Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit 19 juli 2025

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit 19 juli 2025

Bericht door Pino »

^^ Op de website staat mooi: normaal moet dit niet meer dan een paar minuten wachttijd kosten; kan wel veel meer worden op dagen met veel vakantieverkeer…
exroosje schreef: zo 13 jul 2025, 13:42 Nu zat ik zaterdag ochtend te plannen , weer kwam de Luxemburg route er het snelst uit, en kwam google met weer een nieuwe route: Antwerpen Luik Saarbrucken Straatsburg Basel.
Een variant die hier vaak langs komt, maar misschien wat minder vaak vanuit Den Haag. Wat de meesten je zullen zeggen, is dat de route over Saarbrücken je niet sneller naar Strasbourg zal brengen, maar wel goedkoper. De route kan wat rust brengen (vermoedelijk minder relevant op jouw tijdstip), maar is ook wat harder werken met draaien en enkelbaans stukken.
Een groot aandeel van de kortste route via Ponatrlier is het gebrek aan stopmogelijkheden na Nancy. In mindere mate ook een issue van de A18 route.
Zodra je op het enkelbaans stuk zit, zou ik je navigatie aan het werk zetten naar een (dorps)bakker of bar-tabac. Dat moet op de zaterdagochtend wel goed komen. Op het expreswegdeel van de N57 kan dat trouwens ook, maar als je het zuidelijker doet, hakt dat het binnendoor-stuk wel aardig in tweeën. Is ook logischer wanneer de voorafgaande stop de onvermijdelijke Luxemburgse tankstop was. Ik kwam zelf ooit uit in de bakker-bar van de Super U in Baume-les-Dames.

Andere variant: op het enkelbaans stuk N57 bij Fougerolles staan in deze tijd van het jaar allemaal stalletjes aangegeven voor verkoop van kersen. Ook dat biedt kansen voor een stop.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Dat is natuurlijk zo, maar tussen Lure en Pontarlier kom je niet veel tegen anders dan Beaumes -des Dames . In genoemde plaatsen zit wel een grote supermarkt die normaliter ook een bakker met broodjes hebben (en goedkoop tanken :- ) ). Dus rationeel gezien is het zo slecht niet, maar op de een of andere manier voelt het minder convenient.

Weet nu ook waarom ik afgelopen weekend de Charleroi Reims route opeens zag en nu niet meer, dat was door een weekendafsluiting van de A31 (& A30) bij Thionville . Komend weekend is ie gewoon open. Dus vooralsnog wordt het een Luxemburg route
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Over Baume-les-Dames gesproken: ik zie dat de D50 daar de komende tien dagen dicht is. Omleiding kost je een paar minuten extra. Maar bij Google wordt nu opeens de N57 neergezet als aantrekkelijker dan de doorsteek over Baume-les-Dames.

Inderdaad wel herkenbaar wat je zegt over Baume-les-Dames als enige echte tussenstop tussen Lure en Pontarlier. Er zijn nog wel opties te bedenken in dorpen als Villersexel, Valdahon (afhankelijk van hoe je van baume-les-Dames afzakt naar de N57) en je hebt nog een of twee tenten langs de N57, maar dat houdt niet echt over. Interval daarmee ruim groter dan wat je gewend bent langs grotere wegen. Uiteraard allemaal overkomelijk, maar zoals je zegt wat minder “convenient”.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Wij zijn uiteindelijk via N57 en Zwitserse A16 gereden. Geen enkele vertraging gehad. Maar ook via Basel zou het redelijk probleemloos zijn geweest vermoed ik al was het wel druk op de Zwitserse A1

Goede tip. Waar je van de N57 af moet bij de rotonde ligt een boulangerie en eleclerc tankstation
https://maps.app.goo.gl/VonRFVpndpz26BN16?g_st=ac

Beter dan een snelweg aire

De St Bernard had ook geen vertraging. Op 2 plekken is er alternerend verkeer wat een week eerder nog tot een half uur file leidde. Maar er waren nu ook verkeersregelaars. Overigens hebben we de pas genomen, dat scheelde uiteindelijk maar ruim 10 minuten reistijd volgens de navi. Dat vond ik wel opmerkelijk weinig. Maar Google zegt ook zoiets. Als ik dan bedenk dat je al gauw 5 minuten verliest voor de tolpoortjes is het wel een erg dure tunnel.. .
exroosje
verkeersader

Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit terugreis 9&11 aug 2025

Bericht door exroosje »

OP onze terugreis zijn we weer via de st Bernard gegaan. Het was zaterdag best wel druk in het aosta dal en vanwege de lange wachttijd voor de Mt blanc tunnel werd op info borden de st bernard als alternatief aangeraden. Met als gevolg dat er file stond in het tunnelgedeelte (nog voor de daadwerkelijke tunnel , maar na de afrit van de pas) (waarschijnlijk dosering). Dus maar weer de pas genomen, maar we waren zo ongeveer de enige die dat deed dat deed. Het kostte ons dit keer dus nog minder dan 10 minuten extra reistijd.
Wel grappig dat iedereen blind de tunnel in rijdt, 28 franc aftikt voor uiteindeliik vrijwel geen tijdwinst .

Voor het laatste stuk naar NL op maandag hebben we gezien de discussies hier maar eens de Saarbrucken - Luik route geprobeerd vanaf de Elzas (zodat we Antwerpen Brussel konden vermijden indien nodig - dit was op maandag) . Maar de passage Saarbrucken viel ons wel tegen, Allereerst er te komen via Sarreguemines, , lastig te navigeren dwars door de stad , je volgt A1 Trier en komt toch eerst uit op de A623, de A60 in Duitsland is niet helemaal uitgebouwd naar Belgie toe en de E42 bij Verviers kent een vervelende baustelle. De omgeving is wel fraai, vooral de A1 in Duitsland (wel wat bochtig). Saarbrucken schreeuwt toch om een rondweg...
Chris
Moderator

Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2017 edit terugreis 9&11 aug 2025

Bericht door Chris »

exroosje schreef: di 12 aug 2025, 14:28Wel grappig dat iedereen blind de tunnel in rijdt, 28 franc aftikt voor uiteindeliik vrijwel geen tijdwinst .
Ik vermoed dat vanwege het matige tot geen GPS ontvangst in het overkapte deel (en de tunnel zelf), navigatiesystemen de vertraging daar niet goed oppikken.

Dat niemand de pas neemt is denk ik het gevolg dat niemand enig benul heeft van de omgeving, maar blind de GPS volgt. Als GPS het wel had opgepikt, dan had je die hele pasroute wellicht in de file gestaan (net zoals uitwijkroutes rond snelwegen tegenwoordig).

Ik denk dat de meeste vakantiereizigers slechter voorbereid zijn dan ooit.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Mee eens. Het is tegenwoordig blindelings de navigatie volgen en vertrouwen, zonder zelf meer logisch na te denken.
exroosje schreef: di 12 aug 2025, 14:28 Wel grappig dat iedereen blind de tunnel in rijdt, 28 franc aftikt voor uiteindeliik vrijwel geen tijdwinst .
De tunnel kost al een poosje 31 CHF of 31 EUR. ;)
exroosje schreef: di 12 aug 2025, 14:28 Allereerst er te komen via Sarreguemines, , lastig te navigeren dwars door de stad
De route staat toch vrij goed aangegeven? Je volgt eerst de borden "Sarrequemines" en dan "Saarbrücken". Vervolgens kom je dan via de B51 op de A620 uit. Alternatief kan je ook dwars door Grosbliedersdorf rijden, dan kom je via de Franse N61 eveneens automatisch op de A620 richting Saarbrücken uit.
exroosje schreef: di 12 aug 2025, 14:28 je volgt A1 Trier en komt toch eerst uit op de A623
Ook hiervoor geldt dat een kleine voorbereiding altijd een goed idee is: Als je onder de spoorlijn door bent linksaf slaat, kom je automatisch op de B268 uit, die je direct naar het uiteinde van de A1 brengt. Men wil echter doorgaand verkeer zo snel mogelijk de stad uit hebben, daarom wordt in beide richtingen verkeer via de A623 gestuurd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En de route naar de A623 is vrij rechttoe rechtaan en makkelijk aan te rijden vanaf de A620. En de doorsteek naar de A1 gebeurt via de A8.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Ik herken wel wat exroosje zegt, op een lange reis is de passage van Saarbrücken niet optimaal.
Vorig jaar hebben wij op de terugweg van Toscane Saarbrücken benaderd via de N61 door Grosbliederstroff, dan de B406 naar de A620. De bewegwijzering op de A620 en vervolgens richting de A1 vonden wij maar matig. De stad hebben wij verlaten via de A623.

Die hoek van Duitsland is inderdaad karig; de A1 die nog steeds niet doorgetrokken is, de enkelbaans A60, een A64 die niet lekker aansluit op de A1 en Saarbrücken inderdaad zonder ringweg.
Het Saarland heeft in Duitsland een beetje de naam achtergesteld gebied te zijn met achtergestelde mensen. Als het op het wegennet aankomt, misschien nog niet eens zo onwaar.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eh, de A60 en A64 liggen in Rheinland Pfalz. De onderbroken A1 ligt ook elders. Saarland is binnen Zuidwest-Duitsland goed ontsloten en doorgaand naar Luxemburg en Metz/Mannheim.

Je bent wat geneigd teveel door de bril van een vakantieganger te kijken, wat geen grote verkeersstromen zijn in een dunbevolkte regio.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Misschien bedoelt Autostrada met de A1 ook de doortrekking tot de A620, dat ligt uiteraard in het Saarland. Maar inderdaad moet je het niet teveel in de ogen van een vakantieganger zien. Bovendien heb ik in al m'n jaren in Duitsland nooit de indruk gekregen, dat men de Saarlanders, of Rheinland-Pfälzer een achtergesteld volk of regio vond. Eerder wel eens van Duitsers ("Ossis") uit de nieuwe deelstaten, maar ook dat vaak niet al te serieus bedoeld.

Overigens heeft men notabene de A8 in 2018 volledig uitgebouwd. Vroeger had men daar net als de A60, A62 en A64 ook een enkelbaans stuk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Het Saarland is de kleinste ‘reguliere’ bondsstaat van Duitsland. Saarland in zijn huidige hoedanigheid is pas sinds 1957 onderdeel van Duitsland. In die zin wordt er wel vaak licht gekscherend over Saarland gesproken. De werkloosheid ligt er relatief hoof ten opzichte van omliggende Bondslanden, en men spreekt en typisch dialect.

Saarland heeft geen hoogwaardige autobahn verbinding met het Ruhrgebied, aangezien de A1 onderbroken is. Ook is de A8 voorbij Primasens onderbroken. Uiteraard ligt de A64 buiten het Saarland, en was die vergelijking niet terecht.
Ook per spoor is het Saarland slecht verbonden met Duitsland; Saarbrücken-Keulen is zo’n 3h45, terwijl het zo’n 240km via de weg is. Mannheim een 1h35, ondanks dat het 130km verderop ligt. Zo goed is het in mijn ogen dus niet ontsloten, bril van de vakantieganger of niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het Saarland heeft economisch meer overeenkomsten met het Ruhrgebied of Wallonië dan Rheinland-Pfaz. Veel zware industrie waarvan de werkgelegenheid is teruggelopen in de loop der decennia. Dit was overigens ook de reden dat het na de Eerste Wereldoorlog door Frankrijk was bezet (kolen en staal).

De reden dat de noord-zuidroute door Saarbrücken zo slecht bewegwijzerd is, heeft ook te maken dat men geen transitverkeer wil faciliteren, of helemaal buitenom via het Kreuz Neunkirchen. Vanaf het noorden wordt Saarbrücken ook via de A8-A623 bewegwijzerd vanaf het Kreuz Saarbrücken. De A1 de stad in lijkt logisch op een kaart maar die stadsweg is nogal afgewaardeerd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb al met al geen idee wat Saarbrücken of het Saarland te winnen zou hebben met het faciliteren van deze noord-zuid richting Luik. De Saarlanders zelf zitten zo op de route richting Trier, terwijl ook voor verkeer richting Strasbourg de doorsteek niet zo cruciaal is - je zou al snel iets anders pakken, tenzij je in het lege noorden van de deelstaat zit. Ik vind het een interessantere vraag hoe men er in het Saarland tegenaan kijkt dat hun verbindingen met de rest van Duitsland wat beperkt zijn: naar NRW en München over een omweg, door missing links die nooit tot stand zijn gekomen. En omdat ze in andere deelstaten liggen, is hun invloed daarop beperkt. Saarlanders hebben de naam wat op zichzelf te zijn, en omgekeerd komen andere Duitsers er ook nooit (genoeg grappen daarover), maar je brengt zo ook niemand in de vaart der volkeren.

Ik sluit me trouwens aan bij diegenen die zeggen de route over Saarbrücken niet fijn te vinden. Geen no-go, maar ik rijd toch echt liever over Metz en heb daar ook de extra tol voor over.
Chris schreef: di 12 aug 2025, 14:34 Ik vermoed dat vanwege het matige tot geen GPS ontvangst in het overkapte deel (en de tunnel zelf), navigatiesystemen de vertraging daar niet goed oppikken.

Dat niemand de pas neemt is denk ik het gevolg dat niemand enig benul heeft van de omgeving, maar blind de GPS volgt. Als GPS het wel had opgepikt, dan had je die hele pasroute wellicht in de file gestaan (net zoals uitwijkroutes rond snelwegen tegenwoordig).
Navigatiesystemen zijn natuurlijk altijd al slecht in het meten van stilstand, zoals voor zo’n tunnel. Daar hoef je geen slecht mobiel bereik in een galerij bij te hebben. Maar ik denk evenzeer dat de pasroute forse minpunten krijgt in de systemen en dus niet snel als alternatief zal opkomen. Resteert dat denk ik ook veel mensen enige angst zullen hebben voor de pas. Niet dat dat nodig is. Maar als het de chauffeur niet is, kun je de discussie met de bijrijder al uittekenen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als je een route zonder gedraai wil met allerlei substandaard elementen zoals autowegen met tegenliggers, verkeerslichten, rotondes betalen de extra euro's via Metz.

Op een lange reisdag zou ik Sarreguemines - Verviers ook afraden. Heb het een keer getest op een ritje Elzas - Den Bosch met een stop in Saarbrücken.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Bovendien is de Saarbrucken route niet gratis, want je krijgt nog steeds een stuk tol op de A35.

ALs je echt tol wilt besparen in Frankrijk is de Pontarlier of de Zw A18 route het beste . Of je neemt de Tunnel des Vosges route maar neemt uiteindelijk daar de pas (is maar 800m hoog, maar wel kleine weggetjes)
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Of Nancy-Epinal-Col de Bussang-Mulhouse, rechttoe rechtaan, geen tol.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oftewel best veel varianten met elk voor- en nadelen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

exroosje schreef: wo 13 aug 2025, 8:57 Bovendien is de Saarbrucken route niet gratis, want je krijgt nog steeds een stuk tol op de A35.

ALs je echt tol wilt besparen in Frankrijk is de Pontarlier of de Zw A18 route het beste . Of je neemt de Tunnel des Vosges route maar neemt uiteindelijk daar de pas (is maar 800m hoog, maar wel kleine weggetjes)
We praten hier over relatief kleine bedragen op een heel reisbudget. Nu helpen alle kleine beetjes, dat snap ik, maar het lijkt soms wel of Nederlanders tol een vies woord vinden en koste wat het kost geen cent er aan uit willen geven.
poller1 schreef: wo 13 aug 2025, 10:03 Of Nancy-Epinal-Col de Bussang-Mulhouse, rechttoe rechtaan, geen tol.
Dat is een leuke en bij vlagen pittoreske route, als je de tijd hebt. Van Ferdrupt tot aan Thann rij je voornamelijk door bebouwde kommen. Dat stuk is nog een 50 km en kost je simpelweg een uur. Het enige stuk waar je meer dan een paar km buiten de bebouwde kom rijdt is rond de pashoogte van de Col de Bussang en de daaropvolgende afdaling naar Urbès. Verwacht er niet te veel van, en dan valt het allemaal reuze mee.
Pino schreef: di 12 aug 2025, 21:29Ik sluit me trouwens aan bij diegenen die zeggen de route over Saarbrücken niet fijn te vinden. Geen no-go, maar ik rijd toch echt liever over Metz en heb daar ook de extra tol voor over.
Ik vind de A4 tussen Straatsburg en Metz (ik rij hem vaker van zuid naar noord dan omgekeerd) eigenlijk een prima snelweg, vooral van Straatsburg tot aan de A320. Rijdt heerlijk door en landschappelijk niet onaardig. Soms kun je best ver kijken. Het stuk vanaf de A320 tot aan Metz is wat vlakker, maar dat duurt voor mij altijd korter dan dat ik verwacht, dus dat valt dan ook weer mee. :D
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Wat je zegt over Ferdrupt-Thann klopt.

Nu is het wel zo dat sinds ik elektrisch rijd, het verschil in tijd tussen de A4 Straatsburg-Metz en Mulhouse-Bussang-Nancy iets minder geworden is.

Waar ik vroeger de A4 140 reed, doe ik dat nu eerder 110-120.
Bovendien rij ik nog zuiniger als ik nog trager rijd (dus langere stukken 50-70-90).... dus het levert me aan het einde van de rit wat laadstoptijdwinst op 8-)

Nee, alle gekheid op een stokje, om péage is het me niet te doen, die 15 € is geen probleem en met de bip&go badge voel je het nog minder.

Ik wissel gewoon graag eens af, en vooral op de heenrit zal de Bussang-route er om de zoveel tijd tussen zitten...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Eens, ik vind afwisseling ook leuk, en zeker de keren dat ik op de terugweg vanuit Zwitserland of Italië in Mulhouse heb overnacht zat ik vaak wat westelijker in de stad, wat verder van de A35, en dan ligt de route over de Bussang al weer wat meer voor de hand. Maar ondanks dat dit een (voormalige) N-weg is en zelfs een E-nummer heeft, schiet het nauwelijks op. Het is wel een mooie route, met dorpjes met vakwerkhuizen en leuke uitzichten, ook op de expresswegdelen van de N66 en N57.

Toen ik onlangs in Saint-Louis (dus wel dicht bij de A35) overnachtte ben ik gewoon over de A35-A355-A4 gegaan, en met een brandstofauto is range natuurlijk ook niet echt een issue. Maar de A35 en A4 vind ik ook fijn, met op de A35 lange tijd zicht op de Vogezen en de A4 die ik, zoals al gezegd, gewoon een prettige, vlotte snelweg vind.

De route via de N59 heb ik eenmaal gedaan (via de tunnel), die zit er een beetje tussenin. Maar de N59 vind ik qua uitzicht een tikje saaier, zeker ten noorden van Saint-Dié. Net wat te vaak bos of een verdiepte ligging. Ik vind het geen voordelen bieden ten opzichte van de andere alternatieven. Voordeel ten opzichte van de N66-N57 is dat het wat beter doorrijdt, maar landschappelijk is het minder. Voordeel ten opzichte van de A35-A355-A4 is dat de tol lager is, maar het rijdt minder goed door en echt landschappelijk veel interessanter vind ik het ook niet.

En via Saarbrücken is ook zo'n net-niks-route. Uiteindelijk is het, komende vanuit Frankrijk, na Sarreguemines een hoop gedoe over substandaard wegen. De doorsteek vanaf de A4 bij Saint-Avold over de Franse N33 en Duitse B269 naar de A620 en A8 rijdt beter door, die heb ik onlangs geprobeerd. Maar die is alleen interessant naar/van het zuidoosten van Luxemburg, waar ik toen toevallig naartoe moest. Naar/van de A1 richting Trier is dat te ver om.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Coen Tunnel schreef: wo 13 aug 2025, 13:15
exroosje schreef: wo 13 aug 2025, 8:57 Bovendien is de Saarbrucken route niet gratis, want je krijgt nog steeds een stuk tol op de A35.

We praten hier over relatief kleine bedragen op een heel reisbudget. Nu helpen alle kleine beetjes, dat snap ik, maar het lijkt soms wel of Nederlanders tol een vies woord vinden en koste wat het kost geen cent er aan uit willen geven.
Misschien is dat ook meer een mentaal probleem. Dat er alleen een keuze is tussen wel of helemaal geen tol. Maar dat een keuze voor “geen tol”, maar met een enkele uitzondering om een stad of natuurlijk obstakel te passeren als onacceptabel wordt beschouwd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Begrijp me goed, ik vind het geen enkel probleem om tol te betalen. Ik heb al 15 jaar een aprr tolbadge en sinds een aantal jaar de Italie badge ook erbij. Tol moet wel iets opleveren, zoals een rustige rit en/ of tijdsbesparing

Het ging mij erom dat als je denkt over Saarbrucken te rijden je maar een beetje tol bespaart tov Metz Straatsburg . En je krijgt er een boel gedoe voor terug. De Franse A4 is idd niet onaardig, de A1 in Duitsland is overigens ook erg fraai.

Het gaat mij erom dat ik deze route zo vaak gedaan heb ik diverse alternatieven probeer just for the fun of it. Sommige alternatieven mogen blijven, zoals de A18 variant en de tunnel des Vosges. De Pontarlier route en Saarbrucken vallen af (tenzij er weer ergens een verbetering plaats zou vinden, zoals een bypass van Saarbrucken)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Reken maar niet op een verbetering van Saarbrücken, daar is de verkeersstroom die er echt baat bij heeft te gering voor.