Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Sondermaut
verkeersader

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Sondermaut »

In Dordrecht-Sterrenburg zijn Street View-beelden uit juni 2025 opgedoken.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ In Bergen op Zoom ook.
Ik heb zelf de 27e van vorige maand een SV wagen voorbij zien rijden in de straat, ben benieuwd wanneer dat erop komt.

Iets anders:

VZP Sandelingen-West aan de A16 bij Zwijndrecht, maar dan in het Japans om een of andere reden :hamertjetik:
Afbeelding
https://www.google.com/maps/@51.8371944 ... FQAw%3D%3D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

:hm:

Afbeelding
nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 »

keokiracer schreef: do 17 jul 2025, 23:33 ^^ In Bergen op Zoom ook.
Ik heb zelf de 27e van vorige maand een SV wagen voorbij zien rijden in de straat, ben benieuwd wanneer dat erop komt.
In Helmond kom ik sinds begin vorige week nieuwe beelden van juni 2025 tegen. Door wegwerkzaamheden kan ik de beelden herleiden tot het weekend van 28/29 juni en sommigen stonden dus al na twee weken online. Zelf toen ook zo'n streetview-auto gezien, maar die beelden zijn er nog niet. Verwerking van de beelden gaat in de ene straat dus sneller dan in de andere...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

hneel
autoweg

Bericht door hneel »

In het kader van de 'enshitification': Google Maps doet nu ook mee.

Vandaag zag ik voor het eerst dat het scherm vervuild werd door z.g. gesponsorde items.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit ik dus echt totaal niet op te wachten. :redangry:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Dat is al een paar jaar: alle vierkantje logo's zijn gesponsord (ook die zonder logo) en beter (langer) zichtbaar wanneer je uitzoomt.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Ik zag btw een Streetview wandelaar door Utrecht lopen afgelopen woensdag (Hamburgerstraat). Die auto's zie je nog wel met enige regelmaat maar een wandelaar had ik nog niet eerder gezien :)
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

djiwie schreef: za 02 aug 2025, 23:02 Dat is al een paar jaar: alle vierkantje logo's zijn gesponsord (ook die zonder logo) en beter (langer) zichtbaar wanneer je uitzoomt.
Ik gebruik toch al jaren bijna dagelijks GM en ik heb het nooit eerder gezien. Ook als ik nu mijn dagelijkse route selecteer zie ik nu van dat soort dingen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Nou, ik zie ze toch al langere tijd. Helaas.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://archive.ph/2025.08.03-100507/ht ... ~ab57494e/

Verhaal in de Tubantia over Google Maps.

Een gezin met twee auto's kwam vanuit de richting Landeck. Bij de ene gaf Google Maps aan om de route via de Arlbergtunnel en Bregenz te nemen, bij de ander de route via de Fernpass.

Degenen die via Bregenz reden waren 1,5 uur eerder thuis. De oorzaak is de optie 'voorkeur voor brandstofzuinige routes'. De Fernpass is korter en minder snelweg, terwijl de Arlberg en Bregenz langer en meer snelweg is (lekker met 130 rijden). Nu bleek dat de Fernpassroute helemaal vast stond en diegene dus lange tijd stapvoets heeft gereden.

Als het werkelijk zo vast staat dan vraag je je ook af of Google Maps de vertraging niet heeft onderschat. Sowieso heeft Google Maps daar moeite mee met echt langzaam/stilstaand verkeer. Bij de Lermoosertunnel wordt ook gedoseerd.

Geeft toch aan dat je zelf moet blijven nadenken en je reisroute moet voorbereiden, of in elk geval even de verkeerssituatie checken, zeker als je over een beruchte filegevoelige route gaat zoals Imst - Reutte.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ denk dat GM bij aanvang routeberekening de vertraging niet buitensporig vond om geen brandstofbesparende route voor te stellen.

Want die nuance benoemt de auteur niet: bij de optie in GM staat duidelijk dat er bij gelijkblijvende aankomsttijden brandstofzuinige routes voorgesteld worden.

~~~~~~~~~~~~~~

Enfin, in Giethoorn zijn ondernemers ook niet blij met Google Maps. Of, eigenlijk, niet blij met de gemeente. Want die heeft wat laten wijzigen bij Maps en nu zijn de bootje in het noorden van Giethoorn niet meer gevuld met (niet kunnen) varende toeristen. :nahzeg:
(..)Verschillende ondernemers in het noorden van Giethoorn klagen over een grote afname van hun klandizie. Toeristen en dagjesmensen weten de bootverhuurders, restaurants en hotels niet meer te vinden. Dat zou komen door een wijziging op Google Maps, zeggen de ondernemers tegen de regionale omroep RTV Oost.

Giethoorn, ook wel 'Hollands Venetië' genoemd, is een van de bekendste toeristische trekpleisters van het land. "Tot vorig jaar gingen op een zomerdag al onze veertig boten van wal", vertelt bootverhuurder Ico de Jonge. "Nu verhuren we op een goede dag nog tien boten. We zijn 75 procent van onze toeristen kwijt hier."

Waar iedereen die 'Giethoorn' intoetste in de navigatieapp tot vorig jaar naar een plek in het noorden van het dorp werd geleid, komen ze nu zo'n 3 kilometer zuidelijker uit. Oftewel in het meest toeristische gebied. (..)

"Giethoorn is een dorp van 6 kilometer lang met een dorpsgracht die er overal hetzelfde uitziet", zegt ondernemer Benen. "Maar iedereen wordt naar de drukste 600 meter geleid. Daar is het soms te druk, hier is het te rustig." De briefschrijvers stellen dat sommige ondernemers zo moeten stoppen met hun bedrijf.

De wijziging op Google Maps vond plaats op verzoek van de gemeente, erkent het bestuur in een reactie. Maar die aanpassing in de navigatieapp zou niet de oorzaak zijn voor de teruglopende bezoekersaantallen in Noord. "Dan zouden we hiervan direct signalen hebben verwacht vorig najaar, en die ontvingen we niet", aldus een woordvoerder.

De gemeente noemt weersomstandigheden, veranderd consumentengedrag en toenemende concurrentie online als mogelijke oorzaken. (..)
https://nos.nl/artikel/2577427
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Chris schreef: zo 03 aug 2025, 22:33 (...)

Als het werkelijk zo vast staat dan vraag je je ook af of Google Maps de vertraging niet heeft onderschat. Sowieso heeft Google Maps daar moeite mee met echt langzaam/stilstaand verkeer. Bij de Lermoosertunnel wordt ook gedoseerd.

Geeft toch aan dat je zelf moet blijven nadenken en je reisroute moet voorbereiden, of in elk geval even de verkeerssituatie checken, zeker als je over een beruchte filegevoelige route gaat zoals Imst - Reutte.
Hier nog een voorbeeld van woensdag bij Wiesbaden. We wilden naar Limburg, liefst via de A3. Google Maps gaf aan +10, 12 voor de A3 en ook verwaarloosbare vertraging voor de parallel lopende B417. In werkelijkheid bleek er 16 km file te staan a.g.v. een ongeval met vertraging meer dan een uur en daardoor was de B417 ook geen goed alternatief door verkeer wat die file wilde omzeilden. Gelukkig net op tijd Hr verkehr gecheckt. Dus werd het de B54 door de Taunus. Mooie route. :)

Maar hoe dat kan. :dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wanneer was dat ongeval gebeurd? Als je van A naar B wilt via snelweg X en er is 10 minuten geleden een ongeval gebeurd waarbij de rijbaan volledig is versperd dan zal de navigatie jouw toch via deze snelweg sturen want de vertraging is slechts 10 minuten. Pas als de vertraging verder oploopt en/of de afsluiting goed in de verkeersinformatie zit, krijg je een alternatief gepresenteerd. Daar gaat altijd tijd overheen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Durashift schreef: ma 04 aug 2025, 0:16 ^^ denk dat GM bij aanvang routeberekening de vertraging niet buitensporig vond om geen brandstofbesparende route voor te stellen.
Dat zou kunnen, sowieso is Google Maps niet zo betrouwbaar bij dit soort files als mensen vaak denken.

Frits die stond in juni voor de Lermooser Tunnel, hij zei:

Waze: 9 minuten vertraging
Radio: 20 minuten vertraging
werkelijkheid: 3 uur en 15 minuten vertraging
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat suggereert dat GM ook niet de begin-tot-eind vertraging berekent zoals de DRIPs dat wel doen. Daar scant men de kentekens en berekent, net als met trajectcontrole, de tijd die individuele voertuigen hebben afgelegd. GM meet schijnbaar alleen de gemiddelde snelheid per stukje weg en telt die per stukje op om tot een totaal te komen. Dan kan het eenvoudigweg veel beter lijken door te stromen dan de werkelijkheid.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik gebruik Waze 's morgens bij het pendelen om in te schatten wanneer ik op het werk zou aankomen. En mijn ervaring is geweest dat zowel Waze als Gmaps dezelfde file die 's morgens bij de R0 staat, over een periode van 2 jaar consistent korter hebben ingeschat. En niet met enkele minuten, Waze en Google gaven rond de 15min vertraging aan, maar in werkelijkheid was het vaak bijna 45min.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Zou TomTom over betere data beschikken? Op mydrive.tomtom.com zie ik altijd een aantal minuten vertraging, dus niet afgerond.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Even een routeberekening doen voor enkel het traject waar de file staat, geeft vaak wel een indicatie van de werkelijke vertraging. Vooral zolang je files op de kaart nog niet ziet afnemen, is het raadzaam om dit onderweg eens per zoveel minuten te checken op een mobieltje dat op dat moment niet voor navigatie in gebruik is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Raamkozijn31
polderweggetje

Bericht door Raamkozijn31 »

Mijn ouders hebben 4 uur lang stil gestaan bij Dragonja van Slovenië richting de grens met Kroatië.

Ze werden wanhopig en maakte maar een wandeling langs de overige stilstaande auto's, waarop een man met Italiaans kenteken mijn moeder aansprak dat dit elk jaar zo gaat, en sprak zijn ongenoegen uit over Slovenië..

Op google stond er toen ook max 16 minuten vertraging, uiteindelijk zijn ze via een landweg Kroatië ingekomen, dat was ook een verschrikkelijke route, iedereen pakte die landweg, waardoor je continu op de gevaarlijkste plekken tijdens het dalen en klimmen moest uitwijken..
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is onbegrijpelijk waarom Slovenië niet meer vaart maakt met de bouw van die snelwegverbinding van Koper naar Istrië. Ik heb begrepen dat er inmiddels wel vrij ver uitgewerkte plannen zijn, maar het grenstraject zelf valt daar niet onder vanwege de ontwerpuitdaging van het deel aan de Kroatische zijde (steile helling).

Dat deel van Slovenië heeft sowieso wel bereikbaarheidsproblemen, bijvoorbeeld Piran kan je niet per auto in en er zijn maar twee parkeergarages in de buurt die nog op een best stuk lopen liggen. Dat zijn van die kustplaatsen waar je bij het boeken van een accommodatie wel moet kijken of ze ook een eigen parkeergelegenheid hebben.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Piran heeft parkeerplaatsen waarmee je met een pendelbus naar de oude stad kunt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

keokiracer schreef: do 17 jul 2025, 23:33Ik heb zelf de 27e van vorige maand een SV wagen voorbij zien rijden in de straat, ben benieuwd wanneer dat erop komt.
Nieuwe beelden van juni in de straat en blijkbaar zijn ze meer dan eens voorbij komen rijden, want op de beelden staat mijn auto niet in de straat geparkeerd en toen ik zelf de SV-wagen zag was dat wel het geval.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Chris schreef: ma 04 aug 2025, 20:06 Het is onbegrijpelijk waarom Slovenië niet meer vaart maakt met de bouw van die snelwegverbinding van Koper naar Istrië. Ik heb begrepen dat er inmiddels wel vrij ver uitgewerkte plannen zijn, maar het grenstraject zelf valt daar niet onder vanwege de ontwerpuitdaging van het deel aan de Kroatische zijde (steile helling).

Dat deel van Slovenië heeft sowieso wel bereikbaarheidsproblemen, bijvoorbeeld Piran kan je niet per auto in en er zijn maar twee parkeergarages in de buurt die nog op een best stuk lopen liggen. Dat zijn van die kustplaatsen waar je bij het boeken van een accommodatie wel moet kijken of ze ook een eigen parkeergelegenheid hebben.
Wij hebben zelf jaren geleden bij een reis naar Istrië (overigens wel een dikke aanrader) de fout gemaakt om ervan uit te gaan dat het daar allemaal wel vlot zou lopen aan de grens met Kroatië. Wij dachten maar een uurtje langer onderweg te zijn dan naar het Gardameer...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Naar aanleiding van de recente berichten in NL media over GM aanpassingen om toeristenstromen te verleggen, had het radioprogramma VillavdB expertise ingeroepen, van Localyse, dat in NL de samenwerkingspartner van GM is (zoals wellicht wel bekend hier).
Het was een aardig stukje om naar te luisteren maar voor ingewijden zal er geen nieuws te horen zijn, denk ik.

Het dingetje van gesponsorde POI's komt aan het einde ook nog even ter sprake.
(..)Onmisbaar én ondoorgrondelijk: Google Maps. Ondernemers in Giethoorn klagen over omzetverlies vanwege het verplaatsen van het 'Giethoorn-pinnetje' en in Zandvoort zorgen inwoners voor digitaal afgesloten straten. Jeffrey Benning van Localyse adviseert Google Maps en licht vanmiddag een tipje van de sluier hoe het platform werkt. (..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... -eigenlijk
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Artikel over de beperkingen in Zuid-Korea:
https://www.theguardian.com/world/2025/ ... strictions
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Dit artikel trok m'n aandacht:

Afbeelding

Link naar artikel

Nu zie je uit dezelfde serie in de kop van Noord-Holland inderdaad wel meer locaties waar tot aan achter het erf is gereden, zoals hier:

Afbeelding

Link naar locatie

Je ziet die locaties waar ze erven op zijn gereden vrij snel als je streetview geselecteerd houdt:

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Dit soort wegen worden soms onterecht als openbare weg gezien. Het is niet altijd per se fout, soms is het ook op basis van oude kaartgegevens en was een weg vroeger openbaar terwijl het tegenwoordig privéterrein is en slechts een erftoegang is geworden. Het is soms een beetje een grijs gebied, maar als de weg op de kaart is beland, dan kan de StreetView-auto er ook wel komen. Ik zie wel vaker dat wat feitelijk niks meer dan opritten zijn soms aangegeven worden als wegen. Soms snap ik dat het op de kaart staat, soms hoort het er ook duidelijk niet op thuis. Bij mijn ouders in de straat zijn een aantal opritten die slechts een meter of 20-25 lang zijn en van de openbare weg naar de bij het thuis behorende garage lopen ingetekend als weg, dat slaat mijns inziens nergens op.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Als de wegenleggers van de gemeenten nou eens actief bijgehouden zouden worden, dan zou het bubeko al een stuk duidelijker zijn waar (Google-)auto's mogen komen. Want alle wegen op de wegenlegger zijn openbare wegen, ongeacht eigendom.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb daar wel eens naar gezocht voor mijn werk, maar kennelijk zijn er best veel gemeenten die de wegenlegger niet hebben gedigitaliseerd (oftewel: waarschijnlijk meer dan 30 jaar oud).