Drukte op A50 Eindhoven - UdenHet was even goed bedenken waar dit te plaatsen. Het beslaat niet enkel een stedelijk gebied of snelweg maar een groot deel van oost Noord-Brabant. Mocht iemand toch een beter sub-forum weten, stel het gerust voor aan een moderator ter verplaatsing!
Mijn interesse in actuele en toekomstige plannen met betrekking tot de doorstroming op de A50 tussen Eindhoven en Uden komt uiteraard allereerst door het feit dat ik in de als 2e genoemde plaatsnaam woonachtig ben en het traject dagelijks rij op alle verschillende momenten van de dag. Ten tweede ben ik ik redelijk getriggerd door het feit dat zo'n jonge weg (volledige opening 2006) in een relatief korte tijd tegen de verwachtingen in is volgestroomd.
Samen met de aanpassingen van de N264 bij Uden welke uitmondt op de A50 die bij voltooiing van het project voor een nóg grotere aanvoer van verkeer gaat zorgen was ik zeer benieuwd of er al enige upgrades van de A50 gepland waren.
Strategische agenda A50 Nijmegen - Eindhoven
Lang, lang, lang geleden zijn ze begonnen met onderzoeken (waar een klein land groot in kan zijn
Ja, er gaat wat gebeuren. Onderdeel hiervan is de ondertussen vrijwel definitieve aanpassing A50 Ewijk - Paalgraven.
Maar nog steeds niks op het traject zuidelijk hiervan wat straks nóg meer verkeer voor de kiezen krijgt.
Tijd om op onderzoek uit te gaan!
Wat betreft bovenstaand traject vond ik eerst dit document van RNOB (Regio Noord-Oost-Brabant), en vervolgens dit document van DOVA (Samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten). Dit tweede document omvat al een grotere regio (driehoek Oss - 's-Hertogenbosch - Eindhoven) en beschrijft toch al wel redelijk gedetailleerd enkele voorkeuren en zelf een planning waarin ze dit gerealiseerd zouden willen hebben. Maar het gaat hierbij nog steeds enkel om oplossingen met betrekking tot het openbaar vervoer (om zo de mens uit de auto te krijgen uiteraard).
Kortetermijnmaatregelenpakket A2 Randweg Eindhoven
En dan de kers op de taart:
Dit PDF-bestand van Smartwayz, een samenwerking van ontiegelijk veel partijen waaronder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.
Vooral dit laatste document staat met weinig tekst toch boordevol interessante informatie wat niet alleen bovenstaand traject betreft, maar ook de randweg A2, A58 en de A67. Om het document te vereeuwigen (en voor de luie mensen onder ons), ook als afbeelding in de spoiler:
- SPOILER: TOON
- Busbaan A50
- Optimalisatie aansluitingen A50
- Optimalisatie aansluitingen N2
- Optimalisatie weefvakken A2
- Realisatie bypasses Leenderheide
Al met al eindig ik wel op de randweg van Eindhoven, maar met alle mobiliteitsplannen omvatten we al gauw een groot oostelijk deel van Noord-Brabant.