[I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: ma 17 feb 2025, 10:14 Wat ik ook altijd nog niet begrijp is waarom tolbadges voor de Fréjustunnel nog niet geaccepteerd worden. Je verliest toch vaak best wat tijd bij het tolstation, zelfs als het super rustig op de weg is en het verkeersaanbod laag, want dan zijn er vaak maar 1-2 tolpoortjes open. Zelfs met een geldig retourticket (of abonnement) moet je normaal in de rij aansluiten. :roll:

Hetzelfde geldt ook voor de Mont Blanctunnel en de Grote St. Bernardtunnel.
Volgens mij zijn er weinig praktische problemen en zijn er andere factoren aan het werk. De wachttijd boeit weinig, maar men wil juist heel bewust het verkeer de tunnel in doseren. Bij de Mont Blanc moest ik ooit nog een kleine halve minuut wachten ná het afrekenen totdat de slagboom open ging. Andere tolpoortjes gingen eerst open (waar de chauffeurs natuurlijk op dezelfde manier hadden staan wachten).

Daarmee kom je feitelijk uit op de manier van betalen. Het lijkt mij heerlijk om hier de creditcard te laten liggen en het via de badge te laten lopen, maar het perspectief van de wegbeheerder is mogelijk anders. Meedoen met Telepéage brengt ook kosten: van de apparatuur op het tolstation, maar ook de systeemkosten. Ik acht het denkbaar dat de operators van enkele toltunnels goedkoper uit zijn door alles via PIN en creditcards af te wikkelen.

Vroeg of laat komt de vraag op waarom je op je badge niet voor andere tolverbindingen kunt betalen dan de snelwegtollen van Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal - zelfs als de systemen compatible zijn. Ik houd het er op dat er geen behoefte bestaat om betaalkantoor te spelen voor alles en iedereen (en zeg mede daarom dat het fijn zou zijn als nog eens een financiële speler opstaat die dat wél wil zijn en die met de toch al aanwezige kentekenherkenning slagen kan maken). Dat het oorspronkelijke Franse systeem, gebaseerd op een soort gelijk oversteken tussen de grote drie tolmaatschappijen, kon worden uitgebreid met Spanje, Portugal en Italië en met wat parkeergarages in Frankrijk en Italië zie ik als gevolg van het hebben van een paar van dezelfde grootaandeelhouders. Kosten gelijkelijk delen heeft dan al snel zin. De staats-beheerders van de grote Alpentunnels zijn gewoon een ander verhaal.
En als het al geen tolbadges kunnen/mogen zijn, waarom dan geen kentekenherkenning met de mogelijkheid tickets vooraf online te kopen, ala Oostenrijk?
Ruimtelijk niet echt in te passen, vrees ik. Althans: je kunt op de enkelbuizige tunnels nou niet echt een groene rijstrook indenken waarmee je langs de rij gaat die kaartjes moet kopen. Bij Fréjus en Mont Blanc aan de Italiaanse kant gaat dat wellicht nog, maar in de Sint Bernard (betalen aan het begin van de tunnel) en Fréjus/Mont Blanc aan Franse kant, met enkele kilometers klimmen over een 1x2-weg sta je toch in dezelfde rij als de rest. Dus dan bereik je niet meer dan dat je je de betalingshandeling kunt besparen als je aan de beurt bent en toch al moet wachten om gedoseerd te worden. Wat wint de wegbeheerder dan nog precies met die investering?
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Pino schreef: di 18 feb 2025, 14:32 Volgens mij zijn er weinig praktische problemen en zijn er andere factoren aan het werk. De wachttijd boeit weinig, maar men wil juist heel bewust het verkeer de tunnel in doseren. Bij de Mont Blanc moest ik ooit nog een kleine halve minuut wachten ná het afrekenen totdat de slagboom open ging. Andere tolpoortjes gingen eerst open (waar de chauffeurs natuurlijk op dezelfde manier hadden staan wachten).
Dat is mij bij de Mont Blanctunnel ook opgevallen, maar dat kan je natuurlijk ook met een slagboom met kentekenherkenning of transponder inbouwen, mocht het verkeersaanbod te hoog zijn.

Bij de Fréjustunnel was ik echter steeds op een moment, dat er bar weinig verkeersaanbod was en dan ook maar 1 of 2 tolpoortjes open waren. Dan sta je zelfs in de nacht doodleuk 10 minuten te wachten, omdat allerlei vrachtwagens overdwars over het tolstation naar één poortje moeten samenvoegen. :geenlach:
Pino schreef: di 18 feb 2025, 14:32 Meedoen met Telepéage brengt ook kosten: van de apparatuur op het tolstation, maar ook de systeemkosten. Ik acht het denkbaar dat de operators van enkele toltunnels goedkoper uit zijn door alles via PIN en creditcards af te wikkelen.
Toevallig is de Franse operator van de Fréjustunnel (SFTRF) ook meteen de operator van de A43, waar je wel gewoon met transponder je tol kunt betalen. En de Italiaanse operator (SITAF) beheert ook de Italiaanse A32, waar je eveneens ook met je tolbadge kunt betalen. Wat dat betreft moet dat geen showstopper zijn.
Pino schreef: di 18 feb 2025, 14:32 Ruimtelijk niet echt in te passen, vrees ik.
Op de tolpleinen van de Fréjustunnel lijkt me dit makkelijk in te richten. Mont-Blanc kan ook nog wel. Grote St. Bernard wordt lastiger, maar daar zou je ook gewoon één bemand tolpoortje kunnen opofferen voor één met kentekenherkenning en/of transponder. Veelal is daar toch één doorgang gesloten, die zou je prima "free-flow" kunnen maken.

Het probleem bij de Grote St. Bernard is vooral de Italiaanse kant richting Zwitserland. Daar gaat de inning van de tol enorm traag, waar de Zwitsers richting Italië veel efficiënter en sneller te werk gaan. Dat heeft weinig met dozering van doen, als vooral dat de capaciteit van de medewerkers enorm beperkt is en die inefficiënte bocht na het douanekantoor.
Pino schreef: di 18 feb 2025, 14:32 Wat wint de wegbeheerder dan nog precies met die investering?
Betere doorloop van het verkeer en eventueel personeelskosten. Als op ten duur iedereen gewoon elektronisch betaald, hoef je mogelijk ook geen bemand tolpoortje meer aan te bieden, zie Noorwegen of de eerste "Free-Flow" snelwegen. Zelfs de Lötschbergtunnel biedt zowel in Kandersteg als Goppenstein een apart spoor voor abonnementhouders en prepaid klanten aan. Dat kan de Grote St. Bernardtunnel natuurlijk ook.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

In verband met noodweer in de Alpen is de Fréjustunnel momenteel afgesloten.

Omdat ook de A5 tussen Aosta en Milaan is afgesloten, en veel bergpassen nog in wintersluiting zitten, is er op dit moment bijna geen grensverkeer mogelijk vanaf de SS20 (Breuil-sur-Roya) tot aan de SS34 langs het Lago Maggoire. De Mont Blanc tunnel is wel geopend, echter verkeer moet dwars door het stadje Ivrea, met veel opstoppingen tot gevolg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 28 juli moet de tweede buis van de Fréjustunnel worden geopend.

Het was bij aanvang van de werkzaamheden nog verwacht dat de Fréjustunnel nog de langste tweebuizige tunnel van Europa zou worden, maar het duurde 11 jaar van tunneldoorbraak tot opening, in tussentijd opende in 2018 in Noorwegen de Ryfylketunnel als langere dubbelbuizige verkeerstunnel.

https://www.rainews.it/tgr/piemonte/art ... 7d05a.html
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Is dit nu het eindresultaat, een tunnel met twee buizen met één rijstrook en vluchtstrook per richting? Of gaan ze nu eindeloos de oude buis renoveren, of is zelfs 2x2 nog een mogelijkheid?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het blijft in elke buis 1 rijstrook per richting. 2x2 rijstroken lijkt me een utopie gezien de intensiteiten.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Bovendien zouden er dan nog wat andere bottlenecks weggewerkt moeten worden. De 3,7 km lange Tunnel d'Orelle in de Franse A43 heeft slechts één buis, met 1x2 rijstroken: https://www.google.com/maps/@45.2082578 ... FQAw%3D%3D

Daarna wordt de A43 nog wel weer eventjes een volwaardige snelweg, maar het einde telt een ruim 4 km lang deel tot aan het toplein met 2+1 rijstroken: https://www.google.com/maps/@45.1921358 ... FQAw%3D%3D

Aan Italiaanse zijde is het niet zo'n probleem, al zullen op dit viaduct geen 2x2 rijstroken passen: https://www.google.com/maps/@45.0799823 ... FQAw%3D%3D
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Coen Tunnel schreef: do 17 jul 2025, 12:45 Bovendien zouden er dan nog wat andere bottlenecks weggewerkt moeten worden.
Op zich had het een niet het ander hoeven uit te sluiten. Als je achter een vrachtwagen of camper zit heeft inhalen in een tunnel bij lage intensiteiten ook voordelen. De mogelijkheid om in te halen hoeft wat dat betreft niet intensiteit gedreven te zijn. Je kan ook prima een afstreping aan het einde van de tunnel maken als de aansluitende delen niet de ruimte hebben.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Juist door de manier waarop het tolstation nu werkt als flessenhals, zie ik nog wel wat ruimte voor 2x2. Bij de tolstations werkt het simpelweg zo dat niet vaker dan elke X seconden een slagboom open mag, en dat betekent bij grotere drukte dat je gewoon nog even zit te wachten na het betalen totdat je door kan. En dan heb je uiteindelijk vrolijk 2 kilometer file achter je bij het tunnelportaal, waar die bij die tunnels stroomopwaarts niet bestaat. Breng de tunnel naar 2x2 en de slagbomen gaan sneller open, dus ook minder file.

Uiteraard speelt dit allemaal net wat harder bij de Mont Blanc, die meer file kent, maar Fréjus werkt uiteindelijk net zo. En kent ook wel zijn files.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Uiteindelijk ligt het asfalt er ook gewoon. Puur voor de capaciteit of rijtijdwinst zou ik ook niet pleiten voor een wegverbreding hier, maar nu is het grootste deel van het werk daarvoor al gedaan, dus kan je prima opportunistisch zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vind het moeilijk in te schatten of je heel andere veiligheidsregels en -procedures zou krijgen met een 2x2-model ten opzichte van een 1+1. Maar ook als die overkomelijk zouden zijn, heb je altijd nog de Alpenovereenkomst die een capaciteitsuitbreiding verhindert. Die zal ervoor hebben gezorgd dat hier nooit serieus naar is gekeken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Aanvankelijk was ook enkel een vluchtbuis gepland, dus dat je nu geen tegenverkeer hebt is in die zin al winst.

En uit capaciteitsoverwegingen is 2x2 veel minder nodig. De verkeersintensiteiten komen niet ver boven de 6.000 per dag. Congestie is volgens mij veel zeldzamer dan bij de Mont Blanctunnel.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ File bij deze tunnel is maar enkele dagen per jaar. Mont Blanc zou dit in zoverre veel harder nodig hebben. Maar ook daar: de Alpenovereenkomst.
Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo »

Every discussion about the need of 4 lanes is pointless. The new tube, which will be used for the Italy to France direction, was designed as a saferty tunnel closed to traffic, and thus it cannot host two lanes. It is wide enough so that two firefigter trucks can cross each other at very low speed, but no more. No traffic in opposite directions, no two lanes (even if narrow) in the same direction.

If one wants to find a record, it might be the longest single lane road tunnel open to any traffic (there might be single lane tunnels in mines and hydro power stations that are longer).
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De tweede buis is vandaag geopend.

Wat feiten:

* Een investering van € 700 miljoen
* bouwtijd van 14 jaar (2011-2025)
* tunneldoorbraak op 17 november 2014
* afbouwtijd: bijna 11 jaar
* lengte: 12,9 kilometer
* diameter: 8 meter (smaller dan de oorspronkelijke buis)
* rijstrookbreedte: 3,50 m

De nieuwe buis heeft longitudinale ventilatie, dit betekent dat de luchtverversing in één richting met het verkeer mee door de hele buis gaat (zuiging effect).

De oorspronkelijke buis had semi-transversale ventilatie met 2 verticale schachten van max 700 meter. Dit is een gecompartimenteerde ventilatie in 3 secties / 6 stations. Dit wordt omgevormd tot een reguliere transversale ventilatie door de hele tunnelbuis. Het verschil tussen longitudinale en transversale ventilatie is dat de oude buis twee luchtbuizen boven de verkeersbuis had, één voor verse lucht, één voor vuile lucht. De nieuwe buis heeft dat niet, alle lucht gaat door de verkeersbuis met het verkeer mee.

Longitudinale ventilatie is in het algemeen niet mogelijk bij enkelbuizige tunnels met tegenverkeer met een lengte van meer dan 1 kilometer. Omdat de luchtstromen dan op elkaar botsen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Zo, dat heeft ook een eeuwigheid geduurd.
Als ik het goed begrijp zou de nieuwe buis niet geschikt zijn voor tweerichtingsverkeer.
Dat is wel jammer, dat zou minder gedoe geven bij de renovatie van de oude buis, dan moet je al met alternerend verkeer werken.