Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Digitale camera's

Bericht door sven_engelen »

Ik heb zelf de iPhone 14 die ook een vrij goeie camera heeft. In September kan ik weer een nieuwe telefoon bestellen bij mijn abonnement en dat is goedkoper dan de telefoon los kopen. Ik wil eigenlijk dan de iPhone 17 Pro Max hebben. Het is een dure telefoon maar de camera van de Pro Max is nog vele malen beter. Mijn huidige iPhone 14 maakt tot 2x zoom prima foto's. Erboven wordt het pixelig en slecht.
Svenlo
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I also have a iPhone 13 Pro, I bought since December 2024, it still the good camera, the digital zoom can up to 15x. There are three lens camera for that reason. I previously used my iPhone 11 since September 2022, but the quality is quite good but taking photos in backlight are poor, this is the big disadvantage for digital photos on the phone.
Meanwhile, I don't feel like it to speding around €700, €1000+ for the new phone. My iPhone 13 Pro is very good (for me). I change the phone every 2 years or 2,5 years.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Sinds december heb ik een iPhone 16 Pro, en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de resultaten. Er zitten 3 lenzen op; de standaard 1x is een 48MP-camera, waarvan de 2x-optie een 12MP-uitsnede maakt. En dan zijn er nog de 0,5x en 5x voor een ultragroothoek- en een telelens. De kwaliteit is wel dusdanig dat ik mijn Canon EOS 600D voortaan thuis kan laten. Zelfs fotografie in het donker gaat uitermate goed op de 1x-stand. Wanneer hij op een statief staat, kan hij met tot 30 seconden sluitertijd werken, uit de losse pols tot 10. De kwaliteit van de andere twee lenzen is dan wel minder met wat kleurruis. Het enige wat ik nog mis, is een echt extreme optische zoom (ik heb bij mijn Canon een 55-250mm lens) en de mogelijkheden voor bliksemfotografie en een draadontspanner. Maar voor 99% van de gevallen dekt het de lading. Op vakantie heb ik ook geconstateerd dat de 5x-functie heel goed werkt voor het fotograferen van wegen, omdat je dan vrijwel geen last hebt van reflectie in de voorruit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het lijkt op mijn laptop dat het 1024px formaat op Flickr veel onscherper is dan het 1600px formaat.

Ik plaatste de foto's vaak op 1024px zodat het scrollen beperkt blijft. Maar als de foto's er een stuk minder mooi door ogen is 1600px toch wel beter. Mijn idee was dat dit vroeger niet zo was.

1024px
Afbeelding
Viadotto A23 by European Roads, on Flickr

1600px
Afbeelding
Viadotto A23 by European Roads, on Flickr

Op mijn laptop is 1024px duidelijk minder scherp dan 1600px, terwijl ze op het scherm even groot zijn. Het is meer dan alleen resolutie, het lijkt te liggen aan de compressie die Flickr toepast.
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Het kan aan mij liggen, of aan mijn monitor, maar ik zie werkelijkwaar geen verschil tussen die 2 foto's. ;)
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Op mijn smartphone (5,81") zie ik wel verschil. De foto op 1600px ziet er een fractie scherper en beter uit (ingezoomd). Je moet een paar keer op en neer scrollen maar dan zie je het wel.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zie vooral verschil bij de details: de pijler, de berg op de achtergrond, de begroeiing, de auto. Die zijn iets waziger op de 1024px versie. Op een telefoon vallen dat soort details snel weg, of het valt men niet meer op vanwege mobile only internetgebruik.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Zowel op mijn smartphone als desktop monitor is 1600px een fractie scherper.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sven_engelen
expressweg

Vandaag heb ik de iPhone 16 Pro Max gekocht en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van de camera die op deze telefoon zit! De zoom op deze telefoon is onwijs goed en voor wegenfotografie is de 2x zoom al dik prima. 5x heb ik hier nog niet op geprobeerd maar ga ik binnenkort eens proberen. Wat resultaten:

AfbeeldingiPhone 16 Pro Max Test by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingiPhone 16 Pro Max Test by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingiPhone 16 Pro Max test by Sven Engelen, on Flickr
Svenlo
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Nice purchase Sven! :top:
The quality of the iPhone 16 Pro is nice. I have to admit that the quality of your iPhone is almost the same as my current 13 Pro. At the time, I used to take some photos at 1,5x or 2x zoom. In my previous trip, I took now at 3x or more zoom because it has a telephoto lens and the quality is just incredible but a little photo upscaling.

Like this:
AfbeeldingD1508 Frangy - Annecy (3) by FreewayAllan., sur Flickr
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Als je inzoomt op iPhone foto's zit er een vreemd post-processing olieverf effect op, dat zie ik hier ook terug. Moet zeggen dat ik daar niet echt fan van ben.
🍉
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Ik ben in elk geval niet kapot van de kwaliteit van zoomen. Ik vind het beeld er vrij korrelig uitzien en eerder opgeblazen ogen. Dat is het ook, want dit wordt gewoon met software geprocessed tot een gezoomd plaatje. Zou mij niet verbazen dat een handmatig gecropte foto er alsnog beter vanaf komt dan een sterk gezoomde foto.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mijn iPhone 16 (de gewone) heeft ook geen zoomlens, het gevolg is inderdaad dat alle zoom met processing wordt verbeterd, maar daardoor ziet het er zelden goed uit. Mijn Samsung S24 heeft een 3x zoomlens, en pas als je verder gaat zie je dat processing een merkbaar verschil maakt qua kwaliteit.

Als je wil zoomen heb je toch wel een telefoon met dedicated zoomlens nodig. Maar veel mensen kijken een foto alleen op een telefoonscherm van een paar centimeter, dan vallen details sowieso weg.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Zoom was het verkeerde woord, ik bedoel wanneer je de foto op een pc vergroot tot 1:1 resolutie zie je dat effect ook.
🍉
sven_engelen
expressweg

5x zoom heb ik inmiddels ook getest en dat ziet er vrij goed uit naar mijn mening. Logisch aangezien de lens tot 5x gaat. Erboven is digitale zoom.

AfbeeldingUntitled by Sven Engelen, on Flickr
Svenlo
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Zelf heb ik de iPhone 16 Pro sinds december, en die bevalt qua fotografie uitstekend. Je kunt er zelfs best aardige nachtfotografie mee doen als je een klein statiefje hebt. Het verbaasde me in het begin wel dat er 4 standaard zoomniveaus op zitten, terwijl hij maar 3 lenzen heeft. Inmiddels heb ik scherp waar dat in zit: de 0,5x, 1x en 5x zijn te relateren aan fysieke lenzen, de 2x is een uitsnede van de 1x. Daarbij is de 0,5x en de 5x een 12MP-lens en de 1x een 48MP-lens, waarvan de 2x dan een 12MP-uitsnede is.

Hoewel ik dus tevreden ben, zijn er ook minpunten. Met name in het donker ben ik er niet altijd kapot van hoe hij de lens kiest. Bij twijfel schakelt hij snel terug naar de 1x-lens, en dan is 5x dus een korrelige digitale uitsnede van de 1x. Ook kun je met de standaard app vrij weinig handmatig instellen, waar je dat soms wel zou willen. Er zijn wel betaalde apps waarmee je de vrijheid hebt van een spiegelreflex, wellicht dat die de problemen zouden kunnen aanpakken. Maar ja... De keuze is reuze en om daar dan weer geld aan uit te geven...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Samsung S24 heeft ook 3 lenzen (0,5x, 1x en 3x). Maar hij geeft als standaard optie ook de 2x aan, maar die gebruik ik zelden omdat het gewoon geen scherpe foto's oplevert. Misschien wel op een scherm van 5 cm breed, maar niet als je er meer mee wil.

Ik heb ook de iPhone 16 (de gewone) en die vind ik nogal tegenvallen, er is geen zoomlens, alleen een uitsnede op 2x of digitale zoom. Als je per se een iPhone wil is zo'n duurdere Pro wel aan te raden als je meer wil doen dan wat selfies schieten...
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik vind het vooral ruk dat de selfiecamera's nog steeds zo slecht zijn, zelfs op de duurste telefoons. Ik probeer nu vaak de normale camera te gebruiken en bij een selfie en mijn smartwatch te gebruiken om te schieten, zodat ik nog iets kan zien wat ik doe.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik heb een tijdje een iPhone geprobeerd, maar ik kan maar niet wennen aan iOS en het gebrek aan adblocker voor Youtube (Revanced) is alleen al reden om op Android te blijven. De batterijcapaciteit van mijn huidige Pixel 4a is er op achteruitgegaan, zelfs een nieuwe batterij heeft dat niet opgelost. Blijkbaar zou Google net als Apple kunstmatig de capaciteit en prestaties van oudere apparaten beperken, dus dan heb je aan een nieuwe batterij niet veel als het softwarematig toegeknepen wordt. Als je veel Android Auto gebruikt wil hij ook nog wel eens vastlopen of de bluetooth verbinding verbreken. Dat laatste was voor mij een reden om een ander toestel te zoeken.

Ik heb de Galaxy S24 FE en de Pixel 9a vergeleken. Volgens de tests zou de S24 FE iets scherpere foto's maken, maar de Pixel 9a ogen natuurlijker. Samsung staat erom bekend dat de foto's nogal overgesatureerd zijn. Hoewel ik geen fan ben van OneUI van Samsung kan je met de recente Pixels ook niet echt meer spreken van een "clean Android"-ervaring. De Pixel 4a nieuw uit de doos was nog een verademing om op te zetten, slechts één scherm om de optionele features uit te schakelen, Wifi en Google account instellen, en dat was het. Ondertussen probeert Google ook zijn Gemini AI-features te pushen.
Voor mij het enige echte minpunt van de Pixel 9a is dat die minder goed in de hand ligt en dat het scherm anno 2025 wat gedateerd oogt met de dikke randen en grote "punchhole" rond de camera. Daar had best een millimeter af gekund, zelfs toestellen van 150€ hebben dat niet meer. Lijkt alsof ze dat expres doen om voor de duurdere "9" te gaan.
Objectief gezien is de S24 FE het betere apparaat, maar ben toch voor de 9a gegaan aangezien ik de 256 GB versie voor €400 kon krijgen, dat is voor mij toch echt de limiet om aan een smartphone uit te geven. Samsung heeft helaas ook het SD-kaart slot laten vallen.
🍉
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Voor een nieuwe foon kijk ik altijd even naar https://dontkillmyapp.com/
Samsung is de 4e slechtste dus die komt er bij mij niet in.

"Ach, is niet zo erg" zeg je. Mijn vorige telefoon was een Xiaomi. Tesla app werkte niet voor keyless entry en als je in een app een betaallink kreeg die in de Rabobank app bevestigd moest worden was de andere app al gekilled, de hele sessie weg en van "transactie? Welke transactie?". De betaling was dus wel gedaan, maar de bevestiging kreeg je niet dus de transactie werd afgekeurd. Moet je je geld terugvragen.
sven_engelen
expressweg

^^ Ik ben zelf juist zo'n 2 jaar geleden van Samsung naar Apple overgestapt. Na 2 jaar Apple moet ik zeggen dat ik juist niet meer terug wil. Waar Android zich vooral focust op vrijheid en customisation focust Apple zich op gebruiksvriendelijkheid en simpliciteit en ik moet zeggen dat ik dat net wat meer waardeer. Al helemaal nu ik de iPhone 16 Pro Max heb. Ik mocht vorige week van het werk een nieuwe telefoon kiezen en daar zat ook een iPhone tussen maar ik ben helaas veroordeeld tot Android omdat ik te maken heb met wegkantradars die alleen op Android werken. Ik heb ook lang getwijfeld tussen de Pixel 9 Pro XL en de Samsung Galaxy S25 en ben uiteindelijk voor de laatste gegaan omdat ik bij die net wat meer opslag kon krijgen binnen het budget. Dan maar een wat kleiner scherm. Gelukkig is de S25 dusdanig in te stellen dat in elk geval de bediening zo veel mogelijk gelijk is aan iOS en dat vind ik een hele verademing. Het zorgt ervoor dat ik als Apple gebruiker, de Samsung alsnog goed kan gebruiken.
Svenlo
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Voor mij is het gebrek aan sideloading een deal-breaker. Als er met de EU-veroordeling van Apple het vooruitzicht op een alternatief ecosysteem komt met reclamevrije apps wil ik het nog wel eens terug overwegen. Ik vind eerder dat de standaard-Android gebruikservaring van de Pixel nog het meeste overeenkomt met de iOS-ervaring.
Egbert schreef: di 08 jul 2025, 11:38 Voor een nieuwe foon kijk ik altijd even naar https://dontkillmyapp.com/
Samsung is de 4e slechtste dus die komt er bij mij niet in.
Kan ik als ontwikkelaar uit ervaring bevestigen dat vooral Huawei daarin een pijn in de *** was voor een valdetectie-app die we moesten ontwikkelen en in de achtergrond sensor-data verzamelt.
🍉
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Hier een Pixel 7 pro bezitter, en ik ben wel heel erg te spreken over de camera's. Zo heeft de 7 pro een losse 5x zoom lens die bij daglicht zeer acceptabele foto's maakt. Bij schemering komt daar al snel te veel ruis in. Ook de update garantie voor 5 jaar was een fijne bijkomstigheid. Gekocht toen net de 8-serie uit kwam dus toen zakte de prijs behoorlijk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat doen jullie om zo'n 'veeg' van zonlicht op de camera te voorkomen? Ik weet dat ik er op moet letten en soms hou ik mijn andere hand er schuin boven om zoninval te blokkeren. Maar soms valt het op zo'n klein scherm tegen de zon in toch niet op en heb je een foto zoals deze:

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ik had dat ook met mijn spiegelreflex en sinds ik in zo'n situaties een zonnekap gebruik heb ik er zo goed als geen last meer van. Met de smartphone weet ik niet meteen een oplossing.
sven_engelen
expressweg

Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een DJI Mini 4K drone. Ik heb hem zojuist uitgetest en ik ben niet ontevreden met de beelden die het maakt. Al helemaal aangezien ik 'm op de kop heb weten te tikken voor €250,-. Hieronder wat beelden:

AfbeeldingFirst drone photo’s by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingFirst drone photo’s by Sven Engelen, on Flickr
Svenlo
sven_engelen
expressweg

^^ Nog wat meer foto's op 120m hoogte:
Richting het centrum van Venlo:
AfbeeldingMore drone footage by Sven Engelen, on Flickr

Richting Venray:

Richting Duitsland:
Svenlo
sven_engelen
expressweg

Na een aantal foto's heb ik ook een dronefilmpje gemaakt in Venlo. Ik heb hem bewust op 1080p gemaakt omdat ik dan in 60FPS kan filmen. 4K capt ie op 30 FPS...
Link
Svenlo
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Gaaf filmpje :top: