Sinds onze Faeröer-vakantie 2 jaar geleden is onze al aanwezige eilandenvoorliefde uitgebreid met bootneigingen. Uit de combinatie van die twee is de zomervakantie van dit jaar ontsproten: met de auto naar La Gomera.
Een voor ons nog onontdekt Canarisch eiland, dat al jaren op het wensenlijstje staat.
De boot vertrekt op 9 september uit Cádiz. Het plan is om in 3 dagen naar Cádiz te rijden, met daarbij een relatief klein aantal te maken kilometers op dag 3. Dan hebben we wat ruimer tijd om door te brengen in Cádiz, naar het schijnt een zeer bezienswaardige stad met een relaxte sfeer.
De route staat op hoofdlijnen wel vast, maar ik hou me weer warm aanbevolen voor alternatieven, tips over traveaux/obras, etc.
- Via E17 en A1 naar Parijs. Is de Peripherique op een zaterdag in september rond lunchtijd doorgaans te doen? Of toch ook maar de A86 of Francilienne overwegen?
- Dan de (ex-)N20 en A10 naar Poitiers, daar overnachten;
- Vervolgens naar Spanje via N10, A10, Bordeaux (N230 of A630 ter plekke bepalen) en A63;
- En uiteindelijk naar Cádiz via de AP-8, A-1/N-I, AP-1, A-62, A-66 en A-4.
Zoals gezegd willen we op dag 3 een kortere rit. Qua overnachting kom je dan uit in Salamanca en omgeving. Die stad kennen we en is sowieso een optie, maar mocht iemand iets anders leuks weten in die contreien, graag.
Verdere relevante info: 2 chauffeurs die allebei van rijden houden, geen kinderen, auto op benzine dus laadpaaltips zijn niet nodig.
De route is tot San Sebastian bekend terrein voor ons. Daarna tot Salamanca een enkele keer gereden, na Salamanca is het terra incognita.
Utrecht - La Gomera 6 september
Moderator: Moderatoren
-
Ger81
- autoweg
-
Autostrada
- autoweg
Re: Utrecht - La Gomera 6 september
Schijnt een erg mooi eiland te zijn, maar je haalt je wel heel wat op de hals…
Voor zover ik weet zijn er geen directe boten tussen Cádiz en La Gomera, en moet je overstappen op Tenerife of La Palma.
Als je kijkt naar de kosten van een vlucht naar Tenerife + autohuur versus de benzine en tol van het rijden naar Cádiz (en overnachtingen onderweg) dan lijkt het me goed om die twee in ieder geval naast elkaar te zetten; temeer omdat je 6 reisdagen bespaart met vliegen tov rijden + varen (1 reisdag voor vliegen, 3 rijdagen + 1 vaardag voor jou voorgestelde reis) en omdat La Gomera nog geen 15 bij 15 kilometer meet; met andere worden je gaat ter plaatse geen enorme afstanden afleggen die je ook niet in een gehuurde auto zou kunnen afleggen.
Dat gezegd hebbende; Burgos en Valladolid zijn ook hele leuke steden op de route naar het zuiden; beide net zo behapbaar als Salamanca qua formaat. Zuidelijker zijn ook Cáceres en Mérida wel de moeite waard, in Mérida heb je de bekende Romeinse brug. Plasencia ben ik zelf nooit geweest, maar is op het oog ook prima voor een nachtje.
De A-66 heb ik gereden van Salamanca tot Sevilla; een zeer rustige weg - onderweg kom je weinig tegen qua voorzieningen. De meeste stop plaatsen zijn tankstations nabij een afrit van de snelweg op het onderliggende wegennet. Op een traditionele ‘Aire’ langs de weg hoef je hier niet te rekenen.
Op de ring van Sevilla kun je nog wel eens wat vertraging oplopen, zeker op een doordeweekse dag (ik begrijp dat jij hier op een maandag langs wilt rijden), Sevilla zelf is overigens een erg leuke stad, maar doe je in mijn ogen zwaar tekort als je er alleen op doorreis even stopt.
De AP-4 naar Cádiz kent al een aantal jaren geen tol meer, daarmee is het een behoorlijk drukke weg geworden met soms ook wel wat congestie, met name op het stuk naar Jérez (en in het bijzonder rond Dos Hermanas), tot het punt waar de A-381 afslaat. Eindelijk zou de AP-4 tussen Sévilla en Jerez integraal naar 2x3 verbreed moeten worden, maar de echte piekmomenten zijn hier de weekenden, wanneer heel Sevilla naar de kust afzakt, en daar heb jij geen last van.
Cádiz is een bijzondere stad, allereerst een havenstad dus dat vertaalt zich in een rijke geschiedenis waarin de stad verbonden is met de hele wereld en een redelijk ‘open vizier’ naar de rest van de wereld (in vergelijk met andere Spaanse provinciesteden van hetzelfde formaat). Daarnaast ligt het natuurlijk op een schiereiland, met zeer imposante bruggen die de stad met het vasteland verbinden. Als je de stad in komt via de CA-35 (via de nieuwe brug) ben je eigenlijk direct in het centrum, kwestie van de auto ergens parkeren en je kunt alles te voet verkennen. Je hebt ook redelijke stranden direct in de stad, mocht je dat trekken.
Voor zover ik weet zijn er geen directe boten tussen Cádiz en La Gomera, en moet je overstappen op Tenerife of La Palma.
Als je kijkt naar de kosten van een vlucht naar Tenerife + autohuur versus de benzine en tol van het rijden naar Cádiz (en overnachtingen onderweg) dan lijkt het me goed om die twee in ieder geval naast elkaar te zetten; temeer omdat je 6 reisdagen bespaart met vliegen tov rijden + varen (1 reisdag voor vliegen, 3 rijdagen + 1 vaardag voor jou voorgestelde reis) en omdat La Gomera nog geen 15 bij 15 kilometer meet; met andere worden je gaat ter plaatse geen enorme afstanden afleggen die je ook niet in een gehuurde auto zou kunnen afleggen.
Dat gezegd hebbende; Burgos en Valladolid zijn ook hele leuke steden op de route naar het zuiden; beide net zo behapbaar als Salamanca qua formaat. Zuidelijker zijn ook Cáceres en Mérida wel de moeite waard, in Mérida heb je de bekende Romeinse brug. Plasencia ben ik zelf nooit geweest, maar is op het oog ook prima voor een nachtje.
De A-66 heb ik gereden van Salamanca tot Sevilla; een zeer rustige weg - onderweg kom je weinig tegen qua voorzieningen. De meeste stop plaatsen zijn tankstations nabij een afrit van de snelweg op het onderliggende wegennet. Op een traditionele ‘Aire’ langs de weg hoef je hier niet te rekenen.
Op de ring van Sevilla kun je nog wel eens wat vertraging oplopen, zeker op een doordeweekse dag (ik begrijp dat jij hier op een maandag langs wilt rijden), Sevilla zelf is overigens een erg leuke stad, maar doe je in mijn ogen zwaar tekort als je er alleen op doorreis even stopt.
De AP-4 naar Cádiz kent al een aantal jaren geen tol meer, daarmee is het een behoorlijk drukke weg geworden met soms ook wel wat congestie, met name op het stuk naar Jérez (en in het bijzonder rond Dos Hermanas), tot het punt waar de A-381 afslaat. Eindelijk zou de AP-4 tussen Sévilla en Jerez integraal naar 2x3 verbreed moeten worden, maar de echte piekmomenten zijn hier de weekenden, wanneer heel Sevilla naar de kust afzakt, en daar heb jij geen last van.
Cádiz is een bijzondere stad, allereerst een havenstad dus dat vertaalt zich in een rijke geschiedenis waarin de stad verbonden is met de hele wereld en een redelijk ‘open vizier’ naar de rest van de wereld (in vergelijk met andere Spaanse provinciesteden van hetzelfde formaat). Daarnaast ligt het natuurlijk op een schiereiland, met zeer imposante bruggen die de stad met het vasteland verbinden. Als je de stad in komt via de CA-35 (via de nieuwe brug) ben je eigenlijk direct in het centrum, kwestie van de auto ergens parkeren en je kunt alles te voet verkennen. Je hebt ook redelijke stranden direct in de stad, mocht je dat trekken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Buiten vakantietijd is zaterdagmiddag een vrij druk tijdstip bij Parijs, met vrij veel mensen die toch de stad in moeten of een andere boodschap te doen hebben. Maar het is normaal geen tijdstip om uit te wijken naar Francilienne - zeker niet op weg naar de A10 wat een enorme hoeveelheid extra kilometers geeft. Naar N20 niet heel veel beter.Ger81 schreef: ma 28 jul 2025, 18:12 - Via E17 en A1 naar Parijs. Is de Peripherique op een zaterdag in september rond lunchtijd doorgaans te doen? Of toch ook maar de A86 of Francilienne overwegen?
Ik zou gewoon de verkeerssituatie bekijken wanneer je nadert en dan kiezen tussen drie opties:
- A3-BP oost-A6-A10: de klassieke route, kortste in kilometers
- A3-A86-A6-A10: vind ik persoonlijk net wat relaxter rijden, maar krijgt ook gemakkelijk files
- A1-BP west-door Boulogne-Billancourt-N118: westelijk is vaak wat minder filegevoelig en het stukje Boulogne is eenvoudig, waarna de expresweg begint. N20 ook nog prima bereikbaar vanaf daar.
-
Ger81
- autoweg
Duidelijk, de Francilienne valt dan op voorhand al af.
Die route heb ik ooit eens gereden, maar ik had even niet scherp dat je dan nog best goed uitkomt voor de N20. Dat wordt dan de eerste voorkeur qua passage ParijsPino schreef: di 29 jul 2025, 8:38 - A1-BP west-door Boulogne-Billancourt-N118: westelijk is vaak wat minder filegevoelig en het stukje Boulogne is eenvoudig, waarna de expresweg begint. N20 ook nog prima bereikbaar vanaf daar.
Klopt, houden we vanAutostrada schreef: di 29 jul 2025, 8:03 Schijnt een erg mooi eiland te zijn, maar je haalt je wel heel wat op de hals…
De boottickets zijn al lang geboekt, en de reisdagen zijn voor ons ook vakantiedagen, dus hier kiezen we bewust voor.
Compact, historisch stadje, met een goed bewaarde stadsmuur uit 1197.Autostrada schreef: di 29 jul 2025, 8:03 Plasencia ben ik zelf nooit geweest, maar is op het oog ook prima voor een nachtje.
Die staat meteen hoog op het potentiële overnachtingslijstje
Ubi volentia est, via est
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Het eiland is prachtig, zeker als je van mooie natuur en rust houdt, maar niet indrukwekkender dan de andere Canarische eilanden.
-
Chris
- Moderator
Sowieso is het ver varen, Tenerife is circa 1.300 kilometer van Cádiz, bijna net zo ver als van Denemarken naar IJsland.
-
Ger81
- autoweg
Nee.
We varen vanaf Cádiz naar Santa Cruz de Tenerife, vanaf daar rijden we naar de andere kant van het eiland om in Los Cristianos de boot naar La Gomera te pakken.
Omdat ik voor dat gedeelte geen advies nodig had heb ik dat verder niet opgeschreven
-
Ger81
- autoweg
De nabeschouwing.
De vakantie begon meteen al goed, met deze mooie droom bij Lille.

Afgezien van een file op de A3 was Parijs 'geheel groen', daarom klassiek de BP-oost gepakt. Die was inderdaad 'fluide', maar de Vmax van 50 is ongeloofwaardig, en vervelend rijden. Verder geen bijzonderheden tot halteplaats Poitiers.
Dag 2: de N10 blijf ik toch een leuke weg vinden om te rijden. Er waren traveaux op de rondweg Angouleme waarbij maar 1 rijstrook beschikbaar was. Die gaven verder geen problemen, maar dit was wel op een zondagochtend en ik kan me voorstellen dat het hier op drukkere momenten goed vast kan lopen.
De A63 door Les Landes vond ik van matige kwaliteit, in die zin dat het niet op niveau Péage was: het wegdek was her en der hobbelig, en er waren veel dichtgeteerde naden en groeven, wat afbreuk doet aan het rijcomfort.
In Spanje kan je bijna vanaf het binnenrijden Burgos volgen, dat had ik mijn betere helft dan ook als richtinggevend doel meegegeven. Maar uitgerekend op het knooppunt AP-1 x AP-8 is Burgos nergens te bekennen op de borden...
Er waren verder aanzienlijke gedeeltes Autovía die dringend toe zijn aan groot onderhoud. Op de lege wegen op de Meseta heb ik hierom zelfs hele stukken op (de veel betere) rijstrook 1 gereden.
Plasencia: compact en heel mooi historisch stadje, goeie tip Autostrada
Dag 3: De A-66 Plasencia-Sevilla is een landschappelijk mooie route door een bergketen.
Tot slot is de AP-4 Sevilla-Cádiz een nerveuze, drukke weg, die bovendien in matige tot slechte toestand verkeert.
De boottochten gingen verder soepel, op Tenerife getankt voor 1,02 de liter, en gisteren zijn we aangekomen op La Gomera.
De vakantie begon meteen al goed, met deze mooie droom bij Lille.

Afgezien van een file op de A3 was Parijs 'geheel groen', daarom klassiek de BP-oost gepakt. Die was inderdaad 'fluide', maar de Vmax van 50 is ongeloofwaardig, en vervelend rijden. Verder geen bijzonderheden tot halteplaats Poitiers.
Dag 2: de N10 blijf ik toch een leuke weg vinden om te rijden. Er waren traveaux op de rondweg Angouleme waarbij maar 1 rijstrook beschikbaar was. Die gaven verder geen problemen, maar dit was wel op een zondagochtend en ik kan me voorstellen dat het hier op drukkere momenten goed vast kan lopen.
De A63 door Les Landes vond ik van matige kwaliteit, in die zin dat het niet op niveau Péage was: het wegdek was her en der hobbelig, en er waren veel dichtgeteerde naden en groeven, wat afbreuk doet aan het rijcomfort.
In Spanje kan je bijna vanaf het binnenrijden Burgos volgen, dat had ik mijn betere helft dan ook als richtinggevend doel meegegeven. Maar uitgerekend op het knooppunt AP-1 x AP-8 is Burgos nergens te bekennen op de borden...
Er waren verder aanzienlijke gedeeltes Autovía die dringend toe zijn aan groot onderhoud. Op de lege wegen op de Meseta heb ik hierom zelfs hele stukken op (de veel betere) rijstrook 1 gereden.
Plasencia: compact en heel mooi historisch stadje, goeie tip Autostrada
Dag 3: De A-66 Plasencia-Sevilla is een landschappelijk mooie route door een bergketen.
Tot slot is de AP-4 Sevilla-Cádiz een nerveuze, drukke weg, die bovendien in matige tot slechte toestand verkeert.
De boottochten gingen verder soepel, op Tenerife getankt voor 1,02 de liter, en gisteren zijn we aangekomen op La Gomera.
-
Chris
- Moderator
Het onderhoudsniveau in Spanje dreigt steeds meer onder het minimum te zakken. Ze geven per jaar minder uit aan 25.000 kilometer nationale wegen / snelwegen dan Nederland aan 3.000 kilometer rijksweg. Er is onder de regering Sánchez wel een shift geweest van nieuwbouw naar onderhoud, maar omdat er zoveel snelwegen in de periode 2005-2010 zijn geopend is er nu een piek aan wegen waar het eerste groot onderhoud noodzakelijk is.Ger81 schreef: vr 12 sep 2025, 12:23Er waren verder aanzienlijke gedeeltes Autovía die dringend toe zijn aan groot onderhoud. Op de lege wegen op de Meseta heb ik hierom zelfs hele stukken op (de veel betere) rijstrook 1 gereden.
De autosnelwegen vallen in het algemeen nog wel mee, al heb je her en der wel slechte trajecten, maar op de secundaire wegen kom je veel vaker wegen tegen die vol met grote craquelé zitten. Ook is best vaak de afdekking van voegovergangen verdwenen viel mij op, en zijn er vaak excessieve zettingen rond bruggen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Daar merk je ergens toch dat dit gewoon een uitgebouwde Route Nationale is. Denk dat bij de ombouwwerkzaamheden rond 2010 weinig aandacht is besteed aan het bredere talud. En dan is dit gewoon een weg die in de jaren '80 op dit talud is blijven liggen en waar het hoog tijd is voor groot onderhoud. Dat dat péage-onwaardig is - zeker, zo voelt het. Hoewel ik ergens ook denk dat veel van de mooie nieuwere autoroutes een beetje naar dat niveau zullen afglijden wanneer ze ook 40 jaar oud zijn.Ger81 schreef: vr 12 sep 2025, 12:23 De A63 door Les Landes vond ik van matige kwaliteit, in die zin dat het niet op niveau Péage was: het wegdek was her en der hobbelig, en er waren veel dichtgeteerde naden en groeven, wat afbreuk doet aan het rijcomfort.
Het verschijnt op een tweetal punten rond San Sebastián, maar dat is het wel zo'n beetje. Ongetwijfeld poging om je naar de AP-1 te krijgen in plaats van de A-1/N-1. Heel handig is dat inderdaad niet...Ger81 schreef: vr 12 sep 2025, 12:23 In Spanje kan je bijna vanaf het binnenrijden Burgos volgen, dat had ik mijn betere helft dan ook als richtinggevend doel meegegeven. Maar uitgerekend op het knooppunt AP-1 x AP-8 is Burgos nergens te bekennen op de borden...
Hier zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan. Het is voor mij San Sebastián voorbij rijden en dan volgt een tijdje daarna de afslag naar het zuiden. Het tolstation van Zarautz is daar een aardige voorwaarschuwing. Maar op een plek waar de Portugese en Marokkaanse vlaggen op losse borden staan om het lange-afstandsverkeer te geleiden, moet je toch ook wel de moeite nemen om Burgos erbij te zetten.