Mobiliteitsbeleid Noord-Brabant

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

RdG
dorpsstraat

Mobiliteitsbeleid Noord-Brabant

Bericht door RdG »

Het was even goed bedenken waar dit te plaatsen. Het beslaat niet enkel een stedelijk gebied of snelweg maar een groot deel van oost Noord-Brabant. Mocht iemand toch een beter sub-forum weten, stel het gerust voor aan een moderator ter verplaatsing!
Drukte op A50 Eindhoven - Uden
Mijn interesse in actuele en toekomstige plannen met betrekking tot de doorstroming op de A50 tussen Eindhoven en Uden komt uiteraard allereerst door het feit dat ik in de als 2e genoemde plaatsnaam woonachtig ben en het traject dagelijks rij op alle verschillende momenten van de dag. Ten tweede ben ik ik redelijk getriggerd door het feit dat zo'n jonge weg (volledige opening 2006) in een relatief korte tijd tegen de verwachtingen in is volgestroomd.
Samen met de aanpassingen van de N264 bij Uden welke uitmondt op de A50 die bij voltooiing van het project voor een nóg grotere aanvoer van verkeer gaat zorgen was ik zeer benieuwd of er al enige upgrades van de A50 gepland waren.

Strategische agenda A50 Nijmegen - Eindhoven
Lang, lang, lang geleden zijn ze begonnen met onderzoeken (waar een klein land groot in kan zijn :roll:) en is de strategische agenda A50 Nijmegen - Eindhoven in het leven geroepen. Al met al het idee dat er dan toch wat gaat gebeuren op het traject.
Ja, er gaat wat gebeuren. Onderdeel hiervan is de ondertussen vrijwel definitieve aanpassing A50 Ewijk - Paalgraven.
Maar nog steeds niks op het traject zuidelijk hiervan wat straks nóg meer verkeer voor de kiezen krijgt.

Tijd om op onderzoek uit te gaan!

Wat betreft bovenstaand traject vond ik eerst dit document van RNOB (Regio Noord-Oost-Brabant), en vervolgens dit document van DOVA (Samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten). Dit tweede document omvat al een grotere regio (driehoek Oss - 's-Hertogenbosch - Eindhoven) en beschrijft toch al wel redelijk gedetailleerd enkele voorkeuren en zelf een planning waarin ze dit gerealiseerd zouden willen hebben. Maar het gaat hierbij nog steeds enkel om oplossingen met betrekking tot het openbaar vervoer (om zo de mens uit de auto te krijgen uiteraard).

Kortetermijnmaatregelenpakket A2 Randweg Eindhoven
En dan de kers op de taart:
Dit PDF-bestand van Smartwayz, een samenwerking van ontiegelijk veel partijen waaronder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.

Vooral dit laatste document staat met weinig tekst toch boordevol interessante informatie wat niet alleen bovenstaand traject betreft, maar ook de randweg A2, A58 en de A67. Om het document te vereeuwigen (en voor de luie mensen onder ons), ook als afbeelding in de spoiler:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Nou vind ik zelf de roze en groene maatregelen het meest interessant.
  • Busbaan A50
  • Optimalisatie aansluitingen A50
  • Optimalisatie aansluitingen N2
  • Optimalisatie weefvakken A2
  • Realisatie bypasses Leenderheide
Maar nou kan ik daar, van al die maatregelen, toch verder niks over vinden? En dat terwijl in de planning van al deze maatregelen de uitvoering al vanaf oktober 2023 zou moeten zijn. Wie weet hier meer over?

Al met al eindig ik wel op de randweg van Eindhoven, maar met alle mobiliteitsplannen omvatten we al gauw een groot oostelijk deel van Noord-Brabant.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
boe!
2x5 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid Noord-Brabant

Bericht door boe! »

RdG schreef: di 18 jun 2024, 20:45En dat terwijl in de planning van al deze maatregelen de uitvoering al vanaf oktober 2023 zou moeten zijn.
En de uitvoering duurt tot 2030. Dan is het toch niet zo gek dat er nog niets te zien is?
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

^^ In de planning van Smartwayz zie ik nergens 2030 staan. Volgens deze planning zou de uitvoering tot 2026 moeten lopen. Dan zou je op z'n minst toch wel her en der wat documenten met vooraankondigingen moeten kunnen vinden verwacht ik.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

In de afbeelding in jouw post staat MIRT 2022. We zijn inmiddels twee jaar verder dus is het beter om naar MIRT 2024 te kijken i.p.v. verouderde informatie op de website van Smartwayz.
In 2023 vindt een strategische heroriëntatie plaats van het programma SmartwayZ.NL. Hierbij worden het doel en de governance van het programma tegen het licht gehouden. Aanleiding hiervoor is onder meer de herprioritering van het Mobiliteitsfonds. Deze infraprojecten vormden van oudsher een belangrijk fundament onder het programma.
Vrij vertaald: het programma ligt stil. We weten dat er meer projecten zijn stilgelegd (in jargon: gepauzeerd) vanwege een gebrek aan financiering of vanwege de stikstofproblematiek. Als ik naar de doelen van SmartwayZ kijk, dan verwacht ik niet dat de door jou geciteerde doelen op korte termijn gerealiseerd gaan worden. De prioriteit zal gaan naar de A58 (Tilburg-Eindhoven) en de A67 (Eindhoven-Geldrop).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En de projecten zijn soberheid troef.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Vandaag is er toevallig weer een update omtrent de mobiliteitsaanpak regio A50 geplaatst:
https://www.mirttrajecten.nl/actueel/n ... -pakt-door
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Snelle busverbinding: de provincies hebben gekozen voor het verder uitwerken van de BRT lijn Oss-Eindhoven. De provincies verwachten dat een groot aantal mensen gebruik zal maken van deze lijn.
Ik vraag het me werkelijk af, of die bus vol gaat zitten. Komt op mij toch een beetje over als ambtelijk optimisme. Maar misschien heb ik het mis.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Teetje schreef: wo 26 jun 2024, 12:29
Snelle busverbinding: de provincies hebben gekozen voor het verder uitwerken van de BRT lijn Oss-Eindhoven. De provincies verwachten dat een groot aantal mensen gebruik zal maken van deze lijn.
Ik vraag het me werkelijk af, of die bus vol gaat zitten. Komt op mij toch een beetje over als ambtelijk optimisme. Maar misschien heb ik het mis.
Ah, na Zeeland komt nu ook Noord-Brabant met het nieuwste modewoord BRT. Dat klinkt leuk, maar de term BRT is een internationale standaard waar het behalen van ook maar de Basic BRT-kwalificatie al een opgave is. In Europa zijn er maar heel weinig echte, gecertificeerde BRT-netwerken: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... it_systems

In Nederland lijkt het er op dat men de term wil gebruiken voor een soort Interliner-achtige bussen, en/of ter vervanging van de term HOV. Allemaal leuk en aardig, maar om er echt een volwaardige BRT van te maken zal een lastig verhaal worden. Als die bus er al komt zal het vermoedelijk een gevalletje BRT creep worden.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Het ligt ongetwijfeld aan mij dus reken me er niet op af ajb, maar ik zie het voordeel van een bus niet, hoe hoogwaardig je hem ook maakt. Zodra ik in zo’n ding zit, verlang ik naar mijn eigen auto en zelf sturen. Dat heeft alles te maken met het feit dat bus en auto meestal hun infra gemeenschappelijk hebben. En zelfs bij vrije busbanen heb ik dat gevoel. Herkent iemand dit gevoel misschien?

Ik zie daarom dus niet dat mensen langs de verbinding Oss-Uden-Veghel-Eindhoven denken: “Hé! Da’s een mooie oplossing, ik laat in het vervolg de auto thuis en ik pak die bus van en naar het werk”.

Zelf ben ik meer van de light-rail en metro-achtige oplossingen. Je kunt dan met hetzelfde aantal FTE een hogere vervoerscapaciteit bieden (een extra bus vraagt immers een extra chauffeur), de reissnelheid ligt in sommige gevallen hoger dan een bus (maar toegegeven, niet altijd) en het comfort is hoger, alhoewel dat laatste ook weer subjectief is natuurlijk.

Overigens wil Groen-Links in de Eindhovense gemeenteraad de discussie over wel of geen tram/light-rail in en rond de stad weer aanzwengelen en een, wat zij noemen, gedegen onderzoek laten uitvoeren door een extern buro. Eerdere onderzoeken concludeerden volgens hen op een te eenzijdige wijze dat een busnet de beste oplossing was voor de stad. In het licht van de recent aangekondigde uitbreidingen van ASML en het aantal nieuwe woningen die in en rond de stad moeten verrijzen vindt de fractie dat opnieuw en serieus nagedacht moet worden over de vraag welke OV-oplossing de beste is voor de toekomst.

Zie: https://archive.is/oOo4g

De oorspronkelijke bron (achter de betaalmuur) in het ED van vandaag: https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-w ... ~abb972ff/
Laatst gewijzigd door Teetje op vr 05 jul 2024, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik weet dat een (ondergrondse) Metro/light rail erg duur is, maar ik persoonlijk zie ik 2 regio's waar zoiets nog rendabel kan worden (de operatie, aanleg even niet meegeteld).

Regio Eindhoven (compleet netwerk door en rond Eindhoven)
Regio Twente

Voor Eindhoven en omgeving geldt dat er veel verplaatsingen in en rond de stad plaats vinden, waardoor een metro/light rail die vraagbundeling mooi kan pakken. Echter zal dat wel ten kosten gaan van het huidige busnetwerk
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Jeff schreef: do 04 jul 2024, 11:21Voor Eindhoven en omgeving geldt dat er veel verplaatsingen in en rond de stad plaats vinden, waardoor een metro/light rail die vraagbundeling mooi kan pakken. Echter zal dat wel ten kosten gaan van het huidige busnetwerk
Ik zie een busnetwerk dan veel meer als aanvulling, de aan- en afvoer van de railverbindingen. De drukste verbindingen voorzie je van een vorm van railvervoer, de centrale assen van je netwerk. De bussen laat je vervolgens niet meer de stad inrijden, maar naar een overstappunt in de buitenwijken of rand van de stad.

En de in Eindhoven reeds aanwezige HOV-busbanen zouden in de toekomst omgebouwd kunnen worden naar rail.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Teetje schreef: do 04 jul 2024, 11:06 ^^ Het ligt ongetwijfeld aan mij dus reken me er niet op af ajb, maar ik zie het voordeel van een bus niet, hoe hoogwaardig je hem ook maakt. Zodra ik in zo’n ding zit, verlang ik naar mijn eigen auto en zelf sturen. Dat heeft alles te maken met het feit dat bus en auto meestal hun infra gemeenschappelijk hebben. En zelfs bij vrije busbanen heb ik dat gevoel. Herkent iemand dit gevoel misschien?
Bussen zijn ook vooral bedoeld voor mensen die geen auto kunnen rijden. Voornamelijk scholieren en bejaarden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Om vanuit mijn eigen perspectief te spreken vind ik de bus voor mijn dagelijkse forens juist een fijn alternatief voor de auto. In plaats van 40 minuten lang het stuur vast te houden en op het verkeer te letten, kan ik meer naar de omgeving kijken, of wat lezen/werken/etc op mijn mobiel, of een dutje doen. Ik vind autorijden leuk hoor, maar dat zelfde stuk snelweg heb ik nu wel een keer gezien. En de bus rijdt toch, dus waarom er geen gebruik van maken. ;)

Natuurlijk zijn er omstandigheden waardoor ik een keer wel liever de auto neem in plaats van de bus, bijvoorbeeld als het weer te slecht is om droog bij de bushalte aan te komen, of als er gestaakt wordt. Maar ik vind het erg fijn om de keuze te hebben.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Sibren schreef: do 04 jul 2024, 14:11Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
:lol:
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Artikel vanuit provincie Noord-brabant wat betreft de grote projecten op de rijkswegen.
Den Haag laat Brabant vastlopen: meer dan 1,5 miljard euro voor snelwegen verdampt

En om nog even terug te komen op de eerdere discussie:
Vanaf eind vorige maand zouden lijnbussen gebruik mogen maken van de vluchtstrook tussen de aansluitingen 30 en 31 op de A67 richting Eindhoven.
Ditzelfde gaat ook gebeuren op de A50 en A2.
Zie hier.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Vraag me af of er überhaupt lijnbussen van de A67 ten zuidwesten gebruikmaken
:denk:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Lijn 319 :idea: