Nou, over alleen de toplaag over een paar kilometer vervangen doet men ook in Duitsland niet een aantal jaar mag ik aannemen. En eerlijk gezegd vind ik dat men met een afsluiting van 2,5e week wel erg ruim de tijd heeft genomen om één rijbaan over een kilometer of vier van nieuw asfalt te voorzien. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit vroeger sneller ging.
Rein schreef: ma 26 mei 2025, 22:46 Nou, over alleen de toplaag over een paar kilometer vervangen doet men ook in Duitsland niet een aantal jaar mag ik aannemen.
Kan me niet voorstellen dat het alleen de deklaag is geweest. Die weg was erg slecht (zonken enzo) en ligt er nu erg netjes bij. Ik denk niet dat je dat redt met alleen het vervangen van de deklaag.
Rein schreef: ma 26 mei 2025, 22:57 Geen idee wat men met die geluidsschermen heeft gedaan. Die dingen staan er net 10 jaar, daar kan toch nog niet heel veel mee mis zijn zou ik denken?
Productiefoutje? Ik zag sowieso (nu) een aantal houten platen in plaats van glasplaten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
De tandwielkasten van de Schipholbrug zijn kapot en moeten volledig nieuw ontworpen, geproduceerd en geplaatst worden:
Rijkswaterstaat schreef:A9 Schipholbrug: bediening pas weer mogelijk in 2026
De Schipholbrug in de A9 blijft helaas voorlopig gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 m. In april 2025 ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug.
Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden zoals een zware storm of langdurige stroomuitval en moeten daarom opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden.
We verwachten dat in 2026 bediening van de Schipholbrug weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 m omvaren. De scheepvaartsector is hierover geïnformeerd. Het wegverkeer ondervindt geen hinder.
Onderzoek
Het beweegbare deel van het brugdek (de vallen) van de verbrede Schipholbrug zijn qua grootte, gewicht en vorm uniek in hun soort. Het openen en sluiten van de brug bij bepaalde omstandigheden, zoals zware storm of langdurige stroomuitval, zorgt voor extreme krachten. In de praktijk blijken de tandwielkasten hiertegen niet bestand.
We hebben daarom de aannemer opdracht gegeven om de tandwielkasten opnieuw te ontwerpen, te laten maken en te testen. Naar verwachting neemt dit proces 1 jaar in beslag. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.
Staande Mastroutes
De Schipholbrug maakt onderdeel uit van de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug dus helaas niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart.
De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is vanwege een defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. We verwachten dat de Buitenhuizerbrug vanaf midden juli 2025 weer bediend kan worden.
Je zou inderdaad denken dat zoiets heden ten dage, met alle moderne computerprogramma's voor het ontwerpen van wat dan ook, niet meer mogelijk zou moeten zijn. Vroeger (toen alles veel beter was) werd alles zekerheidshalve fors over gedimensioneerd om dit soort problemen te voorkomen. Heden te dage wordt alles zo minimalistisch als mogelijk is berekend, kan ook met het moderne rekentuig, en kan het dus zomaar zijn dat alles "net" iets te zwak berekent.
Zal nog een knappe uitdaging worden om in de vaak krappe beschikbare ruimte een ontwerp te realiseren dat wel voldoende de krachten kan opvangen.
Zucht, en dat is niet de enige brug in deze regio, ook de brug bij Ouderkerk a/d Amstel en de fiets-voetbrug Solitudobrug over de Weespertrekvaart hebben "constructie"fouten in het bewegingsmechaniek, wat natuurlijk ook ontwerpfouten kunnen zijn.
En constructiefouten zijn vaak vooral dingen die tot snellere slijtage leiden. En dat wil men ook niet altijd meteen inplannen en dan is t soms al te laat...
Vandaag was er een -uitgestelde- Dag van de bouw bij een aantal bouwplaatsen van de verdiepte ligging A9. Bij Amstelveen Stadshart kon 15 meter afgedaald worden in de tunnelbak.
Ik ben geabonneerd op een nieuwsbrief van de Gemeente Amstelveen, daar stond vorige week een bericht "Bezoek de bouwplaatsen van de A9". Verder heb ik het in een Amstelveens huis aan huis blad gelezen. Ik heb de indruk dat het vooral in Amstelveen gecommuniceerd is.
De tweede bouwplaats die bezocht kon worden was bij de Ronde Hoep Oost in Ouderkerk aan de Amstel. Tenslotte was er nog een fietsrondleiding langs de werkzaamheden.
Er wordt in dit nieuwsbericht gemeld dat het oostelijk deel van de nieuwe A9 inclusief de aansluiting op de wisselbaan in maart 2026 gereed is. De wisselbaan door de Gaasperdammertunnel gaat echter pas later in 2026 open en alleen in de avondspits in de richting van Almere. De dagelijkse file in de ochtendspits voor de Gaasperdammertunnel vanuit Almere zal dus de komende jaren niet afnemen.
Met name de aanleg van de verdiepte ligging lijkt behoorlijk traag te verlopen. Men is inmiddels 2,5 jaar bezig met de noordelijke verdiepte ligging en voorlopig lijkt men daar nog niet mee klaar. Ik kan het fout hebben, maar in mijn herinnering had men ooit aangegeven dat men hier ongeveer een jaar bezig zou zijn. De verdiepte ligging kost dus substantieel meer tijd dan eerder verwacht en als het eenmaal zodanig klaar is dat verkeer er gebruik van kan maken, zal nog de zuidelijke verdiepte ligging aangelegd moeten worden. Als dat nog een 2,5 tot 3 jaar duurt, dan is het inderdaad met gemak 2029 of 2030 voordat het project klaar is.
Het stuk tussen Amstelveen en Holendrecht lijkt overigens wel aardig op te schieten, al is dat niet zo gek aangezien het talud er al lag en het meeste werk in de vervanging van een paar kunstwerken zat. Het lijkt erop dat dit gedeelte binnen enkele maanden wel gereed zal zijn, maar dan is het nog een jaar of drie wachten totdat ook het gedeelte in Amstelveen een beetje richting voltooiing zal gaan.
Idioot en belachelijk. In het voorjaar moet het verkeer omgezet kunnen worden. Daarna is het verwijderen van de noodvoorzieningen en het slaan van de verschillende bouwputten. Dat moet in 1,5 jaar te doen zijn. De damwanden vormen volgens ook de definitieve zijwand.
Men sluit de afrit niet voor niets af, zodat het slaan van de damwanden voor efficiënter uitgevoerd kan worden. Dit was namelijk de hoofdoorzaak voor de vertraging van de aanleg van de noordelijke verdiepte ligging.
PS. De ruwbouw van de Gaasperdammertunnel duurde inclusief slaan damwanden, rond 2 jaar, inclusief 1 jaar vertraging. Dit is een volledige en voor langere tunnel.
Ik heb nog even zitten terugzoeken en in een webinar gaf men in oktober 2023 aan dat de aanleg van de verdiepte ligging aan de noordzijde (waar men op dat moment al een half jaar mee bezig was) in totaal ongeveer twee jaar zou duren en dat men ook voor de zuidelijke verdiepte ligging twee jaar inschatte. Ik meen me dus te herinneren dat men het eerder over één jaar had (maar goed, bewijs daarvoor kan ik niet vinden) en het lijkt er nu op dat het richting drie jaar zal gaan (voor alleen de eerste verdiepte ligging).
Overigens gaf ik in mijn vorige bericht aan dat het de verbreding verder richting oosten bijna gereed was. Dat klopt, volgens berichten van RWS zal men in het weekend van 10 oktober 2025 het verkeer omleggen en zal dit wegvak (in ieder geval voor een deel) bereden kunnen worden.
Een paar foto's van RWS van de aanleg van de verdiepte ligging van 29 augustus 2025.
Rogier schreef: za 27 sep 2025, 17:12
Idioot en belachelijk. In het voorjaar moet het verkeer omgezet kunnen worden. Daarna is het verwijderen van de noodvoorzieningen en het slaan van de verschillende bouwputten. Dat moet in 1,5 jaar te doen zijn. De damwanden vormen volgens ook de definitieve zijwand.
Men sluit de afrit niet voor niets af, zodat het slaan van de damwanden voor efficiënter uitgevoerd kan worden. Dit was namelijk de hoofdoorzaak voor de vertraging van de aanleg van de noordelijke verdiepte ligging.
PS. De ruwbouw van de Gaasperdammertunnel duurde inclusief slaan damwanden, rond 2 jaar, inclusief 1 jaar vertraging. Dit is een volledige en voor langere tunnel.
Schrijf je volgende keer in als aannemer zou ik zeggen. En de gaasperdammertunnel ligt op maaiveld terwijl de tunnel bij Amstelveen onder maaiveld ligt en je last hebt van grondwater. Om maar niet te spreken over de complexere fasering bij Amstelveen.
De Gaasperdammertunnel ligt gedeeltelijk wel degelijk onder het maaiveld. Feit is gewoon dat in verleden dit soort werkzaamheden verhoudingsgewijs veel sneller afgerond werden. Er gaat dus iets fundamenteels mis bij teveel projecten van Rijkswaterstaat.
Mogelijk veroorzaakt door te weinig technische kennis bij met name RWS.
Niet vergelijkbare projecten. De Gaasperdammertunnel ligt een stuk minder diep en er was behoorlijk veel meer ruimte om te bouwen dan bij de verdiepte ligging in Amstelveen.