Sven's grote Eurotrip 2025

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Sven's grote Eurotrip 2025

Bericht door sven_engelen »

Ik dacht ik ga jullie eens updaten over mijn reisgedrag en wat voor grote ego... ehh ik bedoel Euro trip ik dit jaar ga maken. Vorig jaar ben ik 3 keer op vakantie geweest. Naar de UK, Kroatië en naar Oostenrijk en heb daar de leukste plekken gezien. Dit jaar gooi ik er een schepje bovenop en ga ik (tot nu toe) maar 1 keer op vakantie maar dan wel voor 2 weken. De reis gaat naar de volgende plekken:

- Hamburg, Kopenhagen, Lund, Klaipeda, Kaunas, Olsztyn, Gdansk en Berlijn.

Vandaag zet ik dus de eerste etappe in en dat wordt meteen een vervelende namelijk van Venlo naar Hamburg. Op de kaart ziet het er rondom Bremen niet goed uit dus ben ik van plan om via Hannover over de A2 en A7 te rijden. Baustellen verwacht ik sowieso wel maar rondom Bremen staat op dit moment al 53 minuten vertraging op de A1 en de omliggende wegen om over de Weser te komen zien er ook niet goed uit. Het ruhrgebied ziet er grappig genoeg op de A3/A2 bij Oberhausen na goed uit. Ik hou jullie vandaag op de hoogte en hoop met veel foto's, video's en ervaringen terug te komen.

Starten maar! :woop:
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Sven's grote Eurotrip 2025

Bericht door waldo79 »

Veel plezier en we zien de foto's tegemoet. Wel voorzichtig zijn met het laten opstijgen van de drone :hahaHAHA:
sven_engelen
expressweg

De reis is ook live te volgen via mijn Twitch!

https://twitch.tv/svene_live

Ik zal niet de gehele reis streamen want ik heb in totaal maar 100Gb data wat ik kan gebruiken maar de interessante stukken krijgen zeker aandacht :)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Welke oversteek heb je in gedachten van Zweden naar Klaipeda? De korte vanuit Karlshamm? Je zou vanuit Lund nog beide kanten uit kunnen, maar vanaf Trelleborg lijkt me wel lang in de tijd...

Veel plezier!
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Ik zou overigens naar Malmo gaan ipv Lund. Lund is wel mooi maar een beetje klein.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hangt er dan misschien ook vanaf hoe lang je wilt blijven hangen. Ben er nooit geweest, maar Lund lijkt me heerlijk voor een middag en avond. Feit dat het een studentenstad is zorgt vaak ook wel voor relatief veel horeca en andere voorzieningen. Daarna ben je er vermoedelijk vrij snel klaar. Beetje zoals Heidelberg als tussenstop op weg naar het zuiden ...
(maar dan zonder verplicht rondje Philosophenweg wat je een uur kost ;) )
sven_engelen
expressweg

Matthijs schreef: ma 25 aug 2025, 15:51 Ik zou overigens naar Malmo gaan ipv Lund. Lund is wel mooi maar een beetje klein.
Een maat van mij woont er. Vandaar dat ik die kant ook uit ga ;)
Pino schreef: ma 25 aug 2025, 11:38 Welke oversteek heb je in gedachten van Zweden naar Klaipeda? De korte vanuit Karlshamm? Je zou vanuit Lund nog beide kanten uit kunnen, maar vanaf Trelleborg lijkt me wel lang in de tijd...

Veel plezier!
Ik maak de oversteek bij Karlshamn!
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Ik ben zowel in Lund als in Malmö geweest. Malmö was één grote teleurstelling. Lund was erg leuk om voor een middagje te bezoeken. :)
Слава Україні
sven_engelen
expressweg

Nou gisteren ben ik uiteindelijk na een uur kletsen met mijn onderbuurman vertrokken om 10:30. De rit ging eigenlijk vrij snel. Zoals gebruikelijk ben ik bij Moers afgeslagen naar de A57 om richting de A42 te rijden. Vanaf Oberhausen stuurde waze me rechtdoor via Dortmund om file op de A3 te vermijden. Vervolgens koers gezet via de A45 en A2 naar Hannover waar de doorstroming prima was. Vanaf Hannover ben ik via de A352 op de A7 terecht gekomen en dat was op de 2x3 strooks stukken prima te doen maar op het stuk 2x2 tussen Dreieck Walsrode en Soltau Ost was het bal. Veel te druk en heel veel kansen op file maar geen echte file gehad. Daarna de A1 genomen de stad in waar ik een vertraging van 10 minuten had. Eenmaal aangekomen in het hotel hoorde ik een boel explosies. Oorverdovend waren ze. Wat bleek? Een fabriekshal is in de fik gevlogen waarbij gasflessen ontploft waren. De rookwolk was over de gehele stad te zien. De foto’s zal ik later plaatsen. Vandaag zet ik na een kort dagje Hamburg Centrum de koers naar Kopenhagen via Jutland.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: di 26 aug 2025, 9:47 Vanaf Hannover ben ik via de A352 op de A7 terecht gekomen en dat was op de 2x3 strooks stukken prima te doen maar op het stuk 2x2 tussen Dreieck Walsrode en Soltau Ost was het bal. Veel te druk en heel veel kansen op file maar geen echte file gehad.
Dat traject zie je op Google maps heel vaak terugkomend met rood = file.

Ik dacht dat er spitsstroken lagen op dat deel? Misschien zijn die weer buiten gebruik gesteld vanwege slechte bruggen? Dat stuk A7 dateert van de jaren '50. De bouw van de A7 was één van de eerste projecten die na de oorlog weer opgepakt werd.
sven_engelen
expressweg

De spitsstroken zijn voor een deel ontmanteld. De markeringen liggen er nog en de camera's staan er ook nog maar de kantelwalsborden zijn verwijderd.

Dag 2:

Vandaag na een ontbijtje rond 09:30 heb ik eerst rondom Hamburg gehangen voordat ik richting Denemarken vertrok. Ik heb onder andere Speicherstadt, de Altstadt en de haven eens goed bekeken. Vervolgens koers gezet richting Denemarken maar niet voordat ik richting het Maschener Kreuz ben gereden om zo de A7 van Hamburg tot de grens op beeld te hebben. Rondom de Elbtunnel was het even remmen maar voor de rest reed de A7 goed door. Bij de Rader Hochbrücke ben ik even gestopt om de drone in de lucht te laten en beelden ervan te schieten. Die komen later in het A7 topic terecht. Vervolgens heb ik nog een laatste keer goedkope Duitse benzine getankt in Flensburg voor ik de grens over ging. De Deense snelwegen waren in mijn eerste indruk zeker niet slecht. Goed asfalt en veel stukken waar je lekker met 130 door mag rijden. Denemarken is verrassend heuvelachtig en ik heb me dan ook geen moment van de rit verveeld. Rondom Kolding werd het even druk. Heel druk. Ik heb kort in de file gestaan voor ik invoegde op de E20 richting Odense. De E20 is een verademing. 2x3 rijstroken, druk maar rijdt goed door met lange stukken 130. Voor Odense houdt de uitbouw van 2x3 rijstroken op en is het weer druk samengepakt op 2x2 rijstroken rijden met wisselende maximumsnelheden. Bij de Grote Beltbrug ben ik wederom gestopt om de drone in de lucht te laten. Ook die foto's zal ik later posten. Daarna in één keer koers gezet naar Greve waar mijn "hotel" is. Het is een schoolgebouw waar privékamers zich bevinden met bedden. Het is geen luxe maar prima voor 2 nachten te slapen. Zometeen ga ik richting Kopenhagen om een hapje te eten en de stad bij zonsondergang te aanschouwen. Oh ja en voor ik het vergeet...
sven_engelen schreef: di 26 aug 2025, 9:47 Eenmaal aangekomen in het hotel hoorde ik een boel explosies. Oorverdovend waren ze. Wat bleek? Een fabriekshal is in de fik gevlogen waarbij gasflessen ontploft waren. De rookwolk was over de gehele stad te zien. De foto’s zal ik later plaatsen. Vandaag zet ik na een kort dagje Hamburg Centrum de koers naar Kopenhagen via Jutland.
Deze hielden jullie nog van mij tegoed:

AfbeeldingGrossbrand Hamburg Veddel 25-08-2025 by Sven Engelen, on Flickr

De rookwolken waren in de wijde omtrek te zien

Later op de avond:
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Prima rondje Europa!

Tips voor LT/SE:
-> De ferryhaven in Zweden heeft geen faciliteiten. Gebruik het gebied rond afrit 52 van de E22 voor een pitstop
-> Douane controleert altijd aan Zweedse kant, maar het schip vertrekt pas zodra de rij van de checks weg is. Wel zou ik een kwartier extra incalculeren
-> De haven in LT is volledig verbouwd rond 2020. Wel wil ik het advies geven om niet de drone gebruiken rondom de ferryhaven, verderop in Klaipeda zelf is geen issue
-> Het winkelcentrum Mega in Kaunas is een prima plek om te kunnen stoppen (gratis parkeren, veel plaats, in het winkelcentrum meerdere wc's, XL supermarkt voor als het budget wat tegenzit en de airco doet het daar ook prima). Vanaf diezelfde parking kan je een prima droneshot maken van het spagettiknooppunt A1 x A5 x "stadswegen" + de nodige aanpassingen aan de A1 zelf
-> Tanken is het goedkoopste in het zuiden van LT, in Kaunas is het relatief duur (maar steeds een stuk leuker dan de prijzen van NL). De leukste tankprijzen vond ik langs de A5 (ja, het autosnelweggedeelte)
-> Kaunas "Old Town" is de manier waarop de locals het oude centrum beschrijven. Kan leuk zijn om even doorheen te lopen, maar heel bijzonder vond ik het zelf niet (is ook niet heel groot meer)

-> Tussen Marjampole en Suwalki kan het best even zoeken zijn naar een WC, plan dit goed (aan de andere kant is dat ongeveer 1,5 uur).
-> Google Maps geeft aan dat de A5 bij de grens afgesloten is. Dat klopt niet, je kan gewoon gebruik maken van de A5
sven_engelen
expressweg

Dag 3: De dag begon vandaag redelijk op tijd. Om 09:00 ben ik vertrokken richting Køge vertrokken om de Køge Bugt Motorvejen te filmen. Daarna ben ik eerst richting Dragør gereden om de Sontbrug te bekijken. Vervolgens een ontbijtje gescoord en ben ik weer terug gereden naar de snelweg om de ringwegen rondom Kopenhagen te filmen. Nadat ik dat heb afgerond rond 14:00 ben ik naar metrostation Vestamager gereden om met de metro de stad in te duiken. Ik heb een geweldige tijd in Kopenhagen gehad tot het volgende gebeurde:

AfbeeldingUntitled by Sven Engelen, on Flickr

Ja... Mijn iPhone is gevallen. Hoe dan? Ik was aan het fietsen over een stukje met kinderkopjes en mijn telefoon donderde keihard uit de houder op een punt van een kinderkopje. Dikke barst en strepen in het scherm. Ik heb het scherm meteen laten vervangen door een imitatiescherm zodat ik de tijd door kan komen want het scherm begon zich snel op te vreten. De kosten: €380,-. Dat is een aanslag op mijn vakantiebudget maar goedkoper dan een origineel scherm die over de €500,- heen kostte en ik wilde niet teveel geld uitgeven nu. Het is zichtbaar dat het een imitatie is omdat dit scherm minder helder is maar voor nu is het prima. Over een paar maanden laat ik het scherm vervangen door een origineel scherm. Gelukkig dekt mijn reisverzekering een groot deel van de kosten dus daar heb ik geluk mee. De dag was voor mij hiermee wel een beetje verpest en aangezien de zon al onder begon te gaan heb ik de metro terug gepakt naar de auto en ben ik naar het hotel gereden. Geïrriteerd maar voldaan dag 3 afgesloten. Morgen zet ik koers richting Zweden!
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Balen zeg.
sven_engelen
expressweg

Dag 4: Vandaag is het zo ver: Op naar Zweden! Via de Öresundbrön ben ik richting Malmö gereden en heb ik de stad kort bezocht. Vervolgens richting Helsingborg vertrokken. Mijn eerste indruk van Zweden: Lage maximumsnelheden, rustig verkeer en rust over het algemeen. Vanuit Helsingborg heb ik een vriend ontmoet en zijn we samen naar Lund gereden. Daar hebben we een rondleiding gehad en zijn we het Planetstaden hotel in gedoken.

Dag 5: Vandaag wederom naar Malmö voor nu een fatsoenlijk bezoek aan de stad. Na zelfs een korte dronevlucht zijn we binnendoor via militaire oefenterreinen naar Simrishamn gereden. We hebben wat mooie uitzichten daar gehad over de Oostzee en we zijn naast de Oostzee gereden naar Ystad voor we de E65 namen terug naar Lund waar we in de avond een Nederlandse speciaalbierproeverij hebben gehouden.

Dag 6: De laatste dag in Zweden. Vandaag gaan we richting Karlskrona. Een kleine havenstad in het zuidwesten van Zweden met een rijke geschiedenis. We gaan zometeen richting Karlshamn om wat boodschappen te doen en vervolgens de boot op te gaan richting Litouwen!
sven_engelen
expressweg

Dag 7: Na een hele rustige nacht op de boot komen we om 09:30 Litouwse tijd binnen in de haven van Klaipeda. De boot af komen duurde nog wel even. We moesten ongeveer een half uur voor aankomst de hut al verlaten en niet lang erna ons naar de auto begeven. Om 10:00 waren we eindelijk van de boot af gereden. Vervolgens heb ik Klaipeda en omgeving per auto verkend en kon ik heel even de grens naar Letland oversteken om ook Letland aangeraakt te hebben. Mijn eerste indruk van Litouwen is positief. Je ziet in de buitenwijken dat het Oost-Europa is maar de binnensteden zijn voor een groot deel prachtig gerestaureerd. Daarnaast is Litouwen onwijs goedkoop. €7,- voor een volledig hamburgermenu is in Nederland zowat ondenkbaar geworden. Ook de benzine is goedkoop. De gemiddelde prijs ligt rond de €1,33. De Litouwers rijden over het algemeen zoals je in Europa zou verwachten. Net wat sneller maar niet extreem gehaast. In Klaipeda is het op zich prettig rijden. Van de spanningen tussen Rusland en de Baltische staten was nauwelijks wat te merken tot in de avond. Een militaire colonne kwam door de haven heen en reed richting het oosten om voertuigen en munitie te verplaatsen. Dat voelde enigszins eng maar gaf ook weer een gevoel van veiligheid. Afijn, dit uit de kop zetten... Vanavond een potje biljarten en morgen richting Vilnius.

Dag 8: Vroeg op want ik moet tanken en dan echt naar Vilnius gaan rijden. Om 09:00 ben ik na een tankbeurt voor €1,29,- per liter de A1 op gegaan richting Vilnius. De Litouwse A1 is vrij substandaard en daarmee bedoel ik dan met name de afritten. Ook zijn er veel punten in de A1 waar je kan keren en de snelheid verlaagd is naar 110 (niet dat dat veel zin heeft). De afstand naar Kaunas is behoorlijk. Je bent al snel 2 uur onderweg voor je weer in de bewoonde wereld zit. De A1 was rustig en ik kon prima mij met 130 voortbewegen. Vanaf Kaunas werd het wat drukker waarbij een flink ongeluk roet in het eten gooide. Ik mocht omrijden en dat heeft me zeker zo'n 20 minuten extra gekost. Tussen Kaunas en Vilnius krijg je de volledige Oost-Europese rij-ervaring. Gehaaste chauffeurs die 135 te traag vinden en zelfs vrachtwagens die soms de raarste capriolen uithalen. Ondanks dat kwam ik vrij relaxed aan in Vilnius rond 13:00. Daar een beetje rond gereden voor YouTube content en vervolgens de stad verlaten in zuidoostelijke richting. Uiteindelijk ben ik in Jašiūnai aangekomen. Een dorp op ongeveer 19 km van de Belarussische grens. Gezien de ontwikkelingen van de spanningen tussen de Baltische staten en Rusland ben ik mooi terug gegaan via de A15 richting Vilnius. Ik wilde geen risico nemen. De binnenstad van Vilnius is prachtig. Het is een oude stad die prachtig gerenoveerd is. Er is niets te zien van het feit dat dit ooit van de Sovjet unie was. De spanningen tussen Rusland en de Baltische staten is hier veel voelbaarder. Veel Oekraïense vlaggen kleuren de stad en ook veel Anti-Rusland propaganda is met stickers op lichtmasten geplakt. Ook op bussen stond Vilnius ❤️Ukraine. Het leeft hier zeker en dat kan ik me ook voorstellen. De agressor is immers maar 50km verderop hemelsbreed. Ondanks alles was de stad lekker druk en de horeca prima bezocht. Om 17:30 ben ik terug naar Kaunas gereden want daar is mijn appartement. Voor €37,- zit ik in een luxe nieuwe studio met alles erop en eraan. Geen ontbijt maar daar hebben we gelukkig de supermarkt voor. Morgen is de eerste echte grote reisdag: Van Kaunas via Suwalki naar Olsztyn. Ik ben benieuwd of er grenscontroles zullen zijn...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wij zijn opgegroeid met de recente historie van Litouwen als een Sovjetrepubliek, maar het land heeft een eeuwenoude historie als grootmacht in dit deel van Europa (samen met Polen). De Sovjetperiode was 'maar' 45 jaar. In 1940 werd Litouwen bezet door de Sovjetunie en daarna door Duitsland, vervolgens weer door de Sovjetunie. Ze hebben al die tijd een regering-in-ballingschap gehad hoorde ik op BNR, waardoor ze in 1990 behoorlijk snel een eigen civiel bestuur konden opzetten. Ze moesten er 45 jaar op wachten, maar het had wel resultaat.
sven_engelen
expressweg

Dag 9: Na een klein ontbijtje en wat boodschappen te hebben gedaan bij de MEGA in Kaunas ben ik voldaan vertrokken naar Polen. Het verkeer in Kaunas zelf is vrij agressief. Veel gehoek en vooral veel snelheid. Als je 70 rijdt waar je 50 mag word je alsnog met grote snelheidsverschillen ingehaald. Not my cup of tea. De A5 vanuit Kaunas is een zegening om te rijden. Voor een heel groot deel is het 130 met op het laatste stuk een stuk over 1 rijbaan omdat de andere weghelft nog niet klaar was. Eenmaal over de grens in Polen werd iedere auto aan de kant getrokken. De grenswacht is er vrij streng en ieder voertuig met een niet-pools kenteken werd aan de kant getrokken voor verdere controle. Ze hadden mijn ID, Rijbewijs en Kentekenbewijs nodig en ik moest even de kofferbak openen. De controle was na ongeveer 5 minuten voorbij en ik mocht mijn weg vervolgen. Via de S61 en S/DK16 ben ik richting Olsztyn gereden. Voor een groot deel is deze weg meer een kleine landweg dan een doorgaande regionale weg. Vanaf Augustow had ik weer een klein stuk met 2x2 rijstroken waarna de S16 weer om ging in DK16 met 1x2 rijstrook met halve vluchtstroken. Het Poolse rijden werd hier maar weer eens goed uitgeoefend want waar ik 110 reed mocht ik alsnog naar de vluchtstrook wijken om sneller verkeer langs te laten. Mind you: De vmax is 90 daar. Eenmaal aangekomen in Olsztyn ben ik de stad in getrokken die weliswaar mooi maar verder niet heel denderend is. Morgen vertrek ik vroeg naar Gdansk!
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: ma 01 sep 2025, 21:37 Wij zijn opgegroeid met de recente historie van Litouwen als een Sovjetrepubliek, maar het land heeft een eeuwenoude historie als grootmacht in dit deel van Europa (samen met Polen).
Litwo! Ojczyzno moja!
(Litouwen! Mijn vaderland!)

Mijn Poolse roots liggen al vele generaties in het zuidoosten van Polen, maar mijn opa had een Litouwse achternaam. Dat voert terug op die tijden.
Ubi volentia est, via est
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

sven_engelen schreef: wo 03 sep 2025, 17:14 waarna de S16 weer om ging in DK16 met 1x2 rijstrook met halve vluchtstroken. Het Poolse rijden werd hier maar weer eens goed uitgeoefend want waar ik 110 reed mocht ik alsnog naar de vluchtstrook wijken om sneller verkeer langs te laten.
Dat is echt een relikwie uit het verleden, die je niet veel meer tegenkomt.
Het vluchtstrookrijden -om zodoende een suicide lane over de middenstreep te creëren- is sinds een aantal jaar ook niet meer toegestaan.
Ubi volentia est, via est
sven_engelen
expressweg

Ik ben inmiddels weer thuis aangekomen na een lange reis. Nog even een verslag van de afgelopen dagen:

Dag 10: Vandaag ben ik vroeg uit de veren om richting Gdansk te vertrekken. De dag begon regenachtig dus ik ben na gisteravond niet meer in het historische centrum van Olsztyn geweest. Na een korte stop bij het Big winkelcentrum in Olsztyn waar ik een ontbijtje heb genomen bij de McDonald's heb ik koers gezet richting Gdansk. Die route ging via de DK16 richting het Westen naar de S7. Aparte route vond ik het. Waze gaf aan dat het de snelste route was maar ik betwijfel of de route via de S51 en S7 niet sneller was. Afijn. Na een uur of 2 karren kwam ik uiteindelijk aan op het nieuwe knooppunt tussen de S6 en de S7 waarna ik de S6 richting Gdynia genomen heb. Deze weg is alles behalve fijn. 2x2 rijstroken, vaak zonder vluchtstrook en daardoor dus krap vormgegeven, een vMax van 120 en het verkeer dat daar lekker agressief op reageert. Bovendien was het ook nog eens aardig druk. Ik heb de hele S7 uit gereden en ben vervolgens via de haven van Gdynia naar het stranddorp Rewa gereden. De Oostzee was opvallend kalm en het lag daardoor helemaal vol met algen. Geen geschikt water om in te zwemmen dus. Na een korte stop ben ik binnendoor naar Reda gereden om vanaf daar de DW468 uit te rijden richting Gdansk. Een 2x2 strooks stadsweg die helemaal van Bolszewo ten westen van Gdynia, via Gdynia en Sopot naar Gdansk loopt. Een interessante route die volledig 50 km/u is maar vol genegeerd wordt. Het meeste verkeer rijdt er 70 over zowat de hele afstand naar Gdansk. Ik heb de DW468 gereden tot aan Galeria Baltycka waar ik vervolgens rechtsaf ben gegaan naar mijn hotel. Het Lofty Campus Garnizon. Een modern maar tóch studentikoos hotel waar ik maar €37 heb betaald voor een zeer nette hotelkamer. Ik heb mijn spullen daar gelaten en ben de wijk Garnizon in gelopen. Een hippe en moderne wijk met veel appartementencomplexen en restuarantjes in de plint. Als je had gezegd dat deze wijk in West-Europa lag had ik je zeker geloofd. In een Italiaans Restaurant heb ik Dorado gegeten. Een heerlijke goed gebakken vis met gegrilde groenten en een pizzabrood. Dat samen met een halve liter bier voor... €21,60! Het eten was heerlijk en het kost je geen drol in Oost-Europa! Vervolgens ben ik met de tram de stad in gedoken tot in de avond. De sfeer veranderde wel in de latere avond. De stad liep leeg en de toeristen maakten plaats voor vervelende proppers die je allerlei bordelen in proberen te lokken en aangezien ik naar het centraal station moest liep iedere propper vol op me af. Na iedere propper afgeslagen te hebben ben ik gauw de tram in gestapt om naar mijn hotel te gaan. Een lekker biertje drinken in het centrum zat er niet in. Als je alleen bent, ben je daar zowat prooi voor die irritante proppers. Afijn. In het hotel heb ik nog aan de bar gezeten en ben ik om 01:00 naar bed gegaan. Morgen naar Berlijn!

Dag 11: Vandaag ga ik naar Berlijn en hier kijk ik naar uit. Waarom vertel ik later. Ik wilde gauw kilometers maken richting Berlijn dus ben ik om 09:00 al in de auto gestapt en gauw Gdansk uit gereden richting de S6. Vanaf Wielki Kack (Ja deze plaats bestaat echt) heb ik een stukje van de nieuwe S6 kunnen rijden. Deze maakt 2 keer een TOTSO zowel bij Wielki Kack als bij Chwaszczyno. De nieuwe S6 die richting Szczecin moet gaan lopen was af tot aan Bozepole Wielkie. Daarna moest ik binnendoor over de DK6. En daar begon de ellende. De DK kun je vergelijken met de N35 maar dan 5 keer zo lang. Druk, geen mogelijkheid tot inhalen en vooral... TRAAG. Er zijn segmenten van de DK6 waarbij je al over 1 rijbaan van de S6 kan rijden. Heel mooi om te zien. Bij Slupsk had ik eindelijk pas weer een stuk snelweg maar die was begrenst op 80. Niet dat dat werd gereden... je werd zowat voor gek aangekeken als je 80 reed. Het gros van het verkeer reed veel te hard. Ik reed zelf op een gegeven moment 110 en werd alsnog massaal ingehaald. De Polen laten zich in elk geval niet beperken door een bordje... Vanaf Reblinko was het weer behelpen. Wederom over de oude DK6 en dit keer tot aan Kawno. Pas vanaf daar liep de S6 weer verder en dit keer volledig. In Nowogard heb ik even een korte stop gemaakt om te tanken en wat te eten. Vervolgens doorgezet naar Szczecin. Bij knooppunt Szczecin Kijewo ben ik even van de inmiddels A6 af gegaan om boodschappen te doen voor het thuisfront. Die wilden immers alcohol uit Polen hebben dus daar heb ik groots in voorzien :lol: na een korte stop en nog 1 keer de tank écht goed afvullen ben ik verder gegaan naar Berlijn over de A6 en de Duitse A11. Die Duitse A11 was een grote verademing. Niet persé om de wegkwaliteit maar wel om de weggebruikers. Geen irritant en onveilig gebumperkleef meer, geen onveilige inhaalmanoeuvres maar gewoon normaal rijgedrag. Dat voelde even goed. Bovendien voelde het alsof ik eindelijk weer in de buurt van huis was dus dat was ook even lekker. Eenmaal vlak bij de Berliner Ring veranderde Waze van gedachte. Mijn hotel lag in Neukölln aan de Grenzallee (Bellman hotel) en Waze wilde me eigenlijk binnendoor Berlijn sturen in plaats van de A10 maar de files in Berlijn begonnen dusdanig toe te nemen dat het me toch via de A10 en A113 heeft gestuurd. Een omweg van ruim 40 kilometer die me ook zeker 20 minuten aan vertraging scheelde. Eenmaal aangekomen bij het hotel heb ik gauw mijn koffers gedumpt en ben ik in de metro/s-bahn gestapt richting Pankow. Daar was namelijk een open-decks event voor DJ's. Een korte uitleg: Een open-decks event is een event waarbij vaak onbekende DJ's komen om hun kans te grijpen om te kunnen spelen. De DJ's worden daarbij geloot en mogen 20 minuten van zich laten horen. Ik heb meegedaan met deze loting en ben uiteindelijk ook getrokken om te kunnen spelen. De set werd enorm gewaardeerd en het heeft me veel nieuwe contacten opgeleverd. Onwijs leuk om mee te maken! Ik kan dus zeggen dat ik in Berlijn gedraaid heb en dat kan niet iedere DJ zeggen :feestjeja:

Na een prachtige avond ben ik om 23:30 samen met een koppel uit Keulen terug in de U-Bahn gestapt richting het hotel. Zij moesten verder richting de Kurfürstendamm dus bij station Gesundbrunnen hebben we afscheid genomen. Ik kom hier zeker terug. 9 oktober is er weer zo'n event. Wellicht ga ik daar heen met de trein. Aangekomen bij het hotel was ik uitgeput. Gelukkig is het Bellman hotel een wat luxer hotel vergelijkbaar met Van der Valk. Voor €98,- kreeg ik daar een prachtige éénpersoonskamer met een uitgebreid ontbijtbuffet de volgende dag. Normaal betaal ik absoluut niet zo veel voor een hotel maar dit keer wilde ik écht wat fatsoenlijks en ik had er geen spijt van. Bovendien heb ik de rest van de reis al aardig wat geld bespaard en ben ik met mijn budget in de plus geëindigd.

Dag 12: Vandaag heb ik eindelijk een beetje uitgeslapen. Het regende vanochtend in Berlijn dus heb ik ontbeten en uitgecheckt. Vervolgens ben ik de stad in gereden maar door de regenbuien niet uitgestapt. Ik heb de highlights van Berlijn op film gezet en vervolgens ben ik naar Spandau gereden. Het deel van Berlijn dat bekend is geworden door de game OMSI. Een Duitse bussimulator. Ik wilde dit deel van Berlijn al heel lang in het echt zien en vandaag heb ik dat dan ook eindelijk gezien. Om 13:30 heb ik de tank volgegooid en de reis naar huis ingezet. Die reis begon al slecht door 10 minuten file op de A10 tussen Groß Kreutz en Dreieck Werder vanwege werkzaamheden. Vanaf Dreieck Werder ging het prima. De A2 stroomde aardig door... tot Maagdenburg. Vanaf daar was het bal. De snelheid lag vaak niet hoger van 120 en het was onwijs druk. Op meerdere plekken heb ik in de file gestaan waarbij het vanaf Hannover constant aansluiten in de file was tot voorbij Bielefeld. Het stroomde maar weinig door en de A2 werd op veel plekken dynamisch op 130 en soms zelfs 100 gelimiteerd. Pas vanaf Rheda-Wiedenbrück kon ik weer echt meters maken en ging het met 135 km/u vrij goed tot aan Dortmund-Nordost waar het weer aansluiten in de file was. Vanaf Henrichenburg stroomde het verkeer weer redelijk door al dan wel met een snelheid van 110. Bij Bottropp heb ik weer flink in de file gestaan. Dit keer wegens werkzaamheden. Uiteindelijk kon ik vanaf Kreuz Oberhausen tot aan Venlo weer fatsoenlijk doorrijden. De afstand Berlijn-Venlo heb ik op driekwart tank weten te rijden. Totale afstand was 580 km. Gemiddeld verbruik was daarmee 1l/14km. Niet slecht.

Toen ik thuis bij mijn ouders was heb ik de totale afstand van de gehele reis gecheckt. Ik heb een totaal van 5723km gereden van thuis via Duitsland, Denemarken, Zweden, Litouwen, Polen en Duitsland naar huis. Al met al een mooie reis gehad! :top:
sven_engelen
expressweg

De laatste trip heb ik ook nog even in een Timelapse gezet van Berlijn naar Venlo:
Link