Er zijn wel wat nuanceverschillen in de inrichting. Je ziet bij sommige van die hotels wel eens een inrichting dat je denkt: "dit is een voormalige Ibis". Maar dat is dan inderdaad omdat het nog het inmiddels verouderde interieur heeft. Blijkbaar niet de moeite waard om in te investeren.
Accor heeft jaren geleden besloten om bij de rebranding van Formule 1 naar Hotel F1 alle locaties buiten Frankrijk af te stoten. Sommigen zijn nog omgebouwd tot Ibis Budget, al was dat vaak lastig omdat de kamers vaak te klein waren, want die hadden geen douche en wc.
Bij Luik heb je bijvoorbeeld zo'n hotel zitten dat nooit is omgebouwd, sterker nog, de Formule 1-logo's staan nog aan de buitenkant. Maar het heet al meer dan 10 jaar lang Hotel Class'Eco:
https://www.google.com/maps/@50.689749, ... FQAw%3D%3D
En blijkbaar is er nog steeds een markt voor.
Als je de foto's op Google Maps ook bekijkt zie je dat het er ook precies zo uitziet als een Formule 1-hotel van 20 jaar geleden.
In Groningen zat ook ooit een Formule 1-hotel, maar volgens mij is dat al een kwarteeuw geen hotel meer. Maar het gebouw aan de Helsinkistraat is er nog steeds en overduidelijk herkenbaar als voormalig Formule 1-hotel:
https://www.google.com/maps/@53.2138507 ... FQAw%3D%3D
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er binnen dezelfde groep een stapje terug werd gedaan. Ik overnachtte in Bremen jaren geleden (zal iets van 2007 zijn geweest) in een Etap (tegenwoordig Ibis Budget), die enorm ruime kamers had met zelfs een bad. Dat bleek de oude Novotel te zijn waarvan ze de service hadden teruggeschroefd. Fysiek waren alleen de minibars uit de kamers gehaald en was het zwembad volgestort met beton. Tegenwoordig is het een Best Western, dus Accor heeft het doorverkocht.
Ook buiten Europa komt dit doorschuiven van hotels tussen ketens nog wel eens voor. In de VS is het ook gangbaar, ook tussen grotere ketens. Een Comfort Suites waar ik in 2022 verbleef was in 2023 een Hampton Inn geworden, en was dus van Choice naar Hilton overgegaan.
Chris schreef: zo 31 aug 2025, 20:48Het valt wel op hoe enorm veel ketenhotels Frankrijk heeft. De 2/3 sterrenhotels lijken ook nogal uitwisselbaar. Hit or miss vind ik in het algemeen.
Ja, ketens komen en gaan en Frankrijk is in Europa wel de bakermat van budgethotels. Accor (Hotel F1, Ibis Budget, Ibis, Ibis Styles, Greet, Jo&Joe, Adagio Access), Louvre Hotels (Première Classe, Kyriad, Campanile, Tulip Inn), en B&B Hotels zijn allemaal Frans, en hebben tig verschillende merken waarvan ook veel in het lagere en middensegment. Daar komen kleinere, vooral in Frankrijk actieve, ketens als Balladins, Mister Bed, Brit Hotel en Ace Hôtel nog bij.
Daardoor is er voor de meeste Amerikaanse merken in het lagere en middensegment in Europa en zeker in Frankrijk geen enorm grote markt. Choice zit hier maar beperkt, voornamelijk in Zweden, Noorwegen en Duitsland, slechts een handvol hotels in Frankrijk en het VK. Wyndham is vooal in het VK en Duitsland te vinden. Hilton zit met hun middenklasse merk (Hampton/Hampton Inn) in redelijk wat Europese landen, maar dan weer veel minder in het al verzadigde Frankrijk. Best Western heeft in Europa ook nog wel een redelijk netwerk, maar in Frankrijk beduidend kleiner dan Accor en Louvre.
Van de Britse ketens heb je dan nog IHG Hotels, waar in het middensegment Holiday Inn (Express) zit.
Italië is een beetje de vreemde eend in de bijt, ook qua Europese budgetketens is het aanbod daar wat schraler dan in andere West-Europese landen, zo is bijvoorbeeld een gangbaar merk als Ibis daar nauwelijks te vinden. Wellicht omdat er in Italië nog enorm veel zelfstandige maar toch vaak best grote hotels in het lagere en middensegment zijn? Ibis Styles is er wel meer te vinden, zeg maar vanaf de 3-sterrenketens zit het er wel. Maar het lagere segment is anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje.
Scandinavië is ook afwijkend, daar zijn Scandic en (Nordic) Choice groot, plus lokale ketens. Daar zitten ook enkele kleinere ketens in het lagere en middensegment bij zoals Good Morning Hotels, First Hotels, Rasta, allemaal voornamelijk in Zweden.
Chris schreef: zo 31 aug 2025, 20:48
Ik zit nu in een Greet hotel, een merk van Accor. Het is een brocante / eco keten. Prijs-kwaliteit is voor deze locatie wel in orde, € 59 voor een nette kamer. Gisteren betaalde ik € 85 voor een Campanile die niet groter of luxer was.
Ik had nog niet eerder in een Greet gezeten. Ze hebben redelijk wat locaties in Frankrijk.
Ik vraag me bij Accor wel af wat ze proberen te bereiken bij weer een nieuwe keten. Ik ben nog nooit bij Greet geweest maar ik had er inderdaad over gelezen dat het met tweedehands/gerecyclede dingen is en dat ze er met lokale producten werken, maar in de enorm competitieve budgethotelmarkt lijkt me dat een niche. Het klinkt wel sympathiek, maar is dat echt een reden dat mensen bewust een Greet Hotel gaan boeken? Ik vraag het me af.
Zoals Accor zelf omschrijft:
De gezelligheid van een table d'hôtes, het gemak van onze familiekamers, leuke activiteiten: de mooiste momenten zijn gedeelde momenten en daarom brengen wij onze gasten graag samen voor een bijzondere beleving.
De lekkerste jams uit de streek, ovenvers brood van de bakker om de hoek, een bonte verzameling vintage serviesgoed: omdat we alleen het beste willen voor onze gasten én de lokale gemeenschap, gebruiken we verse en eenvoudige producten uit de streek.
Onze inrichting is een mix van brocante, opknappertjes en voorwerpen die een nieuwe bestemming hebben gekregen, zoals een glazen augurkenpot omgetoverd tot bedlampje. We geven alles om ons heen een tweede kans, dus elk voorwerp bij greet heeft een eigen verhaal.
Ontdek onze hotels, waar iedereen een tweede kans krijgt en elk voorwerp een tweede leven. Denk greet!
Ik ben benieuwd hoe goed je dat kan blijven uitwerken als de ketens steeds groter wordt.
Het lijkt me op zich wel leuk, maar dan vraag ik me af hoe groot het verschil in de praktijk is met pak 'm beet Ibis Styles, waarbij ook meer variatie qua design mogelijk is. Het is in ieder geval wel iets interessanters dan de standaard inrichting die zoveel ketens hebben.