21 juni naar Lille
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
21 juni naar Lille
Ik wil zaterdagochtend zo rond 8 uur vertrekken naar Lille van uit de regio Rotterdam. De route die ik normaal neem is via Antwerpen/R1 en dan de E17 naar Gent, Kortrijk en zo naar Lille.
Nu schijnt de Kennedytunnel dat weekend beperkt open te zijn. Ik begrijp dat er 1 buis dicht is (die zaterdag richting Gent) en dat er per rijrichting dus 1 rijstrook beschikbaar is in de andere buis.
Ik zou kunnen kiezen voor de Liefkenshoektunnel, maar de Beverentunnel is ook dicht richting Gent.
Ik verwacht dus wel dat, ondanks het relatief vroege tijdstip, er al een flinke file zou kunnen staan op de R1.
Nu kan ik als alternatief ook de Westerscheldetunnel nemen en zo via de R4 naar Gent, of ik kan ook vanaf Antwerpen via Brussel en Doornik richting Lille rijden. Zijn daar nog problemen te verwachten op die dag en op dat tijdstip op een van die routes? Ik zag het niet zo snel, maar misschien mis ik iets. Maakt het dan nog uit of ik vanuit Antwerpen de E19 of de A12 neem? De laatstgenoemde route is wat korter, maar heeft wel nog wat verkeerslichten.
Het is wel rond de 30 kilometer omrijden om niet de route Antwerpen-Gent te nemen, maar als er veel verkeershinder verwacht wordt dan neem ik dat voor lief. Tenzij er op de alternatieve routes ook problemen te verwachten zijn natuurlijk.
Nu schijnt de Kennedytunnel dat weekend beperkt open te zijn. Ik begrijp dat er 1 buis dicht is (die zaterdag richting Gent) en dat er per rijrichting dus 1 rijstrook beschikbaar is in de andere buis.
Ik zou kunnen kiezen voor de Liefkenshoektunnel, maar de Beverentunnel is ook dicht richting Gent.
Ik verwacht dus wel dat, ondanks het relatief vroege tijdstip, er al een flinke file zou kunnen staan op de R1.
Nu kan ik als alternatief ook de Westerscheldetunnel nemen en zo via de R4 naar Gent, of ik kan ook vanaf Antwerpen via Brussel en Doornik richting Lille rijden. Zijn daar nog problemen te verwachten op die dag en op dat tijdstip op een van die routes? Ik zag het niet zo snel, maar misschien mis ik iets. Maakt het dan nog uit of ik vanuit Antwerpen de E19 of de A12 neem? De laatstgenoemde route is wat korter, maar heeft wel nog wat verkeerslichten.
Het is wel rond de 30 kilometer omrijden om niet de route Antwerpen-Gent te nemen, maar als er veel verkeershinder verwacht wordt dan neem ik dat voor lief. Tenzij er op de alternatieve routes ook problemen te verwachten zijn natuurlijk.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Boeck536
- stadsweg
Re: 21 juni naar Lille
Het gaat om 30 kilometer extra, ongeveer een kwartier extra dus. Dat kwartier ben je zo kwijt als je via de Antwerpse files rijdt.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maar even kijken naar de andere opties:
Bij de Beverentunnel wordt verkeer bovengronds omgeleid via de Kallosluis, dat levert normaal geen grote problemen op. Maar als er beperkingen zijn bij de Kennedytunnel zal er altijd wel wat uitwijkend verkeer zijn naar de Liefkenshoektunnel. Ik zou me hoe dan ook niet gelijk laten tegenhouden en het wel als alternatief achter de hand houden.
Maar de route via Brussel lijkt me een prima optie. 30 km om is in filevrije omstandigheden maar 15-20 minuten extra, en ik denk dat je bij Antwerpen die vertraging gauw kan oplopen, of je nou in de file wacht voor de Kennedytunnel of tijdens de omweg via de Liefkenshoektunnel. Ik denk dat je op een zaterdagochtend via Brussel weinig problemen kan verwachten.
Aangezien je vanaf Brussel dan over de E429 zal gaan, moet je hoe dan ook aan de westkant van Brussel uitkomen. De A12 is dan geen gekke optie, die heb ik de afgelopen keren dat ik naar Brussels Expo ging ook altijd genomen. Een paar verkeerslichten in Wilrijk en dan nog twee bij Breendonk en Londerzeel. Het is zo'n 9 km korter dan via de E19. Onder de streep zijn beide opties qua reistijd gelijkwaardig, als je lekker op de snelweg wil blijven rijden neem je de E19, vind je die paar verkeerslichten niet erg dan kun je gerust de A12 nemen. Maar als beide routes vrij van incidenten zijn dan ga je op geen van de routes veel tijd winnen of verliezen, dan hangt het vooral van je eigen voorkeur af.
Voor je op de E429 komt zitten er op de N203a in Halle ook nog een paar verkeerslichten. Maar daarna is de E429 doorgaans lekker rustig.
Maar uiteindelijk leidt elke route over Brussel ook langs Antwerpen, en is de omweg langer dan de route via de Westerscheldetunnel. Met die laatste kun je Antwerpen volledig vermijden, én het is vanuit jouw woonplaats maar 20 km om in plaats van de ca. 30 km om via Brussel.
-
Autostrada
- autoweg
Bij file voor de Kennedytunnel slaat deze terug op de R1. Je kunt dan met bestemming A12/E19 eigenlijk betrekkelijk dicht op de Kennedytunnel pas van de R1 af; het scheelt zo'n 3000 meter. Ik zou gewoon via de N62 en dan Belgische R4 gaan (rechtsom via Destelbergen).
Vanaf 9 juli is de A1 door Lille dicht ivm werkzaamheden, in 2023 was dit het geval in noordelijke richting, nu in zuidelijke richting. Verkeer wordt dan omgeleid via de E403 en A27. De werkzaamheden duren t/m 19 augustus. Gelukkig heb jij geen last van die werkzaamheden, bij knooppunt Aalbeke staan er al wel borden voor de omleidingsroute, maar die kun je dus negeren.
Vanaf 9 juli is de A1 door Lille dicht ivm werkzaamheden, in 2023 was dit het geval in noordelijke richting, nu in zuidelijke richting. Verkeer wordt dan omgeleid via de E403 en A27. De werkzaamheden duren t/m 19 augustus. Gelukkig heb jij geen last van die werkzaamheden, bij knooppunt Aalbeke staan er al wel borden voor de omleidingsroute, maar die kun je dus negeren.
-
kees
- expressweg
Ik ga dat weekend met een vriend naar Duinkerken en inderdaad zijn we van plan om de Westerscheldetunnel te nemen en zo Antwerpen te omzeilen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Alleen vraag ik me af die terugslag dat ‘s ochtends rond 9.00 ook al kan voorkomen. Op een zaterdag.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Boeck536
- stadsweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dat is goed om te weten, dank. Ik kan onderweg de verkeersinformatie wel volgen, mijn beslismoment ligt bij knooppunt Markiezaat.
-
poller1
- stadsweg
Je kan ook gewoon door Antwerpen (ofwel via de Noorderlaan, ofwel via de Plantin & Moretuslei, afhankelijk van de drukte aan het Sportpakeis, en via de Bolivartunnel gewoon zonder file door de Kennedytunnel.
Zal misschien niet veel tijdswinst opleveren, maar is toch minder irritant dan de R1-file.
(Maar ik mag dit misschien niet zeggen........
)
Zal misschien niet veel tijdswinst opleveren, maar is toch minder irritant dan de R1-file.
(Maar ik mag dit misschien niet zeggen........
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
De Beverentunnel (verlengde van Kennedytunnel) is wel dicht in zuidelijke richting. Met een omleiding die filegevoelig is. Ik zou de Westerscheldetunnel zeker overwegen, al dan niet op het laatste keuzemoment nabij de A58 naar Zeeland. Ik ben afgelopen zondag via de R1 gereden zuidwaarts, maar op een zondag (zeker als het niet regent) is dan bijna altijd te doen.Boeck536 schreef: zo 15 jun 2025, 21:49zonder werkzaamheden niet op een zaterdagochtend. Maar zodra er een buis van de Kennedytunnel dicht of afgeknepen is, loopt het ook op rustige momenten vast. Ik heb die situatie al eens midden in de nacht meegemaakt. Alles moest over één rijstrook de tunnel door, en we hadden 25 minuten vertraging.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Mijn beslismoment was al om 7.00 toen ik nog thuis was. Toen stond er al een file tot aan Antwerpen-Centrum dus heb ik de route via de Westerscheldetunnel maar genomen. Die was lekker rustig. Later op de dag zag ik dat de Ring tot zo ongeveer Antwerpen-Noord vol stond.Palance schreef: zo 15 jun 2025, 21:52 Dat is goed om te weten, dank. Ik kan onderweg de verkeersinformatie wel volgen, mijn beslismoment ligt bij knooppunt Markiezaat.
Terug ben ik wel via de Kennedytunnel gereden, ik was er even na middernacht, maar richting Nederland was er geen beperking (behalve dan Vmax 90). Richting Gent stond toen ook geen file meer.
Die bordjes heb ik wel gezien, maar die waren nogal klein. Er stonden geen grote aankondigingsborden, of ik moest ze gemist hebben, Dat soort borden over die aanstaande afsluiting stonden er wel na de grens, inclusief een bord in het Nederlands.Autostrada schreef: zo 15 jun 2025, 15:09 Vanaf 9 juli is de A1 door Lille dicht ivm werkzaamheden, in 2023 was dit het geval in noordelijke richting, nu in zuidelijke richting. Verkeer wordt dan omgeleid via de E403 en A27. De werkzaamheden duren t/m 19 augustus. Gelukkig heb jij geen last van die werkzaamheden, bij knooppunt Aalbeke staan er al wel borden voor de omleidingsroute, maar die kun je dus negeren.