Spoorwegen in Oost-Europa

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Spoorwegen in Oost-Europa

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: do 10 jul 2025, 14:03 Nu is het per trein tussen Berlijn en Wenen vaak iets sneller via Nürnberg, ondanks dat er ook treinen via Praag zijn. Maar de route via Praag is natuurlijk korter, en is ook de klassieke route tussen Praag en Wenen, ook per spoor. Al zal dat in de toekomst dan wel altijd via Brno zijn en niet over de Kaiser Franz Josephs-Bahn.
Als ik het zo lees is dat ook de reden dat men pas in 2038 wil beginnen aan die tweede tunnel op de lijn Dresden-Praag. De Tsjechische prioriteit gaat uit naar de route Praag-Brno-Bratislava. Met goede reden, lijkt me. Planning is dat je daar al forse stukken HSL zult hebben in 2032.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Coen Tunnel schreef: do 10 jul 2025, 13:55
of dat gelijk als hogesnelheidslijn wordt aangelegd, en anders in ieder geval 230 km/u voor de Railjets.
Nee dus. https://www.dresden-praha.eu/de/strecke

De tunnels worden 200 km/h "voor personenverkeer" waar ik uit lees dat er ook goederenverkeer door de tunnel zal gaan (bij de Tsjechische tunnel staat dit er expliciet bij). Dan aan de Tsjechische kant een HSL voor 320 km/h.

Goed, ik kan begrijpen dat je goederenverkeer ook van het oude spoor af wil hebben, maar dat gaat serieus capaciteit kosten in de tunnel en ik vind het dan ook een slechte beslissing.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Hoeveel treinen zouden er gaan rijden? Ik denk niet zoveel dat je gauw capaciteitsproblemen krijgt.

Momenteel rijdt er 1 x per 2 uur een EC tussen Dresden en Praag. En verder zijn er een heleboel lokale/binnenlandse treinen.

Nu denk ik dat een uurfrequentie in de toekomst wel realistisch is, maar meer ook niet. Voeg daar een paar binnenlandse hogesnelheidstreinen tussen Ústí en Praag aan toe, om Ústí en Roudnice elk half uur een snelle verbinding met de hoofdstad te geven, maar meer dan dat lijkt me ook overkill.

Dan heb je 2 treinen per richting per uur, dan is er nog wel wat ruimte voor goederentreinen. Er blijft uiteraard ook nog lokaal verkeer op de huidige, langzamere lijn. Het merendeel zal niet naar de nieuwe lijn gaan, want die bedient veel minder plaatsen en is meer geschikt voor langere afstanden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik las ergens één intercity en één regionale trein per uur. Dat is ook ergens vergelijkbaar met de Gotthard, wat nou bepaald geen treinverbinding is om over te klagen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vorig jaar ben ik van Nederland naar Praag gereisd per trein. Als de DB niet een enorme puinhoop had gemaakt van de treindiensten zou het een prima verbinding zijn geweest met een overstap op Berlin Hbf. De rit langs de Elbe en de Moldau is wel erg mooi. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: za 26 jul 2025, 21:48 Als de DB niet een enorme puinhoop had gemaakt van de treindiensten zou het een prima verbinding zijn geweest met een overstap op Berlin Hbf.
Ik houd bij de planning door Duitsland altijd aan dat ik aansluitingen zal missen. Zolang frequenties hoog genoeg zijn, komt het missen van je geplande aansluiting neer op “dan ga ik wat drinken en pak ik een uur later de volgende.” Dat vind ik dan ondanks de puinzooi niet zo erg. is de frequentie van je aansluiting een tweeuursdienst, dan wordt het wel irritanter.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Laat ik het zo zeggen: mijn treinreis leek meer op een survivaltocht. Daar ben ik inmiddels wat te oud voor, dus de volgende keer hou ik het bij Berlijn maximaal. Of ik neem de auto of het vliegtuig 8-)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: zo 27 jul 2025, 7:45
Vinny schreef: za 26 jul 2025, 21:48 Als de DB niet een enorme puinhoop had gemaakt van de treindiensten zou het een prima verbinding zijn geweest met een overstap op Berlin Hbf.
Ik houd bij de planning door Duitsland altijd aan dat ik aansluitingen zal missen. Zolang frequenties hoog genoeg zijn, komt het missen van je geplande aansluiting neer op “dan ga ik wat drinken en pak ik een uur later de volgende.” Dat vind ik dan ondanks de puinzooi niet zo erg. is de frequentie van je aansluiting een tweeuursdienst, dan wordt het wel irritanter.
Dat heb ik ook wel eens gehad, maar als dat dan inhoudt dat je van Duisburg tot München in volgereserveerde ICE's moet staan of hooguit een klapstoeltje kan bemachtigen, dan is dat alsnog niet fijn. Ondanks dat de vertraging in zijn totaliteit meevalt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het nieuwe station Warszawa Zachodnia (west) is vandaag in gebruik genomen. Het hele station is nieuw gebouwd, voor bijna 600 miljoen euro. Er is een 500 meter lang en 64 meter brede voetgangerstunnel onder het station gebouwd, die gevuld gaat worden met winkels.

Warszawa Zachodnia wordt genoemd als het drukste treinstation van Warschau gemeten naar aantal treinritten, omdat er meer treinen stoppen dan Warszawa Centralna.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het ziet er hip uit moet ik zeggen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Doet op bepaalde manieren denken aan Rotterdam Centraal.

Dworzec salon fryzjerski :dyn_hyp:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Lekker leesbaar dat zilver op grijs :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Ik maakte hier op 24 november nog een tussenstop onderweg naar Warszawa Centralna. Toen was het station dus ook al in gebruik. Wellicht niet grotendeels?
Zag er inderdaad erg modern uit vanuit de trein.
Слава Україні
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ze hebben het station open gehouden gedurende de reconstructie. Net zoals ze dat hebben gedaan met Rotterdam Centraal tijdens de nieuwbouw, en wat je nu ook ziet bij Duisburg. Ik stel me zo voor dat in de laatste weken de impact voor de passagiers al lang niet meer zo groot was. Als ik het goed begrijp, hebben ze een nieuwe brede voetgangerstunnel gebouwd en hadden ze de oude tunnel dus nog in gebruik terwijl werd gebouwd. Ook dat is vergelijkbaar met hoe het in Rotterdam liep.
Wouter N14 schreef: di 02 dec 2025, 11:25 Lekker leesbaar dat zilver op grijs :facepalm:
Doel je nou op de stationsnaam op de voorgevel of op de perronaanduidingen in de voetgangerstunnel? Bij die laatste zal veel afhangen van lichtval. Stel me zo voor dat je van wat grotere afstand het zo ongeveer leest als de grote 5 links in beeld. En het lijkt me ook een beetje sier, net zoals je deze kleurstelling op meerdere plekken tegenkomt in de overkapping van het station (net zoals je dat trouwens ook op Amsterdam Centraal ziet). De verwijzingen die er echt toedoen staan op de blauw-witte borden midden in de gang. En dan is er nog een beeldscherm waarop de nummers ook weer terugkomen. Over de voorgeval maak ik me niet zo druk, juist ook omdat je daar interne verlichting hebt om het contrast op te kunnen voeren.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Zo dat is wel een stuk sneller gegaan dan de verbouwing van Gent-Sint-Pieters, daar zijn ze onderrtussen al zo'n 15 jaar bezig. De architectuur is ook vrij gelijkaardig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Duitsland en Polen gaan een verkenning starten naar een hogesnelheidslijn tussen Poznań en Berlijn.

Men wil ook de reistijden verkorten en het aantal treinen vergroten op de volgende routes: Warsaw–Berlin, Krakow–Wrocław–Zielona Góra–Berlin, Gdańsk–Szczecin–Berlin, en Przemyśl–Kraków–Wrocław–Leipzig.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Berlijn - Poznan is hemelsbreed even ver als Berlijn - Hannover, maar duurt een uur langer.
Met een fatsoenlijke HSL moet je dat in een goed uur kunnen rijden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Juist, het aantal verbindingen van Duitsland naar Polen v.v. wordt per 14 december al vergroot.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Egbert schreef: do 04 dec 2025, 23:46 Berlijn - Poznan is hemelsbreed even ver als Berlijn - Hannover, maar duurt een uur langer.
Tja, er ligt HSL-spoor of regulier spoor. En dan is dit reguliere spoor zo slecht niet; het is bijvoorbeeld sneller dan de vergelijkbare afstand Amsterdam-Köln.

Met de Poolse plannen om een binnenlands netwerk van snelle treinen op te bouwen is zo’n aanbinding met bestaand Europees HSL-netwerk bij Berlijn natuurlijk een prachtige kans en logisch. Tegelijkertijd vrees ik voor kosten-baten-analyses en bijbehorende politieke prioriteit. De budgettaire krapte is groot, en grensoverschrijdende verbindingen zullen minder reizigers trekken dan de grote binnenlandse. Dit is misschien waar dat op te richten EU-fonds een rol kan spelen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Berlijn-Szczecin wordt as we speak al gerenoveerd en geëlektrificeerd. Na de tweede wereldoorlog is die lijn ernstig verwaarloosd, en toch hebben Duitsland en Polen er geld voor kunnen vrijmaken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er gaat in Polen nog best veel geld in de railinfrastructuur, dat is minder verwaarloosd dan in landen zuidelijker in Oost-Europa.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Polen heeft ergens ook de ideale geografie om te ontsluiten per (wat snellere) trein. Niet raar dat daar goed in is geïnvesteerd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: vr 05 dec 2025, 8:15
Egbert schreef: do 04 dec 2025, 23:46 Berlijn - Poznan is hemelsbreed even ver als Berlijn - Hannover, maar duurt een uur langer.
Tja, er ligt HSL-spoor of regulier spoor. En dan is dit reguliere spoor zo slecht niet; het is bijvoorbeeld sneller dan de vergelijkbare afstand Amsterdam-Köln.

Met de Poolse plannen om een binnenlands netwerk van snelle treinen op te bouwen is zo’n aanbinding met bestaand Europees HSL-netwerk bij Berlijn natuurlijk een prachtige kans en logisch. Tegelijkertijd vrees ik voor kosten-baten-analyses en bijbehorende politieke prioriteit. De budgettaire krapte is groot, en grensoverschrijdende verbindingen zullen minder reizigers trekken dan de grote binnenlandse. Dit is misschien waar dat op te richten EU-fonds een rol kan spelen.
Er zijn natuurlijk ook wel wat beperkingen weggehaald. In 2004 ben ik van Berlijn naar Wroclaw gereisd per trein; en naast een langdurige tussenstop vanwege een locwissel op de grens hadden veel stukken een snelheidsbegrenzing van 40 km/h (waarschijnlijk slecht onderhoud). Dat schiet niet op natuurlijk :)