[I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina

Bericht door Vinny »

Mijn stelling is dat de Noren iets meer verstand hebben van het bouwen van grote bruggen die ook lange tijd blijven staan. Italië kan dit echt beter niet doen en investeren in de veiligheid van de bruggen die ze nu al in hun netwerk hebben liggen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Op zijn minst zou je zeggen: laat het nou de Noren zijn, in geologisch stabieler gebied en in een stabieler land sowieso, die voor het eerst zoiets doen. Als het dan een succes is, kan men in Zuid-Italië nadenken over versie 2.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het spook komt weer bovendrijven:

https://www.hln.be/buitenland/italiaans ... ~af31658f/

Italiaanse regering wil brug bouwen tussen Sicilië en vasteland: “Half 2024 starten”

De Italiaanse regering is van plan een brug te bouwen die het Italiaanse vasteland met het eiland Sicilië verbindt. De brug zou, met een lengte van ongeveer 3,2 kilometer, een van de langste kabelbruggen ter wereld worden, meldt het Italiaanse nieuwsagentschap Ansa.
Ik ben zeer sceptisch.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik denk dat er nooit lang genoeg een rechtse regering aan de macht is die dit project daadwerkelijk kan realiseren. Er zal altijd wel weer een linkse regering tussendoor komen die het weer afblaast.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vergeet rechtse regeringen niet die wel aanblijven maar op een gegeven moment door veranderend economisch tij moeten bezuinigen. Italiaans rechts heeft er de laatste 15 jaar trouwens ook een handje van gehad om te zeggen “tuurlijk, gaan we doen. Maar wel in concessie.” Waarna de private sector niet geïnteresseerd blijkt. De bouwsector misschien wel, maar de investeerders die het moeten hebben van 30 jaar stabiele cashflow na opening zien teveel onzekerheden. En dat snap ik wel…
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Een eventuele brug is toch weer in het nieuws:

Een brug naar Sicilië? 'Ik geloof het pas als ik het zie' - https://nos.nl/l/2477488
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
NWH
verkeersader

Bericht door NWH »

Interessante video met wat achtergronden over de (mogelijke) brug.
Link
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb hem gisteravond gekeken en vond de video eerlijk gezegd wat tegenvallen. Ze hadden wat dieper in kunnen gaan in de ontwerpuitdagingen qua maximale overspanning, diepte van de zeestraat, zeestromingen, windsnelheden, aardbevingen, etc. De video bestaat voor een groot deel uit stock footage. Die voetbalvelduitleg was wel weer grappig.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

S89
woonerf

Bericht door S89 »

^^ Je was me net voor..... ;)

Het artikel van het AD is openbaar. Het lijkt er op dat er voortgang is vanwege het opschroeven van het defensiebudget en dat er blijkbaar een NAVO-basis op Sicilië is. Ik vraag me af of een brug voor die basis van meerwaarde is, als dat zo is was de brug er vast al geweest of hadden ze de basis wel op het vasteland gebouwd....

https://www.ad.nl/buitenland/italie-gaa ... ~a7043c1f/
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hier het persbericht van het ministerie: https://mit.gov.it/comunicazione/news/p ... definitivo

CIPESS - Comitato Interministeriale per la Programmazione Economica e lo Sviluppo Sostenibile, heeft het definitieve ontwerp goedgekeurd. Het voorgenomen ontwerp kost € 13,5 miljard en daarmee is het denk ik de duurste brug ooit gebouwd.

De planning:

* eind 2025: begin voorbereidende werkzaamheden
* mei 2026: begin werk aan aansluitende wegen en spoorwegen
* september 2026: begin werk aan tunnels en stations
* maart 2027: begin werk aan de brug zelf
* 2032: openstelling

Bij dit project is lang de maatstaf geweest: 'eerst zien, dan geloven'. Maar het lijkt nu wel dichterbij dan ooit.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

In 2032 al klaar, dat is behoorlijk snel. :top:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

S89 schreef: wo 06 aug 2025, 15:56 ^^ Je was me net voor..... ;)

Het artikel van het AD is openbaar. Het lijkt er op dat er voortgang is vanwege het opschroeven van het defensiebudget en dat er blijkbaar een NAVO-basis op Sicilië is. Ik vraag me af of een brug voor die basis van meerwaarde is, als dat zo is was de brug er vast al geweest of hadden ze de basis wel op het vasteland gebouwd....
Het gaat om marinebasis Sigonella bij Catania: https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_Air ... _Sigonella

Het kan natuurlijk mooi als argument gebruikt worden. NAVO-landen hebben de opdracht hun uitgaven in defensie op te schroeven naar 5%. Voor de meeste landen zouden de strijdkrachten het helemaal niet aankunnen als hun budget ineens meer dan dubbel zoveel wordt. Gelukkig mag dat ook deels naar infrastructuur gaan met strategisch belang, wat hier dus lijkt te gebeuren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

België kiest daar volgens mij ook voor. Uiteindelijk is het natuurlijk ook de vraag of Trump het ziet zitten en als hij denkt 'prima zo' dan is er geen beletsel. Zelf vind ik het wel erg povere argumententatie: voor 13,5 miljard kun je het hele legerkamp wel drie keer verplaatsen naar het vaste land... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Er ligt ook een militair vliegveld bij. Bovendien is het niet de enige militaire basis op Sicilië, van zowel de marine, de luchtmacht en de landmacht.
En zelfs al is het goedkoper om al die basissen te verhuizen, dan betekent dat wel dat het lastiger wordt voor de NAVO om te opereren in de Middellandse zee en Noord-Afrika. De afstanden naar je doelen worden dan gewoon groter, waardoor het langer duurt voordat je kan reageren. Als je kijkt naar de NAVO-interventie in Libië in 2011, dan zie je dat dat bijna volledig vanuit basissen op Sardinië, Sicilië en Kreta gedaan is, omdat die het dichts bij Libië liggen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: wo 06 aug 2025, 19:55Zelf vind ik het wel erg povere argumententatie: voor 13,5 miljard kun je het hele legerkamp wel drie keer verplaatsen naar het vaste land... :rofl2:
Geopolitiek is geen Excelsheet. Sicilië ligt zeer strategisch, dicht bij zeeroutes, dicht bij instabiele landen en landen die relevant zijn in de geopolitiek rond Europa. Dus dat daar een substantiële militaire aanwezigheid zit is logisch, dat heeft niet dezelfde betekenis als het ergens in Calabria zou zitten. Het zou eigenlijk zelfs uitgebreid moeten worden.

Het was afgesproken in de NAVO norm van 5% dat een component van 1,5% besteed zou worden aan zaken als dual use infrastructuur, en daar vallen bruggen en spoorwegen onder, en dus ook projecten als deze. En het valt niet onder de begrotingsregels, dus dat is een gouden kans voor landen als Italië om zo'n once-in-a-lifetime investering te kunnen maken.

Die overige 3,5% is sowieso al moeilijk haalbaar qua mankracht. Landen gaan hier ongetwijfeld niet aan voldoen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik blijf sceptisch, kan Italië een project van deze schaal überhaupt betalen? 13,5 miljard euro voor een land dat geplaagd gaat onder sterke vergrijzing, en zoals altijd bij dit soort projecten zal dat bedrag nog flink oplopen eens ze effectief gestart zijn. Dit project is in staat Italië bankroet te maken. Ook amper 1 jaar tussen goedkeuring en start werken is ook extreem kort, zeker in een bureaucratisch land als Italië.

Dat defensieverhaal is natuurlijk een mooie uitvlucht om het bij de 5% defensieuitgaven te brengen. Maar doordat het zo opzichtig en bij de haren getrokken is is kan het voor Trump ook een trigger zijn om de regels scherper te stellen.

Ergens doet dit me ook een beetje denken aan de bruggen van Erdogan in Turkije, nationalistische regeringen bouwen graag dit soort symbolische projecten om almacht te tonen. Het nut is van onderschikt belang.
Chris schreef: wo 06 aug 2025, 20:26
Vinny schreef: wo 06 aug 2025, 19:55Zelf vind ik het wel erg povere argumententatie: voor 13,5 miljard kun je het hele legerkamp wel drie keer verplaatsen naar het vaste land... :rofl2:
Geopolitiek is geen Excelsheet. Sicilië ligt zeer strategisch, dicht bij zeeroutes, dicht bij instabiele landen en landen die relevant zijn in de geopolitiek rond Europa. Dus dat daar een substantiële militaire aanwezigheid zit is logisch, dat heeft niet dezelfde betekenis als het ergens in Calabria zou zitten. Het zou eigenlijk zelfs uitgebreid moeten worden.
Maar daarom hoeft er niet per se een brug naartoe.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Italië is toch wel bankroet, maar hangt gewoon bij Noord-Europa aan het infuus. Het lijkt me niet dat een brug meer of minder dat gaat veranderen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Het enige echt absurde (niet alleen in heel deze brughistorie) is uiteindelijk wel gewoon die 5%-Navonorm…… :)<>:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: do 07 aug 2025, 5:24 ^^ Italië is toch wel bankroet, maar hangt gewoon bij Noord-Europa aan het infuus. Het lijkt me niet dat een brug meer of minder dat gaat veranderen.
De Italiaanse staatsschuld is hoofdzakelijk in handen van de Italiaanse private sector, minder van buitenlandse banken. Ook in vergelijking met hoe diezelfde verhouding ligt in andere West-Europese landen. In zoverre hangt Italië vooral bij zijn eigen (rijkere) burgers aan het infuus. Zie https://en.ilsole24ore.com/art/italys-p ... es-AGky0pb Die omstandigheid draagt er ook aan bij dat de rente op Italiaanse staatsschuld op het moment lager ligt dan bijvoorbeeld de Franse. Maar ja, het is natuurlijk lekker bashen …

Italië past nog steeds niet in de schoolboekjes, en dat blijft een risico voor de Eurozone als geheel, maar er gaan daar dingen best goed de laatste tijd. Een verplichte mega-investering kan daar de boel naar zijn aard natuurlijk zwaar onder druk zetten, maar ergens zie ik liever investering in blijvende infrastructuur dan in de klassieke bodemloze putten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik verbaas me enigzins over het bashen op Italië in dit topic. Voor een land als Italië kan een strategische mega-investering als de deze, alleen maar positieve gevolgen hebben. Het land laat zich niet gemakkelijk in een keurslijf gieten, en dat maakt hen uniek.
Coen Tunnel
Voorzitter

Vinny schreef: wo 06 aug 2025, 19:55 België kiest daar volgens mij ook voor. Uiteindelijk is het natuurlijk ook de vraag of Trump het ziet zitten en als hij denkt 'prima zo' dan is er geen beletsel.
Die 5%-norm is iets voor de lange termijn. Dan is Trump in ieder geval al weg. Die brug ligt er zeker niet voor het einde van zijn presidentschap.
Alfa schreef: wo 06 aug 2025, 23:30Maar daarom hoeft er niet per se een brug naartoe.
Er wonen 4,8 miljoen mensen op Sicilië en de Straat van Messina is minder dan 5 km breed. Een brug hier is een uitdaging, maar het is niet vrijwel onmogelijk zoals bij de Straat van Gibraltar. Het is niet iets nieuws, al decennialang wordt er gesproken over zo'n verbinding. Het is niet raar dat het er dan vroeg of laat een keer van zal komen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat het niet onmogelijk is hoor je mij niet tegenspreken, de vraag is eerder of het economisch rendabel is. Want zoveel pendelverkeer valt er niet te verwachten (al zal dat ongetwijfeld wel groeien eens de brug er ligt). Het is het armste deel van Italië, dus als het een dure tolbrug wordt is de kans reëel dat de infrastructuur onderbenut wordt en dus verlieslatend zal zijn. Want de kosten voor de brug eindigen niet bij die 13 miljard, het zal een grote onkost blijven.

4,5 miljoen is trouwens helemaal niet zoveel, zeker als dat door vergrijzing in de praktijk een half bejaardentehuis is.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Op dit moment steken al 29.000 voetpassagiers, 4900 personenauto's en 2100 vrachtauto's dagelijks de straat over per veerboot. En dit is inclusief weekenden en feestdagen.
Een flink deel van de voetpassagiers zal na de bouw van de brug met de auto gaan, en zal waarschijnlijk ook vaker heen en weer gegaan worden doordat de reistijd met minimaal 20 minuten is ingekort. Het zal de aanlegkosten misschien niet helemaal dekken, maar het onderhoud zeker wel.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ook het aantal treinen kan omhoog, nu moeten de treinen nog op de boot mee, wat veel tijd kost.

De rechtstreekse Intercity van Rome naar Palermo doet er nu meer dan 11 uur over, en er kan al zo'n twee uur gewonnen worden door de brug in vergelijking met de boot. Met een overstap waarbij je nu eerst een hogesnelheidstrein neemt kan er nog eens anderhalf uur af, maar die hogesnelheidstreinen kunnen in de huidige situatie niet mee op de boot. Straks kunnen ze wel over de brug.

Er kunnen met de brug rechtstreekse treinen in minder dan 8 uur van Rome naar Palermo rijden, en in minder dan 11 uur van Milaan naar Palermo. En met de brug kan er wellicht ook een business case komen om de hogesnelheidslijn, die nu in Salerno eindigt, verder te verlengen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

En zoals eerder gezegd, het is niet dat een eiland is waar maar 5 man en een paardenkop woont. 5 miljoen inwoners is al de bevolking van een klein land. Het zal Sicilië alleen maar verder opengooien richting Italië. Het zal ook voor meer passage zorgen richting Calabrië wat toerisme betreft.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het wordt hoe dan ook een geweldige technische uitdaging. Die voorgestelde hangbrug zou met 3,3 km lengte met afstand de langste hangbrug ter wereld worden.

Ik vraag mij ook af of 13,5 miljard voldoende is. Misschien voor de brug, maar er is ook nog veel aansluitende infrastructuur nodig. Het totale kostenplaatje kan wel eens beduidend hoger uitvallen.

Ik blijf sceptisch. Het zou mooi zijn, zo'n brug, maar of die er werkelijk komt... ik weet het niet. :dontknow:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ooit hadden ze in Frankrijk hetzelfde soort scepsis omtrent een brug over een vallei in de buurt van Miklau.
Zoals bekend ligt daar nu "gewoon" een brug in de A75.

Die brug zal een technologisch een hoogstandje worden tegen heel veel kosten. Maar op zich is het realiseerbaar.
Het is meer de vraag of de Italiaanse politiek daar een miljard euro of meer voor over heeft.

Stiekem een andere vraag over de maffia in die regionen...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als ik kijk naar het bedrag van 13 miljard: ik denk dat dat verhoudingsgewijs weinig is als je kijkt naar de staat van de overheidsfinanciën en wat er zoal aan transfers gaat naar Calabria en Sicilië. Het zijn bedragen vergelijkbaar met de Brenner-basistunnel en de HSL door de Frejus. De tol zal zeker het onderhoud wel kunnen dekken. Of de aanleg ook terug kan worden verdiend uit tolopbrengsten en treinkaartjes? Kans lijkt me aanzienlijk van niet, ook niet met wat verkeersaanzuigende werking (al blijft het voor toeristen een enorm eind rijden dat het grootste deel van de Sicilië-bezoekers zal afschrikken), maar het hoort ook een beetje bij regiopolitiek dat je voor de ontsluiting van perifere gebieden niet alles door gebruikersvergoedingen gedekt hoeft te worden.

Of het daarmee een “slam dunk” is? Tuurlijk niet; daarom wordt er ook al zo lang over dit project gepraat. Maar ik ben niet in schok, vind de keuze geen toonbeeld van incompetentie en heb (met de eerdere observatie in deze draad) het idee dat er veel vooroordeel en onderbuik rond vliegt.
Coen Tunnel schreef: do 07 aug 2025, 15:48 De rechtstreekse Intercity van Rome naar Palermo doet er nu meer dan 11 uur over, en er kan al zo'n twee uur gewonnen worden door de brug in vergelijking met de boot.
Probleem van de bestaande intercity is ook dat hij zo ongeveer in ieder gat stopt. Dat is ergens het merk Intercity eigen in Italië -de intercity van Milaan naar Napoli doet dat ook- maar verder noordelijk heb je dan ook nog de Frecce in de aanbieding die veel minder stoppen. Het ontbreekt aan markt en wil om er op de lijn Rome/Napoli-Calabria-Sicilië echt iets van te maken. Uiteraard zijn er in samenhang met de plannen voor een brug al heel lang plannen voor een HSL door Calabria, maar ik denk eerlijk gezegd dat die met deze investering aan de brug wel even de ijskast in zal gaan. Eerst andere regio’s.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

€ 13,5 miljard is wel een compleet andere orde van grootte dan andere wegenprojecten. Het is zeer zeldzaam als een brug meer dan € 1 miljard kost. Als je dat verdubbelt naar meer dan € 2 miljard, dan blijven er ter wereld nauwelijks nog bruggen over die zoveel gekost hebben. Er wordt soms wel makkelijk over miljardenbedragen gepraat alsof het miljoenen zijn. Zelfs als je de recente inflatie meerekent en er € 4 miljard van maakt zou dit al extreem kostbaar zijn. De 18 kilometer lange vierbuizige Fehmarnbelttunnel kost € 7 miljard.

Maar de brug is wel echt baanbrekend. In 1998 opende in Japan de Akashi Kaikyō Bridge, een reusachtige hangbrug met een centrale overspanning van 1991 meter. Ondanks dat daarna 30 jaar aan megaprojecten volgde (niet in het minste ook in China), werd dit record pas in 2022 verbroken en ook maar met een paar meter, toen in Turkije de brug over de Dardanellen opende.

Nu staat er een kolossale brug met een centrale overspanning van 3.300 meter in de planning. De pylonen zijn 399 meter hoog. Er zijn wereldwijd maar 5 hangbruggen die een overspanning van de helft van de geplande brug bij Messina hebben. En de allerlangste daarvan is nog bijna 1.300 meter korter dan deze.