Kanaaltunnel-Schotland (heen en terug)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Kanaaltunnel-Schotland (heen en terug)

Bericht door Pino »

Ik zit voor de zomervakantie naar Schotland te kijken en zou dat dan met eigen auto willen doen. In het verleden zijn we wel eens IJmuiden-Newcastle gevaren, maar dat maakte niet echt enthousiast. Dus ik zit nu met de Kanaaltunnel in mijn hoofd.

Dat betekent dat er een heen- en een terugweg moeten komen tussen Folkestone en Schotland. Uiteraard wil ik daarbij over verschillende routes heen en terugrijden. Zijn er wat dat betreft routes die leuker zijn of juist moeten worden vermeden? Ik denk dat we beginnen in Dumfries, dus aan de kant van de M6, en eindigen aan de kant van Edinburgh. Ik zie dat echter niet als iets dat me zou moeten dwingen om westelijk heen te rijden en oostelijk terug - het is makkelijk van kant wisselen tenslotte.

De routes die zo voor de hand lijken te liggen (even voor het gemak van zuid naar noord):
- M20-zuidelijk langs London-M40-M6
- M20-oostelijk langs London-M11-A1 (eventuele doorsteek naar westkant vanaf Scotch Corner)
- M20-oostelijk langs London-M1-M18-A1 (zelfde mogelijke doorsteek)
- M20-oostelijk langs London-M1-M6 (doorsteek naar oostkant via A702)

Kortom, welke twee moeten het worden?
Jeff
expressweg

Re: Kanaaltunnel-Schotland (heen en terug)

Bericht door Jeff »

Praktisch: doe de visacheck

Als je wat ruimer in de tijd zit: London - > Oxford - > Bristol - > Cardiff - > Newtown - > Liverpool -> Glasgow
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik wilde een rechtstreekse route pakken. Op zich geen haast, maar het moet vanaf Folkestone prima in één niet super-inspannende dag kunnen. En het “als je ruimer in je tijd zit” vul ik dan liever in met leuke dingen in Schotland zelf.

Visum is met Nederlands paspoort niet aan de orde. Ik las dat men bezig is om een soort ESTA in te voeren, waardoor je toch nog een soort pre-clearance nodig hebt, maar dat wordt voor EU-burgers voorlopig niet ingevoerd.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Persoonlijk zou, ik in ieder geval voor een M6 optie gaan. Wat hoogwaardiger en zeker ter hoogte van het Lake District landschappelijk niet onaardig.
Langs Birmingham kun je het dan van de actuele verkeersdrukte laten afhangen of je de M6 Toll pakt of niet.

En, misschien ten overvloede, let even op het online betalen van de Dartford tol bij een oostelijke passage van Londen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ M6 door het Lake District heb ik ooit gereden. Was niet super spectaculair, maar bepaald aantrekkelijker dan de A1 door Northumberland. Verder noordelijk in Schotland ziet de route er als A74(M) nog leuker uit. Verder zuidelijk geven M6, M1 en M11/A1 me vooral een idee van lood om oud ijzer. M40 in plaats van M1 feitelijk ook, en dan krijg je er nog extra kilometers bij ook. Het landschap is niet bijzonder en vanaf de snelweg heb je er door landscaping ook nog eens weinig zicht op.

Wat betreft tol: systeem bij Dartford bekend. M6 toll is bij mijn weten een fysieke tolpoort. Wat wat bewerkelijk moet zijn met een linksgestuurde auto als je geen passagiers hebt (en een van de opties die op tafel ligt is dat ik de auto naar Schotland rijd en familie ophaal op het vliegveld). Dat maakt het wellicht een route om enigszins te vermijden; zou sowieso niet verwachten op een druk moment daar te zijn.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Vanaf Dover naar Schotland en terug is een aardige rit. Natuurlijk kan dat met je eigen auto, maar een auto huren lijkt mij veel handiger. Je huurauto heeft het stuur rechts, wat bij links rijden veel praktischer is.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi »

Pino schreef: ma 15 jan 2024, 8:34 Visum is met Nederlands paspoort niet aan de orde. Ik las dat men bezig is om een soort ESTA in te voeren, waardoor je toch nog een soort pre-clearance nodig hebt, maar dat wordt voor EU-burgers voorlopig niet ingevoerd.
ESTA is van de EU en is bedoeld voor niet-EU-inwoners. Je kan wel via https://www.gov.uk/check-uk-visa controleren of je daadwerkelijk een visum voor UK nodig hebt. Dit is namelijk afhankelijk van je reisdoel en antecedent(en).
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: wo 17 jan 2024, 17:57 Vanaf Dover naar Schotland en terug is een aardige rit. Natuurlijk kan dat met je eigen auto, maar een auto huren lijkt mij veel handiger. Je huurauto heeft het stuur rechts, wat bij links rijden veel praktischer is.
Daar ben ik het niet per se mee eens. Ik vind het toch altijd wat gedoe in een rechtsgestuurde auto, omdat ik die positie in een auto simpelweg niet gewend ben. Het rijden in een linksgestuurde auto voelt voor mij meer vertrouwd, ook als ik in een linksrijdend land bent.

Ik kan wel in rechtsgestuurde auto's rijden en doe het ook wel, maar het voelt zeker in het begin altijd weer wat vreemd.

En wat betreft de afstand, het is zo'n 800 km. Laten we dus niet overdrijven. En met een auto heb je ook geen beperkingen aan bagage die je mee kan nemen (nou ja, wat er in je auto past). En geen kosten voor vliegen en autohuur.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Pino schreef: ma 15 jan 2024, 10:40 ^^ M6 door het Lake District heb ik ooit gereden. Was niet super spectaculair, maar bepaald aantrekkelijker dan de A1 door Northumberland. Verder noordelijk in Schotland ziet de route er als A74(M) nog leuker uit. Verder zuidelijk geven M6, M1 en M11/A1 me vooral een idee van lood om oud ijzer. M40 in plaats van M1 feitelijk ook, en dan krijg je er nog extra kilometers bij ook. Het landschap is niet bijzonder en vanaf de snelweg heb je er door landscaping ook nog eens weinig zicht op.

Wat betreft tol: systeem bij Dartford bekend. M6 toll is bij mijn weten een fysieke tolpoort. Wat wat bewerkelijk moet zijn met een linksgestuurde auto als je geen passagiers hebt (en een van de opties die op tafel ligt is dat ik de auto naar Schotland rijd en familie ophaal op het vliegveld). Dat maakt het wellicht een route om enigszins te vermijden; zou sowieso niet verwachten op een druk moment daar te zijn.
Op de bruggen naar Wales heb ik ook gewoon bij de cashpoorten m'n tol betaald. Was alleen even een kwestie van uitstappen, betalen en weer door.
Zou ik totaal geen punt van maken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: wo 17 jan 2024, 18:48 En met een auto heb je ook geen beperkingen aan bagage die je mee kan nemen (nou ja, wat er in je auto past). En geen kosten voor vliegen en autohuur.
Inderdaad genoeg argumenten voor de eigen auto. Je praat over drie weken huur en voor het bedrag dat je daarvoor moet reserveren (zeker met familie) kun je leuke andere dingen doen.

Ik heb meerdere malen een rechtsgestuurde auto gehuurd in een linksrijdend land, en heb dus zelf eerder mijn eigen auto naar Schotland gereden via IJmuiden-Newcastle. Ik vond geen van beide lastig. Wel heb ik het idee dat rijden over enkelbaans wegen wat makkelijker zal zijn met een linksgestuurde auto dan een snelweg/expresweg met veel in- en uitvoegen. Bij die Newcastle-trip zaten niet zo heel veel snelwegkilometers; dat is nu eenmaal hoe het Schotse wegennet in elkaar zit. Maar goed, dan komen er hier dus wat bij, maar daar maak ik me dan dus echt geen zorgen over. Dubbel niet met alle waarschuwingen die dodehoekapparatuur in mijn huidige auto me geeft.

Dus … nog iemand gedachten over de route? 8-)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Persoonlijk zou ik voor het gemak van de M20-M25 (oost)-M1-M6-M74 gaan. De A1-M11-combi heb ik ooit gereden tussen Sheffield en Londen, waarbij we in Peterborough overnacht hebben. Het is niet slecht, maar je merkt gewoon dat de A1 simpelweg geen snelweg is, en het rijdt daardoor toch wat minder rustig. De M1 is een tikje saai, maar doeltreffend.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Verder is het goed om te weten dat bij Maidstone er 2 "dual carriageways" (A249 & A229) zijn tussen de M2 en M20. Mocht het nou echt bal zijn, kan je alsnog met 112 km/h van motorway wisselen

(ja, een dual carriageway met fysieke scheiding in het midden is 70mph/112km/h speedlimit)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Pino schreef: wo 17 jan 2024, 20:09 Inderdaad genoeg argumenten voor de eigen auto. (...)
Als je met je gezin onderweg bent, kan ik dat begrijpen. Ik ben alleenstaand, dan is een huurauto naar mijn mening handiger. Hoewel ik wel eens, alleen en met mijn eigen auto, door het zuiden van Engeland heb gereisd. Het kan, maar ik geef de voorkeur aan een auto met het stuur rechts, een huurauto dus.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Voor wat het waard is: de impact van “gezin” in deze keuze is beperkt. De kinderen zijn oud genoeg om niet meer heel veel mee te hoeven slepen, en zij kunnen ook prima op hun eigen gedeelde koffer passen. Het moeten huren van een grotere/duurdere auto -je raakt snel het standaard Opel Astra segment uit- tikt aan, maar nou ook weer niet zó veel als je het bijvoorbeeld afzet tegen kosten van grotere accommodatie. Belangrijker wat mij betreft is de lengte van de vakantie, want een drie weken auto huren loopt toch wel op. En onze eigen auto vinden we gewoon een verrekt fijne bak. Er zit wel wat vakantieplezier in die ter plaatse hebben, en met het soort upgrade dat je moet boeken om daarbij in de buurt te komen loopt de huurprijs dubbel op. Het is vooral dát dat de investering in zelf rijden rechtvaardigt.
Coen Tunnel schreef: wo 17 jan 2024, 20:19 De A1-M11-combi heb ik ooit gereden tussen Sheffield en Londen, waarbij we in Peterborough overnacht hebben. Het is niet slecht, maar je merkt gewoon dat de A1 simpelweg geen snelweg is, en het rijdt daardoor toch wat minder rustig. De M1 is een tikje saai, maar doeltreffend.
Nou heb ik best een zwak voor snelwegen met zulke rafelrandjes; je zit op bepaalde manieren ook weer wat meer midden in het leven in plaats van in de perfecte modellen van veiligheid en efficiëntie genaamd autosnelweg conform standaard. Maar het is goed te weten. Als ik het zo zie, is met name Peterborough-Doncaster één lange serie van vlak langs plaatsjes rijden. Dat doe je niet voor je rust, en in tegenstelling tot een Italiaanse superstrada ook niet voor mooi landschap. In de tussentijd scheelt het naar Newcastle en Scotch Corner (als je aanneemt dat ik één keer M6/M76 rijd en één keer oostelijk) wel een 25 kilometer.

Iemand toevallig ervaring met de hoeveelheid vrachtverkeer op M11/A1? Ik stel me zo voor dat de M1 het meeste binnenlandse verkeer wel opvangt, maar daar zul je op 2x3 niet heel veel last van hebben. Maar M11/A1 ligt natuurlijk wel ideaal vanaf de Kanaalhavens en Noordzeehavens als Felixstowe. Of valt dat mee omdat de aan- en afvoer eerder uit de Midlands en Lancastershire komt dan van de A1-corridor?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Met een jaar vertraging gaat deze trip nu alsnog plaatsvinden. Op 26-27 juli (zaterdagmiddag en zondag) rijd ik via de Kanaaltunnel naar omgeving Newcastle. Op 16-17 augustus gaat het vanaf Edinburgh terug (zaterdag en zondagochtend).

Voor de terugweg heb ik de route wel vast in mijn hoofd zitten: A702, dan over M74/M6 naar Birmingham; vanaf daar M40 en zuidelijk langs London. Overnachting geboekt bij Calais. Moet zeggen dat ik het boeken van een Kanaaltunnel-slot voorafgegaan door zo’n lange rit wat lastig vond, maar had geen zin om pas zondagochtend te passeren en vertrouw op de flexibiliteit die in de kaartjes zit.

Voor de heenweg speelt nog steeds het punt waar we de discussie vorig jaar hebben achtergelaten: M1 of M11/A1. Ik neig naar de laatste, want korter en structureel sneller in de planners. Ik rijd het stuk ook op zondagochtend, dus reken op weinig verkeer. En na een overnachting direct voorbij de Dartford Crossing. Dus dan is het een ontspannen eerste uurtje over de M11, en het mindere stuk over de A1 tussen Cambridge en Doncaster laat zich goed in tweeën hakken met een koffiestop.

Kortom: zeg ik hier iets heel stoms? En is er hier iemand dusdanig bekend dat hij nog een leuke stop weet langs de A1? Deel van mijn zwak voor de historische niet-snelweg-routes is namelijk het kunnen aankloppen bij een roadside tent met karakter - niet de standaard Costa’s en gestandaardiseerde meuk van een motorway service area.

Alvast dank!
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Pino schreef: zo 13 jul 2025, 13:29
Moet zeggen dat ik het boeken van een Kanaaltunnel-slot voorafgegaan door zo’n lange rit wat lastig vond, maar had geen zin om pas zondagochtend te passeren en vertrouw op de flexibiliteit die in de kaartjes zit.
Als er plek is mag je altijd met een eerdere trein mee. Je kunt alleen pech hebben dat de trein echt helemaal vol zit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Precies hoe ik het heb geboekt. 18.36 uur vertrek uit Folkestone; het moet vanuit Edinburgh een 8.30 rijden zijn. Dus als de rit wat tegenzit, ben ik nog steeds op tijd. Gaat hij voorspoedig, dan wordt het óf een laatste fish ‘n’ chips cq vroege avondmaaltijd óf een poging om een eerdere trein te pakken. Waarbij een zaterdagavond half augustus me nou niet echt een recept lijkt voor grote drukte.

Grappig genoeg kwam net vandaag onderstaand YouTube-filmpje uit over de keuze tussen A1 en M1 naar London (Brent Cross). Nou lijkt die me veel makkelijker dan die tussen M1 en A1/M11 richting Kanaaltunnel. Maar die werkzaamheden rond Pontrefact op de A1 lijken wel een dingetje. Overigens is dat ook een stuk A1 dat je zou krijgen als je de M1 afrijdt en dan de M18/A1 pakt langs Doncaster -de bewegwijzerde route naar The NORTH- maar dan heb je tenminste nog het makkelijke alternatief om de M1 helemaal af te rijden langs Leeds.
Link
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Pino schreef: zo 13 jul 2025, 13:29 Voor de heenweg speelt nog steeds het punt waar we de discussie vorig jaar hebben achtergelaten: M1 of M11/A1. Ik neig naar de laatste, want korter en structureel sneller in de planners. Ik rijd het stuk ook op zondagochtend, dus reken op weinig verkeer. En na een overnachting direct voorbij de Dartford Crossing. Dus dan is het een ontspannen eerste uurtje over de M11, en het mindere stuk over de A1 tussen Cambridge en Doncaster laat zich goed in tweeën hakken met een koffiestop.
M11/A1/A1M afrijden was prima te doen, in ieder geval zo op de zondagochtend. De file bij Pontrefact stond er ook vandaag, maar die zal me geen tien minuten hebben gekost en dat is minder dan wat je zou kunnen winnen met de M1. Als die al filevrij was geweest.

De M11-route is hoogwaardig tussen de M25 en het einde van de A1M bij Peterborough; grotendeels ook 2x3. Dat is ruim het eerste uur van de route. Daarna volgt een 90 minuten tot aan de M62 dat veel minder van kwaliteit is, al valt dat nog aardig uiteen in stukken die echt snelweg zijn (de A1M langs Doncaster), het stuk ten noorden van Doncaster dat een gewone substandaard snelweg is en het eerste uur tussen Peterborough en Doncaster wat meer voelt als de Belgische N4. Zit ook nog een stuk in waar je maar 80 km/h mag rijden.

Maar omdat het maar een uur is kan het best uit, en het relatief beperkte verkeer op deze zondag maakte het allemaal goed te managen. Ik denk dat het op tijdstippen met meer vrachtverkeer veel minder is. Vond het trouwens ook een weinigzeggende streek waar dit stuk doorheen loopt. De manier waarop de Engelse geschiedenis een beetje langs deze stukken Great North Road heen is gegaan zie je terug in de primary destinations langs de route: Grantham, Newark, Markham en dan komt Doncaster in beeld als punt waar je weet dat de weg beter wordt. Veel totaal verbleekte bewegwijzering ook; en vaak ontbrak het richtinggevende “The NORTH” (het feit dat het er, waar het er wél stond, vaak stond geschreven als “The North” zegt genoeg over de leeftijd van de borden).

Je zag aan de bewegwijzering alleen al dat er meer wordt geïnvesteerd in de stukken die A1M zijn. Al moet je daar wellicht een beetje uitkijken met het feit dat sommige stukken A1M pas na 2000 op snelwegprofiel zijn gebracht, uiteraard ook met nieuwe borden, zodat de grote achteruitgang daar wellicht nog moet komen. Omgekeerd vond ik trouwens ook de bewegwijzering op forse stukken M11 ver voorbij uiterste houdbaarheidsdatum.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Interessant land, maar die complete verloedering van de openbare ruimte maakt het onaantrekkelijk om de Noordzee over te steken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Neem de boot naar Newcastle en je bent sneller in Schotland, een gebied met veel meer leegte. De route Newcastle-Schotland brengt veel minder verloedering in beeld. Stop vooral niet in plaatsen als Berwick-on-Tweed dan. 8-)

Maar dit veldonderzoek naar het Flyover Country van Engeland was wel een keer aardig en ik ben wel benieuwd naar de terugweg. Al leert de ervaring natuurlijk ook dat je vanaf een volwaardige snelweg net wat minder ziet van de wereld eromheen dan vanaf een verdubbelde A-weg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vandaag Edinburgh-Calais gereden via M74-M6-M1. Had eigenlijk het plan om vanaf Birmingham M40 en dan zuidelijk langs London te rijden. De M6 was echter een groot deel van de dag dicht tussen het knooppunt met de M6toll en de stad zelf, vanwege een ongeval dat kennelijk forse schade opleverde aan de weg. Dat maakte het enorm bewerkelijk om de M40 te bereiken; M6toll-M1 feitelijk de enige logische route.

Uiteindelijk was ik een anderhalf uur voor vertrektijd in Folkestone en ik kon nog mee op de trein van 17.24 uur. Dat betekende dat ik op en rond de trein nul wachttijd hebt gehad behalve dan de controles. Maar totaal filevrij was de route niet. Heb zo ongeveer tussen Preston en Stoke-on-Trent in zeer druk verkeer gezeten dat ook wel af en toe stokte, met name rond knooppunten. Tot dat moment ongeveer 140 op cruisecontrol kunnen rijden; daarna was het tussen de files in blij als je de 110 aan kon tippen. Maakte het wel makkelijker om bij flitsers niet op mijn snelheid te hoeven letten.

Vond het verder een bijzondere ervaring om 75 kilometer op de M25 te zitten en dan maar een derde van de ring af te leggen - tussen M1 en A2. Daar onderschat je de omvang van de M25 (en dan is de heenweg tot aan de M11 dus een kippeneindje). Vanaf Dartford dus over A2-M2-A229 naar Folkestone gereden. Wat dit betreft navigatie gevolgd, waar op de heenweg de suggestie volledig M20 was. Geen idee wat dat precies dreef.

Zal later nog eens wat Schotse foto’s posten.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Hoe beviel het links rijden? :) Sommige mensen hebben er problemen mee, maar het went, zo is mijn ervaring, vrij snel.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Precies dat. Voordeel van de Kanaaltunnel is dat je ook direct vloeiend op een snelweg terecht komt. Je zit er meteen middenin; zodra je ingevoegd bent gaat het eigenlijk allemaal vanzelf. Ik heb ook wel eens eerste meters op links gemaakt in achterafstraatjes rond een verhuurstation. Dan moet je veel meer jezelf dwingen aan de andere kant te rijden, de bocht naar rechts ruim te nemen, rechts-links-rechts te kijken op kruisingen.

Het lastigste blijft om op een enkelbaans weg in een linksgestuurde auto in te halen. Want je hebt minder zicht op de andere weghelft. Kwestie van vertrouwen op je bijrijder.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Zonder bijrijder lijkt het me lastiger om daar rijden. Zeker als je bij een tolpoortje komt of een parkeergarage in wil rijden. Succes met het trekken van een parkeerkaartje.

Maar afgezien daarvan stelt het links rijden inderdaad niets voor. Er wordt naar mijn mening veel te panisch om gedaan (vooral door mensen die het nog nooit gedaan hebben :) ). Het went echt in no-time.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het beroemde stukje National Lampoon Vacation, met de Amerikaanse familie die niet een rotonde af kunnen komen (én linksrijdend én een rotonde), helpt vast ook niet. Voor mij is het alweer tijden geleden dat ik voor het eerst links reed, en ik heb het nu ook al een aantal keer gedaan met eigen linksgestuurde auto. Dat je bij een eerste keer nadenkt "wordt dat niet moeilijk" vind ik niet heel raar. Maar het gaat als gezegd redelijk vanzelf.

Foto's:
AfbeeldingA939 by Pino, on Flickr
SPOILER: TOON

A87 op het vasteland kort ten oosten van Skye
AfbeeldingA87 by Pino, on Flickr

De A93 in de Cairngorms. Het nummer van de weg suggereert een hoger belang dan de route feitelijk heeft. Zal wel omdat je langs het koninklijke buiten van Balmoral komt.
AfbeeldingA93 by Pino, on Flickr

Ook in de Cairngorms. Twee generaties A9 met een spoorbrug ertussen. De inscriptie beschrijft dat de voorste brug is gebouwd in 1926 ter vervanging van de oude Telford-brug (dus 19e eeuw). Dat was indertijd nodig vanwege verwoestende overstromingen. De nieuwe A9-brug zal uit de jaren '70 dateren, toen de A9 op hoogwaardiger profiel werd gebracht.
AfbeeldingThree bridges by Pino, on Flickr

A83 ergens langs Loch Fyne. Het zag er bijna Mediterraan uit met de kleuren.
AfbeeldingA83 by Pino, on Flickr

Totaal afgeragd bord op Skye. Daar had je er daar best veel van. In Schotland zijn alle primary roads ook trunk roads, dus dan zijn ook de borden door de centrale overheid neergezet. Die zijn eigenlijk overal in goede staat; daar kunnen ze in Engeland nog wel wat van leren. Hoe het er op non-primary/trunk roads aan toe gaat, verschilt nogal per regio. De ene decentrale overheid heeft duidelijk meer geld dan de andere. Op Skye heb ik veel uiterst matige borden gezien, elders was het beeld weer anders.

Afbeelding
Old sign in Portree by Pino, on Flickr
Laatst gewijzigd door Pino op zo 17 aug 2025, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dank voor het delen.