A7 een rustige autobahn ?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

cascul
zandpaadje

A7 een rustige autobahn ?

Bericht door cascul »

Wij willen via Dortmund en Kassel via de A7 naar Oostenrijk rijden. Wij denken dat dit een goed alternatief is voor de A3. Wat is jullie mening?
Pino
4x3 autosnelweg

Re: A7 een rustige autobahn ?

Bericht door Pino »

^^ Dat kan het zeker zijn. Maar of het nou echt lekker past, hangt mede af van het tijdstip waarop je rijdt en waar in Nederland je vertrekt. Kun je op dit punt wellicht wat verdere achtergrond geven?

Onmiskenbaar is het zo dat je tijdstippen hebt waarop half Nederland en half Nordrhein-Westfalen de A3 aan het aftuffen is. Gecombineerd met de vele plaatsen waarop werkzaamheden zijn kun je dan in een soort permanente accordion zitten, van pak 'm beet Oberhausen tot Nürnberg. Als de omweg over Kassel dan niet sneller is, rijdt hij in ieder geval relaxter. Maar alles begint met de vraag hoe groot je omweg nou precies is (hangt af van je vertrekpunt), of de andere routes naar Oostenrijk wel vol zullen zitten en of je niet op een tijdstip zit dat juist de A7 of de omgeving van Dortmund problematisch zou kunnen zijn. Vandaar de vervolgvragen.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Grote stukken van de A7 zijn wel relatief rustiger ja. Op de A7 heb je wel tussen Ulm en Memmingen een druk stuk wat altijd stop/go is op reisdagen. Al weet ik niet of dat in de zomer ook zo erg is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ulm-Memmingen is voor de vraag of de A7 een alternatief is voor de A3 niet zo belangrijk. Dat gaat meer over de deel Kassel-Würzburg - en feitelijk ook over de A44 Dortmund-Kassel en eventueel ook de A33 van Osnabrück naar de A44 en de A70/A73 van de A7 naar Nürnberg. ;)
cascul
zandpaadje

Bericht door cascul »

Dit jaar willen we via de a12 vanuit Utrecht naar Kassel rijden en daar de A7 naar Ulm.
Hier vandaan naar Gersthofen ter hoogte van Augsburg om te overnachten. Voorheen veel via de A61. Dit vonden we erg druk. Ook de A45 wel een geprobeerd, maar daar is nu een stuk afgesloten. Wat is jullie tip. Wij rijden op vrijdag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A7 is zeker stukken rustiger om naar het zuiden af te zakken dan de A3 of A61.

Wel zijn er erg veel wegwerkzaamheden. Maar dat is bijna overal zo in Duitsland. De kans dat ze files veroorzaken is wel kleiner op de A7 dan op de A3. Het grootste knelpunt zijn de werkzaamheden bij Kirchheim (A7-A4-A5). Daar komt zeer veel vrachtverkeer samen uit alle hoeken van Duitsland.

Let wel op de A44 bij Kassel, daar is een snelheidsbeperking van 50 km/h op de brug over de Fulda. Ze staan er volgens mij niet permanent te flitsen, maar met alleen laten uitrollen passeer je daar makkelijk met veel te hoge snelheid.
cascul
zandpaadje

Bericht door cascul »

Goed om te horen dat de A7 “rustiger” is. We gaan het proberen.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Maar... waarom bijna 80 km omrijden? Er moet wel heel veel misgaan om dat uit te laten kunnen.

Mijn gesuggereerde route zou via de A61, de A6, de A81 en de A8 lopen, of desnoods A61-A6-A7...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Als je vatbaar bent voor vermoeidheid en irritatie zijn dat risicofactoren, zeker op lange afstand en vooral op de Autobahn. Dan is 80 km omrijden om veilig aan te komen een verstandige afweging. Ook al heb je nooit garantie dat het vlekkeloos verloopt is het goed om de risico's zo klein mogelijk te maken. En zeker als die route aangenamer is, zou ik ervoor gaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

T-hijs schreef: vr 04 jul 2025, 15:57 Maar... waarom bijna 80 km omrijden? Er moet wel heel veel misgaan om dat uit te laten kunnen.

Mijn gesuggereerde route zou via de A61, de A6, de A81 en de A8 lopen, of desnoods A61-A6-A7...
Hij geeft aan op een vrijdag te rijden. Dat is eigenlijk nog ongunstiger dan een zaterdag in Duitsland.

Vandaag is het vrijdagmiddag, als je via de A61 / A81 / A8 zou rijden zou je best wel veel files tegenkomen.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Als je rust wil, kun je beter het tijdstip veranderen als de route. Vrijdagmiddag is altijd druk. De A2 van Oberhausen naar Dortmund heeft 3 stroken dus kan meevallen maar de A44 naar Kassel is ook niet alles. En als je de afstand naar Kassel over de A61 uitzingt, heb je daar het ergste ook gehad.

Wat je kunt doen is vrijdagochtend heel erg vroeg gaan, dan ben je als het echt druk wordt de grootste steden normaal gezien voorbij. Of vrijdagavond na etenstijd gaan, doorrijden tot 02:00 a 03:00, hotelletje met 24/7 receptie, uitslapen tot uitcheck-tijd en dan weer door.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Chris schreef: vr 04 jul 2025, 16:12
T-hijs schreef: vr 04 jul 2025, 15:57 Maar... waarom bijna 80 km omrijden? Er moet wel heel veel misgaan om dat uit te laten kunnen.

Hij geeft aan op een vrijdag te rijden. Dat is eigenlijk nog ongunstiger dan een zaterdag in Duitsland.

Vandaag is het vrijdagmiddag, als je via de A61 / A81 / A8 zou rijden zou je best wel veel files tegenkomen.
Daarbij geldt natuurlijk de kanttekening dat hoe zuidelijker je komt, des te meer files worden veroorzaakt door het gebruikelijke woon-werkverkeer. In Baden-Württemberg en Bayern begint de vakantie dit jaar pas rond 1 augustus en NRW is dit jaar ook ongebruikelijk laat met medio juli.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mwa, de A7 komt in het zuiden niet echt door stedelijke gebieden. Pas als je de A7 gaat gebruiken richting Nürnberg/München kom je in die hoek in stedelijke spitsen terecht. Rijd je de A7 af richting Kempten, dan is recreatief verkeer richting Oostenrijk toch een grotere factor. Traject Ulm-Memmingen met name.
duikgek89 schreef: vr 04 jul 2025, 16:22 Als je rust wil, kun je beter het tijdstip veranderen als de route. Vrijdagmiddag is altijd druk.
Dat is even waar als dat het soms in bredere planning echt handiger kan zijn om op vrijdagmiddag te rijden. Zeker als door de nacht rijden geen optie voor je is. Ik heb op mijn laatste vrijdagrit richting München ook gekozen voor A44-A7-A70 om maar zo laat mogelijk in de maalstroom terecht te komen. Vast geen tijd mee gewonnen, wel stukken relaxter dan A3 of A61. De ritten erna kon ik wel op andere tijdstippen doen. Toen wel gewoon A61.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Zie ook deze illustratie van een drukke reisdag die via de A7 erg mee viel:
Chris schreef: zo 08 jun 2025, 19:21
Autostrada schreef: zo 08 jun 2025, 9:30 Momenteel is het al aardig druk op de weg op veel plaatsen in Europa.
Ik ben vandaag naar Regensburg gereden (via Dortmund en Kassel). Het was erg rustig op de weg, ook in Bayern. Met name de A3 na Nürnberg was bijna leeg.
Maar het is wel zo dat de A7 veel wegwerkzaamheden heeft. Tussen Bad Hersfeld en Würzburg wordt bijna elke brug vervangen, waarvan nu een groot deel gelijktijdig.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Werkzaamheden kan ik een stuk beter aan als de weg relatief rustig is. Ik hoef niet per se de hele tijd 150 te rijden. Het wordt een ander verhaal als er bij de werkzaamheden files ontstaan. Op het moment staat er één file op het hele stuk tussen Kassel en Würzburg; maar dat is er wel eentje van 11 kilometer/36 minuten vertraging. Weet niet of dat zo'n structurele zomerfile gaat worden of dat vandaag een pechgeval is...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

viewtopic.php?p=1349370#p1349370

Dat is deze volgens mij, de enige plek waar momenteel 1 rijstrook open is, maar later deze maand zou dat wel weer met 2 rijstroken open moeten zijn.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: vr 04 jul 2025, 17:12 Dat is deze volgens mij, de enige plek waar momenteel 1 rijstrook open is, maar later deze maand zou dat wel weer met 2 rijstroken open moeten zijn.
Vanaf 11 juli, aldus Die Autobahn.