[N065] Ontwikkelingen 's-Hertogenbosch - Tilburg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N065] Ontwikkelingen 's-Hertogenbosch - Tilburg

Bericht door Chris »

Provincie Noord-Brabant schreef:Overheden nemen maatregelen voor veiligere N65

Het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Oisterwijk nemen verschillende maatregelen om de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de N65 op korte termijn te verbeteren.

Deze week zijn de partijen het eens geworden over de realisatie van een aantal zogeheten kortetermijnmaatregelen (KTM). Na de zomervakantie hakt de stuurgroep een knoop door over de verdeling van de kosten voor deze maatregelen. Alle betrokken partijen blijven daarnaast toewerken naar het VKA+ voor de N65.

Zowel het Rijk als de provincie als beide gemeenten vinden dat er nu echt wat moet gebeuren aan de N65. Om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, kiezen de overheden nu voor de herinrichting van de kruising Boslaan/Vijverboslaan. Daarnaast komen er snelheidsmeters langs de N65 te staan om gebruikers erop te attenderen hoe hard ze rijden.

Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om een aantal zogeheten ‘koude aansluitingen’ af te sluiten. Dit zijn straten en inritten van woningen die rechtstreeks aansluiten op de N65. Deze afsluitingen worden verder onderzocht, al dan niet in samenhang met het plaatsen van een vangrail en een geluidsscherm. Bovendien willen de overheden onderzoeken of het mogelijk is om twee fietstunnels aan te leggen: één tussen Helvoirt en Haaren en één in de buurt van de De Bréautélaan in Vught.

Afwachten geen optie

“Het is fijn dat we vandaag een paar concrete maatregelen kunnen aankondigen die de leefbaarheid en de veiligheid rondom de N65 gaan verbeteren”, zegt de Vughtse wethouder Mark du Maine. “Voor een aantal van die maatregelen geldt dat ze wellicht weer verwijderd moeten worden als het stikstofvraagstuk is opgelost en het VKA+ kan worden uitgevoerd. Maar zeker met het oog op de toenemende verkeersdrukte, vinden wij afwachten geen optie.”

Eind 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de kortetermijnmaatregelen voor de N65. Het doel van het onderzoek was om te kijken met welke maatregelen de leefbaarheid en veiligheid op en rondom de N65 op korte termijn kan verbeteren en om te onderzoeken wat de wensen en voorkeuren vanuit de maatschappij zijn. Meer dan 1.750 omwonenden en weggebruikers leverden een bijdrage. Met behulp van de uitkomsten van dit onderzoek zijn bovenstaande voorgestelde maatregelen geadviseerd aan de stuurgroep.
Geen 50 kilometer per uur

De afgelopen periode is onderzocht of de N65 binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur kan krijgen. Deze maatregel valt af omdat dit een te groot negatief effect heeft op het verkeer in de kern van Vught. Het verkeer op de aansluitende wegen staat dan langer stil bij de verkeerslichten waardoor de wegen vollopen en er meer uitlaatgassen vrijkomen. Wel zal onderzocht worden of een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur over het gehele traject tussen Berkel-Enschot en Vught kan bijdragen aan de verkeersveiligheid.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Vleesch noch visch dus.
En hoeveel geld zou er uitgegeven zijn aan proceskosten inmiddels? :geenlach:
kees
expressweg

Bericht door kees »

En nog erger zelfs: in de laatste regel staat dat er gekeken gaat worden of, omwille van de verkeersveiligheid, de maximumsnelheid over de hele N65 naar 70 kan worden verlaagd.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Dat lijkt me niet meer dan een zoethoudertje, zeker nu gelukkig de 50 km/h door Vught is afgevallen. Daar was namelijk wel wat om te doen.

Het blijft verder inderdaad een beetje schrapen qua maatregelen. Die fietstunnel in Vught is echt een gedrocht wat ik gezien heb op de ontwerptekeningen. Die komt zover uit de kruisingslijn te liggen met zulke onoverzichtelijke aansluitingen dat echt niemand die gaat gebruiken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

"Vleesch noch visch" is helaas gemeengoed geworden. :(

Wat is de beste oplossing voor de N65? Een A65. En dat kan best, de A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven en de A59 's-Hertogenbosch - Oss waren voor de ombouw soortgelijke wegen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Nee dat kan niet volgens de boomknuffelaars :shutup:
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is zo'n situatie waar rapport na rapport wordt geschreven en na 30 jaar de conclusie hetzelfde blijft en de situatie niet verbeterd is...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Een volledige ombouw naar autosnelweg is toch geen onderwerp van studie geweest?
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: za 05 jul 2025, 9:39 Dit is zo'n situatie waar rapport na rapport wordt geschreven en na 30 jaar de conclusie hetzelfde blijft en de situatie niet verbeterd is...
De soap gaat door: https://www.bd.nl/vught/geharrewar-over ... ~a2a95ee9/
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Tjonge.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb zaterdag voor het eerst in vele jaren de N65 eens gereden van Tilburg naar Den Bosch.

Tussen bijna elk kruispunt staat een flitspaal. Waarom staan deze eigenlijk niet bij de kruispunten zelf als roodlichtcamera?

Wat ik mij ook afvroeg: in Vught begint de autosnelweg :G1: al binnen de bebouwde kom. Hoe vaak komt dat eigenlijk voor?
Afbeelding

Misschien herinner ik het mij niet goed, maar naar mijn idee waren deze :A1-70: borden verdwenen en ik zat mij af te vragen of je dan 100 of 130 km/h zou mogen. Misschien heb ik het verkeerd gezien, op Streetview van november 2024 staan ze nog wel.
Afbeelding
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
130 zou ik zeggen.
Sowieso geen 100, want die is alleen van toepassing als je een :A1-100: passeert.
Ubi volentia est, via est
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Al zou ik 130 gezien de substandaard uitbouw vrij snel vinden ;)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Komt in ieder geval ook voor bij de A44 in Wassenaar.
Daar staan expliciet snelheidsborden, je mag daar 100 binnen de bebouwde kom.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het einde-kombord staat even verderop...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

En tussen 19 en 6 uur dus zelfs 130 km/h. Is dat uniek?
Enne gojje mins blieft altied leave.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ook een "mooi" voorbeeld waar RWS antieke borden laat staan die al 31 jaar ongeldig zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Snelwegfreak schreef: wo 21 jan 2026, 18:24 En tussen 19 en 6 uur dus zelfs 130 km/h. Is dat uniek?
Huh? Bibeko 50 km/h gaat vóór bubeko 130 km/h. Dus wees blij dat je overdag 100 mag rijden i.p.v. 50...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Oh ja, dan is het juist 50 km/h... Lekker scherp :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: wo 21 jan 2026, 14:49 Misschien herinner ik het mij niet goed, maar naar mijn idee waren deze :A1-70: borden verdwenen en ik zat mij af te vragen of je dan 100 of 130 km/h zou mogen. Misschien heb ik het verkeerd gezien, op Streetview van november 2024 staan ze nog wel.
Afbeelding
Met je geheugen is niets mis, want deze borden zijn inderdaad (ten onrechte) weggedraaid waarbij aan een zijde ook het kombord is meegedraaid. De andere richting kom in hetzelfde verhaal, maar daar is het terecht want daar geldt tijdelijk een stukje 50 km/h ivm tijdelijke bouwinrit. Aan die zijde wordt nu wel begin bebouwde kom slechts wordt aangeduid door 1 minimaal RVV1966-bord in de middenberm. :geenlach: