130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rein »

^^ Ik heb geen idee, maar als er niets staat is de Vmax automatisch 130 km/h. Dat zou iedereen met een rijbewijs wel moeten weten/begrijpen.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Rein schreef: do 08 mei 2025, 15:09 Dat zou iedereen met een rijbewijs wel moeten weten/begrijpen.
:lol: Dat is niet meer zo vanzelfsprekend, tegenwoordig...
Enne gojje mins blieft altied leave.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Nee. Althans niet op de A7 oost van Winschoten. Wellicht wel op iedere oprit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Snelwegfreak schreef: do 08 mei 2025, 15:30
Rein schreef: do 08 mei 2025, 15:09 Dat zou iedereen met een rijbewijs wel moeten weten/begrijpen.
:lol: Dat is niet meer zo vanzelfsprekend, tegenwoordig...
Zelfs rechters hebben er moeite mee :facepalm:
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Laatst een Fransman voorgehad die na de grensovergang A16-E19 gewoon links 100 blijft rijden terwijl het rechts leeg is. :facepalm:
Moet wel zeggen dat het snelhedentabel aan Belgische kant piepklein is en gemakkelijk achter een vrachtwagen verdwijnt, en sinds het asfalt aan Belgische kant vernieuwd is voel je de grensovergang niet meer. Misschien toch wat meer toeters en bellen invoeren zoals vroeger zodat de grensovergang (en gewijzigd snelheidsregime) wat beter voelbaar is? Zaken als andere wegmarkeringen en verkeersborden zullen toch alleen door wegennerds opgemerkt worden.
🍉
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mijn navigatie geeft na een grenspassage een melding op het scherm, inclusief de gelden maximumsnelheden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

caertandes schreef: do 08 mei 2025, 15:04
Wordt op de stukken waar nu weer 130 geldt dit ook herhaald na iedere oprit?
De A6 tussen Lelystad Noord en Ketelbrug heeft geen opritten, de A7 Afsluitdijk denk ik ook niet
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Afsluitdijk wel bij Kornwerderzand.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Boerenkool schreef: zo 11 mei 2025, 23:45de A7 Afsluitdijk denk ik ook niet
Breezanddijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

jdb2 schreef: vr 09 mei 2025, 15:43 Laatst een Fransman voorgehad die na de grensovergang A16-E19 gewoon links 100 blijft rijden terwijl het rechts leeg is. :facepalm:
Moet wel zeggen dat het snelhedentabel aan Belgische kant piepklein is en gemakkelijk achter een vrachtwagen verdwijnt, en sinds het asfalt aan Belgische kant vernieuwd is voel je de grensovergang niet meer. Misschien toch wat meer toeters en bellen invoeren zoals vroeger zodat de grensovergang (en gewijzigd snelheidsregime) wat beter voelbaar is? Zaken als andere wegmarkeringen en verkeersborden zullen toch alleen door wegennerds opgemerkt worden.
Met toeters en bellen blijf je bezig want mensen wennen eraan. In nederland staat het vol met schreeuwerige rommel, maar dat valt ook minder en minder op.

Mensen moeten weer uit hun doppen gaan kijken. Niet naar fancy schermpjes maar naar wat er buiten gebeurd en gaat gebeuren.
Hoe dat te bereiken weet ik echter ook niet.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Heb het niet over schermpjes want die waren er vroeger juist niet. Ik bedoel dat grensovergangen vroeger nog iets fysiek voelbaar en zichtbaar waren door de aanwezigheid van douanecomplexen waar je voor moest vertragen tegenover de naadloze overgangen van vandaag. Zo's snelheden bord zou op z'n minst groter uitgevoerd of links herhaald kunnen worden. Eventuele met een grote banner over de weg "WELKOM IN ..." zoals je in sommige landen zien.

Het enige wat er anno 2025 dan nog aan ontbreekt zijn kleine lettertjes eronder met de boodschap "door het passeren van deze grens gaat u akkoord met de regels en voorwaarden van dit land" en een disclaimer over cameratoezicht en GDPR erbij. :lol:
🍉
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Komt allemaal door Brussel dat de wegen in België tegenwoordig zo goed zijn :redangry:

:mrgreen:
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Merkte ik gisteren door de hoeveelheid kleine reparatiepatches en teerstrips op de E25 tussen Neufchâteau en Liège anders niks van :neenee:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Attietattie schreef: zo 11 mei 2025, 23:56
Boerenkool schreef: zo 11 mei 2025, 23:45de A7 Afsluitdijk denk ik ook niet
Breezanddijk.
Is dat geen 100 km/h gebied? Bij Kornwerderzand kom je sowieso in een gebied waar permanent een snelheidsbeperking geldt. Inmiddels 70 km/h:
https://maps.app.goo.gl/ZTDbMLH5tEQH8Hd17
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik hoorde gisteren een item in de BNR Mobility show (herhaling) over wat de invoering en aanpassing van de 130 km/h snelheid Nederland nu gekost heeft.

Volgens de mevrouw, professor Deborah Nas van de TU Delft, zitten deze kosten boven de 60 miljoen euro, grosso modo, want er is geen eenduidig onderzoek maar met al wat zij heeft verzameld aan beschikbare bronnen komt zij tot dit getal. Dus voor onderzoek vooraf, invoering en operatie in het veld, nazorg onderzoek en daarna weer de aanpassingen in 2020 voor de 100 km/h overdag tot de recent ingevoerde trajecten waar weer 130 km/h gereden mag worden zoals het ooit bedacht is.

https://www.bnr.nl/podcast/bnr-mobility ... uzes-maken

Vanaf minuut 10.80

Een minuut eerder wordt gesproken over de mobiliteitsvisie 2050 van onze overheid (die bestaat dus). Hierin wordt het bereikbaarheidspijl genoemd. Een normcijfer voor de tijd die burgers nodig hebben om op hun werk te komen of andere reisdoelen van regelmatige aard.

Vanwege de zomerperiode is dit een herhaling, begreep ik. Ik heb het niet eerder gehoord.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Durashift schreef: di 15 jul 2025, 23:42 Ik hoorde gisteren een item in de BNR Mobility show (herhaling) over wat de invoering en aanpassing van de 130 km/h snelheid Nederland nu gekost heeft.

Volgens de mevrouw, professor Deborah Nas van de TU Delft, zitten deze kosten boven de 60 miljoen euro, grosso modo, want er is geen eenduidig onderzoek maar met al wat zij heeft verzameld aan beschikbare bronnen komt zij tot dit getal. Dus voor onderzoek vooraf, invoering en operatie in het veld, nazorg onderzoek en daarna weer de aanpassingen in 2020 voor de 100 km/h overdag tot de recent ingevoerde trajecten waar weer 130 km/h gereden mag worden zoals het ooit bedacht is.

https://www.bnr.nl/podcast/bnr-mobility ... uzes-maken

Vanaf minuut 10.80

Een minuut eerder wordt gesproken over de mobiliteitsvisie 2050 van onze overheid (die bestaat dus). Hierin wordt het bereikbaarheidspijl genoemd. Een normcijfer voor de tijd die burgers nodig hebben om op hun werk te komen of andere reisdoelen van regelmatige aard.

Vanwege de zomerperiode is dit een herhaling, begreep ik. Ik heb het niet eerder gehoord.
Tsja, je kan je afvragen hoe nodig al deze onderzoeken zijn. Wat komen we daar uit te weten wat we nog niet wisten?
Stoppen die onderzoeksbureau's daar niet teveel tijd in? Zijn de uurtarieven niet te hoog?
Wat een verspilling van belastinggeld.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat zulke onderzoeken wel zin hebben voor studies die zich focusen op de gang van zaken binnen de overheid. Ik zou verwachten dat dat over de algemene middelen van de universiteit is gelopen; zou ik me niet al te druk over maken. Wordt wel een ander verhaal wanneer de overheid specifiek heeft betaald om dit onderzoek uit te laten voeren. Want met welk belang in het achterhoofd gebeurde dat?

Overigens heb ik altijd het gevoel gehad dat de verhoging naar 130 een groot ego-project is geweest. De verhoging van 120 naar 130 als triomf van de vroem-vroem-partij VVD, waarvoor per wegvak dat na invoering van de verhoogde landelijke maximumsnelheid naar 130 moest specifieke verkeersbesluiten en bijbehorende rechtzaken moesten worden gevolgd. Ook zijn die allemaal succesvol doorlopen, waarom deden we dat nou ook alweer? Juist de rimpeling die dat allemaal heeft veroorzaakt, maakte het na de PAS-uitspraak van 2019 des te aantrekkelijker om naar de snelwegen te wijzen toen er een ingreep nodig was. En toen kwam het huidige "de zon gaat weer schijnen"-kabinet, en wiens ego's daar weer allemaal op het spel stonden voor een paar stukjes 130, dat valt bijna niet te tellen.

Nou goed, de kosten voor dit ego-project van ongeveer 15 jaar tellen dus op naar 60 miljoen. Een bepaald klein bedrag op de totale overheidsbegroting, zeker wanneer je dat uitsmeert over 15 jaar, maar een heel zinnige besteding van overheidsgeld heb ik het nooit gevonden. Hoe prettig -en bepaald niet onlogisch- ik het ook vind om zo her en der 130 te mogen rijden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Van 120 naar 130 is de grootste pyrrusoverwining van de VVD ooit geweest. Door dat voorstel zijn milieuorganistaties en omwonenden dusdanig op de procedures en onderzoeken gaan zitten, dat er ineens inzicht kwam in zaken als stikstof (begon destijds met de snelwegen over de Veluwe) en dat we nu uiteindelijk in vrijwel heel Nederland overdag 100 rijden. Zonder deze hele poppenkast hadden we waarschijnlijk gewoon nog steeds standaard altijd 120 gereden, een snelheid die voor ons drukke snelwegennet met veel aansluitingen echt heel acceptabel is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat is precies mijn afdronk van de laatste vijftien jaar 100-120-130.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Maar is 100 km/h dan ook geen 'pyrrusoverwinning'? De milieuwinst qua stikstof is zo minuscuul klein dat het onmeetbaar is en de maatregelen juridisch niet houdbaar zijn gebleken. Het heeft na 6 jaar volkomen niks opgeleverd.

Of gaat het toch niet om het milieu?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nee het ging om de politieke spelletjes. Bij de 100 passen daarom ook wat andere termen dan pyrrusoverwinning.

Wat Rutte met zijn zoveelste gedweeë statement aankondigde als "ik vind het zelf ook een rotmaatregel" maar zo kon er tenminste voor woningen worden gezorgd en zouden mensen niet werkloos raken door een instortende bouwsector - wel, we weten wat daarvan is bereikt (zoals je zelf ook al benoemt). Maar dan is er dus geen enkele overwinning, laat staan een pyrrusoverwinning. Behalve dan voor het ego van Teflon-Mark, die de hete aardappel weer eens had doorgegeven aan anderen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 jul 2025, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dat 130 km/h-verhaal was pré-Corona vooral een rode haring om mensen zich druk te laten maken over deze bijzaak, samen met permanent zomertijd/wintertijd en Zwarte Piet enzo, om af te leiden van de werkelijke problemen. En blijkbaar is dat nog steeds niet helemaal uitgewerkt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Voor wie precies? De autorijders die blij moesten worden gemaakt met de bijzaak van 130 mogen rijden? Of de groep mensen die zich daar enorm over opwond terwijl het maar een bijzaak was? Het juiste antwoord is vermoedelijk: allebei.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: wo 16 jul 2025, 12:25 Maar is 100 km/h dan ook geen 'pyrrusoverwinning'? De milieuwinst qua stikstof is zo minuscuul klein dat het onmeetbaar is en de maatregelen juridisch niet houdbaar zijn gebleken. Het heeft na 6 jaar volkomen niks opgeleverd.

Wellicht goed om even in herrinnering te brengen: er was een acuut, juridisch probleem met stikstof (PAS), waardoor alles op slot zat. De verlaging 130 -> 100 was een rekenkundige truc van Rutte om (samen met andere maatregelen) weer nieuwe juridische ruimte te creëren zodat in ieder geval de woningbouw weer verder kon. Het zou een Pyrrusoverwinning zijn als milieuorganisaties deze maatregel zouden claimen als milieuwinst, maar volgens mij is (en was) dat niet zo: zij wilden vooral dat de overheid de wet na ging leven en vroegen niet specifiek om een snelheidsverlaging op snelwegen (waarschijnlijk ook in de wetenschap dat verkeer bij lange na niet de grootste uitstoter is van stikstof).

Als destijds was doorgepakt en meteen boeren en andere grote uitstoters waren aangepakt had dit hele circus niet nodig geweest.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

djiwie schreef: wo 16 jul 2025, 17:02een rekenkundige truc
Dit is in essentie het probleem van het hele stikstofbeleid, inclusief de juridische toetsing en onderbouwing daarvan: rekenkundig geneuzel dat totaal niet ter zake doet op het totaalplaatje. Het is niet eens zinnig om stikstof op zo'n detailniveau te berekenen, maar daardoor kan er niks. Geen enkel ander land heeft dit probleem. België had het in een week opgelost.

Als je de NOx uitstoot van het verkeer de afgelopen 20 jaar bekijkt is dat een steile grafiek naar beneden. Het effect daarvan sinds de uitspraak in 2019 is waarschijnlijk aanzienlijk groter dan de 100 km/h maatregel. Maar toch mag dit kennelijk niet gebruikt worden als stikstofruimte. En dat is vreemd.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Helemaal met je eens. Maar: er is wel degelijk een stikstofprobleem en dat wordt ook maar niet opgelost. En natuurlijk maakt het in het totaal niet uit of er 200% te veel stikstof in totaal is, of 199,2% (bij wijze van spreken), verkeer kan prima uitgezonderd worden van de huidige regels. Maar omdat er bij de grote vervuilers maar geen stap vooruit gezet wordt kunnen dit soort kleine, logische dingen ook niet ingevoerd worden (omdat het totaal onderaan de streep slechter wordt).
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Pino schreef: wo 16 jul 2025, 11:07 ^^ Ik denk dat zulke onderzoeken wel zin hebben voor studies die zich focusen op de gang van zaken binnen de overheid. Ik zou verwachten dat dat over de algemene middelen van de universiteit is gelopen; zou ik me niet al te druk over maken. Wordt wel een ander verhaal wanneer de overheid specifiek heeft betaald om dit onderzoek uit te laten voeren. Want met welk belang in het achterhoofd gebeurde dat?

(..)
Zover ik haar begreep had ik niet indruk dat al die onderzoeken vanuit de TU Delft kwamen. Zij heeft breder gekeken op dit item.
Ik denk zeker dat de overheid, via RwS ?, veel geld heeft betaald aan de onderzoeken én natuurlijk de uitvoering in het veld.

Zij zegt ook duidelijk dat het '130 km/h rijden' dossier een voorbeeld is van hoe het niet zou moeten gaan, straks, bij het kiezen voor de prioriteiten uit de mobiliteitsvisie 2050. Het is ad-hoc 'geneuzel' proefde ik wel uit haar reactie.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

djiwie schreef: wo 16 jul 2025, 17:02
Chris schreef: wo 16 jul 2025, 12:25 Maar is 100 km/h dan ook geen 'pyrrusoverwinning'? De milieuwinst qua stikstof is zo minuscuul klein dat het onmeetbaar is en de maatregelen juridisch niet houdbaar zijn gebleken. Het heeft na 6 jaar volkomen niks opgeleverd.

Wellicht goed om even in herrinnering te brengen: er was een acuut, juridisch probleem met stikstof (PAS), waardoor alles op slot zat. De verlaging 130 -> 100 was een rekenkundige truc van Rutte om (samen met andere maatregelen) weer nieuwe juridische ruimte te creëren zodat in ieder geval de woningbouw weer verder kon. Het zou een Pyrrusoverwinning zijn als milieuorganisaties deze maatregel zouden claimen als milieuwinst, maar volgens mij is (en was) dat niet zo: zij wilden vooral dat de overheid de wet na ging leven en vroegen niet specifiek om een snelheidsverlaging op snelwegen (waarschijnlijk ook in de wetenschap dat verkeer bij lange na niet de grootste uitstoter is van stikstof).

Als destijds was doorgepakt en meteen boeren en andere grote uitstoters waren aangepakt had dit hele circus niet nodig geweest.
Het ging erom dat het één van de weinige maatregelen was dit vrijwel per direct kon worden ingevoerd. Alle andere maatregelen vroegen om een uitgebreid wetsproces (van jaren) en daarna uitvoering waar bezwaar en beroep tegenover stond (ook jaren). Door stikstof op de weg te verminderen (met wellicht landelijk slechts een daling van 0,1% depositie) kon je andere kleine projecten (bouw meestal) ook vlottrekken, die ook (tijdelijk of langdurig) een kleine extra opleverde. En dat heeft ook 2-3 jaar zo gewerkt, totdat juridische hardliners gelijk kregen. Dat was voornamelijk omdat je feitelijk lokale verlagingen (nabij de snelweg) niet kan wegstrepen tegen verhoging elders. Met zelfs ook nog een rechterlijke uitspraak dat de snelheidsverlaging lokaal ook tot meer depositie leidde omdat automobilisten een andere route namen (provinciale weg meestal) die ineens niet meer langer duurde.

De snelheidsjojo rond de Veluwe (120>130>120>100) ging aanvankelijk (120>130>120) over met name geluidshinder in natuurgebieden, welk effect onvoldoende onderzocht was.

We zijn het bijna allemaal eens dat er heel veel gedoe was over bijna niets. Die grote uitstoters hebben overigens, behalve de landbouw, een behoorlijke daling laten zien in de afgelopen jaren. Ook het wegverkeer, maar dan niet door 100 te rijden ipv 130, maar door schonere motoren (vernieuwing wagenpark).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: wo 16 jul 2025, 12:25Of gaat het toch niet om het milieu?
Vraag bepaalde partijen eens of ze het oké vinden als de Vmax weer naar 130 km/u gaat als het wagenpark >90% elektrisch is.

Stikstof is inderdaad een probleem, deze rekenkundige truc heeft een heel klein beetje opgeleverd. Maar de truc is nu uitgewerkt en wordt nu slechts gebruikt als een drogreden voor anti-automaatregelen. Er zijn ook gewoon veel mensen die tegen autobezit zijn en elke anti-automaatregel toejuichen. En dat zie je soms ook aan de reacties online, zoals:

Het duurt in de praktijk niet langer, want je kan toch nergens echt lekker doorrijden.

Geldt misschien voor de Randstad, niet in de rest van het land.

We zijn nu toch al gewend aan die 100 km/u.

Dat maakt het niet per se een fijne snelheid, en we wijken daarmee nog steeds flink af van andere Europese landen.

Het is veel veiliger.

Maakt op de snelwegen niet zoveel verschil.

Het is zoveel minder uitstoot.

De invloed is beperkt, de uitstoot gaat veel sneller naar beneden doordat het wagenpark steeds schoner wordt dan dat langzamer rijden daaraan bijdraagt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: vr 18 jul 2025, 13:26 Het duurt in de praktijk niet langer, want je kan toch nergens echt lekker doorrijden.
Geldt misschien voor de Randstad, niet in de rest van het land.
En zelfs dat is twijfelachtig, want ik kan, buiten de spits, over het algemeen een stuk beter doorrijden op bijvoorbeeld de A2 tussen Amsterdam en Utrecht dan op de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide, de A67 tussen de Belgische en de Duitse grens of de A7 tussen Joure en Drachten