Beginnende bestuurder buitenland

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

brandsrus
dorpsstraat

Beginnende bestuurder buitenland

Bericht door brandsrus »

Hoe zit het eigenlijk met de beginnende bestuurder, zijn er landen in Europa die daar beperkingen hebben ten aanzien van het toelaten van bestuurders met bijna tot geen ervaring maar met rijbewijs of is het in elk Europees land toegestaan?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er soms wat restricties zijn ten aanzien van dit. Wie weet raad?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Officieel mag je in Frankrijk als beginnende bestuurder als buitenlander ook niet harder dan 110, maar je hoeft niet zo'n A-sticker op je auto.

Dergelijke regels gelden ook in Portugal, en misschien in meer landen.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

het rijbewijs dat je in Nederland krijgt is altijd een 'gewoon' rijbewijs. Alleen t.a.v. delicten wordt er wat anders opgetreden. Tot zover dus geen onderscheid tussen beginnende en niet-beginnende bestuurders.

In het buitenland gelden volgens mij gewoon de buitenlandse regels.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik dacht dat er in Frankrijk een limiet gold van 90 voor beginners
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

In Duitsland heb je als beginnende bestuurder 2 jaar proeftijd. Bij allerlei overtredingen moet je naar de Nachschulung en wordt je proeftijd verlengd.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Wouter N14 schreef:Ik dacht dat er in Frankrijk een limiet gold van 90 voor beginners
Nooit geweten, gewoon 130 gereden ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik meen me te herinneren dat je in Ierland een "L"-sticker op je auto kreeg en een jaar niet op de snelwegen mocht rijden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus »

Oke, maar even wat concreter voor Duitsland / Denemarken en Zweden. Zijn daar nog restricts ten aan zien van het niet lang hebben van je rijbewijs.

(Ik behoor tot deze categorie, heb net een maand mijn rijbewijs)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Geldt dat allemaal niet ten aanzien van eigen bewoners :?:
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

Volgens mij gelden die restricties alleen als je je rijbewijs in dat land hebt gehaald, dus niet als je uit het buitenland komt, dus daar heb jij geen last van.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

In Hongarije gold tot enkele jaren geleden nog dat je minimaal 21 jaar moest zijn om te mogen autorijden, of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Vanzelfspreken gold dat wel voor buitenlandse bestuurders (zestienjarigen uit de VS of zeventienjarigen uit Groot-Brittanië met rijbewijs mogen hier ook niet met een auto rondrijden).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kun je nou in Zweden ook met je 16e je rijbewijs halen? Meen daar ooit eens wat over gehoord te hebben...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een Europees rijbewijs geeft recht tot het berijden van alle Europese wegen, tenzij het rijbewijs anders stelt. Als Nederlander mag je op je 18e dus ook alle snelwegen op. Via verdragen is een Europees rijbewijs in vrijwel alle landen erkend. Noord-Korea zal hiet niet toe behoren... En vrouwen mogen in Saoudi-Arabie geen auto besturen. Nooit bij mijn weten.

Hoe het zit met max. snelheid zit weet ik niet. Ik denk dat ie sowieso niet gehandhaafd wordt voor buitenlanders, los van de vraag of ie handhaafbaar is. Alleen oom agent kan natuurlijk de leeftijd vaststellen en die zal een auto niet met 130 km/h van de weg plukken.

Raar eigenlijk dat de snelweg zo uitgezonderd wordt terwijl het toch de provinciale wegen zijn waar de meeste gevaren zitten, ondanks de lagere snelheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

En vrouwen mogen in Saoudi-Arabie geen auto besturen.
Sinds een jaar mogen vrouwen wel rijden in Saoudi-Arabië. (Overigens wel alleen als ze een niquaab dragen... :roll:)

In Israël mag je onder de 21 geen auto huren..., wel een rijbewijs halen trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: In Israël mag je onder de 21 geen auto huren..., wel een rijbewijs halen trouwens.
Volgens mij geldt dat in vrijwel alle landen...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Israël werd ik echter met mijn neus op de feiten gedrukt toen een vriend van mij, wel in het bezit van een rijbewijs toch geen auto mocht rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Chris schreef:
Vinny schreef: In Israël mag je onder de 21 geen auto huren..., wel een rijbewijs halen trouwens.
Volgens mij geldt dat in vrijwel alle landen...
Er zijn zelfs verhuurders, niet gebaseerd op wetgeving, die bestuurders jonger dan 23 weigeren. Tot je 25e of op hogere leeftijd kun je een toeslag in de vorm van een extra verzekering moeten betalen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

In veel landen, zelfs in ons land, zijn er beperkende maatregelen voor beginnende bestuurders. Welke maatregelen dat zijn verschilt per land.

In ons land ontvangen beginnende bestuurders bijvoorbeeld een zogenaamd "puntenrijbewijs": bij elke zware overtreding (door rood, Vmax met 30 km/h of meer overschrijden etc.) krijg je een "punt". Bij drie punten is het afgelopen en mag je je roze papiertje inleveren. Je moet dan opnieuw rijlessen volgen en examen doen.

Voor motorrijders geldt in ons land de bepaling dat als je nog geen 21 jaar bent en je motorrijbewijs wilt halen, je dit alleen op een lichte machine (max. 500 cc) mag doen. Ook nadat je je rijbewijs hebt gehaald mag je nog niet op een zwaardere machine rijden. Je zult moeten wachten tot je 21e.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Hajo schreef:In veel landen, zelfs in ons land, zijn er beperkende maatregelen voor beginnende bestuurders. Welke maatregelen dat zijn verschilt per land.

In ons land ontvangen beginnende bestuurders bijvoorbeeld een zogenaamd "puntenrijbewijs": bij elke zware overtreding (door rood, Vmax met 30 km/h of meer overschrijden etc.) krijg je een "punt". Bij drie punten is het afgelopen en mag je je roze papiertje inleveren. Je moet dan opnieuw rijlessen volgen en examen doen.

Voor motorrijders geldt in ons land de bepaling dat als je nog geen 21 jaar bent en je motorrijbewijs wilt halen, je dit alleen op een lichte machine (max. 500 cc) mag doen. Ook nadat je je rijbewijs hebt gehaald mag je nog niet op een zwaardere machine rijden. Je zult moeten wachten tot je 21e.
Je maar buitenlanders met een geldig rijbewijs mogen op hun 18e wel met een zwaardere motor rijden. Ik weet niet of de maatregel als NLer te omzeilen is door in het (Europese) buitenland je rijbewijs te halen. Waarschijnlijk moet je daar dan (al is het maar op papier) wonen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Peter schreef:Je maar buitenlanders met een geldig rijbewijs mogen op hun 18e wel met een zwaardere motor rijden. Ik weet niet of de maatregel als NLer te omzeilen is door in het (Europese) buitenland je rijbewijs te halen. Waarschijnlijk moet je daar dan (al is het maar op papier) wonen.
Je dient dan inderdaad in dat buitenland gevestigd te zijn, zoals het officieel heet. M.a.w.: in dat buitenland te beschikken over een adres waar je, officieel, dan ook nog de meeste tijd dient te verblijven = wonen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Rocket321
zandpaadje

Re: Beginnende bestuurder buitenland

Bericht door Rocket321 »

Wat ik heb begrepen is dat de Franse hier niet op kunnen controleren tegenover Nederlandse beginnende bestuurders. Het mag officieel ook niet het opleggen van andere maximale snelheden aan beginnende bestuurders uit een ander land. Juridisch gezien kunnen de franse heel weinig doen als als beginnende bestuurder de snelheden van een Franse beginnende bestuurder niet opvolgt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Welkom hier, maar je reageert op een 18 jaar oude discussie ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ja, en? Hoe had het anders gemoeten als de persoon zich nu pas registreert?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Laat maar, zo had ik het niet bedoeld :lol: