Zouden die maatregelen die je noemt, ook op korte termijn uitgevoerd kunnen worden? Of moeten we dan denken aan uitvoering in het A7-porject Zaandam - Hoorn?
[A010] Tweede Coentunnel
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: [A010] Tweede Coentunnel
Zouden die maatregelen die je noemt, ook op korte termijn uitgevoerd kunnen worden? Of moeten we dan denken aan uitvoering in het A7-porject Zaandam - Hoorn?
-
evos
- verkeersader
Had daar niet beter Beverwijk kunnen staan?mavas schreef:Ten tweede is het onhandig dat verkeer naar Purmerend de wisselbaan op wordt gestuurd. Dit zorgt ervoor dat dit verkeer helemaal links uitkomt op de A8 na de Coentunnel, terwijl er daarna weer helemaal naar rechts opgeschoven moet worden tot aan knp Zaandam om de A7 te bereiken. Lijkt mij ook erg inefficiënt.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
Freak187
- polderweggetje
Ik rij dagelijks door de Coentunnel.
Van Zaandam naar Amsterdam, dus van A8 naar A10-West zie je steeds vaker dat er een ongeluk is gebeurd bij het stuk dat richting de A10 West gaat. Er zijn daar 3 rijstroken, maar iedereen weet dat het erna weer 4 worden. Dus iedereen die door de spitsbuis wil, gaat op de 3de rijstrook rijden, en als vervolgens wat late invoegers ook op die baan willen, staat het in één keer stil. Waarom zijn er niet gewoon 4 rijstroken die naar de A10 West gaan? Die middenberm/vangrail die op een gegeven moment de scheiding is van A10 Noord en A10 West kunnen ze toch weghalen? Dan heb je een vloeiende overgang zonder een afname van rijstroken.
Tevens is de terugweg van Amsterdam naar Zaandam steeds irritanter. Of je staat voor tunnel vast (tunneldosering) of je staat op de A8 vast. En als je naar Purmerend/Hoorn toemoet, sta je op de A7 ook vast. De weg is vol.
Van Zaandam naar Amsterdam, dus van A8 naar A10-West zie je steeds vaker dat er een ongeluk is gebeurd bij het stuk dat richting de A10 West gaat. Er zijn daar 3 rijstroken, maar iedereen weet dat het erna weer 4 worden. Dus iedereen die door de spitsbuis wil, gaat op de 3de rijstrook rijden, en als vervolgens wat late invoegers ook op die baan willen, staat het in één keer stil. Waarom zijn er niet gewoon 4 rijstroken die naar de A10 West gaan? Die middenberm/vangrail die op een gegeven moment de scheiding is van A10 Noord en A10 West kunnen ze toch weghalen? Dan heb je een vloeiende overgang zonder een afname van rijstroken.
Tevens is de terugweg van Amsterdam naar Zaandam steeds irritanter. Of je staat voor tunnel vast (tunneldosering) of je staat op de A8 vast. En als je naar Purmerend/Hoorn toemoet, sta je op de A7 ook vast. De weg is vol.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Ik weet zo niet waar ik het neer moet zetten, dus maar hier.
Mijn buurman komt bijna dagelijks over de A10-noord door de Coentunnel. Hij ergert zich groen en geel aan de afgesloten rijstrook komende vanaf watergraafsmeer.
Is daar een reden voor?
Mijn buurman komt bijna dagelijks over de A10-noord door de Coentunnel. Hij ergert zich groen en geel aan de afgesloten rijstrook komende vanaf watergraafsmeer.
Is daar een reden voor?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Volgens mij was er afgesproken dat er maximaal x rijstroken open mochten zijn. Daarom dat deze dan dicht blijft, tenzij...
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Met dank aan de gemeente Amsterdam die dat afgedwongen heeft via de openstellingsvergunning.
In de toekomst zou dat moeten veranderen en moeten alle rijstroken beschikbaar zijn wanneer de verbreding van de A8 en A7 klaar is. Maar dat weten we allemaal, dat zal ook nog wel even duren voordat dat in uitvoering gaat.
In de toekomst zou dat moeten veranderen en moeten alle rijstroken beschikbaar zijn wanneer de verbreding van de A8 en A7 klaar is. Maar dat weten we allemaal, dat zal ook nog wel even duren voordat dat in uitvoering gaat.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat in een tweet op 26 april 2018:
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/we ... coentunnel
Dat is niet het hele verhaal. Om file in de tunnel te voorkomen creëren ze een file voor de ingang van de tunnel. Meer over de keuzes op de website van Rijkswaterstaat.In het tracébesluit van de Coentunnel is vastgelegd dat er per rijrichting maximaal 3 rijstroken mogen worden opengesteld, aangevuld met 2 extra rijstroken in de richting van de spits.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Door de standaard afgekruiste rijstrook van de betreffende buis staat er zowel in de ochtendspits als de avondspits een in mijn ogen onnodige file vanaf de A10 noord richting A10 west. Dit levert extra uitstoot en vertraging op, maar ook meer drukte op de alternatieve routes via de A10 zuid en de A9. Gistermiddag was er een ongeluk op de A10 zuid en dan zie je het ook onmiddellijk volledig vastlopen op de A9 en de A10 noord. In de betreffende buis beide rijstroken openstellen zou in zulke gevallen nét wat lucht kunnen geven, maar het aantal keren dat beide rijstroken wel open zijn is behoorlijk beperkt.
-
Chris
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A10: wisselbuis 2e Coentunnel afgesloten; 19 juli - 9 september 2024
Van 19 juli tot 9 september 2024 is de wisselbuis van de 2e Coentunnel afgesloten voor verkeer.
In deze periode wordt hittewerende bekleding aangebracht om de tunnel extra te beschermen in geval van een extreem grote brand. In de zomer van 2025 werken we in de andere tunnelbuis en is de gehele tunnel van Amsterdam-West naar Noord afgesloten.
Hinder voor de weggebruiker
Van vrijdag 19 juli 21.00 tot maandag 9 september 2024 05.00 uur is de wisselbuis van de 2e Coentunnel dicht. De hinder door de sluiting wordt (deels) opgevangen door de hele dag alle beschikbare rijstroken richting het noorden open te stellen.
Hierdoor heeft noordwaarts verkeer niet 3 maar 4 rijstroken ter beschikking. Door het niet kunnen inzetten van de wisselbuis kan verkeer van de A8 naar A10 West in de ochtend extra hinder verwachten. Ook tijdens de avondspits kunnen de werkzaamheden hinder veroorzaken.
Let op: 2 keer gehele afsluiting Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord
Van vrijdag 19 juli 21.00 tot zaterdag 20 juli 2024 13.00 uur sluiten we de gehele 2e Coentunnel af. Ook van zaterdag 7 september 23.59 tot maandag 9 september 2024 05.00 uur (het laatste weekend) is de 2e Coentunnel volledig gesloten. Dit heeft te maken met voorbereidende en afrondende werkzaamheden.
Verkeer dat dan van Amsterdam-West richting Amsterdam-Noord wil, rijdt een ‘rondje ring’. Dus via de A10 Zuid en de Zeeburgertunnel. Verkeer dat van Zaanstad/Amsterdam-Noord richting West wil, kan wel gewoon door de tunnel.
Zomer 2025: Verkeershinder rondom Coentunnel en omleiding
In de zomer van 2025 werken we 9 weken aan de andere tunnelbuis. Verkeer dat van Amsterdam-West naar Noord wil, kan in die periode niet door de tunnel en niet door de wisselbuis, behalve nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer.
Verkeer wordt dan omgeleid via de A10 Noord (‘rondje ring’) en de A5/A9 richting Zaanstad/Purmerend en Alkmaar.
Herstel brandwerendheid 2e Coentunnel
Uit onderzoek is gebleken dat bij een heel intense brand mogelijk sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in de 2e Coentunnel. Een brand die, zover wij weten, nog nooit is voorgekomen.
Beide tunnelbuizen zijn dan ook veilig voor weggebruikers. Mede door veiligheidssystemen in tunnels die voorkomen dat een brand escaleert en die de impact van een brand beperken.
-
IIVQ
- autoweg
Ik was de Wikipedia-pagina van de Ring A10 even aan het bijwerken, en vroeg mij toen af: komende vanaf de A8 of A10-Noord, kan je altijd ná de Coentunnel nog de keuze maken voor A10 of A5, of zijn er situaties waar je al vóór de tunnel de keuze gemaakt moet hebben, en zo ja, hoe vaak komt dat voor? (Ik rijd hier zelden, en eigenlijk nooit in de ochtendspits richthing het zuiden).
Omgekeerd: als je richting het noorden naar de A10 wil moet je sowieso de meest westelijke buis hebben, maar als je richting de A8 wil en de wisselbuis staat richting het noorden, wordt dan de toegang van de oostelijkste buis richting A8 wel eens afgesloten (buiten calamiteiten) - er is daar geen slagboom, maar wel kruizen?
Omgekeerd: als je richting het noorden naar de A10 wil moet je sowieso de meest westelijke buis hebben, maar als je richting de A8 wil en de wisselbuis staat richting het noorden, wordt dan de toegang van de oostelijkste buis richting A8 wel eens afgesloten (buiten calamiteiten) - er is daar geen slagboom, maar wel kruizen?
-
nvanleijden
- dorpsstraat
-
sanderl
- autoweg
-
fonsoy
- stadsweg
En vanaf de A8 kan je ook niet afrit 18 pakken. Gevolg van de layout van knp Coenplein.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Voor dat laatste is de Verlengde Stellingweg aangelegd. Als weggebruiker mis je die toerit dus niet echt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
fonsoy
- stadsweg
Als gevolg van de werkzaamheden aan de A10-zuid is de wisselbaan naar Noord steeds geopend met één rijstrook. Echter is de 4e rijstrook in de tunnel West -> Noord niet geopend 
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Die begrijp ik even niet; je kunt toch niet vanuit de wisselbaan vanaf de A5 of A10 naar de A10-noord komen? Je kunt toch alleen maar naar de A8 rijden op de wisselbaan?
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
nvanleijden
- dorpsstraat
Het wordt hoog tijd om van die afspraak af te komen en gewoon alle capaciteit die is aangelegd te kunnen benutten.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Je mag de wisselbaan maar via één rijstrook bereiken. Eenmaal op die baan zelf, komt er een rijstrook bij.keokiracer schreef: za 28 jun 2025, 23:23 Volgens Fonsoy wordt dus wel die rijstrook van de wisselbaan dichtgedaan
Die route heb ik dit weekend 2 keer genomen. Beide keren stond het verkeer stil op de "normale" rijbaan, omdat de linkerstrook daarvan inderdaad niet open was.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Eh... open vanaf beide. Maar per ingang 1 rijstrook. In principe kunnen er vanaf de A5 ook 2 rijstroken open zijn:keokiracer schreef: zo 29 jun 2025, 20:59Is de toegang naar de wisselbaan dan vanaf de A5 dicht? Of vanaf de A10?

De 2e pijl van links is dan een volle pijl.
Ik realiseer me nu pas dat er vanaf de A10 altijd maximaal 1 rijstrook open kan zijn richting wisselstrook.
En dat het dus normaal is dat er vanaf de A5 meestal maar 1 strook open is.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dat was gisteren en vandaag niet het geval.
--Harry.
--Harry.
-
fonsoy
- stadsweg
Ik meen afgelopen zaterdag een wisselstrook te hebben gezien met één strook open. Misschien was dat dan teveel een momentopname.
-
Chris
- Moderator
Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid
Er wordt weer 'extreme hinder' verwacht, en het is niet 1 of 2 weken ofzo:
Rijkswaterstaat schreef:A4 en 2e Coentunnel: groot onderhoud vanaf 11 juli 2025
Rijkswaterstaat gaat de volgende fase in van de grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam. In het weekend van 11 - 12 juli 2025 start het groot onderhoud aan de A4 tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen en op de A10 West in de 2e Coentunnel.
Deze werkzaamheden zorgen voor extreme hinder in de regio’s Amsterdam en Haarlemmermeer. Weggebruikers worden geadviseerd niet, samen of anders te reizen.
We zijn tussen mei en oktober 2025 bezig met groot onderhoud aan diverse wegen rond Amsterdam. Dit heeft te maken met de slechte staat van de infrastructuur. We voeren de werkzaamheden nu uit omdat anders incidenteel onderhoud nodig is en wegen onverwacht worden afgesloten. Ook zijn deze wegen de omleidingsroutes voor andere grote projecten in de regio.
De werkzaamheden op de A4 en in de 2e Coentunnel volgen na de grootschalige werkzaamheden die op dit moment plaatsvinden op de Ring A10 Zuid en Oost. Dit werk op de Ring verloopt volgens planning en zaterdag 21 juli om 21.00 uur wordt dit deel van de A10 weer opengesteld.
Werkzaamheden 2e Coentunnel; 12 juli tot 15 september
Van zaterdag 12 juli 23.00 tot maandag 15 september 05.00 uur is de 2e Coentunnel dicht wegens groot onderhoud. Gedurende 9 weken wordt de brandwerendheid van de tunnel verbeterd, brengen we nieuw asfalt aan en vernieuwen we technische installaties zoals de verlichting en camera’s. Verkeer kan niet door de tunnel van Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord en Zaanstad en wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord (een rondje ring).
De vertraging kan oplopen tot 60 minuten. De tunnelbuis voor verkeer vanuit Amsterdam-Noord en Zaanstad richting Amsterdam-West is wel open.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Overigens moet je maar hopen dat het lopende project op oost/zuid geen vertraging oploopt, want dat loopt dan vol door je verdere planning voor de andere werkzaamheden in. Is het trouwens ook de bedoeling dat het onderhoud aan de A10 noord helemaal is afgerond wanneer de Coentunnel dicht gaat? Hoewel dat naar mijn gevoel meer hinder veroorzaakt op de Binnenring, zou je dat toch weg willen hebben voordat al het extra verkeer op de Buitenring van de A10-noord terecht komt.
Waar ik trouwens ook wel benieuwd naar ben, is hoeveel mensen routes door de IJtunnel op gaan zoeken (in het bijzonder wanneer de route door de Zeeburgertunnel vol staat), wat voor gedoe dat gaat geven in de stad en wat voor maatregelen de gemeente dan eventueel zou treffen.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Waarom wordt de wisselbuis ook afgesloten richting het noorden?
-
S3mv
- woonerf
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het zal zeker zorgvuldig afgewogen zijn, maar met mijn beperkte kennis lijken er toch opties te zijn. Bijvoorbeeld de Coentunnel afsluiten voor verkeer vanaf de ring West en verkeer vanaf de A5 de wisselbuis in leiden. Vervolgens de doorsteek net na de tunnel openzetten, waardoor A5 -> A10 Noord nog mogelijk is en niet al het verkeer richting de A8 muurvast staat ivm de afvallende rijstroken als je de wisselbaan blijft volgen.
Waarschijnlijk gaat iedereen dan via het havengebied richting de A5, dus het afsluiten van de opritten daar richting de A10 zou ook nodig zijn. OV en hulpdiensten kunnen dan wel vanaf de A10 West de wisselbuis in.
Waarschijnlijk veels te simpel gedacht en heb ik nog een aantal dingen gemist
Waarschijnlijk gaat iedereen dan via het havengebied richting de A5, dus het afsluiten van de opritten daar richting de A10 zou ook nodig zijn. OV en hulpdiensten kunnen dan wel vanaf de A10 West de wisselbuis in.
Waarschijnlijk veels te simpel gedacht en heb ik nog een aantal dingen gemist
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Daar wordt geen onderhoud uitgevoerd. Daar worden geluidschermen opgetrokken. En nee, die zijn nog niet klaar, ook al was dat wel de wens. Broedende vogels gooien echter roet in het eten.Pino schreef: ma 07 jul 2025, 17:04 Is het trouwens ook de bedoeling dat het onderhoud aan de A10 noord helemaal is afgerond wanneer de Coentunnel dicht gaat? Hoewel dat naar mijn gevoel meer hinder veroorzaakt op de Binnenring, zou je dat toch weg willen hebben voordat al het extra verkeer op de Buitenring van de A10-noord terecht komt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje