Lijkt me nogal overdreven! Je remweg inclusief reactietijd bij die snelheid is slechts zo'n 12 meter. Je kunt bovendien in die tijd ook nog steeds naar rechts sturen. Maar mijn bescheiden mening let je als bestuurder gewoon niet goed op als je hier tegen de betreffende rand aanrijdt.Stone1988 schreef: wo 06 aug 2025, 13:26Met 30km per uur kan je niet meer uitwijken, dan knal je er al overheen.
Wat is een Rotonde
Moderator: Moderatoren
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Re: Wat is een Rotonde
-
Sleepoog
- polderweggetje
Als het gaat om de plek die Wouter N14 hier linkt... waar kwam je vandaan en waar wilde je naar toe?Wouter N14 schreef: wo 06 aug 2025, 9:41 Zelfs als verkeersborden en/of bewegwijzering onduidelijk zijn, dan is het toch duidelijk dat je hier niet overheen moet rijden? Dat is gewoon een stukje eigen inzicht en vooral eigen verantwoordelijkheid.
https://maps.app.goo.gl/SMaTVvvhzMP7GXtaA
Edit - SV-beelden van juli!
-
Egbert
- expressweg
In hoeverre geeft de bebording aan dat de rotonde helemaal rond is?Kaaiman schreef: wo 06 aug 2025, 13:13 Ik vind het vooral verwarrend dat zowel bebording als navigatie de rotonde verkeerd aangeven en snap wel dat je dan op iets heel anders anticipeert, zeker in omstandigheden waarbij het zicht niet optimaal is.. Beide lijken elkaar te bevestigen, maar doen dat niet.
Maar als we een meta-discussie gaan voeren: welk nut heeft een
Laatst gewijzigd door Egbert op wo 06 aug 2025, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Egbert
- expressweg
Ik heb daar al naar gevraagd, dus ik vraag het nogmaals: waar is dit gespecificeerd?Stone1988 schreef: wo 06 aug 2025, 13:26
De specificatie van een rotonde geeft duidelijk aan dat je er rond kan rijden.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
djiwie
- stadsweg
Vanaf welke plek op de rotonde zag je dat je geen rondje kon maken?Stone1988 schreef: wo 06 aug 2025, 13:26 Met 30km per uur kan je niet meer uitwijken, dan knal je er al overheen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Als je geen rondje kan maken, dan rij je net zolang door tot je veilig kan keren of gebruikt een erf of zijstraat om te keren.
-
Durashift
- expressweg
Ja, het is wel van belang om te weten vanuit welke richting gereden werd. Want de opgegeven maps. locatie leidt naar een rotonde die gewoon 4/4 te nemen is. Vanuit de bebouwde kom van Dalen kan je dus slechts 1/2 rond.
U wilde vanuit Dalen richting Emmen, reed de afrit voorbij en wilde 4/4/ rond om de route te herstellen?Stone1988 schreef:(..)
Welke schade heeft u nu aan de auto? Velg schade? Ophanging? Leeg oliecarter?
An sich is zo'n middengeleider (want dat is het en geen drempel) niet veel hoger als een stoep en aangezien u er bijna haaks op komt zou er toch enige bodemvrijheid moeten zijn, denk ik.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat je het zover laat komen dat er schade ontstaat ligt naar mijn idee ook aan de bestuurder zelf. Je bent namelijk altijd vereist je voertuig stil te kunnen zetten voor zover je de weg kan overzien. Het kan ook een ander obstakel zijn zoals een gewonde wat Egbert al zei, en er ligt op rotondes nog wel eens afgevallen lading.
Ik denk alleen wel dat de bebording en inrichting netter kan. Zie bijvoorbeeld deze situatie bij Sassenheim: https://maps.app.goo.gl/JXydKwKX2HniK5HJ9 . De wegwijzer is duidelijk en er staat ook nog dezelfde figuur als bestreping op de rijstrook. Maar
zie je er ook gewoon gebruikt worden en doet er niks aan af.
Ik denk alleen wel dat de bebording en inrichting netter kan. Zie bijvoorbeeld deze situatie bij Sassenheim: https://maps.app.goo.gl/JXydKwKX2HniK5HJ9 . De wegwijzer is duidelijk en er staat ook nog dezelfde figuur als bestreping op de rijstrook. Maar
-
Durashift
- expressweg
-
Stone1988
- zandpaadje
Durashift... Inderdaad zo hoort het eigenlijk te zijn zoals u het laat zien op de maps. Op het blauwe bord wordt een half rondje aangegeven want als je daar rond wilt rijden ga je over betonblokken rijden. Op het bord van mij uit Dalen wordt duidelijk een ronde afbeelding laten zien en ik moest terug naar Dalen ivm een spoed oproep. Ik ben daar geheel niet bekend dus ik kijk dan juist goed naar de bebording om de juiste route te nemen. Op de rotonde aangekomen en vooral hoog gras op de rotonde verwacht je niet ineens dat daar een (verkeers begeleiding) zit. Ik denk ook dat hier voorheen een rotonde heeft gezeten waar je volledig rond kon rijden en dat de bebording aan de zijkant niet is aangepast. Ik ben iedergeval flink fout voorgelicht door de borden. Hier mag geen rondje staan maar hoort een half rondje te staan. En verder geeft het bord D1 rotonde aan. Als je zoekt op rotonde is dat de specificatie aangeeft dat je rond kan rijden.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Een normale rotonde zou hier niet logisch zijn. Doordat twee van de armen eenrichtingsverkeer kennen (een oprit en een afrit) gaat verkeer op beide rotondes maar twee kanten op (rechtdoor of rechtsaf). Keren kan door onder het viaduct door te rijden en dan driekwart te gaan de laatste afslag te nemen.
Ook als je dat niet verwacht is het in het verkeer belangrijk om op te letten en niet blind op borden te rijden. Als het niet meer lukte om schade te voorkomen dan vraag ik me af hoe hard je hebt gereden op deze rotonde en waar je was met je aandacht.
Als je de definitie aanhoudt dat je op een rotonde een rondje moet kunnen rijden, dan kun je de kluifrotonde ook zien als één grote rotonde. Al vraag ik mij af in hoeverre je bedrogen uitkomt als je er vanuit gaat dat je op elke rotonde een rondje kunt rijden. Op veel turborotondes kun je al niet helemaal rond rijden doordat de geleiders je dwingen om eerder af te slaan, om maar wat te noemen.
De bewegwijzering kan hier wellicht beter. Als jij vindt dat hierdoor de schuld van jouw schade bij de wegbeheerder ligt, dan moet je die aansprakelijk stellen. Ik ben bang dat je niet veel kans maakt, maar laat vooral even weten hoe het afloopt.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 08 aug 2025, 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Egbert
- expressweg
Nogmaals: waar staat dat. Als ik zoek op vliegende biggen staat er dat die er zijn.Stone1988 schreef: do 07 aug 2025, 0:38
Als je zoekt op rotonde is dat de specificatie aangeeft dat je rond kan rijden.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Kan je misschien een citaat of een screenshot delen waar je dat tegen bent gekomen? In het RVV1990 staat “rotonde, verplichte rijrichting” en verder niks over dat je het “rond kan rijden”.Stone1988 schreef: do 07 aug 2025, 0:38 En verder geeft het bord D1 rotonde aan. Als je zoekt op rotonde is dat de specificatie aangeeft dat je rond kan rijden.
-
EtienneM
- autoweg

In Maastricht heb je ook een "halve Kluifrotonde". Hier staan rotondeborden, maar kan geen rondje worden gereden vanaf de andere richtingen (voor fietsers gaat het natuurlijk wel helemaal rond).
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste,
Het gaat erom dat een bord verkeerde bewegwijzering aangeeft. De bewegwijzering borden hoort te allen tijde te kloppen zoals de laatste maps locatie is gedeelt hierboven. Zo hoort het te zijn. Een bord maakt jou duidelijk hoe de situatie is. Als er op een bord 120km per uur staat en ik vind dat je hier 160 mag dan kan dat ook niet. Kortom een verward bord brengt verwarde situaties en zorgt voor ongevallen en schades. Dat jullie dit allemaal nog niet snappen op een paar mensen na breekt mijn klomp. De situatie is geheel onduidelijk. De laatste maps locatie nogmaals geeft duidelijk aan hoe het wel moet en kan. Hier zitten mensen met verstand (tenzij hier al veel dodelijke ongelukken zijn gekomen) waardoor het correct is aangepast naar realiteit. Verder om terug te komen om een rij route... Normaal geeft een blauw bord met 1 pijl erop genoeg aanwijzing. Een rond met met 3 witte pijlen erop en dan ook nog eens in een ronde vorm getekend geeft al aanleiding dat je er rond kan rijden.. de borden zijn achterhaalt, teveel regel op regel en nu hier al teveel discussie. Wie dit niet snapt wat hier gebeurt is en niet begrijpt dat het bord aangepast moet worden en duidelijke pijlen op de weg. Die kan gewoon geen leiding nemen binnen het verkeer. Ik ben lang prive chauffeur en heb enorm veel ervaring wat betreft rijden op veel verschillende wegen en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Naarmate ik ouder en verstandiger wordt ga ik mijn mening duidelijk aangeven hoe het wel moet en wat verstandig is op problemen te voorkomen zoals ik bij deze heb gedaan.
Het gaat erom dat een bord verkeerde bewegwijzering aangeeft. De bewegwijzering borden hoort te allen tijde te kloppen zoals de laatste maps locatie is gedeelt hierboven. Zo hoort het te zijn. Een bord maakt jou duidelijk hoe de situatie is. Als er op een bord 120km per uur staat en ik vind dat je hier 160 mag dan kan dat ook niet. Kortom een verward bord brengt verwarde situaties en zorgt voor ongevallen en schades. Dat jullie dit allemaal nog niet snappen op een paar mensen na breekt mijn klomp. De situatie is geheel onduidelijk. De laatste maps locatie nogmaals geeft duidelijk aan hoe het wel moet en kan. Hier zitten mensen met verstand (tenzij hier al veel dodelijke ongelukken zijn gekomen) waardoor het correct is aangepast naar realiteit. Verder om terug te komen om een rij route... Normaal geeft een blauw bord met 1 pijl erop genoeg aanwijzing. Een rond met met 3 witte pijlen erop en dan ook nog eens in een ronde vorm getekend geeft al aanleiding dat je er rond kan rijden.. de borden zijn achterhaalt, teveel regel op regel en nu hier al teveel discussie. Wie dit niet snapt wat hier gebeurt is en niet begrijpt dat het bord aangepast moet worden en duidelijke pijlen op de weg. Die kan gewoon geen leiding nemen binnen het verkeer. Ik ben lang prive chauffeur en heb enorm veel ervaring wat betreft rijden op veel verschillende wegen en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Naarmate ik ouder en verstandiger wordt ga ik mijn mening duidelijk aangeven hoe het wel moet en wat verstandig is op problemen te voorkomen zoals ik bij deze heb gedaan.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Wij begrijpen heus wel wat het bord (volgens jou) had moeten zijn namelijk dit:Stone1988 schreef: do 07 aug 2025, 20:40Dat jullie dit allemaal nog niet snappen op een paar mensen na breekt mijn klomp.

De vraag die eerder in deze draad al is gesteld is of je de wegbeheerder verantwoordelijk kan houden voor de twee extra lijntjes die ze (per abuis?) op het bord hebben ingetekend. Een fout is zo gemaakt (daar hebben we zelfs een heel topic voor) maar dat is iets anders dan bewust een onjuiste configuratie tonen om daarmee de weggebruiker bewust op het verkeerde been te zetten (dat is wel laakbaar).
-
Wouter N14
- Moderator
Dit is echt eigen verantwoordelijkheid, je hebt mijns inziens geen poot om op te staan richting de wegbeheerder. Een wegwijzer met rotonde bestaat niet eens in het RVV. Dit lijkt er het meest op, bord K5:

En heb je hier de garantie dat je voor het viaduct linksaf kan slaan? Nee, het bord geeft alleen aan dat daar een zijweg is, bv. om je er op te attenderen dat je verkeer van links kunt verwachten. Niet dat jij er kunt komen of mag afslaan. Ook in de werkelijke situatie van dit bord kan daar een betonnen rand zitten waar je schade op rijdt als je niet oplet.
In de situatie waar jij schade hebt gereden is er voldoende geleiding geweest wat je allemaal (al dan niet bewust) hebt genegeerd. De witte markering aan de linkerzijde die keurig wegbuigt om je onder het viaduct door te leiden met daarnaast een brede, rode strook die toch ook duidelijk is wat het wegverloop is.

En heb je hier de garantie dat je voor het viaduct linksaf kan slaan? Nee, het bord geeft alleen aan dat daar een zijweg is, bv. om je er op te attenderen dat je verkeer van links kunt verwachten. Niet dat jij er kunt komen of mag afslaan. Ook in de werkelijke situatie van dit bord kan daar een betonnen rand zitten waar je schade op rijdt als je niet oplet.
In de situatie waar jij schade hebt gereden is er voldoende geleiding geweest wat je allemaal (al dan niet bewust) hebt genegeerd. De witte markering aan de linkerzijde die keurig wegbuigt om je onder het viaduct door te leiden met daarnaast een brede, rode strook die toch ook duidelijk is wat het wegverloop is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste,
Het zijn geen "simpel gezegd" twee witte lijntjes. Deze lijnen betekenen dat je van een rotonde naar een halve rotonde gaat zodat je weet dat je niet rond kan rijden. De twee witte lijnen laten zien dat het een volledig ronde rotonde is (wat niet zo is). Eigenlijk betekend dit beeld zoals u heeft gemaakt met photoshop realiteit zoals het hoort te zijn. Volgens mij wil iedereen duidelijkheid ipv verward worden? Zoals sommige noemen als zij zoeken op D1 word dan zien ze het niet in de VV staan. Nou ik kan je vertellen dat vrijwel iedereen op Google zoekt naar D1 en laat uitleggen wat daar de betekenis van is. Wat Google vind is vrijwel realiteit met wat op het net geschreven staat. En zoals ik eerder al genoemd heb, pijlen die ook een ronde vorm aangeven (blauw bord witte pijlen) brengt nog meer verwarring. Het ontstane probleem is er een verkeers onveilige situatie tot stand is gekomen waar ik (nu) gelukkig alleen zelf schade aan heb.
Het zijn geen "simpel gezegd" twee witte lijntjes. Deze lijnen betekenen dat je van een rotonde naar een halve rotonde gaat zodat je weet dat je niet rond kan rijden. De twee witte lijnen laten zien dat het een volledig ronde rotonde is (wat niet zo is). Eigenlijk betekend dit beeld zoals u heeft gemaakt met photoshop realiteit zoals het hoort te zijn. Volgens mij wil iedereen duidelijkheid ipv verward worden? Zoals sommige noemen als zij zoeken op D1 word dan zien ze het niet in de VV staan. Nou ik kan je vertellen dat vrijwel iedereen op Google zoekt naar D1 en laat uitleggen wat daar de betekenis van is. Wat Google vind is vrijwel realiteit met wat op het net geschreven staat. En zoals ik eerder al genoemd heb, pijlen die ook een ronde vorm aangeven (blauw bord witte pijlen) brengt nog meer verwarring. Het ontstane probleem is er een verkeers onveilige situatie tot stand is gekomen waar ik (nu) gelukkig alleen zelf schade aan heb.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Het begint nu toch ietwat lachwekkend te worden. Als het op Google staat, is het waar
Het bord D1 zegt niets over de vorm van de rotonde, dus het foutje op de bewegwijzering is het enige waarmee u kunt proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Ik schat uw kansen nihil, maar laat ons vooral weten hoe het gegaan is.
Het bord D1 zegt niets over de vorm van de rotonde, dus het foutje op de bewegwijzering is het enige waarmee u kunt proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Ik schat uw kansen nihil, maar laat ons vooral weten hoe het gegaan is.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste Wouter, zoals u suggereert is geheel anders u vergelijkt rechte lijnen met rotondes. U snapt het zelf niet helemaal meer denk ik. Zoals u zelf aangeeft (u kunt daar niet komen bij de lijntjes die op uw bord naar links wijzen... Het is voor het opletten op verkeer van links). Ten eerste hoef je niet op te letten op verkeer van links "wetgeving technisch gezien" (uit fatsoen doen we dat wel, maar dat dit op een bord aangegeven wordt is al raar) en ten tweede als ik door had gereden naar de tweede rotonde, die voor 4/4 had genomen dan had ik het stuk wel kunnen rijden van de eerste rotonde die nu wordt aangeduid volgens de andere bericht gever met twee simpele lijntjes. Kortom dit gebied kan wel bereden worden en is niet zoals u aangeeft een gebied waar je niet kan komen. Veel van jullie maken het zo moeilijk. Zoals veel mensen dat doen hier in nederland. Ze kunnen niet inzien wat de fout is, hoe de fout eruit gehaald kan worden en hoe iedereen weer veilig kan rijden.. ik vind hier wat van. Sorry
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste snelwegfreak,
Bekijk eerst de beelden even die ik in het begin heb gedeeld. Ik heb nooit gezegd "wat op Google staat is zoals het is". Ik geef aan dat er meerdere aanleidingen zijn waardoor de fout is ontstaan. En dit verhaal is geheel niet lachwekkend!. Hoe komt u daar bij. Het gaat hier om verkeersveiligheid en niet het handhaven van juiste bebording. Mocht je inderdaad een autonoom auto (zonder chauffeur) hebben dan was deze ook zeker verward geraakt door de situatie omdat deze via maps of andere navigatie middelen rijdt. Dat is een nog extra bijkomende zaak.
Bekijk eerst de beelden even die ik in het begin heb gedeeld. Ik heb nooit gezegd "wat op Google staat is zoals het is". Ik geef aan dat er meerdere aanleidingen zijn waardoor de fout is ontstaan. En dit verhaal is geheel niet lachwekkend!. Hoe komt u daar bij. Het gaat hier om verkeersveiligheid en niet het handhaven van juiste bebording. Mocht je inderdaad een autonoom auto (zonder chauffeur) hebben dan was deze ook zeker verward geraakt door de situatie omdat deze via maps of andere navigatie middelen rijdt. Dat is een nog extra bijkomende zaak.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
U blijft hangen in uw eigen gelijk. Een gelijk dat nergens op gestoeld is: beetje eigenwijs. Heel veel succes ermee en voortaan wat beter opletten op de weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Stone1988
- zandpaadje
Beste snelwegfreak,
U bedoelt eigenlijk dat er geen grote borden voorafgaand de situatie bebording hoeft te staan? Ik blijf niet in mijn eigen gelijk hangen, ik deel met iedereen die hier zit wat de situatie is geweest en dat deze situatie voor problemen zorgt en wat ik een veilige/realistische situatie vind (wat overigens heel veel mensen met mij delen). Met uw uitdrukking beter op de weg kijken zal ik zeker doen, ik zal waar dan ook mijn bevinding geven over onjuiste situaties zoals deze. Hier zal ik ook werk van maken.
U bedoelt eigenlijk dat er geen grote borden voorafgaand de situatie bebording hoeft te staan? Ik blijf niet in mijn eigen gelijk hangen, ik deel met iedereen die hier zit wat de situatie is geweest en dat deze situatie voor problemen zorgt en wat ik een veilige/realistische situatie vind (wat overigens heel veel mensen met mij delen). Met uw uitdrukking beter op de weg kijken zal ik zeker doen, ik zal waar dan ook mijn bevinding geven over onjuiste situaties zoals deze. Hier zal ik ook werk van maken.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dat een situatie onduidelijker is weergegeven maakt de wegbeheerder niet aansprakelijk. U mag het proberen, maar ga niet mopperen als uw poging strandt.
-
Durashift
- expressweg
Eigenlijk is de vraag of je rechten kan ontlenen aan de tekening op een bewegwijzeringsbord. Zal daar niet jurisprudentie over zijn?
bord dan voorzien is van drie pijlen die, min of meer, een rondje voorstellen terwijl er feitelijk, voor een verplichte rijrichting, één pijl naar rechts toch voldoende zou moeten zijn
Verwacht echter niet dat je het gelijk aan je zijde hebt.
Het roept bij mij nu wel de vraag op waarom ditJanVerhoeven schreef: do 07 aug 2025, 9:54(..)In het RVV1990 staat “rotonde, verplichte rijrichting” en verder niks over dat je het “rond kan rijden”.Stone1988 schreef: do 07 aug 2025, 0:38 En verder geeft het bord D1 rotonde aan. Als je zoekt op rotonde is dat de specificatie aangeeft dat je rond kan rijden.
Bij de spoed oproep, denk ik.Schelpenpaadje schreef: do 07 aug 2025, 6:41Aannames doen (..)
dan vraag ik me af(..) waar je was met je aandacht. (..)
Dat mag, heb ik ook wel last van, ergens iets van vinden.
Verwacht echter niet dat je het gelijk aan je zijde hebt.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Dit bord
heeft nog nooit de daadwerkelijke configuratie weergegeven.
En verder:
En verder:
Pak je verlies en ga anderen niet verwijten dat ze er niks van snappen.Attietattie schreef: wo 06 aug 2025, 1:19Let op: regelmatig komen hier mensen omdat ze overtuigd zijn van hun gelijk en vertrekken ze stampvoetend omdat de leden hier een andere mening hebben. Ga er vanuit dat we hier redelijk objectief zijn en we naar eer en geweten antwoord geven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Het is een grijs gebied. Op een gegeven moment zal bewegwijzering zo slecht zijn, dat je de wegbeheerder daarvoor aansprakelijk kan stellen. Maar het is onduidelijk wanneer je dat punt bereikt.Durashift schreef: vr 08 aug 2025, 0:51 Eigenlijk is de vraag of je rechten kan ontlenen aan de tekening op een bewegwijzeringsbord.
Aan de andere kant heb je ook borden die zo overduidelijk onjuist zijn, dat je daar geen rechten aan kan ontlenen. Vrij recent kwam op dit forum onderstaand bord bij Maarsbergen voorbij en dat is een voorbeeld daarvan. Een vergelijkbaar voorbeeld uit het consumentenrecht: als een TV in de aanbieding is voor 7 euro dan moet je als klant er vanuit gaan dat er een paar nullen missen en de verkoper is dan ook niet verplicht om de TV voor die prijs te verkopen.

-
JanVerhoeven
- verkeersader
Het valt altijd te proberen, maar meer dan dat de wegbeheerder het bord aanpast zal je er waarschijnlijk niet mee bereiken. Primair vanwege art 19 wat ik al noemde “ De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.”.Durashift schreef: vr 08 aug 2025, 0:51 Eigenlijk is de vraag of je rechten kan ontlenen aan de tekening op een bewegwijzeringsbord. Zal daar niet jurisprudentie over zijn?
Ik herinner me ook een aflevering van de Rijdende Rechter van iemand die schade door een aanrijding met een omgevallen boom wilde verhalen op de gemeente. Die had wellicht de boom niet goed gecontroleerd enzovoort. Uiteindelijk telde art 19 en lag de verantwoordelijkheid toch bij hemzelf, want het maakt daarvoor niet uit of er een laakbare reden was dat het object zich opwierp of niet.
Juist dat het losse pijlen zijn geeft de indicatie dat het een serie van die pijlen-naar-rechts voorstelt. Dus ook voor verkeer dat uit andere richtingen de rotonde nadert. Dat ze niet in mekaar overlopen laat dan de mogelijkheid open dat je niet geheel rond kan rijden.Het roept bij mij nu wel de vraag op waarom ditbord dan voorzien is van drie pijlen die, min of meer, een rondje voorstellen terwijl er feitelijk, voor een verplichte rijrichting, één pijl naar rechts toch voldoende zou moeten zijn
![]()
Kwam trouwens nog een interessante lezing tegen https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... s-rotonde/
In zo’n situatie is het dus juist níét te verwachten dat je een enkele rotonde in het bot geheel rond kan rijden.Als het wel mogelijk is twee rotondes vlak bij elkaar te leggen, wordt er vaak gebruik gemaakt van een hondenbot. Deze rotondes met een klein stukje weg ertussen worden ook wel bottondes genoemd. Hier worden twee driekwarts-rotondes met elkaar verbonden. Dit zorgt voor veiligere situaties op kruisingen, omdat het doorgaande verkeer wordt gedwongen af te remmen.