Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Hotels onderweg

Bericht door Chris »

Heeft iemand eigenlijk al ervaring met die registratieplicht in Spanje? Dat je bij hotels of accommodaties van alles moet invullen?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Nog niet in Spanje geweest. Maar bijvoorbeeld Noorwegen heeft per 10 juni jl. regelgeving dat iedere (mede)gebruiker van een kamer zich dient te identificeren. Als je in gezelschap op een kamer verblijft, zal iedereen een ID moeten tonen.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik heb het in januari gehad bij ons appartement in Gran Alacant. Formulier was helemaal in het Spaans, maar de eigenaar had zoiets van 'vul maar wat in, no problem'. Ik wist niet wat fecha betekende, vulde mijn woonplaats in. Het zal allemaal wel. :lol:
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik gebruik al een jaar of 10 de functie van de Google Translate app om live in het camerabeeld de tekst te vertalen. Heeft me aardig wat tijd en verwarring gescheeld, van waarschuwingsborden tot ingredientenlijsten tot formulieren enzovoort.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: zo 29 jun 2025, 10:46 Heeft iemand eigenlijk al ervaring met die registratieplicht in Spanje? Dat je bij hotels of accommodaties van alles moet invullen?
Een kopie van je ID vragen ze zelfs. Ik heb het al een paar keer gehad; soms sturen ze een mailtje / whatsapp van te voren met de vraag of je het alvast wilt invullen. Ik doe het altijd maar, scheelt weer gedoe aan de receptie, maar maak wel gebruik van de KopieID app als ik kopietjes van mijn identiteitsbewijs moet gaan rondsturen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik heb 1 digi-incheck gehad 2 weken geleden. Alle paspoortgegevens (en mobielnummer) invullen, ook van partner. Is even werk. Dan pas access codes van hotel. Geen vragen over auto of reisbestemming. Gaat niet automatisch via booking, dus je moet eerst via SMS contact opnemen om een link te krijgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

waldo79 schreef: zo 29 jun 2025, 10:28 Die opereert onder de naam Tulip Inn?
inderdaad, en dat heeft niks met Hilton te maken, maar is een merk van Louvre Hotels.
Autostrada schreef: zo 29 jun 2025, 8:18 Tsja als je kijkt naar het portfolio van Accor dan is het er voor de gemiddelde passant ook niet makkelijker op geworden.
Aan de 'onderkant' van de markt heb je merken als Formule1, wat denk ik een van de meest sterke proposities is omdat het synoniem staat voor absolute no-frills.
F1 is buiten Frankrijk wel volledig uitgefaseerd. Die hotels hebben zelfs niet eens een eigen badkamer. Ibis Budget is vaak niet veel duurder, en anders heb je in Frankrijk ook nog Première Classe van Louvre Hotels, vaak goedkoper dan Ibis Budget en qua prijs competitief met F1, maar met douche en wc op de kamer.
Maar dan volgt het Ibis gamma, met Ibis-Budget, Ibis, en Ibis-Styles. Binnen die 3 merken kun je weer van alles aantreffen, Ibis Styles kunnen prima hotels zijn, wat eigenlijk veel meer in het midden segment thuis hoort, maar lang niet altijd. Het merk Ibis is ook niet specifiek genoeg gepositioneerd tussen Styles en Budget; je kunt echt prima Ibis hotels aantreffen die niet onder doen voor Ibis Styles, maar ook hotels met kleine en gedateerde kamers, beetje groezelig.
Een enkele keer kun je nog een ongemoderniseerde Ibis tegenkomen, maar ze worden wel zeldzaam. Ibis is doorgaans toch wel behoorlijk uniform qua inrichting.
In de 'middenklasse' werken ze met Novotel, Mercure, Adagio en Mama Shelter. Novotel is zoals hier aangehaald het klassieke 4-sterren zakenhotel; maar ook hier zie je uiteenlopende standaarden. Novotel heeft wel een hogere ondergrens dan Ibis, écht slecht zal het niet worden, maar de verwachtingen van de klant zijn bij een 4-sterren hotel natuurlijk ook een heel stuk hoger waardoor het toch tegen kan vallen.
Er zijn misschien wat verouderde hotels, maar normaal is Novotel gewoon goed en conform verwachting. Buiten Europa zijn het eigenlijk altijd goede hotels.
Mama Shelter is een wat recentere keten, dan zie je ook dat er minder discrepantie zit tussen de inrichting; zij richten zich op 'millennials' met vaak wat 'hippe' zaken zoals een rooftop of een pool tafel.
Leuke keten, ik ben er wel een paar keer geweest. Niet klassiek Accor, het zit erbij als onderdeel van de joint venture met Ennismore.
Accor is opgericht in 1983; dus toen de meeste lezers van dit forum (althans; dit geldt voor Autostrada zelf) klein waren en op reis gingen met hun ouders, waren Accor hotels vaak nog niet zo oud en zeker een keten als Novotel was destijds een van de eerste wat luxere hotels die tot een keten behoorden.
Nou ja, het komt uiteraard gewoon voort uit de Novotel-keten die midden jaren '70 is ontstaan.
Al met al is het voor mij typisch een keten waar je 1 nacht verblijft; het is nooit écht heel slecht, maar een hele fijne ervaring zul je er ook niet snel hebben (een incidentele meevaller kan natuurlijk altijd). Precies wat je krijgt met een keten hotel.
Ik zit zowel privé als voor werk wel eens in Novotel, soms voor één nacht, soms voor meerdere nachten, tweemaal zelfs voor twee weken. Nooit spijt van gehad.
Pino schreef: za 28 jun 2025, 22:14 ^^ Zelfde. Ook uit de oude tijden ken ik Novotel vooral van randen van de stad. Uit eigen jeugd herinner ik me bijvoorbeeld het Novotel naast afrit Schiedam-Noord (waar nu een Valk zit). Die zat daar al in de jaren ‘80.
Novotel zit daar nog steeds, Van der Valk zit er naast. Ik heb in 2022 nog in dat Novotel overnacht omdat ik voor werk daar in de buurt moest zijn. Mijn collega's aldaar vroegen waarom ik niet in de veel nieuwere Van der Valk sliep, maar met mijn Accor-status kreeg ik bij Novotel een gratis kamerupgrade, en het hotel zelf was prima - en het levert me weer statuspunten op, dus als het niet duurder voor het bedrijf is, dan zal ik eerder de voorkeur geven aan een hotel van Accor.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 29 jun 2025, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mijn eerste vakantie met eigen auto was naar Zuid-Frankrijk en Italiē. We wilden low-budget overnachten in Frankrijk en dat werd een F1-hotel, dus inderdaad zonder eigen toilet of badkamer. Tegenwoordig wil ik dat echt niet meer, maar voor die ene keer toen was het nog wel te overzien. Als je daar niet om maalt en alleen een bed zoekt dan is dit prima. Volgens mij zat er zelfs ontbijt bij inbegrepen.

Deze was bij Grenoble.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ja, witbrood om toast van te maken met jam 8-)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Ah, dat brood met suiker/zoetstof erin. Het is in al die jaren kennelijk niet veranderd (mijn eerste F1 ervaring was 25 jaar geleden).

In 2003 en 2009 nog overnacht in Bochum en Bremen toen daar nog F1 hotels waren. In Kassel in 2011 ook een budgethotel genomen, maar of dat nog F1 was weet ik niet zeker.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Ik heb een keer boven Parijs in een F1 geslapen onder het mom van ‘hoe erg kan het zijn’ maar het was beroerd. De kamer stonk naar rook, ik kon geen andere kamer meer krijgen, je hoorde de vliegtuigen overvliegen naar Charles de Gaulle en er was ook veel rumoer op de gang. Het bed was meer het niveau van uitklapper in de camper/vrachtwagen. Zowel bed als geluid zijn mijn achilleshielen voor nachtrust in een vreemde locatie en dus deed ik geen oog dicht. Voor mij was dat eens maar nooit weer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wesso schreef: zo 29 jun 2025, 17:59 ^^ Ah, dat brood met suiker/zoetstof erin. Het is in al die jaren kennelijk niet veranderd (mijn eerste F1 ervaring was 25 jaar geleden).

In 2003 en 2009 nog overnacht in Bochum en Bremen toen daar nog F1 hotels waren. In Kassel in 2011 ook een budgethotel genomen, maar of dat nog F1 was weet ik niet zeker.
Mijn ervaringen dateren ook alweer van 20 jaar terug :yes:
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

JanVerhoeven schreef: zo 29 jun 2025, 18:17 Zowel bed als geluid zijn mijn achilleshielen voor nachtrust in een vreemde locatie en dus deed ik geen oog dicht. Voor mij was dat eens maar nooit weer.
In mijn geval kan je daar warmte nog aan toevoegen. Vaak genoeg een muf hok gehad dat niet veel beter was dan een gevangeniscel. Maar ja, er was altijd iemand die op de kleintjes moest letten hè...

Verder geen ervaring met detentie gehad overigens. ;)
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Ibis Styles is geen budgethotel (om even aan te sluiten) maar zit tussen Ibis en Novotel in is mijn mening. Degene die ik een keer heb gehad was qua kamerruimte groter dan bij een Ibis.

Novotel an sich is prima maar zoals vermeld, zitten er wel oudere vestigingen tussen. Via reviews kom je daar wel achter.

Hilton waar ik weleens ervaring mee heb als ik vlieg, is degene aan Schiphol vast. Qua prijs niet veel duurder maar handig ivm eigen parking plus vast aan Schiphol dus andere ochtend makkelijk als je gaat vliegen. Je kan daar al een bagagekar pakken. En auto blijft eronder in parking. Ze hebben daar combi van overnachten en zoveel dagen laten staan.

Zelf overnachten we weleens ook bij een Best Western. In Chambery zit er 1 pal naast de autoweg met een grote parking. Is al wat ouder (zie je wel hier en daar) maar prijs is prima. Meestal rond de 160 euro incl ontbijt voor 3 personen. Maar wel schoon. Sinds aantal jaren zit er een goed restaurant aan de overkant op 5 minuten lopen.
Raamkozijn31
polderweggetje

Bericht door Raamkozijn31 »

Ik ga misschien nog een midweekje naar Krakau in september, en dan denk ik aan 'ibis Styles Kraków Centrum'

Op de foto's te zien hebben ze nog best wel een leuk ontbijtbuffet, het is natuurlijk geen Van Der Valk, daar vind ik het ontbijt echt geweldig.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ In 2010 was ik 5 minuten op de private parkeerplaats van een hotel dat uiteindelijk niet mijn keuze was. Maar ik moest wel een uur parkeergeld betalen...

Overigens begrijp ik inmiddels uit de berichten elders op de afdeling "Polen" dat het land deze fase gepasseerd is en je nu "normale" condities (lees: West-Europese standaarden) kunt verwachten.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Raamkozijn31 schreef: ma 30 jun 2025, 16:39 Ik ga misschien nog een midweekje naar Krakau in september, en dan denk ik aan 'ibis Styles Kraków Centrum'

Op de foto's te zien hebben ze nog best wel een leuk ontbijtbuffet, het is natuurlijk geen Van Der Valk, daar vind ik het ontbijt echt geweldig.
Ontbijten in een hotel doe ik / doen wij alleen op zakelijke trips of als we ergens overnachten waar niks rondom is en we de volgende dag vlug weg willen zonder vertraging.

Anders gaan we op plezier trips meestal naar een bakker of ontbijt restaurant of iets dergelijks; dat is meestal goedkoper en interessanter.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ dat zou mijn keuze ook zijn: afgelopen weekend zat het ontbijt dus bij de prijs in maar sloot om 10.00 uur terwijl uitchecken tot 11.00 uur kon.

Moesten 'we' toch weer eerder opstaan terwijl er (nog) niet veel trek was.
Volgende keer ergens anders en zonder ontbijt.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

waldo79 schreef: zo 29 jun 2025, 18:26
Wesso schreef: zo 29 jun 2025, 17:59 ^^ Ah, dat brood met suiker/zoetstof erin. Het is in al die jaren kennelijk niet veranderd (mijn eerste F1 ervaring was 25 jaar geleden).

Mijn ervaringen dateren ook alweer van 20 jaar terug :yes:
Die van mij met F1 ook, zaten wel eens in Villefranche in een F1 (inmiddels gesloten). Puur vanwege de kosten (net student af), je kon wel lekker wandelen vanaf die F1 naar de Saone. Douchen en zo, ach ja, je hoorde de automatische reiniging zodra degene voor je klaar was... vooral niet teveel over nadenken 8-)
Raamkozijn31 schreef: ma 30 jun 2025, 16:39 Ik ga misschien nog een midweekje naar Krakau in september, en dan denk ik aan 'ibis Styles Kraków Centrum'

Aanrader! Ben ik in 2022 met mijn vader en 2 broers geweest, mooi en schoon hotel, prima buffet in de ochtend en goed gelegen. P-garage onder het hotel ook erg fijn en niet al te duur.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Coen Tunnel
Voorzitter

Durashift schreef: di 01 jul 2025, 0:21 ^^ dat zou mijn keuze ook zijn: afgelopen weekend zat het ontbijt dus bij de prijs in maar sloot om 10.00 uur terwijl uitchecken tot 11.00 uur kon.

Moesten 'we' toch weer eerder opstaan terwijl er (nog) niet veel trek was.
Volgende keer ergens anders en zonder ontbijt.
Ontbijt tot 10:00 uur en uitchecken tot 11:00 uur is heel gangbaar. Sowieso is het aantal hotels waar het ontbijt doorloopt tot de uitchecktijd maar klein. Meestal eindigt het ontbijt voor de uitchecktijd, zodat iedereen ook nog tijd heeft om naar de kamer te gaan en de spullen in te pakken en op tijd uit te checken. Ontbijt tot 11:00 uur komt her en der nog wel voor, later is weinig gangbaar, maar er zijn uitzonderingen.
duikgek89 schreef: ma 30 jun 2025, 23:14Ontbijten in een hotel doe ik / doen wij alleen op zakelijke trips of als we ergens overnachten waar niks rondom is en we de volgende dag vlug weg willen zonder vertraging.

Anders gaan we op plezier trips meestal naar een bakker of ontbijt restaurant of iets dergelijks; dat is meestal goedkoper en interessanter.
Oh, ik kan echt wel genieten van een goede ontbijtbuffet bij een hotel. En daar heb ik ook gerust wat voor over. Het gemak speelt ook mee, ik ben geen ochtendmens en dan is het fijn om gewoon lekker makkelijk in het hotel het ontbijt te hebben voor we vertrekken, en niet dat we vlak na vertrek alweer ergens moeten stoppen. Dat doe ik maar een enkele keer; laatst in Zwitserland was het ontbijtbuffet CHF 32 p.p. Dat wordt mij wel te gortig, maar dan haal ik gewoon even ergens een broodje, zelfs de tankstations in Zwitserland hebben smakelijke broodjes. Een ontbijtrestaurant zoek ik maar zelden op. Hooguit als een hotel zelf geen ontbijt aanbiedt. Maar ook dan zal ik in de meeste gevallen eerder naar een (fastfood)keten gaan voor wat ontbijt, ik heb in de afgelopen jaren maar twee keer een ontbijt gehad bij een echt restaurant.
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Mijn favoriete hotel voor onze stops op de heenreis/terugreis van onze vakanties in Frankrijk zijn toch wel de Ibis Budget hotels. Goedkoop, goed bereikbaar, schoon, airco en voor ons gezin met 1 kind zijn de 3-persoonskamer ideaal. Zoonlief slaapt bovenin, wij beneden. Ontbijt is goed genoeg en meestal wel een La Boucherie of Buffalo Grill-achtig 'restaurant' in de buurt.

Dat gezegd hebben gaan we dit jaar op de heenreis toch een keer vreemd door naar een Brit Hotel te gaan. Een geweldige upgrade naar 3 sterren maar liefst.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Brit Hotels zijn nogal variabel naar mijn idee. Volgens mij is de keten vooral gegroeid door de aankoop van bestaande hotels en niet zo veel door nieuwbouw.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

30 jaar geleden was een ontbijt in een Frans hotel altijd duur en slecht (en dus ontbijten bij de bakker) en in een Duits hotel altijd goedkoop en goed. Die zekerheden zijn er niet meer, maar ik boek tegenwoordig meestal zonder, tenzij de meerkosten heel laag zijn (inclusieftarief). Zeker op doorreis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Remco schreef: di 01 jul 2025, 14:42 Mijn favoriete hotel voor onze stops op de heenreis/terugreis van onze vakanties in Frankrijk zijn toch wel de Ibis Budget hotels. Goedkoop, goed bereikbaar, schoon, airco en voor ons gezin met 1 kind zijn de 3-persoonskamer ideaal. Zoonlief slaapt bovenin, wij beneden.
Ja, voor ouders met een kind zijn die driepersoonskamers met een hoogslaper ideaal, en ook toen ik er met mijn vrouw nog wel eens sliep boekten we ook vaak zo'n driepersoonskamer; de hoogslaper gaf wat extra ruimte om bagage neer te leggen.

Ik ben er denk ik al bijna tien jaar niet meer geweest, maar Ibis Budget verving een jaar of vijftien geleden de keten Etap, en het was destijds een mooie opfrisbeurt, waarbij de hotels prettig heringericht werden. En inderdaad eigenlijk ook altijd schoon, daar heb ik ook nooit wat op aan te merken gehad. Waar voor je geld. Het enige wat ik me herinner, waar mijn vrouw minder blij mee was, was dat het 's winters soms lastig warm te krijgen was in die kamers. Een reden waarom we toch vaak uitweken naar Première Classe, hotels in dezelfde of lagere prijsklasse, maar net als Ibis Budget wel met eigen douche en wc, wat voor ons wel een minimale vereiste was.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 07 jul 2025, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben dit nog maar een paar keer tegengekomen in 100+ hotels. Ideaal om veel apparaten tegelijk op te laden, in veel hotelkamers zijn weinig stekkerdozen, of op onhandige plekken.

Je kan er zelf ook eentje aanschaffen en meenemen natuurlijk...

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In een van de hotels in India vorig jaar lag een universele stekkerdoos waar 5 apparaten op konden. Zowel Indiase als Europese als Amerikaanse als Britse stekkers konden daar in als ik het goed zag. Dat was inderdaad erg prettig en erg klantgericht.

Voor alle andere plekken moest ik het doen met de stopcontacten die er waren (en mijn adapters natuurlijk).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Ik heb al jaren een powercube op mijn bureau, erg handig apparaat inderdaad. Zeker voor hotels een goede oplossing en erg handig dat er ook 2 USB uitgangen standaard inzitten. (Hier zo te zien niet in gebruik ;))
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik gebruik hem thuis ook.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Peter schreef: di 01 jul 2025, 22:39 30 jaar geleden was een ontbijt in een Frans hotel altijd duur en slecht (en dus ontbijten bij de bakker) en in een Duits hotel altijd goedkoop en goed. Die zekerheden zijn er niet meer, maar ik boek tegenwoordig meestal zonder, tenzij de meerkosten heel laag zijn (inclusieftarief). Zeker op doorreis.
Eigenlijk is in heel Zuid-Europa een standaard lokaal ontbijt niet meer dan koffie met een croissant. Dan moet je ook niet veel meer verwachten van ontbijt bij hotels, vooral niet als die zich niet richten op buitenlandse gasten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

djiwie schreef: zo 06 jul 2025, 22:31 Ik heb al jaren een powercube op mijn bureau, erg handig apparaat inderdaad. Zeker voor hotels een goede oplossing en erg handig dat er ook 2 USB uitgangen standaard inzitten. (Hier zo te zien niet in gebruik ;))
Er zijn zoveel verschillende standaarden voor USB aansluitingen dat je eigenlijk geen idee hebt wat je inplugt. Om zeker te zijn dat het zo snel mogelijk laadt gebruik ik daardoor liever de stekkeraansluiting.