Hotels onderweg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Hotels onderweg

Bericht door Seat Ibiza »

Durashift schreef: wo 06 aug 2025, 22:03 Voor een hotelkamer, zeker?
Maakt niet uit. Het enige dat je nodig hebt is de zoekbalk. Bestemming en datum invullen en daarna kun je de resultaten filteren.
Durashift schreef: wo 06 aug 2025, 22:03 Ook irritant is dat bij elk filtervinkje de pagina weer gaat laden. Als ik dus twee slaapkamers nodig heb, moet ik ff wachten totdat ie eerst de resultaten van de één kamers verwerkt hebt. Hoezo?
Dat gaat bij andere sites toch echt anders en, in mijn ogen, gebruiksvriendelijker.
Oh er zijn zeker dingen die beter kunnen, maar zoals ik eerder al aangaf: de zoekresultaten geven een in mijn ogen goed beeld van wat er beschikbaar is, met totaalprijs zonder addertjes onder het gras.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: wo 06 aug 2025, 23:02 Maar als de bezetting toch wat tegenvalt kunnen de prijzen ook, vaak dichter tegen de aankomstdatum aan, weer naar beneden gaan. Soms annuleer ik later als ik iets beters heb gevonden.
Ik heb wel eens een kamer geannuleerd en direct daarna weer geboekt omdat ik zag dat de prijs gedaald was. Scheelde me toch weer 20 Euro.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef: do 07 aug 2025, 6:41
Coen Tunnel schreef: wo 06 aug 2025, 23:02 Maar als de bezetting toch wat tegenvalt kunnen de prijzen ook, vaak dichter tegen de aankomstdatum aan, weer naar beneden gaan. Soms annuleer ik later als ik iets beters heb gevonden.
Ik heb wel eens een kamer geannuleerd en direct daarna weer geboekt omdat ik zag dat de prijs gedaald was. Scheelde me toch weer 20 Euro.
Ik doe het ook wel eens. Ik plan mijn roadtrips naar de VS soms maanden vantevoren, maar eens in de zoveel tijd check ik dan weer een keer de prijzen van de geboekte hotels. Soms ben ik een paar euro goedkoper uit, maar ik heb wel eens scherpe prijsdalingen meegemaakt, of speciale tijdelijke acties zoals extra kortingen, soms alleen als je meerdere nachten verblijft. Bij Accor duikt er ook nog wel eens een tijdelijke app-only aanbieding op. Dan maak ik gelijk een nieuwe boeking voor de lagere prijs en annuleer ik de oude boeking.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Over hotels boeken:

https://carsandstays.delta.com/Hotels#

Ok, powered bij Expedia, maar werkt feilloos. ;) Redelijke prijzen, goede voorwaarden, kostenloos annuleren en, voor mij belangrijk, skymiles sparen. 8-)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als je met airmiles kunt betalen, dan zou het een redelijke deal kunnen zijn. Maar de getoonde prijzen liggen bij steekproef in bijvoorbeeld Speyer zo 15-20% hoger dan Booking.com. En bij Ibis Styles kan ik als Accor klant ook een lagere prijs krijgen.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ik zit dan niet in het loyaliteitsprogramma van Delta, maar van KLM, maar ik heb meermaals gekeken voor hotels via KLM waarbij ik dan ook extra Flying Blue Miles zou sparen. En nooit kon het uit. Dezelfde kamers zijn eigenlijk altijd wel ergens anders goedkoper te vinden, dus die bonus in miles betaal je gewoon zelf. Het aantal miles dat je kan verdienen is vaak niet eens zo hoog. Misschien dat het uit kan als je in het allerhoogste segment boekt, maar zelfs dat betwijfel ik. De loyaliteitsprogramma's van hotel(keten)s zelf zijn vaak veel interessanter - en dan spaar je alsnog wel miles in het loyaliteitsprogramma van een airline als je een creditcard via die airline hebt en daarmee betaalt. Maar de prijzen die je als lid van zo'n loyaliteitsprogramma kan krijgen zijn vaak veel beter, dikwijls 5-20% korting, soms ook nog extra korting als je via de app boekt (10% extra korting bij Accor is niet ongewoon), en een laagsteprijsgarantie waar ik al een keer succesvol een claim op heb gedaan, waarbij de prijs gematcht werd tot de lagere prijs die op een andere website werd aangeboden plus een extra korting van 25%, wat me uiteindelijk bijna 100 euro opleverde. Ik zag dat 4 nachten voor het Mercure in Larnaca bij booking.com € 375 kostte, en bij Accor € 470. Ik dubbelcheckte alles en de voorwaarden waren hetzelfde en het tarief van booking.com was voor iedereen beschikbaar. Geboekt bij Accor, gelijk een claim ingediend, en de claim werd vlot gehonoreerd en de prijs werd aangepast naar € 375 - 25%, dus ik betaalde uiteindelijk maar € 281 voor vier nachten in een tweepersoonskamer inclusief ontbijt. En de prijs van € 375 op booking.com bleek een fout te zijn, die was binnen een dag nadat ik mijn claim had ingediend verdwenen. :lol:

Dus ja, je noemde al Accor en daar ben ik ook lid van. Dat is in mijn optiek één van de beste loyaliteitsprogramma's. Een hogere status heb je vanaf 10 nachten per jaar en alles vanaf Ibis en hoger geklasseerde hotels telt al mee, dus je hoeft niet per se in de dure hotels te overnachten. En heb je die status, dan heb je al voordelen als een late check-out (indien beschikbaar), voorrang bij inchecken, en soms een kamerupgrade, en je spaart vrij vlot punten. Elke 2000 punten levert, vrij simpel, € 40 aan korting op. Mijn vrouw en ik overnachten dan meestal bij iets als Ibis Styles, Ibis, Mercure, of Novotel, incidenteel ook andere ketens, een beetje afhankelijk van prijs en locatie. Vooral in Europa heeft Accor erg veel keuze, maar ook in Azië, het Midden-Oosten, delen van Afrika en Zuid-Amerika zitten er veel hotels, ook in allerlei prijsklassen. In de VS en Canada is het minder, maar daarvoor ben ik ook lid van het loyaliteitsprogramma van Choice, waarbij je van goedkoop tot duur ook allerlei verschillende keuzes hebt, meestal overnachten mijn vrouw en ik bij Comfort Inn/Suites. De punten in dat programma hebben me al meerdere gratis nachten opgeleverd; ook hebben we gratis kamerupgrades gekregen en zijn er vaak gereserveerde parkeerplaatsen voor statusleden beschikbaar die dicht bij de ingang van het hotel liggen.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

GuteFahrt schreef: ma 04 aug 2025, 9:54Booking.com krijgt nog meer voor de kiezen aldus de NOS.
https://nos.nl/artikel/2577516
Booking.com noemt het "onzin" dat de prijzen kunstmatig zijn opgedreven en zegt zich te zullen verzetten als de massaclaims voor de rechter komen.
Benieuwd wat het gaat brengen...
Een veroordeling.
Paar punten vanuit het perspectief van de accommodatie-eigenaar/bemiddelaar:

- Nul invloed op de hoogte van de commissie. Die is tussen de 10 en 25 %.
- Betaling via Booking? Je krijgt het geld pas gemiddeld zes weken na uitcheckdatum. Een paar jaar geleden heeft Booking dit deel van het financiële systeem vernieuwd. Sommigen moesten een half jaar wachten op hun geld. Daar kun je geen bedrijf draaiend op houden.
- Voortdurend pushen om mee te doen aan kortingsacties, Geniuskorting of tegen extra commissie extra promotie.
- Geen informatie op welke sites Booking alles doorplaatst.
- Geen mogelijkheid de accommodatie uitsluitend in een bepaald gebied te tonen.
- Druk om maximale scores te halen, maar klachtafhandeling duurt extreem lang.
- Sinds Covid/Corona weer versterkt vals aanbod op de site - niet-bestaande hotels/accommodaties.

Troost: bij concurrenten als Airbnb, Expedia is het allemaal nog erger. Verplicht bankieren bij de eigen bank (dochter/zusterbedrijf), dubbele commissie, transactiekosten, geen mogelijkheid wordt gemist om een zo groot mogelijk deel van de omzet naar zich toe te trekken.

Ook hier geldt: als je direct kunt boeken, doe het. Direct contact is altijd beter dan via een bemiddelaar.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een massaclaim zie ik niet snel slagen, iig niet in hoger beroep. De gevallen zijn te verschillend in geld, periode, voor en nadelen, etc. En dan nog eens de Europese en mondiale aspecten.

Alle websites en zoeksites werken zo, dat wie meer betaalt (omzet of marge), bovenaan komt te staan. Wie er handig mee omgaat heeft er weinig last van. Bijvoorbeeld door te zoeken op de kaart en niet in de lijst. Meestal zoek je niet alleen een hotel maar ook een leuke omgeving of goed OV of juist parkeerplek.

Wat bedoel je met " geen mogelijkheid met het uitsluitend in een bepaald gebied te tonen" ?
Die niet bestaande hotels snap ik ook niet. Dat je iets boekt en betaalt en dat je dan nergens terecht kan ? . Wel eens hotels die juist niet opkomen. Vol, dicht of hotel dat niet of slechts deel via booking boekt ? Dat weet booking wellicht zelf niet.

Ik heb alleen slechte ervaringen met hotels die soms opkomen, waar staat dat de afhandeling via een andere provider plaatsvindt. Dan boek je bijvoorbeeld inclusief alle belastingen en dan moet je bij het hotel nog een keer toeristenbelasting betalen (en anders geen sleutel). Dan is booking ook te gemakkelijk door te wijzen op die andere provider en het hotel zelf. Kan je bol.com ook hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Jablan schreef: do 14 aug 2025, 9:15Ook hier geldt: als je direct kunt boeken, doe het. Direct contact is altijd beter dan via een bemiddelaar.
Mja. Ik heb op booking.com een hotel geboekt in december. Via booking.com € 129, dat is inclusief een app-only-korting van 10% anders was het € 143.

Bij het hotel zelf boeken kost me, met exact dezelfde annuleringsvoorwaarden voor exact dezelfde kamer, € 150. "Best Rate Guaranteed" vermelden ze nog trots op hun website. Maar feit is dat ik bij booking.com bijna 14% onder de prijs kan boeken die het hotel zelf aanbiedt. Dat zal deels met mijn Genius-status en deels met de app-only-aanbieding te maken hebben, maar toch.

Als ik voor dezelfde prijs direct kan boeken, dan ben ik echt wel bereid om direct bij het hotel te boeken. Dat heb ik in de afgelopen jaren meermaals gedaan, ook bij kleinere hotels waarbij ik niet lid ben van een loyaliteitsprogramma. Maar als het prijsverschil € 21 euro in mijn nadeel is, dan snij ik mezelf in de vingers.

Ik weet dat hoteliers altijd blij zijn als ik direct bij ze heb geboekt, ook bij ketens vinden ze het fijn om te zien dat ik direct via hun portaal heb geboekt en vaak wordt ik nog expliciet bedankt dat ik een trouw lid ben. Maar voor de incidentele overnachtingen buiten de ketenhotels waar ik meedoe aan het loyaliteitsprogramma, boek ik alleen rechtstreeks bij het hotel als dat het goedkoopst of maximaal even duur is als via booking.com.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Jablan schreef: do 14 aug 2025, 9:15 Ook hier geldt: als je direct kunt boeken, doe het. Direct contact is altijd beter dan via een bemiddelaar.
Als dat hotel dan ook maar de mogelijkheid biedt om last-minute zonder kosten te annuleren. Want dat kan niet altijd, in tegenstelling tot soms wel bij hetzelfde hotel kan via booking
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Jablan schreef: do 14 aug 2025, 9:15 Ook hier geldt: als je direct kunt boeken, doe het. Direct contact is altijd beter dan via een bemiddelaar.
Behalve de prijs en voorwaarden, die Palance en Coen Tunnel al aanhaalden, heb ik zelf nog iets meegemaakt waarbij ik juist blij met was met booking.com als tussenpersoon. Het hotel dat wij hadden uitgezocht bleek totaal niet te voldoen aan de verwachting. Ondanks 4 sterren en een beoordeling van bijna een 9 in booking, was het oud, versleten en duidelijk toe aan een verbouwing. Daar bleek men ook onaangekondigd mee bezig... Gevolg: geluidsoverlast. Daar bovenop was ook de airconditioning defect in het gehele hotel. Aanspreken van (eerst) het personeel en daarna de manager, bracht geen bevredigende oplossing (in de vorm van een kleine financiële compensatie, zoals ik voorgesteld had). Tijdens de rest van het verblijf kreeg ik de manager niet meer te spreken en het receptiepersoneel wimpelde alles af onder het mom van "u moet bij booking.com zijn". Nou dat heb ik dus gedaan (foto's verzameld als bewijs van de klachten en deze ingestuurd). Uiteindelijk 50% van de reissom teruggekregen via Booking. Dat was veel meer dan waar ik op gerekend had.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Peter schreef: do 14 aug 2025, 12:54Wat bedoel je met " geen mogelijkheid met het uitsluitend in een bepaald gebied te tonen" ?
Die niet bestaande hotels snap ik ook niet.
Met het eerste: als je in bepaalde landen niet zichtbaar wilt zijn, omdat je geen gasten uit die landen wilt, dan kun je dat zelf niet instellen. Wel per werelddeel.
De niet bestaande accommodatie is exact wat er staat: de accommodatie bestaat niet. Het is een vorm van oplichting. Blijkt nog steeds mogelijk, zelfs als de betalingen via de bemiddelaar lopen.

Toeristenbelasting is altijd apart, nooit via Booking. Komen er nog maaltijden of andere extra's bij, dan is het makkelijker om ter plaatse alles te betalen.
Coen Tunnel schreef: do 14 aug 2025, 15:54Mja. Ik heb op booking.com een hotel geboekt in december. Via booking.com € 129, dat is inclusief een app-only-korting van 10% anders was het € 143.
Bij het hotel zelf boeken kost me, met exact dezelfde annuleringsvoorwaarden voor exact dezelfde kamer, € 150. "Best Rate Guaranteed" vermelden ze nog trots op hun website. Maar feit is dat ik bij booking.com bijna 14% onder de prijs kan boeken die het hotel zelf aanbiedt. Dat zal deels met mijn Genius-status en deels met de app-only-aanbieding te maken hebben, maar toch.
Als ik voor dezelfde prijs direct kan boeken, dan ben ik echt wel bereid om direct bij het hotel te boeken. Dat heb ik in de afgelopen jaren meermaals gedaan, ook bij kleinere hotels waarbij ik niet lid ben van een loyaliteitsprogramma. Maar als het prijsverschil € 21 euro in mijn nadeel is, dan snij ik mezelf in de vingers.
Dit is nu waar die rechtszaak over gaat. Ik denk, dat als jij het hotel had gebeld, de prijs naar ca. 115 euro was gezakt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Kijk, met deze tips kan ik wat.
Coen Tunnel
Voorzitter

Jablan schreef: do 14 aug 2025, 19:20Ik denk, dat als jij het hotel had gebeld, de prijs naar ca. 115 euro was gezakt.
Ik slaap rond de 60 nachten per jaar in hotels, en zeker rond de 30 verschillende in totaal. Ik ga ze niet allemaal bellen om nog eens over de prijs te onderhandelen. Te veel gedoe. Ik boek de laagste prijs die ik online kan krijgen. Plus dat bij online boeken de annuleringsvoorwaarden vaak in één klap duidelijk zijn en zwart op wit staan vóór ik ga boeken.

Het hele gemak van online boeken valt in één klap weg als ik zou gaan bellen. Het is 2025, niet 1995.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ oplossing :idea:

In de portal van de hotelaanbieder de mogelijkheid om een link van booking.com te kopiëren met de prijs aldaar en dan vragen om een nieuwe prijs?

Dit zou een hotelier toch makkelijk kunnen inregelen met kortingpercentage's (als prijsverschil X is, dan korting Y toepassen.)?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Jablan schreef: do 14 aug 2025, 19:20
Toeristenbelasting is altijd apart, nooit via Booking.
Dat is niet waar. Wel is het licht verwarrend dat je aan de balie soms niets, alles of alleen toeristenbelasting betaalt. Is bij mij nog nooit (uit honderden) verkeerd gegaan, mits direct via booking. Formeel moet je de toeristenbelasting terug krijgen als je (zonder gratis optie) annuleert, maar dat is wel lastig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Durashift schreef: do 14 aug 2025, 23:44^^ oplossing :idea:
In de portal van de hotelaanbieder de mogelijkheid om een link van booking.com te kopiëren met de prijs aldaar en dan vragen om een nieuwe prijs?
Dit zou een hotelier toch makkelijk kunnen inregelen met kortingpercentage's (als prijsverschil X is, dan korting Y toepassen.)?
Misschien werkt dit. Ik vind het zelf niet handig, op kleine schermen zijn dit soort dingen een stuk lastiger dan op een scherm met los toetsenbord.

Waar we naar toe gaan, is op de eigen website de echte prijzen en bij bemiddelaars de prijs verhoogd met commissie.

Terug naar de gestarte massaclaim. Consumentenbond schrijft er dit over: Booking.com handelt al meer dan 10 jaar onrechtmatig doordat het illegale verplichtingen oplegt aan hotels. Daardoor mogen zij geen lagere prijzen of betere voorwaarden aanbieden dan via het platform Booking.com. Daardoor betaal jij meer dan nodig is voor een hotelkamer.
Verder misleiden Booking.com en Agoda* je met nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste over onder meer kosten en beschikbaarheid. Hierdoor maak jij keuzes die je anders niet zou maken. Dit heten ook wel ‘dark patterns’ en die zijn verboden.

Ter verdediging van Booking: er werd (verleden tijd) alleen automatisch gecontroleerd op het prijsniveau op de eigen websites en sinds Covid feitelijk niet meer. Actieve handhaving alleen op basis van meldingen van reizigers. Punt voor punt:
Lagere prijzen: zie het voorbeeld van Coentunnel. Met de toevoeging, dat de aanbieder de Geniuskorting bepaalt.
Betere voorwaarden: de annuleringsopties worden het meest aangehaald. Maar het gaat ook om dingen, die via de eigen website bij de prijs zijn inbegrepen en bij een willekeurige bemiddelaar niet.
Nepkortingen: hier gaat het om apparaat-afhankelijke prijzen. Kijk je via een PC, zie je de normale prijs. Kijk je via een telefoon, dan staat daar de normale prijs als kortingsprijs vermeld.
Onvolledige prijzen: dit zijn de beperkingen van de prijsmodules. In principe zijn er 3 smaken: prijs per nacht en dan naar het aantal personen plus één bijkomend bedrag. Hierdoor loop je ter plaatse soms tegen onverwachte extra kosten aan.
Verzonnen schaarste: ik denk, dat de claimers hier de plank misslaan. Voorbeeld: hotel heeft 60 kamers, maar biedt er 20 via bemiddelaars aan. Als dat contingent vol is, is het hotel voor de bemiddelaar uitverkocht, ook al zijn er nog vrije kamers. Verder zijn er veel hotels, die de minder goede kamers via een bemiddelaar aanbieden en de beste kamers via het eigen reserveringssysteem beschikbaar maken. Ander voorbeeld: privé aanbieder werkt met meerder bemiddelaars, waardoor de accommodatie in de ogen van de bemiddelaar vaak gesloten lijkt. Ook hier is het geen schaarste, maar een goed bijgehouden reservingskalender, die zo'n accommodatie op 'slechts zelden beschikbaar' zet.
Dark patterns ... je mag het ook algoritmegestuurd navigeren noemen.

* * *
Peter schreef: vr 15 aug 2025, 17:29Dat is niet waar. Wel is het licht verwarrend dat je aan de balie soms niets, alles of alleen toeristenbelasting betaalt. Is bij mij nog nooit (uit honderden) verkeerd gegaan, mits direct via booking. Formeel moet je de toeristenbelasting terug krijgen als je (zonder gratis optie) annuleert, maar dat is wel lastig.
Je kunt het controleren via de site van de toeristendienst in de gemeente, waar de accommodatie staat. Niet elke aanbieder gebruikt het veld 'toeristenbelasting' waarvoor het bedoeld is. ;-)

* * *

Hotels onderweg. Als ik hier de lijst ga noemen, wordt het erg veel reclame.
Voor Kroatiëgangers wil ik 1 naar voren halen, omdat de verhuurster op 69-jarige leeftijd zichzelf nog (behoorlijk goed) Engels heeft geleerd. Apartman Viki in Lozovac. Dat is in de buurt van de rivier Krka, ten oosten van Šibenik, op vrij korte afstand van de A1. Voor 1 of meerdere nachten te boeken.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Jablan schreef: vr 15 aug 2025, 20:32 Nepkortingen: hier gaat het om apparaat-afhankelijke prijzen. Kijk je via een PC, zie je de normale prijs. Kijk je via een telefoon, dan staat daar de normale prijs als kortingsprijs vermeld.
Niet helemaal waar, wat je hier zegt. Ik zie wel degelijk (vaker) lagere prijzen als ik op mobiele apparaten kijk ten opzichte van op een normale pc. Wat wel raar en enigszins misleidend te noemen is, is dat ik andere prijzen voorgeschoteld krijg dan mijn vrouw, die tegelijkertijd zoekt naar dezelfde accommodatie. We zijn beide ingelogd in een account met een Genius level 3 niveau. Ik denk dat het afhankelijk is van bijvoorbeeld het moment dat de laatste boeking gedaan is via een van onze accounts.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Ben benieuwd welke prijzen je ziet als je uitlogt :)<>:
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Soms hoger, soms hetzelfde. Lager heb ik nog niet kunnen waarnemen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zit nu in een Greet hotel, een merk van Accor. Het is een brocante / eco keten. Prijs-kwaliteit is voor deze locatie wel in orde, € 59 voor een nette kamer. Gisteren betaalde ik € 85 voor een Campanile die niet groter of luxer was.

Ik had nog niet eerder in een Greet gezeten. Ze hebben redelijk wat locaties in Frankrijk.

Het valt wel op hoe enorm veel ketenhotels Frankrijk heeft. De 2/3 sterrenhotels lijken ook nogal uitwisselbaar. Hit or miss vind ik in het algemeen.
Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa »

Volgens mij worden die hotels ook regelmatig doorverkocht tussen de ketens. In Duitsland heb ik hetzelfde idee. Vooral bij de B&B Hotels, Ibis Budgets en Kyriads kom ik regelmatig precies hetzelfde interieur tegen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Interieur inderdaad allemaal redelijk hetzelfde, maar ik heb qua doorverkopen van hotels eerder het idee dat dat gebeurt wanneer groot onderhoud nodig is. Zo wanneer spullen goed afgeragd zijn geraakt, is een moment om eens goed na te denken of je nog wilt investeren in deze locatie. Wil je dat niet, omdat het je minder heeft opgeleverd dan je verwachtte, dan verkoop je door. Misschien dat ook lengte van franchise-contracten en aanbiedingen van anderen dan een rol speelt. In het wat duurdere segment zie je op dat moment soms ook wel dat een koper wordt gevonden die dan een stapje terug zet qua aanbod en inrichting. Waar het om de onderweg-ketens gaat krijg je dan vaak inderdaad meer van hetzelfde onder een net andere vlag.

Dat het interieur overal gelijk is zegt dan wellicht meer over wat een logische inrichting en materiaal is -en dat er vermoedelijk maar weinig fabrikanten zijn die de sector bedienen- dan dat de aanbieders het allemaal van elkaar overkopen.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Er zijn wel wat nuanceverschillen in de inrichting. Je ziet bij sommige van die hotels wel eens een inrichting dat je denkt: "dit is een voormalige Ibis". Maar dat is dan inderdaad omdat het nog het inmiddels verouderde interieur heeft. Blijkbaar niet de moeite waard om in te investeren.

Accor heeft jaren geleden besloten om bij de rebranding van Formule 1 naar Hotel F1 alle locaties buiten Frankrijk af te stoten. Sommigen zijn nog omgebouwd tot Ibis Budget, al was dat vaak lastig omdat de kamers vaak te klein waren, want die hadden geen douche en wc.

Bij Luik heb je bijvoorbeeld zo'n hotel zitten dat nooit is omgebouwd, sterker nog, de Formule 1-logo's staan nog aan de buitenkant. Maar het heet al meer dan 10 jaar lang Hotel Class'Eco: https://www.google.com/maps/@50.689749, ... FQAw%3D%3D

En blijkbaar is er nog steeds een markt voor.

Als je de foto's op Google Maps ook bekijkt zie je dat het er ook precies zo uitziet als een Formule 1-hotel van 20 jaar geleden.

In Groningen zat ook ooit een Formule 1-hotel, maar volgens mij is dat al een kwarteeuw geen hotel meer. Maar het gebouw aan de Helsinkistraat is er nog steeds en overduidelijk herkenbaar als voormalig Formule 1-hotel: https://www.google.com/maps/@53.2138507 ... FQAw%3D%3D

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er binnen dezelfde groep een stapje terug werd gedaan. Ik overnachtte in Bremen jaren geleden (zal iets van 2007 zijn geweest) in een Etap (tegenwoordig Ibis Budget), die enorm ruime kamers had met zelfs een bad. Dat bleek de oude Novotel te zijn waarvan ze de service hadden teruggeschroefd. Fysiek waren alleen de minibars uit de kamers gehaald en was het zwembad volgestort met beton. Tegenwoordig is het een Best Western, dus Accor heeft het doorverkocht.

Ook buiten Europa komt dit doorschuiven van hotels tussen ketens nog wel eens voor. In de VS is het ook gangbaar, ook tussen grotere ketens. Een Comfort Suites waar ik in 2022 verbleef was in 2023 een Hampton Inn geworden, en was dus van Choice naar Hilton overgegaan.
Chris schreef: zo 31 aug 2025, 20:48Het valt wel op hoe enorm veel ketenhotels Frankrijk heeft. De 2/3 sterrenhotels lijken ook nogal uitwisselbaar. Hit or miss vind ik in het algemeen.
Ja, ketens komen en gaan en Frankrijk is in Europa wel de bakermat van budgethotels. Accor (Hotel F1, Ibis Budget, Ibis, Ibis Styles, Greet, Jo&Joe, Adagio Access), Louvre Hotels (Première Classe, Kyriad, Campanile, Tulip Inn), en B&B Hotels zijn allemaal Frans, en hebben tig verschillende merken waarvan ook veel in het lagere en middensegment. Daar komen kleinere, vooral in Frankrijk actieve, ketens als Balladins, Mister Bed, Brit Hotel en Ace Hôtel nog bij.

Daardoor is er voor de meeste Amerikaanse merken in het lagere en middensegment in Europa en zeker in Frankrijk geen enorm grote markt. Choice zit hier maar beperkt, voornamelijk in Zweden, Noorwegen en Duitsland, slechts een handvol hotels in Frankrijk en het VK. Wyndham is vooal in het VK en Duitsland te vinden. Hilton zit met hun middenklasse merk (Hampton/Hampton Inn) in redelijk wat Europese landen, maar dan weer veel minder in het al verzadigde Frankrijk. Best Western heeft in Europa ook nog wel een redelijk netwerk, maar in Frankrijk beduidend kleiner dan Accor en Louvre.

Van de Britse ketens heb je dan nog IHG Hotels, waar in het middensegment Holiday Inn (Express) zit.

Italië is een beetje de vreemde eend in de bijt, ook qua Europese budgetketens is het aanbod daar wat schraler dan in andere West-Europese landen, zo is bijvoorbeeld een gangbaar merk als Ibis daar nauwelijks te vinden. Wellicht omdat er in Italië nog enorm veel zelfstandige maar toch vaak best grote hotels in het lagere en middensegment zijn? Ibis Styles is er wel meer te vinden, zeg maar vanaf de 3-sterrenketens zit het er wel. Maar het lagere segment is anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje.

Scandinavië is ook afwijkend, daar zijn Scandic en (Nordic) Choice groot, plus lokale ketens. Daar zitten ook enkele kleinere ketens in het lagere en middensegment bij zoals Good Morning Hotels, First Hotels, Rasta, allemaal voornamelijk in Zweden.
Chris schreef: zo 31 aug 2025, 20:48 Ik zit nu in een Greet hotel, een merk van Accor. Het is een brocante / eco keten. Prijs-kwaliteit is voor deze locatie wel in orde, € 59 voor een nette kamer. Gisteren betaalde ik € 85 voor een Campanile die niet groter of luxer was.

Ik had nog niet eerder in een Greet gezeten. Ze hebben redelijk wat locaties in Frankrijk.
Ik vraag me bij Accor wel af wat ze proberen te bereiken bij weer een nieuwe keten. Ik ben nog nooit bij Greet geweest maar ik had er inderdaad over gelezen dat het met tweedehands/gerecyclede dingen is en dat ze er met lokale producten werken, maar in de enorm competitieve budgethotelmarkt lijkt me dat een niche. Het klinkt wel sympathiek, maar is dat echt een reden dat mensen bewust een Greet Hotel gaan boeken? Ik vraag het me af.

Zoals Accor zelf omschrijft:

De gezelligheid van een table d'hôtes, het gemak van onze familiekamers, leuke activiteiten: de mooiste momenten zijn gedeelde momenten en daarom brengen wij onze gasten graag samen voor een bijzondere beleving.

De lekkerste jams uit de streek, ovenvers brood van de bakker om de hoek, een bonte verzameling vintage serviesgoed: omdat we alleen het beste willen voor onze gasten én de lokale gemeenschap, gebruiken we verse en eenvoudige producten uit de streek.

Onze inrichting is een mix van brocante, opknappertjes en voorwerpen die een nieuwe bestemming hebben gekregen, zoals een glazen augurkenpot omgetoverd tot bedlampje. We geven alles om ons heen een tweede kans, dus elk voorwerp bij greet heeft een eigen verhaal.

Ontdek onze hotels, waar iedereen een tweede kans krijgt en elk voorwerp een tweede leven. Denk greet!

Ik ben benieuwd hoe goed je dat kan blijven uitwerken als de ketens steeds groter wordt.

Het lijkt me op zich wel leuk, maar dan vraag ik me af hoe groot het verschil in de praktijk is met pak 'm beet Ibis Styles, waarbij ook meer variatie qua design mogelijk is. Het is in ieder geval wel iets interessanters dan de standaard inrichting die zoveel ketens hebben.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef: In Groningen zat ook ooit een Formule 1-hotel, maar volgens mij is dat al een kwarteeuw geen hotel meer. Maar het gebouw aan de Helsinkistraat is er nog steeds en overduidelijk herkenbaar als voormalig Formule 1-hotel
Idem in Kerkrade. Nog zelfs iets beter herkenbaar:
https://maps.app.goo.gl/ecVRiZcRtCji4Zr59?g_st=ac
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: ma 01 sep 2025, 13:52 Italië is een beetje de vreemde eend in de bijt, ook qua Europese budgetketens is het aanbod daar wat schraler dan in andere West-Europese landen, zo is bijvoorbeeld een gangbaar merk als Ibis daar nauwelijks te vinden. Wellicht omdat er in Italië nog enorm veel zelfstandige maar toch vaak best grote hotels in het lagere en middensegment zijn? Ibis Styles is er wel meer te vinden, zeg maar vanaf de 3-sterrenketens zit het er wel. Maar het lagere segment is anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje.
Zou ook de langwerpige vorm van het land daar een rol kunnen spelen, wellicht gecombineerd met het feit dat er grote centra zijn op verschillende hoogtes zijn binnen de Laars, waardoor een heel groot deel van het land (in ieder geval Centro-Nord) uitstekend binnen een dag worden bediend? Dan heb je dus denk ik ook minder zakelijk verkeer dat rondreist en nog eens ergens een overnachting nodig heeft.

In Frankrijk en Spanje zijn door de eerder vierkante vorm en de grote stukken leegte de afstanden vanuit de centra groot en kun je zelfs met het huidige snelwegennet het land maar relatief moeilijk binnen een paar uur bedienen. Duitsland is dan niet leeg, maar daar zorgt juist de versplintering historisch voor veel verplaatsingen waarbij mensen dan ook regelmatig ergens overnachten.

Uiteraard kun je bij Italië ook niet echt om het feit heen dat de welvaart naar het zuiden toe rap omlaag gaat. Dat werkt ook vrij beperkend op de vraag naar overnachtingen in het zakelijke segment.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Maar ketens als Ibis en Ibis Budget moeten het nauwelijks van het zakelijke segment hebben, maar vooral van de prijsbewuste toerist. Daar is in bijna heel Europa wel een markt voor.

Toch zijn er in heel Italië maar zeven Ibis Hotels, waarvan vier rond Milaan, twee bij Florence, en één bij Rome.

Ter vergelijking, meer zakelijke merken zoals Mercure en Novotel zijn door het hele land wel te vinden, ook in het zuiden waar de welvaart lager ligt. Alsnog niet heel veel, maar een stuk meer dan Ibis. Terwijl Ibis in landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Zwitserland, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk wel veel voorkomt.

Ibis Budget is in Italië helemaal niet te vinden, terwijl dat merk in alle andere landen die ik hierboven noemde ook behoorlijk wat vestigingen heeft.

Ibis Styles is dan ietsje wijder verspreid, maar het houdt nog steeds niet over. Vanaf de echte middenklasse hotels zie je wel beduidend meer aanwezigheid, maar het lagere segment is in Italië een stuk minder. Geldt niet alleen voor Accor, maar ook voor andere ketens - al zijn andere ketens die budgethotels hebben sowieso al nauwelijks vertegenwoordigd in Italië.

In het middensegment zijn Best Western en Holiday Inn wel opvallend goed vertegenwoordigd in Italië, verhoudingsgewijs meer dan in andere Europese landen. Ook wel opvallend. Louvre Hotels heeft ook maar een handjevol Campaniles en Tulip Inns, en niks van hun goedkopere merken in Italië.

Je ziet in Europa sowieso wel een onderscheid tussen de West-Europese landen en de landen achter het voormalige IJzeren Gordijn, maar binnen de West-Europese landen wijkt Italië toch behoorlijk af van de rest qua welke hotelketens er zitten, welke er groot zijn, het aantal hotels in het lagere segment, etc. De Italiaanse markt lijkt toch om de één of andere reden wat anders te zijn. Als vaste Accor-klant viel het mij in ieder geval op.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: ma 01 sep 2025, 15:03 ^^ Maar ketens als Ibis en Ibis Budget moeten het nauwelijks van het zakelijke segment hebben, maar vooral van de prijsbewuste toerist. Daar is in bijna heel Europa wel een markt voor.

Toch zijn er in heel Italië maar zeven Ibis Hotels, waarvan vier rond Milaan, twee bij Florence, en één bij Rome.
Ik denk dat dat ergens ook wel iets zegt over het soort uithoek waarin je na Milaan zo langzaam terecht komt. In ieder geval niet meer op de grote doorgaande routes van Europa. Behalve natuurlijk de A1 en de A14 zelf, maar de gemiddelde Noord-Europeaan gaat daarop ook niet veel verder dan een paar uur achter Milaan. Waarbij dan ook de omgeving van Milaan een favoriet overnachtingsadres is voor wie op weg is naar het zuiden. Wie zuidelijker dan Umbria of Marche gaat, pakt al gauw het vliegtuig.

Met binnenlands toerisme vanuit Noord-Italië werkt het misschien ietsje anders, maar ook weer niet extreem. Rij-afstand van één dag naar een vakantiebestemming maximaal, anders komt toch al snel het vliegtuig in beeld (plus nog wat HSL-treinen naar de kant van Roma/Napoli/Salerno).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat je het zakelijk segment breder moet zien dan vertegenwoordigers of C-suite reizigers. Er is ook een markt voor mensen die ergens op een locatie werk doen (blue collar jobs). In Frankrijk zie je die veel in de 2/3-sterrenhotels. Die zoeken geen hotel van meer dan € 100 per nacht zoals de zakenreizigers in het pak.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat was ergens ook mijn gedachte bij mijn post van 14.34 uur. Niet alleen blue collar, maar ook wat lagere white collar jobs. Maar ik zit uiteindelijk onvoldoende buiten vakantietijd in de Ibis Budgets e.d. om een inschatting te kunnen maken in hoeverre die daar nou concreet verblijven.

In ieder geval als je kijkt naar de theoretische omvang van die markt, doet mijn gedachte dat je Italië (Centro-Nord) veel beter binnen een dag kunt bedienen vanuit een paar centra dan Frankrijk en Spanje nog steeds opgeld.