Chris schreef: di 05 aug 2025, 12:41
Stel dat booking.com net zoiets zou worden als streamingdiensten: het aanbod verspreid op verschillende diensten. Dat zou toch waardeloos zijn? De kracht van Booking is dat je makkelijk hotels kan vinden en vergelijken. Hotelvergelijkingssites waren vroeger veel omslachtiger dan nu Booking op de app.
Ik kijk zelf vaak nog wel even op Google Maps om de locatie te bestuderen en soms de reviews te lezen. En bij familiehotels om nog eens de eigen website te bekijken. Maar boeken via Booking is veel makkelijker.
Nou ja, dat dus. Als ik niet een hotel boek bij één van de ketens waar ik lid ben van het loyaliteitsprogramma, boek ik via booking.com. Ik heb vorig jaar tijdens Black Friday een mooie aanbieding geboekt voor een hotel waar ik volgende maand verblijf, ik heb ook een boeking voor later dit jaar voor een hotel op een locatie waar de keuze beperkter is.
In 2017 maakte ik een roadtrip door Oekraïne, Rusland, de Kaukasus, Turkije en de Balkan, en hebben we alles vooraf geboekt via booking.com en vertrouwd op de recensies daar. Hotels boeken in landen als Rusland of Armenië, zeker op de minder toeristische plekken, was zoveel omslachtiger voordat sites zoals booking.com bestonden.
Het tegenargument dat vaak gegeven wordt is natuurlijk dat booking.com zo groot is geworden dat het de onbetwiste marktleider is. Maar daar werken hotels net zo goed zelf aan mee: er zijn veel meer hotels bij booking.com aangesloten dan bij concurrenten, en mijn persoonlijke ervaring is dat booking.com veel duidelijker is in prijsvergelijkingen en bijvoorbeeld ook welke annuleringsvoorwaarden er gelden. Net zoiets als dat Google de onbetwiste #1 is geworden als het gaat om zoekmachines, of in Nederland Thuisbezorgd als het gaat om eten bestellen.
Moeten we dat soort partijen die succesvol zijn geworden met een goed uitgewerkt product, dat beter is dan dat van hun concurrenten, maar straffen? Je kunt consumenten ook niet dwingen van minder goede producten gebruik te maken, en aan de andere kant snap ik wel dat je op z'n minst wil dat booking.com niet ongelimiteerd misbruik kan maken van zijn positie. Maar doen ze dat? De kritiek van de hoteliers, en ook van de klanten die nu een zaak tegen booking.com aanspannen, komt op mij een beetje over zoals ik al zei: wel de lusten maar niet de lasten willen hebben.
waldo79 schreef: di 05 aug 2025, 13:07Ontbijt is vaak al bij de goedkopere kamers optioneel en dat melken hotels uit. Ze vragen zelfs zulke prijzen (>€ 20 p.p. is geen uitzondering) dat ik bij een koffietentje of bakkerij in de buurt ontbijt.
In Europa is ontbijt bij de meeste hotels al optioneel en betaal je voor het gemak. Ik heb op zich geen probleem met rond de € 20 voor ontbijt, als er maar voldoende warme opties zijn en ook wat meer luxe opties. Maar boven de € 25 vind ik het wel erg duur worden. In Zwitserland was het eerder dit jaar CHF 32 p.p., dat hebben we niet gedaan.
Bij hotels waar ontbijt wel inbegrepen zit stelt het niet altijd evenveel voor. In de VS hebben de meeste middenklasse hotels en zelfs veel goedkopere hotels wel ontbijt inbegrepen in de prijs (alleen ketens als EconoLodge, Rodeway Inn, Motel 6 hebben het vrijwel nooit), waarbij de iets duurdere middenklasse hotels ook wel warme opties hebben. Bij ketens als Super 8 kan het beperkt zijn tot wat muffins of brood/toast en eenvoudig beleg zoals jam, en koffie en sap uit een automaat, bij de middenklasse heb je wel wat meer opties en is er eigenlijk altijd wel iets als sausage, scrambled eggs, en is er ook vaak een wafelijzer om zelf verse wafels te maken en zijn er ook bekertjes yoghurt in een koelkast. De kwaliteit en keuze wisselt, maar ik heb er meestentijds genoeg aan. Al is het nog altijd minder uitgebreid dan in Europa. Dan zou je naar de duurdere hotels moete, maar dan hebben we het al gauw over 4- en 5-sterrenhotels; het segment dat begint rond de $ 200 per kamer per nacht. Maar juist daar betaal je extra voor het ontbijt, omdat het uitgebreider is. Dan wordt het wel heel duur en in dat soort hotels verblijf ik dus ook nauwelijks, dat is het mij ook niet waard.
Overigens heb ik in Azië (zowel Zuid- als Oost-Azië, als het Midden-Oosten) eigenlijk altijd topervaringen gehad bij hotelontbijten, enorm veel keuze en ontzettend lekker. Ik kan me geen teleurstellende ervaring herinneren, en het was naar Europese maatstaven altijd waar voor je geld. Mijn beste hotelontbijt ooit was in Manila.