In september ga ik twee dagen naar Birmingham, met de eigen auto. Birmingham heeft binnen de A4540 (de binnenring) een Clean Air Zone en mijn hotel is in dat gebied. Nu moet je minimaal een Euro 4-benzineauto hebben om geen charge te betalen, en dat heb ik. Maar in tegenstelling tot de zone van Londen is er voor Birmingham geen mogelijkheid om buitenlandse kentekens te registreren. Ik zit er niet op te wachten dat ik straks onterecht een boete krijg omdat mijn voertuiggegevens uiteraard niet bekend zijn bij de Britse autorititen.
Heeft iemand toevallig ervaring met de Clean Air Zone in Birmingham?
Clean Air Zone Birmingham (UK)
Moderator: Moderatoren
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
sven_engelen
- expressweg
Re: Clean Air Zone Birmingham (UK)
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
mvalkenburg
- autoweg
Als ik de uitleg lees, hoef je geen charge te betalen omdat je voertuig voldoet. Dat heb je gecheckt aan de hand van hun info (>Euro4).
Dan lijkt het mij toch hun opgave om jou een rekening te sturen als je voertuig niet zou voldoen. In plaats van dan maar te gaan betalen (op kenteken).
Wie eist bewijst, toch?
Dan lijkt het mij toch hun opgave om jou een rekening te sturen als je voertuig niet zou voldoen. In plaats van dan maar te gaan betalen (op kenteken).
Wie eist bewijst, toch?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ja, die had ik ook gevonden, maar daar kom je niet verder mee als je kenteken niet in de EU geregistreerd is. De vraag is hoe ze weten of mijn auto wel of niet aan de eisen voldoet. Vorig jaar ging ik naar Londen en daar moest ik de auto vooraf registreren en voertuiggegevens opgeven, want zonder registratie krijg je zonder pardon een heffing + boete in de bus. Maar voor Birmingham lijkt er niet zo'n registratie te zijn. Wel een mogelijkheid om te betalen op basis van kenteken (de website die jij ook hebt gevonden), maar hoe weten ze dat ik uitgezonderd ben?sven_engelen schreef: wo 06 aug 2025, 12:00Na lang zoeken (en ze maken het je niet makkelijk) heb ik deze link gevonden! https://pay.drive-clean-air-zone.servic ... er_details
Ik heb gekkere dingen gelezen over dit soort milieuzones en voor sommigen is registratie vooraf nodig. Hier niet, maar daardoor ben ik bang dat ik alsnog een boete zou kunnen krijgen. Maar misschien is dat een onterechte angst. Maar dan nog vraag ik me af hoe ze dat checken, de Britten hebben geen toegang tot de voertuiggegevens die het RDW heeft, dus hoe weten ze of een auto voldoet of niet en of er wel of niet een boete verstuurd moet worden? Want er staat wel dat buitenlandse voertuigen er aan moeten voldoen en ook beboet kunnen worden als ze er niet aan voldoen.mvalkenburg schreef: wo 06 aug 2025, 12:06Dan lijkt het mij toch hun opgave om jou een rekening te sturen als je voertuig niet zou voldoen. In plaats van dan maar te gaan betalen (op kenteken).
Wie eist bewijst, toch?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Vond de link van Sven niet zo moeilijk te vinden trouwens, als je googlet op 'birmingham clean air' staat hij bovenaan. En erna volgen de sites van de gemeente e.d. die het ook linken (en toelichten).
-
mvalkenburg
- autoweg
Hoe ze dat willen checken is toch niet jouw probleem in dit geval. Als zij twijfelen, is het aan hen om dat te bewijzen. Er is expliciet geen registratie vooraf vereist. Je hebt geen regel overtreden als je met jouw voertuig de zone betreedt.Coen Tunnel schreef: wo 06 aug 2025, 12:29 Maar dan nog vraag ik me af hoe ze dat checken, de Britten hebben geen toegang tot de voertuiggegevens die het RDW heeft, dus hoe weten ze of een auto voldoet of niet en of er wel of niet een boete verstuurd moet worden? Want er staat wel dat buitenlandse voertuigen er aan moeten voldoen en ook beboet kunnen worden als ze er niet aan voldoen.