Autostrada schreef: wo 23 jul 2025, 8:14 wie het weet mag het zeggen.
Als jouw gevoel nu Grand Contournement zegt, zou ik Grand Contournement rijden en genieten van de rust die het in de auto brengt; eventuele extra reistijd moet je dan nu uit je hoofd zetten. Maar als je nou morgen rond Assevilliers rijdt en Parijs-prikkels krijgt, rijd dan vooral rechtdoor. Heel veel meer tijd zal dat laatste je vermoedelijk niet kosten.
Zelfde geldt uiteraard voor al bij Gent afslaan. Keuze die je vermoedelijk maakt op verkeersbeeld rond Lille als je bij Gent bent. Via Westerscheldetunnel rijden is een beslissing die je al voor vertrek maakt. Maar die gaat mij dan weer wat verder.
Persoonlijk zou ik via Brussel en Parijs naar Poitiers rijden, dat lijkt me de kortste en snelste route. Maar als je een zware allergie hebt voor files en liever een half uur of een heel uur extra rijdt dan in een file terecht te kunnen komen, dan zou ik lekker een grote boog maken. Ik zou in ieder geval op basis van je eigen criteria een keuze maken en niet langer blijven twijfelen. Uiteraard op de dag zelf nog even checken op incidenten en dan de definitieve keuze maken.
Autostrada schreef: wo 23 jul 2025, 8:14
Morgen gaan we op reis, rond 11h rijden we weg uit Nieuwegein met als eerste doel Poitiers.
De twijfel slaat nog wel wat toe over te nemen route; ik neig nog steeds naar Grand Contournement, aangevuld met de Westerscheldetunnel.
Als ik alles inklop op Google Maps krijg ik een beeld dat het zo'n 35 à 40 minuten extra is om bij Amiens de A29 te pakken en dan via Rouen naar Le Mans af te zakken; maw je mag 35 à 40 minuten onverwachte vertraging pakken rond Paris wil dit uit kunnen. Het verkeersbeeld van de afgelopen dagen (met zuidelijke A6 afgesloten) en verwachte tijdstip van passage bij 11h vertrek (zo rond 15h30 / 16h00) doet me vermoeden dat die omweg wel uit kan.
Als ik de passage van Lille en de A1 wil vermijden, kan ik ook bij Gent de E40 nemen naar Brugge en dan via Duinkerken afzakken naar Rouen; volgens Google Maps voegt dat 16 minuten toe tov de route via Lille. Nu zijn er wel werkzaamheden bij Lille, maar zelfs omrijden via de E403 gaat geen 16 extra minuten kosten; ik denk dat deze trade-off dus negatief is.
Maar pak ik de Westerscheldetunnel erbij, komen er nog eens 14 minuten bij, daarmee vermijd ik de A27 (want dan rijd ik via Rotterdam) en de Ring van Antwerpen, ook al zou mijn tijdstip van passeren daar redelijk gunstig zijn (rond 12h), lijkt het verliezen van 14 minuten bij Antwerpen toch wel realistisch; zeker omdat de dag daar steevast filevrij begint (de laatste weken) en naarmate de dag vordert de drukte richting zuiden steeds meer toe neemt.
Al met al is de route via Westerscheldetunnel en de kust 141km langer dan de recht-toe recht-aan route via Paris; wie het weet mag het zeggen.
De kortste route met ook nog eens de minste files bestaat niet in de zomer.
Alle omwegen zijn alternatieven en zijn ook echt omwegen omdat je meer kilometers rijdt. In filevrije omstandigheden is het nooit de snelste keuze. Maar doordat dit soort wegen rustiger zijn, bieden ze een ander comfort: een relaxtere rit, een route weg van de drukte. Want op de route die het kortst is, en doorgaans het snelst, zit iedereen.
Er moet ongeveer 1,5 uur vertraging zijn op de route via Parijs én jouw langere route moet filevrij blijven om sneller te zijn.
De vraag is eigenlijk simpel: wil je per se zo snel mogelijk op de bestemming zijn, of accepteer je tot een bepaalde hoogte extra reistijd om een relaxtere rit te hebben, wat verder van de gebaande paden af, waarbij je veel minder risico op files hebt?
Als je zo snel mogelijk op je bestemming wil zijn, zul je nooit de Grand Contournement nemen - die is zover om dat je heel wat vertraging bij Parijs kan hebben en op het punt dat je de keuze moet maken tussen Parijs en Grand Contournement is het vaak niet te voorspellen hoeveel vertraging je nou echt gaat oplopen bij Parijs - op het moment dat je die keuze moet maken zal je navigatie waarschijnlijk aangeven dat het je meer tijd gaat kosten om de Grand Contournement te nemen. Eventuele vertraging bij Parijs zal dan leiden tot een keuze voor een route langs Parijs: wordt het de A3/A86, de BP aan de oostkant, de BP aan de westkant en via Boulogne-Billancourt naar de N118, oostelijk om de stad heen over de A104/N104, westelijk via de A86, de Duplextunnel en de N118? Het zal je in ieder geval dwingen om ter plekke keuzes te maken.
Wat dat betreft ben ik het met Pino eens: als je kiest voor de Grand Contournement, accepteer dan de extra kilometers en de kans dat het je meer tijd kost, en besef dat je er een rit voor terugkrijgt die in ieder geval relaxter is en minder keuzestress geeft dan een route via Parijs.
Toen ik jonger was koos ik vaak voor de kortste en snelste route, tegenwoodig kies ik vaker voor comfort en accepteer ik een omweg ook als het niet sneller is, maar wel prettiger rijdt.
@Pino @Rein @Coen Tunnel; jullie zeggen alledrie eigenlijk hetzelfde en het klopt dat ik de mindset even moet omzetten. Dank voor jullie woorden dus. De kortste route zonder file in de zomer bestaat niet - die is treffend en ik ga gewoon voor Grand Contournement en een ontspannen rit - ik houd de situatie in de gaten voor grote incidenten, maar verder volg ik gewoon dat plan. Wetend dat ik dan wat langer onderweg ben, maar een route rijd die ik tot op heden nog niet gereden heb en we maken er gewoon vakantie van. Ik zal morgen uiteraard nog wel even laten weten hoe eea verloopt.
Nou. Gisteren avond dus een hele discussie met mevr Autostrada; die even Poitiers in Google Maps had ingetypt en zei “nee, Calais is veel te ver om, dat doen we niet”.
Zodoende reden we rond 09h55 weg uit Nieuwegein, de A27 op voor de gebaande route. Met een gemiddelde van 80 km/h sukkelden we in een lange colonne naar Hooijpolder, daar de A59 genomen naar de A16.
Vrijwel direct na de Belgische grens kwamen we in langdurig stop & go; wat voortduurde tot aan de Kennedytunnel. Zo’n 20 minuten zagen we de ETA oplopen.
Eenmaal op de E17 reed het goed; te goed om de auto er van te overtuigen om bij Gent af te slaan. Via Lille de N227 genomen, wat zwaar verkeer maar niet echt stilstand.
Nu op de A1; nog voor de péage van Fresnes; straks denk ik gewoon via Paris. Dan is het in ieder geval niet mijn schuld…
Boulogne-Billancourt. A86 heeft file. SYTADIN geeft 1u06 voor Roissy naar de A10 via Boulogne-Billancourt. Druk je stopwatch in en kijk waarmee je eindigt
We zijn om 19h15 aangekomen in Poitiers; 9h20 na vertrek uit Nieuwegein. Na Parijs zijn we behalve slecht weer niets meer tegen gekomen onderweg. Later nog wel even meer bespiegelingen. Morgen is San Sebastián de bestemming. Bordeaux here we come - het scheelt dat we daar niet omheen kunnen (figuurlijk dan hopelijk).
Ik zit het nog eens na te rekenen, als je via Rouen wil is via Calais niet eens zo absurd veel verder. Scheelt iets van 15 - 20 minuten ten opzichte van via Lille (indien filevrij), ongeveer 35 kilometer. Ik had eigenlijk gedacht dat het een stuk verder om zou zijn.
De grootste omweg die je maakt is Rouen - Le Mans. Via de A29 rij je eigenlijk 150 kilometer naar het westen voordat je pas afzakt naar het zuiden.
Het is 35 kilometer extra over Calais, dus zeg een ruim kwartier extra. Ik ben ooit op de terugweg van Normandië zonder nadenken de A16 afgereden. Dat was een vakantie waarin we wat hadden rondgetrokken zonder vast plan, en toen we van Honfleur naar huis gingen was er dus ook niet enorm op vooruit gepland. Google Maps op de telefoon hadden we nog niet, en wat was nou logischer dan gewoon de kust afrijden tot Calais en dan E40-E17? Wel, de route over Amiens dus, die ik niet voldoende op mijn netvlies had. Maar het was een leuke omweg; we hadden er geen spijt van.
Autostrada schreef: do 24 jul 2025, 19:44
Bordeaux here we come - het scheelt dat we daar niet omheen kunnen (figuurlijk dan hopelijk).
Ik zou vooral niet te laat gaan rijden. De Parijse meute voorblijven is alles, de Bordeauxse middagvertrekkers voorblijven een goede nummer twee.
Op de A63 bij het knooppunt met de A630. Bordeaux gepasseerd via de westelijke ring en dan de D106 naar de A63. Reed vlot door, wel onnoemelijk veel rotondes.
Die A63 is wel een bizarre weg; stop en go en dan een middenberm van 100 meter breed waar zo extra asfalt kan.
Autostrada schreef: vr 25 jul 2025, 11:31
Die A63 is wel een bizarre weg; stop en go en dan een middenberm van 100 meter breed waar zo extra asfalt kan.
Daar zijn vrij concrete plannen over. Maar ook uitgebreide discussies; bijvoorbeeld over de vraag of de uitbreiding dan gefinancierd moet worden door de weg ten zuiden van Bordeaux in concessie te geven. Dat is een al jaren slepend dossier.
Rein schreef: vr 25 jul 2025, 11:34 en na de afsplitsing van de A660 is het wel weer lekker rustig waarschijnlijk .
Op uitgestorven af. Nu op het 2x3 stuk. Veel jagende Zwitsers (of Spanjaarden/Portugezen uit Zwitserland??) die links én rechts van alles voorbij schieten.
Als je Zwitsers in die richting ziet, zijn het inderdaad bijna altijd Portugezen die naar Zwitserland verhuisd zijn en voor de zomervakantie weer terugkomen. Hetzelfde geldt voor Luxemburgers.
Portugal is het land met bijna het grootste aandeel emigranten van Europa, zag ik onlangs in een staatje van Eurostat. Het lijkt zo'n idyllisch vakantieland maar in de praktijk is het daar structureel moeilijk rondkomen, al decennia lang, en dit verbetert ook nauwelijks blijkbaar.
We zijn inmiddels aangekomen in San Sebastian. Even bijkomen van 2 reisdagen en dan straks de stad in.
Gisteren zijn we zoals al kort gezegd om 09h55 vertrokken uit Nieuwegein, nadat de avond ervoor nog een hele discussie was losgebarsten over de te nemen route. Uiteindelijk werd de compromis dat we om 10h zouden vertrekken (ipv 11h) waarbij er nog vanuit de auto vergaderd zou worden, maar dan wel via Paris ipv Grand Contournement zouden rijden.
Eerlijk gezegd had ik bij Meerkerk al spijt van die keuze, maar goed op dat moment ben je net onderweg en slinger je die discussie niet opnieuw aan, wil je tenminste nog een fijne 3 weken met elkaar hebben… De drukke A27 af, gemiddeld 80 km/h, het gebruikelijke sukkelen op de linkerbaan en de rechterbaan verstopt met vrachtverkeer. Bij knp St Annabosch liep het al vast, dus wij zijn via de A59 naar de A16 gereden.
Bij Hazeldonk moest er al geplast worden, goed - zo gaan die dingen. En weer vol goede moed de weg op; nog niet koud over de grens met België kwamen we al in stop & go verkeer terecht; bij Minderhout was er al sprake van de rechterbaan vol met vrachtverkeer, links wil men daar dan voorbij en begint met opduwen, dus te weinig afstand houden en één rem-actie en je bent weer 5 minuten verder. Dit ging helaas helemaal door tot aan de R1; ons eerste kwartier vertraging hadden wij daar al opgelopen.
De R1 zelf was best wel prima door te komen, nog wat vertraging langs het sportpaleis en voor de Kennedytunnel, misschien zo’n 5 a 10 minuten maar eigenlijk wat je gewoon bij Antwerpen mag verwachten.
Eenmaal op de E17 eindelijk wat lucht; voor het eerst sinds Nieuwegein de vMax kunnen rijden en de blik op het zuiden gericht. Gent probleemloos en zo naderden wij Kortrijk alweer. De file op de N227 leek goed te overzien, dus rechtdoor gegaan bij Aalbeke en zo’n 5 minuten vertraging gepakt op de route door Lille, maar ook hier weer niets dramatisch. Iets ten zuiden van Lille moesten wij voor de eerste keer laden, in plaats van de geeikte supercharger hebben wij dit nu gedaan bij een Total snellader bij Aire de Palemphin. Het evidente voordeel van dit soort laders is dat ze direct aan de snelweg zitten en je toegang hebt tot de faciliteiten van de aire, in tegenstelling tot Tesla superchargers die vaak vlak naast de weg liggen (en dus de afrit nemen + tol betalen daar waar relevant) naast een hotel of restaurant, maar je weet van te voren nooit echt wat je aantreft. Het nadeel van laders langs de weg is dat ze veel minder betrouwbaar inzicht geven in het aantal beschikbare laders (Tesla houdt niet alleen het aantal beschikbare laadplaatsen bij, maar weet ook welk gedeelte van het wagenpark dat aangesloten is aan de lader binnen afzienbare tijd met volle accu staat, en weet daarnaast óók welke Tesla’s op dat moment onderweg zijn (of staan te wachten indien er een rij is) naar een betreffende supercharger, al met al zorgt dit voor een heel nauwkeurig beeld van de drukte op een laadpunt), dit mist bij andere aanbieders. Bij Palemphin konden wij na een paar minuten inpluggen, maar als je pech hebt sta je toch al snel 10 minuten te wachten op zo’n typische plek (dwz: de eerste echte aire na Lille).
De A1 was goed te doen, geen versmalling naar 2 rijstroken ivm de werkzaamheden gisteren, dus dat ging allemaal soepel. Al snel kwamen we bij het punt waar de A29 naar Amiens aftakte; Waze gaf op dat moment 5h06 min voor de route via Amiens / Rouen en 4h48 min voor de route via Paris; plus een verschil van bijna 30 euro in tol ten nadele van de Grand Contournement. Sytadyn gecheckt (vrouwlief zat inmiddels achter het stuur) en besloten dat we redelijk door Paris zouden kunnen geraken dus toch maar weer door. De A1 reed ook niet vervelend of iets, gewoon 130 km/h op de cruise control. Bij het naderen van Paris zonder enige file de BP bereikt via Bagnolet, daarna zo’n 45 minuten gedaan over de BP naar Porte d’Italie en daarna weer door free-flow naar de A10. De N118 had veel file op het laatste stuk aangezien 1 rijstrook dicht was door een pech geval, die gok wilde ik dus niet nemen. Zo’n 1,5 uur na passage van CDG zaten we bij Saint Arnould, kan beter, maar kan zeker ook slechter. De auto weer even opgeladen, toch maar weer voor Total Energies gegaan, op de Aire overal grote waterplassen - onweersbuien trokken over.
Op de A10 kregen wij een paar van dat soort forse buien voor onze kiezen, waarin het verkeer afremde tot 70 km/h, maar het was echt lekker rustig op de weg dus wij hadden toch wel een ontspannen rit. Nadat de A71 af was geslagen was het regelrecht leeg op de weg en konden we met blik op oneindig kilometers maken. Het stukje door Tours echt rommelig, en daarna is het snel gedaan met 2x3 en kom je op een wat vervelender stuk van de A10 - maar door het geringe verkeer geen issues.
Gestopt bij Poitiers, prima hotel langs de autoroute met goed & betaalbaar restaurant, plus supercharger op 200m afstand - niets te klagen.
Met de woorden van Pino vanochtend iedereen om 07h het bed uit getetterd en om 08h15 reden wij de A10 weer op. Veel Nederlanders en vrachtverkeer, maar de grote stroom moest duidelijk nog langs komen. Direct de A10 weer verlaten voor de N10, het vrachtwagenriool van de regio. Je mag op de hele N10 niet inhalen als je >3,5t bent, maar daar heeft men royaal lak aan.
De N10 vond ik een prima weg, je maakt wel echt serieus veel kilometers op die weg en het landschap is niet heel bijzonder, maar de kilometers tikken soepel weg, het wegdek is heel goed en je kunt toch wel 115 / 120 km/h rijden op veel stukken, maw je tijdsverlies tov de peage is beperkt, en het scheelt wel een sloot aan tol. De Tesla routeplanner gaf overigens ook de N10 als ‘default’, wat logisch is want minder kilometers met lagere vMax is in de ogen van de EV routeplanner efficiënter dan hard via de peage blazen, om daarna weer langer te moeten laden.
Bij de keurig verzorgde Air de Bédenac zijn we vervolgens gestopt, weer om de laden. Een Belg had hem bij de 6 beschikbare laders op laadplek 2 geparkeerd, met de stekker van laadplek 1. Hierdoor nam hij effectief 2 van de 6 plaatsen in, waardoor er voor ons geen plaats was. Gelukkig kreeg een Engelsman de boel niet lekker aan de praat en maakte hij plaats voor ons (waarbij er geen problemen waren om te laden voor ons), maar ook hier zie je wel enige beperking in dat systeem (in dit geval een Ionity lader). Voorzien van verse koffie weer op pad naar de A10, ging redelijk maar wel wat vertraging voor Bordeaux (stop & go over hele stuk van N10 tot de ring). Zowel Tesla als Waze wezen ons via de westelijke ring; opmerkelijk omdat de oostelijke ring korter was en volgens Google Maps weinig file had, maar die algoritmes pakken toch wel redelijk op dat je per saldo westelijk wel sneller bent). Bij sortie 12 hebben we de A630 verlaten, via de D106 en Saint-Jean-d’Illas, naar sortie 24 van de A63. Dat reed echt prima door, maar man man man wat een rotondes, ik weet niet of ik dat zo snel nog een keer zou doen, gegeven dat de bespaarde tijd tov de file van de A63 volgens Waze zo’n 8 minuten was (Tesla routeplanner koos voor de file).
De A63, een redelijk waardeloze weg tot aan de A660, gelukkig hoef je vanaf sortie 24 niet meer zo heel erg lang, maar 65km/h en stop & go. Ineens kom je dan op het gebied van de concessie en opent de racebaan zich voor je voeten, 2x3 zonder echt verkeer dus menigeen die daar eens even goed wil gaan jakkeren. Wij met 130 km/h op de cruisecontrol, tot aan Castets, Daar de supercharger opgezocht, toch wel een betere laadervaring, zeker als zo’n supercharger direct aan de weg ligt. De A63 verder zuidwaarts, prima en ontspannen. De vele péages afzakkend ging het allemaal goed tot de allerlaatste (Biriatou), waar een Belg zich klem had gereden in de telepeage 30 poort en er achteruit weer uit moest, dat leverde een paar minuutjes vertraging op in de ‘normale’ poorten. Daarna nog een klein stukje in Spanje en nu dus in San Sebastian.
Morgen nog een kleine rit naar Miranda en dan 3 weken de regio verkennen alvorens we op 15 augustus vanaf Santander naar Nieuwegein rijden; over het hoe en wat vwbt die rit trekken we over 2,5 wel weer eens aan de bel op dit forum.
Autostrada schreef: vr 25 jul 2025, 15:08
maar goed op dat moment ben je net onderweg en slinger je die discussie niet opnieuw aan, wil je tenminste nog een fijne 3 weken met elkaar hebben…
Blijkbaar heeft autostrada het al eerder verbruid met zijn creatieve routes en leefde er bij mevrouw autostrada al enige argwaan over welke omweg meneer autostrada dit keer van plan was te gaan nemen, want ik ken maar weinig partners van Wegenforummers die niet blind op hun partner vertrouwen en de avond van tevoren toch ook nog zelf Google Maps erbij pakken…..
Rein schreef: ma 28 jul 2025, 17:30
Blijkbaar heeft autostrada het al eerder verbruid met zijn creatieve routes en leefde er bij mevrouw autostrada al enige argwaan over welke omweg meneer autostrada dit keer van plan was te gaan nemen, want ik ken maar weinig partners van Wegenforummers die niet blind op hun partner vertrouwen en de avond van tevoren toch ook nog zelf Google Maps erbij pakken…..
“Er ligt toch wel een snelweg tussen Nieuwegein en [vul maar in]” - is een veelgehoorde, moet ik wel eerlijk bekennen. Mijn vrouw is er niet van overtuigd dat een navigatiesysteem niet in staat is om een goede route te bepalen, die op zijn minst kan wedijveren met een ‘expert’. Ik heb haar als eens proberen uit te leggen dat een navigatiesysteem niet verder kijkt dan zijn neus lang is, mijn vrouw brengt daar dan tegen in dat je met omrijden aan de voorkant de vertraging al pakt en het dan alleen nog maar verder tegen kan zitten.
In 2022 ben ik voor het eerst met de auto op ‘verre’ vakantie geweest, Nieuwegein - Perpignan. Via de Lille/A1 en Paris naar de A77 gereden, doorgestoken naar de A75. Terug vanuit de omgeving van Albi via de A20, Parijs, A1 en Antwerpen weer terug.
In 2023 zijn wij van Nieuwegein naar Andalusië gereden, dat is wel een eind kan ik je zeggen. Via Breda naar Brussel, Charleroi, Reims, Troyes, A19, A77, A75, Perpignan, Barcelona, Valencia, Murcia en verder via de A-7.
Op de terugweg destijds nog een week in Catalonië gezeten en toen via de tunnels naar het begin van de N20, Toulouse, A20, Paris, Lille, Brussel, naar huis.
Vorig jaar zijn we vanuit Nieuwegein naar Asti (Piemonte) gegaan via Maastricht, Luik, Longwy, Nancy, Épinal, Delémont, Bern, Vevey, Aosta.
Terug vanuit Toscane via Parma, Milaan, de Gotthard, Basel, Strasbourg, Saarbrücken, Verviers, Maastricht.
Ik denk dat ik op die reis een paar potjes gebroken heb met de route via de Zwitserse A16 en terug via Verviers, maar zo heel erg creatief is het allemaal niet - dunkt me zo.
Vandaag heb ik de gehele Spaanse A-13 van begin tot eind gereden. Een echte prestatie was het niet; de A-13 is slechts 4 kilometer lang.
Ik wist tot vandaag niet eens dat Spanje überhaupt een A-13 heeft.
Een vreemde eend in de bijt is het wel; een korte spur bij Logroño ter vervanging van de N-111; richting het noorden staat Pamplona aangegeven, richting het zuiden Soria. Des te opmerkelijker is dat de N-111 ten zuiden van Soria vervangen is door de A-15, ze hadden dit nummer m.i. prima kunnen gebruiken voor de korte spur bij Logroño.
De A-13 is een beetje een rariteit in de Spaanse nationale snelwegnummering. Er is geen indicatie dat het ooit onderdeel is geweest van een groter wegenplan.
Er wordt wel eens gesproken dat de A-13 had moeten verlopen van Logroño naar Soria, maar dat is niet in de officiële wegenplannen opgenomen geweest, ook niet in de meest over-the-top plannen die Spanje heeft gehad.
Autostrada schreef:(..)Ik denk dat ik op die reis een paar potjes gebroken heb met de route via de Zwitserse A16 en terug via Verviers, maar zo heel erg creatief is het allemaal niet - dunkt me zo.
Gevoel, denk ik. Links, Rechts, snelweg af, snelweg weer op i.p.v. 'gewoon' naar het noorden knallen, links of rechts Reinisch rijdend en de Autobahn 3 tot de grens volgen waarna je alleen de A12 in NL nog hebt.
Zojuist over de N-120 van Santo Domingo naar Burgos gereden. Alleen de eerste paar honderd meter zijn A-12. Daarna kom je in een baustelle waar ook op deze zaterdag 2 augustus nog wel gewoon gewerkt werd. De eerste kilometers rijd je over de nieuwe rijbaan van de A-12, naar er moet nog wel behoorlijk wat werk verzet worden voordat het af is.
Na een aantal kilometers slinger je de oude N-120 op, de grondwerken van de A-12 zie je al duidelijk en menig kunstwerk is ook al klaar, maar ook hier nog heel veel werk te verzetten voordat deze weg open kan.
Na zo’n 20 kilometer houdt alles op; geen spoor van de A-12 te bekennen en rijd je over de N-120 pal langs de Camino de Santiago (Camino Frances). Overal wandelaars, wel honderden in kleine plukjes van 1 of 2 mensen.
De N-120 voert door wat bebouwde kommen, sommigen met verkeerslicht. Inhalen kan net te goed maar eigenlijk toch niet heel goed waardoor je best onveilige situaties hebt. Geen plezierige weg met druk verkeer, op de zaterdag ochtend met weinig vrachtverkeer wel prima te doen.
Het tracé voort door de bergen (uitlopers van de Sierra de la Demanda), erg lastig wordt het terrein niet ondanks de pashoogte van 1150m; het effect van de meseta. Overal stokken langs de weg om de berm te markeren en parkeerplaatsen om je sneeuwkettingen om te leggen. Het kan hier goed koud zijn in de winter.
Op de AP-1 nog altijd file in de richting van Burgos.
Gisteren zagen we langs de N-120 in de dorpjes posters hangen met daarop “autovía A-12, ¡ya! - een oproep om de snelweg zo snel mogelijk aan te leggen.
Vandaag waren wij in Peñafiel, daar zagen wij vergelijkbare posters, maar dan met de oproep om de A-11 zo snel mogelijk te voltooien.
Beide projecten verlopen traag, en voeren door dunbevolkt gebied.
Vandaag grote delen van de A-601 gereden; tussen Segovia (zuidelijke eindpunt) en salida 24 (Portillo). Een heerlijke weg is dit. Leeg, mooie vergezichten over de (warme, zeg gerust bloedhete!) meseta en prima asfalt. Cruise control op 130km/h en 80 km lang niets meer aan doen.
Bevalt zeker. Deze kant van Spanje is een stuk minder toeristisch en erg mooi. Wel warm, maar dat is geen verrassing.
Wij waren al een paar dagen geen Nederlanders meer tegen gekomen; we zitten nu in het dorp Rueda, daar zie je ze bij bosjes. Verdejo wijnen, de druivensoort die oorspronkelijk is voor de Rueda, zijn erg populair in Nederland, sterker nog - Nederland is de grootste export markt voor Verdejo wijnen (buiten Spanje). De “plotselinge” aanwezigheid van Nederlanders valt dus goed te verklaren.