Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
Als elders gezegd ik ben trots op de nieuw(st)e Waalse (afrit/snelweg)bewegwijzering. Wat dat het betreft over afritnummer, kruisend wegnummer en afstandsaanduiding/pijl het staat op één regel op plaats. Conformeren aan Frankrijk dat trouwens doen ze al heel lang, goede omvang, goede zichtlijnen, goed wit/blauwvlak.
Wallonië is op de goede weg.
Wallonië is op de goede weg.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik vind de nieuwe Waalse bewegwijzering opzich ok. Inderdaad een beetje klein mais bon, het kan altijd nog slechter. Persoonlijk vind ik die drie indicaties op één lijn eigenlijk wel leuk.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op ma 23 jun 2025, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Of waarom niet nog een stap verder gaan? Pourquoi pas?Pino schreef: ma 23 jun 2025, 18:44Maar je een beetje conformeren aan bijvoorbeeld Frankrijk qua zichtlijnen, wit/blauwvlak en dergelijke zou een minimum zijn.
- SPOILER: TOON
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mijn afdronk van de Waalse snelwegbewegwijzering is dat ze zich sterk door Frankrijk hebben laten inspireren, om hetzelfde met een kleinere lettergrootte, smallere borden en veel minder vaak verhoogd opgehangen uit te voeren. Het gebruik van wit als achtergrondkleur op de meeste borden en het kapitaalschrift zijn dan gelukkig niet overgenomen.Joshua schreef: ma 23 jun 2025, 19:16 Conformeren aan Frankrijk dat trouwens doen ze al heel lang, goede omvang, goede zichtlijnen, goed wit/blauwvlak.
Maar ja, wat in Frankrijk de regel is, kun je zo nalezen in de Instruction Interministérielle sur la Signalisation Routière. Wat in Wallonië regel is, moet je raden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 jun 2025, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Joshua
- autoweg
Vergelijking tussen Wallonië en Vlaanderen werd hier ergens ooit door Snelwegfreak geplaatst, het voorbeeld het toekomstig bewegwijzeren van Waalse afritten.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ze veranderen gewoon wel eens wat in Wallonië, vaker dan in Vlaanderen heb ik de indruk. Een paar jaar geleden werd de bewegwijzering langs de N 58 als 'trots' gepresenteerd zijnde de nieuwe Waalse standaard voor bewegwijzering van snelwegen en expresswegen:
https://maps.app.goo.gl/V9wSLjdUkTGvyRHq8
Het heeft wel wat weg van het voorbeeld dat Snelwegfreak hier boven aanhaalt.
Het zal wellicht te maken hebben met de betrokken wegendiensten; hier op de N 58 vind ik de bewegwijzering wel gaan. Maar bijvoorbeeld bij Charleroi (R 9) niet en ook op andere plaatsen in Wallonië raken ambtenaren wel eens te enthousiast over hun eigen denkbeelden. Hier een mooi voorbeeld van waar ze totaal de mist in gegaan zijn:
https://maps.app.goo.gl/j98MQBbZcQwPez6d7
Het heeft wel wat weg van het voorbeeld dat Snelwegfreak hier boven aanhaalt.
Het zal wellicht te maken hebben met de betrokken wegendiensten; hier op de N 58 vind ik de bewegwijzering wel gaan. Maar bijvoorbeeld bij Charleroi (R 9) niet en ook op andere plaatsen in Wallonië raken ambtenaren wel eens te enthousiast over hun eigen denkbeelden. Hier een mooi voorbeeld van waar ze totaal de mist in gegaan zijn:
https://maps.app.goo.gl/j98MQBbZcQwPez6d7
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
SAN RED
- verkeersader
N62 nog in dezelfde Lhoogte als 11 afritnummer, en je hebt mooi Waals portaalbord. Omdat dat N62 in smalschrift toch echt niet goed oogt. (of is het wel in smalschrift?)
Laatst gewijzigd door SAN RED op ma 23 jun 2025, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Typisch wat je krijgt zonder gepubliceerde richtlijn en met gedecentraliseerde uitvoering. Maar uiteindelijk benadert het wel redelijk wat je al langere tijd ziet in Wallonië. Zaken als de totale freak-out van Charleroi op de R9 vormen toch wel heel duidelijk de uitzondering die de regel bevestigt.Vinny schreef: ma 23 jun 2025, 20:00 Ze veranderen gewoon wel eens wat in Wallonië, vaker dan in Vlaanderen heb ik de indruk. Een paar jaar geleden werd de bewegwijzering langs de N 58 als 'trots' gepresenteerd zijnde de nieuwe Waalse standaard voor bewegwijzering van snelwegen en expresswegen:
Voor de uitvoering van het afritnummer, met ovaal en afritsymbool, is ergens in de afgelopen jaren specifiek de wissel aangekondigd. Het voornaamste wat je ziet verspringen -tussen afritten van de N58 al- is of het kruisende wegnummer op een ruiter wordt gezet of tussen afritnummer en afstandsaanduiding/pijl op het witte paneel. De trend lijkt naar dat laatste te neigen, wat in mijn optiek zeer gedrongen witte panelen oplevert - want breder worden ze er niet voor gemaakt. Een heel grote hoeveelheid veranderingen zie ik daar niet. Waar ikzelf dan nerveuzer van wordt is de totale inconsistentie wanneer je cursief gebruikt. Maar dat punt speelt niet alleen op Waalse autosnelwegen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 jun 2025, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Je zou de wegnummers inderdaad nog iets kunnen verkleinen, maar dat hoeft niet. Beide velden zijn nu even hoog.
Er staat niets in smalschrift. Alles is het standaard, brede schrift.
Met kleinere wegnummervelden ziet het er nog wel wat beter uit:

-
SAN RED
- verkeersader
Oké. Dan was dat gezichtsbedrog, doordat de '6' en '2' zo dicht tegenaan zit. Was aan het twijfelen.
Overigens wel mooi gedaan. Past perfect bij Waalse bww.
Overigens wel mooi gedaan. Past perfect bij Waalse bww.
Ik vind het beter. Vooral het nr. N62.Snelwegfreak schreef: ma 23 jun 2025, 20:17 Met kleinere wegnummervelden ziet het er nog wel wat beter uit:
-
Joshua
- autoweg
ik had het toen niet goed begrepen: blijkbaar is dat dus een of andere vergissing.Pino schreef: ma 23 jun 2025, 19:50Er is hier met trots verkondigd dat Wallonië dus in beginsel niet meer aan portaalbewegwijzering doet. Dus krijg je een gecentreerd bord in de berm. En niet in SNV 400, maar naar ik vermoed 300.
Wallonië is er de gewoonte om na de overstap 2020 naar de nieuwe afritaanduiding deze dus zo altijd te gaan aanduiden en sindsdien nooit meer anders, ergens staat er dus zo een niet publiek document met beschrijving: hoe, waar, wanneer, wat.Pino schreef: ma 23 jun 2025, 19:50 Maar ja, wat in Frankrijk de regel is, kun je zo nalezen in de Instruction Interministérielle sur la Signalisation Routière. Wat in Wallonië regel is, moet je raden.
Alle witte borden staan onderaanJoshua schreef: ma 23 jun 2025, 19:58 Vergelijking tussen Wallonië en Vlaanderen werd hier ergens ooit door Snelwegfreak geplaatst, het voorbeeld het toekomstig bewegwijzeren van Waalse afritten.
Kijk hier maar eens naar: viewtopic.php?p=1256063&hilit=https%3A% ... G#p1256063.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik ga geregeld al eens naar klanten in het Waals Gewest, jaarlijks naar festivallen, Ardennenweekend... Ik kom er genoeg om een conclusie te kunnen maken; de borden zijn vaak te klein, oud en versleten, inconsistent...Joshua schreef: ma 23 jun 2025, 18:36België ging ook over van lichtbakken naar iets anders, soms uitgezonderd de portaalbewegwijzering, zowel in Vlaanderen alsook in Wallonië.
Jij komt/rijd daar ook bijna nooit in Wallonië. Waardat inhaalbewegingen aan de gang zijn.Wimpie25 schreef: ma 23 jun 2025, 18:16
Als ik Wallonië rondrij, zie ik net steeds kleiner wordende reflecterende borden op autosnelwegen, terwijl ze in Vlaanderen steeds verder staan in verhouding tot de klassieke lichtbakken. Zie maar naar Antwerpen, of de portalen op het OWN.
-
Joshua
- autoweg
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 23 jun 2025, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Hoe aardig ik die vergelijking, en bijbehorende stelling dat de twee gewesten niet heel ver uiteen lopen, ook vind: dit doet geen recht aan de kleine bordomvang die Wallonië prefereert. En dat is meer dan bordomvang langs de lijn “Vlaanderen heeft nog wel vorkborden”, het komt in het bijzonder terug in de lettergrootte. Anders gezegd: ik had het systeem van Wallonië best goed gevonden als er groter was uitgevoerd, en er voortvarender hoog was opgehangen. En de bermborden ook wat breder waren gemaakt om beter op te vallen.Joshua schreef: ma 23 jun 2025, 21:08Alle witte borden staan onderaanJoshua schreef: ma 23 jun 2025, 19:58 Vergelijking tussen Wallonië en Vlaanderen werd hier ergens ooit door Snelwegfreak geplaatst, het voorbeeld het toekomstig bewegwijzeren van Waalse afritten.
Kijk hier maar eens naar: viewtopic.php?p=1256063&hilit=https%3A% ... G#p1256063.
Maar goed: er is hier iemand die post na post vertelt dat de nieuwe Waalse borden dat niet meer hebben. Kom maar door met de foto’s.
Overigens vind ik de combinatie afritnummer/wegnummer/afstand op één regel leiden tot wat priegelige resultaten, die ook vaak leidt tot de inzet van smalschrift. Afslaand wegnummer op ruiter gaf evenwichtiger bord in mijn optiek. Drie eerder grafische elementen naast elkaar op één regel komt ook al snel druk over. Andere landen met een enigszins vergelijkbaar systeem (Frankrijk, Spanje) doen dit niet voor niets anders.
-
SAN RED
- verkeersader
Hoe meer ik het Waalse en Vlaamse ontwerp zie, hoe meer ik eigenlijk een combinatie wil van beide in één ontwerp. BBD... Dat heb ik al is aangehaald denk ik.
-
Joshua
- autoweg
Letterlijk in Spanje en Frankrijk staat het afritnummer/pijl/afstand ook naast elkaar, met het verschil in Wallonië is daar dan nog een wegnummer aan toegevoegd( bij het 0-meter bord). Het kan nu eenmaal anders, dat is dan zo om mee om te gaan.Pino schreef: ma 23 jun 2025, 21:27 Overigens vind ik de combinatie afritnummer/wegnummer/afstand op één regel leiden tot wat priegelige resultaten, die ook vaak leidt tot de inzet van smalschrift. Afslaand wegnummer op ruiter gaf evenwichtiger bord in mijn optiek. Drie eerder grafische elementen naast elkaar op één regel komt ook al snel druk over. Andere landen met een enigszins vergelijkbaar systeem (Frankrijk, Spanje) doen dit niet voor niets anders.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zoiets?SAN RED schreef: ma 23 jun 2025, 21:33 Hoe meer ik het Waalse en Vlaamse ontwerp zie, hoe meer ik eigenlijk een combinatie wil van beide in één ontwerp. BBD... Dat heb ik al is aangehaald denk ik.
Aankondigingsbord: Waalse bord is te klein met alles op twee regels gepropt. Vlaamse heeft een wat aparte ruimtelijke indeling, maar heeft die kritische massa wel. Ik zou gaan voor iets met drie regels gecentreerd onder elkaar. Afritsymbool dan vermoedelijk handiger dan oude Belgische kleurvlak.
800m en uitsmijter: Waalse stijl maar dan afslaand wegnummer op eigen regel. Ruimer uitvoeren dan in Wallonië gebruikelijk.
400/500m: als aankondigingsbord. Men kan er ook extra info op zitten en er een servicebord van maken.
Resteert met het wegvallen van vorkborden hoe in voorkomend geval zonder compleet portaalbord de doorgaande richting aan te geven. Daar heeft geen van beide gewesten nu een goed antwoord op.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Snelwegfreak schreef: ma 23 jun 2025, 16:51 De materialisatie of uitvoering (inwendig verlicht of retroreflecterend) zou geen enkele invloed moeten hebben op hoe groot een bord of de letterhoogte wordt.
In theorie niet, in de de praktijk wel, omdat lichtbakken een vast formaat hebben. Dat heeft uiteraard gevolgen op het bordontwerp. En in dit geval een positief gevolg. Reflecterende bewegwijzering wordt meestal kleiner uitgevoerd. Met uitzondering van Antwerpen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 23 jun 2025, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik zou 400 meter wel tamelijk laat vinden om nog extra informatie te geven.Pino schreef: ma 23 jun 2025, 21:53 400/500m: als aankondigingsbord. Men kan er ook extra info op zitten en er een servicebord van maken.
Resteert met het wegvallen van vorkborden hoe in voorkomend geval zonder compleet portaalbord de doorgaande richting aan te geven. Daar heeft geen van beide gewesten nu een goed antwoord op.
En hoeveel voegt informatie over de rechtdoorrichting nog toe? Welke informatie wil je dan geven? Volgende afrit, hoofddoel, alleen het doorgaande wegnummer? Of gewoon niets.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Voor wat het dan nog waard is: je hebt in Frankrijk een regel dat tenminste eens in de vijf afritten een rechtdoorverwijzing verplicht is. Lijkt mij overbodig wanneer je wél afstandenborden plaatst, maar die gedachte bestaat dus.
Wat betreft serviceborden op 400 meter: ik snap je gedachte dat het laat is, maar het gaat ook om inherent minder belangrijke doelen. Misschien dat 500 dan beter is. Gaat er mij vooral om dat ik dat huidige 400/500m-bord eigenlijk niet veel waarde toe vind voegen. Behalve wellicht dat het je een beetje scherp houdt in de 800 meter tussen laatste voorwegwijzer en uitsmijter.
-
Joshua
- autoweg
Er is nog altijd kans op plaatsing(en) van hooghangende verlichte wegwijzers als uitsmijtborden: bijna alle verlichte wegwijzers werden weggehaald behalve de oude uitsmijtborden na de vernieuwingen van vooraankondigingsborden( na 1 September 2020).
Bij Mons staan nieuwe nog portaalwegwijzers onder andere één dynamische: https://www.google.com/maps/@50.4607454 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4604731 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4625804 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4624094 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4620574 ... FQAw%3D%3D.
Snelwegfreak schreef: ma 23 jun 2025, 19:45Of waarom niet nog een stap verder gaan? Pourquoi pas?Pino schreef: ma 23 jun 2025, 18:44Maar je een beetje conformeren aan bijvoorbeeld Frankrijk qua zichtlijnen, wit/blauwvlak en dergelijke zou een minimum zijn.
Uiteindelijk komt het zo ongeveer op hetzelfde neer als wat dat men nu zou doen met portaal. Behalve dan de omwisseling van blauw & wit bord en de doelen niet links uitgeleind / maar centraal.Snelwegfreak schreef: ma 23 jun 2025, 20:17Je zou de wegnummers inderdaad nog iets kunnen verkleinen, maar dat hoeft niet. Beide velden zijn nu even hoog.Er staat niets in smalschrift. Alles is het standaard, brede schrift.
Met kleinere wegnummervelden ziet het er nog wel wat beter uit:
![]()
Bij Mons staan nieuwe nog portaalwegwijzers onder andere één dynamische: https://www.google.com/maps/@50.4607454 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4604731 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4625804 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4624094 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4620574 ... FQAw%3D%3D.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 24 jun 2025, 0:34, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat is toch niet mijn ervaring, buiten de Brusselse ring zijn alle reflecterende borden op autosnelwegen even groot of zefls groter dan hun inwending verlichte voorgangers.Alfa schreef: ma 23 jun 2025, 22:16Snelwegfreak schreef: ma 23 jun 2025, 16:51 De materialisatie of uitvoering (inwendig verlicht of retroreflecterend) zou geen enkele invloed moeten hebben op hoe groot een bord of de letterhoogte wordt.
In theorie niet, in de de praktijk wel, omdat lichtbakken een vast formaat hebben. Dat heeft uiteraard gevolgen op het bordontwerp. En in dit geval een positief gevolg. Reflecterende bewegwijzering wordt meestal kleiner uitgevoerd. Met uitzondering van Antwerpen.
Een goed voorbeeld.
https://www.google.com/maps/@50.8619253 ... FQAw%3D%3D
En dit had vroeger met lichtbakken nooit gekund.
https://www.google.com/maps/@50.8619253 ... FQAw%3D%3D
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kijk je naar de gewone vorkborden, hier wel een aardige plek waar je in de Streetview-geschiedenis een "voor en na" kunt krijgen van een gewoon vorkbord. Dat scheelt inderdaad nog niet zo veel, misschien een klein beetje in de breedte, maar dat is het dan wel. Ik vind dat ook niet zo raar: lichtbakken mogen niet de flexibiliteit hebben gehad om ze even een beetje hoger of lager te maken, maar uiteindelijk zijn de standaardmaten natuurlijk wel tot stand gekomen met het idee dat het op de meeste plekken zonder gedoe zou passen. En een gewone afrit -één à twee rechtdoordoelen en meestal iets van twee afslaande doelen- laat zich prima standaardiseren. Alleen bij afritten met maar één rechtdoordoel en één afslaand doel zal logischerwijs de lichtbak een zee van blauwvlak hebben opgeleverd, die nu op de retroflecterende borden weggesneden kan worden.
Maar goed, Wallonië dus - regio zonder vorkborden in hun standaard afritbewegwijzering...
-
Joshua
- autoweg
Behalve aan afritten met voorbeeld: bis, ter, a, b, c, d, daar gaan ze nog gebruik maken van vorkborden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
E42 afritten 23/23bis: blauw bord met de doelen van de opvolgende afritten, geen rechtdoordoel.
E42 afritten 18/18bis: hetzelfde, maar andere pijlvorm.
E411: afritten 20/20bis/20ter: doelen zonder afstandsaanduiding per afrit, wél rechtdoordoelen (en een wat apart wegnummer rechtdoor).
E40 afrit 36/36bis: wit aankondigingsbord met afritnamen en afstanden per afrit. Maar vervolgens gevolgd door losse borden voor beide afritten die niet verwijzen naar de volgende. Nergens rechtdoordoelen.
En dan heb je nog de korte opeenvolgingen die geheel "normaal" zijn bewegwijzerd, zonder zo'n wit aankondidingsbord of een vorkbord. Bijvoorbeeld E25 afritten 48/48bis.
-
Joshua
- autoweg
Moeten nog allemaal worden vernieuwd, behalve die van de E411/A4 die zijn ondertussen vernieuwd, daar bij is gebruik gemaakt van losse borden voor alle afritten die alsook verwijzen naar de volgende.
Alles zonder afritsymbool is oud.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Joshua
- autoweg
Het vergelijkingsvoorbeeld van Snelwegfreak:
Snelwegfreak schreef: in Zelfgemaakte wegwijzers - België:
Het is op die manier sinds 1 September 2020, dus dan staat er ergens zo een niet publiek gepubliceerd document met instructies. Zelfs tijdelijke zijn met afritsymbool.
Snelwegfreak schreef: in Zelfgemaakte wegwijzers - België:
Het 1500 en 500 m bord links en rechts; het 0 m bord is omgewisseld: blauw bovenaan en wit onderaan.( 500 m bord links is rechtopstaand rechthoek.)Snelwegfreak schreef: do 09 mar 2023, 18:20
- TOEVOEGING
- EDIT: Oké, "amper" is misschien iets overdreven, maar zo héél verschillend zijn ze ook weer niet:
Het is op die manier sinds 1 September 2020, dus dan staat er ergens zo een niet publiek gepubliceerd document met instructies. Zelfs tijdelijke zijn met afritsymbool.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Staat er op het 500 meter bord van Wallonië niet tegenwoordig ook een platte naar rechts wijzende pijl? Beetje zoals deze hier in de middenberm, maar dan natuurlijk met modern afritsymbool.
Dat zou het bord in ieder geval wat meer kritische massa geven.
Dat zou het bord in ieder geval wat meer kritische massa geven.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat weet dus eigenlijk niemand. Er zijn al zoveel nieuwe standaarden voorbij gekomen...Pino schreef: di 24 jun 2025, 18:22Maar wat is/wordt dan de standaard? Is er een afrit die daar al van is voorzien en die op Streetview staat? Onderscheid groen-geel afritnummer of afritsymbool boeit daarbij even niet - het gaat me om kleur en de gegevens op het bord.