezoomd = mindere wegen net zoals de wegen zelf.
    MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
    Alain
    expressweg

Bericht door Alain »

Joh.

Maar daar gaat het hier niet over.
    Chris
    Moderator

Bericht door Chris »

Het valt mij ook op dat er zo wat later op de avond een stuk minder wegen zijn met verkeersinformatie. Vooral van de N-wegen zijn er hele stukken of gebieden met niet of nauwelijks verkeersinformatie. Ik vraag mij af of ze de grens van floating car data hebben veranderd.

Het is een probleem voor wegbeheerders dat met FCD Google Maps wegen als open detecteert terwijl dat fietsers of wegwerkers zijn, en de weg in werkelijkheid is afgesloten. Als je het dan niet compleet barricadeert zijn er mensen die een afgesloten weg toch oprijden.
    Wesso
    2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Chris schreef: wo 30 apr 2025, 23:03 Het is een probleem voor wegbeheerders dat met FCD Google Maps wegen als open detecteert terwijl dat fietsers of wegwerkers zijn, en de weg in werkelijkheid is afgesloten. Als je het dan niet compleet barricadeert zijn er mensen die een afgesloten weg toch oprijden.
    Het is toch juist de verantwoordelijkheid van die wegbeheerders om een wegafsluiting in Google Maps te krijgen? Kunnen of doen ze dat niet, tja, dan krijg je gezeik.

Als je bedoelt dat Maps signalen van fietsers en wegwerkers opvat als 'weg open' (terwijl die eerder als afgesloten was gemarkeerd) is dat de zoveelste tekortkoming van deze stuurloze dienst.
    Chris
    Moderator

Bericht door Chris »

Wesso schreef: do 01 mei 2025, 15:02Als je bedoelt dat Maps signalen van fietsers en wegwerkers opvat als 'weg open' (terwijl die eerder als afgesloten was gemarkeerd) is dat de zoveelste tekortkoming van deze stuurloze dienst.
    Ik heb gelezen dat dit inderdaad een probleem is. Vooral op wegen waar gemiddeld al weinig verkeer rijdt, en een paar fietsers of wegwerkers of ontheffingshouders voldoende zijn voor Google om te concluderen op basis van FCD dat de weg open is.
    Alain
    expressweg

Bericht door Alain »

Ik rij voor het werk wekelijks tussen Utrecht/Amsterdam en Arnhem, en moet daarvoor door het centrum van Arnhem.

Op de terugweg word ik door Google eigenlijk nooit helemaal de N224 af gestuurd, maar probeert hij me langs Het Dorp naar beneden te sturen, een stukje de N225 op. Het stuk bij de stoplichten onder de sporen door zou namelijk altijd helemaal vast staan.

In de praktijk is het daar vaak druk, maar vrijwel nooit zo druk als Google denkt. Mijn vermoeden is dat de intercity's die pal naast deze weg stoppen en minutenlang vol reizigers stilstaan weleens de boosdoener kunnen zijn.

Maar Google is inderdaad een beetje stuurloos. De zoekmachine lijkt alleen nog geïnteresseerd in het aansmeren van producten, want dat is het enige dat je nog als resultaten krijgt, waar je ook op zoekt. Maar ik dwaal af.
    keokiracer
    2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Beelden van april 2025 in Nederland.
    Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
    Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...