Onduidelijkheid mbt aanduiding snelheid

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

AlexP
zandpaadje

Onduidelijkheid mbt aanduiding snelheid

Bericht door AlexP »

Beste,

Kan iemand bevestigen dat ik deze borden juist interpreteer?

De maximumsnelheid is 40 km per uur bij het rijden over de verkeersdrempel, en daarna kan men weer de normale snelheid hervatten?

Ik vind het verwarrend want het snelheidsbord is strict gezien geen onderbord volgens de regels, niet?

https://maps.app.goo.gl/4NYsZizgLfdPzjSm8
Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Onduidelijkheid mbt aanduiding snelheid

Bericht door Vinny »

Ik ga zelf uit van een foutje van de wegbeheerder. Na de drempel had een :A2: niet misstaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Een snelheidsbord wordt niet opeens plaats- of objectgebonden omdat het bij een waarschuwingsbord staat. Er staat hier niets anders dan “vanaf dit bord Vmax 40 km/h” en “let op drempel”. De Vmax verandert pas weer bij een nieuw bord, kruising, verandering van wegstatus of verlaten van de kom. Men had inderdaad een algemene :F8: kunnen gebruiken in plaats van de :F2:, kan ook foutje van de bordenplaatser zijn geweest.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Maar geldt die regel ‘tot volgende kruising/wegvak/Vmax’ ook in Spanje?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Palance schreef: wo 26 mar 2025, 9:21 Maar geldt die regel ‘tot volgende kruising/wegvak/Vmax’ ook in Spanje?
Voor zover ik weet komt de regel "een bord geldt tot de eerstvolgende zijweg" uit de Weense Conventie - en is Spanje daarbij ook aangesloten.

Als dat zo is dan zou het ook ná de drempel dus 40 km/u zijn tot aan een zijweg/kruising/ander bord (van links of rechts).

Echter, op de streetview staat een einde verbodsbord, volgens mij :F2: (als ik het goed zie). Misschien het verkeerde bord geplaatst en zou een :F8: beter zijn...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

^^ Spanje is weliswaar lid van het verdrag, maar heeft het niet geratificeerd.

Ik kan me bovendien herinneren dat in sommige landen een snelheidslimiet gecombineerd met een waarschuwingsbord de snelheidslimiet beperkt voor zover dit bord relevant is (dus tot na de bocht, na de drempel etc.), maar ik kan dit zo snel niet terugvinden, in ieder geval niet bij Spanje.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Duitsland doet dat in de praktijk.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik heb mij al vaak bezig gehouden met dit probleem. Ik kan de oorspronkelijke tekst niet meer vinden, maar dit heb ik ooit ergens gevonden bij de beschrijving van het snelheidsbord:

Prohibición de circular a velocidad superior, en kilómetros por hora, a la indicada en la señal. Obliga desde el lugar en que esté situada hasta la próxima señal "fin de la limitación de velocidad", de "fin de prohibiciones" u otra de "velocidad máxima", salvo que esté colocada en el mismo poste que una señal de advertencia de peligro o en el mismo panel que ésta, en cuyo caso la prohibición finaliza cuando termine el peligro señalado. Situada en una vía sin prioridad, deja de tener vigencia al salir de una intersección con una vía con prioridad. Si el límite indicado por la señal coincide con la velocidad máxima permitida para el tipo de vía, recuerda de forma genérica la prohibición de superarla.

Hier zien we dus ten eerste dat een snelheidsbeperking geassocieerd met een waarschuwing eindigt na het object waarvoor gewaarschuwd wordt (hier de drempel), en ten tweede dat snelheidsbeperkingen doorlopen op voorrangswegen zelfs als ze niet herhaald worden (zoals in Duitsland maar dan met die voorrangsregel erbij). En zo werkt het in een aantal andere landen ook, bijv. Rusland.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nog een interessant geval uit Oostenrijk:
https://www.vwgh.gv.at/medien/mitteilun ... 020106.pdf

Iemand werd in dit plaatje geflistst met 61 waar je 50 mag
https://www.google.com/maps/@48.0494788 ... 787,16.84z

Hij argumenteerde echter dat hij hier 70 had gezien en dat dat nergens opgeheven wordt als je rechtdoor rijdt
https://www.google.com/maps/@48.0669294 ... FQAw%3D%3D

en dat je in het dorp dus nog steeds 70 mag. En hij kreeg gelijk, ondanks de rotonde (voorheen dacht ik dat een rotonde een snelheidbeperking opheft).

Hij zal ongetwijfeld begrepen hebben dat de bedoeling is dat je in dat dorp 50 mag, maar had waarschijnlijk een slimme advocaat die erop kwam dat je dit zo kunt interpreteren. Hier zie je de absurditeit van de regel (net als in Duitsland) dat snelheidbeperkingen rechtdoor doorlopen ook als er geen borden zijn, zodat je dus de facto 70 mag als je van de B60 komt, terwijl je 50 mag als je van de B10 komt (want van daar heb je nergens op de B60 een bord 70 gezien).
Hierbij speelt ook een rol dat in Oostenrijk een expliciete snelheidsbeperking niet eindigt bij een bebouwde kombord, maar een impliciete (standaard) limiet wel. Ook dit weet ik pas sinds een paar jaar.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Als je zo afslaat heb je ongeveer een kilometer tot er weer een bord 100 staat:
https://www.google.com/maps/dir/51.7044 ... FQAw%3D%3D

Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn dat je hier ook 100 rijdt, maar hoe zit dat formeel? Als je afslaat geldt de snelheidsbeperking van de doorgaande weg toch niet meer?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Daar zou je formeel dus 130 mogen rijden.

Het zou wel erg prettig zijn als er Europees gezien wat meer eenheid komt in hoe om te gaan met afwijkingen van de standaard snelheid en het wel of niet opheffen daarvan op nieuwe wegvakken (en wat een wegvak is). Eigenlijk weet niemand precies hoe hiermee om te gaan, zelfs wegbeheerders en rechters interpreteren zelf maar wat.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vanaf waar geldt een snelheid niet meer, vanaf een splitsing die afgaat of vanaf een splitsing waar een weg erbij komt?
Logica zegt dat als je een splitsing passeert waar alleen wegen afgaan, iedereen weet wat de snelheid was, dus de snelheid blijft geldig. Pas vanaf een punt waar er een weg bijkomt weet de andere weg niet meer wat de snelheid is, dus vanaf daar moet je de snelheid herhalen.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Dat is dus inderdaad mijn vraag.
Ik dacht hetzelfde als paolie, maar weet het niet zeker.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Hier nog een voorbeeld: je mag hier 70
https://www.google.com/maps/@50.2133016 ... FQAw%3D%3D
Als je verderop afslaat naar de B51, is dat een andere weg, en dus mag je daar (volgens mij) 100. Dat het toevallig ook de B51 is waar je hier al op rijdt doet er niet toe, net als mijn eerste voorbeeld op de A59 - er zijn natuurlijk ook veel zulke situaties met andere wegnummers.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als ik in Duitsland bij een aansluiting of kruising van weg wissel ga ik de standaardlimiet aanhouden voor zo'n weg, tenzij een bord een andere limiet oplegt. De limiet van de vorige weg acht ik opgeheven.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

marcel schreef: wo 14 mei 2025, 17:16 Hier nog een voorbeeld: je mag hier 70
https://www.google.com/maps/@50.2133016 ... FQAw%3D%3D
Als je verderop afslaat naar de B51, is dat een andere weg, en dus mag je daar (volgens mij) 100. Dat het toevallig ook de B51 is waar je hier al op rijdt doet er niet toe, net als mijn eerste voorbeeld op de A59 - er zijn natuurlijk ook veel zulke situaties met andere wegnummers.
Geldt niet al vanaf hier tempo 100?
https://www.google.com/maps/@50.2151627 ... FQAw%3D%3D

En anders op zijn laatst als hier de andere richting erbij komt.
https://www.google.com/maps/@50.2166345 ... FQAw%3D%3D
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Je bedoelt door het autowegbord? Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien.