Volgens mij zijn er weinig praktische problemen en zijn er andere factoren aan het werk. De wachttijd boeit weinig, maar men wil juist heel bewust het verkeer de tunnel in doseren. Bij de Mont Blanc moest ik ooit nog een kleine halve minuut wachten ná het afrekenen totdat de slagboom open ging. Andere tolpoortjes gingen eerst open (waar de chauffeurs natuurlijk op dezelfde manier hadden staan wachten).SnarfFlevoland schreef: ma 17 feb 2025, 10:14 Wat ik ook altijd nog niet begrijp is waarom tolbadges voor de Fréjustunnel nog niet geaccepteerd worden. Je verliest toch vaak best wat tijd bij het tolstation, zelfs als het super rustig op de weg is en het verkeersaanbod laag, want dan zijn er vaak maar 1-2 tolpoortjes open. Zelfs met een geldig retourticket (of abonnement) moet je normaal in de rij aansluiten.![]()
Hetzelfde geldt ook voor de Mont Blanctunnel en de Grote St. Bernardtunnel.
Daarmee kom je feitelijk uit op de manier van betalen. Het lijkt mij heerlijk om hier de creditcard te laten liggen en het via de badge te laten lopen, maar het perspectief van de wegbeheerder is mogelijk anders. Meedoen met Telepéage brengt ook kosten: van de apparatuur op het tolstation, maar ook de systeemkosten. Ik acht het denkbaar dat de operators van enkele toltunnels goedkoper uit zijn door alles via PIN en creditcards af te wikkelen.
Vroeg of laat komt de vraag op waarom je op je badge niet voor andere tolverbindingen kunt betalen dan de snelwegtollen van Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal - zelfs als de systemen compatible zijn. Ik houd het er op dat er geen behoefte bestaat om betaalkantoor te spelen voor alles en iedereen (en zeg mede daarom dat het fijn zou zijn als nog eens een financiële speler opstaat die dat wél wil zijn en die met de toch al aanwezige kentekenherkenning slagen kan maken). Dat het oorspronkelijke Franse systeem, gebaseerd op een soort gelijk oversteken tussen de grote drie tolmaatschappijen, kon worden uitgebreid met Spanje, Portugal en Italië en met wat parkeergarages in Frankrijk en Italië zie ik als gevolg van het hebben van een paar van dezelfde grootaandeelhouders. Kosten gelijkelijk delen heeft dan al snel zin. De staats-beheerders van de grote Alpentunnels zijn gewoon een ander verhaal.
Ruimtelijk niet echt in te passen, vrees ik. Althans: je kunt op de enkelbuizige tunnels nou niet echt een groene rijstrook indenken waarmee je langs de rij gaat die kaartjes moet kopen. Bij Fréjus en Mont Blanc aan de Italiaanse kant gaat dat wellicht nog, maar in de Sint Bernard (betalen aan het begin van de tunnel) en Fréjus/Mont Blanc aan Franse kant, met enkele kilometers klimmen over een 1x2-weg sta je toch in dezelfde rij als de rest. Dus dan bereik je niet meer dan dat je je de betalingshandeling kunt besparen als je aan de beurt bent en toch al moet wachten om gedoseerd te worden. Wat wint de wegbeheerder dan nog precies met die investering?En als het al geen tolbadges kunnen/mogen zijn, waarom dan geen kentekenherkenning met de mogelijkheid tickets vooraf online te kopen, ala Oostenrijk?