Ik ben inmiddels weer thuis aangekomen na een lange reis. Nog even een verslag van de afgelopen dagen:
Dag 10: Vandaag ben ik vroeg uit de veren om richting Gdansk te vertrekken. De dag begon regenachtig dus ik ben na gisteravond niet meer in het historische centrum van Olsztyn geweest. Na een korte stop bij het Big winkelcentrum in Olsztyn waar ik een ontbijtje heb genomen bij de McDonald's heb ik koers gezet richting Gdansk. Die route ging via de DK16 richting het Westen naar de S7. Aparte route vond ik het. Waze gaf aan dat het de snelste route was maar ik betwijfel of de route via de S51 en S7 niet sneller was. Afijn. Na een uur of 2 karren kwam ik uiteindelijk aan op het nieuwe knooppunt tussen de S6 en de S7 waarna ik de S6 richting Gdynia genomen heb. Deze weg is alles behalve fijn. 2x2 rijstroken, vaak zonder vluchtstrook en daardoor dus krap vormgegeven, een vMax van 120 en het verkeer dat daar lekker agressief op reageert. Bovendien was het ook nog eens aardig druk. Ik heb de hele S7 uit gereden en ben vervolgens via de haven van Gdynia naar het stranddorp Rewa gereden. De Oostzee was opvallend kalm en het lag daardoor helemaal vol met algen. Geen geschikt water om in te zwemmen dus. Na een korte stop ben ik binnendoor naar Reda gereden om vanaf daar de DW468 uit te rijden richting Gdansk. Een 2x2 strooks stadsweg die helemaal van Bolszewo ten westen van Gdynia, via Gdynia en Sopot naar Gdansk loopt. Een interessante route die volledig 50 km/u is maar vol genegeerd wordt. Het meeste verkeer rijdt er 70 over zowat de hele afstand naar Gdansk. Ik heb de DW468 gereden tot aan Galeria Baltycka waar ik vervolgens rechtsaf ben gegaan naar mijn hotel. Het Lofty Campus Garnizon. Een modern maar tóch studentikoos hotel waar ik maar €37 heb betaald voor een zeer nette hotelkamer. Ik heb mijn spullen daar gelaten en ben de wijk Garnizon in gelopen. Een hippe en moderne wijk met veel appartementencomplexen en restuarantjes in de plint. Als je had gezegd dat deze wijk in West-Europa lag had ik je zeker geloofd. In een Italiaans Restaurant heb ik Dorado gegeten. Een heerlijke goed gebakken vis met gegrilde groenten en een pizzabrood. Dat samen met een halve liter bier voor... €21,60! Het eten was heerlijk en het kost je geen drol in Oost-Europa! Vervolgens ben ik met de tram de stad in gedoken tot in de avond. De sfeer veranderde wel in de latere avond. De stad liep leeg en de toeristen maakten plaats voor vervelende proppers die je allerlei bordelen in proberen te lokken en aangezien ik naar het centraal station moest liep iedere propper vol op me af. Na iedere propper afgeslagen te hebben ben ik gauw de tram in gestapt om naar mijn hotel te gaan. Een lekker biertje drinken in het centrum zat er niet in. Als je alleen bent, ben je daar zowat prooi voor die irritante proppers. Afijn. In het hotel heb ik nog aan de bar gezeten en ben ik om 01:00 naar bed gegaan. Morgen naar Berlijn!
Dag 11: Vandaag ga ik naar Berlijn en hier kijk ik naar uit. Waarom vertel ik later. Ik wilde gauw kilometers maken richting Berlijn dus ben ik om 09:00 al in de auto gestapt en gauw Gdansk uit gereden richting de S6. Vanaf Wielki Kack (Ja deze plaats bestaat echt) heb ik een stukje van de nieuwe S6 kunnen rijden. Deze maakt 2 keer een TOTSO zowel bij Wielki Kack als bij Chwaszczyno. De nieuwe S6 die richting Szczecin moet gaan lopen was af tot aan Bozepole Wielkie. Daarna moest ik binnendoor over de DK6. En daar begon de ellende. De DK kun je vergelijken met de N35 maar dan 5 keer zo lang. Druk, geen mogelijkheid tot inhalen en vooral... TRAAG. Er zijn segmenten van de DK6 waarbij je al over 1 rijbaan van de S6 kan rijden. Heel mooi om te zien. Bij Slupsk had ik eindelijk pas weer een stuk snelweg maar die was begrenst op 80. Niet dat dat werd gereden... je werd zowat voor gek aangekeken als je 80 reed. Het gros van het verkeer reed veel te hard. Ik reed zelf op een gegeven moment 110 en werd alsnog massaal ingehaald. De Polen laten zich in elk geval niet beperken door een bordje... Vanaf Reblinko was het weer behelpen. Wederom over de oude DK6 en dit keer tot aan Kawno. Pas vanaf daar liep de S6 weer verder en dit keer volledig. In Nowogard heb ik even een korte stop gemaakt om te tanken en wat te eten. Vervolgens doorgezet naar Szczecin. Bij knooppunt Szczecin Kijewo ben ik even van de inmiddels A6 af gegaan om boodschappen te doen voor het thuisfront. Die wilden immers alcohol uit Polen hebben dus daar heb ik groots in voorzien

na een korte stop en nog 1 keer de tank écht goed afvullen ben ik verder gegaan naar Berlijn over de A6 en de Duitse A11. Die Duitse A11 was een grote verademing. Niet persé om de wegkwaliteit maar wel om de weggebruikers. Geen irritant en onveilig gebumperkleef meer, geen onveilige inhaalmanoeuvres maar gewoon normaal rijgedrag. Dat voelde even goed. Bovendien voelde het alsof ik eindelijk weer in de buurt van huis was dus dat was ook even lekker. Eenmaal vlak bij de Berliner Ring veranderde Waze van gedachte. Mijn hotel lag in Neukölln aan de Grenzallee (Bellman hotel) en Waze wilde me eigenlijk binnendoor Berlijn sturen in plaats van de A10 maar de files in Berlijn begonnen dusdanig toe te nemen dat het me toch via de A10 en A113 heeft gestuurd. Een omweg van ruim 40 kilometer die me ook zeker 20 minuten aan vertraging scheelde. Eenmaal aangekomen bij het hotel heb ik gauw mijn koffers gedumpt en ben ik in de metro/s-bahn gestapt richting Pankow. Daar was namelijk een open-decks event voor DJ's. Een korte uitleg: Een open-decks event is een event waarbij vaak onbekende DJ's komen om hun kans te grijpen om te kunnen spelen. De DJ's worden daarbij geloot en mogen 20 minuten van zich laten horen. Ik heb meegedaan met deze loting en ben uiteindelijk ook getrokken om te kunnen spelen. De set werd enorm gewaardeerd en het heeft me veel nieuwe contacten opgeleverd. Onwijs leuk om mee te maken! Ik kan dus zeggen dat ik in Berlijn gedraaid heb en dat kan niet iedere DJ zeggen
Na een prachtige avond ben ik om 23:30 samen met een koppel uit Keulen terug in de U-Bahn gestapt richting het hotel. Zij moesten verder richting de Kurfürstendamm dus bij station Gesundbrunnen hebben we afscheid genomen. Ik kom hier zeker terug. 9 oktober is er weer zo'n event. Wellicht ga ik daar heen met de trein. Aangekomen bij het hotel was ik uitgeput. Gelukkig is het Bellman hotel een wat luxer hotel vergelijkbaar met Van der Valk. Voor €98,- kreeg ik daar een prachtige éénpersoonskamer met een uitgebreid ontbijtbuffet de volgende dag. Normaal betaal ik absoluut niet zo veel voor een hotel maar dit keer wilde ik écht wat fatsoenlijks en ik had er geen spijt van. Bovendien heb ik de rest van de reis al aardig wat geld bespaard en ben ik met mijn budget in de plus geëindigd.
Dag 12: Vandaag heb ik eindelijk een beetje uitgeslapen. Het regende vanochtend in Berlijn dus heb ik ontbeten en uitgecheckt. Vervolgens ben ik de stad in gereden maar door de regenbuien niet uitgestapt. Ik heb de highlights van Berlijn op film gezet en vervolgens ben ik naar Spandau gereden. Het deel van Berlijn dat bekend is geworden door de game OMSI. Een Duitse bussimulator. Ik wilde dit deel van Berlijn al heel lang in het echt zien en vandaag heb ik dat dan ook eindelijk gezien. Om 13:30 heb ik de tank volgegooid en de reis naar huis ingezet. Die reis begon al slecht door 10 minuten file op de A10 tussen Groß Kreutz en Dreieck Werder vanwege werkzaamheden. Vanaf Dreieck Werder ging het prima. De A2 stroomde aardig door... tot Maagdenburg. Vanaf daar was het bal. De snelheid lag vaak niet hoger van 120 en het was onwijs druk. Op meerdere plekken heb ik in de file gestaan waarbij het vanaf Hannover constant aansluiten in de file was tot voorbij Bielefeld. Het stroomde maar weinig door en de A2 werd op veel plekken dynamisch op 130 en soms zelfs 100 gelimiteerd. Pas vanaf Rheda-Wiedenbrück kon ik weer echt meters maken en ging het met 135 km/u vrij goed tot aan Dortmund-Nordost waar het weer aansluiten in de file was. Vanaf Henrichenburg stroomde het verkeer weer redelijk door al dan wel met een snelheid van 110. Bij Bottropp heb ik weer flink in de file gestaan. Dit keer wegens werkzaamheden. Uiteindelijk kon ik vanaf Kreuz Oberhausen tot aan Venlo weer fatsoenlijk doorrijden. De afstand Berlijn-Venlo heb ik op driekwart tank weten te rijden. Totale afstand was 580 km. Gemiddeld verbruik was daarmee 1l/14km. Niet slecht.
Toen ik thuis bij mijn ouders was heb ik de totale afstand van de gehele reis gecheckt. Ik heb een totaal van 5723km gereden van thuis via Duitsland, Denemarken, Zweden, Litouwen, Polen en Duitsland naar huis. Al met al een mooie reis gehad!