Wat is een Rotonde

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peet
zandpaadje

Re: Wat is een Rotonde

Bericht door Peet »

Even een oud topic opschudden:
Als een wegsituatie er uitziet als een rotonde, maar niet is voorzien van bord D01, is het dan een rotonde?
Als het antwoord 'ja' is, dan moet iemand die rechtdoor rijdt richting naar rechts aangeven om de rotonde te verlaten.
Als het antwoord 'nee' is, dan moet iemand die rechtdoor rijdt geen richting aangeven.

Ik zou dit moeten weten, maar ten tijde van mijn rijexamen waren er nog geen wegen......😉
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Vervelende vraag... In de basis zeg ik dat het zonder bord geen rotonde is. Maar...
Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege.
Andersom zijn er ook situaties die GEEN rotonde zijn, maar wel een rotondebord hebben. Waarschijnlijk weet bijna iedereen al wat ik bedoel. ;) https://maps.app.goo.gl/F3inb5auVxoSJcU46
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Niet juridisch, maar misschien helpt het wel: het Nationaal Wegenbestand hanteert bepaalde definities om iets als een rotonde aan te merken.
https://docs.ndw.nu/handleidingen/nwb/n ... -baansoort

De belangrijkste 'regels' volgens het NWB:
* Cirkel- of kluifvormige rijbaan
* Markeringen dat verkeer op de rotondebanen voorrang heeft
* De weggebruiker is in staat om [legaal] een heel rondje te rijden op de rotondebaan zonder die te verlaten
* Een rotonde (als geheel) moet minimaal 3 aansluitende wegvakken hebben.
* Als het rondgaande verkeer op de rotondebaan geen voorrang heeft, wordt het geregistreerd als [normale] rijbaan, ook als er wel een D1 bord aanwezig is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Attietattie
2x5 autosnelweg

Kaaiman schreef: ma 16 jun 2025, 10:42* De weggebruiker is in staat om [legaal] een heel rondje te rijden op de rotondebaan zonder die te verlaten
Dus iedere turborotonde valt af? :roll:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Dit is bijvoorbeeld GEEN rotonde: https://www.google.nl/maps/@52.3757034, ... FQAw%3D%3D

Of dit: https://www.google.nl/maps/@51.1564254, ... FQAw%3D%3D

Hier kun je gewoon links langs de middenverhoging.
Peet
zandpaadje

Bericht door Peet »

Attietattie schreef: ma 16 jun 2025, 10:30 Vervelende vraag... In de basis zeg ik dat het zonder bord geen rotonde is. Maar...
Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege.
een gedragsregel of een ander verkeersteken, de weginrichting ... het richting aangeven bij verlaten rotonde valt daar toch niet onder, lijkt me?
Peet
zandpaadje

Bericht door Peet »

Kaaiman schreef: ma 16 jun 2025, 10:42
* De weggebruiker is in staat om [legaal] een heel rondje te rijden op de rotondebaan zonder die te verlaten
Is van rijstrook wisselen op een 'turbo rotonde' legaal? Lijkt me niet.
Kaaiman schreef: ma 16 jun 2025, 10:42
* Als het rondgaande verkeer op de rotondebaan geen voorrang heeft, wordt het geregistreerd als [normale] rijbaan, ook als er wel een D1 bord aanwezig is.
Nee, nou wordt'ie mooi!🤓
Dus, zelfs al staat er een bord D1, dan hoeft het nog géén rotonde te zijn..?.🥴
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

mavas schreef: ma 16 jun 2025, 11:33 Dit is bijvoorbeeld GEEN rotonde: https://www.google.nl/maps/@52.3757034, ... FQAw%3D%3D
Mooie springschans in een racebaan.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Peet schreef: ma 16 jun 2025, 11:45 Dus, zelfs al staat er een bord D1, dan hoeft het nog géén rotonde te zijn..?.🥴
Klopt, want op een rotonde heeft het rondrijdende verkeer altijd voorrang. Is er geen sprake van voorrang voor het rondrijdende verkeer, dan betreft de weginrichting een verkeersplein en had het bord :C4: C4 gebruikt moeten worden.

Overigens, een verkeersplein is een weginrichting waarbij rechts om een middenpunt gereden moet worden om linksaf te kunnen slaan. Binnen de categorie verkeerspleinen zijn er dan weer specifiekere aanduidingen, zoals voorrangsplein en rotonde. Alleen voor rotonde moet :D1: gebruikt worden, alle overige inrichtingen C4.

Bij een ongeregeld verkeersplein zoals in Nijmegen heeft rechts voorrang.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

De gestelde vraag kan je vanuit verschillende contexten benaderen en ik benader het vanuit een juridische context.

Het RVV 1990 kent sinds 1999 het begrip rotonde. Dit begrip wordt met name gebruikt in paragraaf 18 en de daarin opgenomen artikel 47 en 48 alsmede bij de borden :D1: en :J9:.

Voor 1999 werd bij deze artikelen en de omschrijving van de borden het begrip 'verkeersplein' gebruikt. Dit werd aangepast naar aanleiding van in 1997 tussen verschillende overheden gemaakte afspraken om onder meer infrastructuur te verbeteren en verkeersregels en verkeerstekens aan te passen. Deze afspraken hebben bijvoorbeeld ook geleid tot het concept Duurzaam Veilig. Meer specifiek ten aanzien van rotondes is afgesproken beter aan te sluiten op de terminologie zoals in de praktijk meestal wordt gebruikt en te komen tot een een uniforme voorrangsregeling op rotondes.

Platgeslagen kan je stellen dat juridisch sprake is van een rotonde wanneer een bord :D1: wordt gebruikt. Wordt dit bord niet gebruikt, dan is is geen sprake van een rotonde, maar van een verkeersplein, voorrangsplein of wat dan ook. Die laatste termen komen echter niet in RVV 1990 voor en zijn denk ik formeel niet verder juridisch geformuleerd.
Peet
zandpaadje

Bericht door Peet »

Got it. Dankuwelzeerbeleefd.
Dus als we onderstaande (historische) streetview post bekijken, dan was 'vroeger' rechtdoor ... gewoon rechtdoor en dan is 'nu' rechtdoor verkeer afslaand, van de rotonde.
Niet simpel.
Davy schreef: vr 13 dec 2013, 10:18 En dan heb je ook nog zoiets... Rotonde of niet? Je zou zeggen van wel, maar toch...
http://goo.gl/maps/kN4LV
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peet schreef: ma 16 jun 2025, 15:02 Got it. Dankuwelzeerbeleefd.
Dus als we onderstaande (historische) streetview post bekijken, dan was 'vroeger' rechtdoor ... gewoon rechtdoor
Dat zou ik ook denken, maar het gekke is dan weer dat je wel van alle richtingen voorrang moet geven. Heel verwarrend met die :D2:, gelukkig staat er nu een :D1:.
Peet
zandpaadje

Bericht door Peet »

Coen Tunnel schreef: ma 16 jun 2025, 15:33
Peet schreef: ma 16 jun 2025, 15:02 Got it. Dankuwelzeerbeleefd.
Dus als we onderstaande (historische) streetview post bekijken, dan was 'vroeger' rechtdoor ... gewoon rechtdoor
Dat zou ik ook denken, maar het gekke is dan weer dat je wel van alle richtingen voorrang moet geven. Heel verwarrend met die :D2:, gelukkig staat er nu een :D1:.
Je moet inderdaad voorrang geven, maar niet omdat het een rotonde is. Je moet voorrang geven omdat er haaietanden op de weg staan.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Voorrang aan wie dan? Ja, ik weet wat de bedoeling is, maar verkeersregeltechnisch? De borden :D2: impliceren een middeneiland en geen rotonde. Zoals jij zegt: dan was 'vroeger' rechtdoor ... gewoon rechtdoor en dan is 'nu' rechtdoor verkeer afslaand, van de rotonde.

De borden :D2: impliceren ook dat als je rechtdoor rijdt je geen richting hoeft aan te geven, en dat als je linksaf slaat je pas ergens op het middeneiland richting naar links hoeft aan te geven. Want, het is geen rotonde, maar een middeneiland. De haaientanden impliceren dat de kruisende weg voorrang heeft, en niet dat er eenrichtingsverkeer om het middeneiland is - wat er feitelijk wel is. Want ook kruisend verkeer moet voorrang geven. Als het geen rotonde is, maar een middeneiland, betekent dat eigenlijk iedereen elkaar voorrang moet geven.

In plaats van borden :D2: hadden natuurlijk borden :C4: moeten worden gebruikt als je het om wat voor reden dan ook niet als rotonde wilde kenmerken.
peter51
stadsweg

Bericht door peter51 »

Attietattie schreef: ma 16 jun 2025, 10:30
Andersom zijn er ook situaties die GEEN rotonde zijn, maar wel een rotondebord hebben. Waarschijnlijk weet bijna iedereen al wat ik bedoel. ;) https://maps.app.goo.gl/F3inb5auVxoSJcU46
Tja, we hebben in Nijmegen drie van deze rotondes ... ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Attietattie
2x5 autosnelweg

peter51 schreef: di 17 jun 2025, 7:27Tja, we hebben in Nijmegen drie van deze rotondes ... ;-)
:wijsvinger:
Stone1988
zandpaadje

Bericht door Stone1988 »

Beste, als een bord aan de zijkant aangeeft (100 meter voor de rotonde) dat je een rotonde nadert, op de rotonde een bord D1 ziet. Jij als bestuurder vervolgens de rotonde oprijdt en halverwege ineens niet rond kan rijden waardoor je over een enorme drempel heen knalt omdat je niet meer kan remmen. Wat is dit dan voor situatie en verkeerd beeld wat gegeven is door de borden? Door de borden krijg je enorme verwarring en verwarring op de weg lijkt mij verkeersonveilig. Ik zou graag fotos willen delen zodat jullie het konden zien maar zou niet weten hoe dat hier moet.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Welkom op dit forum.

Kunt u een linkje van Google Maps sturen waar dit heeft plaatsgevonden? We hebben hier leden uit heel Nederland, dus mogelijk is de situatie bekend of kan er zelfs iemand even gaan kijken. Let op: regelmatig komen hier mensen omdat ze overtuigd zijn van hun gelijk en vertrekken ze stampvoetend omdat de leden hier een andere mening hebben. Ga er vanuit dat we hier redelijk objectief zijn en we naar eer en geweten antwoord geven.

Als u foto's hebt, even via Imgur bijvoorbeeld uploaden. Als u hier dan een linkje plaatst, is er vast wel iemand bereid ze op de juiste manier hier te plaatsen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

In Ede wilden ze plakstroken (van die korte, venijnige drempels dus) toepassen bij de aanpassingen van de rotonde Zandlaan X Bennekomseweg.
Naar mijn weten liggen die er niet, de verhoogde stroken wel, om voertuigen te 'dwingen' haakser op het fietspad uit te komen, voor een betere kijkhoek (denk ik).

2e afbeelding in onderstaande link.

https://archive.ph/CafoE
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Daar krijg ik een beveiligingsmelding op. Bovendien denk ik dat jij wel weet hoe je hier een afbeelding kunt plaatsen?
Stone1988
zandpaadje

Bericht door Stone1988 »

Beste, bedankt voor het welkom heetten. Ik probeer het dan even zo. Ik heb een video gemaakt en op TikTok geplaatst omdat niemand mij kan vertellen wat hier nu fout is. Ik heb enorme schade aan mijn auto, dat is 1 ding wat zeker is. En dat is omdat er duidelijk wordt aangegeven dat er een rotonde is. Ook op maps zie je eigenlijk dat de rotonde doorloopt en niet als druppelvorm wordt weergegeven. Op de bebording staat ook duidelijk een rondje aangegeven. Hopelijk kunnen jullie het via deze link goed zien. https://vm.tiktok.com/ZNd9skLGq/
Verder stuur ik ook nog even de maps locatie:https://maps.app.goo.gl/Mptt3tY4DWekaQp57?g_st=aw
Het is iedergeval een enorme verwarring wat er wordt aangegeven, de navigatie geeft ook aan dat je rond kan rijden, plus de borden op de weg en op de rotonde. Daarnaast heb ik uitgezocht hoeveel soorten rotondes er zijn en overal kom ik uit op dat ik schade heb geleden door slechte aanwijzingen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

:D1: geeft de verplichte rijrichting aan en zegt niets over de lay-out van de rotonde.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Stone1988 schreef: wo 06 aug 2025, 3:09 Beste, bedankt voor het welkom heetten. Ik probeer het dan even zo. Ik heb een video gemaakt en op TikTok geplaatst omdat niemand mij kan vertellen wat hier nu fout is. Ik heb enorme schade aan mijn auto, dat is 1 ding wat zeker is. En dat is omdat er duidelijk wordt aangegeven dat er een rotonde is. Ook op maps zie je eigenlijk dat de rotonde doorloopt en niet als druppelvorm wordt weergegeven. Op de bebording staat ook duidelijk een rondje aangegeven. Hopelijk kunnen jullie het via deze link goed zien.
Het enige wat duidelijk is, is dat de bewegwijzering en het bord D1 :D1: op deze locatie verwarrend zijn. De bewegwijzeringslayout geeft aan dat er twee separate, standaardrotondes volgen, welke beide volledig rondgereden kunnen worden. In de praktijk ligt er een bottonde en is het eigenlijk (net zoals een ovonde) één lange rotonde. Het bord D1 geeft slechts de verplichte rijrichting weer, maar zou je door de pijlen ook kunnen interpreteren als een situatie waarbij je rond kunt rijden. Dat klopt feitelijk wel, alleen niet zoals je normaal gewend bent op een standaardrotonde. Aan het bord D1 ligt het dus niet. De bewegwijzering is verwarrend, maar ik weet niet of je daar qua aansprakelijkheid voor de wegbeheerder iets uit zou kunnen halen...

Daarnaast lijkt mij de gereden snelheid op een rotonde altijd vrij laag te liggen, zo tussen de 25 en 35 km/h. Daarbij mag je dan ook verwachten dat een bestuurder meer dan genoeg tijd heeft om te reageren op een onverwachte situatie en daarmee schade te voorkomen. Dat dit hier niet gelukt is en er zelfs sprake zou zijn van forse schade, kan betekenen dat in dit geval ook de bestuurder iets te verwijten valt. Immers: ondanks alle borden langs de weg wordt ook van de bestuurder verwacht zijn ogen open te houden en te anticiperen op de situatie die hij treft.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Wacht, je dacht dat de rotonde helemaal rond te rijden was en je bent over de verhoging gereden? Sorry, maar dat is echt je eigen schuld.
Als je een document kunt vinden waarin staat dat een rotonde altijd rond en altijd 360 graden doorrijdbaar moet zijn dan hoor ik het graag.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Zelfs als verkeersborden en/of bewegwijzering onduidelijk zijn, dan is het toch duidelijk dat je hier niet overheen moet rijden? Dat is gewoon een stukje eigen inzicht en vooral eigen verantwoordelijkheid.
https://maps.app.goo.gl/SMaTVvvhzMP7GXtaA

Edit - SV-beelden van juli!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Egbert schreef: wo 06 aug 2025, 8:39 Wacht, je dacht dat de rotonde helemaal rond te rijden was en je bent over de verhoging gereden? Sorry, maar dat is echt je eigen schuld.
Als je een document kunt vinden waarin staat dat een rotonde altijd rond en altijd 360 graden doorrijdbaar moet zijn dan hoor ik het graag.
Maar dat is wel wat de meeste mensen verwachten bij een rotonde.

(En soms wil je kunnen keren als je een keer ergens verkeerd gereden bent.)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Er kan ook een motorrijder op zijn gat gegaan zijn. Dat zie je dan ook niet?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik vind het vooral verwarrend dat zowel bebording als navigatie de rotonde verkeerd aangeven en snap wel dat je dan op iets heel anders anticipeert, zeker in omstandigheden waarbij het zicht niet optimaal is.. Beide lijken elkaar te bevestigen, maar doen dat niet.

Echter, de bebording in dit soort situaties is volgens mij standaard en de weginrichting is ook niet dermate afwijkend of onduidelijk dat de weggebruiker geen idee meer heeft wat van hem/haar verwacht wordt. Dus het lijkt dat vooral de bestuurder hier blaam treft, en in mindere mate ook de kaartenmaker.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Durashift schreef: wo 06 aug 2025, 1:32 In Ede wilden ze plakstroken (van die korte, venijnige drempels dus) toepassen bij de aanpassingen van de rotonde Zandlaan X Bennekomseweg.
Naar mijn weten liggen die er niet, de verhoogde stroken wel, om voertuigen te 'dwingen' haakser op het fietspad uit te komen, voor een betere kijkhoek (denk ik).

2e afbeelding in onderstaande link.

https://archive.ph/CafoE
Jemig, dingen ze mee naar de eerste prijs in de wedstrijd 'Ontwerp een turborotonde die aan zo min mogelijk ontwerprichtlijnen voldoet'? :ziek:
Stone1988
zandpaadje

Bericht door Stone1988 »

Beste, bedankt voor jullie begrip en antwoorden. Zoals een van jullie zegt. De bebording langs de kant van de weg geeft duidelijk een rondje aan. De maps locatie en maps navigatie geeft ook duidelijk een rondje aan wat te zien is onderaan de video. Hier is nog niet te zien dat het ovaal is wat bij veel ovondes/rotondes wel het geval is. Kortom de bebording geeft verkeerde info door. D1 bord specificatie geeft duidelijk aan dat het een rotonde is. De specificatie van een rotonde geeft duidelijk aan dat je er rond kan rijden. Dat kan hier dus niet! Ik heb fotos en videos van andere rotondes die wel goed zijn aangegeven met bijvoorbeeld een half rondje (omdat je er niet rond kan rijden) en zo zou het moeten zijn. Als er een motor op de weg ligt of een auto ineens voor je remt zijn allemaal aspecten en onvoorziene omstandigheden waar je nog op kan anticiperen (als je een goede chauffeur bent) en wellicht geeft diegene al alarmlichten/remlichten etc aan om een probleem te voorkomen. Het zou mooi wezen als dit ineens op een bord staat dat er een ongeluk is gebeurt, echter gebeurt dit alleen bij snelwegen. En is dit geval is het zo erg dat het rondje op het bord niet klopt zodat je als bestuurder al weet dat je rond kan rijden. Dit is hetzelfde als je een straat inrijdt maar ineens niet meer door kan rijden of ergens in de blubber rijdt of tegen een muur aanzit. (Dan moet hier een bord geplaatst worden dat de straat doodlopend is). Ik zou graag willen weten wie hier advocaat is of echt alles van de wegen afweet. Op de video is zelfs te zien dat er 2 remsporen opstaan van een ander. Er zijn hier veel vaker ongelukken gebeurt. Met 30km per uur kan je niet meer uitwijken, dan knal je er al overheen.