Wegverlichting in België
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: Wegverlichting in België
Over openluchtmuseum gesproken, maar toevallig kwam ik vandaag tot de ontdekking dat de A201 als transitsnelweg er ook eentje is. En die ligt echt op een paar honderd meter van mijn vaste pendelroute. Maar hier zie je dus nog TXN's, GSO's, .... Ik viel echt achterover, zo'n wegbeeld qua verlichting had ik al jaren niet meer gezien!
Het gaat over het gedeelte tussen knpt Zaventem en die rare grens met het BHG, waar die weg ineens verschuift.
https://www.google.be/maps/@50.8840843, ... FQAw%3D%3D
De harde grens met het BHG
https://www.google.be/maps/@50.880315,4 ... FQAw%3D%3D
Het gaat over het gedeelte tussen knpt Zaventem en die rare grens met het BHG, waar die weg ineens verschuift.
https://www.google.be/maps/@50.8840843, ... FQAw%3D%3D
De harde grens met het BHG
https://www.google.be/maps/@50.880315,4 ... FQAw%3D%3D
-
poller1
- stadsweg
Wat me nog steeds hard opvalt in België, is hoeveel lichtbakken er gewoon niet verlicht zijn.
Je rijdt eigenlijk zo goed als "blind" dan, als je je gps niet op hebt en/of de omgeving niet goed kent.
Dit zowel in Vlaanderen als Wallonië, vaak bij de grote knooppunten (maar ook gewone afritten).
Heel frustrerend dat daar geen aandacht voor is, en vooral, dat al die oude brol nog niet vervangen is door normale, goed reflecterende exemplaren.
(bij het naderen van Antwerpen, ik denk aan de Craeybeckxtunnel, zijn de bakken wel verlicht, maar dan met 2 of 3 verschillende soorten lampen wat het geheel ook wel heel rommelig maakt.... maar ik neem aan dat men daar niet meer veel aan gaat veranderen, in afwachting van de volledige vernieuwing van de signalisatie ikv Oosterweel...)
Je rijdt eigenlijk zo goed als "blind" dan, als je je gps niet op hebt en/of de omgeving niet goed kent.
Dit zowel in Vlaanderen als Wallonië, vaak bij de grote knooppunten (maar ook gewone afritten).
Heel frustrerend dat daar geen aandacht voor is, en vooral, dat al die oude brol nog niet vervangen is door normale, goed reflecterende exemplaren.
(bij het naderen van Antwerpen, ik denk aan de Craeybeckxtunnel, zijn de bakken wel verlicht, maar dan met 2 of 3 verschillende soorten lampen wat het geheel ook wel heel rommelig maakt.... maar ik neem aan dat men daar niet meer veel aan gaat veranderen, in afwachting van de volledige vernieuwing van de signalisatie ikv Oosterweel...)
-
Thom
- verkeersader
-
Taran 5
- verkeersader
Net terug uit Bels en dus wat plaatjes:

In Wallonië kom je heel veel Luma´s tegen zoals hier in Profondeville aan de Maas.

Zo kan het ook natuurlijk, de Schréder VZ 3S in een gekke montagewijze, Namur.

Paaltopper in Dinant, ik denk de Schréder KIO LED met erachter natuurlijk een Luma.

Een andere paaltopper in Dinant. Heel mooi stadje en uiteraard de geboorteplaats van Adolphe Sax.

De Furyo te Courrière.

De andere kant op met op het voorste een Izylum en de rest zijn Luma´s

Leuven.

Eveneens te Leuven met een opschuif die ik niet weet.

In Wallonië kom je heel veel Luma´s tegen zoals hier in Profondeville aan de Maas.

Zo kan het ook natuurlijk, de Schréder VZ 3S in een gekke montagewijze, Namur.

Paaltopper in Dinant, ik denk de Schréder KIO LED met erachter natuurlijk een Luma.

Een andere paaltopper in Dinant. Heel mooi stadje en uiteraard de geboorteplaats van Adolphe Sax.

De Furyo te Courrière.

De andere kant op met op het voorste een Izylum en de rest zijn Luma´s

Leuven.

Eveneens te Leuven met een opschuif die ik niet weet.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Nog een klein stukje museum op de N2. De brug over de R0 is nog vrijwel de originele wegenis, inclusief de verlichting.
https://maps.app.goo.gl/XSaV8gAKgBbxKgvu9
https://maps.app.goo.gl/XSaV8gAKgBbxKgvu9
-
Tommy
- autoweg
De tijd is er inderdaad blijven stilstaan, de roest niet. Zie ook dit elektriciteitskastje die op het eerste gezicht zijn beste tijd heeft gehad:
https://www.google.com/maps/@50.8713974 ... FQAw%3D%3D
Er mag trouwens niet geparkeerd/stilgestaan worden op de brug. Dit zal ook wel niet toevallig zijn:
https://www.google.com/maps/@50.8712515 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@50.8716907 ... FQAw%3D%3D
(Aan beide kanten uiteraard)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Joshua
- autoweg
VAB Vervangwagen neemt ook het slechte voorbeeld.
Aan de andere kant ligt trouwens een fietspad dus daar geen mogelijkheid.
Aan de andere kant ligt trouwens een fietspad dus daar geen mogelijkheid.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Tommy
- autoweg
Klopt. Blijkbaar ergens begin 2023 er geschilderd:
https://www.google.com/maps/@50.8718221 ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Klopt, de N2 nabij Zaventem heeft altijd een accuut gebrek aan fietspaden gekend. Daar is enkele jaren geleden iets aan gedaan, en ondertussen zijn er oojk snelfietsroutes en fietsostrades aangelegd / in wording. Je zou het bijna niet geloven, maar deze brug over de R0 is lange tijd de snelste weg geweest voor fietsers om de R0 te kunnen kruisen.
-
Taran 5
- verkeersader
In Leuven kwam ik ook dit tegen:

IK weet niet wat de Belgische tegenhanger is van de NEN 1010 maar dit al vast niet goed zijn
Dit is niet off topic want dit kastje hoort bij de openbare verlichting.

IK weet niet wat de Belgische tegenhanger is van de NEN 1010 maar dit al vast niet goed zijn
Dit is niet off topic want dit kastje hoort bij de openbare verlichting.
-
Mundial
- verkeersader
Verlichting wordt meestal beheerd door de netwerkbeheerder van het elektriciteitsnet (in Vlaanderen meestal Fluvius).
Je kan het altijd hier melden
Die nemen hun taak vrij serieus, bij Sibelga in Brussel zie ik wel vaker vreemde dingen. Al zag ik laatst langs de F3 nabij Leuven een sticker "schade in behandeling" van Eandis, die zijn toch al sinds 2018 opgegaan in Fluvius
-
JM_Beveren
- zandpaadje
Vorige week merkte ik op de E19 richting Brussel, ter hoogte van Zemst, dat een aantal verlichtingpalen (ongeveer vijf) recent zijn omgebouwd naar LED-verlichting. Specifiek de Schreder IZYLUM-armaturen.
De karakteristieke lange uithouder, die deed denken aan het vorige model ossenkopen, is vervangen door een veel compactere versie. Verderop, in de buurt van Zaventem, zag ik nog een afzonderlijke paal met hetzelfde type aanpassing. Dit wijst er mogelijk op dat deze configuratie de nieuwe standaard wordt voor de verlichting langs de E19 — een wijziging die vermoedelijk op korte termijn volledig doorgevoerd zal worden. Dat zou ook logisch zijn, aangezien de E19 volgens mij een van de laatste Vlaamse snelwegen is waar nog zoveel operationele verlichting niet naar LED is omgebouwd.
De karakteristieke lange uithouder, die deed denken aan het vorige model ossenkopen, is vervangen door een veel compactere versie. Verderop, in de buurt van Zaventem, zag ik nog een afzonderlijke paal met hetzelfde type aanpassing. Dit wijst er mogelijk op dat deze configuratie de nieuwe standaard wordt voor de verlichting langs de E19 — een wijziging die vermoedelijk op korte termijn volledig doorgevoerd zal worden. Dat zou ook logisch zijn, aangezien de E19 volgens mij een van de laatste Vlaamse snelwegen is waar nog zoveel operationele verlichting niet naar LED is omgebouwd.
-
Joshua
- autoweg
Hier denk ik: https://www.google.com/maps/@50.9246279 ... FQAw%3D%3D.
Voor mij is deze vernieuwing goed.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 14 jul 2025, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het zou jammer zijn als die lange uithouders verdwijnen. Het lijkt me ook niet nodig want ze zijn vrij nieuw. Gewoon de armatuur zelf vervangen.
-
Mikhail
- expressweg
Waarom moeten die uithouders hier nu vernieuwd worden, kunnen de LED armaturen hier niet gewoon op aangesloten worden? Het ziet er nu nu heel petieterig klein uit en het kost toch extra geld voor aan te passen?Joshua schreef: zo 13 jul 2025, 17:01 Hier denk ik: https://www.google.com/maps/@50.9246279 ... FQAw%3D%3D.
-
Mikhail
- expressweg
Ik had het al even in het topic E40 Brussel-Gent gepost ook, maar op de E40 tussen Drongen en de grens met West-Vlaanderen is alle verlichting in de middenberm weggehaald, het moet nog maar recent gebeurd zijn, aangezien de ‘stompjes’ nog zichtbaar zijn in de middenberm. Het geeft de weg wel een veel rustiger en landelijker wegbeeld.
-
Cartman
- dorpsstraat
Jammer dat die uithouders verwijderd worden. Volgens mij zorgen die op de relatief brede rijweg voor een betere lichtspreiding.
-
Joshua
- autoweg
De N60 tussen de E17/A14 en Ronse ook.Mikhail schreef: wo 16 jul 2025, 11:00 Ik had het al even in het topic E40 Brussel-Gent gepost ook, maar op de E40 tussen Drongen en de grens met West-Vlaanderen is alle verlichting in de middenberm weggehaald, het moet nog maar recent gebeurd zijn, aangezien de ‘stompjes’ nog zichtbaar zijn in de middenberm. Het geeft de weg wel een veel rustiger en landelijker wegbeeld.
Eerst had men de gebogen uithouders eraf gezaagd bij het armatuur, dan daarna werd de mast in drie stukken gezaagd & dan daarna uit de grond gehaald.
-
JM_Beveren
- zandpaadje
Ook de laatste SOX-armaturen vanaf Lille richting Nederland op de E34 werd weggehaald.
-
Taran 5
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Grappig dat mensen zich dus effectief nog vergissen tussen Lille en Rijsel(Lille). Ik dacht altijd dat dat een grap was

-
Steyn_E
- autoweg
Ik weet vrij zeker dat de gemiddelde NL'er bij Lille aan Frankrijk denkt, en niet aan België. Sterker nog, ik had geen idee dat het bestond (en ben toch redelijk geografisch onderlegd). Het benoemen van Rijsel zal hooguit vragende blikken opleveren. Dat wordt in Nederland niet gebruikt. Net zoals Bergen in Noorwegen ligt, en Mons in België.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Tommy
- autoweg
Oooooh my g...
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Chris
- Moderator
De plaats Lille heeft maar iets meer dan 5.000 inwoners, dat zijn over het algemeen geen breed bekende plaatsen buiten hun eigen regio lijkt mij.
Het is wel de naam van een afrit van de E34, maar als je dat niet kent is het logisch dat de associatie eerder gemaakt wordt met Lille in Frankrijk.
Het is wel de naam van een afrit van de E34, maar als je dat niet kent is het logisch dat de associatie eerder gemaakt wordt met Lille in Frankrijk.
-
SAN RED
- verkeersader
Dat stuk E34 ligt wel nog heel ver van Frankrijk. Alsof de Franse stad Lille via een nietige afrit te bereiken is in Antwerpen... Een beetje logica is hier wel gepast denk ik... 
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik neem het geen Nederlander kwalijk als die de topografie van de provincie Antwerpen niet kent.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Goh, je zou kunnen stellen als er 1 provincie is die men het beste zou kunnen reproduceren, het die van Antwerpen is.
Wat Lille betreft, er is ooit effectief een bus met toeristen naar Lille in de stille Kempen, in plaats van Rijsel gereden. Vandaar dat ik het grappig vond dat men zich er effectief ook hier mee vergist