[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Robbert297
expressweg

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Robbert297 »

Doet me denken aan deze situatie op de Eendrachtsbrug in Groningen: https://www.google.com/maps/@53.2140345 ... FQAw%3D%3D
Слава Україні
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Wat foto's van de werkzaamheden vandaag vanaf de 15e verdieping:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Olijf22
zandpaadje

Bericht door Olijf22 »

Hallo
Ik ben nieuw hier. Hopelijk plaats ik dit bericht goed hier. Volgens anwb.nl is de A4 links dicht vanaf Badhoevedorp. Als ik op Google Maps kijkt, lijkt er wel verkeer te zitten tussen Badhoevedorp en Nieuwe Meer. Iemand enig hoe dat zit?
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Google Maps is daar niet betrouwbaar genoeg voor, die loopt soms achter of denkt dat het werkpersoneel een file is bijvoorbeeld. Maar in dit geval lijkt https://dashboard.wegstatus.nl/dashboard/nederland (NDW laag aanzetten) te bevestigen dat de weg nog open is. Wel lijkt het vanaf de A4 bij knp Badhoevedorp en vanuit de A9 Amstelveen wel al dicht te zijn.
Olijf22
zandpaadje

Bericht door Olijf22 »

Aha. Dank voor de reactie.
Een handige website ook!
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De verbindingsboog vanaf de A9 vanuit Haarlem naar de A4 richting de Nieuwe Meer is wel open, las ik in het Infrastructuur draadje over A'dam.
Olijf22
zandpaadje

Bericht door Olijf22 »

Dat klinkt wel logisch. Er staat me teveel file om het echt te gaan bekijken :rofl2:
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Dit lijkt de situatie te zijn: Bij knooppunt Badhoevedorp kun je van de A9 vanuit Haarlem de A4 nog op (vanuit Amstelveen en vanuit Hoofddorp kan dit niet). Bij knooppunt de Nieuwe Meer kun je dan zowel richting de Coentunnel als richting aansluiting Oud-Zuid (afrit 8). Tussen afrit 8 en afrit 9 is de weg volledig dicht. Bij afrit 9 kun je vanuit de RAI de A10 op en moet je dan bij knooppunt Amstel verplicht richting Utrecht rijden. Dan is de A10 weer dicht tot de oprit van afrit 13. Van daar uit kun je bij knooppunt Watergraafsmeer alleen de A10 volgen en niet afslaan naar de A1.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dat laatste vind ik raar, de bocht van de A10 zuid naar de A1 Re is onlangs al geasfalteerd en ik zie weinig redenen om deze verbinding bij de huidige afsluitingen onmogelijk te maken.
lacheisleuk
zandpaadje

Bericht door lacheisleuk »

Zou dit een verkeersremmende maatregelen kunnen zijn, om zo doorgaand verkeer de Gaasperdammerweg of A10-Noord op te dwingen?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ volgens mij is die verbinding gewoon toegankelijk
keokiracer
2x3 autosnelweg

^^ Vandaag vindt Google Maps inderdaad dat die verbinding open is. Afgelopen zaterdag niet. Misschien was dat een weekend dingetje.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Vanmorgen:

Afbeelding

Vanmiddag:
Afbeelding

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

keokiracer schreef: ma 30 jun 2025, 15:54 ^^ Vandaag vindt Google Maps inderdaad dat die verbinding open is. Afgelopen zaterdag niet. Misschien was dat een weekend dingetje.
Ik zag zondagochtend een rare omleiding advies op de gele borden op de A2, nabij Abcoude en voor knp. Holendrecht.
Hier stonden (ook op de Drip trouwens) Zaandstad en Hengelo op één bord, dat die niet bereikbaar waren via de ring A10- Oost. (wat klopt).
Het vreemde was dat voor beide richtingen de omleiding nr. 2 gegeven werd en die leidde (vanaf de A2 af Utrecht) de A9 op richting Amstelveen.
Voor Zaanstad prima advies, voor Hengelo toch wel vreemd: die zou ik dan toch de A9, Gaasperdammerweg, richting Weesp adviseren. Volgens mij is dat ook dat wat vanaf de A9 af Amstelveen, de A9 volgend, geadviseerd wordt. Althans, ik zag ook een gele 2 in het weefstukje staan na de 180 graden draai van A9 naar A2.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Hengelo op die plek aangeven is überhaupt heel vreemd. Dat staat daar op reguliere bewegwijzering ook niet aangegeven. Voor Hengelo volg je daar regulier de A9 richting Almere en dat is met een afgesloten A10-oost niet anders dan nu.

En Zaanstad op die plek via de A9-A5 aangeven is al net zo vreemd. De binnenring is gewoon open, dus via de A10-zuid A10-west is veel logischer
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Het olievlekeffect van de afsluiting van de A10-zuid en Oost is echt groot.
Omdat het alternatief over de A9 onderlangs Amsterdam en de A5 bovenlangs Amsterdam allebei helemaal vaststaan, zie je ook daar weer dat weggebruikers daar weer alternatieven op proberen te verzinnen.
Zo staat het ook helemaal vast op de N201 richting de A2, en zelfs verkeer dat richting Zaanstad/Alkmaar rijdt door de Coentunnel, pakt nu meer de A9 door de Wijkertunnel, waardoor dus eigenlijk de A9 in beide richtingen last heeft van de A10-zuidafsluiting.
S3mv
woonerf

Bericht door S3mv »

Dat zal voor de A9 richting Alkmaar in ieder geval wel zo blijven de komende 2 maanden. Vorig jaar met de afsluiting van de Zeeburgertunnel was dat al goed te merken. Nu de Coentunnel dicht gaat zal het nog wel een tandje erger worden.

Ik vind Utrecht -> Zaanstad/Alkmaar overigens nog verrassend goed te doen via de A9, A1 A10 Noord en A8. De reistijd is nu zeker niet meer dan een gemiddelde donderdagavondspits. Opvallend is ook dat er op de A8 na Coenplein geen file staat. Mogelijk dat het extra verkeersaanbod van de A5 richting de Coentunnel zulke hardnekkige file veroorzaakt dat verkeer vanaf de ring Noord soepel door kan rijden?
keokiracer
2x3 autosnelweg

^^ In het knooppunt Coenplein staat vrijwel continu de verbindingsboog vanuit de Coentunnel naar de Ring Noord vast met file tot ten zuiden van de tunnel tot gevolg. Dat zal de hoeveelheid verkeer richting de A8 drukken.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

3 juli 2025. Foto's genomen vanaf spoor 1 van station Amsterdam-Zuid. Ter hoogte van de hoofdingang (Minervapassage) werd op dat moment net een prefab betonnen element ingehesen.
Zuidas schreef:Gedurende de 16-daagse snelwegafsluiting maken we de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid, de Minervapassage, geschikt voor een ingrijpende verbouwing. De passage wordt veel breder en hoger dan nu het geval is. Na de opening van de Brittenpassage (uiterlijk 2027) gaat de Minervapassage daarom drie jaar volledig dicht. De zuidelijke toegang tot het station, vanaf het Gustav Mahlerplein, moet dan dienen als toegang voor groot materiaal en materieel. Daarom bouwen we aan weerszijden van de huidige entree zes grotere tunnels (drie aan iedere kant), waarmee we de ingang van de Minervapassage voor bouwmaterieel flink vergroten.

Om deze tunnels te kunnen bouwen beginnen we met het verwijderen van de A10 Zuid boven de Minervapassage. Vervolgens graven we het talud af en brengen we damwanden de grond in om een bouwkuip te maken. Zodra die gereed is kunnen we de toegangen tot de tunnels bouwen. Dat doen we met prefab betonnen elementen die als een soort bouwpakket worden aangeleverd. Als dit klaar is, bouwen we het talud weer op en de A10 Zuid weer terug. De tunnels blijven dicht totdat de verdere verbouwing van de Minervapassage daadwerkelijk van start gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Aan welke kant(en) van het huidige station komen in de toekomst de extra sporen en perrons te liggen?

Klopt het dat hier uiteindelijk een nieuw dek komt te liggen over de Minervapassage en onder de A10, (deels) voorbereid om de uitbreiding van het station te dragen zodra de verdiepte A10 open is?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ zuidkant. En je veronderstelling klopt.
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

mavas schreef: do 03 jul 2025, 17:11 Het olievlekeffect van de afsluiting van de A10-zuid en Oost is echt groot.
Omdat het alternatief over de A9 onderlangs Amsterdam en de A5 bovenlangs Amsterdam allebei helemaal vaststaan, zie je ook daar weer dat weggebruikers daar weer alternatieven op proberen te verzinnen.
Zo staat het ook helemaal vast op de N201 richting de A2, en zelfs verkeer dat richting Zaanstad/Alkmaar rijdt door de Coentunnel, pakt nu meer de A9 door de Wijkertunnel, waardoor dus eigenlijk de A9 in beide richtingen last heeft van de A10-zuidafsluiting.
Het Parool schreef er laatst over (paywall) https://www.parool.nl/amsterdam/filerij ... gle.com%2F

Er worden een paar voorbeeldritjes aangehaald die 1 juli in de middagspits verreden werden.
Zandvoort -> Amsterdam Zuid: meer dan anderhalf uur
Amsterdam West -> Amsterdam Zuidoost: 2 uur

Dit zijn ritten die in normale omstandigheden ongeveer een half uur kosten.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ De interviews zijn afgenomen op de De Boelelaan. De De Boelelaan staat in ieder geval in de ruime avondspits muurvast richting het oosten. Daar moet je gewoon wegblijven als je daar niets te zoeken hebt. 's Ochtends vroeg om 7 uur (dan steek ik deze weg over) kan je (zoals altijd) een kanon afschieten op de De Boelelaan. Dan is er van drukte geen sprake.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Kantoren en universiteiten beginnen meestal zo rond 9.00. Alleen het ziekenhuis is open maar dat zal dan nog niet zo veel verkeer trekken. Ben zelf dus niet verbaasd dat je er om 7.00 een kanon kan afschieten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ als iemand die op de VU heeft gestudeerd en zijn werkzame leven op talloze kantoren in Amsterdam heeft doorgebracht kan ik je vertellen dat 9 uur als aanvangstijd voor (kantoor)werk en college wel wat overdreven laat is, maar over het algemeen zal het rond 7 uur in de ochtend normaal gesproken wel redelijk stil zijn. Het is wel zo dat het op ASW's (en in dit geval de A9 en de A10) rond 7 uur al wél behoorlijk druk is en omdat de Boelelaan door veel snelweggebruikers zal worden gebruikt om langs de afgesloten A10 zuid te sluipen, verbaast het mij wel enigszins dat er met de huidige afsluiting rond dat tijdstip nog zeer weinig verkeer over de Boelelaan rijdt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De eerste colleges in bijvoorbeeld Nijmegen starten om 8.45 uur.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dan ben ik op de UvA wel verwend geweest met late aanvangstijden. We begonnen zelden voor 09.15.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De projectorganisatie heeft op hun website een update (tekst en foto's) geplaatst van de werkzaamheden.
:arrow: https://zuidas.nl/blog/2025/07/04/werk- ... el-hinder/
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De berichten over de afsluiting van de Tweede Coentunnel zijn verplaatst: viewtopic.php?p=1352699#p1352699
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Deze DRIP is na de werkzaamheden niet meer teruggeplaatst.
https://www.google.com/maps/@52.3384155 ... FQAw%3D%3D