Bregenzerwald - Nieuwegein op zaterdag 1 maart 2025
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
Bregenzerwald - Nieuwegein op zaterdag 1 maart 2025
Komende zaterdag rijden wij vanuit het Bregenzerwald terug vanaf de wintersport, eindbestemming is Nieuwegein.
Doen we er goed aan om heel vroeg te vertrekken? (05h?) Of gewoon met de meute mee (07h)? Of beter achter de meute aan (10h?)
Qua route keuze liggen een beetje dezelfde alternatieven als op de heenweg voor; via Ulm, Karlsruhe (met een variant via de A81 naar de A6) of via Ulm / Würzburg naar de A3.
Tot slot kunnen we ook nog via de B30 langs de Bodensee naar de A81.
Iemand tips / aandachtspunten?
Doen we er goed aan om heel vroeg te vertrekken? (05h?) Of gewoon met de meute mee (07h)? Of beter achter de meute aan (10h?)
Qua route keuze liggen een beetje dezelfde alternatieven als op de heenweg voor; via Ulm, Karlsruhe (met een variant via de A81 naar de A6) of via Ulm / Würzburg naar de A3.
Tot slot kunnen we ook nog via de B30 langs de Bodensee naar de A81.
Iemand tips / aandachtspunten?
-
Chris
- Moderator
Re: Bregenzerwald - Nieuwegein op zaterdag 1 maart 2025
Het loopt op terugreisdagen vaak goed vast op de A7 tussen Memmingen en Ulm.
Ik denk dat 'achter de meute aan' niet veel oplevert, want vanuit de wintersport vertrekken velen relatief laat omdat het huisje opgeruimd moet worden, gezin ingepakt, etc, en daar komt bij dat er een grote stroom is die van verder weg komt (Südtirol, Sölden, etc.) en dus pas later in Duitsland aankomt.
Je hoeft niet de Fernpass over en niet uit het Zillertal, dus dan loont het wellicht meer om vroeg weg te gaan. Zeker als je snel op de Duitse A96 zit dan ben je ook snel voor de drukte uit noordwaarts.
Ik denk dat 'achter de meute aan' niet veel oplevert, want vanuit de wintersport vertrekken velen relatief laat omdat het huisje opgeruimd moet worden, gezin ingepakt, etc, en daar komt bij dat er een grote stroom is die van verder weg komt (Südtirol, Sölden, etc.) en dus pas later in Duitsland aankomt.
Je hoeft niet de Fernpass over en niet uit het Zillertal, dus dan loont het wellicht meer om vroeg weg te gaan. Zeker als je snel op de Duitse A96 zit dan ben je ook snel voor de drukte uit noordwaarts.
-
Autostrada
- autoweg
De Duitse A96 is zo’n 55 minuten rijden vanaf waar we zitten. Ik dacht rond 06h weg te gaan rijden. Route via A7 naar de A3 denk ik.
Alternatief is om rustig aan te doen en dan via de Bodensee naar de A81, maar we zitten de laatste dagen redelijk in een vroeg ritme (met dank aan onze jongste) dus vermoed dat we ons wel aan het 06h schema zullen houden.
Alternatief is om rustig aan te doen en dan via de Bodensee naar de A81, maar we zitten de laatste dagen redelijk in een vroeg ritme (met dank aan onze jongste) dus vermoed dat we ons wel aan het 06h schema zullen houden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De B31 langs Friedrichshafen schiet ook niet echt bepaald lekker op en is vaak erg druk, maar mogelijk valt het op een zaterdagmorgen richting westen wel mee. Van de B30 langs Ravensburg en Biberach naar Ulm ben ik niet zo'n fan. Heb die route 1x gereden en is deels enkelbaans. Je hebt vroeg of laat altijd wel een vrachtwagen of langzame auto voor je en inhalen op die route kan je rond Bad Waldsee wel vergeten. Desalniettemin kan het een alternatief vormen voor de A96 en A7. Afhankelijk van de drukte kan je dan bij Ulm ook nog de A8 op richting Stuttgart en dan verder via Karlsruhe of Heilbronn.
Verder sluit ik me bij Chris aan, vroeg weggaan is het beste.
(Edit: Je hebt de B30 schijnbaar op de heenweg gereden, dan weet je wat je te wachten staat.
Ik zou vroeg wegrijden en de A96-A7 nemen.)
Verder sluit ik me bij Chris aan, vroeg weggaan is het beste.
(Edit: Je hebt de B30 schijnbaar op de heenweg gereden, dan weet je wat je te wachten staat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Autostrada
- autoweg
We staan nu langs de A3 iets voor Aschaffenburg aan de oplader. Vanochtend om 06h vertrokken uit het Bregenzerwald, iets voor 07h reden we de A96 op. Eerste stuk prima te doen maar eenmaal op de A7 erg onrustig verkeer. Vrijwel louter Nederlanders en lange treintjes op de linkerbaan. Bij Ulm rechtdoor gegaan de A7 verder af, heerlijk rustig door zoeven.
Kijken hoe de rest van de dag loopt, maar so far so good.
Kijken hoe de rest van de dag loopt, maar so far so good.
-
Autostrada
- autoweg
Nu bij de lader van Troisdorf aan de A59. Denk dat we straks toch weer doorsteken naar de A77 (NL).
-
Chris
- Moderator
Je zag ook vanochtend dat het pas rond een uur of 10 druk werd op de A7 tussen Memmingen en Ulm, terwijl er vanaf de Fernpass nog een enorme sloot verkeer onderweg is naar Reutte en verder.
-
Autostrada
- autoweg
Zo’n half uur geleden zijn wij thuis gekomen en hebben daarmee de rit van zo’n 900km in iets minder dan 10 uur afgelegd met een EV, we kunnen dus wel stellen dat het enorm is meegevallen vandaag.
Mede op aanraden van onze uitbater van het appartement zijn wij vroeg vertrokken, via de Oostenrijkse B200 naar de A14. Op de B200 was het al wel duidelijk dat we ‘voor de meute uitzaten’, aangezien we nog maar weinig Nederlanders zagen.
Op de A14 reden ze al wel, maar pas na het samenkomen van de A96 en A7 begon het druk verkeer te worden, vrijwel uitsluitend Nederlanders met een verdwaalde Duitser er tussen. Het was wat mistig/nevelig op de A7 en het drukke verkeer beviel ons niet, onrustig rijden.
Zoals gezegd de A7 gewoon maar gevolgd naar het noorden en de hele Alpaufstieg links laten liggen. A7 heerlijk rustig en ontspannen op de cruise control.
Vanaf het punt dat we de A3 opgingen werd het wel iets drukker, maar niets noemenswaardig. Je hebt wel overal van de matrix borden die om de haverklap een nieuwe snelheid aangeven (
) - dat gaat als een soort knipperlicht; het ene paneel kan iets anders aangeven dan het volgende paneel. Flitsen ze ook op deze dynamische snelheden? Met name bij Aschaffenburg in de overkluizing zag ik dat de Duitsers zich daar zeer angstvallig aan die dynamische snelheden hielden, maar ook elders werd het redelijk opgevolgd.
Bij het Wiesbadener Kreuz was een ongeluk gebeurd, Waze leidde ons bij de luchthaven van Frankfurt via de B43 naar de B40 en de A66; prima route, geen enkel verkeerslicht en die hele file voor het ongeluk omzeild.
Op de A3 verder richting Köln toch wel druk verkeer, soms wat stop en go door nerveuze treintjes op de linkerbaan, maar echt stilgestaan hebben we in het geheel niet op de hele route.
Bij Keulen moesten we laden, onze auto-navigatie leidde ons naar een supercharger bij Troisdorf, via de A560 en A59 moesten we daar komen. Op de kaart zie je dat het niet heel veel om is ten opzichte van de A3, maar gevoelsmatig ben je toch een stuk van de route.
Verder op de A3 zag ik druk verkeer bij Oberhausen en bij Arnhem op de A12, uiteindelijk dus via de A59 naar de A559, dan de A4 en A1 om Köln heen naar de A57 en die helemaal afgereden naar de A77 en zo via de A15 naar de A2 richting Nieuwegein, waar we met 2% resterende batterij voor de klok van 16h de straat in kwamen rijden. Al met al reuze meegevallen en prima route zo, wat meer kilometers maar 0 stress gehad en veel op de cruisecontrol kunnen blazen.
Mede op aanraden van onze uitbater van het appartement zijn wij vroeg vertrokken, via de Oostenrijkse B200 naar de A14. Op de B200 was het al wel duidelijk dat we ‘voor de meute uitzaten’, aangezien we nog maar weinig Nederlanders zagen.
Op de A14 reden ze al wel, maar pas na het samenkomen van de A96 en A7 begon het druk verkeer te worden, vrijwel uitsluitend Nederlanders met een verdwaalde Duitser er tussen. Het was wat mistig/nevelig op de A7 en het drukke verkeer beviel ons niet, onrustig rijden.
Zoals gezegd de A7 gewoon maar gevolgd naar het noorden en de hele Alpaufstieg links laten liggen. A7 heerlijk rustig en ontspannen op de cruise control.
Vanaf het punt dat we de A3 opgingen werd het wel iets drukker, maar niets noemenswaardig. Je hebt wel overal van de matrix borden die om de haverklap een nieuwe snelheid aangeven (
Bij het Wiesbadener Kreuz was een ongeluk gebeurd, Waze leidde ons bij de luchthaven van Frankfurt via de B43 naar de B40 en de A66; prima route, geen enkel verkeerslicht en die hele file voor het ongeluk omzeild.
Op de A3 verder richting Köln toch wel druk verkeer, soms wat stop en go door nerveuze treintjes op de linkerbaan, maar echt stilgestaan hebben we in het geheel niet op de hele route.
Bij Keulen moesten we laden, onze auto-navigatie leidde ons naar een supercharger bij Troisdorf, via de A560 en A59 moesten we daar komen. Op de kaart zie je dat het niet heel veel om is ten opzichte van de A3, maar gevoelsmatig ben je toch een stuk van de route.
Verder op de A3 zag ik druk verkeer bij Oberhausen en bij Arnhem op de A12, uiteindelijk dus via de A59 naar de A559, dan de A4 en A1 om Köln heen naar de A57 en die helemaal afgereden naar de A77 en zo via de A15 naar de A2 richting Nieuwegein, waar we met 2% resterende batterij voor de klok van 16h de straat in kwamen rijden. Al met al reuze meegevallen en prima route zo, wat meer kilometers maar 0 stress gehad en veel op de cruisecontrol kunnen blazen.
-
Autostrada
- autoweg
Overigens is de B200 iets ten noorden van Egg een onvervalste driestroker; op de StreetView beelden lijkt dit misschien niet zo, maar inmiddels is de markering weer hersteld zoals deze er bij lag voor de werkzaamheden (maw in dalende richting mag je van alle 3 de stroken gebruik maken).
https://maps.app.goo.gl/mGXfCBEuWRRvCkXV9
https://maps.app.goo.gl/mGXfCBEuWRRvCkXV9
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 02 mar 2025, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Ik heb die weg een paar jaar geleden in de zomer gereden. Vanaf Lech naar Oberstaufen in Duitsland. Ik herinner mij dat de B200 vrij rustig was, maar dat het wel een tijd duurde om te rijden. Het voelt wat als een geïsoleerd achterland van het dichtbevolkte Rheintal. De B205 heeft een aardige dalbrug ten noorden van Egg.
-
Autostrada
- autoweg
De gehele B200 van Warth tot de A14 is 63km lang. Je komt door een flink aantal dorpen, vrijwel allemaal met een lagere vMax dan de gebruikelijke bibeko snelheid in Oostenrijk (die 50 km/h is). De meeste dorpen kennen rotondes, het aantal verkeerslichten op de B200 is op één hand te tellen. Tevens is de bubeko vMax (in Oostenrijk 100 km/h) op pakweg 3 van de in totaal 63km van toepassing (m.a.w. amper), op de meeste stukken ligt de vMax op 70km/h en 80km/h..Chris schreef: zo 02 mar 2025, 14:15 Ik heb die weg een paar jaar geleden in de zomer gereden. Vanaf Lech naar Oberstaufen in Duitsland. Ik herinner mij dat de B200 vrij rustig was, maar dat het wel een tijd duurde om te rijden. Het voelt wat als een geïsoleerd achterland van het dichtbevolkte Rheintal. De B205 heeft een aardige dalbrug ten noorden van Egg.
De weg is niet bijzonder hoogwaardig uitgebouwd, behalve een heel kort stukje ten noorden van Egg (de hier genoemde driestroker) alsmede de Achraintunnel, die 2+1 rijstroken kent.
Een rit over de gehele B200 duurt iets meer dan een uur.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb 2 jaar geleden het stukje tussen Warth en de B193 bereden. Het gaat niet snel, maar landschappelijk is het wel een mooie route.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
CHD
- zandpaadje
Leuk om te lezen hoe de reis in maart voorspoedig verliep! Wij hopen begin augustus richting dezelfde bestemming te gaan, ook met een EV. Vanuit iets onder Zwolle, via N309-A50-A12-A3-A7-A96-A14-B200. Even afwachten hoe de verkeerssituatie dan is, maar op basis van wat ik nu gelezen heb op het forum loont het niet om extra kilometers te rijden via Bielefeld, Paderborn en Kassel, om de drukke A3 te vermijden.
Qua tijd gaan we ons record vanuit Bregenzerwald op Hemelvaartsdag 2018 niet evenaren, dat was 9,5 uur inclusief 2 stops, met een benzineauto.
Qua tijd gaan we ons record vanuit Bregenzerwald op Hemelvaartsdag 2018 niet evenaren, dat was 9,5 uur inclusief 2 stops, met een benzineauto.
-
CHD
- zandpaadje
Iets verderop ligt het alternatief.Autostrada schreef: zo 02 mar 2025, 14:54De gehele B200 van Warth tot de A14 is 63km lang. Je komt door een flink aantal dorpen, vrijwel allemaal met een lagere vMax dan de gebruikelijke bibeko snelheid in Oostenrijk (die 50 km/h is). De meeste dorpen kennen rotondes, het aantal verkeerslichten op de B200 is op één hand te tellen. Tevens is de bubeko vMax (in Oostenrijk 100 km/h) op pakweg 3 van de in totaal 63km van toepassing (m.a.w. amper), op de meeste stukken ligt de vMax op 70km/h en 80km/h..Chris schreef: zo 02 mar 2025, 14:15 Ik heb die weg een paar jaar geleden in de zomer gereden. Vanaf Lech naar Oberstaufen in Duitsland. Ik herinner mij dat de B200 vrij rustig was, maar dat het wel een tijd duurde om te rijden. Het voelt wat als een geïsoleerd achterland van het dichtbevolkte Rheintal. De B205 heeft een aardige dalbrug ten noorden van Egg.
De weg is niet bijzonder hoogwaardig uitgebouwd, behalve een heel kort stukje ten noorden van Egg (de hier genoemde driestroker) alsmede de Achraintunnel, die 2+1 rijstroken kent.
Een rit over de gehele B200 duurt iets meer dan een uur.
In augustus 2023 stond er op A14 al een file voor de afslag Dornbirn-Nord (B200). Toen uitgeweken naar een afslag daarna, Dornbirn-West/Lustenau en vervolgens de Bödelestrasse/Losenpass gereden. Zeer rustig, eerst veel stijgen (actieradius van EV nam sterk af), daarna veel dalen (en bijgeladen…). Prachtige route: eerst kort door Dornbirn, via Schwarzenberg en aansluiting op bekende B200 bij rotonde Bahnhof Bregenzerwaldbahn.