Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Willem »

Jeroen schreef: ma 07 jul 2025, 10:09Eigenlijk is in heel Zuid-Europa een standaard lokaal ontbijt niet meer dan koffie met een croissant. Dan moet je ook niet veel meer verwachten van ontbijt bij hotels, vooral niet als die zich niet richten op buitenlandse gasten.
Het heeft, ondanks je eigen smaak/voorkeur, wel zijn leuke kanten als het ontbijt in het hotel de plaatselijke cuisine qua ontbijtgewoontes volgt.
Het standaardontbijt bij ketenhotels is gekend. Om eerlijk te zijn prima.

Maar in Frankrijk en die regio weet je dat een Frans ontbijt koffie en een croissant is. Daar moet je het mee doen. De Franse slag zeg maar.
Omgekeerd kreeg ik tijdens een reis in Schotland iedere ochtend een uitgebreid Schots (Brits) ontbijt met zelfs haggis (ondanks de slechte naam is dat best lekker). Daar is dat weer normaal.
Een lunch was door dat stevige ontbijt niet meer nodig en zo bespaar je weer kosten.

Qua ontbijt zijn Frankrijk en het VK elkaars tegenpolen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: ma 07 jul 2025, 11:13
djiwie schreef: zo 06 jul 2025, 22:31 Ik heb al jaren een powercube op mijn bureau, erg handig apparaat inderdaad. Zeker voor hotels een goede oplossing en erg handig dat er ook 2 USB uitgangen standaard inzitten. (Hier zo te zien niet in gebruik ;))
Er zijn zoveel verschillende standaarden voor USB aansluitingen dat je eigenlijk geen idee hebt wat je inplugt. Om zeker te zijn dat het zo snel mogelijk laadt gebruik ik daardoor liever de stekkeraansluiting.
Snap ik, hoewel langzaam laden wel beter is voor de levensduur van je batterij. Overigens is zo'n ingebouwde poort vrijwel altijd de langzame standaard.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Willem schreef: ma 07 jul 2025, 17:33Het heeft, ondanks je eigen smaak/voorkeur, wel zijn leuke kanten als het ontbijt in het hotel de plaatselijke cuisine qua ontbijtgewoontes volgt.
Nah, van zo'n minimaal Italiaans ontbijtje van één croissant of een stukje brood met wat jam erbij, word ik niet heel gelukkig. Het is soms wel erg karig, al is mijn ervaring dat dat vooral in de allergoedkoopste hotels zo is, en dan vooral de privaat gerunde hotels. Bij de grote ketens is het beter geregeld.
Willem schreef: ma 07 jul 2025, 17:33Omgekeerd kreeg ik tijdens een reis in Schotland iedere ochtend een uitgebreid Schots (Brits) ontbijt met zelfs haggis (ondanks de slechte naam is dat best lekker). Daar is dat weer normaal.
Een lunch was door dat stevige ontbijt niet meer nodig en zo bespaar je weer kosten.

Qua ontbijt zijn Frankrijk en het VK elkaars tegenpolen.
Een mooie uitzondering in Zuid-Europa is Malta, waar een Full English Breakfast nog altijd gangbaar is, een overblijfsel uit de koloniale tijd.

Ik word in Europa zelf altijd wel blij van een Brits ontbijt, maar ook in Duitsland en de Noordse landen is het ontbijt vrijwel altijd prima op orde. Maar qua selectie gaat er niks boven een ontbijt in Aziatische hotels, dat is echt fantastisch.
djiwie schreef: zo 06 jul 2025, 22:31 Ik heb al jaren een powercube op mijn bureau, erg handig apparaat inderdaad. Zeker voor hotels een goede oplossing en erg handig dat er ook 2 USB uitgangen standaard inzitten. (Hier zo te zien niet in gebruik ;))
Er zijn zoveel verschillende standaarden voor USB aansluitingen dat je eigenlijk geen idee hebt wat je inplugt. Om zeker te zijn dat het zo snel mogelijk laadt gebruik ik daardoor liever de stekkeraansluiting.
Je ziet soms nog wel eens in hotels (en in vliegtuigen kom je het ook nog wel eens tegen) van die ingebouwde USB-A 2.0-poorten. Voor moderne smartphones laadt dat ontzettend traag, zeker als je de telefoon ook gebruikt. Dan kun je inderdaad beter de oplader in het stopcontact steken en via het stopcontact opladen, dan via een USB-A 2.0-poort.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: ma 07 jul 2025, 18:11Je ziet soms nog wel eens in hotels (en in vliegtuigen kom je het ook nog wel eens tegen) van die ingebouwde USB-A 2.0-poorten. Voor moderne smartphones laadt dat ontzettend traag, zeker als je de telefoon ook gebruikt.
Mijn auto heeft dat denk ik ook. Bouwjaar 2019, USB aansluiting, Android Auto en Apple Carplay werken er op, maar als je Waze aanhebt dan laadt de telefoon amper bij. Dan moet je echt 6 of 8 uur rijden om van bijvoorbeeld 40 naar 90% te gaan.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waze laat de accu eerder leeglopen dan vullen in de auto zeker in combinatie met het streamen van muziek via de telefoon.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Chris schreef: ma 07 jul 2025, 18:14
Coen Tunnel schreef: ma 07 jul 2025, 18:11Je ziet soms nog wel eens in hotels (en in vliegtuigen kom je het ook nog wel eens tegen) van die ingebouwde USB-A 2.0-poorten. Voor moderne smartphones laadt dat ontzettend traag, zeker als je de telefoon ook gebruikt.
Mijn auto heeft dat denk ik ook. Bouwjaar 2019, USB aansluiting, Android Auto en Apple Carplay werken er op, maar als je Waze aanhebt dan laadt de telefoon amper bij. Dan moet je echt 6 of 8 uur rijden om van bijvoorbeeld 40 naar 90% te gaan.
Daarom laad ik als ik op reis ben tegenwoordig overdag mijn telefoon op met mijn powerbank met 25 watt en 's avonds/'s nachts laad ik de powerbank op.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

waldo79 schreef: ma 07 jul 2025, 18:18 Waze laat de accu eerder leeglopen dan vullen in de auto zeker in combinatie met het streamen van muziek via de telefoon.
Als ik Android Auto wil gebruiken zorg ik sowieso dat mijn telefoon (minimaal 80%) vol is. Het werkt in onze auto alleen via de standaard USB aansluiting en dan wordt de telefoon nauwelijks bijgeladen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij mij kan Android Auto ook draadloos, maar ook dan loopt de batterij snel leeg.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Coen Tunnel schreef: ma 07 jul 2025, 18:11 Een mooie uitzondering in Zuid-Europa is Malta, waar een Full English Breakfast nog altijd gangbaar is, een overblijfsel uit de koloniale tijd.
Ik ben vanaf 29 augustus een week op Malta en verheug me nu al op het Full English Breakfast aldaar. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Vette worst, slappe toast verzopen in tomatensaus (van de witte bonen in...), een niet goed doorbakken ei en brown sauce ? De Europese versie is prima, maar niet the original.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Booking.com krijgt nog meer voor de kiezen aldus de NOS.

https://nos.nl/artikel/2577516
Booking.com noemt het "onzin" dat de prijzen kunstmatig zijn opgedreven en zegt zich te zullen verzetten als de massaclaims voor de rechter komen.
Benieuwd wat het gaat brengen...
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 04 aug 2025, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dus de hotels zeggen dat de kamers te goedkoop worden aangeboden, terwijl de klanten zeggen dat de kamers te duur worden aangeboden.

:hm:
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

In een notendop, ja. :mrgreen:

Vorige week nog een accommodatie geboekt in het oosten van ons land. Het scheelde mij daar overigens wel bijna 10 euro dat ik het 'regulier' boekte door contact te leggen via de website van de accommodatie zelf in plaats van via booking.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Chris schreef: ma 04 aug 2025, 9:56 Dus de hotels zeggen dat de kamers te goedkoop worden aangeboden, terwijl de klanten zeggen dat de kamers te duur worden aangeboden.

:hm:
Het kan op een manier beide waar zijn:

Booking.com zorgde er met dit beleid voor dat meer mensen via Booking gingen boeken, waardoor er meer commissie bij Booking terechtkwam in plaats van bij de hoteliers terecht te komen of in de portemonnee van gasten te blijven.

Oftewel: als hoteliers op hun eigen sites lagere prijzen hadden kunnen hanteren, hadden de kosten van een overnachting lager kunnen zijn, terwijl een hotel er toch nog meer aan had verdiend.

Benieuwd hoe de rechter er aan beide kanten over zal oordelen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Mja. De hotels die klagen willen wel de lusten en niet de lasten.

Vroeger koos je een hotel omdat het werd aanbevolen in een reisgids of iets als de Kampioen, of de krant, of na een tip van familie of vrienden, of omdat je het nationale telefoonnumer belde van een bepaalde hotelketen. Of je ging natuurlijk op de bonnefooi. Het was hoe dan ook lastig om per locatie prijzen te vergelijken en je kon misschien een gevoelsmatig goedkoop hotel hebben; wellicht waren er goedkopere opties van betere kwaliteit beschikbaar, dat was eigenlijk nauwelijks te beoordelen.

Met booking.com zijn er veel meer mogelijkheden voor hotels om de zichtbaarheid te vergroten. Je krijgt foto's van de kamers te zien, je ziet welke hotels er allemaal zijn op een bepaalde locatie, en welke prijzen er gehanteerd worden en welke kamerfaciliteiten er zijn. Ineens krijgt een klein familiehotel veel meer exposure, en veel meer potentiële klanten die het hotel kunnen vinden. En het hotel kan ook beter inspringen op de markt en de prijzen indien nodig aanpassen om meer klanten te trekken. Het is voorts een platform dat voor de klant behoorlijk transparant is (Expedia etc. kunnen daar nog wel wat van leren) en makkelijk in gebruik is. En ook voor aanbieders zaken uit handen kan nemen, bijvoorbeeld het faciliteren van betalingen.

Maar uiteraard gaat alleen de zon voor niets op. Booking.com wil er ook een graantje van meepikken en dus betaal je commissie om op zo'n platform actief te zijn. Uiteraard is het niet verplicht om er actief te zijn, genoeg hotels en dergelijke die niet op booking.com zitten. Maar veel hoteliers hebben de overweging gemaakt dat het blijkbaar wel uitkan. Uiteraard zijn er mensen die op booking.com kijken en daarna bij het hotel zelf boeken, en niet via booking.com. Maar de vraag is of de klanten het hotel zonder booking.com überhaupt hadden gevonden. Booking.com wordt ook vaak als een veredelde hotelzoekmachine en -vergelijkingssite gebruikt. Allemaal leuk en aardig, maar alleen daarvan blijft de schoorsteen niet roken.

Bij mijn weten heeft booking.com de regel dat dezelfde kamer tegen dezelfde voorwaarden niet goedkoper mag worden aangeboden op een ander, openbaar platform. Voor veel ketens was dit al makkelijk te omzeilen door loyaliteitsprogramma's in het leven te roepen, bij veel ketens krijgt iedereen die zich aanmeldt en dus lid is al gauw 5-10% korting, en dat is dan geen openbaar tarief meer omdat de voorwaarde is dat je lid bent van het loyaliteitsprogramma.

Ik snap op zich de kritiek, ik snap ook dat de commissies soms hoog zijn, en tegelijkertijd zijn er wel veel hotels die klagen nog altijd actief op booking.com, Expedia, Trivago, etc. omdat het blijkbaar toch meer oplevert om die kamer via booking.com aan te bieden dan een groter risico te lopen dat de kamer leeg blijft. Tja, wat wil je dan?

Het is een beetje hetzelfde verhaal als Thuisbezorgd. Ik heb wel eens een bestelling (besteld via Thuisbezorgd) gekregen met een flyer in het tasje om niet meer via Thuisbezorgd te bestellen, en als ik via de eigen website bestelde zou ik 5% korting krijgen. Dat klinkt aardig, maar hetzelfde restaurant deed wel doodleuk mee aan het stempelkaartprogramma van Thuisbezorgd, waarbij je bij elke bestelling 10% van de bestelwaarde aan tegoed opbouwt en die waarde na 5 bestellingen als voucher uitgekeerd krijgt om weer bij dat restaurant te bestellen. Effectief 10% korting dus. Als het me bevalt en ik weer bestel, is de kans groot dat er na een 1e en 2e keer ook nog wel een 3e, 4e en 5e keer komen. Waarom zou ik dan in hemelsnaam bij het restaurant zelf bestellen en feitelijk meer betalen? Het is ook meer gedoe met websites die verschillend werken, waarbij de interface lang niet altijd even gebruiksvriendelijk is, en waar betaalopties verschillend zijn. Ik heb in Thuisbezorgd mijn creditcardgegevens staan en elke bestelling bevestig ik door alleen even de cijfers van mijn CSC in te toetsen. Dat gaat vlotter dan een iDeal-betaling die ik via de bankapp moet authoriseren. Kortom, het gebruiksgemak is vaak ook minder.

Nu ben ik bij hotels wat meer geneigd om even wat verder te kijken; zeker ketenhotels boek ik tegenwoordig doorgaans via de website van de keten zelf omwille van de al eerder genoemde 5-10% korting (en incidenteel meer) die je vaak sowieso al krijgt, en met de bedragen van hotelovernachtingen tikt dat sneller aan. En voor wie vaak gaat spelen loyaliteitsprogramma's ook een rol. Ja, ik heb ook Genius Level 3 bij booking.com, maar alsnog ik het bij ketenhotels daarmee doorgaans niet goedkoper (soms dezelfde prijs, dat wel) als direct bij het hotel boeken - waarbij direct bij het hotel boeken dan natuurlijk wel mijn status bij de desbetreffende keten verder helpt, dus dat heeft ook voordelen die booking.com niet biedt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Stel dat booking.com net zoiets zou worden als streamingdiensten: het aanbod verspreid op verschillende diensten. Dat zou toch waardeloos zijn? De kracht van Booking is dat je makkelijk hotels kan vinden en vergelijken. Hotelvergelijkingssites waren vroeger veel omslachtiger dan nu Booking op de app.

Ik kijk zelf vaak nog wel even op Google Maps om de locatie te bestuderen en soms de reviews te lezen. En bij familiehotels om nog eens de eigen website te bekijken. Maar boeken via Booking is veel makkelijker.

Ik vind eerlijk gezegd dat er best veel keus is binnen de diverse prijsklassen waarbij je niet het gevoel hebt dat het overpriced is. Eerder vind ik het ontbijt te duur.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ontbijt is vaak al bij de goedkopere kamers optioneel en dat melken hotels uit. Ze vragen zelfs zulke prijzen (>€ 20 p.p. is geen uitzondering) dat ik bij een koffietentje of bakkerij in de buurt ontbijt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: di 05 aug 2025, 12:41 Stel dat booking.com net zoiets zou worden als streamingdiensten: het aanbod verspreid op verschillende diensten. Dat zou toch waardeloos zijn? De kracht van Booking is dat je makkelijk hotels kan vinden en vergelijken. Hotelvergelijkingssites waren vroeger veel omslachtiger dan nu Booking op de app.

Ik kijk zelf vaak nog wel even op Google Maps om de locatie te bestuderen en soms de reviews te lezen. En bij familiehotels om nog eens de eigen website te bekijken. Maar boeken via Booking is veel makkelijker.
Nou ja, dat dus. Als ik niet een hotel boek bij één van de ketens waar ik lid ben van het loyaliteitsprogramma, boek ik via booking.com. Ik heb vorig jaar tijdens Black Friday een mooie aanbieding geboekt voor een hotel waar ik volgende maand verblijf, ik heb ook een boeking voor later dit jaar voor een hotel op een locatie waar de keuze beperkter is.

In 2017 maakte ik een roadtrip door Oekraïne, Rusland, de Kaukasus, Turkije en de Balkan, en hebben we alles vooraf geboekt via booking.com en vertrouwd op de recensies daar. Hotels boeken in landen als Rusland of Armenië, zeker op de minder toeristische plekken, was zoveel omslachtiger voordat sites zoals booking.com bestonden.

Het tegenargument dat vaak gegeven wordt is natuurlijk dat booking.com zo groot is geworden dat het de onbetwiste marktleider is. Maar daar werken hotels net zo goed zelf aan mee: er zijn veel meer hotels bij booking.com aangesloten dan bij concurrenten, en mijn persoonlijke ervaring is dat booking.com veel duidelijker is in prijsvergelijkingen en bijvoorbeeld ook welke annuleringsvoorwaarden er gelden. Net zoiets als dat Google de onbetwiste #1 is geworden als het gaat om zoekmachines, of in Nederland Thuisbezorgd als het gaat om eten bestellen.

Moeten we dat soort partijen die succesvol zijn geworden met een goed uitgewerkt product, dat beter is dan dat van hun concurrenten, maar straffen? Je kunt consumenten ook niet dwingen van minder goede producten gebruik te maken, en aan de andere kant snap ik wel dat je op z'n minst wil dat booking.com niet ongelimiteerd misbruik kan maken van zijn positie. Maar doen ze dat? De kritiek van de hoteliers, en ook van de klanten die nu een zaak tegen booking.com aanspannen, komt op mij een beetje over zoals ik al zei: wel de lusten maar niet de lasten willen hebben.
waldo79 schreef: di 05 aug 2025, 13:07Ontbijt is vaak al bij de goedkopere kamers optioneel en dat melken hotels uit. Ze vragen zelfs zulke prijzen (>€ 20 p.p. is geen uitzondering) dat ik bij een koffietentje of bakkerij in de buurt ontbijt.
In Europa is ontbijt bij de meeste hotels al optioneel en betaal je voor het gemak. Ik heb op zich geen probleem met rond de € 20 voor ontbijt, als er maar voldoende warme opties zijn en ook wat meer luxe opties. Maar boven de € 25 vind ik het wel erg duur worden. In Zwitserland was het eerder dit jaar CHF 32 p.p., dat hebben we niet gedaan.

Bij hotels waar ontbijt wel inbegrepen zit stelt het niet altijd evenveel voor. In de VS hebben de meeste middenklasse hotels en zelfs veel goedkopere hotels wel ontbijt inbegrepen in de prijs (alleen ketens als EconoLodge, Rodeway Inn, Motel 6 hebben het vrijwel nooit), waarbij de iets duurdere middenklasse hotels ook wel warme opties hebben. Bij ketens als Super 8 kan het beperkt zijn tot wat muffins of brood/toast en eenvoudig beleg zoals jam, en koffie en sap uit een automaat, bij de middenklasse heb je wel wat meer opties en is er eigenlijk altijd wel iets als sausage, scrambled eggs, en is er ook vaak een wafelijzer om zelf verse wafels te maken en zijn er ook bekertjes yoghurt in een koelkast. De kwaliteit en keuze wisselt, maar ik heb er meestentijds genoeg aan. Al is het nog altijd minder uitgebreid dan in Europa. Dan zou je naar de duurdere hotels moete, maar dan hebben we het al gauw over 4- en 5-sterrenhotels; het segment dat begint rond de $ 200 per kamer per nacht. Maar juist daar betaal je extra voor het ontbijt, omdat het uitgebreider is. Dan wordt het wel heel duur en in dat soort hotels verblijf ik dus ook nauwelijks, dat is het mij ook niet waard.

Overigens heb ik in Azië (zowel Zuid- als Oost-Azië, als het Midden-Oosten) eigenlijk altijd topervaringen gehad bij hotelontbijten, enorm veel keuze en ontzettend lekker. Ik kan me geen teleurstellende ervaring herinneren, en het was naar Europese maatstaven altijd waar voor je geld. Mijn beste hotelontbijt ooit was in Manila.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik vind het ook gezeur. De meeste hotels en toeristen zijn nu beter af. Hotels op zichtlocaties (waar vroeger mensen een hotel zagen en bij de receptie vroegen of er een kamer was) zullen minder profiteren dan de hotels achteraf of de tegenwoordig populair wordende self check in hotels. Alleen in Duitsland vind je nog veel kleine hotels die niet op booking staan. Soms lastig om een overnachting te plannen in een klein dorp of stadje.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vind de diversiteit van het aanbod op Booking ook wel fijn, zowel de reguliere ketenhotels als de traditionele familiehotel / Gasthof, maar ook appartementen en soms ook chalets. En allemaal met dezelfde voorwaarden. Van Airbnb hoor je vaak dat er allerlei 'fees' bijkomen. Een deel van de accommodaties staat denk ik zowel op Booking als Airbnb.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ja inderdaad. Met goede adapters en draden, geen ChinaExport ontstekingsbronnen.

Willem schreef: ma 07 jul 2025, 17:33 Het heeft, ondanks je eigen smaak/voorkeur, wel zijn leuke kanten als het ontbijt in het hotel de plaatselijke cuisine qua ontbijtgewoontes volgt.
Het standaardontbijt bij ketenhotels is gekend. Om eerlijk te zijn prima.
Hangt er voor mij een beetje vanaf. Als ik zakelijk onderweg ben pak ik liefst een ketenhotel + ontbijt. Dan wil ik in de ochtend zonder gedoe eten en door.
Zijn we prive onderweg dan geven we eerder de voorkeur aan eten bij een restaurant/bakker/cafe en boeken we in het hotel juist geen ontbijt. Dat is interessanter, lekkerder, meer afwisseling en vaak ook nog goedkoper.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Ik lees hier vaak de lofzang over booking.com.. dus ook ik nog even op de site gekeken voor het boeken van een vakantiehuisje, week of wat terug.
Via de laptop.

Nou, ik zie een hoop vakjes, vooral veel tekst over promotie / korting.. er wordt op 'snel snel nu het nog kan, mis het niet' gevoel ingespeeld, naar mijn idee. Prijsopgaven leken aantrekkelijk maar bij goed lezen was de prijs, ondanks opgave van een duidelijke periode, toch voor eind augustus. Wilde ik de actuele prijs zien moest ik opnieuw op 'zoeken' drukken en dan kwam de door mij geselecteerde periode door én een fors hogere prijs, natuurlijk.

Nee, niks voor mij.

Uiteindelijk (weer) bij Roompot uitgekomen en op hun site kunnen boeken wat bij aankomst al een volledige re-brand naar Landal bleek te zijn. Ook wel grappig om mee te maken.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Durashift schreef: wo 06 aug 2025, 0:58Prijsopgaven leken aantrekkelijk maar bij goed lezen was de prijs, ondanks opgave van een duidelijke periode, toch voor eind augustus. Wilde ik de actuele prijs zien moest ik opnieuw op 'zoeken' drukken en dan kwam de door mij geselecteerde periode door én een fors hogere prijs, natuurlijk.
Totaal niet herkenbaar en ik kan ook niet reconstrueren wat je gedaan hebt. Als ik via m'n laptop zoek op bestemming Zeeland met bepaalde data, krijg ik prijzen voor die data en niks anders.

Ja, ik ben het met je eens dat "mis 'm niet" en "laatste kamers" enigszins misleidend zijn, maar de functionaliteit van booking is verder gewoon prima. Geen verborgen kosten, geen lokkertjes die niet waar zijn en makkelijk zoeken.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Ik heb wel eens via Home to Go gezocht naar accommodatie. Daar zit soms een doorverwijzing naar Booking.com bij en dan blijkt het aanbod wat hometogo.nl voorschotelt niet altijd te kloppen. Booking.com is nogal een dynamisch platform.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De tijdsdruk die je ziet op dit soort sites of platforms mag niet meer misleidend zijn, en bij Booking is dat ook aangepast naar 'nog maar 2 voor deze prijs op Booking'. In een klein hotel is de kans sowieso erg groot dat er maar een paar kamers van dat type nog beschikbaar zijn, wanneer je ook boekt. Je moet daar een beetje doorheen prikken.

Mijn idee bij Booking is dat Genius Level 3 niet veel perks meer geeft vergeleken met een paar jaar geleden. Ik kreeg toen vaak noemenswaardige korting maar ik heb het idee dat dit tegenwoordig amper nog verschil maakt.

Maar de tijd dat hotels afhankelijk waren van spontane binnenlopers, folders, een informatiebord, of passanten op een weg is voorbij en ik denk dat Booking tegenwoordig essentieel is voor de exposure van dit soort accommodaties.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: wo 06 aug 2025, 13:27 De tijdsdruk die je ziet op dit soort sites of platforms mag niet meer misleidend zijn, en bij Booking is dat ook aangepast naar 'nog maar 2 voor deze prijs op Booking'. In een klein hotel is de kans sowieso erg groot dat er maar een paar kamers van dat type nog beschikbaar zijn, wanneer je ook boekt. Je moet daar een beetje doorheen prikken.
Dat inderdaad. Ik zag laatst ook een hotel dat blijkbaar één eenpersoonskamer had, die wat goedkoper is. Die staat dus continu aangegeven als de laatst beschikbare kamer van dat type. Wat eigenlijk niet eens onterecht is, want als je die wil hebben, heb je maar één kans.
Mijn idee bij Booking is dat Genius Level 3 niet veel perks meer geeft vergeleken met een paar jaar geleden. Ik kreeg toen vaak noemenswaardige korting maar ik heb het idee dat dit tegenwoordig amper nog verschil maakt.
Soms zit er nog wel wat leuks bij, zoals ik al eerder noemde rond Black Friday. Boeken via de app in plaats van de website kan ook helpen. Maar het was eerder gevoelsmatig inderdaad wat meer dan nu.
Maar de tijd dat hotels afhankelijk waren van spontane binnenlopers, folders, een informatiebord, of passanten op een weg is voorbij en ik denk dat Booking tegenwoordig essentieel is voor de exposure van dit soort accommodaties.
Het is eigenlijk iets dat flink veranderd is nadat het internet echt groot geworden is. Dat heeft al die zaken eigenlijk vervangen. Spontane binnenlopers of passenten op de weg? Mensen die een hotel zoeken kunnen veel sneller even een app op hun telefoon openen, kijken wat er beschikbaar en gelijk de actuele prijzen zien en boeken. Folders, informatieborden: dat hoeft niet meer bijgemaakt/bijgehouden te worden. Hotels hebben er zelf ook veel voordeel bij, en er wordt tegenwoordig meer gereisd dan 20+ jaar geleden, in het pre-booking.com-en-andere-hotelboekingssites-tijdperk. Alleen zal het voor sommige hotels misschien een probleem zijn dat er voor de gast meer transparantie is. Je liep vroeger niet meer dan 2 of 3 hotels in één plaats in om prijzen te vergelijken, nu kun je alles van alle hotels in één oogopslag vergelijken. Het hotel met de gedateerde kamers dat eerder een relatief hoge prijs durfde te vragen, ja, die zal het nu wat lastiger hebben met een platform waarop je recensies kan zien en prijzen kan vergelijken. Die moeten misschien eerder investeren om hun product te verbeteren, of de prijzen naar beneden schroeven. Maar die waren misschien altijd al te duur in vergelijking met de concurrentie, dat kun je booking.com niet kwalijk nemen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Chris schreef: wo 06 aug 2025, 13:27 De tijdsdruk die je ziet op dit soort sites of platforms mag niet meer misleidend zijn, en bij Booking is dat ook aangepast naar 'nog maar 2 voor deze prijs op Booking'. In een klein hotel is de kans sowieso erg groot dat er maar een paar kamers van dat type nog beschikbaar zijn, wanneer je ook boekt. Je moet daar een beetje doorheen prikken.
Sowieso voel ik die tijdsdruk nooit zo. Tenzij je op een heel specifieke locatie moet zijn, is er in de gemiddelde regio of stad altijd wel een alternatief beschikbaar. Dus als je niet meteen kan of wil boeken, is er meestal geen man overboord.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Seat Ibiza schreef: wo 06 aug 2025, 12:51
Durashift schreef: wo 06 aug 2025, 0:58Prijsopgaven leken aantrekkelijk maar bij goed lezen was de prijs, ondanks opgave van een duidelijke periode, toch voor eind augustus. Wilde ik de actuele prijs zien moest ik opnieuw op 'zoeken' drukken en dan kwam de door mij geselecteerde periode door én een fors hogere prijs, natuurlijk.
Totaal niet herkenbaar en ik kan ook niet reconstrueren wat je gedaan hebt. Als ik via m'n laptop zoek op bestemming Zeeland met bepaalde data, krijg ik prijzen voor die data en niks anders. (..)
Voor een hotelkamer, zeker?

Kijk, ik vind de beginpagina al een overload aan informatie.
https://www.booking.com/index.nl.html?l ... type=total&

Bij het kopje Aanbiedingen lees ik al drie dingen die er voor mij (kunnen) zijn: Promotie, deals en speciale aanbiedingen. :s

Enfin, ik ga voor 8 en 9 augustus op zoek naar een verblijf in NL, en ga in het filtermenu op vakantiewoning en appartementen af, maximum van 140 euro p.p.p.n. en twee slaapkamers. Is (natuurlijk) niet beschikbaar, maar ik zie in 'n flits de melding dat 99% van de geselecteerde verblijven niet beschikbaar zijn.. en booking.com toont vervolgens de pagina met vliegtuigvakanties.
:wow:

Daar heb ik helemaal niet om gevraagd, Booking.com. :booooos:

Ook irritant is dat bij elk filtervinkje de pagina weer gaat laden. Als ik dus twee slaapkamers nodig heb, moet ik ff wachten totdat ie eerst de resultaten van de één kamers verwerkt hebt. Hoezo?
Dat gaat bij andere sites toch echt anders en, in mijn ogen, gebruiksvriendelijker.
Coen Tunnel
Voorzitter

Ds79m schreef: wo 06 aug 2025, 15:44
Sowieso voel ik die tijdsdruk nooit zo. Tenzij je op een heel specifieke locatie moet zijn, is er in de gemiddelde regio of stad altijd wel een alternatief beschikbaar. Dus als je niet meteen kan of wil boeken, is er meestal geen man overboord.
Ik boek heel vaak wel wat om in ieder geval iets te hebben, maar dan altijd met gratis annuleren. Zeker rond een evenement is dat wel fijn en prijzen kunnen soms ook wel eens flink omhoog gaan. Maar als de bezetting toch wat tegenvalt kunnen de prijzen ook, vaak dichter tegen de aankomstdatum aan, weer naar beneden gaan. Soms annuleer ik later als ik iets beters heb gevonden.

De enkele keer dat ik op een plek verblijf met minder keuze boek ik vaak ook wel tijdig, maar daar fluctueren de prijzen dan ook niet zo.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Rond evenementen is het inderdaad verstandig om tijdig onderdak te regelen, omdat het kan dat met zo’n piek in de vraag alle (goede) hotels vol zitten. Maar voor gemiddelde reizen als een weekje naar de Costa del Sol zijn die paniekberichten die suggereren dat je geen moment moet wachten om te boeken doorgaans niet zo relevant.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen