Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Touringcars vervoeren vooral senioren op excursiereizen en dagjes uit naar kerstmarkten etc.
-
paolie
- expressweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij doet Bolderman (hoewel ze ook vliegreizen aanbieden) nog best goede zaken en kan het op hun verzamelpunt in Zeeland nog best druk zijn.
Ik ben wel eens met de bus van Rotterdam naar Poreč gereisd. Daar 3 uur gerust en toen weer terug. Ik kon oo de stoel zitten naast de chauffeur, dan heb je heel veel uren (en veelal in het donker, want nachtpendel) een constant zicht op de weg. Jammer dat er toen nog geen (betaalbare) digitale camera’s of smartphones bestonden.
Ik ben wel eens met de bus van Rotterdam naar Poreč gereisd. Daar 3 uur gerust en toen weer terug. Ik kon oo de stoel zitten naast de chauffeur, dan heb je heel veel uren (en veelal in het donker, want nachtpendel) een constant zicht op de weg. Jammer dat er toen nog geen (betaalbare) digitale camera’s of smartphones bestonden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ha! Ik heb als vakantiebaantje nog eens meegereden op dat soort bussen, van Oad. Twee chauffeurs op een bus plus ikzelf; zij het rijden, ik verkocht versnaperingen. Je had opstapplaatsen door heel het land. Vrijdagochtend opstappen en dan werd je naar een tent gereden aan de rand van Weert. Daar stapte je dan over op de bus die je naar jouw bestemmings-Costa in Spanje zou rijden. Route du Soleil af, zaterdagochtend ontbijt bij een tent kort achter die kust (Ca La Maria achter Blanes bestaat nog steeds, mét enorme bus-parkeerplaats) en dan door naar de hotels. Overdag uitrusten, einde middag terugreizende passagiers ophalen en na een hap bij diezelfde zaterdagochtend-tent dan weer terug naar Weert. Waar de boel zich weer herverdeelde over bussen naar de verschillende Nederlandse opstapplaatsen. Zondag vroeg in de avond thuis.
Dat was echt wel een forse logistieke operatie met de aantallen bussen en passagiers. Bij Weert in het bijzonder, maar op de zondagochtend deelde men dan ontbijt uit bij Sprimont; daarvoor kwam een team vanuit Nederland naar je toegereden. Verder vaste stops op welbekende aires: Berchem, Lorraine-Sandaucourt, Montélimar midden in de nacht. Het reizen door de zomernacht heen vond ik prachtig. Bijzondere ontmoetingen op de aires ook, en met name ook veel Zwitserse personenwagens die daar ook door de nacht reden. Meteen na het eerste Spaanse tolstation, in een afdaling met snelheidsbeperking, stond standaard de politie met getrokken laserpistool op je te wachten.
Midden jaren ‘90 was dat.
Dat was echt wel een forse logistieke operatie met de aantallen bussen en passagiers. Bij Weert in het bijzonder, maar op de zondagochtend deelde men dan ontbijt uit bij Sprimont; daarvoor kwam een team vanuit Nederland naar je toegereden. Verder vaste stops op welbekende aires: Berchem, Lorraine-Sandaucourt, Montélimar midden in de nacht. Het reizen door de zomernacht heen vond ik prachtig. Bijzondere ontmoetingen op de aires ook, en met name ook veel Zwitserse personenwagens die daar ook door de nacht reden. Meteen na het eerste Spaanse tolstation, in een afdaling met snelheidsbeperking, stond standaard de politie met getrokken laserpistool op je te wachten.
Midden jaren ‘90 was dat.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 06 jun 2025, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Ik heb het begin jaren 2000 één keer gedaan na het examen, met de bus naar Spanje. Ik vond het verschrikkelijk, echt een 'eens en nooit meer' ervaring. Er waren opstappunten door heel Nederland en het duurde tot de avond voordat we Frankrijk inreden. Dan de hele nacht door naar Spanje, waar we om 6 uur 's ochtends de grens passeerden. Ik heb geen oog dicht gedaan.
Dat was één van de laatste jaren dat dit soort busreizen nog gangbaar waren, vliegreizen waren in opkomst, maar voor 16-17 jarigen nog niet de norm.
Dat was één van de laatste jaren dat dit soort busreizen nog gangbaar waren, vliegreizen waren in opkomst, maar voor 16-17 jarigen nog niet de norm.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
6 uur grens betekent dat je wel iets eerder Frankrijk in moet rijden. Het staat mij zo bij dat je om iets van een uur of vier in Luxemburg stond te tanken (de passagiers had je dan uiteraard losgelaten op de aire zelf), dan was Lorraine-Sandaucourt avondeten en vanaf daar is het nog 800 kilometer naar de grens. Moet iets van 13.00 uur vertrek uit Weert zijn geweest. Hoe vroeg je op je opstappunt was begonnen, hing er natuurlijk vanaf hoe noordelijk of zuidelijk je zat. Zal voor mij in Rotterdam wel 08.30 uur zijn geweest, op de huidige Kiss & Ride naast het station (toen een stuk naargeestiger omgeving).Chris schreef: vr 06 jun 2025, 21:11 Er waren opstappunten door heel Nederland en het duurde tot de avond voordat we Frankrijk inreden. Dan de hele nacht door naar Spanje, waar we om 6 uur 's ochtends de grens passeerden.
Om uit te rusten hoefde je het niet te doen inderdaad, maar dat was in mijn andere nachtbus-ervaringen (Rome met middelbare school, een rit door Guatemala) niet heel anders.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Maar voor veel chartervluchten moet je ook om 4.30 op het vliegveld zijn waardoor je alsnog een doorwaakte nacht hebt. Echt lange stukken rijden in de nacht vind ik niks.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Je wilt toch niet serieus een chartervlucht van twee of drie uur waar je vroeg op Schiphol moet zijn toch niet vergelijken met een busrit van 24 uur waarbij je opgevouwen in een stoel zit omgeven door snurkende en stinkende medepassagiers?
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
In zo'n bus heb je per definitie een slechte nacht, maar ik moet alsnog om 3.30 opstaan om om 7.00 te vliegen van Schiphol. Dat bedoel ik met een doorwaakte nacht.
En ik heb zelf wel eens in de nacht gereisd per bus.
En ik heb zelf wel eens in de nacht gereisd per bus.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik heb het nooit gedaan, maar in mijn herinnering was het in de jaren ‘90 echt spotgoedkoop, zolang je buiten het seizoen ging. 10 dagen naar Spanje voor 98 gulden per persoon ofzo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat ik in een bus, een trein (zitplaats) en een vliegtuig (economy) even slecht slaap. Maar met het vliegtuig ben je er gewoon veel sneller. En met een gebroken nacht om je vroege ochtendvlucht te halen kom je meestal zo rond middaguur aan, en dan kun je slaap gaan inhalen. Met een busreis ben je negen uur na vertrek op ongeveer een derde.Rein schreef: vr 06 jun 2025, 22:10 Je wilt toch niet serieus een chartervlucht van twee of drie uur waar je vroeg op Schiphol moet zijn toch niet vergelijken met een busrit van 24 uur waarbij je opgevouwen in een stoel zit omgeven door snurkende en stinkende medepassagiers?
-
paolie
- expressweg
Wel zeker een keer of 20 zo’n busrit gemaakt, zowel ‘s winters om te skiën als ‘s zomers met vrienden op vakantie. Eerste keer vond ik een verschrikking, maar later juist wel gezellig. De bus stopt vrij vaak, dus je hebt regelmatig kans om je benen te strekken en je hebt heel wat meer beenruimte dan in een vliegtuig. En hoe vaker je gaat, hoe makkelijker je slaapt in zo’n bus.
-
Autostrada
- autoweg
De bus... er zijn toch weinig vervoersmiddelen waar ik zo'n afkeer van heb. Het (gebrek aan) comfort nog even daargelaten, is het een extreem langzame manier om je voort te bewegen en je bent overgeleverd aan de grillen van de chauffeur. Als passagier slaap ik niet in een bus, uit angst dat de chauffeur het wel doet.
Op de middelbare school waren busreizen nog gangbaar; met de bus naar Oostenrijk voor de skireis, met de bus naar Londen via Dover, en het ergste waren de reizen naar Italië. Vertrek in Overijssel rond 12h 's ochtends op het schoolplein, dan reden we via de A50 naar Nijmegen en zo tegen 14h kwamen we dan aan het einde van de A73. Napeleonsbaan afzakken, precies op tijd om de spits rond Maastricht (de fameuze stoplichten) en Luik (de fameuze stoplichten) mee te pakken. Zo rond etenstijd was je dan op Aire de Berchem. Dan waren de meegebrachte snacks al wel op en moest je gaan aanvullen, maar ja hoe kwam je aan Luxemburgse Franks?
Na Luxemburg werd het langzaam donker, via de A4 naar Strasbourg, de A35 op. Ergens aan het begin van de nacht kwam dan de chauffeurswissel in Colmar, bij een treurig Formule 1 hotel langs de autoroute. Je wilde dan eigenlijk wel slapen, maar zo'n chauffeurswissel bracht toch weer onrust. Voorbij Mulhouse de autoroute af, en bij dezelfde sortie weer de autoroute op, terug naar Colmar. Chauffeur paspoort vergeten in het hotel.
In de hele vroege ochtend een stop bij Pratteln, koffie dronk ik nog niet in die tijd, maar had wel een briefje van 10 CHF meegekregen om ontbijt te kunnen kopen. Dat kon destijds nog voor dat bedrag. Daarna was je wel echt heel moe, en terwijl het licht werd toch een uiltje knappen - terwijl de eerste videoband van de dag alweer gestart werd. Geluid dat het matig deed, het beeld met strepen als zo'n band te vaak was afgespoeld en tegen 07h ging je dan door Gotthard. Dan was je precies op tijd voor de ochtendspits in Milaan en dan dacht je 'Italia!' maar dan kwam je er achter dat alle wegen weliswaar naar Rome leiden, maar je toch eerst lange tijd naar dat bord Bologna moet staren, gevolgd door Firenze en dán kwam uiteindelijk Roma in zicht. Gestopt werd er nog op Chianti Ovest en dan kwam je rond 16h in het hotel aan.
Op de rit naar Pompei reed de chauffeur zich klem onder een spoorviaduct, met luid gekraak kwam hij er weer onder vandaan. Of we dan maar beter niet tegen de baas wilden zeggen. En de kauwgom in de zakjes en niet onder de stoelen.
Tegenwoordig gaan al die reizen per vliegtuig; veiliger, sneller, en vaak nog goedkoper ook. Wel grotere belasting op het milieu.
Op de middelbare school waren busreizen nog gangbaar; met de bus naar Oostenrijk voor de skireis, met de bus naar Londen via Dover, en het ergste waren de reizen naar Italië. Vertrek in Overijssel rond 12h 's ochtends op het schoolplein, dan reden we via de A50 naar Nijmegen en zo tegen 14h kwamen we dan aan het einde van de A73. Napeleonsbaan afzakken, precies op tijd om de spits rond Maastricht (de fameuze stoplichten) en Luik (de fameuze stoplichten) mee te pakken. Zo rond etenstijd was je dan op Aire de Berchem. Dan waren de meegebrachte snacks al wel op en moest je gaan aanvullen, maar ja hoe kwam je aan Luxemburgse Franks?
Na Luxemburg werd het langzaam donker, via de A4 naar Strasbourg, de A35 op. Ergens aan het begin van de nacht kwam dan de chauffeurswissel in Colmar, bij een treurig Formule 1 hotel langs de autoroute. Je wilde dan eigenlijk wel slapen, maar zo'n chauffeurswissel bracht toch weer onrust. Voorbij Mulhouse de autoroute af, en bij dezelfde sortie weer de autoroute op, terug naar Colmar. Chauffeur paspoort vergeten in het hotel.
In de hele vroege ochtend een stop bij Pratteln, koffie dronk ik nog niet in die tijd, maar had wel een briefje van 10 CHF meegekregen om ontbijt te kunnen kopen. Dat kon destijds nog voor dat bedrag. Daarna was je wel echt heel moe, en terwijl het licht werd toch een uiltje knappen - terwijl de eerste videoband van de dag alweer gestart werd. Geluid dat het matig deed, het beeld met strepen als zo'n band te vaak was afgespoeld en tegen 07h ging je dan door Gotthard. Dan was je precies op tijd voor de ochtendspits in Milaan en dan dacht je 'Italia!' maar dan kwam je er achter dat alle wegen weliswaar naar Rome leiden, maar je toch eerst lange tijd naar dat bord Bologna moet staren, gevolgd door Firenze en dán kwam uiteindelijk Roma in zicht. Gestopt werd er nog op Chianti Ovest en dan kwam je rond 16h in het hotel aan.
Op de rit naar Pompei reed de chauffeur zich klem onder een spoorviaduct, met luid gekraak kwam hij er weer onder vandaan. Of we dan maar beter niet tegen de baas wilden zeggen. En de kauwgom in de zakjes en niet onder de stoelen.
Tegenwoordig gaan al die reizen per vliegtuig; veiliger, sneller, en vaak nog goedkoper ook. Wel grotere belasting op het milieu.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Buschauffeurs reden principieel door Frankrijk toen, vermeden Duitsland vanwege een of andere Steuer. Ook al moest je ten zuiden van Strasbourg nog grotendeels over de oude N83. Op die route was niet iedereen voorbereid die wat vreemd geld mee had voor onderweg.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik ben in elk geval heel blij dat wij met school nooit verder zijn gekomen dan de Ardennen. En dat vond ik met 2x4 uur heen en terug al bijzonder eindeloos. Mede inderdaad door dat geklooi dat zodra er nog geen vijf meter gereden was, alle gordijntjes dicht moesten voor één of andere krakende B-film, waardoor je ook geen idee had waar je was. En als je toch eens een herkenningspunt door de voorruit opving, viel het altijd tegen hoe weinig je was opgeschoten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
bas1984
- autoweg
Pinksterdrukte op de wegen op weg naar en in de Alpen
Duitsland > Oostenrijk:
A8 (D) > A10 (A): volgens OE3 inmiddels 5 uur vertraging en 45km file!
A12 (A) > A13 (A): meer dan 3 uur extra reistijd
Fernpass richting Zuiden: 1,5 uur extra reistijd
Zwitserland richting Italië
Gotthardtunnel richting Zuiden: inmiddels 3,5 uur wachttijd
San Bernadinotunnel richting Zuiden: 2,5 uur extra reistijd.
Duitsland > Oostenrijk:
A8 (D) > A10 (A): volgens OE3 inmiddels 5 uur vertraging en 45km file!
A12 (A) > A13 (A): meer dan 3 uur extra reistijd
Fernpass richting Zuiden: 1,5 uur extra reistijd
Zwitserland richting Italië
Gotthardtunnel richting Zuiden: inmiddels 3,5 uur wachttijd
San Bernadinotunnel richting Zuiden: 2,5 uur extra reistijd.
-
Chris
- Moderator
In Zuid-Duitsland begint nu een pinkstervakantie die twee weken duurt. Daardoor gaan er veel Duitsers zuidwaarts de Alpen over. De schoolvakantie in Zuid-Duitsland begint dit jaar pas begin augustus.
Op de A10 in Oostenrijk is bij de tunnels ten zuiden van Salzburg volgens mij nog een 2+0 systeem vanwege de tunnelrenovatie. Dat verklaart die megafile.
Elders in Duitsland is het niet heel erg druk. Ook in Frankrijk valt het wel mee.
Op de A10 in Oostenrijk is bij de tunnels ten zuiden van Salzburg volgens mij nog een 2+0 systeem vanwege de tunnelrenovatie. Dat verklaart die megafile.
Elders in Duitsland is het niet heel erg druk. Ook in Frankrijk valt het wel mee.
-
Ger81
- autoweg
Eind mei 1999, meteen na de eindexamens (maar vóór de uitslagen). 10 dagen Lloret met een roedel klasgenoten.Ds79m schreef: vr 06 jun 2025, 22:21 Ik heb het nooit gedaan, maar in mijn herinnering was het in de jaren ‘90 echt spotgoedkoop, zolang je buiten het seizoen ging. 10 dagen naar Spanje voor 98 gulden per persoon ofzo.
Reis & verblijf (in een prima appartement). Peter Langhout Reizen deed het exact voor de prijs die je noemt
Ubi volentia est, via est
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Lloret en Salou waren toen wat plaatsen als Chersonisos en Albufeira later werden. Daar tijdens een van die Oad-trips een groepje zien rondlopen in shirts met de onsterfelijke tekst “Without my brain to Spain”.
Mijn eigen eindexamentrip midden jaren ‘90 ging overigens vrij braaf naar Center Parcs.
Mijn eigen eindexamentrip midden jaren ‘90 ging overigens vrij braaf naar Center Parcs.
-
bas1984
- autoweg
Klopt. Je zag vanochtend ook files op de Franse A36 bij de tolstations bij Belfort (richting Beaune). Ook daar verkeer vanuit Duitsland.Chris schreef: za 07 jun 2025, 10:49 In Zuid-Duitsland begint nu een pinkstervakantie die twee weken duurt. Daardoor gaan er veel Duitsers zuidwaarts de Alpen over. De schoolvakantie in Zuid-Duitsland begint dit jaar pas begin augustus.
Elders in Duitsland valt het inderdaad mee. In Frankrijk wat "gebruikelijke" recreatiedrukte op de wegen ten zuiden van Lyon.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Fransen gaan met Hemelvaart, Duitsers met Pinksteren. Waarbij je dan eerder het weekendverkeer hebt in het grootste deel van het land (zeg: NRW naar de Nederlandse kust), en uittocht voor hele weken in die paar deelstaten die een langere vakantie hebben. In Bayern is die vaste prik, door de manier waarop hun zomervakantie altijd laat valt. Dit jaar heeft Baden-Württemberg er ook eentje; dat is niet altijd zo.
Ik ben ook wel eens wat Sachsen getroffen die dan net het blok tussen Hemelvaart en Pinksteren vrij hadden - vonden zij wel prettig, want niemand anders had dat, dus er konden goede deal worden gemaakt. Wij zaten toen nog niet vast aan schoolvakanties en reden op Pinksterzaterdag in noordelijke richting tegen de files in de Brenner op, terug naar huis.
Wat betreft de file op de Oostenrijkse A10: je zou van Kufstein over Saalfelden naar Bischofshofen moeten rijden. Niet handig dan de B305 tussen Inzell en Lofer dicht is vanwege werkzaamheden.
Ik ben ook wel eens wat Sachsen getroffen die dan net het blok tussen Hemelvaart en Pinksteren vrij hadden - vonden zij wel prettig, want niemand anders had dat, dus er konden goede deal worden gemaakt. Wij zaten toen nog niet vast aan schoolvakanties en reden op Pinksterzaterdag in noordelijke richting tegen de files in de Brenner op, terug naar huis.
Wat betreft de file op de Oostenrijkse A10: je zou van Kufstein over Saalfelden naar Bischofshofen moeten rijden. Niet handig dan de B305 tussen Inzell en Lofer dicht is vanwege werkzaamheden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Eens, een lijnbus vind ik voor OV nog prima, maar een touringcar voor lange afstanden vreselijk. Inderdaad super traag en weinig comfort. Chauffeurs van een serieus touringcarbedrijf vertrouw ik verder nog wel, in een vliegtuig moet je de piloten immers ook vertrouwen, maar bij Flixbus heb ik ook vreemde ervaringen met chauffeurs uit Zuidoost-Europese landen gehad.Autostrada schreef: za 07 jun 2025, 8:39 De bus... er zijn toch weinig vervoersmiddelen waar ik zo'n afkeer van heb. Het (gebrek aan) comfort nog even daargelaten, is het een extreem langzame manier om je voort te bewegen en je bent overgeleverd aan de grillen van de chauffeur. Als passagier slaap ik niet in een bus, uit angst dat de chauffeur het wel doet.
Een bus stopt echter niet vaker als 1x per twee uur, anders kom je überhaupt niet vooruit. En dan heb je met zo'n twee uur wel de typische duur van een lijnvlucht binnen Europa. Wat dat betreft vind ik dit argument niet echt opgaan, want in een vliegtuig ben je dan in twee uur op je bestemming, in een bus moet je dan X maal twee uur zitten.paolie schreef: vr 06 jun 2025, 23:08 De bus stopt vrij vaak, dus je hebt regelmatig kans om je benen te strekken en je hebt heel wat meer beenruimte dan in een vliegtuig.
Klopt, en Zwitsers tijdens beide weekenden.
Tijdens het hemelvaartweekend heb ik overigens wel al heel wat Duitsers op Elba gezien, maar dat waren wel allemaal Duitsers uit de categorie gepensioneerd of kinderloos. Gezinnen zag je eigenlijk alleen van Italianen. Ook voor Zwitsers is Elba met de auto en veerdienst net te ver voor een lang weekend. De kleine luchthaven van Elba ontvangt alleen korte lijnvluchten met propellermachinen uit Firenze en Pisa, plus soms chartervluchten uit Milaan, Bern, St. Gallen, Friedrichshafen of Mannheim.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Harald80
- dorpsstraat
Ik denk dat het ook zeker een centenkwestie aan het worden is. Ik heb net even gekeken op de website van een willekeurige reisaanbieder, als ik met mijn gezin (4 personen) half juli een appartement op Kreta boek voor 8 dagen, ben ik minstens €3000 kwijt. Voor dat geld zit ik straks 2,5 week in mijn zuid-Franse Gîte. Ook met zwembad erbij. En met kleine kinderen is de auto en bijbehorende ruimte ook gewoon handiger, i.p.v. alles in je vliegtuigkoffer te moeten proppen.Chris schreef: vr 06 jun 2025, 20:09 Ik zie in mijn omgeving ook al een aantal jaar dat Millennials nu ze een gezin hebben, veelal autovakanties in Europa doen, in plaats van verre vliegvakanties naar Azië.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De mijne was een reis met een interrailticket.Pino schreef: za 07 jun 2025, 10:59 Mijn eigen eindexamentrip midden jaren ‘90 ging overigens vrij braaf naar Center Parcs.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dit nog even los van de vraag op wat voor soort trip je zit te wachten met kinderen. Heb erg veel lol gehad in mijn Azië-trips voordat we kinderen kregen (en we zijn zelfs nog geweest toen ze heel klein waren), maar je zoekt met kinderen toch al snel een ander soort vakantie. Zijn de klassieke bestemmingen op rij-afstand toch ineens heel geschikt.Harald80 schreef: za 07 jun 2025, 14:51 En met kleine kinderen is de auto en bijbehorende ruimte ook gewoon handiger, i.p.v. alles in je vliegtuigkoffer te moeten proppen.
Als je in het absolute hoogseizoen moet, zijn de temperaturen op veel plaatsen in Azië ook bepaald hoog. Ook een Kreta moet ik in die tijd van het jaar niet aan denken. Die trips komen wel weer terug wanneer we weer in september weg kunnen.
-
Harald80
- dorpsstraat
Pino schreef: za 07 jun 2025, 15:30 Dit nog even los van de vraag op wat voor soort trip je zit te wachten met kinderen. Heb erg veel lol gehad in mijn Azië-trips voordat we kinderen kregen (en we zijn zelfs nog geweest toen ze heel klein waren), maar je zoekt met kinderen toch al snel een ander soort vakantie. Zijn de klassieke bestemmingen op rij-afstand toch ineens heel geschikt.
Als je in het absolute hoogseizoen moet, zijn de temperaturen op veel plaatsen in Azië ook bepaald hoog. Ook een Kreta moet ik in die tijd van het jaar niet aan denken. Die trips komen wel weer terug wanneer we weer in september weg kunnen.
Middagdutjes, luiers verschonen, gejengel door de hitte, nee dankje. Ik herinner mij een excursie op Sarawak, het Maleisische deel van Borneo. Windstil, luchtvochtigheid >90%, en zowat 40 graden. Moordend....... Maar goed, we dwalen een beetje af zo
-
Autostrada
- autoweg
Momenteel is het al aardig druk op de weg op veel plaatsen in Europa.
De wachttijd voor de Gotthard (N>Z) is al ruim een uur, en loopt het vast op de Brenner (A13).
Ook staat er een gigantische file op de Oostenrijkse A10, ASFiNAG meldt een vertraging van meer dan 2 uur in de richting Salzburg > Villach.
De wachttijd voor de Gotthard (N>Z) is al ruim een uur, en loopt het vast op de Brenner (A13).
Ook staat er een gigantische file op de Oostenrijkse A10, ASFiNAG meldt een vertraging van meer dan 2 uur in de richting Salzburg > Villach.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Dat lijkt mij ook mee te maken hebben, omdat je nu pas kijkt. Dit soort accommodaties moet je eigenlijk al in december boeken. Dan zal de prijs een stuk lager liggen.Harald80 schreef: za 07 jun 2025, 14:51 Ik denk dat het ook zeker een centenkwestie aan het worden is. Ik heb net even gekeken op de website van een willekeurige reisaanbieder, als ik met mijn gezin (4 personen) half juli een appartement op Kreta boek voor 8 dagen, ben ik minstens €3000 kwijt. Voor dat geld zit ik straks 2,5 week in mijn zuid-Franse Gîte. Ook met zwembad erbij. En met kleine kinderen is de auto en bijbehorende ruimte ook gewoon handiger, i.p.v. alles in je vliegtuigkoffer te moeten proppen.
Ik kan alleen niet inschatten hoeveel je dan kwijt zal zijn.
-
Jablan
- stadsweg
Gekopieerd van de ÖAMTC Verkehrsservice:Autostrada schreef: zo 08 jun 2025, 9:30Ook staat er een gigantische file op de Oostenrijkse A10, ASFiNAG meldt een vertraging van meer dan 2 uur in de richting Salzburg > Villach.
zwischen Knoten Salzburg und Hallein lange Staus, Zeitverlust von bis zu 2 Stunden und 5 Minuten zwischen km 2,5 und km 17,5 - gesamte aktuelle Fahrtdauer auf dem Abschnitt 2 Stunden und 13 Minuten (Meldung automatisch von ASFINAG-Sensoren erstellt)
zwischen Hallein und Golling lange Staus, Zeitverlust von bis zu 2 Stunden und 5 Minuten zwischen km 17,5 und km 28,7 - gesamte aktuelle Fahrtdauer auf dem Abschnitt 2 Stunden und 13 Minuten (Meldung automatisch von ASFINAG-Sensoren erstellt)
Gezellig, ruim 4 uur voor 26,2 kilometer snelweg. De andere kant op gaat ook niet zonder problemen:
zwischen Eben im Pongau und Pfarrwerfen-Werfen Stau, Zeitverlust von bis zu 27 Minuten zwischen km 63,5 und km 44,9 - gesamte aktuelle Fahrtdauer auf dem Abschnitt 38 Minuten (Meldung automatisch von ASFINAG-Sensoren erstellt)
Gasten van ons vakantiehuis krijgen bij het boeken een complete gids met alle informatie. Bij de route geven we de waarschuwing, dat je tussen München en Ljubljana tot acht uur vertraging kunt oplopen. Maar zo vroeg in het seizoen is wel een uitzondering ...