Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland »

Pino schreef: di 15 jul 2025, 12:06 Overigens twijfel ik over het aantal Fransen dat omwegen op de koop toe neemt. Ik snap dat dat heel welkome teksten oplevert voor Zwitserse media die het in komkommertijd maar weer eens over transitverkeer wil hebben, maar we weten hoezeer mensen in het algemeen blind rijden op routeplanners en hoe verder de kunst wegzakt om zelf nog eens een creatief alternatief te gaan zoeken.
Opzich heb je met de routeplanners zeker een punt. Vergeet echter niet de kracht van social media. Je hebt maar een paar influencers nodig die bijv. een route door Zwitserland aanbevelen om flink tol te besparen t.o.v. Frankrijk, en hordes lopen daar blind achteraan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De kracht van influencers is één ding, of mensen na zo’n TikTok-reel in staat zijn om zelf ook de weg naar de Gotthard te vinden is een tweede. Een sexy influencer-onderwerp is het ook niet, want je moet natuurlijk wel geld kunnen verdienen met je filmpje.

Buiten de influencers-hoek: het kan natuurlijk nog steeds net als vroeger, met ervaringen die mond op mond worden gedeeld onder mensen die elkaar bijvoorbeeld kennen uit de buurt. Maar het neemt het idee niet weg dat de Zwitsers hier op zoek zijn naar een nieuwe reden om de schuld voor files veroorzaakt door hun eigen nalatige bouwen en blind capaciteit afknijpen bij buitenlanders neer te kunnen leggen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

SnarfFlevoland schreef: di 15 jul 2025, 13:44 Opzich heb je met de routeplanners zeker een punt. Vergeet echter niet de kracht van social media. Je hebt maar een paar influencers nodig die bijv. een route door Zwitserland aanbevelen om flink tol te besparen t.o.v. Frankrijk, en hordes lopen daar blind achteraan.
Om heel eerlijk te zijn verwacht ik niet dat de generatie die gevoelig is voor influencers ook ineens zelf routes gaat bedenken. Die volgen waarschijnlijk uit gewoonte nog steeds blind hun navigatie (hetgeen in 9 van de 10 keer ook helemaal niet zo onverstandig is).
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ergens wel bijzonder dat dit een zeldzaam onderwerp is waarbij influencers tegenwoordig minder invloed hebben dan vroeger, toen je één ultieme influencer had, namelijk de ANWB met hun Handboek, Landengidsen en de Kampioen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Toch kwamen de meeste tips van bekenden van mijn ouders. Behalve de routes (bijvoorbeeld: ga eens door de Ardennen richting Zwitserland) vaak ook nog voorzien van tips voor leuke stops.

Verder had de Telegraaf aan het begin van iedere zomer nog een katern met allerlei updates over nieuwe routes. Ik heb nog heel lang een katern bewaard waarin La Francillienne werd uitgelegd. Inclusief foto’s van de borden op de belangrijke afslagen.

Ik denk trouwens dat de ANWB nog het meeste invloed had met zijn doorgaande-route-kaarten.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Die tips kwamen ook wel ergens vandaan natuurlijk. Maar die ANWB-routekaarten had je ook nog inderdaad. Zeker toen die ergens midden jaren ‘90 werden versoberd naar kaarten met alleen de belangrijkste doorgaande routes, vermoedelijk ook om de betaalde alternatieven niet te veel te beconcurreren. Toen kwam uiteindelijk zo’n beetje iedereen wel op een paar dezelfde logische routes uit. En mede doordat een kaart van Frankrijk alleen Frankrijk zelf toont, is er in al die jaren dat wij in Zuidoost-Frankrijk zaten volgens mij nooit iemand door Zwitserland/Italië gereden, ook al zou dat met tijd en tol prima uit kunnen. Vergelijkbaar met wat hier eerder besproken werd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op de kaarten van landen die niet aan Nederland grenzen stonden wel altijd inzet-kaartjes met de hoofdroutes vanaf Nederland naar die landen toe. Op een kaart van Frankrijk zal dat echter vooral een inzet met België en Luxemburg zijn geweest. De optie “naar Nice door Zwitserland en Italië” zal daar niet op hebben gestaan.

Een versobering in de jaren ‘90 staat me niet direct bij, maar dat was misschien ook omdat ik toen eigen kaarten ging kopen en mijn neus ophaalde voor wat mijn moeder bij de ANWB haalde (want ik wilde detail). Ik kan me wel indenken dat, naarmate het Franse snelwegennet begin jaren ‘90 groeide, de toevoeging van één snelweg makkelijk vier N-wegen door een regio overbodig maakte voor deze kaarten. Als het speelveld van de doorgaande routes op die manier totaal veranderde, was het dan nog een versobering? Zou je voor de grap eens twee kaarten van Duitsland uit 1985 en 1995 naast elkaar moeten leggen; hoeveel daar veranderde in een periode dat het snelwegennet niet zo groeide.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ik zou eens de zolder op moeten duiken om te kijken of ik nog een oude versie heb. Maar die kaarten veranderden eigenlijk nauwelijks van jaar tot jaar, en ik kan me wel herinneren dat er opeens een nieuwe versie was met alleen de belangrijkste doorgaande routes.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Tja, als je de aanbevolen routes neemt tussen bv.

Ieper / Rijsel / Parijs

en

Turijn / Genua / Milaan

dan krijg je voor Turijn 3x route zonder Zwitserland
Voor Milaan 3x Zwitserland
Voor Genua is het gemengd.

Dus Zwitserland is in vele gevallen vanzelf al de meest logische route naar Italië voor een heleboel Fransen. Als dan blijkt dat het een stuk goedkoper uitkomt qua péage/vignet (ondanks het feit dat al de rest in Zwitserland duurder is...), dan is de rekening snel gemaakt.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Vandaag begint de vakantie in MIdden-Nederland, als laatste regio; veel mensen uit deze regio zullen de komende dagen op vakantie gaan, aangezien het al halverwege juli is.

Voor Frankrijk geeft Bison Futé voor dit weekend de volgende codering af:
- vrijdag 18 juli: rood (zeer druk verkeer)
- zaterdag 19 juli: rood
- zondag 20 juli: groen (normaal verkeer)

De voorspelling in detail (nb dit is een automatische vertaling van https://www.bison-fute.gouv.fr/du-18-07-au-20-07.html)
Algemeen over de periode

Voor dit vierde zomerweekend zullen er veel vakantiegangers op de weg zijn, vooral op vrijdag en zaterdag. Zowel in de vertrek- als de terugweg zullen de wegen sterk worden gebruikt. Er wordt dus veel beweging verwacht, waardoor de reistijden langer worden. Op de meeste grote routes naar de kustgebieden, met name die in het zuidoosten van het land, zal het verkeer erg druk zijn.

Op vrijdag 18 juli staat de dag in de startrichting rood. Het verkeer zal naar verwachting zeer druk zijn in de richting van de Atlantische kust (A10, A11 en A63), de regio Auvergne-Rhône-Alpes (A75, A7, A46 en toegang tot de Mont-Blanc-tunnel) en de Middellandse Zeekust (A8 en A9). Deze congesties zullen zich naar verwachting uitstrekken van halverwege de ochtend tot halverwege de avond, afhankelijk van de assen.

In Île-de-France zal het vanaf het einde van de ochtend druk zijn in de richting van de verschillende tolpoorten, met name op de snelwegen A6 en A10. Die wordt halverwege de middag versterkt door de woon-werkverkeersstromen en zal naar verwachting tot laat in de avond duren.

In de richting van de terugkeer zouden de wegen vanaf de Middellandse Zeeboog druk moeten worden gebruikt, zoals de snelwegen A7, A8, A9, A50 en A54.

Op zaterdag 19 juli staat de dag in de startrichting weer rood. Het zal nog steeds erg moeilijk zijn om te rijden op de wegen die de Atlantische kust bedienen (A10, A11, RN165, A63), het centrum van Frankrijk (A71, A20), het zuidoostelijke kwart (A7, A75, A9, A61) en voor de toegang tot de Mont-Blanc-tunnel. Deze moeilijkheden zouden al vroeg in de ochtend moeten beginnen en aan het begin van de avond eindigen.

In Île-de-France kunnen de eerste vertragingen heel vroeg in de ochtend optreden op de snelweg A10 en in mindere mate op de snelweg A6. Het verkeer zal snel aanzienlijk toenamen en het zijn de belangrijkste radialen en ringwegen die naar deze assen convergeren, die op hun beurt meer of minder grote verkeersproblemen kunnen ondervinden, afhankelijk van de sectoren. Ook op de snelweg A13 kan vanaf het midden van de ochtend verkeersproblemen worden geregistreerd. Deze problemen kunnen tot halverwege de middag aanhouden.

In de richting van de terugkeer moet de Middellandse Zee (in het bijzonder A7, A8 en A9) en het noordwestelijke kwart (A11 en RN165) veel verkeer hebben.

Zondag 20 juli worden in de richting van de terugkeer verkeersproblemen verwacht in de zuidoostelijke regio. De grootste files zullen zich naar verwachting concentreren op de snelwegen A7, A9, A54, A43 en voor de toegang tot de Mont Blanctunnel vanuit Italië.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het helpt ook niet dat in Frankrijk de A6 in de zuidelijke voorsteden van Parijs is afgesloten tot 1 augustus. Dit is het deel tussen de A10 en N104. Ook verkeer dat niet de A6 op wil heeft hier veel hinder van als de hele zuidkant van de regio dichtslaat.

https://radio.vinci-autoroutes.com/arti ... hons-15789

Afbeelding
Autostrada
autoweg

De afsluiting van de A6 wordt op zaterdagen en zondag wel opgeheven. Daar heb je op de vrijdag natuurlijk niets aan; toch een dag dat veel mensen langs Parijs zullen willen rijden vanuit Nederland.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De routes door de Duplextunnel en Boulogne-Billancourt zijn momenteel de snelste naar de A10 inderdaad. Ondanks de voorspelbare file op de N118. Passage langs de oostkant over A86 kost je volgens SYTADIN nu 1u50 (Roissy tot Les Ulis), oftewel drie kwartier langer dan normaal op deze tijd en een uur langer dan wat je bij een rimpelloze passage zou krijgen. Voor dat gedoe kun je dan denk ik beter Grand Contournement-routes pakken ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er staat nu ook file voor werkzaamheden op de A34 bij Isles-sur-Suippe, ten noorden van Reims. Een gevolg van meer vakantieverkeer dat via Charleroi rijdt? Er is wel een ongeval op de E19/E42 bij La Louvière waardoor lange-afstandsverkeer wellicht ook uitwijkt.

Als je 's ochtends uit Nederland vertrekt, is rond 12 uur wel een tijd dat velen in die omgeving aankomen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Chris schreef: vr 18 jul 2025, 12:18 Er staat nu ook file voor werkzaamheden op de A34 bij Isles-sur-Suippe, ten noorden van Reims. Een gevolg van meer vakantieverkeer dat via Charleroi rijdt? Er is wel een ongeval op de E19/E42 bij La Louvière waardoor lange-afstandsverkeer wellicht ook uitwijkt.

Als je 's ochtends uit Nederland vertrekt, is rond 12 uur wel een tijd dat velen in die omgeving aankomen.
Opmerkelijke plek voor files inderdaad. Van Charleville-M. naar Chalons-en-Champagne is het waarschijnlijk sneller de rechte lijn via de D987/D977 te volgen.
Autostrada
autoweg

^^ Ik denk wel dat je kunt stellen dat de A34 / route via Charleroi inmiddels volledig main-stream is.
Je ziet het vastlopen op de N5, plus iets zuidelijker ivm een ongeval nabij Couvin en dan nog een keer bij de werkzaamheden op de A34. Dit was tot voor een paar jaar ondenkbaar op die route (de A34 was nota bene langdurig nog 2+1 op een paar plekken door aardverschuivingen en die gaven geen grote hinder in de zomerpiek).

Het loopt ook serieus vast op de 'klassieke' route, op de A1 tussen Lillen en Paris verlies je momenteel ruim 45 min door ongevallen en dan moet de passage van Paris nog beginnen...

Op de A31 is het ook al de hele dag druk met de nodige files, iets wat ook vrij logisch is met de dynamieken van vandaag.

Nu ook file op de A26 tussen Sommesous (N4) en Troyes - dit is toch ook een plek waar je normaal een kanon kunt afschieten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: vr 18 jul 2025, 16:09Nu ook file op de A26 tussen Sommesous (N4) en Troyes - dit is toch ook een plek waar je normaal een kanon kunt afschieten.
Aire de Sommesous zit ook zonder benzine. Een groter dan verwachte aanloop? Het beeld op Google Maps suggereert druk verkeer, maar geen ongeval of werkzaamheden.

Ik ben een paar keer op Aire de Sommesous geweest. Deze bedient verkeer in beide richtingen, plus verkeer op de N4. Het is het enige tankstation tussen de A4 en A5, alhoewel je vrij kort ervoor op de A4 en vrij kort erna op de A5 ook tankstations hebt. Als je daar rond het middaguur komt dan is het knetterdruk. Zelfs wanneer de A26 weinig verkeer heeft. Het lijkt dan alsof iedereen op hetzelfde moment wil stoppen.

Zelfs buiten het hoogseizoen vind ik de periode tussen 12 en 14h te vermijden voor een lunchstop langs de Franse tolweg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Op wegen waar je normaal gesproken een kanon kunt afschieten zijn uiteindelijk ook de aires gedimensioneerd op het feit dat je er normaal gesproken een kanon kunt afschieten. Dus dan bedienen ze beide rijrichtingen, soms ook het OWN en zijn er gewoon minder plaatsen. Het is er allemaal juist op gericht dat ze op het toptijdstip rond lunch zo’n beetje vol zitten. Wellicht ben je in die zin nog het beste af op wegen met vakantie-pieken, waar de aires nog wel eens ruimer zijn gebouwd om seizoenspieken op te vangen. Mits je daar natuurlijk op een rustiger tijdstip bent.

Ikzelf neem meestal eigen broodjes mee en eet die op een aire op. Dat is vaak een aire de service -een goede wc en de nodige picknicktafels dragen daaraan bij- en dat gaat best. Maar als ik dan na de lunch nog even naar binnen wandel voor koffie, stemt dat inderdaad nooit echt vrolijk als je het restaurant in kijkt. En op de echte topdagen kun je ook voor zo’n lunch maar beter naar een aire de repos rijden: gebrek aan parkeerplaats, rijen voor de wc, uitpuilende vuilnisbakken.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

https://www.atmb.com/atmb_event_info/tu ... -attendus/

De tunnel du Vuache op de A40 is maar gedeeltelijk open (alternerend verkeer) na een vrachtwagenbrand een maand geleden. Dit zegt voor flinke hinder in de drukke weekenden: vorige week zondagmiddag heb ik 2.5 uur gedaan over Bourg-en-Bresse - Genève, aan het eind van een lange rit uit Nederland. De file begon vlak na het viaduc de Bellegarde en het stond vrijwel stil tm afrit 11 (Eloise). De file stond nog veel verder (tot de tunnel neem ik aan) dus ik ben vanaf daar maar binnendoor naar St Julien gereden.

Ik vond dat het lokaal slecht stond aangegeven, en ook op 107.7 was de info summier. Google Maps onderschatte de vertraging ook enorm waardoor je in de fuik gedreven werd. Vanaf het westen kan je het beste of omrijden via de A42-A43-A41, of eraf bij afrit 9 - afrit 10 stond al vanaf de vluchtstrook helemaal vast.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Op 107.7 FM helpt het vast niet dat je hier in hun zone Rhône-Alpes zit, terwijl je bij het aanrijden over de A39 of A6 in de zone Centre-Est ziet. De meldingen op Centre-Est zijn sterk gericht op de hoofdstroom naar Lyon en Zuid-Frankrijk. In hun laatste bulletin werd nog net even vrij plichtmatig de wachttijd voor de Mont Blanc genoemd, maar dat je op weg van de A39 richting Genève beter door de Jura kunt afsteken is te onbelangrijk om te melden op een station waar de focus op andere reisroutes ligt.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

^^
Ik kwam vanuit Mâcon, ik moest eerst mijn kinderen aan mijn schoonouders overdragen in Moulins. Er waren dus sowieso weinig alternatieve opties. 107.7 was ook slecht op de A40 zelf, alleen meldingen van de files bij afrit 9 en voor de tunnel, maar geen enkele indicatie van tijdsduur of alternatieven via de ex RN wegen in de streek. Een DRIP voor de splitsing A40/A42 met Annecy Chamonix suivre A42 Grenoble of iets dergelijks had wel geholpen. Dit weekend is het ook weer bal in beide richtingen.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Klopt mijn indruk dat het zaterdag zelf op zich wel meeviel met de drukte rond Zwitserland ? In elk geval heb ik op de Gotthard minder file gezien dan verwacht. Ook de St Bernard had geen vertraging, vorige week was dat nog een half uur.

Dat het geen geweldig weer was helpt misschien mee om de passen rustig te houden?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mijn beeld was dat het inderdaad 'over de Alpen' niet uitzonderlijk druk was. Wel de gebruikelijke files bij de Gotthard en Italië op de A22 van Bolzano naar Verona, maar verder vooral beperkte vertragingen. Daarentegen was het in Slovenië/Kroatië, in Italië en in Frankrijk wel behoorlijk druk, alhoewel ook nog niet de extreme zwarte zaterdagdrukte.

Wat in Duitsland lijkt te helpen is dat er weinig wegwerkzaamheden met grote hinder zijn. Bij Bremen / Hamburg staat zowat de meeste structurele file.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Er was ook geen grote Duitse deelstaat die vakantie kreeg; mogelijk dat dat een rol speelde. En zoals je zegt lijken we ook te worden gespaard van de klassieker dat Bayern nog even ergens fors ingrijpende werkzaamheden uitvoert in de laatste weken voor hun vakantie, en zo dus een flessenhals gaat vormen voor noordelijker deelstaten waar al wel vakantieverkeer vandaan komt.

In Frankrijk leek het ook een beetje een midden-weekend: de vroege vakantiegangers zijn al weg, de aoutiens gaan pas later. Officieel noemde Bison Futé het weliswaar het eerste wisselweekend (“chassé croisé”), maar daar is weinig van te zien. Ook op deze zondag veel meer file naar het zuiden toe.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: zo 20 jul 2025, 14:08 In Frankrijk leek het ook een beetje een midden-weekend: de vroege vakantiegangers zijn al weg, de aoutiens gaan pas later. Officieel noemde Bison Futé het weliswaar het eerste wisselweekend (“chassé croisé”), maar daar is weinig van te zien. Ook op deze zondag veel meer file naar het zuiden toe.
Bison Futé geeft het weekend van 1 augustus als "chassé croisé", voor dit weekend hebben ze het vooral over drukte richting de kust (maw uitgaand verkeer).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een drukke dag vandaag in Frankrijk, eigenlijk de eerste dag van de zomer dat het ook op de A71-A75 rond Clermont-Ferrand, de A20 bij Brive en de A10 tussen Tours en Bordeaux vastloopt.

Wel opvallend: bij Bordeaux is de recent verbrede westring helemaal filevrij terwijl de oostring vast staat. Voor en na Bordeaux wel flinke files op de A10 en A63.

Verder ook redelijk wat congestie in / naar Bretagne, dat zie je vaak maar een paar weekenden per jaar.

In Duitsland druk in het zuiden en noorden. In het midden veel minder file, en wat er staat is kort.

In Oostenrijk is de A10 behoorlijk druk van Salzburg naar Villach, met blockabfertigung bij diverse tunnels. Voor de Karawankentunnel stond gisteren geen file, maar vandaag wel de langste van de zomer tot nu toe, daar lijkt ook een wegafsluiting te zijn.

In Slovenië druk in de regio Ljubljana, voor de Karawankentunnel richting noorden en in Kroatië druk op de enkelbaans A2 in het noorden van het land en de A1 vanaf Zagreb richting Karlovac, maar ook diverse files verder op de A1 tot de regio Zadar, vermoedelijk door overbelasting.

In de Alpen is het slecht weer, op de Brenner Autobahn wat korte files, in Italië de gebruikelijke stop-and-go op lange stukken A22 van Bolzano naar Verano. In Zwitserland begint de file voor de Gotthardtunnel bij Altdorf en loopt ook de A13 na Chur over. De file voor de Italiaanse grens bij Chiasso is niet heel lang. Langs Lugano geen file.

In Spanje weinig bijzonderheden, beetje drukte rond Barcelona. Google Maps laat aan de stukjes files op doorgaande routes zien dat het ook wel druk is in andere landen zoals Denemarken, Polen, Tsjechië en Hongarije. Er staan ook behoorlijke wachtrijen op de grenzen van de Balkanlanden waar nog controles zijn.

Kortom: drukke reisdag, al zie ik geen uitzonderlijke files voor deze tijd van het jaar. Maar bij elkaar tikt het wel op als je door Europa rijdt vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

hoompey schreef: za 19 jul 2025, 12:14 https://www.atmb.com/atmb_event_info/tu ... -attendus/

De tunnel du Vuache op de A40 is maar gedeeltelijk open (alternerend verkeer) na een vrachtwagenbrand een maand geleden. Dit zegt voor flinke hinder in de drukke weekenden: vorige week zondagmiddag heb ik 2.5 uur gedaan over Bourg-en-Bresse - Genève, aan het eind van een lange rit uit Nederland. De file begon vlak na het viaduc de Bellegarde en het stond vrijwel stil tm afrit 11 (Eloise). De file stond nog veel verder (tot de tunnel neem ik aan) dus ik ben vanaf daar maar binnendoor naar St Julien gereden.

Ik vond dat het lokaal slecht stond aangegeven, en ook op 107.7 was de info summier. Google Maps onderschatte de vertraging ook enorm waardoor je in de fuik gedreven werd. Vanaf het westen kan je het beste of omrijden via de A42-A43-A41, of eraf bij afrit 9 - afrit 10 stond al vanaf de vluchtstrook helemaal vast.
Er staat nu ook behoorlijk wat file. Bijkomend is de parallel gelegen D1084 vanaf Nantua afgesloten vanwege de Tour de France.

Maar dit is dus een onderschatting van de werkelijke vertraging? Normaal staat hier in de zomer weinig tot geen file, zulke grote massa's gaan er ook weer niet richting Chamonix.

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Het valt me ook op dat Paris - Caen in beide richtingen filevrij is, al de hele dag, dit is de eerste zomer met heel dat traject op flux libre.
Vroeger mocht je daar op een dag als vandaag toch wel een half uur vertraging verwachten door de vele tolpleinen in volle baan.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Pino schreef: vr 18 jul 2025, 12:15 De routes door de Duplextunnel en Boulogne-Billancourt zijn momenteel de snelste naar de A10 inderdaad. Ondanks de voorspelbare file op de N118. Passage langs de oostkant over A86 kost je volgens SYTADIN nu 1u50 (Roissy tot Les Ulis), oftewel drie kwartier langer dan normaal op deze tijd en een uur langer dan wat je bij een rimpelloze passage zou krijgen. Voor dat gedoe kun je dan denk ik beter Grand Contournement-routes pakken ...
De duplextunnel daar heb je niks aan als je met caravan rijdt. Dan ben je veroordeeld tot de 86 -3- 1 of de Francilienne A104-N104.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Of door Boulogne-Billancourt. Hoewel je daar met caravan geen gebruik zult kunnen maken van de tunneltjes, dus dan krijg je wat extra stoplichten…

Zelf vandaag naar Engeland gereden via de Kanaaltunnel. Met 11.30 uur vertrek uit Amsterdam had ik gedacht achter de files aan te rijden, maar dat viel tegen. A27, E19, allemaal accordeon. En dat was ik nog over de A59 noordelijk langs Breda gereden gezien file op de A58 zuidelijk langs Breda. Bij Antwerpen stuurde navigatie me via Liefkenshoek de E34 en N44 op waardoor ik pas bij Aalter de E40 op reed. Kennelijk veel vertraging op E17 en E40, wat gezien de drukte op de E40 Aalter-Veurne niet verbaast. Tussen Jabbeke en Nieuwpoort nog iets van een kwartier in de file gestaan. Dat had ikzelf niet zo verwacht; vermoed inmiddels echter dat ik zo rond het zaterdagse wisseluurtje in de kustplaatsen zat. Uiteindelijk een 4.15 uur gereden tot aan Calais inclusief drankje/taart onderweg, mocht nog een treintje eerder pakken…